abonnement Unibet Coolblue
pi_17870111
Het geheim van Mayerling, liefde of waanzin?


Barones Maria Vetsera en Kroonprins Rudolf von Habsburg

Die woensdagochtend, de 30ste januari van het jaar 1889, wilde kroonprins Rudolf, erfgenaam van Oostenrijk-Hongarije, maar niet wakker worden. De vorige avond was Rudolf op Mayerling, zijn jachtslot aangekomen met een jong meisje. Ze telde maar 17 lentes en heette Maria Vetsera.


Jachtslot Mayerling

De bedienden begonnen zich zorgen te maken, Loschek, de huisknecht liet ten einde raad een Hongaarse vriend van de kroonprins halen, Graaf Hoyos.

Hoyos constateerde dat Rudolf beiden deuren van binnenuit gesloten had, Hij riep een paar keer op de kroonprins dat zijn zwager Phillip von Coburg ieder moment kon komen en dat hij moest opschieten. Loschek informeerde de Graaf ook dat de kroonprins niet alleen was, de Graaf vroeg daarop verschrikt, "Dat mens van Vetsera, hier?". Waarop Loschek antwoordde, "niet de moeder, maar de jonge Barones".

De moeder was professionele adellijke maîtresse en ook haar dochter was voor dat doel opgeleid.

Gerustgesteld keerde de Graaf terug naar zijn vertrekken, maar lang duurde zijn rust niet, Loschek kwam zijn kamer binnengestormd met een zojuist gevonden briefje. Op het briefje stond in een vrouwenhandschrift geschreven:

"Liever een revolver dan vergif, een revolver geeft meer zekerheid"

Na het lezen stormen de Graaf, de zojuist aangekomen von Coburg en Loschek naar de vertrekken van de kroonprins. Met een bijl forceren ze de deur alwaar ze een verschrikkelijk schouwspel ontdekken.

De kroonprins bevond zich half zittend, half liggend naast het bed en hij was dood, Op de dekens lag Maria Vetsera. Ook zij was dood.....

Meer info volgt,
pi_17870237
De vermoedelijke gebeurtenissen tijdens de nacht.

In de nacht van 29 op 30 januari 1889 dronken Rudolf en Maria grote hoeveelheden alcohol, ze hadden elkaar lief en daarna schoot Rudolf Maria conform haar wensen dood met een pistool. Rudolf bracht vervolgens het pistool naar zijn hoofd maar durfde niet. Rudolf legde bloemen die in de kamer stonden op het ontzielde onderlichaam van de Barones en bleef de halve nacht naar haar kijken terwijl het bloed in de lakens trok. Hij bleef drinken, en gebruikte waarschijnlijk morfine. Waar bijna iedereen van stand toen aan verslaafd was. Tenslotte plaatste hij het pistool opnieuw tegen zijn slaap en drukte af...
pi_17870321
Klinkt een beetje als Romeo & Juliet...
pi_17870328
Beetje achtergrondinfo:

Kroonprins Rudolf Franz Karl Joseph werd geboren op 21 augustus 1858 als het derde kind van Keizer Franz Joseph en Keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Als klein jochie was hij al intelligent, maar ook erg gevoelig en redelijk vaak ziek. Daardoor had hij veel aandacht nodig, maar werd -tot zijn grote verdriet- op zijn zesde gescheiden van zijn zus Gisela. Zijn vader, Keizer Franz Joseph, had besloten om hem toe te vertrouwen aan Graaf Gondrecourt. De laatste kreeg de opdracht om de kleine prins op de leiden tot een goede soldaat. Het is niet moeilijk te raden dat dit alles behalve aangenaam was voor het toch al zo gevoelige Rudolf. Hij kreeg te maken met een harde en soms zelfs brute (psychische) oefeningen en lessen. Ze waren bedoeld om hem sterker te maken, een waardige en goede opvolger van zijn vader. Maar de waarheid was dat hij er alleen maar meer teruggetrokken en ongelukkiger van werd. Maar zijn vader toonde geen medelijden. Er leek geen einde te komen aan de 'harde lessen' die hij moest ondergaan (o.a. schoktherapie). Geschokt observeerden Keizerin Elisabeth en haar hofdame Marie Festetics de gebeurtenissen. Niet lang daarna besloot Sissi in te grijpen. Hoewel de opvoeding van haar kinderen haar al vanaf het prille begin door haar schoonmoeder was ontnomen (en later door haar man) was ze vastbesloten dat deze manier van 'opvoeden' moest stoppen. Ze gaf haar man een ultimatum waarin ze alle zeggenschap eisde over de opvoeding en educatie van Rudolf. Als hij niet accoord ging, dan zou ze hem verlaten.
De Keizer stemde toe in haar eis en Rudolfs educatie werd overgedragen aan (Liberale) docenten die de Keizerin zelf had aangenomen.

Hoewel Rudolf zijn moeder altijd dankbaar is geweest voor haar standvastige optreden, heeft hij nooit echt een goede moeder-zoon relatie met haar gehad. Natuurlijk had hij respect en bewondering voor haar maar kon nooit de moed opbrengen om het haar te praten over persoonlijke zaken.
Moeder en zoon zijn nooit erg close geweest... iets waar Rudolf het altijd moeilijk mee heeft gehad en wat hem misschien wel een beetje heeft gevormd tot wie hij was...

[ Bericht 0% gewijzigd door Celestien op 21-03-2004 18:39:15 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_17870644
De afhandeling...

Coburg handelde snel. Zelf bleef hij op Mayerling om iedereen uit de buurt te houden. Hij was vooral bang, dat Helena Vetsera de politie naar het buitengoed zou sturen. Weliswaar had die geen bevoegdheden op een kroondomein maar je kon nooit weten of een paar agenten niet te nieuwsgierig werden, aldus Coburg.

Coburg begreep dat de zelfmoord van Rudolf nooit bekend moest worden, en er waren dus leugens nodig. veel leugens. Hoyos zou zo snel mogelijk naar Wenen reizen om de Keizer en Keizerin op de hoogte te brengen.

De koetsier Bratfisch moest zwijgplicht zweren waarna hij Hoyos naar het dichtstbijzijnde station bracht. Daar stuurde Hoyes een telegram naar Professor Widerhofer van de medische faculteit met de boodschap dat de kroonprins hem zo snel mogelijk nodig had.

De fouten

Hoyos had zo snel mogelijk een trein nodig, het eerste uur kwamen er alleen sneltreinen langs, maar geen treinen die op het kleine station stopten. De stationschef weigerde een sneltrein aan te houden. Hoyos loog tegen de stationschef en claimde dat het in opdracht van de Keizer was.

De stationschef vond het nog steeds vreemd en op aanraden van Hoyos stuurde hij een telegram naar het hoofdkantoor van de spoorwegen waar Baron De Rothschild de baas van was. Baron De Rothschild gaf toestemming om de trein te stoppen.

Hoyos maakte hier dus twee fouten, De Rothschild was de eerste man in de financiële wereld van en een der heersers van de effecten beurs. Hij begreep dat er iets met de kroonprins aan de hand was en nam direct maatregelen om aandelen verlies bij een vervelende gebeurtenis in het Keizershuis zo veel mogelijk te voorkomen.

Verder zat de hele trein vol met passagiers naar Wenen. Daar aangekomen was de Weense geruchtenmachine al op gang gekomen en de passagiers met hun belevenis wakkerde die alleen maar aan.
pi_17871152


Nog een fotootje van Maria "Marie" Vetsera
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_17874997


Ik heb alles gelezen, maar wat willen jullie nou eigelijk zeggen?

Ik snap het nog niet zo....
pi_17875413
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:42 schreef daeri het volgende:
[afbeelding]

Ik heb alles gelezen, maar wat willen jullie nou eigelijk zeggen?

Ik snap het nog niet zo....
Ik ben blij dat je het gelezen hebt , ik denk dat je het beter snapt als ik morgen de rest probeer te vertellen.

Is er een gedeelte speciaal dat je niet snapt? de geheimhouding was nodig omdat een kroonprins, de toekomstige keizer zelfmoord had gepleegd. Zelfmoord was in die tijd een grote schande en als het uitkwam mocht de kroonprins niet in het familiegraf of zelfs op een begraafplaats begraven worden.
pi_17875676
Leuk! Ik lees morgen ook mee!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_17881753
Er zijn bibliotheken volgeschreven over de Meyerlingaffaire. Zelf las ik laatst een interessante monografie van Frederic Morton, A Nervous Splendor, Vienna 1888-1889, waarin de auteur het Wenen in het sterfjaar van Rudolf centraal stelt. De affaire Vetsera speelt daar vanzelfsprekend een grote rol in, maar Morton besteedt ook aandacht aan de wederwaardigheiden van diverse tijd- en generatiegenoten van Kroonprins Rudolf, zoals de schrijver Arthur Schnitzler, Sigmund Freud en de componist Hugo Wolf. Een aanrader.

,
overigens viel me na lezing ook op hoezeer John Irving op dit boek geleund heeft bij het schrijven van zijn roman The Hotel New Hampshire. Hij noemt het boek van Morton weliswaar keurig in zijn verantwoording, maar enkele zinnen zijn vrijwel letterlijk overgenomen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Gellius op 22-03-2004 16:21:39 ]
pi_17890033
Ondertussen wordt op internet nog steeds driftig gediscussieerd over deze zaak. De menselijke drang tot het in retrospect opstellen van complottheorieën zit nu eenmaal diep, kennelijk. Een paar linkjes:

http://www.mayerling.info/mayerling_archiv.htm
http://www.mayerling.at

pi_17890277
Jeps... denk 't ook. Er gaan veel verhalen rond over deze gebeurtenis. Wie weet zullen we nooit precies weten wat er nu gebeurd is of wat nu de volledige en echte waarheid is. Maar men is vaak snel geneigd om te roepen dat het een complot was met alle gevolgen van dien.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 maart 2004 @ 20:08:15 #13
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_17895751
Hoe is het eigenlijk afgelopen?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_17896491
Ik meen dat mensen die zelfmoord hadden gepleegd, in die tijd geen kerkelijke uitvaart mocht krijgen. Tenzij men kon aantonen dat hij -op het moment van de zelfmoord- niet helemaal bij zijn positieven was... of hij moest 'krankzinnig' worden verklaard.

Maar goed, dit is dus wat ik hier en daar tegenkom op internet. Weet niet of het waar is.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_17897436
Interesting story, Gen. maak je het morgen af, ik ben benieuwd.
pi_17900582
quote:
Op zondag 21 maart 2004 21:57 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben blij dat je het gelezen hebt , ik denk dat je het beter snapt als ik morgen de rest probeer te vertellen.
Zit er een gedeelte van FOK! ook te wachten? *fluit....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  dinsdag 23 maart 2004 @ 01:47:59 #17
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_17904053
Ben benieuwd naar de rest.
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
pi_17915904
quote:
Op maandag 22 maart 2004 20:55 schreef OldJeller het volgende:
Interesting story, Gen.
Thanks, vergeet Nat. niet, dit is een co productie

Enkele personen,



Johann Loschek
geb. 1845 in Wiener Neustadt
gest. 1932 in Klein-Wolkersdorf


Graf Josef Hoyos-Sprinzenstein
geb. 9.11.1839
gest. 22.5.1899

Vanavond zal ik de rest van dit relaas vertellen,
pi_17927295
1 Niet zo'n subtiele schop.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_17927900
Aangekomen in wenen ging Hoyos niet rechtstreeks naar de Keizer, hij ging eerst naar de Keizerin, Sissi. In het paleis kreeg Hoyos Sissi niet te spreken omdat ze druk bezig was met haar griekse les, uiteindelijk bereikte hij haar via haar hofdame Ida Ferenczy.

Hoyos vertelde Sissi dat Rudolf dood was en verzekerde de Keizerin dat Rudolf vermoord was door Maria en dat Professor Widerhofer die theorie zou ondersteunen.

Ondertussen was de Minister President Graaf Taaffe in gesprek met de Keizer, ze bespraken de zorgwekkende uitverkoop van Oosterijkse aandelen en de aankoop van Hongaarse door De Rothschild. De Keizer liet telegrammen versturen naar alle adelijke huizen en hoofdsteden maar er waren geen sterfgevallen, oorlogen, revoluties etc die de beursval van 32 punten konden veroorzaken.

Uiteindelijk kwamen Graaf Taaffe en de Keizer tot de conclussie dat de uitverkoop van aandelen kwam door de wens van de Hongaren om de Kroonprins tot hun Koning te kronen.
pi_17928116
Die veronderstelling zou niet lang stand houden omdat tijdens het gesprek van Taaffe en de Keizer, Sissi en Hoyos binnenkwamen.

Sissi vertelde de Keizer van het verlies van zijn oudste zoon en de Keizer informeerde naar de doodsoorzaak, Hoyos vertelde ook de Keizer dat Maria de Kroonprins van het leven had beroofd.

Daarna nam Sissi de regie in handen, Tijd voor tranen is er later zei ze letterlijk, ze begon met het verzinnen van een versie waarbij Rudolf stierf aan een hartaanval en waarbij Maria helemaal niet genoemd zou worden. Deze versie zou aan het volk bekend worden gemaakt.

Enigste probleem was dat Professor Widerhofer geen compromissen wou doen met zijn beroepseed, hij weigerde de hartstilstand te bevestigen en wilde ook niet tegen de Keizer en Keizerin liegen over de zelfmoord. Dit was een groot probleem,

De Katholieke kerk beschouwde zelfmoord als een zware zonde en als de zelfmoord bekend zou worden zou de Kroonsprins geen kerkelijke begravenis mogen hebben. Daarom schoof Hoyos ook de schuld op Maria, zij kreeg de rol toebedeeld van Moordenares en zelfmoordenares
pi_17928220
Dank je wel!

Morgen weer een stukkie?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_17928264
Ja, Hoop dat het te volgen is, door alle leugens is het erg ingewikkeld, moet je je voorstellen hoe ingewikkeld het voor de betrokkenen was
pi_17928521
Ik hang aan je lippen/vingertoppen hoor...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_17942700
Heel erg interessant, net een soap
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')