abonnement Unibet Coolblue
pi_24430334
Ik heb niet de tijd, ruimte en geduld voor treinbaantjes. Maar wel altijd leuk om naar te kijken bij anderen.

Even een vraag zomaar bestaat er werkende bovenleiding voor modelspoor?
pi_24430615
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:22 schreef Fixers het volgende:
Ik heb niet de tijd, ruimte en geduld voor treinbaantjes. Maar wel altijd leuk om naar te kijken bij anderen.

Even een vraag zomaar bestaat er werkende bovenleiding voor modelspoor?
Voor marklin wel volgens mij
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  donderdag 6 januari 2005 @ 13:18:26 #128
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24431116
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:22 schreef Fixers het volgende:
Ik heb niet de tijd, ruimte en geduld voor treinbaantjes. Maar wel altijd leuk om naar te kijken bij anderen.

Even een vraag zomaar bestaat er werkende bovenleiding voor modelspoor?
Ja die bestaat,zoals hierboven vermeld heeft marklin die,maar ook andere merken leveren bovenleiding die functioneert.
Een paar bovenleiding fabrikanten :

Vollmer (heb ik)
Viessman
Sommerfeld

Viessman en Sommerfeld zijn ontzettend mooi gedetaileerd,maar ook duur.Sommerfeld levert ook NS bovenleiding,dat doen de anderen niet.Ik heb voor Vollmer gekozen omdat deze bovenleiding mooi is,in m'n tijdperk past(Deutsche Reichsbahn, Tijdperk 3),en relatief goedkoop is.De masten doen wel plastic aan, maar ik verouder toch alles met verf,dus daar zie je dalijk niets meer van.

Ik weet wel dat de marklinloks niet omgebouwd hoeven worden om met bovenleiding te rijden,het is gewoon een kwestie van een schakelaar omzetten,bij andere merken weet ik het zo niet.

quote:
Op woensdag 5 januari 2005 18:32 schreef UncleFunk het volgende:

[..]

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat
Heb je een paar jaartjes?
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24432535
Heb zelf ook een modelspoorbaan (fleischmann). Ligt op dit moment stil door tijdgebrek (ziet er niet uit nu), maar wil er wel weer tijd en geld in gaan investeren. Eigenlijk ook te weinig ruimte nu. Of ik moet gewoon v. Gansewinkel bellen voor de enorme zooi op zolder.



Cynicism is an unpleasant way of saying the truth - Lillian Hellman (1905 - 1984) -
pi_24433421
Alle merken zijn volgens mij om te bouwen tot "bovenleiding-voeders".. Kwestie van de + naar op de bovenleiding aan te sluiten
Ik háát kabouters!!
pi_24433437
Alle merken zijn volgens mij om te bouwen tot "bovenleiding-voeders".. Kwestie van de + naar op de pantograven aan te sluiten

@legovogel, mocht je ooit eens wat weg doen.. *ziet een groen treinstel staan, die volgens mij een nieuwe baasje kan gebruiken --> HINT HINT!
Ik háát kabouters!!
pi_24433613
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 14:42 schreef legovogel het volgende:
Heb zelf ook een modelspoorbaan (fleischmann). Ligt op dit moment stil door tijdgebrek (ziet er niet uit nu), maar wil er wel weer tijd en geld in gaan investeren. Eigenlijk ook te weinig ruimte nu. Of ik moet gewoon v. Gansewinkel bellen voor de enorme zooi op zolder.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja... het is een sneeuwlandschap (of je moet eens wat afstoffen)....

Wel leuke treinen (die groene!)
pi_24436284
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 12:12 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Leg me dat marklin/trix kwaliteit verhaal eens aub uit....

Märklin is voor drierail wisselspanning, vroeger had je daarnaast Märklin Hamo dat voor tweerail gelijkspanning was. Trix was in die tijd ook tweerail gelijkspanning. Märklin heeft Trix overgenomen en alles wat voorheen onder Märklin Hamo werd uitgebracht, dus Märklin-modellen voor tweerail gelijkstroom, worden nu uitgebracht onder Trix .


Stroomafname via de bovenleiding is waardeloos, zeker als je digitaal rijdt. Veel te bedrijfsonzeker.
  donderdag 6 januari 2005 @ 20:09:11 #134
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24438139
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 18:22 schreef Lucske het volgende:

[..]

Märklin is voor drierail wisselspanning, vroeger had je daarnaast Märklin Hamo dat voor tweerail gelijkspanning was. Trix was in die tijd ook tweerail gelijkspanning. Märklin heeft Trix overgenomen en alles wat voorheen onder Märklin Hamo werd uitgebracht, dus Märklin-modellen voor tweerail gelijkstroom, worden nu uitgebracht onder Trix .


Stroomafname via de bovenleiding is waardeloos, zeker als je digitaal rijdt. Veel te bedrijfsonzeker.
Dat weet ik, maar je vond de kwaliteit van marklin niet goed,ik ben wel benieuwd wat daar mis mee is(ik kan het nl. niet ontdekken,alleen zo fuckin' duur... )

Wel kan ik begrijpen dat je (misschien) geen voorstander bent van het 3-rails systeem wisselstroom,maar dat heeft niets met kwaliteit te maken,toch?

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24438415
* Alexxxxx heeft en hele bult H0 vrachtwagens en een H0 smarttoren

verkapte tvp
pi_24439680
Prijs/kwaliteit van Märklin is NIETS over te zeggen.. Misschien 10 jaar geleden, maar tegenwoordig net zo goed als de rest van de aanbieders ( de goedkope, plastic merken daargelaten ).. Ik ben totaal geen fan van het 3-rail-system, dat staat voorop.. Ik vind dat et herrie maakt en je bent gebonden aan 1 merk..

Maar kwalitatief érg goed, dus de verhouding kwaliteit/prijs zit wel snor.. Al blijft ie duur!
Ik háát kabouters!!
pi_24440887
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 21:27 schreef Camickaeze het volgende:
Prijs/kwaliteit van Märklin is NIETS over te zeggen.. Misschien 10 jaar geleden, maar tegenwoordig net zo goed als de rest van de aanbieders ( de goedkope, plastic merken daargelaten ).. Ik ben totaal geen fan van het 3-rail-system, dat staat voorop.. Ik vind dat et herrie maakt en je bent gebonden aan 1 merk..
De prijs/kwaliteit-verhouding is bij Märklin en Trix waardeloos. Zoals je al zegt maakt het veel herrie, slechte aandrijving in vergelijking met bv. Roco en Mehano (zie een 6400 eens rijden, om te huilen!), niet altijd goede detaillering (meegegoten handgrepen, wie doet dat nog in 1:87?) en ze prutsen af en toe maar wat aan (in 1:87 een loc even een centimeter inkorten, geen nieuwe draaistellen maken voor een ander loctype maar oude er onder plaatsen die dan schaal 1:111 zouden zijn, en meer van dat soort waardeloze zooi.). En dat voor ongeveer 200 euro! Een vergelijkbare Roco- of Mehano-loc van goede kwaliteit kost 130-150 euro, van Mehano heb je loccen digitaal, met geluid voor 250 euro (de geluidsdecoders kosten zo'n 100 euro).
pi_24441280
Owkee, écht verdiept heb ik me nog niet in correcte schalen e.d.. Dat gaat me iets te ver Ik vind iets mooi, of niet.. En vanuit mijn standpunt heeft Märklin, zelfs terwijl ik gruwel van het merk, kwalitatief goede spullen.. Hoe het rijd enzo weet ik niet.. Rij zelf 2-rail ( zoals et hoort! )

Maarre, heb jij ook modeltreinen? Je hebt er verstand van
Ik háát kabouters!!
  donderdag 6 januari 2005 @ 23:05:38 #139
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24441651
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 22:27 schreef Lucske het volgende:

[..]

De prijs/kwaliteit-verhouding is bij Märklin en Trix waardeloos. Zoals je al zegt maakt het veel herrie, slechte aandrijving in vergelijking met bv. Roco en Mehano (zie een 6400 eens rijden, om te huilen!), niet altijd goede detaillering (meegegoten handgrepen, wie doet dat nog in 1:87?) en ze prutsen af en toe maar wat aan (in 1:87 een loc even een centimeter inkorten, geen nieuwe draaistellen maken voor een ander loctype maar oude er onder plaatsen die dan schaal 1:111 zouden zijn, en meer van dat soort waardeloze zooi.). En dat voor ongeveer 200 euro! Een vergelijkbare Roco- of Mehano-loc van goede kwaliteit kost 130-150 euro, van Mehano heb je loccen digitaal, met geluid voor 250 euro (de geluidsdecoders kosten zo'n 100 euro).
Toch wel gek dat een onafhankelijke test een heel ander beeld schetst op je verhaal,zie bijv. hier :

http://www.miba.de/testen/maerocvt.htm

Hier word de marklin geprezen om z'n juistheid qua schaal,en roco doet het aanzienlijk slechter.
Maarja,zo zie je maar weer dat het touwtrekken is tussen verschillende merken,ik zie liever een marklin lok.Waarom? Omdat ik niet graag geld uit geef,en dan ook nog zelf de plasticke onderdelen er zelf op moet zetten,Roco heeft hier bijv. echt een handje van om dit te doen.

De digitale Roco's vind ik bar slecht,ze zijn wel digitaal, maar daar heb je ook alles mee gezegd.De marklin lok trekt veel beter(maar wel meer geluid...),dat hoogvermogen gedoe is echt .

Het 3-rails systeem maakt niet veel meer herrie dan de 2 rail systeem,wel maakt de "beddingrail" meer herrie.Ik heb zelf C en K rail liggen,zodra de lok over de K rail rijd, hoor je echt een groot verschil(stiller),mij stoort het niet,maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dit niet zo leuk vinden.
M(metaal) en C rail(nieuwe kunstofbedding) hoor je goed, K(zoals 2-rail,maar dan met middengeleider) is gewoon stil.

Marklinloks maken meer geluid dan de andere merken,dit hebben we te danken aan de metalen tandwielen,gewoonweg onverwoestbaar,dit geldt dus niet voor de C-sinus.

Het grote voordeel van de marklinlok is gewoon z'n kracht,het gewicht is vaak zwaarder,daardoor trekt hij beter de last,ook kan ie beter tegen een stootje(al is dat niet de bedoeling! ).Vooral de hoogvermogenmotoren trekken goed,helemaal als ze in dubbeltraktie rijden.
Het grote nadeel : meer geluid,dit vaak bij de oudere modellen,C-sinus is bijv. superstil,en kan echt vooruit kruipen.Ook worden verschillende loks voorzien van 2 motoren,dus heb je ook dubbel "herrie".

Het grote voordeel van de 3-rail systeem is de bedrijfszekerheid,een lok blijft bijna nooit staan,de rails en wielen hoeven lang niet zo schoon te zijn als bij het 2 weg systeem.
Het grote nadeel : niet echt reeel,in het echt hebben we ook geen stroompuntjes op de bielzen.

Ach ieder z'n voorkeur,vroeger heb ik altijd fleischmann gehad,maar daarvan moest ik vaker de lok aanduwen als bij m'n marklin.Reden omdat ik over gestapt ben is het overlijden van m'n schoonvader,hij had veel marklin,ik weinig fleischmann,toen ik eenmaal de marklin had ben ik overgestapt naar digitaal,destijds was marklin #1 in digitaal(misschien nog wel....)

Maar ach, we delen dezelfde hobby,daar gaat het toch om,of je nu lima rijd of marklin,het geknutsel is en blijft toch het leukste!


Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24441965
quote:
@legovogel, mocht je ooit eens wat weg doen.. *ziet een groen treinstel staan, die volgens mij een nieuwe baasje kan gebruiken --> HINT HINT!
Dat is mn nieuwste aanwinst van een paar maanden terug Die gaat dus zeker niet weg (net als de rest )
Cynicism is an unpleasant way of saying the truth - Lillian Hellman (1905 - 1984) -
pi_24442013
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 15:45 schreef LennyKravitz het volgende:

[..]

Ja... het is een sneeuwlandschap (of je moet eens wat afstoffen)....

Wel leuke treinen (die groene!)
Stof is goedkoper dan 5 minuten creatief zijn met een poederblusser
Jij ook al animo voor het groene treinstel? Ik moet je teleurstellen
Cynicism is an unpleasant way of saying the truth - Lillian Hellman (1905 - 1984) -
pi_24442230
Alles staat hier nog steeds in dozen, ik concentreer me niet echt op 1 tijdperk ofzo en heb ook maar 3 locs
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_24447412
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 23:05 schreef Herr.Flick het volgende:
Toch wel gek dat een onafhankelijke test een heel ander beeld schetst op je verhaal,zie bijv. hier :
Dat is niet gek, ik beperk me slechts tot het Nederlandse materieel.
quote:
Roco heeft hier bijv. echt een handje van om dit te doen.
Inderdaad, gelukkig! Losse onderdelen zijn veel gedetailleerder te maken dan wanneer ze worden meegegoten. Losse onderdelen hebben nog andere voordelen: wanneer je een koppelingshaak op de bufferbalk plaatst, kan de koppeling niet meer vrij bewegen. Wanneer je maar aan één zijde een koppeling hebt, zoals veel mensen doen, kun je het andere front van de loc opvullen met de goede onderdelen. Märklin giet dat een hobbeltje mee aan de bufferbalk en dat is natuurlijk heel wat anders dan een koppelingshaak van enkele millimeters breed en hoog.
quote:
De digitale Roco's vind ik bar slecht,ze zijn wel digitaal, maar daar heb je ook alles mee gezegd.De marklin lok trekt veel beter(maar wel meer geluid...),dat hoogvermogen gedoe is echt .
Dan doe je iets fout met digitale Roco's. Ik heb elf digitale Roco-loccen en ze rijden allemaal perfect, met ESU LP's.
quote:
Het 3-rails systeem maakt niet veel meer herrie dan de 2 rail systeem,wel maakt de "beddingrail" meer herrie.Ik heb zelf C en K rail liggen,zodra de lok over de K rail rijd, hoor je echt een groot verschil(stiller),mij stoort het niet,maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dit niet zo leuk vinden.
M(metaal) en C rail(nieuwe kunstofbedding) hoor je goed, K(zoals 2-rail,maar dan met middengeleider) is gewoon stil.


De sleper maakt ook lawaai, om van die ellende af te zijn worden er tegenwoordig zelfs fluisterslepers gemaakt.
quote:
Marklinloks maken meer geluid dan de andere merken,dit hebben we te danken aan de metalen tandwielen,gewoonweg onverwoestbaar,dit geldt dus niet voor de C-sinus.
Klopt.
quote:
Het grote voordeel van de marklinlok is gewoon z'n kracht,het gewicht is vaak zwaarder,daardoor trekt hij beter de last,ook kan ie beter tegen een stootje(al is dat niet de bedoeling! ).Vooral de hoogvermogenmotoren trekken goed,helemaal als ze in dubbeltraktie rijden.
Het grote nadeel : meer geluid,dit vaak bij de oudere modellen,C-sinus is bijv. superstil,en kan echt vooruit kruipen.Ook worden verschillende loks voorzien van 2 motoren,dus heb je ook dubbel "herrie".

Het grote voordeel van de 3-rail systeem is de bedrijfszekerheid,een lok blijft bijna nooit staan,de rails en wielen hoeven lang niet zo schoon te zijn als bij het 2 weg systeem.
Het grote nadeel : niet echt reeel,in het echt hebben we ook geen stroompuntjes op de bielzen.

Ach ieder z'n voorkeur,vroeger heb ik altijd fleischmann gehad,maar daarvan moest ik vaker de lok aanduwen als bij m'n marklin.Reden omdat ik over gestapt ben is het overlijden van m'n schoonvader,hij had veel marklin,ik weinig fleischmann,toen ik eenmaal de marklin had ben ik overgestapt naar digitaal,destijds was marklin #1 in digitaal(misschien nog wel....)
Ik hoef een loc nooit aan te duwen hier, kwestie van met name de baan goed schoonhouden. Je kunt dat gewicht wel als pluspunt aanvoeren, maar als het niet noodzakelijk is ....
  vrijdag 7 januari 2005 @ 08:18:19 #144
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_24447497
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 07:59 schreef Lucske het volgende:

[..]

Dat is niet gek, ik beperk me slechts tot het Nederlandse materieel.
[..]

Inderdaad, gelukkig! Losse onderdelen zijn veel gedetailleerder te maken dan wanneer ze worden meegegoten. Losse onderdelen hebben nog andere voordelen: wanneer je een koppelingshaak op de bufferbalk plaatst, kan de koppeling niet meer vrij bewegen. Wanneer je maar aan één zijde een koppeling hebt, zoals veel mensen doen, kun je het andere front van de loc opvullen met de goede onderdelen. Märklin giet dat een hobbeltje mee aan de bufferbalk en dat is natuurlijk heel wat anders dan een koppelingshaak van enkele millimeters breed en hoog.
[..]

Dan doe je iets fout met digitale Roco's. Ik heb elf digitale Roco-loccen en ze rijden allemaal perfect, met ESU LP's.
[..]



De sleper maakt ook lawaai, om van die ellende af te zijn worden er tegenwoordig zelfs fluisterslepers gemaakt.
[..]

Klopt.
[..]

Ik hoef een loc nooit aan te duwen hier, kwestie van met name de baan goed schoonhouden. Je kunt dat gewicht wel als pluspunt aanvoeren, maar als het niet noodzakelijk is ....
Mooi zo'n hobby!

* Ik beperkt me alleen tot duits,tijdperk 3(soms 2)
* De meeste van m'n loks hebben aan de voorzijde geen koppeling,die zijn dus af fabriek voorzien van luchtleiding en zo (geen bobbel)
* M'n vriend heeft een digitale VT11.5 gehad van Roco,deze kwam de bult niet op,terwijl het stijgingspercitage maar 3% was,alleen als je flink hard reed kwam ie boven....
Ook zat er geen binnenverlichting in en schakelde de rijverlichting niet om,niet leuk dus.
* De nieuwe slepers zijn idd stil
* Natuurlijk moet iedereen z'n baan goed schoonhouden,alleen heeft en sleper meer contact als je wiel,vandaar dat een wisselstroomlok wat "minder" blijft staan.

Plaats eens wat fotootjes, ben wel benieuwd naar je baan/collectie.

en je kunt flick toch alles wijs maken over NL-materieel,daar heb ik net helemaal geen verstand van
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_24450220
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 08:18 schreef Herr.Flick het volgende:
Plaats eens wat fotootjes, ben wel benieuwd naar je baan/collectie.

en je kunt flick toch alles wijs maken over NL-materieel,daar heb ik net helemaal geen verstand van
Ik ben op dit moment bezig met het maken van een grote baan zonder scenery , dus gewoon viersporig rond met veel rangeermogelijkheden en de hele santenkraam. Als dat over enkele weken klaar is, maak ik wel een aantal plaatjes, ik zal straks eentje van de vitrine opduiken.
pi_24452078
Jaaah, *wil ook foto's zien
Ik háát kabouters!!
pi_24452088
Ach het kan altijd erger.... Ik heb nog ergens een Lego-trein in een doos staan, nog zo een die op 12 volt loopt. Dat systeem werkte met losse railstaafjes en dwarsliggers, voor stroom was er en tweepolige midden rail met sleepcontacten. Werkte aardig, zolang je maar dagelijks met een beetje spiritus die spanningsrail schoonmaakte, en dan nog was het regelmatig nodig om het locomotiefje nog eens aan te duwen. Maar het ergste van alles: niet erg lang nadat ik mijn spulletjes had gekregen zijn ze overgestapt op een 9 volt systeem . Dan baal je als 10 jarig jochie wel.
pi_24452842
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 23:05 schreef Herr.Flick het volgende:
Het 3-rails systeem maakt niet veel meer herrie dan de 2 rail systeem,wel maakt de "beddingrail" meer herrie.Ik heb zelf C en K rail liggen,zodra de lok over de K rail rijd, hoor je echt een groot verschil(stiller),mij stoort het niet,maar ik kan me wel voorstellen dat anderen dit niet zo leuk vinden.
M(metaal) en C rail(nieuwe kunstofbedding) hoor je goed, K(zoals 2-rail,maar dan met middengeleider) is gewoon stil.
Heb ook behoorlijk wat Marklin spul (doe er momenteel niets mee, maar komt wel weer). Zit er wel aan te denken om al m'n M-Rails weg te doen en C-Rails aan te schaffen. De connectie tussen de rails onderling van C is volgens mij duurzamer en beter dan bij M rails. K rails vindt ik het mooiste maar dit is nogal kwetsbaar.
pi_24453983

1) 3x Us (Roco), 6x Eanos (Fleischmann), 2x DHr 6400 (Trix)
2) 232.9 (Roco), 3x Us (Roco), 5x Hbis+2xGbs (Roco), 1142 (Roco)
3) 6300 (Roco), 2x DD (LSM), Df (Sm), 2x Bcm (LSM), 1838 (Roco)
4) 12x Shimms (Roco), 1637 (Roco)
5) 3x TEE-rijt. (Roco), 1144 (Trix), WL (LSM), Habbillns (Roco), 1602 (Roco)
6) IRM (Lima), 2x Fccpps+1x Eds (Roco), 7783 (Mehano), Talent (Brawa)
7) 8x Zs (Piko), 3x Ib(*)es (Brawa), 2305 (Roco), 302282 (Roco), 2275 (Roco)
8) 2x Fccpps (Roco), 300640 (Roco), 3x containerwagen (1x Fleischmann+2x Roco), NE 9 (Mehano)
9) DE II (DKM), MaK 1024 (Lima), sik (Roco), 100x (Roco), 3x K4 (LSM)
10) Plan V (Fleischmann), SGM (Fleischmann), 2x Eanos (Fleischmann), 2x Hbbkks (Roco), mP 3020 (Märklin Hamo), SL 2001 (Mehano)

[ Bericht 30% gewijzigd door Lucske op 07-01-2005 17:36:41 ]
pi_24454048
quote:
Op vrijdag 7 januari 2005 17:27 schreef Lucske het volgende:
[afbeelding]
Gaaf!!!
Ik blijf Nederlandse modeltreinen toch het mooist/leukst vinden .
Alleen jammer dat je der niet een complete Scenery omheen wilt gaan bouwen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')