abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 april 2004 @ 22:22:35 #1
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_18428562
Soms zijn er best interessante onderzoeken naar de psychologie van de mens, vooral omdat vaak de proefkonijnen niet weten wat er onderzocht wordt.
Bekend hierbij is het onderzoek waarbij mensen aan een persoon in een ander kamer vragen moesten stellen. Bij foutief onderzoek moest een toenemend hoog voltage stroom op die persoon worden gezet door een druk op een knop. Er was alleen contact door middel van een microfoon d8 ik. Degene op de stoel hoorde bij het experiment en kreeg geen echte stroomstoten maar gaf bewust foutieve antwoorden. Nou bleek dat veel mensen helemaal gingen tot de knoppen met dodelijk erop. Ook al protesteerde men bij hoge voltages toch ging men door onder invloed van de wetenschapper, want het diende voor een psychologisch experiment.

Weten jullie van andere leuke psychologische experimenten? Post ze dan hier
pi_18428591
Ja, die van dat ze een gevangenis nabootsten.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_18428659
Brrrrr eng man, dat men zo ver duft te gaan dan. Moet er niet aan denken... =/

[edit] schoot me net te binnen. Er was zo'n experiment op tv een tijd terug. Daar gingen ze een bandje afspelen in een winkelcentrum met teksten er op van "als ik fluit steek je je hand op" en dan heel vaak enzo. En nadat die mensen het echt heel kort hadden gehoord (maar wel onbewust) staken ze ook volledig onbewust hun handen op. Echt kei maf.
That which you give thought to, is that which you invite into your reality. Give though only to what you are wanting to see and forget what you do not wish to see.
pi_18428672
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:23 schreef Biancavia het volgende:
Ja, die van dat ze een gevangenis nabootsten.
Das experiment
rare film. maar dat experiment liep niet zo goed af
pi_18428740
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:26 schreef Boschjesman het volgende:

[..]

Das experiment
rare film. maar dat experiment liep niet zo goed af
Ja, ik ben die website daarvan kwijt...
Maar het liep compleet uit de hand in elk geval
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_18429456
Op mijn middelbare school moesten de biologie-eindexamenkandidaten een zelfstandig onderzoekje uitvoeren. Twee meisjes gingen een aantal klassen af met een video (Zoo van Bert Haanstra) en lieten die video zien aan de leerlingen. Na de video kregen alle leerlingen een enquete met een aantal vragen, volgens de meisjes was het een onderzoekje naar het korte termijn geheugen.
Zoals je wellicht weet worden in die film veel stukjes getoond van apen en mensen die aan hun gezicht zitten, bv aan hun neus krabben. De enquete bleek slechts een voorwendsel te zijn om ons die film te laten zien. Ondertussen zaten zij te noteren hoeveel leerlingen aan hun neus gingen krabben vlak nadat dat in de film was gebeurt.
Ik vond het een grappig experiment.
pi_18429564
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:46 schreef Tropos het volgende:

<Verhaal over experiment>
* Biancavia krabt even aan haar neus.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_18429751
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:26 schreef Boschjesman het volgende:

Das experiment
rare film. maar dat experiment liep niet zo goed af
http://www.prisonexp.org/

Dat is in elk geval van het echte experiment, het Stanford Prison Experiment.
In deze tijd. Mag ik gewoon eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo gelukkig ben geweest als nu?
pi_18429897
Die bovengenoemde experimenten zijn niet meer toegelaten staat in mijn cures psychologie.

Andere intressant is dat van de meerderheidsconformatie.
Bv: In een kamer met 6 proefpersonen zijn er 5 die "meewerken" aan het onderzoek.
Deze mensen moeten allemaal naast elkaar gaan zitten en een serie vragen beantwoorden die ze gezamelijk voor hen krijgen. Het antwoord moet luidop gezegd worden.
De "echte" proefpersoon zit als laatste in het rijtje en geeft telkes als laatste antwoord.

De vragen zijn ENORM simpel zoals welke lijn is het langst a b of c.. dat is dan bv duidelijk B
De "fake proefpersonen" beginnen met goede antwoorden te geven maar geven allemaal op het zelfde moment ook een keer een duidelijk fout antwoord. In 37 % van de gevallen geeft de laatste echte proefpersoon ook dit fout antwoord om erbij te horen.

Je ziet deze echte proefpersoon ook zijn wenkbrouwen fronsen, dat hij begint te transpireren, etc etc heel tof om te zien

Nota: Bij een overhoring van alleen die proefpersoon werd er nooit een fout gemaakt.

Moet je niet vragen hoe mensen zich kunne laten beinvloeden om erbij te horen.
pi_18430150
Er is ooit eens een aantal psychologen getest, zonder dat ze het zelf wisten. Ze kregen een filmpje te zien van een man die over zijn problemen vertelde, waarna ze hun oordeel over de man moesten geven. De helft van de psychologen was van tevoren verteld dat de man een of andere mentale stoornis had. Bleek dus dat die helft veel negatiever over de man oordeelde dan de rest, terwijl ze eigenlijk alleen op het filmpje af moesten gaan. Dat zijn dus de 'professionals '
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_18432398
quote:
Op woensdag 14 april 2004 22:22 schreef cyber_rebel het volgende:
Soms zijn er best interessante onderzoeken naar de psychologie van de mens, vooral omdat vaak de proefkonijnen niet weten wat er onderzocht wordt.
Bekend hierbij is het onderzoek waarbij mensen aan een persoon in een ander kamer vragen moesten stellen. Bij foutief onderzoek moest een toenemend hoog voltage stroom op die persoon worden gezet door een druk op een knop. Er was alleen contact door middel van een microfoon d8 ik. Degene op de stoel hoorde bij het experiment en kreeg geen echte stroomstoten maar gaf bewust foutieve antwoorden. Nou bleek dat veel mensen helemaal gingen tot de knoppen met dodelijk erop. Ook al protesteerde men bij hoge voltages toch ging men door onder invloed van de wetenschapper, want het diende voor een psychologisch experiment.

Weten jullie van andere leuke psychologische experimenten? Post ze dan hier
Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.

Later is het experiment op andere manieren gehouden. Boven een winkel deed minder professioneel aan en gingen mensen dus ook minder lang door met toedienen van schokken dan in een ziekenhuis.

Ook een witte jas straalt gezag uit.

Onderzoek over 'macht'.

Beangstigend hoe makkelijk mensen zich laten meeslepen.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_18433075
Een Amerikaanse testvraag luidt als volgt:

Een vader zit met zijn zoon in een auto. Er vindt een aanrijding plaats, waarbij de zoon ernstig gewond wordt. Men transporteert hem naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, waar de dienstdoende chirurg weigert hem te opereren met de woorden: "ik voel me niet in staat om mijn eigen zoon te opereren."
VRAAG: Hoe is het mogelijk, aangezien de vader toch zelf in de auto zat?

Denk een hele minuut over het antwoord na. Misschien ben jij slimmer dan 80% der geesten die het juiste antwoord niet vonden!

(TIP: het gaat over rollen en rolpatronen)
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_18433223
Omdat zijn moeder een geëmancipeerde vrouw is, die heeft doorgestudeerd en daardoor chirurg is geworden.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 15 april 2004 @ 01:33:33 #14
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_18433244
Tajfels "Minimal Group Experiments":
Minimal group experiment – Name given to a set of studies by TAJFEL, Turner and others, in which PARTICIPANTS (often schoolchildren) were assigned to groups with limited (or even non-existant) justification. In all of these studies, at least a degree of ETHNOCENTRISM was found to be the consequence of the groupings, even when the participants knew the groupings to be made on a random basis. Mere membership of a group appears suffidient to make participants think that the group in question is the best of all possible groups for them.

Leer hier meer: http://www.age-of-the-sag(...)mination_tajfel.html
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
  donderdag 15 april 2004 @ 01:38:13 #15
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_18433318
[quote]Op woensdag 14 april 2004 23:00 schreef Plaagske het volgende:
Die bovengenoemde experimenten zijn niet meer toegelaten staat in mijn cures psychologie.

Andere intressant is dat van de meerderheidsconformatie.
Bv: In een kamer met 6 proefpersonen zijn er 5 die "meewerken" aan het onderzoek.
Deze mensen moeten allemaal naast elkaar gaan zitten en een serie vragen beantwoorden die ze gezamelijk voor hen krijgen. Het antwoord moet luidop gezegd worden.
De "echte" proefpersoon zit als laatste in het rijtje en geeft telkes als laatste antwoord.

De vragen zijn ENORM simpel zoals welke lijn is het langst a b of c.. dat is dan bv duidelijk B
De "fake proefpersonen" beginnen met goede antwoorden te geven maar geven allemaal op het zelfde moment ook een keer een duidelijk fout antwoord. In 37 % van de gevallen geeft de laatste echte proefpersoon ook dit fout antwoord om erbij te horen.

Ja, dat zijn echt briljante experimenten! Werden volgens mij het eerst gedaan door Solomon Asch...
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_18433453
quote:
Op donderdag 15 april 2004 01:33 schreef Plastic_Power het volgende:
Tajfels "Minimal Group Experiments":
Minimal group experiment – Name given to a set of studies by TAJFEL, Turner and others, in which PARTICIPANTS (often schoolchildren) were assigned to groups with limited (or even non-existant) justification. In all of these studies, at least a degree of ETHNOCENTRISM was found to be the consequence of the groupings, even when the participants knew the groupings to be made on a random basis. Mere membership of a group appears suffidient to make participants think that the group in question is the best of all possible groups for them.

Leer hier meer: http://www.age-of-the-sag(...)l
Doe es Nederlands, want op dit uur hou ik niet van in het engels lezen.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 15 april 2004 @ 02:38:16 #17
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_18434084
Zo beter?
Mijn wat vrije (en vrij matige) vertaling:
Minimale group experimenten: verwijst naar een set studies van Tajfel, Turner en anderen, waarin participanten (vaak schoolkinderen) op vrijwel willekeurige basis ingedeeld werden in groepen. In al deze studies was een zeker niveau van ethnocentrisme het resultaat, zelfs wanneer de participanten wisten dat de groepen op willekeurige basis geformeerd waren. Simpel het lidmaatschap in een groep lijkt voldoende om participanten the laten denken dat deze groep de best mogelijke (voor hun) is.

De "voor hun" heb ik tussen haakjes gezegd, omdat het volgens mij overbodig is.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_18434123
quote:
Op donderdag 15 april 2004 02:38 schreef Plastic_Power het volgende:
Zo beter?
Mijn wat vrije (en vrij matige) vertaling:

<vertaling>
Okee bedankt, nu snap ik em.
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 15 april 2004 @ 11:02:22 #19
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_18438809
quote:
Op donderdag 15 april 2004 00:35 schreef R_ON het volgende:

[..]

Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.

Later is het experiment op andere manieren gehouden. Boven een winkel deed minder professioneel aan en gingen mensen dus ook minder lang door met toedienen van schokken dan in een ziekenhuis.

Ook een witte jas straalt gezag uit.

Onderzoek over 'macht'.

Beangstigend hoe makkelijk mensen zich laten meeslepen.
Ah, oke leuk om te weten , ik spitte uit mijn geheugen bij dit experiment. Verbaast me dat het 2/3e van de proefpersonen was, dacht dat het minder waren. Erg verontrustend dat dit 2/3e kans betekend dat je zelf ook zover was gegaan. Niet zo vreemd dat dit soort experimenten niet meer mogen

Bij die andere test hoorde ik bij de 80%, ach ben iig niet alleen
pi_18439031
Ik heb een keertje een filmpje zitten kijken waarbij 5 mensen met zwarte t-shirts en 5 in witte meespeelden. De zwarte hadden een bal en de witte ook. Nu gingen alle mensen door elkaar heenlopen en de bal naar elkaar stuiteren. De witte naar de witte en de zwarte naar de zwarte. Ik moest dus gaan tellen hoevaak de witte de bal naar elkaar stuiterde. Ikke geconcentreed kijken en tellen en ik kwam tot 15 ofzo.

De persoon die naast me zat vroeg nu nog een keertje het filmpje te bekijken en nu zonder te tellen. Wat bleek, halverwege het filmpje kwam er dus een persoon in een apenpak het filmpje binnen gelopen, ging in het middenstaan en begon op zijn borst te bonken. Na een paar sec liep ie rustig door. DIT HAD IK DUS TOTAAL NIET GEZIEN. Echt niet. heel raar.

Het schijnt iets met je selective beeldvorming te zijn ofzo. Ik heb het bij meerder mensen uitgeprobeerd en veel mensen zien het dus ook niet. heel raar. Als ik de link nog ergens vind zal ik m posten.
...
  donderdag 15 april 2004 @ 11:33:32 #21
54520 MANI
arggg blub blub
pi_18439364
Over dat schok experiment waar over gemailt is, hoger opgeleide mensen gingen ook verder, tot de dodelijke schok. In een test situatie zagen ze de acteur (door een glazen wand) dat hielp ook bij het niet zo ver gaan. Met alleen geluid of zonder geluid gingen ze verder, maar opvallend was dus dat mensen die lager opgeleid waren (dommer???) meer aan hun eigen inzicht vast hielden terwijl de hoger opgeleiden zich lieten beinvloeden.

Andere leuke (en ook vrij bekende) experimenten, het LSD experiment en het PCP experiment allebei gedaan in het Amerikanse leger. Soldaten kregen tot 10 x een overdosis LSD en moesten toen simpele taken uitvoeren. Heel lijp om te zien, ook als je later hoort dat somige van die testsubjecten er nooit meer overheen gekomen zijn. Natuurlijk wisten zij niet wat er met ze gedaan werd (van je land moet je het maar hebben)

Russisch onderzoek (lieve juf/ foute juf) 2 klaslokalen met peuters (elke klas een stuk of 10 geloof ik). In de ene klas is de juf (trouwens de zelfde dame door het hele onderzoek) echt een naar mens, als de kleintjes gaan kleien zegt ze dat ze stom zijn, hun werk lelijk is enz enz. Ze lacht niet en raakt de kinderen niet aan, de klas wordt stil en de kinderen heel passief, er wordt ook bijna niet met elkaar gespeelt. De andere klas, lacht ze ze prijst de kinderen raakt ze aan enz enz ( positief bekrachtigen). Deze klas is gezellig, de kinderen kletsen met elkaar en de juf en spelen en zijn actief.

Allemaal vrij oude onderzoeken hoor, tegenwoordig zou je er geen toestemming meer voor krijgen
"Ik weet niets, en zelfs dat weet ik niet zeker" Socrates
  donderdag 15 april 2004 @ 11:36:14 #22
49768 Ype
Bijna een hype.
pi_18439424
Ja, machtig machientje, dat brein.
Vooral onderzoek naar selffullfilling prophecies zijn machtig. Erg leuk hoe het gelijk uiteindelijk naar jouw standpunt toe kan buigen als je maar lang genoeg vasthoudt aan het idee en je daar naar gaat gedragen bij sommige dingen.
Leven kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood...
Met dank aan ArmaniMania voor mijn fantastische icoon.
Mobster273: Life's a bitch, zo lang er maar bier bij staat vind ik het best :P
pi_18439478
Ik herken zulke experimenten van een Discovery documentaire.

Daar draaide het om misdadigers die opgesloten zaten in verscheidene Amerikaanse staatsgevangenissen. Deze misdadigers werden volgepompt met drugs, om te experimenteren wat voor effect dat precies zou hebben. Verder zou er om allerlei manieren geprobeerd zijn om mensen te hersenspoelen. Hoe dit precies in z'n werk ging weet ik niet meer.
pi_18441166
quote:

Dat is idd het Milgram-experiment. 2/3 van de proefpersonen ging door tot een dodelijke schok, omdat een gezaghebbend iemand (dokter - man in een witte jas) vroeg om door te gaan. "Please continue", was voldoende om mensen over de streep te trekken en een dodelijke schok toe te dienen.

Later is het experiment op andere manieren gehouden. Boven een winkel deed minder professioneel aan en gingen mensen dus ook minder lang door met toedienen van schokken dan in een ziekenhuis.

Ook een witte jas straalt gezag uit.

Onderzoek over 'macht'.
Weet je zeker dat dat 2/3 doorgingen tot de dodelijke schok? Volgens mij is dat namelijk niet zo. 2/3 van de proefpersonen ging wel door nadat ze gesmeek hoorde vanuit de andere kamer om het experiment af te breken, maar die hebben het volgens mij lang niet allemaal tot de dodelijke schok gered.
Sorry voor deze bedweterigheid, maar je moet het natuurlijk niet uit zn verband rukken en het nog erger maken dan het al is.

Verklaring voor het feit dat de mensen doorgingen kan ook zijn omdat de verantwoordelijkheid van hun daden niet bij henzelf lag, maar bij de wetenschappers in witte jassen.
Wie de bal vangt kan hem teruggooien.
pi_18443276
Eentje die mij erg aangreep was een context-experiment. Om te bewijzen wat voor rol een context had, is dit experiment 2 keer uitgevoerd, waarvan 1x expres en 1x 'per ongeluk'.

Een Amerikaanse psycholoog zocht een vrijwilliger die het aandurfde om in een 'mental disorder' instituut te gaan zitten, met als klacht 'schizofrenie'. De enige die dan zou weten van die vrijwilliger, was de psycholoog en de vrijwilliger zelf, van het ziekenhuis wist niemand het. Het doel: hoe lang zou het duren voordat hij eruit was. Hij heeft daar uiteindelijk anderhalf jaar gezeten. Zijn reden van ontslag was niet 'genezing', maar 'the ability to cope with his disorder'.

Het tweede geval was toen een buschauffeur van 'mentally disabled', een fout had gemaakt, waardoor de groep ontsnapte. In paniek scheurde de chauffeur door de stad en haalde willekeurige mensen bij bushokjes op (gewone mensen die op de bus wachtten). Toen hij de bus volhad, sloot hij de deur en reed hij naar het instituut. De laatste patiënt die was ontslagen, was in 1998, precies 2 jaar na zijn 'ontvoering'. Ook hier, werd geen enkele patiënt ontslagen wegens genezing, maar alleen wegens 'non-agressive coping'.

freaky..
Appartement in Leidschendam *te huur* of *te koop*. 20 minuten van Den Haag Centraal, vlak bij A12, A4 en winkelcentrum Leidsenhage!
Meer informatie op Funda ~ ¤ 130.000
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')