abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_79444493
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:53 schreef Elkafila het volgende:
Nou,

In April is het al lekker warm in Jordanie. Ik heb toen ik wat jonger was vier jaar in Syrie gewoond en toen regelmatig tripjes naar Jordanie gemaakt. Amman heeft wel wat leuke moskeeen en musea die je kan bezoeken, staan in elke lonely planet etc. Duiken in de rode zee is prima te doen in April.

Als ik jou was zou ik trouwens ook kijken of het mogelijk is om een uitstapje naar Syrie (Damascus) te maken. Zeer indrukwekkend en maar 4/5 uurtjes met de bus vanuit Amman. In principe kan je als Nederlander aan de grens ook gewoon een single entry visa regelen, dus die hoef je niet eens van te voren in Nederland te halen..

Ik ben voor April trouwens ook een trip aan het plannen in die regio.

Tel Aviv, Israel
vliegtuig
Amman, Jordanie
bus
Damascus, Syrie
vliegtuig
Tehran, Iran
trein
Damascus, Syrie
bus
Amman, Jordanie
Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt? heb zoiets ooit gehoord?
pi_79457273
Iran zou goed kunnen, SyriŽ kom je in ieder geval ook niet meer in, dus handig om daar rekening mee te houden bij het plannen van de volgorde :p
  maandag 22 maart 2010 @ 23:52:14 #128
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_79474419
quote:
Op maandag 22 maart 2010 13:07 schreef DaYwALKuR het volgende:

[..]

Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt? heb zoiets ooit gehoord?
Ik heb twee paspoort...
  dinsdag 23 maart 2010 @ 12:39:05 #129
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_79486139
Een manier om dit op te lossen is door de stempels voor Israel op een los papiertje te laten zetten ipv in je paspoort
Funk Gezond, Soul een Appel
  donderdag 1 juli 2010 @ 13:45:15 #130
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_83531042
Even weer omhoog kicken, ga in september naar Jordanie! Nog aanraders voor hotels in Amman en tours richting Petra?
pi_83550358
Ik vond Dana Nature reserve erg mooi (en je hebt daar een superleuk eco-hotel), en daarnaast kun je natuurlijk naar Wadi Rum. Vond ik ťrg spectaculair. Ga je een auto huren of laat je je rijden? Je kunt nl naar Petra ofwel de snelle route nemen (de Desert Highway), of de landschappelijk fraaiere King's Highway.
pi_83576586
Wat ColdFeet zegt! (Dana en Rum) Neem zeker de King's Highway! Is misschien lastiger (meeste bussen e.d. rijden over de Desert Highway), maar zeker de moeite waard.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 17:30:48 #133
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_83578927
Vergeet het noorden niet. Ajloun, Umm Qais, Jerash.... Ik vind het daar eigenlijk net zo leuk als in Petra, wat rustiger, wat 'echter'. Dana is overigens ook schitterend!

Voordat je naar Dana of andere natuurreservaten gaat is het een aanrader om langs te gaan bij Wild Jordan Nature Centre (Jabal Amman, Amman). Daar meer info over mogelijkheden, georganiseerde trips etc. Wild Jordan Cafe heeft een schitterend uitzicht over Amman. Meer info op de RSCN website (rscn.org.jo)

In Amman is kunafa (knaffe) van Habibeh een must. Wel de downtown locatie, type hole in the wall, maar men komt van over heel Amman om daar kunafa te eten. Staand.

Ontbijten bij Hashem in Amman, downtown, voor 2 JD hummus, pita, falafel etc.

Voor shisha/argileh/waterpijp is Shmeisani wel aardig, maar Abdoun is wat meer up-class en jonger. In Shmeisani veel Arabische Golf toeristen (man met 10 meter achter hem een groep van volledig bedekte dames, die vervolgens wel waterpijp roken), in Abdoun vooral wat meer hippe jongeren.

Overnachten doe ik bij ahli/familie, dus geen idee.... En binnen jordanie overnachten we altijd voor 'lokale' prijzen, dat is vaak toch wat anders. Net als entreegeld overigens
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_83618346
Jordanie, schitterend land met veel leuke bezienswaardigheden en hele aardige behulpzame mensen. Het wordt weer eens een keer tijd om terug te gaan. Ik moet alleen mijn vriendin zien over te halen, die wil er met geen mogelijkheid naartoe..
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_83770726
hoe is de temperatuur daar in de winter(dec-jan) en de waar vind je de mooie resorts want ik neem aan dat het daar lekker 30+ graden is in die tijd van het jaar.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF ťn op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  woensdag 7 juli 2010 @ 17:01:33 #136
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_83770768
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:25 schreef Snapcount2 het volgende:

. Ik moet alleen mijn vriendin zien over te halen, die wil er met geen mogelijkheid naartoe..
Waarom niet in vredesnaam?

Heerlijk land.
  woensdag 7 juli 2010 @ 17:03:14 #137
6280 k_man
pedante eikel
pi_83770845
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 17:00 schreef rubje het volgende:
hoe is de temperatuur daar in de winter(dec-jan) en de waar vind je de mooie resorts want ik neem aan dat het daar lekker 30+ graden is in die tijd van het jaar.
Hou eens op met dat getroll.
I got the style but not the grace - I got the clothes but not the face
pi_84802705
Hallo,

Zijn er hier misschien mensen die een goede Wadi Rum-tocht aan kunnen raden? De voorkeur ligt bij een tocht met overnachting en, indien mogelijk, de eerste dag een tocht met een 4WD en de tweede dag per kameel terug naar de startplaats.

Alvast bedankt!
  dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:03:15 #139
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_84807329
Ik ben met Sunset camps/travels (hoe heten die gasten) meegeweest toen. Fijne mensen en een mooi kamp in de woestijn (zeker een aanrader, blijven slapen, wel WARME kleding meenemen). Persoonlijk was ik trouwens heel blij dat ik niet op een kameel terug hoefde de volgende dag. Het zou echt best een pokke-eind zijn en je bent toch best gaar en moe. Maar het kan natuurlijk wel, als je het graag wilt. Zij maken het wel passend.
Wadi Rum is prachtig. Stel je niet te veel voor van de "sights" (die zijn echt niet bijzonder) en laat gewoon lekker de omgeving op je inwerken. Prachtig!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_84828733
3 jaar geleden ben ik naar JordaniŽ geweest. het was super. omdat we vanuit het UCK gingen (utrechts centrum voor de kunsten) gingen we vooral met als doel theater/kunst projecten volgen, en zoveel mogelijk van het land zien. ik weet echt niet meer hoe al die steden heetten waar we naar toe zijn gegaan. ik weet wel dat het super was. erg mooi land.
ik had wel meer willen zien, maar de prioriteit lag toch echt meer bij het harde werken aan de projecten vond de organisatie.
vooral Petra is een bijzondere ervaring. maar ook in Amman was wat te beleven. het is er hartstikke gezellig, en veilig.
ook heb ik Koningin Noor's hand geschud :D jammer dat ik de foto op de laatste dag ben vergeten bij de fotograaf. :(

wadi rum is ook erg mooi. ik heb overnacht in amman en 1 nacht in Aqaba. bijzondere stad. overdag is het helemaal uitgestorven maar 's avonds leeft het.
de mensen zijn vriendelijk maar zoals het er in elk arabisch land aan toe gaat, corrupt.
wel minder corruptie dan in SyriŽ. daar ben ik een paar jaar eerder ook geweest.

JordaniŽ is ook erg vrouwvriendelijk. op straat heb je niks te vrezen. syriŽ daarintegen is wat meer "primitiever" maar goed ook meer cultuur en minder westers dan JordaniŽ.

wat ik ook heb gemerkt is dat de mensen daar zo veel meer gedreven zijn dan hier. een voorbeeld: een theaterdocent in jordaniŽ is vele malen excentrieker/strenger/gekker/gefrustreerder dan hier :D echt heerlijk het ging zo ver dat hij je aan je haren wist te trekken net zo lang tot je volgens hem perfectie wist te verwezenlijken _O- daar heb ik erg goeie herinneringen aan. hele leuke mensen zijn het :D

ik zou heel graag terug willen. het was een hele bijzondere ervaring.
met al het bijzonders wat we uit hebben gewisseld met de overige deelnemers uit verschillende landen icm. het land, heerlijk :D ontzettende aanrader.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:49:40 #141
154052 RobertVH
I am your father
pi_85920551
Ik ben van plan over +/- 1 week naar libanon, syriŽ & JordaniŽ te gaan voor een week of 3.

Beetje in twijfel of ik wel of niet Libanon erbij pak. Is het van Baalbek een beetje te doen om in Hims te komen?
Of 'moet' je dan toch weer via Damascus/Beiroet ?

Idee zou grofweg zijn;

Beiroet > Baalbek || Hims > Palmyra > Damascus || Amman > Petra > Aqaba > Wadi Rum > Aqaba > Madaba > Amman

- Van te voren regelen; Visums? of deze gewoon aan de grens regelen ?
- Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
- Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?

Boek van Jordan Jubilee is met de post onderweg + lonely planet voor midden oosten.

Adressen zijn altijd welkom, zal het topic nog eens door spitten. Voor Wadi Rum heb ik alvast Sunset camps genoteerd..
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:10:41 #142
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_85921393
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:

- Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
Jerusalem zou in principe goed te bezoeken zijn vanuit Amman/Madaba, maar de grensovergang kan wel een uur of 5/6 duren (kan sneller, kan veeeeeeeeeeeel langzamer), dus op een dag heen en terug wordt dan lastig. Als je 'maar' 3 weken gaat, dan zou ik het niet doen, wordt je schema wel erg strak van, en op een dag heen en terug gaat niet echt lukken denk ik. (Hangt ook een beetje van de situatie daar af, je kan het altijd even navragen in Madaba/Amman, ze zijn daar wel goed op de hoogte)

Ik weet niet hoe het zit met aankomen in Libanon of Syrie, maar in Jordanie kan je gewoon op elke straathoek pinnen, bijna, met name in Amman. Geen probleem.
pi_85922321
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:10 schreef Basboussa het volgende:

Ik weet niet hoe het zit met aankomen in Libanon of Syrie, maar in Jordanie kan je gewoon op elke straathoek pinnen, bijna, met name in Amman. Geen probleem.
Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.
  dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:43:55 #144
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_85922748
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 19:33 schreef ColdFeet het volgende:

[..]

Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.
Afgelopen november had ik geen probleem met geld opnemen met mijn (Canadese) bankpas, noch vinden van een bank....

Maar goed, nu hebben we ook een rekening daar waar we veel gebruik van maken, dus misschien is het daarom nooit een probleem geweest....

Kan me eerlijk gezegd niet zo goed meer herinneren welke rekeningen we gebruikt hebben... Dus dan zal ColdFeet wel gelijk hebben ;)
pi_85923061
Wij kwamen echt op een allerlulligst moment zonder contanten te zitten, op de grens tussen SyriŽ en JordaniŽ :@ :D Afijn: mijn Meneers Nederlandse bankpas heeft het maar ťťn keer gedaan, zijn mastercard deed het wel in bijvoorbeeld duurdere restaurants; mijn Belgische pas weigerde dienst, mijn visa was de enige die een beetje werkte.
pi_85930903
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:
Ik ben van plan over +/- 1 week naar libanon, syriŽ & JordaniŽ te gaan voor een week of 3.
Beetje in twijfel of ik wel of niet Libanon erbij pak. Is het van Baalbek een beetje te doen om in Hims te komen?
Of 'moet' je dan toch weer via Damascus/Beiroet ?

Idee zou grofweg zijn;
Beiroet > Baalbek || Hims > Palmyra > Damascus || Amman > Petra > Aqaba > Wadi Rum > Aqaba > Madaba > Amman
Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord SyriŽ en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.

Ik ben vanuit Damascus naar Beiroet gegaan (en weer terug), dus ik weet niet hoe de aansluiting is tussen Baalbek en Hims. Je zal in Baalbek een minibus moeten vinden die je die richting op kan brengen (goed voorbereiden m.b.v. hostel dus als je geen Arabisch kent)
quote:
- Van te voren regelen; Visums? of deze gewoon aan de grens regelen ?
Je zegt dat je over een week gaat? Nu nog regelen kan niet meer. (ik had geloof ik tot 2 weken van te voren gewacht en ook dat kon niet) Visums zijn in alle landen waarschijnlijk geen probleem. Ik heb ook alles ter plekke gekocht. (Libanon wel met hulp van de taxi-chauffeur, maar op vliegveld zal makkelijker zijn)
quote:
Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.
quote:
Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)

Ik heb sowieso net als de rest niet veel problemen gehad met pinnen (met een pinpas van ING, nooit m'n creditcard nodig gehad). Gewoon zorgen dat je een buffer hebt als je even geen automaat in de buurt hebt.
In SyriŽ heb ik gemerkt dat sommige banken problemen geven, maar er is altijd wel een bank te vinden die het wel doet (op de kaarten van de Lonely Planet staan de automaten goed genoeg aangegeven, kost je misschien net wat meer lopen) In JordaniŽ en Libanon heb ik sowieso geen problemen gehad.
Even opgezocht op m'n afschriften waar ik heb gepind:
- Beiroet: veel te vinden, nergens problemen o.a. Credit Libanais + Arab Finance House + Bankmed
- SyriŽ: Banque Bemo Saudi Fransi + Audi Bank (vooral hier kan een voorraad geld wel handig zijn)
- JordaniŽ: Jordan National/Jordan Ahli + Arab Bank (Ahli is the way to go)
pi_85931209
Wat je ook in gedachten moet houden is dat het hoogseizoen half juli is begonnen (zo was het toen ik net wegging). In sommige plaatsen zal het dus lastig zijn een (goed) hostel te vinden. (Als je hostels doet natuurlijk....)
  woensdag 1 september 2010 @ 10:14:59 #148
161275 Smash-it
Zelfs m'n naam is mooi
pi_85940251
Nog een week, dan ga ik eindelijk naar Jordanie!
  woensdag 1 september 2010 @ 16:34:38 #149
154052 RobertVH
I am your father
pi_85953381
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2010 22:45 schreef -aad- het volgende:

[..]

Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord SyriŽ en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.

Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.

quote:
Ik ben vanuit Damascus naar Beiroet gegaan (en weer terug), dus ik weet niet hoe de aansluiting is tussen Baalbek en Hims. Je zal in Baalbek een minibus moeten vinden die je die richting op kan brengen (goed voorbereiden m.b.v. hostel dus als je geen Arabisch kent)
Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)

quote:
Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.
Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.

quote:
Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)

Ik heb sowieso net als de rest niet veel problemen gehad met pinnen (met een pinpas van ING, nooit m'n creditcard nodig gehad). Gewoon zorgen dat je een buffer hebt als je even geen automaat in de buurt hebt.
In SyriŽ heb ik gemerkt dat sommige banken problemen geven, maar er is altijd wel een bank te vinden die het wel doet [..]
Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen. :)

Hebben ze nog een voorkeur in bepaalde landen? Euros of Dollars
pi_85976231
quote:
Op woensdag 1 september 2010 16:34 schreef RobertVH het volgende:
Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.
Als je echt de ruimte hebt zou ik wat langer gaan (Misschien 4 weken ofzo). Als je dan jouw route doet heb je ook een grotere kans dat je gewoon de tijd over hebt voor Jerusalem.
Ik had wat meer ruimte in mijn reis (alleen halverwege weer een hostel gereserveerd) en heb gedurende de reis in SyriŽ mijn reis een beetje omgegooid. JordaniŽ heb ik ook vrij flexibel gedaan. (Bijvoorbeeld op het laatste moment naar Dana reserve gegaan..)
quote:
Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)
Baalbek -> Damascus is volgens mij goed mogelijk. Moet je denk ik in Zahle overstappen of de goeie minibus vinden. Ik weet alleen niet hoe goed de grens te doen is met een minibus als buitenlander. (Heen had ik een taxi: te duur... Terug had ik een prive-minibus :P : goed te doen. In beide gevallen ben ik door de chauffeur geholpen.
Zoals ik al zei moet je die route/plaatsnamen voorbereiden en in het Arabisch op papier laten zetten. Ik had zelfs al moeite in Beiroet zelf om daar op het goeie station te komen (0,0 Engels sprekende chauffeur) Tenzij jouw Arabisch natuurlijk goed genoeg is.

Wat wil je trouwens in Hims gaan doen? Ik ben op aanraden gewoon doorgegaan naar Hama. Als je de kastelen e.d. in de omgeving wilt zien is Hama de beste uitvalsbasis. (voor geregelde tour, op eigen gelegenheid is het allemaal net wat lastiger en in jouw geval met een strakke planning denk ik niet ideaal.) Hims is meer een vervoershub dan dat er iets te doen is, en Hama heeft nog wat leuke geschiedenis om te zien.
quote:
Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.
Wat ik zei: als je langer gaat zal het misschien geen probleem zijn. Houd wat Basboussa zei gewoon in je achterhoofd. In dat geval kost het je dus wel wat extra dagen. (Jeruzalem lijkt me geen stad die je even in een dagje bekijkt...)
quote:
Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen. :)

Hebben ze nog een voorkeur in bepaalde landen? Euros of Dollars
Ik heb een beetje het idee dat naast de lokale valuta dollars de voorkeur hebben, maar met euro's zal misschien ook redelijk uit de voeten kunnen.

Ik zat me ook te bedenken waarom ik in SyriŽ weinig heb gepind: In Aleppo heb ik teveel gepind, zodat ik uiteindelijk de rest van SyriŽ daarmee kon overleven... :P In SyriŽ geldt wel dat in de oude stadsdelen de pinautomaten niet (veel) te vinden zijn, je moet altijd naar het nieuwe gedeelte lopen. (Damascus en Aleppo in ieder geval)

[ Bericht 0% gewijzigd door -aad- op 02-09-2010 09:12:24 ]
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')