abonnement Unibet Coolblue
pi_1294585
Ik schreef naar aanleiding van geschiedvervalsing Japan het volgende:
quote:
De manier waarop in Nederland over de bezetting werd gedacht is ook jarenlang nogal eenzijdig gekleurd geweest. Er was goed (het verzet) en fout (de collaboratie) in de oorlog. Zwart of wit.
In Grijs Verleden van Chris van der Heijden wordt de stelling verdedigt dat er onder de bevolking vooral veel tinten grijs voorkwamen. En vooral ook heel weinig heldendaden voorkwamen. (Er was een heel, heel klein beetje verzet en er was een heel, heel klein beetje collaboratie en de rest (99%) zwierf daar tussen in, met kleine verzetjes en milde, naïeve vormen van collaboratie).

Deze vorm van geschiedvervalsing, die eigenlijk een vorm is van jezelf voor de gek houden, is vooral het gevolg geweest van de manier waarop Lou de Jong naar de bezetting keek. De Jong was onderdeel van het verzet, weliswaar hoog en droog in London, maar toch... en zijn inzichten, die hij verwerkt heeft in zijn standaardwerk over Nederland tijdens WO II, zijn vervolgens het officiële standpunt geworden over hoe Nederland de bezetting heeft ondergaan.


Nederland en de bezetting is een heet hangijzer. Bij veel mensen bestaat de overtuiging dat wij moedig, klein volkje zijn mannetje heeft gestaan toen de verschrikkelijke Hun ons land bezet hield in WO II.
Film die hierop voortborduurt is bijv. 'Soldaat van Oranje'. Als je de film bekijkt denk je onwillekeurig: dat wil ik ook... De werkelijkheid is echter minder spektaculair geweest. Ten minste volgens historicus Chris van der Heijden die over uitgebreide bronnen beschikte bij de totstandkoming van zijn boek "Grijs verleden. Nederland en de tweede wereldoorlog".

Nederland was een lieflijk, naïef, orderlijk en geïsoleerd landje toen de Duitsers om 4.00 uur in de ochtend op 10 mei 1940 met Plan Gelb aanvingen. De houding ten opzichte van de bezetter was ambivalent. Zo goed en kwaad als dat ging vonden de Nederlanders al snel een modus operandus om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Klein, meer symbolisch verzet en half om half mee werken met de bezetter was aan de orde van de dag en de Duitsers gedroegen zich vrij behoorlijk. In 1945 veranderde dat voor die gebieden die nog bezet waren. Duitsers traden hard en wreed op. Velen sloten zich aan bij het verzet terwijl het duidelijk was dat het bewind der nazi's bijna ten einde was.

[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 29-07-2001 23:32]

I´m back.
pi_1294651
- Nederland heeft de eerste oorlogsjaren goed verdiend aan de oorlog. Aan Duitsland geleverde goederen werden gewoon betaald (na 1943 ofzo niet meer)

- De Nederlandse economie is ook gegroeid in 1940 en 1941

- De Nederlandse ambtenarij/ justitie heeft braaf meegewerkt aan de Jodenvervolging en het oppakken van politiek anders gezinden.

Daarnaast is de heersende mening over NSB-ers nogal ongenuanceerd. NSB-ers zoals Mussert gingen er vanuit dat de Duitse overwinning al een feit was (en tot pakweg 1942 leek Duitsland inderdaad onverslaanbaar). Dmv collaboratie ipv verzet probeerden ze een zo onafhankelijk mogelijke positie voor Nederland te verkrijgen. Je zou ze dus ook kunnen zien als Nederlandse nationalisten.

  maandag 30 juli 2001 @ 19:51:43 #3
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_1298636
quote:
Op zondag 29 juli 2001 23:15 schreef Ryan3 het volgende:
Ik schreef naar aanleiding van geschiedvervalsing Japan het volgende:
[..]

Nederland en de bezetting is een heet hangijzer. Bij veel mensen bestaat de overtuiging dat wij moedig, klein volkje zijn mannetje heeft gestaan toen de verschrikkelijke Hun ons land bezet hield in WO II.
Film die hierop voortborduurt is bijv. 'Soldaat van Oranje'. Als je de film bekijkt denk je onwillekeurig: dat wil ik ook... De werkelijkheid is echter minder spektaculair geweest. Ten minste volgens historicus Chris van der Heijden die over uitgebreide bronnen beschikte bij de totstandkoming van zijn boek "Grijs verleden. Nederland en de tweede wereldoorlog".


Ik denk dat ik dan op een andere manier geschiedenis heb gehad aangezien ik helemaal niet het gevoel heb dat we zo'n heldhaftig landje zijn geweest in de Tweede Wereld Oorlog. Sterker nog, we hebben het bijltje er wel heel snel bij neergelegd. Als je het vergelijkt met Rusland, die echt tot de laatste man gevochten heeft, dan vallen de "heldendaden" van ons land echt in het niet...

Nokia3310

p.s. Soldaat van Oranje is wel gaaf trouwens!

NSJ & Lowlands still on my mind
pi_1300118
quote:
Op maandag 30 juli 2001 19:51 schreef Nokia3310 het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dan op een andere manier geschiedenis heb gehad aangezien ik helemaal niet het gevoel heb dat we zo'n heldhaftig landje zijn geweest in de Tweede Wereld Oorlog. Sterker nog, we hebben het bijltje er wel heel snel bij neergelegd. Als je het vergelijkt met Rusland, die echt tot de laatste man gevochten heeft, dan vallen de "heldendaden" van ons land echt in het niet...

Nokia3310

p.s. Soldaat van Oranje is wel gaaf trouwens!


Nederland en Rusland (je bedoelt trouwens de Sovjet Unie volgens mij, detail) zijn totaal niet te vergelijken.

Nederland is te klein om te verdedigen tegen een zeer modern leger terwijl je eigen leger is blijven steken in de jaren twintig (qua opvattingen zelfs in vorige eeuwen (waterlinies helpen echt tegen vliegtuigen...).

'Wij' hadden twee verdedigingslijnen, de Grebbe-/Peellinie en de Vesting Holland (de naam van de laatste weet ik niet helemaal zeker). Je zou bijna kunnen zeggen dat er niet eens ruimte was meer verdediging op te werpen.
Overigens heeft het Nederlands leger op één plek de Duitsers een geweldig pak slaag gegeven. Bij Kornwerderzand, bij de afsluitdijk. Zou het toeval zijn dat dit een modern uitgeruste verdediging was? Nou hielp het ook wel dat er een kanonneerboot op het IJsselmeer lag en dat verovering van de dijk na die paar dagen niet meer nodig was, maar goed.

De Sovjets hadden de ruimte om stappen terug te doen en de vitale industrie honderden kilometers te verplaatsen. Zover dat Duitse vliegtuigen niet eens in de buurt konden komen.

Verzet in een gigantisch land als de Sovjet Unie (of zo onherbergzaam als Joegoslavië) is een stuk makkelijker(...) dan in een klein, plat en dichtbevolkt land als Nederland. Er is plek om je te verbergen.
Daarbij misdroegen de Duitsers zich in het oosten zodanig schofterig dat ze de bevolking tegen zich in het harnas hebben gejaagd. Hier hebben ze zich (in verhouding) redelijk gedragen.

Neemt niet weg dat 'de Nederlander' zich diep mag schamen voor wat landgenoten hebben uitgespookt danwel hebben toegelaten.
In verhouding heeft Nederland de meeste niet-Duitse SS vrijwilligers geleverd.
Het percentage omgekomen Nederlandse joden is groter dan dat van ieder ander west-europees land.

Er is een uitleg voor de houding van Nederlanders tijdens WOII. Het komt er uiteindelijk op neer dat 'men' mede onder invloed van de kerk autoriteit diende te accepteren. Hoe fout die autoriteit ook mocht zijn deed er niet toe. Je doet wat je gezegd wordt, zonder vragen te stellen.
De zwarte (protestant christelijke) band die over Nederland ligt, zo'n beetje van Zeeland via de Veluwe langs Zwolle tot in Drenthe gaf een wonderbaarlijk score van 'foute Nederlanders'.

Als je SvO gaaf vond moet je 's naar Das Boot kijken. Die is sterker, enger, spannender, beter geacteerd en wat het meest wonderbaarlijk is: je leeft mee. Met de Duitsers...

Some people say that you have to forgive and forget. I dunno; I say forget about forgiving and just accept.
pi_1304013
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:19 schreef qube808 het volgende:
Er is een uitleg voor de houding van Nederlanders tijdens WOII. Het komt er uiteindelijk op neer dat 'men' mede onder invloed van de kerk autoriteit diende te accepteren. Hoe fout die autoriteit ook mocht zijn deed er niet toe. Je doet wat je gezegd wordt, zonder vragen te stellen.
De zwarte (protestant christelijke) band die over Nederland ligt, zo'n beetje van Zeeland via de Veluwe langs Zwolle tot in Drenthe gaf een wonderbaarlijk score van 'foute Nederlanders'.
Stimmt dat wilde ik ook al zeggen. In De tranen der acacia's van W.F. Hermans had ik gelezen dat het dorp Genemuiden (boven Kampen) tijdens WO2 nogal collaboreerde met de Duitsers. Dat vertelde ik later zo tegen een meisje uit Genemuiden dat ik ken; die zei toen dat dat vanwege de kerk was. Er staat in de Bijbel dat je niet in verzet mag komen tegen de gevestigde orde, omdat die orde de wil van God is ()

Dus vandaar

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_1304525
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 15:43 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Stimmt dat wilde ik ook al zeggen. In De tranen der acacia's van W.F. Hermans had ik gelezen dat het dorp Genemuiden (boven Kampen) tijdens WO2 nogal collaboreerde met de Duitsers. Dat vertelde ik later zo tegen een meisje uit Genemuiden dat ik ken; die zei toen dat dat vanwege de kerk was. Er staat in de Bijbel dat je niet in verzet mag komen tegen de gevestigde orde, omdat die orde de wil van God is ()

Dus vandaar


Collaboratie, ook die van NSB, stelde in veel, niet alle, gevallen niet veel voor. Nederlanders gingen direct na begindagen van bezetting gewoon weer terug tot de orde van de dag en hielden er niet een bepaald vijandig houding opna t.o.v. de Duisters. Enerzijds ook, omdat we ons niets konden voorstellen bij de gruweldaden van de nazi's, anderzijds, omdat de Duitsers zich redelijk behoorlijk gedroegen hier in Nederland. Mijn vader zaliger (geb. 1929) ging in de beginjaren van de bezetting als jonge jongen ook redelijk vriendschappelijk met Duiste soldaten om. Partijtje voetjesballen. Rondhangen bij Ortscommandantur. Praten met soldaten etc. Pas later, rond '43,'44, veranderde dit.

Ook Aantjes was iemand die van huisuit geleerd had dat men ieder gezeg moest accepteren.

I´m back.
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 15:14:11 #7
13807 sXe_Morosoofje
goth punk sib shit fuck
pi_1325204
Nederland was zo naïef om te geloven dat ze neutraal door oorlogen heen konden komen (zie WO1). Vandaar dat ze verouderde wapens hadden, denk ik zo.
Misschien kots ik op jou, maar geloof me, zelfs dat doe ik met liefde. (C.Hofmeester)
pi_1327386
quote:
Op maandag 30 juli 2001 23:19 schreef qube808 het volgende:

(je bedoelt trouwens de Sovjet Unie volgens mij, detail)


Uhhhh , de Sovjet unie is pas NA de NATO opgericht (als reactie op de NATO). Ergens in de 50-er jaren.
[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
pi_1328143
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 20:02 schreef Guus het volgende:

[..]

Uhhhh , de Sovjet unie is pas NA de NATO opgericht (als reactie op de NATO). Ergens in de 50-er jaren.


Uhhh, je bedoelt het Warschau-pact, neem ik aan. De Sovjet-Unie is enkele jaren na WO 1 opgericht

[/wijsneus mode off]

It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:09:14 #10
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1330349
quote:
Op maandag 30 juli 2001 19:51 schreef Nokia3310 het volgende:

Als je het vergelijkt met Rusland, die echt tot de laatste man gevochten heeft, dan vallen de "heldendaden" van ons land echt in het niet...


Wat een vergelijking...stel je voor dat de Nederlandse regering soldaten ongewapend naar het front stuurden en als ze terug trokken ze zelf doodschoot. Erg heldhaftig idd. "Ze liepen moedig door naar de Duitse linie"..ja, logisch. Ze dachten: bij hen hebben we nog een kans, als we terug gaan zijn we zeker dood.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:10:19 #11
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1330353
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 22:11 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Uhhh, je bedoelt het Warschau-pact, neem ik aan. De Sovjet-Unie is enkele jaren na WO 1 opgericht

[/wijsneus mode off]


1919 meen ik en in 1922 was de burgeroorlog voorbij. (is inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik dit heb moeten geven)
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:11:26 #12
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1330357
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 15:14 schreef sXe_Morosoofje het volgende:
Nederland was zo naïef om te geloven dat ze neutraal door oorlogen heen konden komen (zie WO1). Vandaar dat ze verouderde wapens hadden, denk ik zo.
De Nederlandse regering had hypermoderne wapens in bestelling, maar door allerlei getreuzel zouden deze pas in 1941 geleverd kunnen worden. Zie je het probleem?
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 11:14:11 #13
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_1330367
quote:
Op dinsdag 31 juli 2001 16:59 schreef Ryan3 het volgende:

Collaboratie, ook die van NSB, stelde in veel, niet alle, gevallen niet veel voor. Nederlanders gingen direct na begindagen van bezetting gewoon weer terug tot de orde van de dag en hielden er niet een bepaald vijandig houding opna t.o.v. de Duisters. Enerzijds ook, omdat we ons niets konden voorstellen bij de gruweldaden van de nazi's, anderzijds, omdat de Duitsers zich redelijk behoorlijk gedroegen hier in Nederland. Mijn vader zaliger (geb. 1929) ging in de beginjaren van de bezetting als jonge jongen ook redelijk vriendschappelijk met Duiste soldaten om. Partijtje voetjesballen. Rondhangen bij Ortscommandantur. Praten met soldaten etc. Pas later, rond '43,'44, veranderde dit.


Dat is ook omdat veel Duitse soldaten geen slechte gasten waren. Zo heeft er een mijn oma ooit geholpen eten in de kinderwagen te smokkelen door haar persoonlijk door alle controleposten heen te helpen. Veel van die jongens wilden er helemaal niet zijn hoor. Die wilden liever gewoon in Hamburg op een terrasje zitten met hun vrienden terwijl ze naar Duke Ellington luisterden, maar ja....
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_1330838
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 11:14 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Dat is ook omdat veel Duitse soldaten geen slechte gasten waren. Zo heeft er een mijn oma ooit geholpen eten in de kinderwagen te smokkelen door haar persoonlijk door alle controleposten heen te helpen. Veel van die jongens wilden er helemaal niet zijn hoor. Die wilden liever gewoon in Hamburg op een terrasje zitten met hun vrienden terwijl ze naar Duke Ellington luisterden, maar ja....


Idd, maar na de slag bij Stalingrad veranderde de boel. De Duitsers werden nerveuzer en reageerden dit steeds vaker af op de bezette bevolking. Mijn vader vertelde dat een partijtje voetjesballen er niet meer inzat. En rondhangen bij de Ortscommandantur werd niet aangeraden. Ook werden wat fanatiekere soldaten ingezet. Een ander slag. Tegen '44 werd mijn vader paar keer opgepakt, omdat dat Duitsers dachten dat hij de Arbeitseinsatz-leeftijd bezat. Op het laatst van de oorlog ging mijn vader, die in Den Haag woonde, als begeleider van jongere nichtjes via een hulpprogramma naar Friesland, waar familie van zijn moeder vandaan kwam. Aanvankelijk werd hij ingedeeld bij NB een NSB-gezin. (NSB hielpen dus ook gewoon kinderen van getroffen families!) Mijn vader liep daar weg en heeft toen samen met een andere jongen enkele maanden rondgezworven in Groningen, Friesland en zelfs Noord-Duitsland. Uiteindelijk vond hij onderdak bij een boer in Opeinde (Smallingerland), waar zijn moeders familie vandaan kwam.
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')