abonnement Unibet Coolblue
pi_17707952
Ik zat er aan te denken om de reserveband uit de auto te halen (gewichtsbesparing ), maar heb weinig zin om een sleepdienst te moeten bellen bij pech van huis...

Nu zijn er van die spuitbussen die je zogenaamd kunt gebruiken om toch thuis te komen. Je zet hem op het ventiel, spuit de bus leeg (of deels? weet ik niet) en dan kun je toch weer rijden.

Van de halfords website (12 euro voor een spuitbusje):

Bij een lekke band draai je de spuitbus op het ventiel en spuit zo het latex- schuim de autoband in
Het drijfgas pompt de band op en na 20 km. niet harder dan 60 km. per uur te hebben gereden, is het lek verdwenen


Werkt zoiets? Het lek verdwenen, daar geloof ik weinig van. Maar als je er 100km mee kunt rijden om weer thuis te komen, dan is dat voor mij goed genoeg. Hebben mensen hier ervaring mee? Zijn dit dezelfde spuitbussen die bij dure sportauto's meegeleverd worden? Kan zoiets ook bij mijn auto die 1600kg weegt en waar de banden op 2.9 bar staan? Heeft het nadelige effecten op je band als die later bij de bandenzaak gemaakt wordt (troep, schuim, lek niet meer te vinden, enz.) ?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 14 maart 2004 @ 14:47:28 #2
75879 RedArrow68
Wolf in Saabskleren
pi_17708206
Ik heb eens een lekker band gereden met een golfje 3. Was tijdens het uitgaan, dus we hadden vrij weinig zin om de band te verwisselen met het thuiskomertje. We kregen van iemand een spuitbusje aangeboden. Wij dat ding er (helemaal) inspuiten, duurt wel erg lang (5 min). Band leek nog erg slap, maar idd, na een aantal km's is de band harder, en was de lek pleite. Er is geen nieuwe band opgekomen, maar gewoon gerepareerd. Dus ook dat moet geen enkel probleem zijn.
Denk ook niet dat het gewicht van de auto er wat mee te maken heeft. In dure auto's zoals BMW's, mercedessen e.d. zit ook zo'n spuitbusje. Dat soort auto's wegen vaak >1700kg.
Murcééjdies Bhenz, "T-Modelle"
pi_17708237
Je koopt een auto van 1600 kilo en je wil gewicht besparen door een reserveband uit te sparen?! Ik geloof niet dat ik het helemaal snap... Maar het lijkt erg mooi, maar is het niet... Als je die rommel hebt gebruikt kan je daarna je band weggooien (kan niet meer geplakt worden). Dat betekend dat je simpelweg twee nieuwe banden kan kopen (ik zou nooit gaan rijden op een nieuwe en een oudere band aan de voor of achterkant). Heb je trouwens echt 2.9bar erin zitten? Is dit niet HEEL erg veel?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zondag 14 maart 2004 @ 14:51:21 #4
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_17708268
quote:
Op zondag 14 maart 2004 14:49 schreef dahei het volgende:
Je koopt een auto van 1600 kilo en je wil gewicht besparen door een reserveband uit te sparen?! Ik geloof niet dat ik het helemaal snap... Maar het lijkt erg mooi, maar is het niet... Als je die rommel hebt gebruikt kan je daarna je band weggooien (kan niet meer geplakt worden). Dat betekend dat je simpelweg twee nieuwe banden kan kopen (ik zou nooit gaan rijden op een nieuwe en een oudere band aan de voor of achterkant). Heb je trouwens echt 2.9bar erin zitten? Is dit niet HEEL erg veel?
19" verklaart wel wat

Maar dat gewichtbesparen: hoeveel weegt die band?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  zondag 14 maart 2004 @ 14:51:47 #5
88793 JohnnyCash
rebel, outlaw, legend
pi_17708276
als halfords zegt dat het werkt heb ik daar wel vertrouwen in

[ Bericht 0% gewijzigd door JohnnyCash op 14-03-2004 14:52:52 (typo :)) ]
  zondag 14 maart 2004 @ 14:53:49 #6
80234 TilburgPosse
Lord of the Board
pi_17708324
yep! En OF dat werkt! Ik was met mijn motor naar Zuid-Fankrijk gereden om een motorrace te gaan kijken (voor de liefhebbers onder jullie: de Bol D'or). In België (ergers voor Luik, geloof ik) merkte ik dat het achterwiel zich moeilijk gedroeg: spijker! Dat ding eruit getrokken en die spuitbus op het ventiel gezet. Ik kon zonder problemen (lees: zonder onder de 120 km/u te komen) naar een motorzaak rijden (om er een nieuwe band op te laten zetten. Het is wel ècht een noodoplossing, want de veer-eigenschappen van je band veranderen er drastisch door. Een soort mini-thuiskomertje, dus. Overigens had ik die spuitbus meegenomen omdat bij een motorrace een nieuw bandje vaak 2x zo duur is (tja, die burn-outs hè).
YES, THIS IS A GUN. AND NO, I AM NOT HAPPY TO SEE YOU
pi_17709655
quote:
Op zondag 14 maart 2004 14:53 schreef TilburgPosse het volgende:
yep! En OF dat werkt! Ik was met mijn motor naar Zuid-Fankrijk gereden om een motorrace te gaan kijken (voor de liefhebbers onder jullie: de Bol D'or). In België (ergers voor Luik, geloof ik) merkte ik dat het achterwiel zich moeilijk gedroeg: spijker! Dat ding eruit getrokken en die spuitbus op het ventiel gezet. Ik kon zonder problemen (lees: zonder onder de 120 km/u te komen) naar een motorzaak rijden (om er een nieuwe band op te laten zetten. Het is wel ècht een noodoplossing, want de veer-eigenschappen van je band veranderen er drastisch door. Een soort mini-thuiskomertje, dus. Overigens had ik die spuitbus meegenomen omdat bij een motorrace een nieuw bandje vaak 2x zo duur is (tja, die burn-outs hè).
Thanks, en kon de band daarna gewoon gemaakt worden? Of hoefde dat niet meer? Geen nadelige gevolgen van ondervonden? Wat gebeurt er als je thuiskomt, ik bedoel, die troep moet er ook weer uit of niet? Of kun je er gewoon mee blijven rijden en weer oppompen bij het benzinestation als dat nodig is later?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_17709698
quote:
Op zondag 14 maart 2004 14:49 schreef dahei het volgende:
Je koopt een auto van 1600 kilo en je wil gewicht besparen door een reserveband uit te sparen?! Ik geloof niet dat ik het helemaal snap...
reservewiel = 25 kilo
krik = 4 kilo
achterbank = 15 kilo
sleep ogen = 5 kilo
gordels achterin = 0,6 kilo
metalen plaatje in handschoenenvakje = 0,1 kilo
enz.

Alle beetjes helpen... moet sneller gaan!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 14 maart 2004 @ 22:48:32 #9
6424 MicHELLo
su·pra·na·tu·ra·´lis·me
pi_17719246


of je moet zoiets hebben of gewoon een andere turbo erop gooien!
Portal to supra heaven |>- http://www.supras.nl -<|
  zondag 14 maart 2004 @ 22:58:48 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_17719519
Werkt dus wél dat spul, alleen als je bij de bandenboer komt om het te laten repareren levert het nogal wat problemen op.

1. ze zijn niet echt blij met je want het is echt troep, een soort melkachtige drap wat eruit komt.
2. alles waar et op terecht komt is permanent verziekt. (óók je dure velg dus)
3. het lek is moeilijker terug te vinden voor de reparateur
4. het levert onbalans op in het desbetreffende wiel dus je moet in alle gevallen de band eraf laten halen en laten schoonmaken en repareren.

Als je trouwens een lekker laag bandje erop hebt (40 serie ofzo) , en je krijgt een lekke band is tie binnen 500 meter naar de kl*te, en moet je zowieso een nieuwe band kopen..

Owja, als je een hogere bandenspanning wil met zo'n bussie kan je er ook gewoon 2 nemen natuurlijk..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 16 maart 2004 @ 14:31:35 #11
37540 Gerako
Mille, er is geen betere!
pi_17753505
quote:
Op zondag 14 maart 2004 16:05 schreef StefanP het volgende:

[..]

Thanks, en kon de band daarna gewoon gemaakt worden? Of hoefde dat niet meer? Geen nadelige gevolgen van ondervonden? Wat gebeurt er als je thuiskomt, ik bedoel, die troep moet er ook weer uit of niet? Of kun je er gewoon mee blijven rijden en weer oppompen bij het benzinestation als dat nodig is later?
Het is sterk af te raden om een motorband te laten repareren, als ie lek is moet er gewoon een nieuwe om.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 14:49:34 #12
46960 StefanP
polemicist
pi_17753843
quote:
Op zondag 14 maart 2004 22:58 schreef Sounddragon het volgende:
2. alles waar et op terecht komt is permanent verziekt. (óók je dure velg dus)

Als je trouwens een lekker laag bandje erop hebt (40 serie ofzo) , en je krijgt een lekke band is tie binnen 500 meter naar de kl*te, en moet je zowieso een nieuwe band kopen..
$$ Velg > $$ band

achter 265/30

Goede tips, ik doe het niet dus.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 16 maart 2004 @ 14:55:12 #13
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_17753922
Ik heb hier een flesje "super-Seal" liggen, dat is een vloeistof die je in je band spuit via je ventiel en dan je band oppompt
als je dan een lek in je band tot 9,5 mm krijgt plakt die vleoistoef van binnenuit je band dicht, waardoor je nog een tijd vrolijk door kan rijden (tot de garage oid)


Achterop staat bij meer info:
Brothers BV Kaatsheuvel
0416-543409
s.seal@wxs.nl
pi_17779758
Werkt goed, ik heb er ooit 2 weken op gereden.

Had toen wel 2 bussen nodig want het lek was niet superklein.

Je schudt de bus, spuit het erin en je gaat eerst ff rustig rijden. Je kunt ook je wiel opkrikken en direct na het spuiten het wiel ronddraaien zodat het goed uitloopt.

Het is een soort latex/rubber icm drijfgas.
Defeat is not the worst of failures. Not to have tried is the true failure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')