abonnement Unibet Coolblue
pi_18135552
Ik weet niet of dit topic hier helemaal past, maar goed...

De laatste tijd hou ik me erg bezig met de Molukse cultuur om het zo maar te zeggen. Erg fascinerend Ik vraag me eigenlijk af wat mensen denken van Molukkers, hoe ze tegenover hen staan, vaak worden ze afgeschilderd als een stel extremisten maar aan de andere kant zijn het (vrijwel) de enige "allochtonen" die echt iets voor NL hebben gedaan (meegestreden tegen de Jappen)

De kapingen van de jaren 70 waren natuurlijk , aan de ene kant kan ik het wel begrijpen, aan de andere kant hadden de Molukkers beter iemand uit "Den Haag" kunnen pakken dan onschuldige mensen

Waar in Nederland wonen veel Molukkers? Hier in de buurt (Elst) zitten er een flink aantal en ook in Wierden zit een flinke groep

Wat vinden jullie van Molukkers? (geen racisitische opmerkingen bitte )
  vrijdag 2 april 2004 @ 17:25:12 #2
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_18135607
ik denk dat molukkers overal wel zitten, tsja soms idd een aggressief volkje maar ze zijn wel volledig geintegreerd in tegenstelling tot andere allochtonen

ik mag ze wel altijd eerlijk zijn ze
  vrijdag 2 april 2004 @ 17:35:26 #3
4540 Scorp.AM
WAT een hel
pi_18135835
de vriend van mijn ma is moluks.. aardige kerel wel .. op zich wel vreemd soms
maar nix mis mee ofzo
to ignore the past is to solicit disrespect
to ignore the present is to invite laziness
to ignore the future is to beg for disaster
pi_18135874
Geen probs mee, enneh, misschien omdat er bij ons een paar in de familie zitten .

Ik heb trouwens een tijdje vlak buiten Rijssen gewoond, en de Rijssense molukkers waren toen toch wel een beetje foute lui hoor, erg aggressief en niet voor rede vatbaar. Maar als ik IN Rijssen had gewoond, was ik dat misschien ook wel geweest .
pi_18136051
Ik ben 1/4 moluks.
pi_18136289
Ik ben 1/2 moluks

Plaatsen waar veel Molukkers zitten zijn o.a. Assen, Capelle a/d ijssel, Vaassen, Moordrecht ed
pi_18137922
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 17:35 schreef Scorp[AM] het volgende:
de vriend van mijn ma is moluks.. aardige kerel wel .. op zich wel vreemd soms
maar nix mis mee ofzo
wrom vreemd soms?

ik ben zelf half molux trouwes

[ Bericht 9% gewijzigd door rickywilliams op 02-04-2004 21:51:04 ]
  vrijdag 2 april 2004 @ 20:17:36 #8
45726 bravo
Proud Odery player!
pi_18138769
Nog geen problemen mee gehad.
There's no point in living if you can't feel alive
  vrijdag 2 april 2004 @ 20:38:03 #9
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_18139165
Ik vind het toch raar om mensen wel of niet te mogen omdat ze tot een bevolkingsgroep behoren. Ik mag mensen om wie ze zijn, niet omdat ze wel of niet tot een bepaalde cultuur behoren. Ik sta open voor andere culturen, ik verwacht niets, dus ik kan niet teleurgesteld worden. Ik kan altijd aanvoelen hoe iemand is en hoe ver ik kan gaan, wat ik toch wel mis op dit forum gezien de hoeveelheid wrijving ik heb met mensen die ik achteraf gezien zou mijden in het echte leven

Ik heb ooit 1 molukker gekend die in dezelfde bus reed als ik. Aardige, relaxte gozer, ik kon er goed mee opschieten. Dat hij bij een andere cultuur hoorde kwam eigenlijk nooit ter sprake...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  vrijdag 2 april 2004 @ 20:42:33 #10
66519 Hilje23
JUST NOT A SHIT GIVER I GUESS
pi_18139266
mijn vriend is half moluks maar heeft niets van de cultuur meegekregen doordat zijn ouders uit elkaar zijn gegaan toen hij 3 was en zijn vader en opa waren nou niet bepaald doorsnee molukkers. ze zijn Jehova geworden en dan houd je je als molukker niet meer echt bezig met RMS en dat soort zaken!

Sinds een jaar hebben we contact met mensen die dezelfde achternaam als mijn vriend hebben. We kwamen de man tegen op een pasar malam en kwamen erachter dat ie dezelfde naam had. Erg leuke vent...sindsdien hebben we contact met ze. We zijn een keer bij ze geweest in Wierden (ja, daar zitten er nogal wat ja hihihih) En we bellen wel eens met elkaar!
De mensen daarzo (waar wij contact mee hebben) zijn echte molukkers om het maar zo te zeggen; actief met hun eigen wijkgebouw en zo en naar bepaalde dagen in Den Haag om te gedenken of te demonstreren. etc.
Ik heb me al eens verdiept in die geschiedenis en die is niet fraai (al voordat ik met mijn vreind had)
die mensen zijn honds behandeld hier...maar oke...die discussie ga ik hier niet aan.

In ieder geval zijn het hele gastvrije mensen, degenen die wij dus kennen...ze behandelen ons als familie en dat is erg leuk voor mijn vriend, aangezien die geen contact met zijn vader heeft en ook niet meer met zijn moeder...ooms en tantes van de moluks kant heeft hij niet want zijn vader was enig kind en ooms en tantes van moeders kant is niet veel soeps..
Wel hebben we contact met Opa die sergant was in het KNIL . Hij is dus Jehova maar een hele lieve man waar we regelmatig contact mee hebben.
De mensen uit Wierden spraken eens op mijn voicemail in; (we hadden elkaar toen 1 keer ontmoet)

Hallo...familie ...ja nog niet helemaal maar wat niet is kan nog komen he? (we zijn niet getrouwd maarwonen samen hihihi) Met ome Anis, zeg bedankt voor het kaartje, en tante Jannie wil graag een kaartje terug sturen maar heeft jullie adres niet meer, kun je even terug bellen?

Lief toch? Oom, tante...dat soort dingen maak ik met Nederlanders niet mee hoor!
De feestjes zijn geweldig! Lekker eten (is voor Hilje altijd geweldig) en gezellig!
Ik vind het fijne mensen...het feestje waar we waren was in een gebouwtje met zo'n 150 molukkers...Ik heb het er reuze naar mijn zin gehad en voelde me er erg welkom...dus van mij zul je niet veel verkeerds horen over molukkers! hihihihih

Mijn vriend komt van oorsprong uit Assen en ja, daar zitten veel molukkers. In Hoogeveen zitter er ook wel een aantal in een bepaalde wijk en Wierden...dat is alles wat ik weet...maar ik woon dus ook in het oosten, vandaar!

Greetz
- "If you don't live for something - you'll die for nothing" -
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
- Me...Just like you ... Only better -
pi_18140345
  vrijdag 2 april 2004 @ 21:51:49 #12
66519 Hilje23
JUST NOT A SHIT GIVER I GUESS
pi_18140414
Voor mij bedoeld?
Waarom? Zei ik zulke goede dingen hiihih?
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 21:47 schreef rickywilliams het volgende:
- "If you don't live for something - you'll die for nothing" -
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
- Me...Just like you ... Only better -
pi_18140899
mooi verhaal had je net als Sharky

[ Bericht 16% gewijzigd door rickywilliams op 02-04-2004 23:42:33 ]
  vrijdag 2 april 2004 @ 22:47:23 #14
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_18141619
Wij hebben in Assen een grote molukse wijk.

Gaat al decennia prima hier.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 2 april 2004 @ 23:31:44 #15
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_18142654
quote:
Op vrijdag 2 april 2004 22:47 schreef ondeugend het volgende:
Wij hebben in Assen een grote molukse wijk.

Gaat al decennia prima hier.
*stalk*
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_18147158
hoe staan jullie tegenover de "molukse zaak"?
  zaterdag 3 april 2004 @ 12:50:20 #17
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_18149300
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 09:40 schreef rickywilliams het volgende:
hoe staan jullie tegenover de "molukse zaak"?
Hormat bangsa,

Goed van je om deze topic te openen!

Ben zelf een 3e generatie Molukse jongere... Ik ben niet opgegroeid in de wijk.
Ik verdiep mij dagelijks in de Molukse cultuur, de taal... praat er met andere bangsa2 over (op fora)... Onderneem van tijd tot tijd actie met betrekking tot de "Molukse zaak".

Kijk anders eens op deze sites:

www.bukamulu.nl

www.malukumerdeka.com

www.alifuruanz.com

Sites voor en door Molukse jongeren.

En bij de forum C&H stond onder "de Molukse kwestie" ook interessante dingen...


Wat de Molukse zaak betreft,

Ik vind dat de Nederlandse, maar ook de internationale politiek, ons keer op keer heeft laten vallen... De treinkapingen zijn hier gewoon een logisch gevolg van. Het doodzwijgen en negeren van een bevolkingsgroep die hier niet vrijwillig kwam leidt, nadat vreedzame acties niets opleveren, nu eenmaal tot harde acties. Eigen schuld, dikke bult. Achteraf gezien hebben de kapingen niet veel opgeleverd, enkel het negatieve beeld dat er nu (ook op dit forum) heerst over Molukkers.

Maar ik heb skijt aan! Laat die mensen maar denken. Soms maak ik ze even duidelijk waar ze het over hebben, anders zwak ik het gewoon wat af en heb ik zoiets van: "lekker boeiend!"

Ik vind het jammer dat we, na 53 jaar in Nederland nog steeds niet gewoon terug kunnen, dat de Republiek Indonesia , nog steeds ons land bezet houdt en de hele f*cking wereld de andere kant opkijkt als bangsa Maluku, bangsa Atjeh dan bangsa Papua schreeuwen om vrijheid en gerechtigheid.
Dan zeg ik: RI... BUNUH DIA!

MALUKU MERDEKA! Vrijheid voor alle Molukkers! Utara/ Tengah/ Tenggara

ATJEH MERDEKA!

PAPUA MERDEKA!

Het Molukse volk heeft het recht op vrede en vrijheid! Net als ieder ander volk in de wereld! De RMS was al vrij, zij was rechtmatig geproclameerd, de RI bezette alle deelstaten en nu...
De RMS is bezet, al 54 jaar lang... Indonesia is onrechtmatig en bestaat niet! Maar niemand die wil luisteren.

Ik vraag dan ook aan iedere bangsa, iedere Molukker, om te strijden voor gerechtigheid... om iets te doen voor het Molukse volk....
Maakt niet uit wat je doet! ALS je maar iets doet!

Blijf je verdiepen in je afkomst! Lees, praat en leer! Opdat jij, opdat wij, maar ook opdat zij niet vergeten... Dat wij Molukkers zijn!

"APA DATANG DARI MUKA, DJANGAN UNDUR E!!!"

"Wat ons ook tegemoet mocht treden, NIMMER zullen wij wijken!!!"

Mena Muria!

Amatooo dan hormat!
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
  zaterdag 3 april 2004 @ 13:38:48 #18
66519 Hilje23
JUST NOT A SHIT GIVER I GUESS
pi_18150164
Selamtooo

AMEN!

Kan zo niet wat in het moluks bedenken dat overeenkomt met AMEN...

Kortom; Hilje is het met je eens!
- "If you don't live for something - you'll die for nothing" -
- "There is no greater mistake then he who did nothing because he could only do a little" -
- Me...Just like you ... Only better -
  zaterdag 3 april 2004 @ 13:45:06 #19
87108 Andjing
Beta... anak Maluku
pi_18150274
Molukse woonoorden en wijken di Belanda:
01. Appingedam 02. Delfzijl 03. Hoogkerk 04. Groningen 05. Marum

06. Oosterwolde 07. Hoogezand 08. Assen 09. Almelo 10. Deventer

11. Winterswijk 12. Cuyck 13. Geleen 14. Heer 15. Nijverdal

16. Rijssen 17. Zevenaar 18. Teuge 19. Tiel 20. Leerdam

21. Moordrecht 22. Krimpen aan de IJssel 23. Waddinxveen 24. Wormerveer 25. Tilburg

26. Souburg 27. Middelburg 28. Koudekerk 29. Barneveld 30. Hoogeveen

31. Eerbeek 32. Doesburg 33. Opheusden 34. Elst 35. Breda

36. Breukelen 37. Hatert 38. Bemmel 39. Helmond 40. Waalwijk

41. Capelle aan den ijssel 42. Apeldoorn 43. Lunteren 44. Culemborg 45. Alphen aan de Rijn

46. Wierden 47. Bovensmilde 48. Foxhol 49. Drachten 50. Venray

51. Hoogkerk 52. Den helder 53. Rouveen 54. Amsterdam 55. Lelystad

56. Zaandam 57. Zwolle 58. Huizen 59. Haarlem 60. Twello

61. Maarssen 62. Woerden 63. Arnhem 64. Vught 65. Oss

66. Nijmegen 67. Rotterdam 68. Nistelrode 69. Gennep 70. Venlo

71. Utrecht 72. Nieuw loosdrecht 73. Ridderkerk 74. Vlissingen 75. Tilburg

76. Den Bosch 78. Echt 79. Sittard 80. Maastricht

81. Weert 82. Vaassen

Deng hormat
-------Apa datang dari muka, djangan undur é-------
pi_18150323
je hebt best gelijk adjing, alleen vind ik als half molukker de kapinen nog steeds niet kunnen
  zaterdag 3 april 2004 @ 13:49:55 #21
29421 The-Chosen1
take your shirt off
pi_18150352
ik ken maar 2 molukkers ... niks mis mee beste lui
raise up !!
  zaterdag 3 april 2004 @ 13:52:14 #22
29114 Artificial_M
De laatste der kunstmatigen...
pi_18150390
1. ik moet zeggen wat ik van molukkers vind
2. racisitische opmerkingen mag niet

...
De laatste der kunstmatigen...
  zaterdag 3 april 2004 @ 13:57:30 #23
40365 Lamer_Deluxe
mostly harmless
pi_18150508
Ik ben getrouwd met een Molukse. Maar zij is in Ambon geboren en nu bijna tien jaar in Nederland. Dus haar cultuur is heel anders dan die van de Molukkers die sinds de onafhankelijkheid in Nederland wonen. Zelfs de taal verschilt (de 'Nederlandse' Molukkers gebruiken meer Indonesische woorden").

Ik weet wel dat veel Nederlandse Molukkers het er niet zo mee eens zijn als een van hen met een Nederlander trouwt, dat komt nog doordat ze ooit terug zouden keren naar de Molukken en dus altijd het idee hebben gehad dat ze hier maar tijdelijk zouden zijn (een klein beetje zoals veel Chinezen die van plan waren weer terug te keren maar waar nooit wat van is gekomen).

Hoe de Nederlandse regering the Molukkers heeft laten vallen vind ik erg slecht. Sowieso zijn Nederlanders ook geen lieverdjes geweest tegenover Indonesië en Suriname, maar dat wordt over het algemeen een beetje onder het vloerkleed geveegd.

M'n vrouw zegt dat Molukkers in Indonesië vaak banen hebben als uitsmijter, bodyguard, bewaker etc. Omdat het een heel weerbaar volk is, een beetje zoals het volk van Atjeh. Ze hebben vroeger op een gegeven moment nog van het Nederlanderse leger gewonnen, kapmessen tegen vuurwapens, een indrukwekkende prestatie. Pattimura is daarom nog steeds een grote volksheld in de Molukken: http://home.iae.nl/users/arcengel/NedIndie/pattimura.htm
The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
Damn it feels good to be a hamster.
  zaterdag 3 april 2004 @ 15:02:41 #24
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_18151688
Ik heb zelf 1 moluk in mijn msn lijst, ze is echt super aardig!
<a href="https://www.youtube.com/channel/UCPueUwKfPaGH7v48LZlltkg" rel="nofollow" target="_blank">WSDokkum Youtube</a>
  zaterdag 3 april 2004 @ 17:09:30 #25
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_18153594
Ik schijn moluks bloed te hebben.

Wellicht verklaard dat waarom er niet snel iemand naast mij komt zitten in de trein
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')