Iedere lijn heeft een eigen kleurtje, ja... is al sinds de electrificatie zo.
Sinds ongeveer 1904 hebben alle tramlijnen in Amsterdam hun eigen lijnkleur. Deze kleuren worden nog steeds gebruikt. In 1948 is een poging ondernomen om de lijnkleuren te laten vallen maar onder zware publieke druk werd hiervan afgezien, en de (toen) nieuwe trams omgebouwd zodat ze ook kleuren konden tonen. De bovenstaande tabel laat de gedefinieerde kleuren zien. Kleur/lijn combinaties met een zwarte achtergrond worden niet meer gebruikt. Alleen trams hebben lijnkleuren, dus een bus met een lijnnummer uit bovenstaande tabel heeft geen lijnkleur.
Enige details:
Oorspronkelijk was er enige systematiek in de gebruikte kleuren; enkele kleuren werden gebruikt voor ringlijnen of lijnen die daarvoor door konden gaan. De combinaties waarbij twee kleuren horizontaal, vertikaal of diagonaal werden gescheiden waren voor radiaallijnen. De combinaties met drie banden (een middelste kleur geflankeerd door een andere kleur) werden gebruikt voor lijnen die niet in een van bovenstaande categorieen viel (buurtverbindingen). Dit laatste soort combinaties werden alleen met verticale banden gebruikt. Er zijn twee uitzonderingen op bovenstaande regels:
7: eigenlijk is de kleur blauw maar omdat een blauwe lantaren al een andere betekenis had werden twee witte banden toegevoegd.
13:hier is de kleur eigenlijk wit, maar ook hier had een witte lantaren al een andere betekenis vandaar het fantasie patroon.
De kleuren verdeling en de kleuren zelf hadden oorspronkelijk ook een betekenis, dat is ook de reden dat bij vernummering van een lijn de kleur bij de route bleef (de oorspronkelijke lijn 7 werd hernummerd in 8, een van de lijnen 19 werd hernummerd in 6). Dit verklaart ook waarom lijn 22 de kleur kreeg die oorspronkelijk was toegewezen aan lijn 19; er waren nogal wat overeenkomsten in de route. Hetzelfde geldt voor de originele kleur van lijn 12, later voor lijn 19, en de oorspronkelijke kleur van lijn 6, later voor 12. De eerste kleur van lijn 14 was voor de enige buslijn in Amsterdam die ooit met kleuren getooid was; deze lijn was slechts in 1908 in dienst. Lijnen 16 en 17 wisselden van kleur kort na introductie omdat er nogal wat verwarring was tussen lijnen 16 en 4 die een vrij groot traject dezelfde route reden. Toen lijn 27 in 1962 werd geintroduceerd kreeg hij de kleuren van lijn 23 omdat de lantaarnplaatjes van die lijn nog aanwezig waren, 27 werd opgeheven in 1971.
In 1989 werden kleuren uitgedeeld voor lijnen 28-30 en 50-58, en ook lijn 27 kreeg op dat moment een eigen kleur. Echter, op dat tijdstip was er geen lijn met een van die nummers, maar men dacht dat het zinvol was om alle trams een lijnfilm te geven met alle nummers van 1 tot 30. Ook de introductie van sneltramlijnen in de reeks 50-58 vereiste nieuwe kleuren. Hierbij kreeg lijn 58 een kleur die eigenlijk buiten het systeem viel. Sinds die tijd zijn de kleuren voor lijnen 1 tot 30 en 50 tot 58 goed gedefinieerd. Lijn R is een vreemde eend in de bijt; het is de touristenlijn die met oude trams wordt gereden. De getoonde kleuren worden hierbij gebruikt.
Behalve voor lijn R worden de kleuren wit, geel, groen, rood en blauw gebruikt, hetzij alleen, hetzij in combinatie met een andere van die kleuren. Bovendien wordt rose gebruikt als enkele kleur. Verder worden de combinaties wit/geel en blauw/groen niet gebruikt. Twee kleuren worden gescheiden door hetzij een horizontale, diagonale of vertikale lijn, of door twee vertikale lijnen. Een kleurencombinatie wordt nooit omgekeerd, dus omdat groen/rood vertikaal verdeeld voorkomt, komt rood/groen vertikaal verdeeld niet voor. Er is enig system in welke kleur waar terecht komt in een combinatie, maar er zijn een aantal lijnen die daartegen zondigen
linkjeHeb wel eens een betere site er over gezien, ga ik even voor je opzoeken.
.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_tram deze is ook wel oké in ieder geval.
[ Bericht 2% gewijzigd door sweek op 23-04-2004 21:42:08 ]