Ik ben in 2001 op Sicilië geweest. Geen idee in welke tijd je gaat, maar juli en augustus zijn wel bloedjeheet. De Etna was wel heel spectaculair. Aan het begin van de vakantie mochten we er niet op vanwege toegenomen activiteit. Twee weken later werd de berg weer vrijgegeven, het zou weer veilig zijn. Dat zou een mooie afsluiter van de reis zijn. En dat was het! Een knaller, letterlijk! We kwamen aan in Nicolosi, een klein dorpje op de helling van de Etna, en terwijl we op het dorpsplein even lekker aan het relaxen waren verschenen opeens mensen met verrekijkers op de balkonnetjes. Snel in de auto en de berg op, want er was iets aan de hand. Net buiten het dorp zagen we de Etna dikke wolken stof, as en puin met donderend geweld de lucht in blazen. De Etna was aan het uitbarsten. Opmerkelijk genoeg was het erg rustig, we waren er vroeg bij
. Na een paar uur van het natuurgeweld genieten gingen we toch maar even wat eten bij een op twee Amerikanen na lege pizzeria. Dit echtpaar zat met hun ruggen naar de berg: ze waren maar matig geinteresseerd. De man vertelde dat ze dit twintig jaar daarvoor al eens gezien hadden. Toen waren ze zelfs geëvacueerd. Het hotel waar ze toen logeerden moest ontruimd worden omdat er een dikke stroom lava dwars doorheen zou gaan. Dat is uiteindelijk niet gebeurd, maar het hotel is uiteindelijk wel twintig jaar gesloten geweest, omdat de Etna te gevaarlijk zou zijn. Nu het na lange tijd eindelijk weer open was is de lava er alsnog doorheen gegaan
. Na de pizza weer terug de berg op om van het schouwspel te genieten. Ondertussen was het drukker geworden dan het Zandvoortse strand op een warme zomerdag. Maar wel ontzettend spectaculair. Grote lavafonteinen en veel gedonder en geraas. Tot diep in de nacht hebben we zitten kijken. De dagen daarop hebben we weinig anders gedaan. 's Ochtends wakker worden met een donderende Etna en dan weer de berg op. In het dorp werd continu vergaderd over evacuatie. Een dikke rivier van lava, die vooral 's nachts prachtig rood gloeide kwam langzaam onze kant op en het was toen nog niet duidelijk of die door of langs Nicolosi zou gaan. Uiteindelijk is het dorp niet in gevaar geweest.
Al met al een vakantie om nooit meer te vergeten. Maar dat was het zonder die Etna ook wel geweest. Nog wel even een verkeerstip: Sicilianen rijden als gekken. Met name het rijden in de grote steden (Palermo, Catania) is een hel. Let niet op wat er achter je gebeurt, maar kijk voor je. Als je een auto huurt, neem dan een kleintje. Dan kan je makkelijker parkeren, en bovendien zie je er minder uit als een toerist.
Overigens zijn we het jaar daarop naar de Aeolische (of Liparische) eilanden geweest, zeven vulkaaneilanden ten noorden van Sicilie. Eigenlijk zijn die pas echt fantastisch. Eind Juli en Augustus moet je zien te vermijden, omdat dan half Italie daar vakantie komt vieren, maar verder is het prachtig. Lipari is het grootste eiland met ongeveer 10.000 inwoners. Heel erg mooi is Stromboli, een actieve vulkaan die een paar keer per uur lava spuugt. In vroeger tijden werd deze vulkaan dan ook als natuurlijk baken gebruikt door zeevaarders. In de winter wonen hier een paar honderd mensen, maar zomers komen daar duizenden toeristen bij. Desondanks is het zeer de moeite waard. Je kon onder begeleiding van een gids de berg beklimmen. Ik heb dat twee keer 's nachts gedaan. Om middernacht vertrekken, een uurtje slapen net onder de top en dan bij zonsopkomst weer naar beneden. Stromboli is nog niet zo lang geleden geëvacueerd in verband met toegenomen activiteit, maar nu is iedereen weer terug. Ik weet echter niet of beklimmen nog toegestaan. Als het kan, zeker doen.
De kleinste eilandjes zijn Alicudi en Filicudi. Op Alicudi (+/-100) inwoners ben ik niet geweest. Op Filicudi wel. Op beide eilanden zijn geen campings, dus je moet een kamer in een pension nemen. Wel vantevoren reserveren, want anders loop je het risico dat er geen plaats meer is. Op FIlicudi kan ik je "Villa la Rosa" aanbevelen. Prima kamers tegen een heel schappelijke prijs en het eten is echt fantastisch. Als je vis nooit lekker vond kom je daar wel op andere gedachten. Neem ook een duikbril en snorkel mee om het onderwaterleven te bekijken. Op Filicudi kan je ook een aardige wandeling maken naar de resten van een bronstijdnederzetting. Van daar uit heb je ook een prachtig uitzicht. Vulcano is de tweede actieve vulkaan van de eilanden. Niet de moeite waard om er te overnachten, maar voor een dagtochtje is het leuk. Ook die vulkaan kan je beklimmen/bewandelen (zonder gids). Vulcano spuwt geen lava, maar er komen wel zwaveldampen omhoog en die ruik je ook. Als je het niet erg vindt om naar rotte eieren te ruiken kan je een modderbad nemen. Ga niet midden op de dag omhoog, want er is geen beschutting en het kan erg warm zijn.
Er is een camping op Lipari, en ik dacht ook op Salina. Je auto mag je niet meenemen (ik denk dat het op Lipari mag, maar je hebt er niks aan). Panarea is het eiland van de rijken. Ik ben er niet geweest. Je kan de Eilanden bereiken met de boot vanaf Sicilië (vliegen naar Catania of eventueel Palermo) of vanaf Napels. Op Stromboli kan je voor een schappelijke prijs overnachten bij de locals. Vaak verhuren ze kamers aan toeristen. Volgens mij kan je op Alicudi en Filicudi niet pinnen. Op Stromboli, Lipari en Salina is het geen probleem. Neem dus voldoende contanten mee. Je overnachting in pensions kan je vaak ook met een creditcard betalen. Het enige ziekenhuis zit op Lipari.
Mocht je meer interesse hebben in archeologie, dan is er op Sicilië zelf veel meer te beleven. Vergeet niet naar de tempels van Agrigento te gaan en sla vooral
de Villa Romana del Casale bij Piazza Armerina niet over!