Ja, altijd leuk om te weten dat het belang van esperanto nog immens is bij de International Association of Esperanto-speaking cyclists.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 09:46 schreef Hik het volgende:
Leuk om te lezen!![]()
Ah, je hebt je tenminste de moeite genomen om op de site te kijkenquote:Op dinsdag 2 maart 2004 13:21 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ja, altijd leuk om te weten dat het belang van esperanto nog immens is bij de International Association of Esperanto-speaking cyclists.
Nouja, ik wilde er maar mee zeggen dat de relevantie van het esperanto het esperanto niet ontstijgt.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 21:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ah, je hebt je tenminste de moeite genomen om op de site te kijken.
Uiteraard is het belang van esperanto voor onze club groot, anders zouden er geen esperantisten-fietsers zijn.
Maar even serieus. Als ik zie wat ik kan organiseren en tegen welke prijs, dan zie ik niet hoe ik dat zonder esperanto zou kunnen doen. En dat terwijl ik ook buiten esperanto om al veel mensen ken, juist in de fietswereld.
Ivo
En als esperantisten via esperanto nu van ales kunnen regelen voor niet-esperantisten, onstijgt het dan wel het esperanto?quote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:25 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Nouja, ik wilde er maar mee zeggen dat de relevantie van het esperanto het esperanto niet ontstijgt.
Ik bedoel het iets anders. De vraag is: wat is nou de intrinsieke waarde van esperanto? Esperanto is te klein om daadwerkelijk een invloed uit te oefenen op andere talen, of beter gezegd: op symboolvorming binnen die andere talen. Engels bijvoorbeeld kan wel deze invloed uitoefenen en daarom heeft Engels wel een intrinsieke waarde (voorbeeld: leenwoorden, de vele engelstalige literatuur over economische verschijnselen). Esperanto is eigenlijk vergelijkbaar met een conventie van Trekkies waar iedereen even Klingon met elkaar spreekt, omwille van het Klingon. Maar eenmaal thuis doen de Trekkies weer de spareribs van hun hoofd. En zo is het ook met esperanto. Het is leuk om een slaapplek te regelen voor je fietsvrienden, maar daar houdt het ook verder mee op.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 23:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
En als esperantisten via esperanto nu van ales kunnen regelen voor niet-esperantisten, onstijgt het dan wel het esperanto?
Ivo
Lang niet iedereen wil engels leren. Het wordt door velen gezien als de taal van machtsmisbruik, onderdrukking en schending van de mensenrechten zowel in het verleden als in het heden. Anderen vinden het onzinnig dat een bepaalde cultuur gaat overheersen in dit geval de Angel-Saksische. Esperanto is nagenoeg niet gebonden aan cultuur en herkomst.quote:Op woensdag 3 maart 2004 11:24 schreef Hik het volgende:
Ik snap wel een beetje wat zodiakk bedoelt (denk ik): Esperanto lijkt een leuke manier om met mensen in contact te komen, omdat je nu eenmaal iets gezamelijks deelt. Zoals je ook mensen hebt die internationaal samenkomen omdat ze scouts zijn, of knoflookliefhebbers, of Trekkies inderdaad. Maar als taal is Esperanto dan niet relevant. In feite kun je net zo goed met z'n allen Engels leren. Duurt misschien iets langer, maar aangezien de "dekkingsgraad" van Engels al veel groter is kost het uiteindelijk net zo veel of zelfs minder moeite.
Het Esperanto wordt door te weinig mensen gesproken om een wereldtaal te kunnen worden genoemd. Maar taalkundig gezien is het Esperanto een zeer interessante optie; grammaticaal is het zeer eenvoudig geconstrueerd (veel eenvoudiger dan, bijvoorbeeld, een vrij 'heldere' natuurlijke taal als het Engels) en voor sprekers van Germaanse, Romaanse en Slavische talen zijn de woordvormen herkenbaar en in elk geval makkelijk te herleiden.quote:Op woensdag 3 maart 2004 01:30 schreef zodiakk het volgende:
Ik bedoel het iets anders. De vraag is: wat is nou de intrinsieke waarde van esperanto? Esperanto is te klein om daadwerkelijk een invloed uit te oefenen op andere talen, of beter gezegd: op symboolvorming binnen die andere talen. [...] Het is leuk om een slaapplek te regelen voor je fietsvrienden, maar daar houdt het ook verder mee op.
De woordconstructie is behoorlijk gelijk aan de woordconstructie in het Chinees. Dit lijkt me toeval (Zamenhof sprak geen Chinees), maar helpt wel enorm voor Chinezen. Er zijn trouwens behoorlijk wat Chinezen die Esperanto spreken, het wereldcongres is deze zomer in Peking.quote:Op woensdag 3 maart 2004 11:49 schreef Ringo het volgende:
[..]Ik betwijfel echter het nut van Esperanto voor Chinezen, Arabieren, zeg maar sprekers van andere talen dan de Indo-Europese. Voor hen is het Esperanto gewoon een exotisch allegaartje.
Ik heb nergens gezegd dat esperanto geen waarde heeft, dat maak jij er nu van. Maar het heeft minder waarde dan een taal als Engels.quote:Op woensdag 3 maart 2004 09:13 schreef ultra_ivo het volgende:
waarom moet een taal invloed op andere talen hebben om een waarde te hebben? Dat vat ik even niet.
Ivo
Esperanto is juist gebonden aan cultuur en herkomst. Esperanto is een taal die verzonnen is in reactie op bestaande politieke en culturele verhoudingen. Een tegenbeweging is op haar beurt ook een uiting van cultuur en herkomst. Hoe kan je in godsnaam spreken over een 'neutrale' taal als de ontstaansgrond ervan door en door politiek getint is? De ontstaansreden van esperanto is ook gewoon gebaseerd op subjectieve veronderstellingen. Dat Engels door velen als een taal van machtsmisbruik wordt gezien bevestigt trouwens alleen maar mijn argument dat het Engels meer waarde heeft als taal dan esperanto. Het geeft aan dat deze taal sterke invloed heeft op de symboolvorming binnen een andere taal. Of dat positief of negatief te waarderen valt is een andere discussie.quote:Op woensdag 3 maart 2004 11:39 schreef Fixers het volgende:
Lang niet iedereen wil engels leren. Het wordt door velen gezien als de taal van machtsmisbruik, onderdrukking en schending van de mensenrechten zowel in het verleden als in het heden. Anderen vinden het onzinnig dat een bepaalde cultuur gaat overheersen in dit geval de Angel-Saksische. Esperanto is nagenoeg niet gebonden aan cultuur en herkomst.
Het enige dat esperanto bind aan een bepaalde bron is het gebruik van het latijnse alfabet. Het grootste deel van de wereld bevolking gebruikt dit schrift niet. Bijvoorbeeld het cyrillische in rusland, het arabische in het midden oosten en noor afrika, de vele aziatische schriften enz.
Een echte 'neutrale' taal in jouw betekenis heeft een grammatica die volkomen onafhankelijk is van de grammatica's van bestaande natuurlijke talen (en dus geen enkel referentiekader heeft) en waarvan de woorden op geen enkele manier lijken op reeds bestaande. Kortom, een taal die vanaf de wortels dient te worden opgebouwd en, dus, ook vanaf de wortels moet worden aangeleerd. Zeker het tweede druist in tegen alle regels van vreemde-taal-verwerking. Iedereen leert een vreemde taal vanuit de kennis die hij/zij heeft van de eigen taal. Hoe meer de tweede taal van die eerste taal afwijkt, hoe moeilijker zij te leren is.quote:Op woensdag 3 maart 2004 15:36 schreef zodiakk het volgende:
Esperanto is juist gebonden aan cultuur en herkomst. Esperanto is een taal die verzonnen is in reactie op bestaande politieke en culturele verhoudingen. Een tegenbeweging is op haar beurt ook een uiting van cultuur en herkomst. Hoe kan je in godsnaam spreken over een 'neutrale' taal als de ontstaansgrond ervan door en door politiek getint is?
Dacht je soms dat er niet gevloekt wordt onder esperantisten, en niet gescholden? Dan zou je eens goed moeten luisteren als we met de fietsgroep een fiets aan het repareren zijnquote:Op woensdag 3 maart 2004 15:39 schreef beeer het volgende:
Mijn probleem met Esperanto is dat er geen leven inzit. Geen culturele waarde achter schuilt. Geen originele scheldwoorden in te vinden zijn. Oprotten met een taal waarin je geeneens lekker een tongrollende Godverdomme kan exclameren!
Ja, zo kan je het ook redeneren. Ik bedoel dat het esperanto niet is gebonden aan een bestaande oudere cultuur en taal. Maar juist is ontwikkeld als reactie of tegen-antwoord op de bestaande (politieke)cultuur. En dan heb je dus gelijk.quote:Op woensdag 3 maart 2004 15:36 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat esperanto geen waarde heeft, dat maak jij er nu van. Maar het heeft minder waarde dan een taal als Engels.
[..]
Esperanto is juist gebonden aan cultuur en herkomst. Esperanto is een taal die verzonnen is in reactie op bestaande politieke en culturele verhoudingen. Een tegenbeweging is op haar beurt ook een uiting van cultuur en herkomst. Hoe kan je in godsnaam spreken over een 'neutrale' taal als de ontstaansgrond ervan door en door politiek getint is? De ontstaansreden van esperanto is ook gewoon gebaseerd op subjectieve veronderstellingen. Dat Engels door velen als een taal van machtsmisbruik wordt gezien bevestigt trouwens alleen maar mijn argument dat het Engels meer waarde heeft als taal dan esperanto. Het geeft aan dat deze taal sterke invloed heeft op de symboolvorming binnen een andere taal. Of dat positief of negatief te waarderen valt is een andere discussie.
Je hoeft niet direkt iemand uit te schelden hoorquote:Op woensdag 3 maart 2004 18:19 schreef hanskamp het volgende:
Ultra_ivo,
Wat voor dingen worden er dan gezegd? Imbecilo (imbeciel), porko (varken), fiulo (klootzak), fekemulo (schijterd)?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |