abonnement Unibet Coolblue
pi_18369897
Mijn oom(professionele fotograaf) vertelde mij dat het mogelijk is je fotos te verkopen aan bedrijven die ansichtkaarten produceren.

Bijvoorbeeld Art Unlimited en Biri Productions

Nu is mijn vraag:
Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoeveel geld krijg je ervoor?
Hoe zit het met het copyright? Mag je de foto's dan nog op je eigen site laten staan?

Bvd.
pi_18370044
vraag het je oom zou ik zeggen
pi_18370060
quote:
Op maandag 12 april 2004 16:07 schreef erikh het volgende:
vraag het je oom zou ik zeggen
waarschijnlijk kon zijn oom hem ook niet meer vertellen
pi_18370089
quote:
Op maandag 12 april 2004 16:08 schreef berc het volgende:

[..]

waarschijnlijk kon zijn oom hem ook niet meer vertellen
Inderdaad, waarom zou ik anders een topic openen hè.

Mijn oom maakt geen ansichtkaarten, dus dit was het enige wat ie mij kon vertellen...
pi_18371373
richtprijzen kan je van de website van de fotografenfederatie plukken
http://www.fotografenfederatie.nl/

probeerde die van 2003 hierheen te kopieren maar dat werd erg onoverzichtelijk, dus beter zelf even uitzoeken. het is dus afhankelijk van maat en oplage en uiteraard de wil van het bedrijf.

Copyright blijft in principe bij de fotograaf maar over wat wel en niet mag kan je denk ik het best de voorwaarden van het bedrijf opvragen en anders zelf afspraken maken.

Eigen site lijkt me geen probleem zolang je er maar geen andere commerciele dingen mee doet.
Maar ook dit lijkt me afhankelijk van het bedrijf waar je zaken mee doet
pi_18372470
Als ik die site zou moeten geloven dus een richtprijs van ¤150 voor een foto van 10x15. Niet verkeerd.
pi_18374517
Hoe benader je nou een zo'n bedrijf of een krant\tijdschrift\reclame\etc. ?

"Heejuhh, interesse in deze prachtige foto's ?"

Ik bedoel als je ergens een foto van hebt, noem ik als voorbeeld een brand ofzo ? En je denkt er geld mee te kunnen vangen stap je dan diezelfde dag nog naar de krant ? Want die zullen het de volgende dag toch willen publiceren, en als jij mooie foto's kan aanleveren ..............
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 april 2004 @ 21:51:22 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_18378532
Biri publications ken ik niet, maar bij Art Unlimited kom je niet zomaar even binnen om je kieken tot ansichtkaarten te laten verwerken, als je kijkt wie hun kaarten maken blijken dat allemaal fotografen en kunstenaars te zijn die elders hun sporen al verdiend hebben.

Je zou het eventueel bij een kleinere uitgeverij kunnen proberen, die echter allemaal al overspoeld worden met dit soort aanvragen. Het vergt dan (hele)goeie foto's, maar dan van die goeie om iets voor die jongens te kunnen betekenen, die liever hun input gewoon bij een stockbureautje bestellen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_18385189
hmm er zijn overigens ook bedrijven die geen vaste prijs geven.. maar een prijs per verkochtte kaart...

en tja.. ik denk dat op zich... iedereen dat wel wil.. dus de vraag is hoeveel mededingers je heb als je zoiets gaat proberen

en dat van die krantenfoto's is very interesting op zich
lokale kabelkrant hier bijvoorbeeld zou dat niet zo'n probleem vinden
landelijk dagblad lijkt me lastiger binnen komen
de grote vraag blijft alleen.. wat kun je voor die foto's vragen dan
ben ik ook wel nieuwsgirig naar eigelijk
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  dinsdag 13 april 2004 @ 09:08:54 #10
35485 rique
with Canon, I can
pi_18385450
Bij een krant zal je niet zo snel bergen geld krijgen voor een foto. Als het groot nieuws is zitten hun eigen fotografen er al direct op dus dan gebruiken ze hun eigen foto's daarvoor. Je zal bij het wat kleinere nieuws misschien wel kans maken. Ik weet wel dat het haarlems dagblad (dus ook: leidsch dagblad, utrechts nieuwsblad) vroegah 25 gulden gaf voor een nieuwstip, ik kan me voorstellen dat ze zo'n symbolisch bedrag ook uitkeren voor een leuke foto.

Maar erg lucratief is het niet. Behalve als je natuurlijk als freelancefotograaf bij het plaatselijke suffertje gaat werken. Erg rijk word je er niet van maar als ik kijk wat voor een lui daar rondlopen dan kunnen we dat allemaal wel overtreffen hier op Fok!
verslaafd aan de cirkelkwadratuur
pi_18385508
mwah ik moet bekennen dat als ik zoiets zou doen... dat ik het ook niet zou doen om er rijk van te worden

en het zou natuurlijk wel erg egostrelend zjin
niet dan?

voor een klein noobje als ik dus
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_18395645
Het is een beetje meer de sport dan er rijk aan worden.

het is gewoon niet zo dat je aan een stuk door super mooie foto's schiet.
Ik zal eens verder zoeken naar inlichtingen, kennis heeft ooit hetzelfde gedaan.
pi_18396570
niet?

zoals ik zei dus.. beetje egostrelen voor het noobje
en ook voor het minder noobje is het toch fijn om te weten dat mensen ze mooi vinden dacht ik toch
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_18398478
Toch leuk om met je hobbie een extra zakcentje te verdienen, al is het maar om je cameratje terug te verdienen.

Met of zonder verdiensten, het streelt inderdaad hoe dan ook je ego... !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')