abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 april 2004 @ 20:31:04 #1
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18256868
Wij zijn de oorspronkelijke eigenaars van Nieuw Zeeland, Abel Tasman was de eerste die het land claimde, daarna is het door onrechtmatige oorlogen van ons afgepakt door de engelsen, maar nu, bijna 350 jaar later wordt het tijd dat dit land weer terugkeert in ons koninkrijk. Wellicht zou een status aparte raadzaam zijn, maar de beslissingen over echt belangrijke zaken zouden toch centraal in Nederland moeten liggen. De afgelopen jaren heeft dit eiland in de anonimiteit en marge geleefd, de eerste taak van ons zou zijn Nieuw Zeeland weer op de kaart te zetten internationaal.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 7 april 2004 @ 20:33:06 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_18256933
Precies, even de internationale gemeenschap aanspreken en de Nieuw-Zeelanders op één of ander kuteilandje zetten.

als ze dan maar niet onze bussen gaan opblazen, de klootzakken
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  woensdag 7 april 2004 @ 20:34:27 #3
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18256982
In dat geval wil ik eerst Manhattan terug, dat levert meer op
  woensdag 7 april 2004 @ 20:35:09 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18257005
Laten we meteen Suriname weer het onze maken en terugruilen voor New York
  woensdag 7 april 2004 @ 20:38:01 #5
18933 Krush
Altijd newbie gebleven
pi_18257100
quote:
Op woensdag 7 april 2004 20:35 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Laten we meteen Suriname weer het onze maken en terugruilen voor New York
Ik pleit gewoon voor een "Manhattan invasion Act"
pi_18257830
we hebben er nooit mee wat gedaan, toen de Engelsen het verder verkenden hadden wij daar vrij weinig tot geen bezwaar tegen gehad, Nederland had bovendien niet de capaciteit zoiets als wat de Engelsen daar deden op te zetten, daarvoor was Nederland simpelweg te klein
  woensdag 7 april 2004 @ 21:05:17 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18257979
Heeft Abel tasman het ook niet onrechtmatig afgepakt/geclaimd van de oorspronkelijke bewoners?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_18258112
quote:
Op woensdag 7 april 2004 21:05 schreef Sidekick het volgende:
Heeft Abel tasman het ook niet onrechtmatig afgepakt/geclaimd van de oorspronkelijke bewoners?
de Engelsen hebben het volgens mij, net als Australie als een leeg land betiteld toen ze daar aankwamen, oa dit toont aan dat zij toen geen bezwaar zagen in het afpakken vh gebied vd oorspronkelijke bevolking

-edit-
nee dus, maar of het resultaat daardoor zoveel anders was...:
http://www.initiativesofchange.nl/andernieuws/p3sept99.html

[ Bericht 9% gewijzigd door zakjapannertje op 07-04-2004 21:16:48 ]
  woensdag 7 april 2004 @ 21:14:47 #9
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_18258300
quote:
Op woensdag 7 april 2004 21:08 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de Engelsen hebben het volgens mij, net als Australie als een leeg land betiteld toen ze daar aankwamen, oa dit toont aan dat zij toen geen bezwaar zagen in het afpakken vh gebied vd oorspronkelijke bevolking
De oorspronkelijke bevolking bestond uit aboriginals (Maoriri), deze zijn destijds vrijwel geheel uitgemoord door de polynesiërs afkomstig uit Hawai, de Maori. De Maori kwamen enkele honderden jaren eerder dan de Engelsen in NZ. De polynesiërs hadden hun eigen wijze van koloniseren, slavernij en uitmoorden.

Abel Tasman heeft het land nooit geclaimd, hij heeft alleen het west-noorderlijke deel van het zuidereiland aangetipt en het land heel snel verlaten toen een verkenningssloep werd aangevallen door Maori.


[ Bericht 13% gewijzigd door giovan op 07-04-2004 21:26:34 ]
  woensdag 7 april 2004 @ 22:05:51 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18260071
Maar dit topic heeft weinig met politiek te maken, en aan de laatste reacties te zien, geef ik het een kans in C&H.

Schopje POL > C&H
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 8 april 2004 @ 00:04:17 #11
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18263631
quote:
Op woensdag 7 april 2004 21:14 schreef giovan het volgende:

[..]

De oorspronkelijke bevolking bestond uit aboriginals (Maoriri), deze zijn destijds vrijwel geheel uitgemoord door de polynesiërs afkomstig uit Hawai, de Maori. De Maori kwamen enkele honderden jaren eerder dan de Engelsen in NZ. De polynesiërs hadden hun eigen wijze van koloniseren, slavernij en uitmoorden.

Abel Tasman heeft het land nooit geclaimd, hij heeft alleen het west-noorderlijke deel van het zuidereiland aangetipt en het land heel snel verlaten toen een verkenningssloep werd aangevallen door Maori.
Er zijn aanwijzingen dat voor de Maoriri en Maori's
(allebei afstammelingen van de dezelfde stammen die oorspronkelijk uit de Fillepijnen en Taiwan komen)
er al Arabieren en Tamils hebben geleefd op wat wij Nieuw-Zeeland noemen.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  donderdag 8 april 2004 @ 08:15:18 #12
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18267350
Tasman heeft Nieuw Zeeland helemaal niet ontdekt. Bij onderwater archeologie in de baai van Wellington is een oude Portugese helm gevonden. Zij waren er dus al voor Tasman geweest. Daarnaast was Tasman in dienst van de VOC en niet van de Staat der Nederlanden of de Republiek, dus was Nieuw Zeeland dan hoogstens te claimen geweest door de VOC. Aangezien de VOC niet meer bestaat en er geen rechtskundige opvolger voor is, is Nieuw Zeeland gewoon weer vervallen aan de internationale gemeenschap.

Afgezien van de historische onzin die BHFH uitkraamt (en niet alleen hier; wie herinnert zich niet zijn topic over het Nederlands in Indonesië? ) is het ook nog eens staatkundige en juridische onzin.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_18280342
quote:
Op donderdag 8 april 2004 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tasman heeft Nieuw Zeeland helemaal niet ontdekt. Bij onderwater archeologie in de baai van Wellington is een oude Portugese helm gevonden. Zij waren er dus al voor Tasman geweest. Daarnaast was Tasman in dienst van de VOC en niet van de Staat der Nederlanden of de Republiek, dus was Nieuw Zeeland dan hoogstens te claimen geweest door de VOC. Aangezien de VOC niet meer bestaat en er geen rechtskundige opvolger voor is, is Nieuw Zeeland gewoon weer vervallen aan de internationale gemeenschap.

Afgezien van de historische onzin die BHFH uitkraamt (en niet alleen hier; wie herinnert zich niet zijn topic over het Nederlands in Indonesië? ) is het ook nog eens staatkundige en juridische onzin.
Tasman wordt anders wel in elk geschiedenisboek omschreven als de ontdekker van Nieuw-Zeeland, Tasmanië en nog vele andere pacifische eilanden. Dat er een Portugeze helm is gevonden doet daar niets aan af.

Overigens was de VOC geen op zichzelf staande organisatie maar stond het onder toezicht van de Republiek.

Natuurlijk mag je de posts van BHFH niet serieus nemen.
  donderdag 8 april 2004 @ 21:20:26 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18284821
quote:
Op donderdag 8 april 2004 18:01 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Tasman wordt anders wel in elk geschiedenisboek omschreven als de ontdekker van Nieuw-Zeeland, Tasmanië en nog vele andere pacifische eilanden. Dat er een Portugeze helm is gevonden doet daar niets aan af.
Als tot 1903 elk boek zegt dat zwaarder dan lucht toestellen niet kunnen vliegen, is dat dan ook nog steeds waar? Wel eens gehoord van 'voortschrijdend inzicht'?
[/quote]
quote:
Overigens was de VOC geen op zichzelf staande organisatie maar stond het onder toezicht van de Republiek.
Dan zou ik het charter nog maar eens goed doorlezen en ook Femme Gaastra's 'geschiedenis van de VOC'
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_18285958
quote:
Op donderdag 8 april 2004 21:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Als tot 1903 elk boek zegt dat zwaarder dan lucht toestellen niet kunnen vliegen, is dat dan ook nog steeds waar? Wel eens gehoord van 'voortschrijdend inzicht'?
Wat ik wil zeggen is dat één Portugese helm niet wil zeggen dat de gehele geschiedenis op z'n kop hoeft te staan.
quote:
Dan zou ik het charter nog maar eens goed doorlezen en ook Femme Gaastra's 'geschiedenis van de VOC'
Dat boek heb ik dus dat zal ik zeker doen.
  donderdag 8 april 2004 @ 21:58:23 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18286071
quote:
Op donderdag 8 april 2004 21:55 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Wat ik wil zeggen is dat één Portugese helm niet wil zeggen dat de gehele geschiedenis op z'n kop hoeft te staan.
Feit is wel, dat er dus Portugezen geweest waren. Dat diskwalificeert Tasman automatisch als de ontdekker.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_18286286
quote:
Op donderdag 8 april 2004 21:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Feit is wel, dat er dus Portugezen geweest waren. Dat diskwalificeert Tasman automatisch als de ontdekker.
of de Chinezen
  donderdag 8 april 2004 @ 22:21:08 #18
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18286802
Hier een linkje met erg leuke informatie over de "ontdekking van Nieuw-Zeeland"

http://www.zealand.org.nz/history.htm

Je kunt hier verschillende theorieen lezen, het lijkt mij logisch dat het wel meerdere malen ontdekt is door verloren schepen maar dat die mensen zich niet konden voortplanten daar de bemanning meestal uit alleen mannen bestond.

Echt even lezen hoor! mocht iemand mij nog een boek willen aanbevelen over deze kwestie dan hoor ik het graag.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18287362
quote:
Op donderdag 8 april 2004 21:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Feit is wel, dat er dus Portugezen geweest waren. Dat diskwalificeert Tasman automatisch als de ontdekker.
Met die redenering zouden we ook Columbus moeten verwijderen uit onze geschiedenisboeken en stellen dat het de Vikingen waren die als eerste Noord-Amerika ontdekten.
pi_18287397
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:04 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

of de Chinezen
of de Polynesiërs.
  donderdag 8 april 2004 @ 22:39:48 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18287414
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:38 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Met die redenering zouden we ook Columbus moeten verwijderen uit onze geschiedenisboeken en stellen dat het de Vikingen waren die als eerste Noord-Amerika ontdekten.
Inderdaad. En dat gebeurt ook steeds meer. Geef maar één reden waarom we Columbus zouden moeten laten staan als we weten dat de Vikingen er eerder waren.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  donderdag 8 april 2004 @ 22:41:34 #22
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18287475
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:38 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

Met die redenering zouden we ook Columbus moeten verwijderen uit onze geschiedenisboeken en stellen dat het de Vikingen waren die als eerste Noord-Amerika ontdekten.
Of de Aboriginals van Australie.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18287610
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:39 schreef Quasar_de_Duif het volgende:

[..]

of de Polynesiërs.
dat is vrijwel zeker

van de Chinezen is zeer twijfelachtig:
http://hnn.us/articles/1308.html
  donderdag 8 april 2004 @ 22:48:49 #24
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18287736
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:45 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

dat is vrijwel zeker

van de Chinezen is zeer twijfelachtig:
http://hnn.us/articles/1308.html
Het lijkt mij erg logisch dat er weleens een Chinees schip is aangespoelt aan de Amerikaanse Westkust, Nieuw-Zeeland ook wel.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18287887
quote:
Op donderdag 8 april 2004 22:48 schreef HarigeKerel het volgende:

[..]

Het lijkt mij erg logisch dat er weleens een Chinees schip is aangespoelt aan de Amerikaanse Westkust, Nieuw-Zeeland ook wel.
ja, maar dat moet toch (makkelijk) te bewijzen zijn?

daar ontbreekt het aan volgens mij, het zou wel heel goed kunnen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')