abonnement Unibet Coolblue
pi_17868826
Een FTP server opzetten in Windows

Goededag, lieve DIG-user.
In dit FAQ-Onderwerp beschrijf ik hoe je een simpele FTP server kunt opzetten in Windows (95 of hoger).

Dit kan handig zijn om je persoonlijke bestanden op het internet beveiligd aan te bieden, omdat je net de Apache tutorial door mijn collega Sherman hebt voltooid en je lokale website via FTP wilt kunnen updaten, of het meest waarschijnlijke; de voor de volle honderd procent legale downloads wilt kunnen sharen.

Goed, wat doen we eerst, NS?
Nou, eerst maken we een aparte map aan op de hardeschijf, om het hele zooitje centraal te houden. Laten we als voorbeeld even C:\FTP\ gebruiken. Vervolgens deel je deze map weer in, naar eigen smaak. Bijvoorbeeld een map Downloads, wie weet een mapje genoemd pr0n, en als je het echt heel gek maakt kan je er ook een Upload en Download mapje in maken. Handig, een nette indeling, nietwaar?

Nu heb ik wel mapjes, maar ik heb verdomme nog steeds geen FTP server!
Even geduld, we gaan het stap-voor-stap doen, zodat ook de grootste no-no spoedig een FTP online heeft.

En nu?
Nu gaan we de server installeren en configuren, volg mij maar .

Eerst downloaden we de FTP server, zelf vind ik BPFTPServer een aanrader, omdat hij vrij makkelijk in gebruik is, maar toch getweaked kan worden door de geavanceerde gebruiker.

Een demo-versie van 30 dagen downloaden we hier. Ja, sorry, het is niet gratis, maar zelf vind ik het geld meer dan waard. Als de demo je na 30 dagen nog steeds bevalt, kan je hem hier kopen.

Okay, download het programma en installeer deze. Een kwestie van 'Volgende-volgende-volgende-schiet-nou-verdomme-eens-op-volgende-voltooien'. Windows stijl dus .

Tof, we gaan configureren! .
Nu hij is geinstalleerd, starten we het programma op en drukken op 'OK'.
Ga nu naar 'Setup - main - general' of druk op CTRL+M. Hier beginnen we met onze instellingen, allereerst de naam.

Server-name; Willekeurig, maakt geen reet uit. Verzin maar wat leuks.
Listen on port number; Een belangrijke, standaard staat deze op 21, maar het is veiliger om deze op een andere port te zetten. Niet noodzakelijk, maar toch handig dus. Dit kan een willekeurige port zijn, maar laten we in dit voorbeeld maar port 5000 gebruiken.

Max number of users; Zet deze maar op 0, dat betekent dat er geen limiet aan staat.
De Vinkjes; Deze moeten allemaal aan, behalve de bovenste.

Ga nu naar 'Advanced', en zet 'Block server to server transfer (FXP)' uit. Dit is een vrij onnodige optie, en wilt nog wel eens problemen leveren.

Zeg, ik heb een router, wat moet ik nu doen?
Ga dan naar 'Multi IP settings, Passive Mode' en stel een passive port range in.
Voor iedere port die je mapt, kan je één connectie kwijt. In het geval van 5001-5011 (Logische opvolger van de main port van 5000) kunnen we er dus 10 kwijt.

Wat je nu ook moet doen, is even de main port in je hoofd nemen en er één van af halen.
Onze port is 5000, min één, is 4999.

Wat we nu hebben:

4999-5000 (Main porten)
5001-5011 (Passive porten)

In de router kunnen we nu dus de volledige range kwijt, van 4999 tot en met 5011, and that's it!

Dat was dat, en nu?
Op zich staan de meeste instellingen wel goed, dus gaan we nu users aanmaken.
Klik op 'Setup, user accounts' en schrik nu niet.
We zien nu rechts een witte balk, in het midden allemaal enge instellingen en links extra opties. Wat wij nu doen, is op de rechterbalk met de rechtermuis drukken, en een nieuwe user aanmaken (Add). Of, als je lui bent, druk dan op de INSERT toets op je toetsenbord.

Deze geven wij een naam, bijvoorbeeld FTP1, of NiteSpeed.
Deze naam is meteen de username. BPFTPserver zal nu een automatisch wachtwoord hebben gemaakt, wat in de middelste balk zal staan rechts van Password. Deze mag je wijzigen, al zijn de standaard wachtwoorden vrij veilig, maar helaas wel lastig te onthouden.

Nu zien we in het midden, nog een wit veld.
Daar drukken wij weer op met de rechtermuis, en kiezen nu wederom voor 'Add' of we rammen weer op de INSERT-toets. Wij hebben al in het begin mappen aangemaakt, dus kies die in het volgende scherm. Afhankelijk van wat je met de server wilt doen, gaan we nu rechten uitdelen.

Een vinkje voor de hieronder genoemde onderdelen betekent:

Files
Read; de user kan bestanden uitlezen op de server in deze directory.
Write; de user kan bestanden aanmaken op de server in deze directory.
Delete; de user kan bestanden verwijderen op de server in deze directory.
Append; de user kan bestanden aanmaken en hervatten op de server in deze directory.

Directories
Make; de user kan directories aanmaken op de server in deze directory.
List; de user kan directories uitlezen op de server in deze directory.
Delete; de user kan directories verwijderen op de server in deze directory.
+Subdirs; De bovengenoemde instellingen zijn ook ingesteld op mappen in de directory.

Een drukje op 'OK' en we zijn in feite klaar om online te gaan .

Go online, biatch!
Jaja, niet zo haastig .
Druk gewoon in het main menu op het bliksemschicht icoontje linksboven en de server staat online. Deze valt nu te bereiken door het IP van de server in te voeren in een browser of FTP Programma, met de goede port erachter.

Bij dit geval zou dat moeten zijn:

ftp://hier_komt_je_ip:5000

Klaar!

Bedankt NS!
Geen dank . !

[ Bericht 0% gewijzigd door Sander op 17-10-2005 22:10:38 ]
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')