abonnement Unibet Coolblue
pi_18099345
Wat is Kabbala?
Als men spreekt over wat kabbala is, dan komen er eigenlijk altijd woorden tekort. Het is namelijk een methode om de krachten die bestaan in het heelal te ontdekken. De verhoudingen van die twee krachten, etc. etc.

Om een korte samenvatting te geven op de vraag: Het is de methode om in het leven te genieten waarbij men er geen 'kater' (schade) aan overhoudt.

Voor wie is de Kabbala geschikt?
De wetenschap Kabbala is geschikt voor mensen die zich de vragen van het leven erg afvragen. Waarom leef ik? Wat doe ik hier? Wat is het doel van mijn leven? Waarom moet ik lijden?

Is Kabbala geen religie cq. geloof?
De Kabbala is een wetenschappelijke benaderen van de Thora. De thora bestaat uit de 5 boeken van Mozes welke hij ontving op de berg Sinai van G'd. In elke bijbel kun je de Thora verhalen vinden, het zijn namelijk de eerst 5 boeken van de bijbel.

"De leer van ontdekken van de geheimen van de Thora"



Korte les
Wanneer de mens zich stort op de wetenschap Kabbala komt hij daar terecht als volkomen egoist. De mens is de grootste 'ontvanger' van de schepping en bevat daardoor ook het egoisme.

Er zijn twee krachten in het heelal, namelijk: Altruisme en egoisme. De schepping is de ontvanger, en er is een bron in het heelal wat de gever is, de Schepper. Daartussen zijn allerlei verhoudingen van wens en daaraan gelijk, vulling.

Er zijn 10 elementen in het heelal welke sfirot worden genoemd.
Kether
Chochma
Biena
Chessed
Gvoerah
Tieferet
Netsach
Hod
Jesod
Malchoet


Deze sfirot vormen de structuur (het skelet) van het heelal. Waarom dit voor beginners ook niet gelijk duidelijk is komt omdat de wetenschap Kabbala alleen effect heeft op het niveau van bevatten, ipv. het niveau van kennis. Men kan alle facetten van deze wetenschap uit zijn hoofd leren, maar als het niet wordt bevat, dan is het allemaal mooie koek voor het intellect.

De bron van al wat bestaat is de Schepper. Vanuit Hem komen alle manifestaties voort in de wereld. De Schepper (naar gelange de benaderen van de stof) wordt gesymboliseerd met de Kether. De kracht waar Kether voor staat, is het absolute geven, geven in de zuiverste zin, geven zonder voorwaarde. Chochma is de daar opvolgende sfira, en staan voor het ontvangen. Genesis (bereshiet) schrijft: "God schiep de hemel en aarde". Hier is dus de Kether (hemel) gecreeerd en Chochma (aarde). Na Chochma ontstond de toestand (sfira) Biena. Biena is ontstaan uit de toestand chochma, want chochma zag in hoe hoogwaardig het geven was. Hoe kon Chochma nou inzien dat het geven zo hoogwaardig is? Omdat in het licht wat van de Kether straalde, de kiem zat voor al de sfirot die zich zouden manifesteren. Het licht van de Kether maakt een inprenting in de ontvanger chochma, en hierdoor kon dus de toestand van chochma over gaan in de toestand biena. De toestand biena besluit nu om te stoppen met nemen, en om te gaan geven. Maar aan wie kan biena geven? De sfirot zijn immer ontvangers, en er is niets te geven, waar je niets kunt scheppen, als ontvanger. Daarom besloot biena te ontvangen omwille (intentie) van het geven, gelijke een gastheer en zijn gast. Hierdoor ontstond Zeir Anpien (de collectie van de 6 sfirot: Chessed, gvoerah, tieferet, netsach, hod, jesod). Deze toestanden zijn stapjes van het nemen omwille van het geven. Maaaaar, de schaamte wat meegeslopen was (in het licht) kwam op in de schepping en daardoor braken alle wensen en vielen tot het niveau van deze tijd. Dat is de toestand van de Malchoet. Het nemen omwille van zichzelf.

deze 10 sfirot staan voor de naam van de Schepper

Kether+Chochma = Y (joed)
Biena = H (hey)
Zeir Anpien = V (vav)
Malchoet = H (hey)

Vragen? BURN ME!!

(Bronnen: Zohar door Shimon bar Jochai (Meest hoge werk wat onaanraakbaar wordt geacht door Orthodoxe Joden), Commentaar op Zohar door AR"I haKadosj, Ets Chaim door AR"I haKadosj, Talmoed Esser haSfirot door Jehoeda Ashlag.)

[ Bericht 1% gewijzigd door k3vil op 01-04-2004 03:19:31 ]
pi_18099373
quote:
<Inn0ruuK> de bijbel voor mij is een spiritueel boek
<Inn0ruuK> ik sta achter de evolutie theorie
<Inn0ruuK> en de big bang
<Inn0ruuK> ik zal eens zeggen
<Inn0ruuK> de leer van kabbala gelijkt op de materiele big bang
<Marvin-THE-MARTiAN> ? op welk vlak en hoe zie je dat dan. ik=erg nieuwsgierig...
<Inn0ruuK> kijk
<Marvin-THE-MARTiAN> hanteer je de bijbel als "goed en kwaad leer" [zeer kort door de bocht!!!]
<Inn0ruuK> nee
<Inn0ruuK> goed en kwaad bestaat niet eens
<Marvin-THE-MARTiAN> mee eens
vervolg van mIRC discussie: Je hebt duidelijk een geheel ander wereldbeeld dan die ik hanteer dus vergeef me als ik kort door de bocht/ of onwetend overkom, Dus:

Je gaat er dus wel vanuit dat er een schepper is, welke -op z'n minst op spiritueel niveau bestaat-
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18099376
Ps ik moet nu echt naar bed anders kan ik me niet meer vertonen op m'n stageplek morgen ochtend...

zal morgen middag weer terug zijn...
grtz * Marvin-THE-MARTiAN !
"Mijn" fotoalbum...
--&gt; creationisme _O- --&gt; http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
pi_18099378
quote:
Op donderdag 1 april 2004 03:25 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:

[..]

vervolg van mIRC discussie: Je hebt duidelijk een geheel ander wereldbeeld dan die ik hanteer dus vergeef me als ik kort door de bocht/ of onwetend overkom, Dus:

Je gaat er dus wel vanuit dat er een schepper is, welke -op z'n minst op spiritueel niveau bestaat-
De Schepper is in deze leer, een 100% gevende kracht. Wij ontvangers hebben alleen niet door dat het van de Schepper afkomt omdat wij in onze egoisme zitten. Dit egoisme houd ons in de maling en daardoor lijkt het dat de mens alles de baas is, dat het egoisme zijn drijvende kracht is. Wij kennen allemaal de producten van de mens.

Het verhaal van Mozes en de Farao verteld ons dan ook dat het egoisme (Farao) eerst moet worden 'beplaagd' waarna de mens de kans heeft te ontvluchten, de Uittocht uit Egypte. Hierna begint een periode van correctie.

Ik durf hardop te zeggen dat het idee van de Matrix (met de wereld in de computer en erbuiten) een goed voorbeeld zou kunnen zijn van hoe de mensheid zich nu verkeerd. We leven in een schijnwereld. We denken dat de waarlijke gevolgen de oorzaken zijn en dat de waarlijke oorzaken de gevolgen zijn. Begrijp nu dus ook de term blinde, wat vaak voorkomt in de bijbel.

[ Bericht 15% gewijzigd door k3vil op 01-04-2004 03:41:35 ]
  donderdag 1 april 2004 @ 03:44:39 #5
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_18099396
quote:
Op donderdag 1 april 2004 03:30 schreef k3vil het volgende:

[..]

De Schepper is in deze leer, een 100% gevende kracht. Wij ontvangers hebben alleen niet door dat het van de Schepper afkomt omdat wij in onze egoisme zitten. Dit egoisme houd ons in de maling en daardoor lijkt het dat de mens alles de baas is, dat het egoisme zijn drijvende kracht is. Wij kennen allemaal de producten van de mens.

Het verhaal van Mozes en de Farao verteld ons dan ook dat het egoisme (Farao) eerst moet worden 'beplaagd' waarna de mens de kans heeft te ontvluchten, de Uittocht uit Egypte. Hierna begint een periode van correctie.
Half offtopic (ok, 99% dan), maar geen nieuw topic waard: Ik snap bij dat verhaal nooit waarom in Egypte al die lompe plagen zijn geweest. Zo is het hele volk de dupe ipv van de Farao. Als anderen moeten lijden en dan het egoisme van een ander als reden opvoeren lijkt me nogal overdreven hypocriet. In zekere zin was God dus slecht bezig. Zeker ook omdat hij had beloofd om de mensheid niet nog eens in een overstroming te laten sterven en dit er al knap aardig op leek.
  donderdag 1 april 2004 @ 10:32:51 #6
83835 There_is_only_One
He is known through reason!
pi_18102192
Een groot gedeelte van de kabbalah is toch heidens van oorsprong, die het jodendom binnen gedrongen was? Wordt de kabbalah niet gebruikt door Baphomet-aanbidders? Wordt de kabbalah niet gebruikt bij zwarte magie? Er staat toch ook de hiėrachie van demonen in, of niet?
Eeuwigheid is al begonnen
  donderdag 1 april 2004 @ 10:39:46 #7
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_18102326
Kende kabballa eigenlijk alleen als getallenleer. :S
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
  donderdag 1 april 2004 @ 11:52:39 #8
90057 ABBA
De profundis
pi_18104072
quote:
Op donderdag 1 april 2004 10:32 schreef There_is_only_One het volgende:
Een groot gedeelte van de kabbalah is toch heidens van oorsprong, die het jodendom binnen gedrongen was? Wordt de kabbalah niet gebruikt door Baphomet-aanbidders? Wordt de kabbalah niet gebruikt bij zwarte magie? Er staat toch ook de hiėrachie van demonen in, of niet?
De Kabbalah is voor het jodendom dat, wat binnen de geschiedbronnen van het christendom de engelen en heiligen moeten voorstellen. Een voorstelling van zaken en gelardeerd met mystieke elementen, die vaak op dubieuze wijze, zoals ook bij de vrijmetselaars, op geheimzinnige wijze aan een hogere macht worden toegeschreven. Hierdoor ontstaan nogal eens onduidelijkheden die aan de kabbalah - weisheid van de ziel - ten onrechte het stigma van een occulte, sectenachtige geheimleer verlenen.
Uit de diepte roep ik tot U, o Heer
  donderdag 1 april 2004 @ 11:58:31 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_18104193
quote:
Op donderdag 1 april 2004 10:32 schreef There_is_only_One het volgende:
Een groot gedeelte van de kabbalah is toch heidens van oorsprong, die het jodendom binnen gedrongen was? Wordt de kabbalah niet gebruikt door Baphomet-aanbidders? Wordt de kabbalah niet gebruikt bij zwarte magie? Er staat toch ook de hiėrachie van demonen in, of niet?
kabbalah "staat" niet iets in. het is geen kant- en klaar boek zoals de bijbel of de koran wat de volledige waarheid inhoudt, maar een leer waarvan de kennis immer wordt uitgebreid en die niet gesloten is
pi_18105987
quote:
Op donderdag 1 april 2004 10:32 schreef There_is_only_One het volgende:
Een groot gedeelte van de kabbalah is toch heidens van oorsprong, die het jodendom binnen gedrongen was? Wordt de kabbalah niet gebruikt door Baphomet-aanbidders? Wordt de kabbalah niet gebruikt bij zwarte magie? Er staat toch ook de hiėrachie van demonen in, of niet?
volgens mij ben je in de war met de Goatia (the lesser key os Solomon) en daar sytaat weer niks over baphomet in

Kabbalah is meer te zien als een stuk gereedschap waarmee je iets kan doen
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_18107769
quote:
Op donderdag 1 april 2004 11:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

kabbalah "staat" niet iets in. het is geen kant- en klaar boek zoals de bijbel of de koran wat de volledige waarheid inhoudt, maar een leer waarvan de kennis immer wordt uitgebreid en die niet gesloten is
net zoiets als wetenschap !
fokschaap
  donderdag 1 april 2004 @ 15:22:06 #12
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_18108952
* ds_polleke gaapt..

weer een verloren zieltje. Jochie er is genoeg uit de bijbel te leren zonder dat je die kabbalistisch hocus pocus aan hoeft te hangen....

Zoek het toch dichter bij huis
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
  donderdag 1 april 2004 @ 15:28:10 #13
90057 ABBA
De profundis
pi_18109119
quote:
Op donderdag 1 april 2004 15:22 schreef ds_polleke het volgende:
* ABBA gaapt..

weer een verloren zieltje. Jochie er is genoeg uit de bijbel te leren zonder dat je die kabbalistisch hocus pocus aan hoeft te hangen....

Zoek het toch dichter bij huis
Immers? Onderzoek alles en behoudt het goede!
Uit de diepte roep ik tot U, o Heer
  donderdag 1 april 2004 @ 15:32:07 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_18109238
quote:
Op donderdag 1 april 2004 15:22 schreef ds_polleke het volgende:
* Alicey gaapt..

weer een verloren zieltje. Jochie er is genoeg uit de bijbel te leren zonder dat je die kabbalistisch hocus pocus aan hoeft te hangen....

Zoek het toch dichter bij huis
.. 2450 boeken stonden er, die stuk voor stuk beweerden dat zij het enige boek waren wat nodig was om te lezen om alle waarheid te kennen. het was best leuk om ze allemaal bij elkaar te zien ...
pi_18109452
Het is geen Hocus pocus. Er zijn in deze leer ook geen rituelen of dogma's. Dat ook helemaal niet logisch wanneer je spreekt over het skelet van het heelal en de benaderingen daarop. Kijk vrienden, ik heb geen zin om aan te nemen dat Mozes door te Rode Zee liep, ik wil potverdomme logica.

En ik zal je zeggen, ik heb deze leer kunnen toepassen op het bijbel verhaal Job. Zelf, zonder enige guru of priester die even verteld hoe je moet springen. Ik heb de bronnen gebruikt en van geleerd. En nu blijk dus Job te gaan over een kabbalist en zijn correcties. Correcties houden in dat men zijn egoisme omzet in altruisme. ZELFS wanneer men ontvangt.

De tijd van kinderlijke verhaaltjes is voorbij, tijd voor een serieuze aanpak
pi_18109508
quote:
Op donderdag 1 april 2004 15:28 schreef ABBA het volgende:

[..]

Immers? Onderzoek alles en behoudt het goede!
De kabbala is de leer om de geheime Thora te ontdekken. Daarom is er ook altijd frictie geweest tussen de kerkelijke instanties en groepjes kabbalisten, met vervolgingen aan toe. En toch hebben beide kampen de waarheid in pacht. Maar De een over de openlijke thora en de ander over de innerlijke thora.
pi_18109933
quote:
Op donderdag 1 april 2004 03:44 schreef Zzyzx het volgende:

[..]

Half offtopic (ok, 99% dan), maar geen nieuw topic waard: Ik snap bij dat verhaal nooit waarom in Egypte al die lompe plagen zijn geweest. Zo is het hele volk de dupe ipv van de Farao. Als anderen moeten lijden en dan het egoisme van een ander als reden opvoeren lijkt me nogal overdreven hypocriet. In zekere zin was God dus slecht bezig. Zeker ook omdat hij had beloofd om de mensheid niet nog eens in een overstroming te laten sterven en dit er al knap aardig op leek.
Egypte symboliseerd de situatie dat iemand in zijn egoisme verkeert. De Farao is daar dus het neusje van de zalm van. Mozes confronteerde dus het egoisme en storte tien plagen op het egypte (het volk van egypte vertegenwoordigt ook de wensen die beladen zijn met het egoisme, en dus niet onschuldige slachtoffers ), de Farao gaf uit eindelijke toe, en Mozes kon uit Egypte vertrekken (uit zijn egoisme) en dus door de Rode Zee de woestijn in gaan (een woestijn staat voor correcties van het egoisme). De linkermuur van de Rode Zee staat voor het intellect van de mens en de rechtmuur van de Rode Zee staat voor het geloof. Je kunt ze ook benamen met (l) Esau en (r) Ismael.

Erg mooi allemaal, maar waarom mocht Mozes Israel niet in?

Er wordt gesproken over Israel alsof het een land is, maar de geestelijke waarde daarvan is dat het de toestand is in het aangezicht van de Schepper. Waarom mocht Mozes dan niet Israel binnen? Dat komt omdat het egoisme nog niet volgroeit was. In onze tijd is het egoisme volwassen en zowat bejaard maar toen was een mens makkelijk te corrigeren. Mozes mocht daarom ook niet Israel in, niet omdat hij niet zijn maximale inzet had gegeven, maar omdat hij niet alle wensen nog had bevat die er nog in de wereld zouden moeten uitkomen. Dat verklaart ook waarom het 'volk' wel Israel in mocht en Mozes niet, omdat het volk (zijn wensen die gecorrigeerd waren in het altruisme) al in de gecorrigeerde toestand zaten maar het andere deel van de wensen van Mozes waren als geheel niet gecorrigeerd. Sterker nog, hij wist er zelf niet eens van af dat hij de kiemen van bepaalde, erg zware, egoistisch wensen in zich had. Mocht Mozes in deze tijd leven, dan had hij wel in het Israel, als geheel, mogen betreden, omdat hij nu alle wensen dan zouden hebben gecorrigeerd.
  donderdag 1 april 2004 @ 16:46:58 #18
17928 averty
Retroactief ziener
pi_18111100
Rare dubbelpost, die eerst leek niet te zijn geplaatst????

[ Bericht 93% gewijzigd door averty op 01-04-2004 17:00:57 ]
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_18111128
Die kinderboeken van Madonna zijn gebaseerd op de leer van Kabbala.
  donderdag 1 april 2004 @ 16:59:22 #20
17928 averty
Retroactief ziener
pi_18111398
Op het gevaar af dat ik als een zeiker te boek sta....

Kabbala is geen wetenschap, omdat het voornamelijk gebaseerd is op aannames. Nu is dit een forumonderdeel dat zich baseert op aannames, maar hopelijk toch niet op pertinente en aantoonbare onwaarheden. Daar wil ik dan toch even op wijzen om de status van dit onderwerp een beetje te verduidelijken.

Het hele idee van die sfirots en een schepper zijn aannames, ofwel, kennis op voorhand als je ze niet meer als aanname gaat beschouwen maar als feit zonder dit te toetsen. En daar is niets wetenschappelijks aan.

Vind het op zich wel opvallend dat men enerzijds bij dit soort onderwerpen niet gebrand is op wetenschappelijke onderbouwing, maar anderzijds best vaak met quasi wetenschappelijke onderbouwing op de proppen komt. Met die aanduiding hoopt men de acceptatie status van een dergelijk onderwerp te verhogen. Goed voorbeeld is Creationisme, wat ook wel Creatie wetenschap wordt genoemd. Een grotere pot aannames is haast niet denkbaar maar velen worden door de aanduiding zand in de ogen gestrooid. Als men vanuit die hoek dan ook het begrip theorie in evolutietheorie probeert voor te doen als 'ach, evolutie is ook maar een theorie', is de bedoelde verwarring compleet.

Om dit bij de Kabbala niet te laten gebeuren, daarom deze informatie.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_18111527
quote:
Op donderdag 1 april 2004 16:46 schreef averty het volgende:
Op het gevaar af om weer de zeikerd te zijn, maar....

Wat is er in hemelsnaam wetenschappelijk aan de Kabbala?

Die sfirot en schepper waar over worden gesproken zijn je reinste aannames en bestaan uit ongetoetste kennis op voorhand. Dat druist in tegen elk wetenschappelijk principe.

Nu is dit een forum waar je niet perse met harde feiten hoeft te komen, dit is echter weer de andere kant op. Dit zijn harde onwaarheden.

Aan de ene kant wordt er hier vaak gezegd dat bewijzen niet nodig zijn, voor bepaalde zaken een prima standpunt. Wat me dan wel opvalt is dat wetenschap als noemer voor de bezigheden hier vaak wordt gebezigd zonder dat dit ook maar enigszins de lading dekt.

Misschien handig om je eens te verdiepen in wat wetenschap nu werkelijk is.
Wetenschap in onze wereld wordt alleen gewaardeerd als een wetenschap wanneer het ons met onze 5 zintuigen 'bewijs' levert. Helaas maar waar, er is meer tussen hemel en aarde

Als ik spreek over een wens, en ik doe daar een bepaalde proef mee. Van hoe ga ik die manifesteren in deze wereld, met welke intentie/doel, dan ben ik in essentie bezig met het toetsen van mijn innerlijke toestand en het gevolg daarvan. Hiervan probeer ik te leren, en wat aan te hebben. En zo ver heeft het ook effekt en het resultaat is maar al te waar. Jammerlijk is het zo dat het aan niemand kan worden laten zien, alleen aan mensen die zich boven de machsom (de barriere tussen het spirituele en het materiele) hebben weten te 'worstelen'. Maar ook dan moeten signalen in hun vat van ontvangst belanden wat hun de mogelijkheid geeft om te weten hoe de toestand is van mij. Het is geen hocus pocus

De sfirot en de Schepper zijn alleen van waarde wanneer een mens begint te bevatten waar ze voor staan. De sfirot zijn symbolieken voor toestand van de schepselen (ontvangers, jij, ik, piet, hondje, boom, steen) en zijn dus ook niet met de 5 zintuigen te waarnemen.

De Sfirot zijn producten van de boekenserie Talmoed Esser haSfirot en zijn niets meer en minder dan bevattingen van een persoon die zich boven de machsom wist te stellen. En hij heeft zijn toestanden vertaald in een aardse term, de sfirot. Helaas voor de mensen onder de machsom (die in hun egoisme zitten), maar die kunnen er op zijn minst mooie verhalen aan overhouden. De sfirot zelf zijn in essentie leeg, de waarde wat het vertegenwoordigt is vele male belangerijker.

Ik kom zelf van de wetenschap vandaan, wij allemaal in de westerse wereld (ruim genomen). De wetenschap heeft ook altijd gelijk, maar nooit meer dan buiten de 5 zintuigen. De leer kabbala moet ook worden op genomen met de 5 zintuigen, maar die moet worden toegepast op het uitvoeren van jouw wensen en de intentie.

In essentie is deze leer ook een omweg, want je moet eerst wat studie verrichten en veel op je wensen en intenties letten, en ze 'testen'. Maar omdat de mens geboren wordt als egoist is het onmogelijk om in 1 klap om te schakelen naar de juiste intenties en de daarbij gevolg, het altruisme.

[ Bericht 7% gewijzigd door k3vil op 01-04-2004 17:10:37 ]
pi_18111711
quote:
Op donderdag 1 april 2004 16:48 schreef schatje het volgende:
Die kinderboeken van Madonna zijn gebaseerd op de leer van Kabbala.
Madonna (evenals meerdere sterren) is waarschijnlijk tot deze leer gekomen omdat zij inzag wat nu echt waarlijke rijkdom is. Zijn heeft geld, eer, macht, eten&drinken, sex,...... en nu? Verzadiging is nacht waar genieting dag is. Haar is nu het 'punt in het hart' gegeven. Dat staat voor de letters YHVY (de 10 sfirot) die zijn ingeboort in haar hart. Hierdoor heeft zij nu ook de wens voor het spirituele.
  donderdag 1 april 2004 @ 17:21:09 #23
85889 lucida
équilibre
pi_18111902
quote:
Op donderdag 1 april 2004 17:05 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ik kom zelf van de wetenschap vandaan, wij allemaal in de westerse wereld (ruim genomen). De wetenschap heeft ook altijd gelijk, maar nooit meer dan buiten de 5 zintuigen. De leer kabbala moet ook worden op genomen met de 5 zintuigen, maar die moet worden toegepast op het uitvoeren van jouw wensen en de intentie.
Een rabijn vroeg aan zijn leerling : "zie die boom? - die zie je pas als je hem niet ziet!."
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
  donderdag 1 april 2004 @ 17:44:18 #24
17928 averty
Retroactief ziener
pi_18112432
quote:
Op donderdag 1 april 2004 17:05 schreef k3vil het volgende:

Lees het hierboven
Het ging mij ook niet om de Kabbala maar om het predikaat wetenschappelijk erop. je kunt niet volhouden dat dat zo is.

Dat jij denkt te weten dat er meer is tussen hemel en aarde, kun je alleen aannemen want weten doe je het niet. Maar dat terzijde.

Waar het mij om draaide is dat de term wetenschappelijk oneigenlijk werd toegepast. We kunnen allebei een zijde kiezen in de strijd dat het jammer of juist fijn is dat de wetenschap slechts van 5 zintuigen uitgaat, feit blijft dat de wetenschap dat doet.

Het ging mij er dus meer om dat mensen een heel verkeerd idee van wetenschap kunnen krijgen. Het is niet een soort 'goedgekeurd door de bond van huisvrouwen' waar je te pas en te onpas mee kan schermen om iets meer status te verschaffen. Het is een manier van denken waarbij je er bijvoorbeeld van uit gaat dat je niets op voorhand weet. Je zult alles zelf moeten uitvinden.
"Belief in that which reason denies is associated with steadfastness and courage, while skepticism is often identified with cynicism and weak character".
pi_18121464
quote:
Op donderdag 1 april 2004 17:44 schreef averty het volgende:

[..]

Het ging mij ook niet om de Kabbala maar om het predikaat wetenschappelijk erop. je kunt niet volhouden dat dat zo is.

Dat jij denkt te weten dat er meer is tussen hemel en aarde, kun je alleen aannemen want weten doe je het niet. Maar dat terzijde.

Waar het mij om draaide is dat de term wetenschappelijk oneigenlijk werd toegepast. We kunnen allebei een zijde kiezen in de strijd dat het jammer of juist fijn is dat de wetenschap slechts van 5 zintuigen uitgaat, feit blijft dat de wetenschap dat doet.

Het ging mij er dus meer om dat mensen een heel verkeerd idee van wetenschap kunnen krijgen. Het is niet een soort 'goedgekeurd door de bond van huisvrouwen' waar je te pas en te onpas mee kan schermen om iets meer status te verschaffen. Het is een manier van denken waarbij je er bijvoorbeeld van uit gaat dat je niets op voorhand weet. Je zult alles zelf moeten uitvinden.
Jij hebt het over DE wetenschap als algemene term. Ik bedoel eigenlijk meer op de benadering, en die is op geheel wetenschappelijke manier. Men neemt een toestand, doet er een proef op, en bekijkt het resultaat. Dit is precies hoe het gaat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')