Films!quote:Op woensdag 17 maart 2004 22:05 schreef the_Napster het volgende:
de film is beslist aan te raden
Wat me opviel toen ik hier een beetje onderzoek naar deed was dat nederlandse sites Sissi zeggen, Duits en Oosterijkse Sisi en Amerikaanse, engelse beide!quote:Op woensdag 17 maart 2004 22:51 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Films!
3 in totaal
maar is het Sissi of Sisi?
quote:De kinderen adoreerden hun vader om zijn levenswijze
Die hield van het goede leven ja, had lak aan protocol en Wenen. Was hartstochtelijk jager en muziekliefhebber. Hield drinkgelagen met voornamelijk burgervrienden. Schreef gedichten, reisde veel en was niet altijd trouw aan Ludovika. Haalde bizarre dingen uit.quote:Op woensdag 17 maart 2004 23:45 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Deze zin trok mijn speciale aandacht. Hoe leefden de vader dan? Hield hij erg van het goede leven?
Verder lijkt die Sissi me een leuk meisje, maar ze is toch al heel jong gestorven?
Kijk dat is nou nog eens een interanste man. Kan daar geen topic overgestart worden. Ik ga nu slapen, maar ga morgen wel even googlen voor meer info.quote:Op donderdag 18 maart 2004 00:11 schreef Tronica het volgende:
[..]
Die hield van het goede leven ja, had lak aan protocol en Wenen. Was hartstochtelijk jager en muziekliefhebber. Hield drinkgelagen met voornamelijk burgervrienden. Schreef gedichten, reisde veel en was niet altijd trouw aan Ludovika. Haalde bizarre dingen uit.
Sisi is niet zo heel jong gestorven, ze was 60 jaar. (24-12-1837/10-09-1898)
Alles wat met de Keizerin te maken heeft mag je hier bespreken hoor!quote:Op donderdag 18 maart 2004 00:33 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Kijk dat is nou nog eens een interanste man. Kan daar geen topic overgestart worden. Ik ga nu slapen, maar ga morgen wel even googlen voor meer info.
Met betrekking tot Sissi's ouders, die waren volgens de stamboom die ik hier heb geen volle neef en nicht. Ludovika was een kleindochter van Friedrich Michael von Zweibrucken Birkenfeld en Maria Franziska Dorothea von Pfalz Sulzbach. Maximilian Joseph von Zweibrucken Birkenfeld, hertog in Beieren was een een achterkleinzoon van Friedrich en Maria, een generatie verder dus.quote:Op donderdag 18 maart 2004 19:50 schreef Natalie het volgende:
Men wil zich nog wel eens vergissen in haar titel.
Hier en daar lees je over "Keizerin Sissi, geboren prinses van Beieren". Anderen menen dat ze Hertogin van Beieren was.
Toch is dit niet het geval. Sissi is geboren als Hertogin in Beieren, en ze trouwde in 1854 met haar volle neef Franz Joseph van Oostenrijk.
Zijn moeder (Sophie) en haar moeder (Ludovica) waren zussen.
Ook Sissi's ouders waren overigens volle neef en nicht van elkaar.
Maar goed, trouwen binnen de familie was niet zo vreemd in die tijd. En zover ik weet waren Franz Joseph en Sissi erg gek op elkaar. Overigens is ze wel een tijdje bij haar man weggeweest.
In de stamboom die ik hier heb staat naast Gisela en Rudolp Maria Valerie als kind van die tweequote:Op donderdag 18 maart 2004 19:50 schreef Natalie het volgende:
De kinderen van Franz Joseph en Sissi, Gisela en Rudolph, werden opgevoed door haar schoonmoeder.... (Hun eerste dochter Sophie is overleden op 2-jarige leeftijd in Budapest) Wat lijkt me dat zwaar voor een jonge moeder om niet bij je kinderen te kunnen zijn...
Sophie is gestorven toen ze twee was. (5 maart 1855 - 29 mei 1857)quote:Op donderdag 18 maart 2004 20:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
In de stamboom die ik hier heb staat naast Gisela en Rudolp Maria Valerie als kind van die twee
Sophie zie ik niet terug
tnx voor die gegevens, ik zet ze erbijquote:Op donderdag 18 maart 2004 20:31 schreef Natalie het volgende:
[..]
Sophie is gestorven toen ze twee was. (5 maart 1855 - 29 mei 1857)
Marie Valerie is veel later geboren in Hongarije in 1868.
Ik zag daarnet een heel stuk over Ludovica....? Nu ineens foetsie?
Zou goed kunnen. Ik heb de stamboom die zover terug reikt niet. Maar ik wist wel dat ze familie waren. Ik meende dat 't neef en nicht waren. Zijn ze dan dus ook, maar geen volle neef en nicht, zoals ik dacht.quote:Op donderdag 18 maart 2004 20:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Met betrekking tot Sissi's ouders, die waren volgens de stamboom die ik hier heb geen volle neef en nicht. Ludovika was een kleindochter van Friedrich Michael von Zweibrucken Birkenfeld en Maria Franziska Dorothea von Pfalz Sulzbach. Maximilian Joseph von Zweibrucken Birkenfeld, hertog in Beieren was een een achterkleinzoon van Friedrich en Maria, een generatie verder dus.
Waar komt de naam von Wittelsbach vandaan?
Bij alle 16 betovergrootvaders van Elisabeth staat in mijn stamboom nergens die achternaam
download dat bestand danquote:Op vrijdag 19 maart 2004 16:35 schreef Natalie het volgende:
[..]
Zou goed kunnen. Ik heb de stamboom die zover terug reikt niet. Maar ik wist wel dat ze familie waren. Ik meende dat 't neef en nicht waren. Zijn ze dan dus ook, maar geen volle neef en nicht, zoals ik dacht.
(Overigens, ik heb dat ene stamboomprogramma nog niet gedownload wat je me gaf laatst.)
Von Wittelsbach lijkt me de geslachtsnaam. Net als bijv. Windsor de geslachtsnaam van de luitjes uit Groot-Brittannië is. 't Wordt wel niet vermeld in hun titels, maar ze hebben nog wel een naam
kort samengevat deed ie waar ie zin in had en had ie sch**t aan iedereen. een man naar m`n hart.quote:Op donderdag 18 maart 2004 00:11 schreef Tronica het volgende:
[..]
Die hield van het goede leven ja, had lak aan protocol en Wenen. Was hartstochtelijk jager en muziekliefhebber. Hield drinkgelagen met voornamelijk burgervrienden. Schreef gedichten, reisde veel en was niet altijd trouw aan Ludovika. Haalde bizarre dingen uit.
Sisi is niet zo heel jong gestorven, ze was 60 jaar. (24-12-1837/10-09-1898)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |