abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:44:41 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18004008
Maak hier een mooi topic van

We kennen allemaal de controverse van het Israëlische volk die claimen dat het hún land is, de Palestijnen die er al milennia wonen, Babylonische overheersing, migratie naar Egypte, Samaritanen, Farizeërs en Arameërs, maar waar gáát het nou eigenlijk allemaal over?

Waar hebben we het over in dit geval?

Dit topic is niet bedoeld om te kunnen zeggen "ja de Joden/Palestijnen hebben gelijk" maar meer om de achtergrond informatie te verkrijgen.

Wie veroverde wat wanneer en wie woonden er toen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:52:20 #2
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18004135
Even een kaartje toevoegen:

Semieten zijn mensen die semitische talen als Arabisch of Hebreeuws spreken (en het zijn er in totaal een heleboel )
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_18004174
Van wikipedia;

Bijbelse gegevens
1250-1020 Twaalfstammenrijk van Israël 1250 Verovering van Kanaän door Jozua
1020-928 Eén koninkrijk Koningen Saul, David en Salomo. Bouw van de eerste tempel. Jeruzalem wordt religieus centrum.
928-722 Koninkrijken Israel en Juda 722 Samaria (Hoofdstad tienstammenrijk Israel) ingenomen door Assyrie (Sargon II)
722-586 Koninkrijk Juda
586-538 Babylonische ballingschap Juda deels ontvolkt. In de periode van de ballingschap wordt in Babylonië de synagoge de plaats van samenkomst.
538-525 538 Cyrus van Perzië laat eerste ballingen terugkeren naar het land; herbouw van Jeruzalem en de tempel
525-333 445 Jeruzalem herbouwd onder Nehemia
Judea en het omringende gebied zijn afwisselend onder Perzische en Egyptische heerschappij. Jeruzalem is met herbouwde tempel het religieuze middelpunt.

Historische gegevens
333-166 Hellenistische overheersing 333-198 Alexander de Grote verovert het gebied; Egyptische koningen
198-166 Syrische koningen, w.o. Antiochus Epiphanes, die de tempel plundert en de Joodse godsdienst verbiedt
166-63 Joodse onafhankelijkheid 166-160 Juda de Makkabeeër; 165-163 herinwijding van de tempel
63 v. Chr.-AD 337
Romeinse overheersing 63 Pompejus neemt Jeruzalem in; Juda wordt onderdeel van de Romeinse provincie Syrië
AD 66 Opstand tegen de Romeinen
70 Verwoesting van Jeruzalem (incl. de tempel van Herodes) door Titus
73 Val vesting Massada
132-135 Opstand van Bar Kokhba, in 135 neergeslagen door keizer Hadrianus. Om de band met het volk te verbreken wordt het land voortaan Palestina genoemd.
135 Christendom wordt staatsgodsdienst in Romeinse Rijk, juridische positie joden slechter
337-638 Byzantijns bestuur
638-1099 Islamitische overheersing (kaliefen) 638 Omar ibn al-khattaab valt Jeruzalem binnen en beëindigt het Byzantijnse bestuur.
661-750 Omajjaden van Damascus; bouw van de Rotskoepel (Abd al-malik) (685-705) en al-Aqsa in zijn huidige vorm (al-walid) (705-715).
969 Fatimiden uit Egypte
1071 Seljoeken (oorspronkelijk uit Isphahan) (Jeruzalem en delen van Palestina officieel nog onder Abbassieden).
1099-1291 Onder de kruisvaarders: "Latijnse Koninkrijk van Jeruzalem" 1097-1099 Eerste kruistocht, 1099 inname van Jeruzalem
1187 Sultan Saladin (Salah al-diin al-ayyoubi van Koerdistan) verovert Jeruzalem in de slag van Hittin.
1260 Mamelukken verslaan Ayyubis
1291-1516 Onder Mamelukken 1291 Khalil bak Qalawuun verovert het laatste kruisvaarderbolwerk in Acra (Akko) en Qisariya (Cesarea); regering vanuit Caïro.
1516-1917
Onderdeel van Ottomaanse rijk 1516 Palestina wordt in het de Ottomaanse rijk opgenomen en vanuit Istanboel bestuurd.
16e eeuw: er wonen ongeveer 10.000 joden in het district Safed.
18e eeuw: Napoleon verovert de kuststreek.
1832-1840 Pasha Moh'd Ali (Egypte) bestuurt tijdelijk Palestina, Ottomanen nemen het daarna weer over.

[ Bericht 27% gewijzigd door DaveHarris op 27-03-2004 17:00:15 (niet van belang) ]
eeeh
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:56:24 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18004203
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 16:54 schreef DaveHarris het volgende:
Van wikipedia;

--lap tekst--
Ja okay (en na 1840 is niet zo heel interessant voor dit topic) maar hoe zit het met de andere semitische volkeren? De Palestijnen, Arabieren, Ethiopiërs?
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:57:17 #5
62471 SnookieMJ
Ya Damn Skippy
pi_18004216
oorsprong in Ur, van daaruit naar het beloofde land getrokken door abraham, sinds josef in egypte, terug naar kanaan. daar vele volkeren verjaagd behalve filistijnen (huidige palestijnen) tijd gewoond. ten tijde van jesaja babylonische balingschap (huidige irak). toen terug naar vroeger land tot aan de tijd van de romeinen. na veel onrust jeruzalem grotendeels verwoest door romeinen: diaspora. 1948: staat israel uitgeroepen na geleidelijke landkoop vanuit rijke westen. de bewoners van het land waren toen de palestijnen. sinds 1948 oorlog en houdt israel delen land van palestijnen bezet uit angst voor insluiting door arabische landen. wordt langzaamaan terug gegeven
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:59:17 #6
62471 SnookieMJ
Ya Damn Skippy
pi_18004248
dat lap tekst boven mij is wat gedetaillerder
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
pi_18004309
quote:
maar hoe zit het met de andere semitische volkeren? De Palestijnen, Arabieren, Ethiopiërs?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.

Laten we dus maar ff wachten wat men daarover inbrengt, ik ben geen lopende encyclopedie.
eeeh
pi_18004374
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 16:44 schreef Dagonet het volgende:
Maak hier een mooi topic van

...heel veel tekst...

Waar hebben we het over in dit geval?

...nog meer tekst...
een hele ouwe koe die door iedereen liefhebbend en over de lijken van velen met moeite gaande wordt gehouden

lekker zinvol...

net zo zinvol als die malloten in voormalig Joegoslavië die opeens 1 of ander vergeten veldslag uit 1358 (ofzoiets) boven water haalden om hun gelijk te bewijzen en een orgie van 10 jaar slachten over en weer begonnen.

lekker zinvol he

denk liever aan morgen en watvoor leuke, goeie en nuttige dingen kan doen in het leven i.p.v. mekaar een beetje de hersens in te slaan.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 17:13:19 #9
73188 Iceflake
Mowpheus! Suri Thing!
pi_18004442
Comment op het kaartje:
Turken zijn geen semieten (ze zijn altaïsch)
Maltezen daarentegen wel (Maltees is zelfs een archaïsche vorm van Arabisch)
Berbers zijn ook niet semitisch, ze zijn een op zichzelf staande groep, maar wel gearaberiseerd.
Love's like crapping your pants: everyone around you notices, but only you have that warm feeling inside
  zaterdag 27 maart 2004 @ 17:18:25 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18004524
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 17:08 schreef Beasjtie het volgende:
een hele ouwe koe die door iedereen liefhebbend en over de lijken van velen met moeite gaande wordt gehouden
Mwach, mij gaat het meer om het historisch kunnen plaatsen van bepaalde volkeren om (persoonlijk) verschillende religies en hun ontwikkeling aan elkaar te kunnen koppelen, cultuurstromingen, kunstuitingen en veel meer
quote:
denk liever aan morgen en watvoor leuke, goeie en nuttige dingen kan doen in het leven i.p.v. mekaar een beetje de hersens in te slaan.
Niemand slaat elkaar hier de hersens in en ik vind het ontwikkelen van bijv historisch besef bij jezelf best nuttig en vooral leuk.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 17:25:16 #11
36038 Shaman
retro-progressief
pi_18004619
Koerden en Syriërs zijn etymologisch gezien ook geen semieten.
Koerdisch is een Indo-Iranische taal, het syrisch is een anatolische taal.
pi_18009753
Waarom staat Turkije in dit lijstje? Turken komen uit Centraal-Azië.
  zaterdag 27 maart 2004 @ 21:49:38 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_18010178
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 21:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Waarom staat Turkije in dit lijstje? Turken komen uit Centraal-Azië.
En de volkeren die daarvoor woonden?

We gaan hier rustig 5, 6, 10.000 jaar terug hoor

Het plaatje heb ik trouwens gewoon gevonden via google door te zoeken op semitic peoples
pi_18010239
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 21:49 schreef Dagonet het volgende:

[..]

We gaan hier rustig 5, 6, 10.000 jaar terug hoor

Het plaatje heb ik trouwens gewoon gevonden via google door te zoeken op semitic peoples
Begrijp ik, maar dan zijn de landsgrenzen zoals aangegeven hierin niet relevant. Een fuzzy-select zou misschien beter zijn bij deze.
pi_18019752
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 21:49 schreef Dagonet het volgende:
Grieken?

Anyway, dat Semieten de mensen zijn die Semitische talen spreken, is natuurlijk niet echt juist. Semieten zijn mensen die afstammen van Semieten.

Waar ze vandaan komen? Ik denk Arabië, Palestina en die omgeving.

Als ik zo het kaartje bekijk, lijkt het meer een soort Islamitisch kaartje dan een Semitisch kaartje.
pi_18033796
Palestijnen (Filistijnen) stammen waarschijnlijk af van de Zeevolkere (uit het Noordelijke Middellandse Zeegebied).. men denkt dat het Grieken waren.
.
pi_18033808
ja die filistijnen komen van kreta of cyprus oorspronkelijk denken ze.
maar die palestijnen die heten zo omdat het land voor 1948 palestina heette. niet dat ze van de filistijnen ofzo afstammen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_18033880
quote:
Op maandag 29 maart 2004 03:17 schreef Caesu het volgende:
ja die filistijnen komen van kreta of cyprus oorspronkelijk denken ze.
maar die palestijnen die heten zo omdat het land voor 1948 palestina heette. niet dat ze van de filistijnen ofzo afstammen.
en Palestina is weer afgeleid van Filistina.

Palestijnen zijn wel degelijk afstammelingen van Filistijnen hoor.
.
pi_18033896
een Semiet is een afstammeling van Sem, de oudste zoon van Noach.

een Hebreeër is een afstammeling van Heber, een achterkleinkind van Sem. Alle Hebreeërs zijn dus Semieten, niet alle Semieten zijn Hebreeërs.

Zes generaties na Heber werd Abraham geboren. Ismaël was een zoon van Abraham en Soenitische Arabieren (moslims) zien zich als afstammelingen van hem. Ze zijn daarom Semieten en Hebreeërs. Isaac was ook een zoon van Abraham en Jakob weer een zoon van Isaac. Jakob's naam werd veranderd in Israël. Hij kreeg 12 zoons. Zijn zonen en hun afstammelingen werden Israëlieten genoemd.
Abraham en Isaac zijn geen Israëlieten. Abraham, Isaac en Jakob waren ook geen joden. Als Abraham een jood was zouden Arabieren ook joden zijn.

Eén van de zonen van Jakob/Israël was Juda (in het Hebreeuws - Yehudah). Zijn nakomelingen heten Yehudim / Judeeërs. Kort: joden.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_18033913
quote:
Op maandag 29 maart 2004 03:39 schreef francia het volgende:

[..]

en Palestina is weer afgeleid van Filistina.

Palestijnen zijn wel degelijk afstammelingen van Filistijnen hoor.
de naam is er wel van afgeleid maar het zijn geen afstammelingen van Filistijnen.
De huidige Palestijnen zijn etnisch niet verwant met de oudtestamentische Filistijnen, al wordt dat soms gedacht. Waar komen ze wél vandaan?

stukje nrc. je moet je wel even aanmelden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')