abonnement Unibet Coolblue
pi_17327518
In april ga ik naar Jordanie voor 14 dagen. Zijn de mensen daar vriendelijk en gastvrij, ook op Jordaanse Schiphol?
pi_17334937
ga je met djoser ofzo?

ik ben erg benieuwd hoe het daar is, ikzelf wil er ook wel eens heen. vooral om petra te zien, maar ook de woestijn. lijkt me prachtig!

vertel tzt hoe het was svp!
  FOK!fossiel maandag 23 februari 2004 @ 19:18:17 #3
8443 cptmarco
it's captain...
pi_17339174
Tja, het zijn wel arabieren en daar moet je wel even aan wennen en tegen kunnen. Vooral het altijd en eeuwig onderhandelen en het Inshalla gevoel.
Als je daar eenmaal aan gewend bent, dan zijn ze uiterst ok volgens mij!

En voor zover ik heb begrepen is het in ieder geval wel een heel mooi land! Dus alleen daarom al de moeite waard om er naar toe te gaan!

Jordanie staat overigens ook erg hoog op mijn lijstje!
pi_17339640
Jordanie wordt vaak bij georganiseerde reizen gecombineerd met Syrie. En eventueel Libanon. Ook dat zou ik graag eens willen doen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_17344720
Okee... Jullie horen nog van mijn reisverslag. Ik ga ook naar Syrie (voor een dag). Ik ga met Kras Stervakantie. Alles is uitverkocht.. :-)
pi_17344888
Er is bij Shoestring (en nog een ander, maar daarvan weet ik ff de naam niet) nou ook een combinatie met Egypte mogelijk
House is a feeling. And if you don't feel it, it can't be house
Nu ook Zuid Afrika
  FOK!fossiel woensdag 25 februari 2004 @ 08:52:57 #8
8443 cptmarco
it's captain...
pi_17348635
quote:
Op maandag 23 februari 2004 20:49 schreef Lucille het volgende:
Jordanie wordt vaak bij georganiseerde reizen gecombineerd met Syrie. En eventueel Libanon. Ook dat zou ik graag eens willen doen.
Shoestring heeft zo'n reis... Als ik in die periode vrij kan krijgen met werk, boek ik denk ik deze reis.
pi_17426015
* schop *
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 29 februari 2004 @ 15:04:37 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_17426517
Ja, ik vond Jordanie een erg vriendelijk land.
Het valt op dat ook de officials erg aardig en behulpzaam zijn, in tegenstelling tot Syrie (door en door corrupt).
Maar daar zal jij weinig van merken als je georganiseerd gaat.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fossiel maandag 15 maart 2004 @ 16:47:08 #11
8443 cptmarco
it's captain...
pi_17733773
Yes eindelijk....... ik heb mijn reis geboekt via Internet: 18 dagen Syrië en Jordanië..... ik moet de definitieve bevestiging nog krijgen dat het doorgaat, maar ik neem dat dat geen probleem is
pi_17735442
waneer ga je dan? in de zomer lijkt het me persoonlijk veel te heet, of valt dat wel mee omdat het zo droog is?
  maandag 15 maart 2004 @ 18:10:08 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_17735582
quote:
Op maandag 15 maart 2004 16:47 schreef cptmarco het volgende:
Yes eindelijk....... ik heb mijn reis geboekt via Internet: 18 dagen Syrië en Jordanië..... ik moet de definitieve bevestiging nog krijgen dat het doorgaat, maar ik neem dat dat geen probleem is
georganiseerde reis en zo ja met welke organisatie?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  FOK!fossiel maandag 15 maart 2004 @ 19:43:46 #14
8443 cptmarco
it's captain...
pi_17737703
quote:
Op maandag 15 maart 2004 18:04 schreef Calayuga het volgende:
waneer ga je dan? in de zomer lijkt het me persoonlijk veel te heet, of valt dat wel mee omdat het zo droog is?
In verband met m'n werk ben ik aan de zomervakantie periode gebonden. Je hebt het dan in dat gebied over temperaturen van rond de 35 graden (en 's nachts koelt het lekker af). Ik heb weinig keus, ik merk het wel als ik er ben Ik ben er van overtuigd dat er een betere periode is om te gaan....

Ik ga uiteraard georganiseerd (ik ben niet zo avontuurlijk om alleen te gaan ) met Djoser.
pi_17803457
Jordanie is een echt een aanrader. Ben er 2 jaar geleden geweest en was echt een hele mooie ervaring. Ik kan iedereen aanraden om naar Petra te gaan. Amman is trouwens ook wel leuk om te bezoeken. Ben er in de winter geweest en temperatuur was daar toen ongeveer 17 graden dus goed te doen
  vrijdag 19 maart 2004 @ 14:54:46 #16
1607 Ali Salami
Altijd actueel
pi_17825032
Wij hadden er een tussenstop op de terugweg van Thailand naar Nederland. Moesten zo'n 8 uur gepland wachten, dus dachten dat we dat op het vliegveld moesten doen (niet zo'n duur ticket). Werden we aangekomen op het vliegveld naar een bus geleid en naar een hotel gebracht, met een prima hotelkamer. Paar uurtjes geslapen, 's ochtends gratis ontbijt. Prima mensen dus daar!
Hatsjoe!
pi_17830685
Hoe duur is het daar? Hoeveel Jordaanse dinars moet ik meenemen? En Amerikaanse Dollar? Of is Euro ook goed?
pi_17830715
Dat kutland waar Beatrix zulke goede banden mee onderhoud
pi_17830801
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 19:01 schreef Bauhaus het volgende:
Dat kutland waar Beatrix zulke goede banden mee onderhoud
Nuttige post met goede argumenten!
Ook niet zo vreemd als ziet dat je de apartheidsmuur als avatar hebt..
  FOK!fossiel dinsdag 30 maart 2004 @ 16:34:26 #20
8443 cptmarco
it's captain...
pi_18065191
*schop*
is er nog iemand met interessante verhalen of met handige informatie over Jordanië???
pi_18068584
Mijn laatste vraag is:

Hoe duur is het daar? Hoeveel Jordaanse dinars moet ik meenemen? En Amerikaanse Dollar? Of is Euro ook goed?
  dinsdag 30 maart 2004 @ 20:34:24 #22
3185 Adelante
To let it go now
pi_18070313
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 19:01 schreef Bauhaus het volgende:
Dat kutland waar Beatrix zulke goede banden mee onderhoud


mooie vrouw die koningin Noor van Jordanië, heb nog een boek over haar leven
in de kast staan, toch maar eens lezen
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_18165730
*lurkt
Life sucks
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 4 april 2004 @ 03:41:25 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_18166197
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 20:34 schreef Adelante het volgende:

[..]

[afbeelding]

mooie vrouw die koningin Noor van Jordanië, heb nog een boek over haar leven
in de kast staan, toch maar eens lezen
En ze is weer vrijgezel
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 4 april 2004 @ 13:38:26 #25
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_18169898
Wat een kut land was Jordanie zeg, de bevolking was al even irritant en achterlijk als pallestijnen.
Als je echt vriendelijke Arabieren wil zien ben je een stuk beter af in Libanon, Beiroet is ook een erg intressante stad.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_18708006
Jaaaaa. Jordanie is heel vriendelijk. Maar gelukkig zijn de Al-Quada-aanslagen verijdeld.
  FOK!fossiel dinsdag 15 juni 2004 @ 16:30:21 #27
8443 cptmarco
it's captain...
pi_19912953
Heb je daar eigenlijk met een prepaid vodafone abbonementje bereik (en hoeveel kost het dan.... )?
pi_19916090
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 16:30 schreef cptmarco het volgende:
Heb je daar eigenlijk met een prepaid vodafone abbonementje bereik (en hoeveel kost het dan.... )?
Ja, ik heb prepaid vodafone. GSM-bereik is daar uitstekend, zelfs diep in de woestijn. De dekking is daar wel ongeveer 99%!!

Ik heb daar alleen gesmst.. Niet duur. Zo'n 50 ct per sms.

In het meest noordwesten van Jordanie kan je de Libanese operator vinden (50 km verder op!!!)
Die heet LibanCell, geloof ik. Het stond op mijn schermpje.

GSM-men in Egypte, Israel, Jordanie en Syrie is uitstekend.
  FOK!fossiel dinsdag 15 juni 2004 @ 19:42:56 #29
8443 cptmarco
it's captain...
  FOK!fossiel woensdag 7 juli 2004 @ 16:28:32 #30
8443 cptmarco
it's captain...
pi_20469672
je moet nog weggaan concludeer ik
laat ff weten hoe het was tzt
pi_20471362
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 16:28 schreef cptmarco het volgende:
kun je trouwens bij het GWK jordaans geld krijgen??
Ja, vooraf bestellen.. Echt heeeeeel erg duur.. Het beste is dat je bij aankomst in Jordanie meteen geld wisselen. Euro of US dollar inwisselen voor Jordaanse Dinars. De bank in het vliegveld is simpel, maar echt tegen zeer gunstige koers, vaak goedkoper dan lokale bank of hotels.

Als ik jou was, neem alleen veel Euros mee voor wisselen op het vliegveld. En kleine dollars als fooi of zo. Dollar of euro zijn niet overal geldig.
pi_20827512
En mocht men op vakantie naar Jordanie gaan, dan moet men zeker naar Petra

www.vet.purdue.edu/bms/intl/international/petra.jpg
pi_41509515
Ik ga volgende maand naar Jordanie. Dat zit me niet echt lekker meer na het lezen van het laatste nieuwsbericht hierover. Natuurlijk weet je dit soort dingen van tevoren. Hoe denkt de fokker hierover?
A dirty mind is a joy forever
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:04:58 #35
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_41509716
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 10:56 schreef korenwolfje het volgende:
Ik ga volgende maand naar Jordanie. Dat zit me niet echt lekker meer na het lezen van het laatste nieuwsbericht hierover. Natuurlijk weet je dit soort dingen van tevoren. Hoe denkt de fokker hierover?
Het is zowat het meest veilige land in die regio! Ik zou me geen zorgen maken...

In Antwerpen is er een paar maanden geleden ook nog een "wilde schutter" geweest... de kans om van zoiets het slachtoffer te worden is toch echt wel heel klein (behalve misschien als je nu plots zou besluiten om naar Irak op vakantie te gaan of zo ).
---verdwijnt---
pi_41509879
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:04 schreef Clourhide het volgende:

[..]

Het is zowat het meest veilige land in die regio! Ik zou me geen zorgen maken...

In Antwerpen is er een paar maanden geleden ook nog een "wilde schutter" geweest... de kans om van zoiets het slachtoffer te worden is toch echt wel heel klein (behalve misschien als je nu plots zou besluiten om naar Irak op vakantie te gaan of zo ).
Had geen intenties nee

Op zich is de kans miniem natuurlijk. De plaats, de tijd en dan ook nog een zelf betrokken zijn.
A dirty mind is a joy forever
  dinsdag 5 september 2006 @ 11:17:24 #37
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_41510003
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 11:12 schreef korenwolfje het volgende:

[..]

Had geen intenties nee

Op zich is de kans miniem natuurlijk. De plaats, de tijd en dan ook nog een zelf betrokken zijn.
Ik denk sowieso dat je meer schrik zou moeten hebben als je naar een of andere Turkse of Egyptische badplaats zou gaan. En zelfs dat schrikt miljoenen toeristen niet af, zo blijkt...
---verdwijnt---
pi_60732797
Iemand ervaring met Jordanië in de winter (eind december)?

Is het dan nog een beetje te doen om te zwemmen (nou ja, dobberen) in de Dode Zee? En gaat zwemmen / snorkelen / duiken in Aqaba nog lukken?

In de woestijn zal het 's nachts wel weer berekoud worden, neem ik aan, maar da's ok. In Tunesië heb ik ook in de woestijn geslapen toen het een paar graden boven nul was.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2008 14:29:08 ]
  maandag 11 augustus 2008 @ 18:45:30 #39
104963 ETA
European Travel Author
pi_60738882
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 14:28 schreef k_man het volgende:
Iemand ervaring met Jordanië in de winter (eind december)?

Is het dan nog een beetje te doen om te zwemmen (nou ja, dobberen) in de Dode Zee? En gaat zwemmen / snorkelen / duiken in Aqaba nog lukken?

In de woestijn zal het 's nachts wel weer berekoud worden, neem ik aan, maar da's ok. In Tunesië heb ik ook in de woestijn geslapen toen het een paar graden boven nul was.
Ik was er in februari, heb je mijn reisverslag niet gelezen??


Dode zee is in februari nog wel goed te doen, water is warm genoeg om eventjes in te gaan drijven. Ik zat in Nuweiba, Egypte, dat is 50km ten zuiden van Aqaba. Zolang de zon schijnt kan je wel even het water in, en duiken was gewoon mogelijk met wetsuit.

En ik neem aan dat je in Wadi Rum gaat overnachten bij bedoeinen? Meeste nomaden kampjes liggen uit de wind, lekker verscholen tussen de rotsen. Dus echt koud word het niet. Ik heb wel koudere woestijnen meegemaakt. Verder lig je in een grote tent dat je afschermt van de wind, dus dat moet geen probleem zijn. Als je echt avontuurlijk wil doen kan je natuurlijk nog gewoon met een matje buiten slapen. Met een beetje geluk heb je een heldere hemel en kan je genieten van de sterrenhemel. Maar buiten slapen in woestijnen heb ik over het algemeen als erg/te koud ervaren.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  woensdag 15 oktober 2008 @ 10:53:48 #40
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_62398456
Heb ooit op RTLtravel een reportage gezien waarbij ze met een gehuurde auto de Kings highway af gingen rijden (van Aqaba naar Amman). Heeft iemand hier ervaring met zelf rijden in Jordanië? En waar komt die Kings Highway zoal langs, behalve Petra?

http://www.rtl.nl/reizen/(...)nie/kingshighway.xml

Ik heb even een snelle seach gedaan en ik kwam uit op ongeveer 60 dollar per dag voor het huren van een kleine auto. Zou dat ongeveer kloppen.
En hoe groot zijn de afstanden eigenlijk? Zeg dat je in één keer van Aqaba naar Amman zou rijden, hoe lang doe je daar dan over?

[ Bericht 25% gewijzigd door Hik op 15-10-2008 11:02:22 ]
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:33:44 #41
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64683906
Ik praat hier een beetje met mezelf volgens mij, maar toch nog eens proberen: Wie kan er wat vertellen over Jordanië in April? En dan liefst over ervaringen met duiken, met autohuur, met Amman (de moeite van het verkennen waard of niet?) en met leuke (non-hostel) plekken om te verblijven daar...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 5 januari 2009 @ 13:53:17 #42
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_64684593
Nou,

In April is het al lekker warm in Jordanie. Ik heb toen ik wat jonger was vier jaar in Syrie gewoond en toen regelmatig tripjes naar Jordanie gemaakt. Amman heeft wel wat leuke moskeeen en musea die je kan bezoeken, staan in elke lonely planet etc. Duiken in de rode zee is prima te doen in April.

Als ik jou was zou ik trouwens ook kijken of het mogelijk is om een uitstapje naar Syrie (Damascus) te maken. Zeer indrukwekkend en maar 4/5 uurtjes met de bus vanuit Amman. In principe kan je als Nederlander aan de grens ook gewoon een single entry visa regelen, dus die hoef je niet eens van te voren in Nederland te halen..

Ik ben voor April trouwens ook een trip aan het plannen in die regio.

Tel Aviv, Israel
vliegtuig
Amman, Jordanie
bus
Damascus, Syrie
vliegtuig
Tehran, Iran
trein
Damascus, Syrie
bus
Amman, Jordanie
  maandag 5 januari 2009 @ 15:13:02 #43
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64687513
Damascus is inderdaad prachtig, maar we zijn daar twee jaar geleden nog geweest en we hebben vrij kort deze keer (dag of 10), dus die wil ik echt volledig aan Jordanië besteden.

Is het heel druk in Aqba in april? Wat moet ik me daarbij voorstellen: is het echt een badplaats met superveel hoogbouw hotels, drukte en volle stranden of is het meer laid back?
Heb je ervaring met het huren van een auto?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 5 januari 2009 @ 17:00:11 #44
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_64692503
April is zo'n beetje het beste seizoen voor Jordanië. Aangename temperaturen en de natuur ziet er relatief 'groen' uit. Dit betekent ook dat dit de tijd is dat de meeste tourgroepen Jordanië aandoen.

Amman: Leuk voor een dagje maar meer niet (maar ja, ik ben geen stadsmens)

Tip: Sla vooral Dana (dorp + national park) niet over!!
pi_64700463
quote:
Op maandag 5 januari 2009 13:53 schreef Elkafila het volgende:
Ik ben voor April trouwens ook een trip aan het plannen in die regio.

Tel Aviv, Israel
vliegtuig
Amman, Jordanie
bus
Damascus, Syrie
vliegtuig
Tehran, Iran
trein
Damascus, Syrie
bus
Amman, Jordanie
Die route kan je in principe vergeten, tenzij je twee paspoorten meeneemt en geluk hebt.
Met een Israeli entry en/of exit stamp in je paspoort kom je sowieso Syrië en Iran niet in.
Israel plan je dus het beste aan het eind van je trip, en laat dan aan de grenzen van Syrië en Iran je Lonely Planet van Israel niet zien...
Ik ben zelf in augustus in die regio geweest, en heb dit zelf ervaren.

Over Jordanië: echt een superland! Gastvrije bevolking, mooie natuur en schitterende cultuurhistorische bezienswaardigheden.

Amman is zeker de moeite waard. Het Palace Hotel zit downtown en is een goede start. Met een taxi kom je eigenlijk overal. Vooral de Citadel en het zicht over de stad vond ik erg mooi. En we zijn daar in een moskee geweest, King Abdullah moskee dacht ik. Was de enige moskee waar ik als vrouw in mocht (welliswaar in een burka, maar toch!). Hele mooie ervaring!
Vanuit Amman hebben we de Desert Castles in de oostelijke woestijn bezocht, nog weinig toeristisch, maar erg mooi en desolaat gelegen.

Aqaba heeft ook een mooi kasteel, er komt geen toerist, en daarom zit er niemand meer bij de kaartverkoop We hebben gewoon 1 dinar neergelegd en zijn naar binnen gegaan Hele kasteell voor ons alleen!

Tip: in Wadi Rum NIETNIETNIET met Wadi Rum Desert Services uit Aqaba op pad gaan. Dat was onze enige en enorme negatieve ervaring tijdens een maand reizen. Wat een gedoe was dat zeg, constant extra trips aanbieden en ons te laat afzetten bij een busstation wat helemaal geen busstation was maar een politiebureau daar sta je dan in the middle of nowhere....... afzetters waren het.

Tip: het Mariam Hotel in Madaba, hier hebben wij onze laatste dagen voor de terugvlucht naar NL doorgebracht, zwembadje erbij, geweldig schoon en goed eten. Tegen dezelfde prijs als een gemiddeld hostel: 30 euro per kamer per nacht.

Damn, ik wil wel weer terug!
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:02:33 #46
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_64721406
quote:
Op maandag 5 januari 2009 19:57 schreef Anotis het volgende:

[..]

Die route kan je in principe vergeten, tenzij je twee paspoorten meeneemt en geluk hebt.
Met een Israeli entry en/of exit stamp in je paspoort kom je sowieso Syrië en Iran niet in.
Israel plan je dus het beste aan het eind van je trip, en laat dan aan de grenzen van Syrië en Iran je Lonely Planet van Israel niet zien...
Ik ben zelf in augustus in die regio geweest, en heb dit zelf ervaren.

Ik heb een tweede paspoort geregeld en een waterdicht plan uitgestippeld. Ik reis op mijn tweede paspoort naar Israel, kom met het vliegtuig en 1e paspoort waar Syrisch en Iranees visum in staan Jordanie binnen. Het is belangrijk die Syrische gasten aan de grens niet te laten weten dat je een tweede paspoort hebt om door de regio te reizen.

Al het bewijs dat je in 'disneyland' (zo word Israel genoemd onder backpackers in de arabische wereld) bent geweest dumpen in Amman en dan lekker met de high speed bus in 5 uurtjes naar Damascus..
Ik zou officieel niet eens de visums hoeven te regelen van te voren aangezien je die bij zowel de Syrische als Iranese grens gewoon ter plekke kan regelen als Nederlander (volgens de laatste berichten).

Ik heb trouwens geen ervaring met het huren van een auto. Mijn ouders hadden daar toendertijd gewoon een wagen.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 11:45:51 #47
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_64722874
Ik heb destijds (2006) aan de Libanees-Syrische grens in elk geval binnen no time een visum gekregen voor Syrië.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_64768086
Ik wil komende mei tijdens mijn vakantie in Egypte naar Petra toe, maar behalve dat het in de reisgidsen als excursie aangegeven staat kan ik weinig vinden over hoe dit allemaal in zijn werk gaat, heeft iemand dit weleens gedaan (het zou gaan om een excursie vanuit Sharm-el-sheik met Isropa)
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_64782425
Ik heb dit niet als excursie gedaan, maar reken op een flinke reistijd die niet in verhouding staat tot de tijd die je in Petra kunt doorbrengen. Om Petra goed te kunnen bekijken heb je minimaal 1,5-2 dagen nodig. De reistijd vanaf Sharm naar Wadi Musa is lang: 2 uur tot Nuweiba - douane, inschepen en varen naar Aqaba, douane, reken op 3 uur - rit naar Wadi Musa van 2 uur. Via Taba-Eilat-Aqaba is het nog langer omdat de Israëlische grens tijdrovend is (ik heb er 4 uur over gedaan om daar Israël binnen te komen, tegen 10 minuten om er weer uit te gaan...)

Denk er goed over na, eventueel is het een optie om een overnachting in Wadi Musa te regelen, zodat je niet in 24 uur heen en terug moet én Petra bezoeken. En hoe zit dat met je visum voor Egypte? Dat moet je dan op de terugweg opnieuw kopen, of een multi-entry visum nemen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 11:25:54 #50
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65022914
Ik heb geboekt voor half Augustus, we hebben 9 dagen daar!
Heeft iemand een idee voor een beetje leuk hotel voor de eerste nacht in Amman? Als in: niet zo'n peperdure toko, maar gewoon een min of meer gezellig, beetje centraal ding?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_65024449
Het Palace Hotel ligt helemaal centraal downtown.
Wij hadden een double room voor 12 dinar met gedeeld sanitair (normaal is 15 dinar, maar omdat we 3 nachten bleven heb ik wat af kunnen dingen). Eigen sanitair is wat duurder. Gewoon schoon en vooral vriendelijk, geen fratsen of luxe dingen.
Nadeel van augustus in Amman vond ik de nare uitlaatgassen en smog. Een alternatief voor een verblijf in Amman is dan Madaba, 30 minuten per minibus ten zuidwesten van de stad. Vanuit daar kun je naar Jerash of de desert castles, maar ook naar de Dode zee, Mount Nebo en Bethany. Een goed Het allerbeste hotel in Madaba is het Mariam Hotel, mét zwembad, en voor een hele redelijke prijs!
  woensdag 14 januari 2009 @ 15:56:31 #52
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65033747
Leuk, dank! Ik wil de eerste nacht graag in Amman blijven, omdat we 's avonds pas aankomen. De volgende dag dan een beetje rondlopen daar en vanaf de dag daarna dan een gehuurde auto nemen om rond te rijden. Dan zullen we zeker nog komen in de plaatsen die jij aangeeft! Ik houd overigens wel van (grote) steden.

Wanneer ben jij er geweest? Heb je een visum op het vliegveld gehaald of moest je iets vooraf regelen?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_65061147
Ik ben ik augustus 2009 2008 geweest, twee weken met openbaar vervoer rondgereisd. De warmste periode die denkbaar is, temperaturen van 45 graden waren geen uitzondering, maar daardoor was het wel rustig qua toeristen. Erg leuke vakantie gehad!

Wij kwamen via de grensovergang Eilat > Aqaba in Jordanië binnen, daar is het visum gratis.
Je kunt het visum ook in NL regelen, kost ¤ 16,50 dacht ik. Op het vliegveld kun je deze ook kopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Anotis op 15-01-2009 13:31:04 ]
  donderdag 15 januari 2009 @ 13:16:25 #54
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_65067608
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 10:07 schreef Anotis het volgende:
Ik ben ik augustus 2009 geweest,
Dat is knap...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_65068189
Ja hè
pi_65076196
quote:
Op donderdag 15 januari 2009 10:07 schreef Anotis het volgende:
Ik ben ik augustus 2009 2008 geweest, twee weken met openbaar vervoer rondgereisd. De warmste periode die denkbaar is, temperaturen van 45 graden waren geen uitzondering, maar daardoor was het wel rustig qua toeristen. Erg leuke vakantie gehad!

Wij kwamen via de grensovergang Eilat > Aqaba in Jordanië binnen, daar is het visum gratis.
Je kunt het visum ook in NL regelen, kost ¤ 16,50 dacht ik. Op het vliegveld kun je deze ook kopen.
Afgezien van het feit dat je vertrekbelasting betaalt als je Israel verlaat, en dat ook moet doen als je Jordanië weer verlaat. Tis maar hoe je gratis vertaalt.

Leuk, in augustus 2008 was ik er ook. In de verzengende hitte door de bergspleten van Petra.. Wel mooi overigens.
pi_65099861
Vertrekbelasting voor Jordanië zit in je ticketprijs, hoef je niet apart voor te betalen.
En inderdaad, je moet departure tax betalen als je Israël uitgaat, maar daar staat tegenover dat je daar ook niet hoeft te betalen voor je visum. 't Is het één of het ander lijkt het wel
  zaterdag 7 maart 2009 @ 01:34:02 #58
104543 Marseille
Allons enfants de la patrie...
pi_66789817
Ik ga eind maart/begin april een rondreis maken door Syrië en Libanon, en eventueel Israel.

Dit is mijn planning:
-vliegen naar Antalya
-met de bus naar Aleppo
-paar dagen Syrië
-Damascus
-met de bus naar Aman
-paar dagen Jordanië, Petra
-naar Eilat (Israel)
-eventueel Jeruzalem

Ik heb een enkeltje gekocht naar Antalya, omdat ik nog niet weet hoe lang ik weg blijf (maximaal 3 weken, dat wel). Hoe zit het met Israelische stempels in m'n paspoort. Kan ik daarna nog Syrië in om terug te reizen naar Turkije? Of zal ik vanuit Israel een retourvlucht moeten boeken?

Ik vertrek 23 maart. Moet ik de visums nu al gaan regelen bij de ambassade?

Ik heb een budget van +/- 600 euro. Hoe lang zou ik het daarmee kunnen redden? (low budget vakantie)
.
pi_66790061
Turkije, Syrië, Jordanië en Israël in drie weken? Dan ben je meer onderweg dan dat je tijd hebt om iets te zien. Voor Syrië mag je al 10 dagen rekenen, voor Jordanië ook zoiets.

Met een stempel van Israël kom je Syrië niet in.
  zaterdag 7 maart 2009 @ 01:58:41 #60
104543 Marseille
Allons enfants de la patrie...
pi_66790159
Nou Turkije is alleen de vliegreis, ik ga gelijk door naar Aleppo. Mijn planning ziet er dan grofweg zo uit:
-7 dagen Syrië
-10 dagen Jordanië
-5 dagen Israel

Ik las in een ander topic dat je de Israelische stempels op een apart briefje kunt krijgen, waardoor je Syrië alsnog binnen komt?
Anders wordt het een retourvlucht vanuit Israel boeken.
.
pi_66791263
Stempels op een apart briefje werkt alleen als de douanier die jij treft een goede bui heeft. Mij is het niet gelukt.
Plus dat ze gewoon aan de exit-stempel van Jordanië zien dat jij bij Wadi Arava (Aqaba-Eilat) het land hebt verlaten, dan valt er voor Syrië wel te raden waar je heen ging...

Vanaf waar wil je terugvliegen? Als je vanuit Israel terugvlieg is er niets aan de hand, als je na je bezoek aan Israel ook terug wilt via Syrië naar Antalya is er wel een probleem.

Ik moet wel zeggen dat ik drie weken erg kort vind voor wat je wilt zien...
  FOK!fossiel zondag 8 maart 2009 @ 19:38:11 #62
8443 cptmarco
it's captain...
pi_66835306
quote:
Op zaterdag 7 maart 2009 01:34 schreef Marseille het volgende:
Dit is mijn planning:
-vliegen naar Antalya
-met de bus naar Aleppo
-paar dagen Syrië
-Damascus
-met de bus naar Aman
-paar dagen Jordanië, Petra
-naar Eilat (Israel)
-eventueel Jeruzalem
Als je in Syrië bent, dan moet je zeker naar Palmyra naar het Amfitheater van Bosra
pi_66835531
Als je een paar dagen in Syrië plant, heb je voor meer dan dat ook geen tijd.

Zie linkje in sig voor foto's van Syrië.

[ Bericht 61% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2009 19:44:54 ]
  maandag 9 maart 2009 @ 10:21:05 #64
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_66852118
Zijn mensen hier wel eens in de nationale parken in Jordanië geweest? Ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  maandag 9 maart 2009 @ 11:13:03 #65
104543 Marseille
Allons enfants de la patrie...
pi_66853543
Kan iemand, die recent in Syrië is geweest, mij vertellen of het klopt dat je aan de Turks-Syrische grens een visum kunt kopen? Ik heb namelijk net het consulaat gebeld en die zei dat het 2 weken zou duren voor ik een visum krijg, maar ik ga al over 12 dagen weg. De man zei dat het aan de grens ook mogelijk is. Maar voor de zekerheid ff controleren...
.
pi_66853993
Waarom vraag je dat niet in het Syrië topic?
  zaterdag 11 april 2009 @ 13:02:36 #67
99045 Terreros85
Of toch niet?
pi_67921920
Even een vraagje over de grens tussen Israel/Palestijns gebied en Jordanië. Is het mogelijk om daar aan de grens een visum te kopen Of moet dat van te voren gekocht worden?

Iemand daar ervaring mee..
De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
pi_68005890
Ik zit er aan te denken om begin volgend naar de 18 daagse Syrie & Jordanie rondreis van Djoser te maken. Iemand hier ervaring mee?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_68007733
Ik heb er in zoverre ervaring mee dat Djoser losse reisjes van 10 dagen organiseert naar hetzij Jordanië, hetzij Syrië. Ik heb vorig voorjaar zo'n Syrië-reisje gedaan.

Foto's daarvan vind je via de link in m'n sig en specifieke vragen kun je hier natuurlijk droppen.
pi_68029706
Kun je in Jordanie goed zelf (met openbaar vervoer) rondreizen, of is het toch aan te raden om dit georganiseerd te doen?
  woensdag 15 april 2009 @ 08:22:00 #71
147659 thedunno
www.de-wall.nl
pi_68029858
quote:
Op woensdag 15 april 2009 08:03 schreef inkie1010 het volgende:
Kun je in Jordanie goed zelf (met openbaar vervoer) rondreizen, of is het toch aan te raden om dit georganiseerd te doen?
Ik heb enige jaren geleden 2 weken met openbaar vervoer door Jordanië gereisd. Geen probleem eigenlijk; alles verliep heel soepel.

Deze website is onmisbaar voor de zelfstandige reiziger naar Jordanië http://www.jordanjubilee.com/

gr,
Joost
  woensdag 15 april 2009 @ 11:09:58 #72
62913 Blik
The one and Only!
pi_68033764
Ik zat te kijken naar Jordanie. En zag de volgende reis bij Djoser:

http://www.djoser.nl/rond(...)n_syrie_en_jordanie/

Ik ben eigenlijk iemand die het liefst alles zelf doet, maar je bent dan altijd wat meer tijd kwijt. En die tijd heb ik niet echt. Heb een aantal vragen:
  • Is dit een goede reis?
  • bezoek je alle hoogtepunten in de regio?
  • is december een goede tijd om te gaan?
  • kun je dezelfde reis ook op eigen gelegenheid doen in dezelfde tijd voor dezelfde prijs (1650 euro)?

    Kortom, veel vragen
  •   woensdag 15 april 2009 @ 12:22:04 #73
    147659 thedunno
    www.de-wall.nl
    pi_68035955
    [
    [1]Is dit een goede reis?
    [2]bezoek je alle hoogtepunten in de regio?
    [3]is december een goede tijd om te gaan?
    [4]kun je dezelfde reis ook op eigen gelegenheid doen in dezelfde tijd voor dezelfde prijs (1650 euro)?

    1 geen idee. Nog nooit met Djoser gereisd.
    2 ik kan alleen over Jordanië oordelen. Dana nature reserve zit er niet in en dat is toch echt wel een hoogtepunt. Daarnaast is anderhalve dag Petra en 1 dag Wadi Rum (voor mij althans) veel te kort.
    3 Kan fris en wisselvallig zijn. Verder denk ik een prima tijd. Ik was er in Oktober en toen was het nog behoorlijk heet.
    4. Tijd: zeer waarschijnlijk niet. Prijs: kan zeer zeker goedkoper.

    gr,
    joost
      woensdag 15 april 2009 @ 12:24:07 #74
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_68036022
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 12:22 schreef thedunno het volgende:
    [
    [1]Is dit een goede reis?
    [2]bezoek je alle hoogtepunten in de regio?
    [3]is december een goede tijd om te gaan?
    [4]kun je dezelfde reis ook op eigen gelegenheid doen in dezelfde tijd voor dezelfde prijs (1650 euro)?

    1 geen idee. Nog nooit met Djoser gereisd.
    2 ik kan alleen over Jordanië oordelen. Dana nature reserve zit er niet in en dat is toch echt wel een hoogtepunt. Daarnaast is anderhalve dag Petra en 1 dag Wadi Rum (voor mij althans) veel te kort.
    3 Kan fris en wisselvallig zijn. Verder denk ik een prima tijd. Ik was er in Oktober en toen was het nog behoorlijk heet.
    4. Tijd: zeer waarschijnlijk niet. Prijs: kan zeer zeker goedkoper.

    gr,
    joost
    Bednakt voor je antwoord, dat wordt dus gewoon weer zelf alles plannen
    pi_68037122
    Die reis van Djoser is prma, zo te zien dezelfde als die strollie een paar posts hierboven al noemde. Ik kan uit eigen ervaring alleen over het Syrische deel spreken. Dan kom je inderdaad langs de hoogtepunten, in een tamelijk relaxt tempo, maar wel sneller dan dat je zou lukken als je het zelf allemaal moet regelen.

    Met name bij afgelegen sites is het erg handig dat je vervoer geregeld is en je niet hoeft te zorgen voor een taxi die je erheen wil bregen, een paar uur wachten en weer terug rijden. Syrië is nog niet echt op toeristen ingesteld, dus dingen voor elkaar krijgen is misschien soms lastig. Daar komt bij dat Syrië een flink probleem heeft met de verkrijgbaarheid van diesel. Dat kan zorgen voor enorme wachtrijen bij tankstations en voor andere ongemakken met vervoer. Als je dan een organisatie hebt met wat invloed, gaat het allemaal net wat soepeler - jouw taxichauffeur zal achteraan in de rij moeten moeten aansluiten (en met een beetje pech acht uur staan wachten), maar een bus met 15 buitenlanders laten ze wel even voor gaan.

    Qua kosten; Djoser wil natuurlijk winst maken op zo'n reis, dus een deel van de prijs zijn de kosten en de winst van Djoser. Aan de andere kant koopt Djoser vliegtickets met groepskorting goedkoop in en geldt hetzelfde voor hotels, vervoer e.d. Als je het zelf allemaal regelt en het sober houdt kun je misschien wel goedkoper uitkomen, maar het kost je een hoop tijd en en energie. Aan de andere kant: sommige mensen vinden dat juist leuk om te doen.
    pi_68037329
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 11:09 schreef Blik het volgende:
    Ik zat te kijken naar Jordanie. En zag de volgende reis bij Djoser:

    http://www.djoser.nl/rond(...)n_syrie_en_jordanie/

    Daar zat ik ook aan te denken. ik ben tot nu toe 2x met Djoser gereisd. Kenmerkend voor hun reizen is dat je heel veel ziet/beleeft in korte tijd. Ook veel niet-toeristische dingen. Tenslotte is er genoeg ruimte om zelf op pad te gaan, je bent dus niet met een navelstreng aan de groep gebonden.

    Dat je op een 3 weekse georganiseerde reis niet alles kunt zien heb ik me al lang bij neergelegd. Helaas stellen mijn beperkt aantal vakantiedagen me niet in staat om op het gemak met een rugzak het land te verkennen. Wat dat betreft is Djoser perfect. Vervoer en accomodaties zijn tot in de puntjes geregeld.

    Vragen die bij mij nog leven (die K-man misschien kan beantwoorden) zijn:

  • Is het veilig om daar rond te lopen als 2m lange blonde westerling?
  • Hoe opdringerig zijn de verkopers? Wordt je gegijzeld tot je een tapijtje hebt gekocht?
  • Hoe opdringerig zijn ze naar vrouwen toe. Mijn vriendin is ook blond. Is het verstandig te investeren in een hoofddoek?
  • Hoe is het met de hygiëne gesteld? Ik ben gek op straateten, maar niet als ik daarna de hele nacht op de pot zit.
  • "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
    pi_68043890
    quote:
    Op woensdag 15 april 2009 13:06 schreef Strolie75 het volgende:
    Vragen die bij mij nog leven (die K-man misschien kan beantwoorden) zijn:

  • Is het veilig om daar rond te lopen als 2m lange blonde westerling?
  • Hoe opdringerig zijn de verkopers? Wordt je gegijzeld tot je een tapijtje hebt gekocht?
  • Hoe opdringerig zijn ze naar vrouwen toe. Mijn vriendin is ook blond. Is het verstandig te investeren in een hoofddoek?
  • Hoe is het met de hygiëne gesteld? Ik ben gek op straateten, maar niet als ik daarna de hele nacht op de pot zit.
  • Dan ook weer alleen op basis van ervaringen in Syrië

  • Ja. Althans, niet onveiliger dan elders. Van criminaliteit heb ik tijdens mijn reis niks gemerkt en k heb me nergens onveilig gevoeld. Wel heel welkom.
  • Nee, de verkopers zijn niet opdringerig. Het zou goed kunnen dat het in Jordanië wat anders ligt - want toeristischer - maar in de souqs van bijv Damascus had ik daar niet of nauwelijks last van. Vaak zullen de verkopers je niet uit zichzelf aanspreken als je rustig voorbij loopt. Als ze dat wel doen - en je zegt geen interesse te hebben - zullen ze niet aandringen of met je meelopen. Uiteraard spreken ze je wel aan als je belangstelling lijkt te hebben voor hun koopwaar.
  • Een hoofddoek zou ik sowieso meenemen, want anders komt je vriendin geen enkele moskee binnen - hoewel sommige moskeeën willen dat vrouwelijke bezoekers een gewaad dragen dat door de moskee zelf verstrekt wordt: een vormeloze grijsgroene zak met capuchon. Om normaal over straat te kunnen lopen is geen hoofddoek nodig. Mannen vinden zo'n ongesluierde blonde dame best interessant, maar zullen dat niet gauw op een vervelende manier laten blijken. Al helemaal niet als jij er bij bent.
  • Tja, neem je normale voorzorgsmaatregelen voor een dergelijk land. Geen kraanwater drinken, rauwkost vermijden, etc. Syrisch eten is heerlijk. Ik heb nergens last van gehad tot ... de aankomst op Schiphol. Ik ben kennelijk ziek geworden van het vliegtuigvoedsel op de terugvlucht.
  •   woensdag 15 april 2009 @ 16:47:34 #78
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_68044006
    Voor wie het interesseert: wat k_man hierboven over Syrië zegt, gaat ook volledig op voor Jordanië, waar ik twee weken geleden geweest ben.
      dinsdag 21 april 2009 @ 13:34:44 #79
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_68235840
    Zeg Blik, wil jij even stoppen met na-apen (eerst Panama, nu Jordanië)?

    Gisteren teruggekomen uit Jordanië en een geweldige tijd gehad! We hadden heel kort de tijd (9 dagen ); het was echt even een korte voorjaarsvakantie. We hadden daarom een auto gehuurd en dat is prima bevallen. Voor de mensen hierboven die dus weinig tijd hebben is dat zeker een optie, omdat je makkelijk veel ziet in een korte tijd. Nadeel is wel dat je een beetje in je eigen coconnetje ziet: als je meer tijd hebt zou ik dan ook voor het openbaar vervoer kiezen, want het is wel een veel leukere manier om mensen te spreken).

    Jordanië is absoluut veilig. Het leuke van naar het Midden Oosten gaan is dat het zoveel van je beelden bijstelt... dat je als Europeaan helemaal niet raar wordt aangekeken, dat mensen ontzettend leuk, nieuwsgierig en welcoming zijn en dat er zoveel verschillende mensen in zo'n land wonen. Eén van de laatste avonden zaten we in een ijscream shop op Abdoun Circle in Amman en dan zie je echt álles binnen komen: oud, jong, gezinnen, vriendengroepjes, volledig gesluierd tot naveltruitjes.

    Wij zijn in Jordanië een stuk minder checkpoints tegen gekomen dan in bijvoorbeeld Libanon (of Egypte), maar zeker tegen de grens met Israël aan zijn ze er zeker. Wel werden wij vaak zonder zelfs maar een blik op het paspoort doorgewuifd.

    Als vrouw is het Midden Oosten (en dus ook Jordanië) prima te doen als je je een beetje aanpast. Ik ben me altijd erg bewust van mijn kleding: geen decolleté, rokken en broeken tot over de knie en geen mouwloze shirts. Alleen in de wat meer moderne delen van Amman (of in bijvoorbeeld Beirut) wijk ik daar (een beetje) vanaf. Maar je zult zelf al snel zien dat zelfs de moderne meiden in Amman over het algemeen geen al te blote dingen aan hebben. Mocht je aan het strand willen liggen: check even wat voor soort strand het is. Op public beaches zou ik persoonlijk niet in mijn bikini gaan, maar al snel een shirt over mijn zwemkleding aantrekken. Zowel in Aqaba als aan de dode zee is het echter voor een luttel bedrag ook mogelijk naar een soort "beachclub" te gaan (sowieso lekker omdat daar parasols en douches zijn) en daar is het geen enkel probleem (aan de Dode Zee: Amman beach. In Aqaba: Royal Divers Beach Club (mijn vriend ging een dag duiken en ik heb daar alleen aan het strand gelegen).

    Mannen besteden over het algemeen veel aandacht aan je, óók als je met je eigen man of vriend daar bent. Maar gewoon negeren (zonnebril!) is echt meer dan afdoende. Ik ben in Turkije geweest, Egypte, Syrië, Libanon en nu dus Jordanië (ook deels alleen) en heb afgezien van geroep, getoeter en véél complimentjes nog nooit iets dramatisch meegemaakt.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      dinsdag 21 april 2009 @ 13:39:07 #80
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_68235997
    Ow: nog even over die hoofddoek... ik heb er nooit één nodig gehad. Bij alle moskees die ik ooit heb bezocht hebben ze ze liggen of zijn er, zoals k_man al meldt, nog drastischer bedekkingen nodig die ze óók hebben.
    Dat gezegd hebbende heb ik altijd een (wat grotere) shawl bij me als ik reis. Zeker in Jordanië erg practisch bij lang haar (in de woestijn!) met stof en wind en smog en woestijnzand. Mijn favoriete shawl (5 euro bij de H&M ) is multi-functioneel: ik draag hem om mijn hoofd in de woestijn, maar ik wikkel hem ook om mijn shouders bij kou of als een shirtje bij nader inzien wat minder geschikt is voor waar ik op dat moment ben (iets te laag of korte mouwen).
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_68242953
    Als aanvulling op Hik, wat betreft kleding: in Damascus zie je wél meiden met onbedekt hoofd en in tamelijk sexy kleding, soms op het ordinaire af. Damascus heeft namelijk ook een christelijke wijk en die mensen houden zich niet aan de islamitische voorschriften. Desondanks is het als toerist wel zo netjes om je een beetje beschaafd aan te kleden.
      dinsdag 21 april 2009 @ 17:26:54 #82
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_68243703
    quote:
    Op dinsdag 21 april 2009 13:34 schreef Hik het volgende:
    Zeg Blik, wil jij even stoppen met na-apen (eerst Panama, nu Jordanië)?
    Als we op jouw reisgedrag gaan letten dan aapt de halve wereld je na

    Mooi dat Jordanië bevallen is, ga het eens laten vallen bij mijn vriendin
      dinsdag 21 april 2009 @ 18:00:16 #83
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_68244698
    Mede door WIDM zou ik graag volgend jaar richting Jordanië willen
      dinsdag 21 april 2009 @ 18:01:26 #84
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_68244732
    quote:
    Op dinsdag 21 april 2009 18:00 schreef Susi het volgende:
    Mede door WIDM zou ik graag volgend jaar richting Jordanië willen
    WIDM?
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      dinsdag 21 april 2009 @ 18:08:10 #85
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_68244926
    quote:
    Op dinsdag 21 april 2009 18:01 schreef Hik het volgende:

    [..]

    WIDM?
    Wie is de Mol? speelde zich dit jaar deels af in Jordanië.
      woensdag 22 april 2009 @ 23:58:19 #86
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_68289934
    tvp aka al veel te lang op m'n to do list
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
      woensdag 29 april 2009 @ 19:13:11 #87
    119783 JacMar
    Marije dus ;-)
    pi_68507877
    Ik ga in augustus naar Jordanie!
      woensdag 29 april 2009 @ 21:07:14 #88
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_68511576
    Leuk, wel een hele warme tijd om te gaan!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      donderdag 30 april 2009 @ 22:48:12 #89
    119783 JacMar
    Marije dus ;-)
    pi_68543087
    Ja dat weet ik..maar ik ben aan schoolvakanties gebonden, aangezien ik voor de klas sta..
      zondag 24 mei 2009 @ 22:33:33 #90
    36815 Silenus
    Frikandel of kroket?
    pi_69366253
    Ik ga 20 dec. naar Jordanië (en Egypte) voor twee weken, onder meer naar Amman, Petra en de Dode Zee. Ga me wat inlezen, dus derhalve een TVauP.
    Gourmetten of steengrillen?
      woensdag 27 mei 2009 @ 13:32:13 #91
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_69452895
    Ik vond Jordanië toch eigenlijk het saaiste land in de regio. Er zit relatief weinig variatie in het landschap en er is erg weinig te doen vergeleken met de buurlanden. Amman heeft wel zijn charme maar er is erg weinig te zien en Petra is zwaar overschat.
      woensdag 27 mei 2009 @ 20:07:59 #92
    99045 Terreros85
    Of toch niet?
    pi_69465836
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 13:32 schreef Djaser het volgende:
    en Petra is zwaar overschat.
    Kom op zeg, barbaar
    De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
      woensdag 27 mei 2009 @ 21:03:23 #93
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_69468216
    Hmmm... ik weet het niet, vind het moeilijk een ranglijstje te maken. Ik vond het landschap in Jordanië zéker niet saai. We hebben van onder tot boven gereden en de meest prachtige dingen gezien. Qua dingen te "doen" is Petra zeker niet het enige: Wadi rum, Dode Zee, Rode Zee (duiken, snorkelen), Karak, Jordaanvallei, Jerash schijnt ook mooi te zijn. Amman is inderdaad ook leuk en heel gevarieerd. En wij zijn nog niet eens in de natuurparken geweest.

    Dat gezegd hebbende vond ik de plaatsjes over het algemeen minder sfeervol dan in bijvoorbeeld Libanon. Je hebt nu eenmaal geen plaatsjes zoals Zahle of Byblos in Jordanië (ik ben ze in elk geval niet tegengekomen). Ook een relatief nadeel aan Jordanië is dat het toch wel erg toeristisch is. Dat heeft voordelen voor eerste-keer-bezoekers in de regio (het is veilig, duidelijk en goed geregeld en daardoor een stuk makkelijker dan Libanon of Syrië in dat opzicht). Het is wel jammer omdat sommige stukken wel een beetje meer platgetreden zijn (zeker vergeleken met Libanon). Overigens vond ik het nog meevallen hoor. De écht toeristische stukken zoals Wadi Rum en Petra hebben zo'n "capaciteit" dat je uren rond kunt dwalen zonder andere mensen tegen te komen, zelfs in het hoogseizoen.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      donderdag 28 mei 2009 @ 09:00:21 #94
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_69480161
    quote:
    Op woensdag 27 mei 2009 20:07 schreef Terreros85 het volgende:

    [..]

    Kom op zeg, barbaar
    Nou sorry hoor. De Treasury en de Monastry zijn zeker mooi maar de rest is zo kapot dat het niet de moeite waard is. Bovendien stinkt het er naar pis en liggen er overal lege blikjes. De omgeving is wel erg mooi dat moet ik na geven. Maar als je ruines uit de oudheid wil zien dan zijn er zulke mooiere plekken.
      vrijdag 29 mei 2009 @ 11:42:34 #95
    238709 Elkafila
    I spy with my little eye..
    pi_69521102
    Als je ouwe troep wilt zien, ga dan voor een paar daagjes naar Syrie --> Palmyra.
    pi_71153802
    Mijn vriendin en ik gaan eind september naar Jordanië.

    Ik heb al veel opgezocht maar toch nog enkele vraagjes:
    - Is het de moeite om 1 dag ('s morgens vertrekken, 's avonds terug) naar Syrië (Damascus) te gaan en wat gaat ons dat kosten?
    - We gaan een auto huren. Iemand enige tips welke verhuurbedrijven zeer aan- of af te raden zijn?
    - We willen in Wadi Rum bij de bedoeïnen overnachten. Tips voor een goede prijs/kwaliteit organisatie die niet te commercieel is?
    - Wanneer je 2 dagen in de woestijn trekt in Wadi Rum, waar kan je dan je bagage laten die je niet nodig hebt tijdens die 2 dagen? Veilig om dit gewoon in de auto te laten? En waar laat je je auto?
    - Weet iemand een goed maar betaalbaar hotel in of dichtbij Aqaba?
    - Waar kan je best naar het strand in of rond Aqaba? Met andere woorden, waar kan je als vrouw rustig in badpak/bikini op het strand liggen?

    Alle tips meer dan welkom! Alvast bedankt!
      maandag 20 juli 2009 @ 17:33:56 #97
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71155202
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:48 schreef Lehnhoff het volgende:
    Mijn vriendin en ik gaan eind september naar Jordanië.

    Ik heb al veel opgezocht maar toch nog enkele vraagjes:
    - Is het de moeite om 1 dag ('s morgens vertrekken, 's avonds terug) naar Syrië (Damascus) te gaan en wat gaat ons dat kosten?


    Het hangt er een beetje vanaf hoe lang je verder hebt in Jordanië. Als je beperkt de tijd hebt zou ik me alleen focussen op Jordanië zelf. Damascus is een zeer indrukwekkende stad waar ik minimaal 2 dagen voor zou uittrekken!
    quote:
    - We gaan een auto huren. Iemand enige tips welke verhuurbedrijven zeer aan- of af te raden zijn?
    Reliable in Amman kan ik van harte aanbevelen! Zeer behulpzaam en flexibel. Ik had een fout gemaakt bij de reservering, maar zij losten het voor me op. http://www.rentareliablecar.com/
    quote:
    - We willen in Wadi Rum bij de bedoeïnen overnachten. Tips voor een goede prijs/kwaliteit organisatie die niet te commercieel is?
    Ze zijn allemaal commercieel...
    Wij hebben er één uit de LP gepikt, Sunset camp (?), maar we waren zeer tevreden. Nacht heerlijk geslapen in het kamp, goed eten, aardige mensen, was super. Volgens mij zit er weinig verschil tussen veel aanbieders, alleen het kamp zal wellicht verschillen. Sunset zit echt midden in de woestijn, dus dat is leuk. De zogenaamde highlights van de woestijn stellen weinig voor, imho. Ik zou me dan ook niet te druk maken over het verschil (eventueel) in wat iedereen aanbiedt. De woestijn zelf is het hoogtepunt, de sights zijn alleen maar een excuus om daar te zijn...
    quote:
    - Wanneer je 2 dagen in de woestijn trekt in Wadi Rum, waar kan je dan je bagage laten die je niet nodig hebt tijdens die 2 dagen? Veilig om dit gewoon in de auto te laten? En waar laat je je auto?
    Wij hebben de bagage in de auto gelaten, maar de auto stond op het terrein van de eigenaar van Sunset camp. Geen probleem, het gros van de reizigers komt per auto.
    quote:
    - Weet iemand een goed maar betaalbaar hotel in of dichtbij Aqaba?
    Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt...?
    In het "oude" stukje van Aqaba zitten een paar prima cheapies. Die van ons was groot en glimmend en kostte iets van 40 JD (iets meer dan 40 euro) per nacht. Heel goed te doen dus. Er zijn véél hotels, dus gewoon even een paar binnenlopen en uitchecken (vraag of je de kamer mag zien want de verschillen zijn héél groot!)
    quote:
    - Waar kan je best naar het strand in of rond Aqaba? Met andere woorden, waar kan je als vrouw rustig in badpak/bikini op het strand liggen?
    Mijn vriend is een dag gaan duiken en ik heb toen echt aangedrongen op een driving club zodat ik inderdaad alleen in bikini aan het strand kon. Royal Diving Club is, als je zelf vervoer hebt, erg aan te raden. Rustige obers en koraal vlakbij de jetty, dus je kunt met een geleende duikbril ook goed een kijkje nemen als je niet duikt.
    quote:
    Alle tips meer dan welkom! Alvast bedankt!
    Ook leuk: nieuw-Amman verkennen (barretjes, eettentjes, disco's), Karak castle, Dode zee (cliché maar leuk), Jordaanvallei verkennen met de auto.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71155803
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 17:33 schreef Hik het volgende:

    [..]



    Het hangt er een beetje vanaf hoe lang je verder hebt in Jordanië. Als je beperkt de tijd hebt zou ik me alleen focussen op Jordanië zelf. Damascus is een zeer indrukwekkende stad waar ik minimaal 2 dagen voor zou uittrekken!
    [..]
    12 volle dagen, dus 1-2 dagen Damascus moet wel lukken denk ik.
    Hoe geraak je daar het best (in de veronderstelling dat een huurauto niet over de grens mag?): bus, taxi, ...? Vluchten zijn al geboekt dus landen in Syrië is geen optie

    Reliable in Amman kan ik van harte aanbevelen! Zeer behulpzaam en flexibel. Ik had een fout gemaakt bij de reservering, maar zij losten het voor me op. http://www.rentareliablecar.com/
    [..]OK, bedankt!

    Ze zijn allemaal commercieel...
    Wij hebben er één uit de LP gepikt, Sunset camp (?), maar we waren zeer tevreden. Nacht heerlijk geslapen in het kamp, goed eten, aardige mensen, was super. Volgens mij zit er weinig verschil tussen veel aanbieders, alleen het kamp zal wellicht verschillen. Sunset zit echt midden in de woestijn, dus dat is leuk. De zogenaamde highlights van de woestijn stellen weinig voor, imho. Ik zou me dan ook niet te druk maken over het verschil (eventueel) in wat iedereen aanbiedt. De woestijn zelf is het hoogtepunt, de sights zijn alleen maar een excuus om daar te zijn...
    [..]

    Wij hebben de bagage in de auto gelaten, maar de auto stond op het terrein van de eigenaar van Sunset camp. Geen probleem, het gros van de reizigers komt per auto.
    [..]

    Ik weet niet wat jij betaalbaar vindt...?
    In het "oude" stukje van Aqaba zitten een paar prima cheapies. Die van ons was groot en glimmend en kostte iets van 40 JD (iets meer dan 40 euro) per nacht. Heel goed te doen dus. Er zijn véél hotels, dus gewoon even een paar binnenlopen en uitchecken (vraag of je de kamer mag zien want de verschillen zijn héél groot!)
    [..]
    Kempinski, Intercontinental, kortom de 5* hotels vind ik niet betaalbaar :-)
    Het moet geen overbodige luxe zijn voor mij, maar toch wel enkele hygiënenormen halen :-)
    Bedankt voor de tip: vragen of je de kamer mag zien is dus heel gewoon in Jordanië of niet? En afdingen in hotels in Aqaba?

    Mijn vriend is een dag gaan duiken en ik heb toen echt aangedrongen op een driving club zodat ik inderdaad alleen in bikini aan het strand kon. Royal Diving Club is, als je zelf vervoer hebt, erg aan te raden. Rustige obers en koraal vlakbij de jetty, dus je kunt met een geleende duikbril ook goed een kijkje nemen als je niet duikt.
    [..]
    Mijn vriendin zal blij zijn, bedankt :-)

    Ook leuk: nieuw-Amman verkennen (barretjes, eettentjes, disco's), Karak castle, Dode zee (cliché maar leuk), Jordaanvallei verkennen met de auto.
      maandag 20 juli 2009 @ 18:17:11 #99
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_71156105
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:48 schreef Lehnhoff het volgende:
    Mijn vriendin en ik gaan eind september naar Jordanië.

    Ik heb al veel opgezocht maar toch nog enkele vraagjes:
    - Is het de moeite om 1 dag ('s morgens vertrekken, 's avonds terug) naar Syrië (Damascus) te gaan en wat gaat ons dat kosten?
    Een dag zou ik niet doen. In het oversteken van de grens gaat toch meer tijd zitten dan je denkt. Dat je met eigen vervoer reist scheelt misschien wel wat tijd maar echt sneller dan met een taxi of micro bus is het niet. Overigens zou ik zou nooit van mijn leven in Damascus auto durven rijden, maar dat is een ander verhaal.

    Als je toch naar Damascus gaat zou je kunnen overwegen om op route de klassieke ruïnes van Jerash en Bosra aan te doen. Overigens weet ik uit ervaring dat die trip je in totaal een dag extra kost.

    [ Bericht 8% gewijzigd door Djaser op 20-07-2009 18:24:25 ]
      dinsdag 21 juli 2009 @ 09:32:53 #100
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71171045
    Met twaalf dagen zou ik me beperken tot Jordanië inderdaad. Wij hadden dik negen dagen en dat vond ik eigenlijk net iets te kort. Ik had graag wat langer gehad om ook het Noorden wat meer te zien en met name ook om een stuk richting het oosten te rijden had ik leuk gevonden.
    Zoals de poster hierboven al aangeeft: met name de grens gaat je tijd kosten. Ik heb geen idee hoe lang je er over doet, ik heb het op en neer vanuit Beirut gedaan destijds. Dat is echt een kippeneindje en de grens is niet problematisch, maar wel chaotisch en erg druk.

    Onderhandelen over de prijs van de kamer heb ik eigenlijk nergens gedaan. Wij waren daar in April en dat is echt "hoogseizoen" voor Jordanië. Ik zou het in het laagseizoen niet heel raar vinden overigens.
    Kamers kijken moet je natuurlijk altijd doen als je in het lagere/lagere middenklasse segment zit en er zijn veel hotels!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71182452
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:48 schreef Lehnhoff het volgende:
    Ik heb al veel opgezocht maar toch nog enkele vraagjes:
    - Is het de moeite om 1 dag ('s morgens vertrekken, 's avonds terug) naar Syrië (Damascus) te gaan en wat gaat ons dat kosten?
    Doe maar niet, je bent waarschijnlijk erg veel tijd kwijt aan de grens. Voor 15 Dinar kun je met een shared taxi heen, zelfde bedrag voor de terugreis. En ik weet niet of je ook moet betalen voor een visum aan de grens voor Syrië? Ik zou de tijd besteden aan een dagtrip naar de woestijnkastelen in de Eastern Desert.
    quote:
    - We willen in Wadi Rum bij de bedoeïnen overnachten. Tips voor een goede prijs/kwaliteit organisatie die niet te commercieel is?
    Welke je NIET moet kiezen is Wadi Rum Desert Services, ze hebben een mooi kantoortje in het centrum van Aqaba, maar mijn ervaring is hopeloos geweest.
    quote:
    - Weet iemand een goed maar betaalbaar hotel in of dichtbij Aqaba?
    Ik heb in het Al Shula hotel geslapen, midden in Aqaba tegenover de grote moskee. Met geweldig uitzicht over de kustlijn Eilat/Taba/Aqaba. Iets van 25 Dinar voor een schone tweepersoons kamer met ontbijt.
    quote:
    - Waar kan je best naar het strand in of rond Aqaba? Met andere woorden, waar kan je als vrouw rustig in badpak/bikini op het strand liggen?
    Ten zuiden van Aqaba ligt een strip met strandhotels, daar kun je je waarschijnlijk wel in badkleding vertonen. In Aqaba zelf zijn ook strandjes, maar die liggen vol zwerfvuil en worden vooral gebruikt door Jordaanse families die met al hun kleding aan het water in gaan. Ik heb daar wel regelmatig gewoon een kopje thee gedronken en lekker een boek gelezen. Het is daar wel heerlijk om gewoon te zitten!

    Wat nog wel een tip is: In Madaba je laatste dagen doorbrengen. Het Mariam hotel daar heeft een zwembad en is brandschoon met een hele aardige eigenaar. Ik vond het echt fijn om de reis daar af te sluiten (vooral vanwege het zwembad), heel relaxed stadje waar maar weinig toeristen te vinden zijn, maar waar veel prachtige byzantijnse mozaieken te vinden zijn. Én het is vlakbij het vliegveld van Amman.
      woensdag 22 juli 2009 @ 10:13:00 #102
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71206498
    Madaba is inderdaad een leuk stadje ook. Ideale eerste trip voor als je met je huurauto Amman uit gaat, want dichtbij en behapbaar. In april is het zeker wél touristisch, met name in de mozaïken-kerk (weet de naam niet meer ). Wij hebben echt staan lachen om de hoeveelheid mensen die zich daar naar binnen probeerde te wurmen en zijn snel weer weggegaan.
    In Madaba wel de beste mezze van de hele vakantie gegeten: in Haret Jdoudna, in het centrum. Ook heel veel toeristen en de service is bagger, maar wát een eten...
    Madaba is ook een goede uitvalsbasis voor een bezoekje aan Mt Nebo (zeker doen, liefst aan het eind van de dag, heel rustig en prachtig).
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71206728
    Ik doelde met 'niet zo toeristisch' ook meer op dat de toeristen maar bij één plek (St George Church) gaan kijken en dan weer door reizen. Ze overnachten er bijna niet, zeker de grote groepen niet. En dat maakt het lekker rustig als iedereen 's avonds weg is. Die kerk kun je dus het beste bezoeken nét na openingstijd of vlak voor sluitingstijd, dan is er echt niemand. Verder zijn er nog vier plekken waar je prachtige mozaieken kunt kijken.
    Haret Jdoudna is inderdaad errug toeristisch en vooral duur!!! Betaalde daar voor een lunch net zoveel als ik in NL zou doen, belachelijk eigenlijk, maar het eten is er gewoon supergoed!
    Goed alternatief is Bawabit restaurant, tegenover de St George Church. Betaalbaar, goed eten en hele vriendelijke bediening.
    pi_71267146
    Ik ben net afgestudeerd en nu nog even aan het onderzoeken of het mogelijk is om van grofweg 3 t/m 19 augustus in m'n eentje door Jordanië (en evt een stukje Syrië) te trekken. Ik loop nog met een paar vragen, dus gooi die er hier maar in.

    1. Iemand raadt mij af om in de zomer naar Jordanië te gaan i.v.m. de hitte. Wat denken jullie hiervan?
    2. Is Jordanië goed alleen te doen? Ik loop wel met de nodige fotoapparatuur rond...
    3. Is het zelf rijden in Jordanië goed te doen?
    4. Wat zouden jullie aanraden voor een periode van 16 dagen, kwa bezichtigingen?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 10:10:38 #105
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71277249
    De zomer is inderdaad heel heet, maar het hangt vooral van jezelf af hoe erg je dat vindt. Ik heb niet zo'n moeite met hoge temperaturen en als je een beetje een normaal tempo aanhoudt is het volgens mij best te doen hoor...

    Alleen gaan is prima te doen volgens mij. Jordanië (het Midden Oosten in het algemeen, voor zover ik het ken) is extreem veilig en over diefstal met name hoef je je minder druk te maken dan in veel Europese landen.

    Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen met de auto alleen te gaan. Hoewel de auto an sich goed te doen is blijf je toch een beetje in je eigen cocon dan en het leuke van alleen reizen is toch ook wat andere mensen ontmoeten hier en daar (vind ik dan). Dat is met een auto toch een heel stuk minder. Alleen zou ik er sneller voor kiezen om gebruik te maken van het OV en misschien hier en daar een taxi. Zeker gezien het feit dat je 16 dagen hebt is dat goed te doen ook.

    In dit topic staan al heel veel aanraders qua bezoeken!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71281389
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 10:10 schreef Hik het volgende:
    De zomer is inderdaad heel heet, maar het hangt vooral van jezelf af hoe erg je dat vindt. Ik heb niet zo'n moeite met hoge temperaturen en als je een beetje een normaal tempo aanhoudt is het volgens mij best te doen hoor...
    Ik lees wel her en der dat langere tochten bij Wadi Rum in de zomer niet mogelijk zijn. Klopt dat?
      vrijdag 24 juli 2009 @ 12:29:46 #107
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71281539
    quote:
    Op vrijdag 24 juli 2009 12:25 schreef Martinovietsj het volgende:

    [..]

    Ik lees wel her en der dat langere tochten bij Wadi Rum in de zomer niet mogelijk zijn. Klopt dat?
    Geen idee... Weet ook niet wat er wordt bedoeld met langere tochten eigenlijk. Ik heb 1,5 dag, één nacht gedaan en daarin kun je echt véél zien hoor. Ik zou niet weten hoeveel langer je nog wilt gaan. Zoals gezegd: de zgn "sites" stellen niet heel veel voor....
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71326613
    Ik ben net een weekje terug van een vakantie in het Midden Oosten. De laatste 2 weken heb ik doorgebracht in Jordanië. Twee weken is meer dan genoeg om de highlights goed te bekijken. (Al heb ik niks van het noord-oosten gezien)
    Ik heb 5 dagen in Aqaba besteed (4 dagen duiken) en ik heb het al redelijk relaxed gedaan. Ik heb paar dagen Amman gedaan, 1 nacht Dana (aanrader, maar heet), 2 volle dagen Petra, 1,5 dag Wadi Rum en dus 5 dagen Aqaba. Met jouw tijd is 1/2 overnachtingen in Madaba en trips van daaruit naar bv. de dode zee goed te doen. Als ik jouw was zou ik ook een dag in Wadi Mujib doorbrengen, schijnt ook mooi te zijn.

    Qua temperatuur: het is inderdaad behoorlijk heet, gelukkig bij mij in Amman wat koeler door wolken. In Petra heb ik beide dagen dat ik er was midden op de dag gewoon een paar uur ergens gezeten. De tour door Wadi Rum was hetzelfde, hebben we lekker onder 1 van de rock bridges zitten relaxen. Je moet er tegen kunnen, veel water drinken en weten waar je limiet ligt.

    Jordanië is goed te doen alleen (heb ik ook gedaan), met Spiegelreflex en back-up camera, geen problemen qua veiligheid e.d. Alleen als je ergens heen wilt waar niet veel OV-vervoer is, is het lastig een goedkoop alternatief te vinden zonder medereizigers. (Vaak geen groot probleem in de hostels, zeker als je meer tijd hebt)

    Bedenk wel dat het hoogseizoen nu is begonnen (wat ze daar zeiden zou het 15 juli beginnen). Ik heb lekker in Petra kunnen rondlopen zonder over het algemeen al te veel gestoord te worden. Nu zal het er stervensdruk zijn met toeristen.

    Zelf rijden is wel te doen, maar zou het ook afraden vanwege eerder genoemde reden.
    pi_71398518
    Oooh ik ben 2 jaar geleden geweest (alleen! ) en ik vond het super tof
    Maar ik ben gek op de woestijn dus dat scheelt

    Voor de mensen die nog gaan: doe Petra by night
    Het voelt als een toeristtrap maar het is het echt waard vooral als je eerst by night doet en dan pas overdag dan voelt het zo betoverend

    Je loopt in het doker meer dan een uur en er word je verzocht niet te praten
    Zaklampen en zo mogen ook niet mee
    Je pad is verlicht door lampionnen en dan kom je bij de treasury of hoe je dat ook spelt en daar staan kei veel lampionnen en daar moet je dan (nog steeds in stilte) gaan zitten en dan krijg je thee van de mensen daar en gaat zo'n local muziek maken vanuit de treasury en zo
    Echt heel betoverend
    Women might be able to fake orgasms.
    But men can fake whole relationships
    pi_71398548
    Owja ik was wel een beetje uitgedroogd geraakt op een gegeven moment
    En ik ben best wel wat gewent
    Women might be able to fake orgasms.
    But men can fake whole relationships
    pi_72616035
    Ik vertrek over 9 dagen maar ik besef juist dat ik niet ben ingeënt. Is dit erg?
      donderdag 10 september 2009 @ 19:05:53 #112
    104963 ETA
    European Travel Author
    pi_72620443
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 16:46 schreef Lehnhoff het volgende:
    Ik vertrek over 9 dagen maar ik besef juist dat ik niet ben ingeënt. Is dit erg?
    gaat meestal wel goed, maar als je wat krijgt, dan is het echt niet fijn. 9 dagen is voldoende tijd om nog een shotje te halen.
    Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
    Mijn reisfotos!
    pi_72672991
    Nog een ander vraagje: we hebben een redelijk gedetailleerde wegenkaart van Jordanië gekocht. Is dit voldoende of is een gps noodzakelijk?
    pi_72673564
    Kun je daar fietsen met een racefiets, in Jordanië?
    Gaat voor de BHFH-award 2005!
    Humanitas est in bestias bonitas.
    I am the hole I can't get out of.
      zaterdag 12 september 2009 @ 18:11:24 #115
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_72678385
    quote:
    Op zaterdag 12 september 2009 14:42 schreef Lehnhoff het volgende:
    Nog een ander vraagje: we hebben een redelijk gedetailleerde wegenkaart van Jordanië gekocht. Is dit voldoende of is een gps noodzakelijk?
    Waarvoor? Als je gewoon gaat rondrijden is een gewone wegenkaart prima. Bewegwijzering is ook vrij goed over het algemeen, behalve soms in de steden zelf.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
      woensdag 13 januari 2010 @ 21:32:03 #116
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_76780393
    Ik verblijf binnen n paar weken in Taba Heights (Egypte) , iemand een idee hoe ik in Petra kan raken zonder de woekerprijzen te moeten betalen die de Touroperators voor hun excursies daar aanrekenen ?
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_76782583
    quote:
    Op woensdag 13 januari 2010 21:32 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
    Ik verblijf binnen n paar weken in Taba Heights (Egypte) , iemand een idee hoe ik in Petra kan raken zonder de woekerprijzen te moeten betalen die de Touroperators voor hun excursies daar aanrekenen ?
    Ik denk dat het sowieso handig is om in Jordanië iets te regelen en niet in Egypte. In Aqaba zijn vast wel wat hostels e.d. te vinden die tours/transport naar Petra/Wadi Musa regelen. Met het reguliere OV is heel lastig te regelen. Ik heb het zelf niet vanuit Aqaba, maar vanuit het noorden gedaan en al het transport via hostels geregeld. (Je zal vast niet de enige zijn, dus een auto gevuld krijgen zal niet moeilijk zijn) Ik heb in Aqaba niet in een hostel gezeten en heb dus geen aanrader.

    Naast een paar dagen Petra dus nog wat ruimer rekenen om je bij het transport niet te hoeven haasten. (als je snel heen en weer wilt betaal je zeker behoorlijk meer)

    Voor Petra: Om openingstijd voor de deur staan; ben je net iedereen voor, want binnen een halfuur/uur komen alle tourbussen (dagtours) en is de ervaring van het de eerste keer naar binnen lopen gegarandeerd verziekt.
      zaterdag 16 januari 2010 @ 14:54:15 #118
    45563 Djaser
    Holy monk yorp
    pi_76890822
    Ik vond het anders prima te doen om met het openbaar vervoer naar Petra te komen. In Amman ben ik gewoon met een minibus gegaan, en terug met een gedeelde taxi. Lijkt mij dat zoiets in andere steden ook gewoon ter plekke te regelen moet zijn.
    Voor Petra zelf zou ik maximaal twee volle dagen reken. Zelf had ik het binnen een dag wel weer gezien.
      zaterdag 16 januari 2010 @ 15:49:41 #119
    99045 Terreros85
    Of toch niet?
    pi_76892383
    quote:
    Op zaterdag 16 januari 2010 14:54 schreef Djaser het volgende:
    Ik vond het anders prima te doen om met het openbaar vervoer naar Petra te komen. In Amman ben ik gewoon met een minibus gegaan, en terug met een gedeelde taxi. Lijkt mij dat zoiets in andere steden ook gewoon ter plekke te regelen moet zijn.
    Voor Petra zelf zou ik maximaal twee volle dagen reken. Zelf had ik het binnen een dag wel weer gezien.
    Ik had het ook wel gezien in een dag.

    Wij hebben in april een auto gehuurd in Aqaba en daar betaalden we heel weinig voor. We zijn naar Petra gereden en 's avonds door naar Amman. Daar konden we de auto ook weer inleveren. Kijk wel uit met de snelheid op de snelwegen. Ze staan overal met laserguns en je wordt meteen van de weg gehaald
    De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
      zaterdag 16 januari 2010 @ 16:04:59 #120
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_76892803
    quote:
    Op zaterdag 16 januari 2010 15:49 schreef Terreros85 het volgende:

    [..]

    Ik had het ook wel gezien in een dag.

    Wij hebben in april een auto gehuurd in Aqaba en daar betaalden we heel weinig voor. We zijn naar Petra gereden en 's avonds door naar Amman. Daar konden we de auto ook weer inleveren. Kijk wel uit met de snelheid op de snelwegen. Ze staan overal met laserguns en je wordt meteen van de weg gehaald
    Dat is eigenlijk ook mijn plan , ik zou vanuit Taba willen oversteken naar Aqaba (veerboten varen er sowieso wel over en weer vermoedelijk) en daar een auto huren.

    Is Petra vrij vlot te vinden vanuit Aqaba ? En wat heb je +/- betaald voor een huur auto daar ?
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      zaterdag 16 januari 2010 @ 18:36:15 #121
    99045 Terreros85
    Of toch niet?
    pi_76897191
    quote:
    Op zaterdag 16 januari 2010 16:04 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

    [..]

    Dat is eigenlijk ook mijn plan , ik zou vanuit Taba willen oversteken naar Aqaba (veerboten varen er sowieso wel over en weer vermoedelijk) en daar een auto huren.

    Is Petra vrij vlot te vinden vanuit Aqaba ? En wat heb je +/- betaald voor een huur auto daar ?
    Veerboten varen er idd. Petra is goed te vinden. Je moet een heel stuk met de autosnelweg mee. Op een gegeven moment krijg je wel bordjes met petra erop. Als je die volgt wordt de weg wel wat smaller en rijd je door een heel leeg gebied. Sowieso mooie omgeving. Ik heb geen idee meer wat ik destijds betaald had. Het was volgens mij bij hertz en de auto was prima. 70 euro per dag ofzo. En iets van 200 euro borg.
    De zwemmer zwemt, hij zwemt in zee
    pi_79422472
    Hallo,

    Wat zijn de ervaringen met visum als je vanuit Jordanie naar Syrie wil en vervolgens weer terug vanuit Syrie naar Jordanie?

    Heb je dan multiple entry voor Jordanie nodig? Moet je dit bij aankomt op het vliegveld al melden tegen Jordaanse autoriteiten?

    Visum voor Syrie al in Nederland regelen? Eigenlijk weten we nog niet de exacte data dat we dan in Syrie willen zijn, alleen dat het ergens in de maand mei is, is dat een probleem?
    Of kan het allemaal ter plekke bij de grensovergang geregeld worden? Ik lees nu tegenstrijdige berichten als ik op dit onderwerp google...?

    Bedankt en groetjes!
    pi_79427256
    Ik ben vorig jaar juni/juli naar Libanon, Syrië en Jordanië geweest (vanuit Syrië Jordanië in gereisd en daar vertrokken) Ik weet dus niet hoe het zit in Jordanië w.b. multi-entry, maar lijkt mij geen probleem. (melden kan geen kwaad en evt. als dat kan m.e. kopen) Voor de zekerheid gewoon bellen met de ambassade en vooraf regelen kan geen kwaad. (Ik heb het niet gedaan, omdat ik niet op tijd was om alles meer te regelen en voor mij was het dus ook een beetje een gok)

    Het visum voor Syrië heb ik ter plekke geregeld op het vliegveld. Daarna terug vanuit Libanon ook weer aan de grens een visum gekocht. Hetzelfde heb ik voor Jordanië gedaan, gewoon een visum aan de grens gekocht. (Heen ben ik via Amman gevlogen en ook daar heb je op het vliegveld gewoon een loket waar buitenlanders een visum kunnen kopen)

    Vanuit Syrië (Damascus) naar Jordanië (Amman) had ik wel een shared taxi, dus de chauffeur heeft me goed geholpen (wijst redelijk voor zich aan de grens, maar een lunchpauze om 3 uur 's middags zorgde ervoor dat het niet echt opschoot)

    Aangezien er naar mijn weten sindsdien weinig is veranderd in de regio (afgezien van Israël) lijkt me dat de grensovergangen nog redelijk hetzelfde werken. Alleen Amerikanen hadden in mijn beleving problemen in de vorm van lang wachten. (grens Libanon/Syrië)
      zondag 21 maart 2010 @ 22:32:22 #124
    238709 Elkafila
    I spy with my little eye..
    pi_79429046
    Ik zelf ben vorig jaar ook door dit gebied getrokken.

    Over land geen problemen gehad. Van Jordanie naar Syrie was 20 minuten voordat ik weer in de taxi zat. Van Syrie naar Libanon was 0 problemen. Van Libanon weer naar Syrie (grensovergang in het noorden, heel erg rustig, volgens mij hadden ze al een week geen toeristen gezien) ook totaal geen problemen.

    Alle visa's ter plekke geregeld. Ging allemaal heer erg relaxed.
    pi_79444347
    TVP, ga over twee weken die kant op. Voor een paar dagen maar, helaas, maar toch
    pi_79444493
    quote:
    Op maandag 5 januari 2009 13:53 schreef Elkafila het volgende:
    Nou,

    In April is het al lekker warm in Jordanie. Ik heb toen ik wat jonger was vier jaar in Syrie gewoond en toen regelmatig tripjes naar Jordanie gemaakt. Amman heeft wel wat leuke moskeeen en musea die je kan bezoeken, staan in elke lonely planet etc. Duiken in de rode zee is prima te doen in April.

    Als ik jou was zou ik trouwens ook kijken of het mogelijk is om een uitstapje naar Syrie (Damascus) te maken. Zeer indrukwekkend en maar 4/5 uurtjes met de bus vanuit Amman. In principe kan je als Nederlander aan de grens ook gewoon een single entry visa regelen, dus die hoef je niet eens van te voren in Nederland te halen..

    Ik ben voor April trouwens ook een trip aan het plannen in die regio.

    Tel Aviv, Israel
    vliegtuig
    Amman, Jordanie
    bus
    Damascus, Syrie
    vliegtuig
    Tehran, Iran
    trein
    Damascus, Syrie
    bus
    Amman, Jordanie
    Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt? heb zoiets ooit gehoord?
    pi_79457273
    Iran zou goed kunnen, Syrië kom je in ieder geval ook niet meer in, dus handig om daar rekening mee te houden bij het plannen van de volgorde :p
      maandag 22 maart 2010 @ 23:52:14 #128
    238709 Elkafila
    I spy with my little eye..
    pi_79474419
    quote:
    Op maandag 22 maart 2010 13:07 schreef DaYwALKuR het volgende:

    [..]

    Was het niet zo dat als je in Israel bent geweest dat je Iran niet meer inkomt? heb zoiets ooit gehoord?
    Ik heb twee paspoort...
      dinsdag 23 maart 2010 @ 12:39:05 #129
    285975 boeiuh2
    Funk the dump stuff
    pi_79486139
    Een manier om dit op te lossen is door de stempels voor Israel op een los papiertje te laten zetten ipv in je paspoort
    Funk Gezond, Soul een Appel
      donderdag 1 juli 2010 @ 13:45:15 #130
    161275 Smash-it
    Zelfs m'n naam is mooi
    pi_83531042
    Even weer omhoog kicken, ga in september naar Jordanie! Nog aanraders voor hotels in Amman en tours richting Petra?
    pi_83550358
    Ik vond Dana Nature reserve erg mooi (en je hebt daar een superleuk eco-hotel), en daarnaast kun je natuurlijk naar Wadi Rum. Vond ik érg spectaculair. Ga je een auto huren of laat je je rijden? Je kunt nl naar Petra ofwel de snelle route nemen (de Desert Highway), of de landschappelijk fraaiere King's Highway.
    pi_83576586
    Wat ColdFeet zegt! (Dana en Rum) Neem zeker de King's Highway! Is misschien lastiger (meeste bussen e.d. rijden over de Desert Highway), maar zeker de moeite waard.
      vrijdag 2 juli 2010 @ 17:30:48 #133
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_83578927
    Vergeet het noorden niet. Ajloun, Umm Qais, Jerash.... Ik vind het daar eigenlijk net zo leuk als in Petra, wat rustiger, wat 'echter'. Dana is overigens ook schitterend!

    Voordat je naar Dana of andere natuurreservaten gaat is het een aanrader om langs te gaan bij Wild Jordan Nature Centre (Jabal Amman, Amman). Daar meer info over mogelijkheden, georganiseerde trips etc. Wild Jordan Cafe heeft een schitterend uitzicht over Amman. Meer info op de RSCN website (rscn.org.jo)

    In Amman is kunafa (knaffe) van Habibeh een must. Wel de downtown locatie, type hole in the wall, maar men komt van over heel Amman om daar kunafa te eten. Staand.

    Ontbijten bij Hashem in Amman, downtown, voor 2 JD hummus, pita, falafel etc.

    Voor shisha/argileh/waterpijp is Shmeisani wel aardig, maar Abdoun is wat meer up-class en jonger. In Shmeisani veel Arabische Golf toeristen (man met 10 meter achter hem een groep van volledig bedekte dames, die vervolgens wel waterpijp roken), in Abdoun vooral wat meer hippe jongeren.

    Overnachten doe ik bij ahli/familie, dus geen idee.... En binnen jordanie overnachten we altijd voor 'lokale' prijzen, dat is vaak toch wat anders. Net als entreegeld overigens
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
    pi_83618346
    Jordanie, schitterend land met veel leuke bezienswaardigheden en hele aardige behulpzame mensen. Het wordt weer eens een keer tijd om terug te gaan. Ik moet alleen mijn vriendin zien over te halen, die wil er met geen mogelijkheid naartoe..
    Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
    pi_83770726
    hoe is de temperatuur daar in de winter(dec-jan) en de waar vind je de mooie resorts want ik neem aan dat het daar lekker 30+ graden is in die tijd van het jaar.
    Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
    13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
    Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
    Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
      woensdag 7 juli 2010 @ 17:01:33 #136
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_83770768
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 19:25 schreef Snapcount2 het volgende:

    . Ik moet alleen mijn vriendin zien over te halen, die wil er met geen mogelijkheid naartoe..
    Waarom niet in vredesnaam?

    Heerlijk land.
    pi_83770845
    quote:
    Op woensdag 7 juli 2010 17:00 schreef rubje het volgende:
    hoe is de temperatuur daar in de winter(dec-jan) en de waar vind je de mooie resorts want ik neem aan dat het daar lekker 30+ graden is in die tijd van het jaar.
    Hou eens op met dat getroll.
    pi_84802705
    Hallo,

    Zijn er hier misschien mensen die een goede Wadi Rum-tocht aan kunnen raden? De voorkeur ligt bij een tocht met overnachting en, indien mogelijk, de eerste dag een tocht met een 4WD en de tweede dag per kameel terug naar de startplaats.

    Alvast bedankt!
      dinsdag 3 augustus 2010 @ 12:03:15 #139
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_84807329
    Ik ben met Sunset camps/travels (hoe heten die gasten) meegeweest toen. Fijne mensen en een mooi kamp in de woestijn (zeker een aanrader, blijven slapen, wel WARME kleding meenemen). Persoonlijk was ik trouwens heel blij dat ik niet op een kameel terug hoefde de volgende dag. Het zou echt best een pokke-eind zijn en je bent toch best gaar en moe. Maar het kan natuurlijk wel, als je het graag wilt. Zij maken het wel passend.
    Wadi Rum is prachtig. Stel je niet te veel voor van de "sights" (die zijn echt niet bijzonder) en laat gewoon lekker de omgeving op je inwerken. Prachtig!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_84828733
    3 jaar geleden ben ik naar Jordanië geweest. het was super. omdat we vanuit het UCK gingen (utrechts centrum voor de kunsten) gingen we vooral met als doel theater/kunst projecten volgen, en zoveel mogelijk van het land zien. ik weet echt niet meer hoe al die steden heetten waar we naar toe zijn gegaan. ik weet wel dat het super was. erg mooi land.
    ik had wel meer willen zien, maar de prioriteit lag toch echt meer bij het harde werken aan de projecten vond de organisatie.
    vooral Petra is een bijzondere ervaring. maar ook in Amman was wat te beleven. het is er hartstikke gezellig, en veilig.
    ook heb ik Koningin Noor's hand geschud :D jammer dat ik de foto op de laatste dag ben vergeten bij de fotograaf. :(

    wadi rum is ook erg mooi. ik heb overnacht in amman en 1 nacht in Aqaba. bijzondere stad. overdag is het helemaal uitgestorven maar 's avonds leeft het.
    de mensen zijn vriendelijk maar zoals het er in elk arabisch land aan toe gaat, corrupt.
    wel minder corruptie dan in Syrië. daar ben ik een paar jaar eerder ook geweest.

    Jordanië is ook erg vrouwvriendelijk. op straat heb je niks te vrezen. syrië daarintegen is wat meer "primitiever" maar goed ook meer cultuur en minder westers dan Jordanië.

    wat ik ook heb gemerkt is dat de mensen daar zo veel meer gedreven zijn dan hier. een voorbeeld: een theaterdocent in jordanië is vele malen excentrieker/strenger/gekker/gefrustreerder dan hier :D echt heerlijk het ging zo ver dat hij je aan je haren wist te trekken net zo lang tot je volgens hem perfectie wist te verwezenlijken _O- daar heb ik erg goeie herinneringen aan. hele leuke mensen zijn het :D

    ik zou heel graag terug willen. het was een hele bijzondere ervaring.
    met al het bijzonders wat we uit hebben gewisseld met de overige deelnemers uit verschillende landen icm. het land, heerlijk :D ontzettende aanrader.
      dinsdag 31 augustus 2010 @ 18:49:40 #141
    154052 RobertVH
    I am your father
    pi_85920551
    Ik ben van plan over +/- 1 week naar libanon, syrië & Jordanië te gaan voor een week of 3.

    Beetje in twijfel of ik wel of niet Libanon erbij pak. Is het van Baalbek een beetje te doen om in Hims te komen?
    Of 'moet' je dan toch weer via Damascus/Beiroet ?

    Idee zou grofweg zijn;

    Beiroet > Baalbek || Hims > Palmyra > Damascus || Amman > Petra > Aqaba > Wadi Rum > Aqaba > Madaba > Amman

    - Van te voren regelen; Visums? of deze gewoon aan de grens regelen ?
    - Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
    - Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
    Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?


    Boek van Jordan Jubilee is met de post onderweg + lonely planet voor midden oosten.

    Adressen zijn altijd welkom, zal het topic nog eens door spitten. Voor Wadi Rum heb ik alvast Sunset camps genoteerd..
      dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:10:41 #142
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_85921393
    quote:
    Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:

    - Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
    - Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
    Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?
    Jerusalem zou in principe goed te bezoeken zijn vanuit Amman/Madaba, maar de grensovergang kan wel een uur of 5/6 duren (kan sneller, kan veeeeeeeeeeeel langzamer), dus op een dag heen en terug wordt dan lastig. Als je 'maar' 3 weken gaat, dan zou ik het niet doen, wordt je schema wel erg strak van, en op een dag heen en terug gaat niet echt lukken denk ik. (Hangt ook een beetje van de situatie daar af, je kan het altijd even navragen in Madaba/Amman, ze zijn daar wel goed op de hoogte)

    Ik weet niet hoe het zit met aankomen in Libanon of Syrie, maar in Jordanie kan je gewoon op elke straathoek pinnen, bijna, met name in Amman. Geen probleem.
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
    pi_85922321
    quote:
    Op dinsdag 31 augustus 2010 19:10 schreef Basboussa het volgende:

    Ik weet niet hoe het zit met aankomen in Libanon of Syrie, maar in Jordanie kan je gewoon op elke straathoek pinnen, bijna, met name in Amman. Geen probleem.
    Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.
      dinsdag 31 augustus 2010 @ 19:43:55 #144
    283712 Basboussa
    Tuo neito noita on
    pi_85922748
    quote:
    Op dinsdag 31 augustus 2010 19:33 schreef ColdFeet het volgende:

    [..]

    Dat is niet mijn ervaring! Veel van de lokale banken accepteren geen buitenlandse kaarten, werd ons verteld (en dat was ook zo). De buitenlandse banken (denk Emirates ofzo) hebben wel pin-mogelijkheden, maar zelfs dan konden wij de helft van de keren alleen maar pinnen met de Visa.
    Afgelopen november had ik geen probleem met geld opnemen met mijn (Canadese) bankpas, noch vinden van een bank....

    Maar goed, nu hebben we ook een rekening daar waar we veel gebruik van maken, dus misschien is het daarom nooit een probleem geweest....

    Kan me eerlijk gezegd niet zo goed meer herinneren welke rekeningen we gebruikt hebben... Dus dan zal ColdFeet wel gelijk hebben ;)
    Ne ne placha az,veche niamam glas
    niamam nishto az na tozi sviat.
    Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
    Wafdal dayman gambek alatoul
    pi_85923061
    Wij kwamen echt op een allerlulligst moment zonder contanten te zitten, op de grens tussen Syrië en Jordanië :@ :D Afijn: mijn Meneers Nederlandse bankpas heeft het maar één keer gedaan, zijn mastercard deed het wel in bijvoorbeeld duurdere restaurants; mijn Belgische pas weigerde dienst, mijn visa was de enige die een beetje werkte.
    pi_85930903
    quote:
    Op dinsdag 31 augustus 2010 18:49 schreef RobertVH het volgende:
    Ik ben van plan over +/- 1 week naar libanon, syrië & Jordanië te gaan voor een week of 3.
    Beetje in twijfel of ik wel of niet Libanon erbij pak. Is het van Baalbek een beetje te doen om in Hims te komen?
    Of 'moet' je dan toch weer via Damascus/Beiroet ?

    Idee zou grofweg zijn;
    Beiroet > Baalbek || Hims > Palmyra > Damascus || Amman > Petra > Aqaba > Wadi Rum > Aqaba > Madaba > Amman
    Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord Syrië en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.

    Ik ben vanuit Damascus naar Beiroet gegaan (en weer terug), dus ik weet niet hoe de aansluiting is tussen Baalbek en Hims. Je zal in Baalbek een minibus moeten vinden die je die richting op kan brengen (goed voorbereiden m.b.v. hostel dus als je geen Arabisch kent)
    quote:
    - Van te voren regelen; Visums? of deze gewoon aan de grens regelen ?
    Je zegt dat je over een week gaat? Nu nog regelen kan niet meer. (ik had geloof ik tot 2 weken van te voren gewacht en ook dat kon niet) Visums zijn in alle landen waarschijnlijk geen probleem. Ik heb ook alles ter plekke gekocht. (Libanon wel met hulp van de taxi-chauffeur, maar op vliegveld zal makkelijker zijn)
    quote:
    - Is het te doen om Jerusalem te bezoeken vanuit Amman/Madaba ?
    Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.
    quote:
    - Van te voren al wisselen of daar op het vliegveld of bij lokale banken pinnen in de grote steden ??
    Een beetje cash lijkt me handig om te beginnen maar voor de grote bulk ?
    Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)

    Ik heb sowieso net als de rest niet veel problemen gehad met pinnen (met een pinpas van ING, nooit m'n creditcard nodig gehad). Gewoon zorgen dat je een buffer hebt als je even geen automaat in de buurt hebt.
    In Syrië heb ik gemerkt dat sommige banken problemen geven, maar er is altijd wel een bank te vinden die het wel doet (op de kaarten van de Lonely Planet staan de automaten goed genoeg aangegeven, kost je misschien net wat meer lopen) In Jordanië en Libanon heb ik sowieso geen problemen gehad.
    Even opgezocht op m'n afschriften waar ik heb gepind:
    - Beiroet: veel te vinden, nergens problemen o.a. Credit Libanais + Arab Finance House + Bankmed
    - Syrië: Banque Bemo Saudi Fransi + Audi Bank (vooral hier kan een voorraad geld wel handig zijn)
    - Jordanië: Jordan National/Jordan Ahli + Arab Bank (Ahli is the way to go)
    pi_85931209
    Wat je ook in gedachten moet houden is dat het hoogseizoen half juli is begonnen (zo was het toen ik net wegging). In sommige plaatsen zal het dus lastig zijn een (goed) hostel te vinden. (Als je hostels doet natuurlijk....)
      woensdag 1 september 2010 @ 10:14:59 #148
    161275 Smash-it
    Zelfs m'n naam is mooi
    pi_85940251
    Nog een week, dan ga ik eindelijk naar Jordanie!
      woensdag 1 september 2010 @ 16:34:38 #149
    154052 RobertVH
    I am your father
    pi_85953381
    quote:
    Op dinsdag 31 augustus 2010 22:45 schreef -aad- het volgende:

    [..]

    Als ik naar je reisschema kijk is het denk ik wel mogelijk om het te redden. Wel met goed plannen! Je hebt op deze manier namelijk weinig spelingsruimte. Het is in ieder geval een hele uitdaging. Reken voor de afstanden die je moet reizen gerust maar een dag. Zeker als je ook nog wat van de plaatsen wilt zien. Je kan wel dagen sparen in bijvoorbeeld Madaba (doe die gewoon onderweg naar Petra, zoveel tijd kan je daar niet besteden) en Baalbek. Je moet voor je zelf goed bedenken hoe lang je in bepaalde plaatsen wil rondkijken, er is in veel van de plaatsen genoeg te zien, ook qua "musts". (Ikzelf had o.a.: Beiroet 2 dagen, Damascus 4 dagen, Palmyra een hele dag, Amman een paar dagen, Petra 2 volledige dagen). Ikzelf heb hetzelfde gedaan in 4,5 week, inclusief duiken van 4 dagen, 5 dagen noord Syrië en rond Amman paar dagen waar je op kan besparen.

    Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.

    quote:
    Ik ben vanuit Damascus naar Beiroet gegaan (en weer terug), dus ik weet niet hoe de aansluiting is tussen Baalbek en Hims. Je zal in Baalbek een minibus moeten vinden die je die richting op kan brengen (goed voorbereiden m.b.v. hostel dus als je geen Arabisch kent)
    Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)

    quote:
    Zie eerste stuk. Ik raad je dus af om te proberen ook Jeruzalem erbij te doen.
    Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.

    quote:
    Ik ga er vanuit dat je kan pinnen op het vliegveld van Beiroet. Overigens kan je er ook dollars pinnen bij elke automaat (in ieder geval in Beiroet zelf) en het wordt gewoon geaccepteerd (weet even niet bij hoeveel punten, maar verwacht geen grote problemen). Libanese Lires zijn sowieso niet in Nederland te krijgen. Dus als je wat dollars meeneemt kom je een heel eind. (in alle landen)

    Ik heb sowieso net als de rest niet veel problemen gehad met pinnen (met een pinpas van ING, nooit m'n creditcard nodig gehad). Gewoon zorgen dat je een buffer hebt als je even geen automaat in de buurt hebt.
    In Syrië heb ik gemerkt dat sommige banken problemen geven, maar er is altijd wel een bank te vinden die het wel doet [..]
    Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen. :)

    Hebben ze nog een voorkeur in bepaalde landen? Euros of Dollars
    pi_85976231
    quote:
    Op woensdag 1 september 2010 16:34 schreef RobertVH het volgende:
    Okay thanks, ik heb nog niks geboekt qua vluchten dus heb nog de mogelijkheid om iets langer te zoeken, naast dat ik 21 october naar Aruba moet vliegen heb ik alle tijd.
    Als je echt de ruimte hebt zou ik wat langer gaan (Misschien 4 weken ofzo). Als je dan jouw route doet heb je ook een grotere kans dat je gewoon de tijd over hebt voor Jerusalem.
    Ik had wat meer ruimte in mijn reis (alleen halverwege weer een hostel gereserveerd) en heb gedurende de reis in Syrië mijn reis een beetje omgegooid. Jordanië heb ik ook vrij flexibel gedaan. (Bijvoorbeeld op het laatste moment naar Dana reserve gegaan..)
    quote:
    Als alternatief houd ik rekening mee om mogelijk van Baalbek naar Damascus te gaan en van daaruit naar Hims. Eventueel doe ik dan eerst een paar dagen (+/- 3) Damascus dan Hims/palmyra en dan alleen via Damscus naar beneden. (omgekeerde volgorde)
    Baalbek -> Damascus is volgens mij goed mogelijk. Moet je denk ik in Zahle overstappen of de goeie minibus vinden. Ik weet alleen niet hoe goed de grens te doen is met een minibus als buitenlander. (Heen had ik een taxi: te duur... Terug had ik een prive-minibus :P : goed te doen. In beide gevallen ben ik door de chauffeur geholpen.
    Zoals ik al zei moet je die route/plaatsnamen voorbereiden en in het Arabisch op papier laten zetten. Ik had zelfs al moeite in Beiroet zelf om daar op het goeie station te komen (0,0 Engels sprekende chauffeur) Tenzij jouw Arabisch natuurlijk goed genoeg is.

    Wat wil je trouwens in Hims gaan doen? Ik ben op aanraden gewoon doorgegaan naar Hama. Als je de kastelen e.d. in de omgeving wilt zien is Hama de beste uitvalsbasis. (voor geregelde tour, op eigen gelegenheid is het allemaal net wat lastiger en in jouw geval met een strakke planning denk ik niet ideaal.) Hims is meer een vervoershub dan dat er iets te doen is, en Hama heeft nog wat leuke geschiedenis om te zien.
    quote:
    Noted, het was een kleine ingeving, zal kijken hoe het verloopt, maar anders laat ik dat idee maar varen.
    Wat ik zei: als je langer gaat zal het misschien geen probleem zijn. Houd wat Basboussa zei gewoon in je achterhoofd. In dat geval kost het je dus wel wat extra dagen. (Jeruzalem lijkt me geen stad die je even in een dagje bekijkt...)
    quote:
    Ik regel van de week bij de bank nog even een (klein) stapeltje Dollars, scheelt dat ik ook nog naar Amerika ga voor een weekje dus alles wat ik hier niet nodig heb kan ik mee terug nemen. :)

    Hebben ze nog een voorkeur in bepaalde landen? Euros of Dollars
    Ik heb een beetje het idee dat naast de lokale valuta dollars de voorkeur hebben, maar met euro's zal misschien ook redelijk uit de voeten kunnen.

    Ik zat me ook te bedenken waarom ik in Syrië weinig heb gepind: In Aleppo heb ik teveel gepind, zodat ik uiteindelijk de rest van Syrië daarmee kon overleven... :P In Syrië geldt wel dat in de oude stadsdelen de pinautomaten niet (veel) te vinden zijn, je moet altijd naar het nieuwe gedeelte lopen. (Damascus en Aleppo in ieder geval)

    [ Bericht 0% gewijzigd door -aad- op 02-09-2010 09:12:24 ]
      donderdag 2 september 2010 @ 17:10:18 #151
    154052 RobertVH
    I am your father
    pi_85990644
    quote:
    Op donderdag 2 september 2010 09:06 schreef -aad- het volgende:

    [..]

    Als je echt de ruimte hebt zou ik wat langer gaan (Misschien 4 weken ofzo). Als je dan jouw route doet heb je ook een grotere kans dat je gewoon de tijd over hebt voor Jerusalem.
    Ik had wat meer ruimte in mijn reis (alleen halverwege weer een hostel gereserveerd) en heb gedurende de reis in Syrië mijn reis een beetje omgegooid. Jordanië heb ik ook vrij flexibel gedaan. (Bijvoorbeeld op het laatste moment naar Dana reserve gegaan..)
    Ik heb precies 1 maand, van 9 september t/m 9 oktober. Originele planning was met KLM, iets betere aansluiting in Parijs, maar was aan het eind van de rit 200 euro duurder... Betaal nu een schamele 475,- euro.

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    AMS-IST    11:35 - 16:05
    09.09.2010
    IST-BEY 21:45 - 23:30
    09.09.2010

    AMM-IST 03:30 - 05:50
    09.10.2010
    IST-AMS 08:00 - 10:35
    09.10.2010
    quote:
    Baalbek -> Damascus is volgens mij goed mogelijk. Moet je denk ik in Zahle overstappen of de goeie minibus vinden. Ik weet alleen niet hoe goed de grens te doen is met een minibus als buitenlander. (Heen had ik een taxi: te duur... Terug had ik een prive-minibus :P : goed te doen. In beide gevallen ben ik door de chauffeur geholpen.
    Zoals ik al zei moet je die route/plaatsnamen voorbereiden en in het Arabisch op papier laten zetten. Ik had zelfs al moeite in Beiroet zelf om daar op het goeie station te komen (0,0 Engels sprekende chauffeur) Tenzij jouw Arabisch natuurlijk goed genoeg is.
    Bedankt voor de tip, zal mijn reisplanning/steden ook basic in het Arabisch meenemen. Spreek zelf geen Arabisch, alleen Engels ( en Nl..)

    quote:
    Wat wil je trouwens in Hims gaan doen? Ik ben op aanraden gewoon doorgegaan naar Hama. Als je de kastelen e.d. in de omgeving wilt zien is Hama de beste uitvalsbasis. (voor geregelde tour, op eigen gelegenheid is het allemaal net wat lastiger en in jouw geval met een strakke planning denk ik niet ideaal.) Hims is meer een vervoershub dan dat er iets te doen is, en Hama heeft nog wat leuke geschiedenis om te zien.
    Dat was wel het idee :@
    Zal de overweging mee nemen in de trip ^O^

    quote:
    Ik heb een beetje het idee dat naast de lokale valuta dollars de voorkeur hebben, maar met euro's zal misschien ook redelijk uit de voeten kunnen.
    Ik regel op Schiphol nog wel een hoeveelheidje USD, vandaag contact gehad met mijn bank (ABN) maar die doen sinds eind vorig jaar blijkbaar geen vreemde valuta meer bij lokale banken tenzij boven 1000 euro :') Voor Syrische Ponden kan ik nog begrijpen dat ze dat niet overal hebben liggen, maar dollars... }:|
    pi_85998585
    quote:
    Ik heb precies 1 maand, van 9 september t/m 9 oktober. Originele planning was met KLM, iets betere aansluiting in Parijs, maar was aan het eind van de rit 200 euro duurder... Betaal nu een schamele 475,- euro.
    Met een maand kan je jouw planning makkelijk doen. (zonder het duiken mee te rekenen heb ik meer plaatsen in 4 weken gedaan...) Nette prijs voor de vliegreis trouwens.
    quote:
    Bedankt voor de tip, zal mijn reisplanning/steden ook basic in het Arabisch meenemen. Spreek zelf geen Arabisch, alleen Engels ( en Nl..)
    Dat is het minste, maar vaak moet je ook weten op welk busstation je moet zijn en die veranderen nogal eens, waardoor je Lonely Planet weinig hulp is. Daarvoor is hulp van hostels echt essentieel. Voor je het weet zit je op het verkeerde station in een taxi...
    quote:
    Dat was wel het idee :@
    Zal de overweging mee nemen in de trip ^O^
    Het was een tip die ik gelijk in m'n hostel in Damascus kreeg en klopte ook... In Hims zelf ben ik niet geweest. Waarschijnlijk kan je daar ook wel e.e.a. plannen en regelen.
    quote:
    Ik regel op Schiphol nog wel een hoeveelheidje USD, vandaag contact gehad met mijn bank (ABN) maar die doen sinds eind vorig jaar blijkbaar geen vreemde valuta meer bij lokale banken tenzij boven 1000 euro :') Voor Syrische Ponden kan ik nog begrijpen dat ze dat niet overal hebben liggen, maar dollars... }:|
    Ik heb ook op Schiphol wat dollars geregeld. Aangezien je start in Beiroet hoeft dat voor de rest geen probleem te zijn aangezien je daar zoals ik zei overal dollars uit de muur kan trekken.

    Enjoy zou ik maar alvast zeggen :P (Smash-it ook trouwens..)
      vrijdag 17 september 2010 @ 20:45:02 #153
    161275 Smash-it
    Zelfs m'n naam is mooi
    pi_86550260
    Net terug en ik vond het meesterlijk! Onder meer naar Amman, Jerash, Karak, Petra, Wadi Rum, Aqaba en de Dode Zee geweest. Ik vond alles leuk!

    Wadi Rum vond ik erg bijzonder. Karak Castle was ook leuk om rond te rennen. Door de kloof lopen en dan uitkomen bij de Treasury van Petra was wel een ahhhh-moment en snorkelen in de Rode Zee was heerlijk. Heel veel leuke visjes!

    Al met al, topvakantie in een ontzettend leuk land!
    pi_93647478
    Is een dag of 10 een beetje te doen om een goede indruk van Jordanie te krijgen?
    Zoek een leuke bestemming voor de periode rond pasen en toen kwam Jordanie ineens naar boven. :)
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_93647599
    De meeste georganiseerde reizen naar Jordanië zijn 7 à 10 dagen, dus ik zou denken van wel.
      vrijdag 4 maart 2011 @ 16:58:06 #156
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_93647844
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:51 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
    Is een dag of 10 een beetje te doen om een goede indruk van Jordanie te krijgen?
    Zoek een leuke bestemming voor de periode rond pasen en toen kwam Jordanie ineens naar boven. :)
    Ja hoor, dat kan prima. Wij hebben in een week alle standaard toeristische dingen gedaan (Amman, Jerash, Kerak, Petra). Alleen hebben we Wadi Rum overgeslagen en in plaats daarvan de laatste drie dagen in het Marriott aan de Dode Zee gerelaxt. 8-)
      vrijdag 4 maart 2011 @ 21:30:16 #157
    154052 RobertVH
    I am your father
    pi_93661894
    Zoals hierboven, 10 dagen is genoeg.

    Ik weet niet of je zelf alles wilt regelen of georganiseerd? Jordanië is in ieder geval een makkelijk land om alles zelf te doen.

    Petra is minimaal 2 dagen waard en eigenlijk nog wel meer (zelf 3 dagen geweest) qua kosten maakt dat ook weinig uit (1 dag kost net iets meer dan 50 euro, en per extra dag komt er maar 5 euro bij)
    Je moet wel een beetje open staan voor wat lopen en trap lopen. :P

    meer info
    pi_93665784
    Tof! Dan ga ik me nu eens verdiepen in de politieke situatie daar.
    Zag dat Royal Jordanian behoorlijk betaalbare tickets heeft die kant op. :) En gunstige vluchttijden, dus het zou zomaar een optie kunnen zijn. :)

    @Robert, ik regel normaliter alleen een vlucht en een hotel voor de eerste nacht. Petra lijkt me geweldig, idem voor Wadi Rum. O+
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_93731877
    Jordanie is prima zelf te doen met een huurauto.
      zondag 6 maart 2011 @ 23:16:14 #160
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_93751084
    Wij hadden ook tien dagen. Ik had het leuk gevonden om nog een paar dagen extra te hebben om een stuk richting het oosten te rijden. Maar op zich kun je in 10 dagen prima de standaardlijn Amman-Karak-Dode zee- Wadi Rum-Petra-Aqaba afrijden. Met detours :)
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_93795798
    Let even op als je Petra bezoekt en je slaapt niet daar in het stadje. Als je als dagtoerist komt, betaal je nl een veel hogere prijs. Wij hebben ook niet daar voernacht, maar waren er rond 7.15-7.30 al; en dan gaan ze er niet vanuit dat je van elders komt. Zonder vragen kregen we toch het goedkopere (nog duur zat) ticket.

    Oh ja als je Ma'an bezoekt, overnacht dan niet daar in het hotel (is er maar 1). Het is nl 0 sterren, vies beddegoed en kapotte bedbodems. Kortom geen aanrader.
    pi_113555538
    Ik heb de foto's van mijn reisje naar Jordanië hier neergezet. :)
    pi_113576096
    Ben een paar maanden geleden met een cruise naar Jordanie geweest en daar een bezoek aan Petra gebracht, heel indrukwekkend alleen jammer dat het zo druk was (zo zomaar door het cruiseschip kunnen komen, gingen geloof ik al 30 bussen van het schip naartoe).
    May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
    pi_113590632
    Nice pictures. Waarschijnlijk wordt Jordanië onze volgende niet-Europese bestemming. Ik ga het gehele topic dus ff doorspitten.

    @k_man: wat zijn de do's en don'ts?
    10, 1 / 25, 0 / 50, 0 / 75, 0 / 100, 0 / 125, 0 / 150, 0 / 200, 0 / 250, 0 / 300, 0 / 350, 0 / 400, 0
      zondag 1 juli 2012 @ 20:03:01 #165
    277212 stavromulabeta
    LOAD "$",8,1
    pi_113640787
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:34 schreef LordLynx het volgende:
    Ben een paar maanden geleden met een cruise naar Jordanie geweest en daar een bezoek aan Petra gebracht, heel indrukwekkend alleen jammer dat het zo druk was (zo zomaar door het cruiseschip kunnen komen, gingen geloof ik al 30 bussen van het schip naartoe).
    Zodra je in Petra van het hoofdpad (vanaf de ingang via de siq naar de Romeinse stad en de Monastry) afgaat is het ineens een heel stuk minder druk. Ik heb daar echt uren rondgelopen zonder iemand (op een verdwaalde gids of schaapsherder na) iemand te zien.

    Maar dan moet je wel van de gebaande paden af, achter het plateau of sacrifice langs of via de tunnel omlopen naar de romeinse stad.
    Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
    pi_113644377
    Als je tegelijk met 30 busladingen aankomt is het natuurlijk sowieso druk. Als je zorgt dat je er 's ochtends als eerste bent is het veel minder druk. Ik liep nagenoeg alleen door de Siq, maar dat was dan wel om 7 uur 's ochtends.
    pi_113644461
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 12:59 schreef Hashtag het volgende:
    Nice pictures. Waarschijnlijk wordt Jordanië onze volgende niet-Europese bestemming. Ik ga het gehele topic dus ff doorspitten.

    @k_man: wat zijn de do's en don'ts?
    De woestijnkastelen niet overslaan. Kun je doen met een dagtrip vanuit Amman en is de moeite waard. Aqaba kun je wel missen. Daar is weinig boeiends aan. Verder gewoon de highlights doen. :)
    pi_126244719
    In dit topic is al een tijdje niet meer gereageerd, maar volgens mij is dit toch het enige Jordanie topic dus ik plaats het hier maar :)
    Komende juli ben ik van plan om 10-12 dagen naar Jordanie te gaan met een vriend van mij. Eerst twee dagen Amman, dan een auto huren en naar Jerash, Dode Zee, Petra, Wadi Rum en eindigen in Aqaba. In Aqaba willen we een duikcursus gaan doen, waarschijnlijk de PADI Open Water. Iemand hier met positieve of negatieve ervaringen met bepaalde duikcentra? Het zijn er nogal veel namelijk, dus het is nogal lastig kiezen..
    Als iemand verder nog tips of opmerkingen heeft horen we het graag :)
    We zijn trouwens 21 en 22.
    pi_126248204
    In juli naar Jordanie... wil je dood of zo? :P
    pi_126273085
    Ik ben destijds ook in juli in Jordanië geweest. Op de plekken waar het er toe doet vooral genoeg water meenemen... Ik heb het in 14 dagen gedaan, dus 12 dagen is goed te doen, zeker als je een eigen auto heb.

    Ik heb gedoken bij Dive Aqaba (http://www.diveaqaba.com), prima divecenter. Ze doen ook regelmatig afvalduiken waarbij ze de zooi een beetje opruimen. Het kantoor zit in de stad wat ook wel handig is. Sommige zitten buiten de stad en met Open Water heb je ook aardig wat theorie, dus dan kan het handig zijn om niet te ver te zitten. (met een gehuurde auto maakt dat natuurlijk niet heel veel uit) Ik heb alleen Advanced Open Water en wat vrije duiken gedaan daar waar relatief weinig theorie in zit, dus ik weet niet hoe de faciliteiten wat dat betreft precies zijn (of het echt klasjes zijn e.d.).
    pi_152137399
    Binnenkort, zeer binnenkort, ga ik een weekje naar Jordanië. 8-)

    Heb vandaag recent vernomen dat 285 Euro ter plaatse omwisselen nog (maar) 194 Dinar was. Is pinnen dan tegen een betere koers, weet iemand dat misschien? Of toch maar contant meenemen?

    Verder allemaal leuke dingen op de planning, dus zin in! *)
    pi_156150223
    Vraagje: hoe is het weer in november in jordanie en hoe zit het met de veiligheid?
    Tap tap tap
    pi_156217864
    Jordanië lanceert een kortingspas voor attracties incl visumkosten

    http://travel.blog.nl/100(...)elpas-voor-toeristen
    Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
    pi_156218164
    quote:
    0s.gif Op woensdag 16 september 2015 19:47 schreef CherryLips het volgende:
    Vraagje: hoe is het weer in november in jordanie en hoe zit het met de veiligheid?
    Het weer in november is prima. Ik was er vorig jaar in november. Zuiden tussen de 25-30 graden (enkele dagen zelfs nog iets warmer), noorden 20-25 graden. Zon schijnt altijd, regenen doet het er nooit.

    Veiligheid is geen enkel probleem. Bij hotels en toeristische plekken staan voor de sier wat extra agenten, maar dat is meer ter geruststelling van de bezoeker. Ondanks het tumult in de regio is Jordanië wonderbaarlijk rustig en relaxt. Je kan zelfs rond de Syrische grens gewoon op je gemak rondlopen. En zeker in toeristische delen zoals Petra en Aqaba kan je als westerse blonde vamp gewoon rustig in je eentje op pad.
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_156218348
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:17 schreef secondant het volgende:
    Jordanië lanceert een kortingspas voor attracties incl visumkosten

    http://travel.blog.nl/100(...)elpas-voor-toeristen
    Shit, die heb je er al uit als je de kosten voor een visum en een bezoek aan Petra bij elkaar optelt. Het aantal toeristen zal wel heel erg gekelderd zijn vanwege de bonje bij de noorderburen. Zoals ik mijn vorige post als melde: ten onrechte: in Jordanië is het alsof er niks aan de hand is.
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_156230353
    quote:
    19s.gif Op zaterdag 19 september 2015 12:36 schreef Sack_Blabbath het volgende:

    [..]

    Het weer in november is prima. Ik was er vorig jaar in november. Zuiden tussen de 25-30 graden (enkele dagen zelfs nog iets warmer), noorden 20-25 graden. Zon schijnt altijd, regenen doet het er nooit.

    Veiligheid is geen enkel probleem. Bij hotels en toeristische plekken staan voor de sier wat extra agenten, maar dat is meer ter geruststelling van de bezoeker. Ondanks het tumult in de regio is Jordanië wonderbaarlijk rustig en relaxt. Je kan zelfs rond de Syrische grens gewoon op je gemak rondlopen. En zeker in toeristische delen zoals Petra en Aqaba kan je als westerse blonde vamp gewoon rustig in je eentje op pad.
    Het weer klinkt heerlijk, maar ik poep toch lichtelijk in m'n broek als ik dit allemaal lees :P

    https://www.rijksoverheid(...)ezen/inhoud/jordanie
    Tap tap tap
    pi_156237821
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:03 schreef CherryLips het volgende:

    [..]

    Het weer klinkt heerlijk, maar ik poep toch lichtelijk in m'n broek als ik dit allemaal lees :P

    https://www.rijksoverheid(...)ezen/inhoud/jordanie
    Turkije heeft hetzelfde advies en kleuren op de kaart. Daar gaan genoeg toeristen heen zonder na te denken. Gewoon goed opletten.
    Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
    pi_156237902
    quote:
    1s.gif Op zondag 20 september 2015 11:31 schreef secondant het volgende:

    [..]

    Turkije heeft hetzelfde advies en kleuren op de kaart. Daar gaan genoeg toeristen heen zonder na te denken. Gewoon goed opletten.
    Die reis adviezen zijn vaak wel overdreven, het zijn meer de reis risico's (zonder erbij aan te geven dat de risico's ook nog eens zeer klein zijn)
    pi_156238148
    quote:
    1s.gif Op zondag 20 september 2015 11:31 schreef secondant het volgende:

    [..]

    Turkije heeft hetzelfde advies en kleuren op de kaart. Daar gaan genoeg toeristen heen zonder na te denken. Gewoon goed opletten.
    Maar Turkije is een stuk groter, Istanboel ligt zowat tegen Griekenland aan (relatief gezien dan).
    Tap tap tap
    pi_156238178
    quote:
    1s.gif Op zondag 20 september 2015 11:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

    [..]

    Die reis adviezen zijn vaak wel overdreven, het zijn meer de reis risico's (zonder erbij aan te geven dat de risico's ook nog eens zeer klein zijn)
    Dat is ook weer zo, ik ben in de VS ook nog niet neergeknald door een schietgrage debiel en ik stap ook nog gewoon in de auto. En vrijwel alle groepsreizen die kant op zitten vol, dat is ook niet zomaar, en die regio kan ook wel wat financiële steun gebruiken van toeristen ;) .
    Tap tap tap
    pi_156257273
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 22:03 schreef CherryLips het volgende:

    [..]

    Het weer klinkt heerlijk, maar ik poep toch lichtelijk in m'n broek als ik dit allemaal lees :P

    https://www.rijksoverheid(...)ezen/inhoud/jordanie
    Dat deel van die demonstraties is natuurlijk onzin. Ik heb ze niet gezien en als je er toch een treft ga je er gewoon niet tussen staan. Opgelost.

    En volgens mij zijn er al eeuwen geen terroristische incidenten geweest in Jordanië. In Turkije recent nog meerdere. Ik zou me daar echt niet bang door laten maken. Reisadviezen voor Israel en Egypte zijn bv. ook veel heftiger. Veiligste land in de regio.
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_156257332
    quote:
    0s.gif Op maandag 23 februari 2004 20:02 schreef Liejannuh het volgende:
    Tja, het zijn wel arabieren en daar moet je wel even aan wennen en tegen kunnen. Vooral het altijd en eeuwig onderhandelen en het Inshalla gevoel.
    Als je daar eenmaal aan gewend bent, dan zijn ze uiterst ok volgens mij! :)

    En voor zover ik heb begrepen is het in ieder geval wel een heel mooi land! :) Dus alleen daarom al de moeite waard om er naar toe te gaan!

    Jordanie staat overigens ook erg hoog op mijn lijstje! :)
    :')
    DolphinScreensaver.exe
    pi_156257424
    quote:
    1s.gif Op zondag 20 september 2015 22:20 schreef lDDQD het volgende:

    [..]

    :')
    Wow, 11 jaar na dato met zo'n briljante reactie komen. Wat een held _O_
    Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
    Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
    pi_156257760
    En hoe zit het met inentingen? Hep A zie ik? Die moet toch twee keer (of in ieder geval een bloedcheck na een paar weken)?
    Tap tap tap
    pi_156259817
    quote:
    14s.gif Op zondag 20 september 2015 22:22 schreef Sack_Blabbath het volgende:

    [..]

    Wow, 11 jaar na dato met zo'n briljante reactie komen. Wat een held _O_
    Zo'n post is ook niks waard _O_
    DolphinScreensaver.exe
    pi_158790592
    Net terug uit Jordanië! Wat een prachtig land en wat is het bijzonder dat het daar wel kan! moslims en christenen wonen gebroederlijk naast elkaar en het is er zo veilig. Je merkte wel dat ze veel last hebben van wegblijvende toeristen (onterecht dus). Tweede kerstdag in Petra was echt heel rustig. daardoor wel veel mooie foto's kunnen maken. '

    Jordan Pass ging prima. Soms keken ze even vreemd op wanneer ik de mobile versie liet zien. Bij Petra en de Citadel in Amman werd hij ook echt gescand. Overige plekken was gewoon geen probleem.

    Dana was ook heel mooi om te wandelen (hebben wij met een gids gedaan) was erg leuk. Zeker een aanrader. Nog een tip voor wie die kant op wil gaan: Rechtstreeks boeken bij het hotel geeft vaak voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld Booking. Bijvoorbeeld een gratis maaltijd o.i.d. altijd even mailen dus :)
    Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
      zondag 3 januari 2016 @ 17:21:47 #187
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_158791795
    quote:
    0s.gif Op zondag 3 januari 2016 16:35 schreef secondant het volgende:
    en wat is het bijzonder dat het daar wel kan! moslims en christenen wonen gebroederlijk naast elkaar en het is er zo veilig.
    Dat kon in zowat elk land in de regio voor de inval van de VS in Irak en de Arabische lente ook. 't verschil met Jordanië is dat daar de 'zittende macht' (zijnde de koning) nog niet gevallen is natuurlijk ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
      woensdag 18 oktober 2017 @ 17:14:49 #188
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174496197
    Kick!

    Mijn vriend en ik willen volgend jaar naar Jordanie O+ Ik las al over de Jordan Pass, dat is een aanrader dus?

    Iemand ervaring met een auto huren daar? Of is OV ook prima te doen?
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_174502290
    quote:
    1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 17:14 schreef Lov1 het volgende:
    Kick!

    Mijn vriend en ik willen volgend jaar naar Jordanie O+ Ik las al over de Jordan Pass, dat is een aanrader dus?

    Iemand ervaring met een auto huren daar? Of is OV ook prima te doen?
    Wat kun je met de Jordan Pass doen dan?

    Een auto huren in Jordanië beviel goed. Verkeer is niet lastig ofzo. Het is wel zonde om een auto te huren als je een paar dagen in Petra bent. Dan staat de auto toch stil. Ik kon het dorp bij Petra prima bereiken met de bus, moest wel ergens op vrijdagmiddag in de woestijn stoppen bij een moskee omdat de rest van de bus moest bidden. :P
    pi_174502328
    Ik vond Jordanië trouwens episch mooi :@
      donderdag 19 oktober 2017 @ 08:12:27 #191
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174507666
    quote:
    0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 21:50 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Wat kun je met de Jordan Pass doen dan?

    Een auto huren in Jordanië beviel goed. Verkeer is niet lastig ofzo. Het is wel zonde om een auto te huren als je een paar dagen in Petra bent. Dan staat de auto toch stil. Ik kon het dorp bij Petra prima bereiken met de bus, moest wel ergens op vrijdagmiddag in de woestijn stoppen bij een moskee omdat de rest van de bus moest bidden. :P
    Haha mooi, zo’n geheel stoppende bus :D

    De Jordan Pass kun je van tevoren bestellen, en daar krijg je dan een gratis toeristenvisum en gratis entree bij meer dan 40 attracties bij. Volgens mijn snelle berekening scheelt dit best wat geld :)
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
      donderdag 19 oktober 2017 @ 08:12:41 #192
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174507667
    quote:
    0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 21:51 schreef MCH het volgende:
    Ik vond Jordanië trouwens episch mooi :@
    O+
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_174740771
    quote:
    1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 17:14 schreef Lov1 het volgende:
    Kick!

    Mijn vriend en ik willen volgend jaar naar Jordanie O+ Ik las al over de Jordan Pass, dat is een aanrader dus?

    Iemand ervaring met een auto huren daar? Of is OV ook prima te doen?
    Ben zelf net twee dagen terug van een inderdaad episch mooie reis door Jordanië. Jordan pass hadden wij ook, het kan zeker uit maar op veel plekken is 'ie alsnog niet geldig. Naast Petra (en visum) hebben we 'em alleen op de Citadel van Amman kunnen gebruiken.

    Of het OV te doen is hangt erg af van je reisdoelen. Busverbinding Amman - Petra is prima, je kan bijvoorbeeld goedkoop met JETT bus (wel héél vroeg opstaan :P). Van Petra naar aqaba of Amman <-> aqaba moet ook prima te doen zijn. Voor de rest ga je wel merken dat iedereen in de touristische gebieden zelf of via z'n neef (de gemiddelde Jordaan heeft 100 neven) een tour door Jordanië aanbiedt. Schroom niet te onderhandelen, er kan vaak aardig wat van de prijs af.

    Heb zelf het eerste deel van m'n reis (Amman, Petra, Wadi rum, aqaba met ov / "taxi's" gedaan), en in aqaba een auto gehuurd en daarmee via Dana, Wadi mujib en wat side tripjes terug naar Amman en daar op vliegveld de auto ingeleverd.

    Wanneer ben je van plan te gaan?
      dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:30:19 #194
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174776593
    quote:
    1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 19:21 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

    [..]

    Ben zelf net twee dagen terug van een inderdaad episch mooie reis door Jordanië. Jordan pass hadden wij ook, het kan zeker uit maar op veel plekken is 'ie alsnog niet geldig. Naast Petra (en visum) hebben we 'em alleen op de Citadel van Amman kunnen gebruiken.

    Of het OV te doen is hangt erg af van je reisdoelen. Busverbinding Amman - Petra is prima, je kan bijvoorbeeld goedkoop met JETT bus (wel héél vroeg opstaan :P). Van Petra naar aqaba of Amman <-> aqaba moet ook prima te doen zijn. Voor de rest ga je wel merken dat iedereen in de touristische gebieden zelf of via z'n neef (de gemiddelde Jordaan heeft 100 neven) een tour door Jordanië aanbiedt. Schroom niet te onderhandelen, er kan vaak aardig wat van de prijs af.

    Heb zelf het eerste deel van m'n reis (Amman, Petra, Wadi rum, aqaba met ov / "taxi's" gedaan), en in aqaba een auto gehuurd en daarmee via Dana, Wadi mujib en wat side tripjes terug naar Amman en daar op vliegveld de auto ingeleverd.

    Wanneer ben je van plan te gaan?
    Wij gaan 11 dagen in de meivakantie. Dat is idd ook nog een idee, deels OV en deels huurauto! Wat vond je het mooist? Of nog verrassende dingen gezien?
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_174782852
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 11:30 schreef Lov1 het volgende:

    [..]

    Wij gaan 11 dagen in de meivakantie. Dat is idd ook nog een idee, deels OV en deels huurauto! Wat vond je het mooist? Of nog verrassende dingen gezien?
    Is Wadi Rum niet al te heet in mei? De echte aanrader vond ik zo lang mogelijk in Petra blijven zodat je ook alternatieve ingangen kunt nemen of ver het terrein op kan, dwz een dag of drie.
      woensdag 1 november 2017 @ 08:20:34 #196
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174796877
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 17:11 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Is Wadi Rum niet al te heet in mei? De echte aanrader vond ik zo lang mogelijk in Petra blijven zodat je ook alternatieve ingangen kunt nemen of ver het terrein op kan, dwz een dag of drie.
    Ik lees op verschillende websites dat juni, juli en augustus inderdaad te heet zou zijn, en dat april/mei goede maanden zijn.. dus ik hoop dat het goed komt :)
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_174796956
    quote:
    1s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:20 schreef Lov1 het volgende:

    [..]

    Ik lees op verschillende websites dat juni, juli en augustus inderdaad te heet zou zijn, en dat april/mei goede maanden zijn.. dus ik hoop dat het goed komt :)
    Hmmm, ga je ver in mei? Ik had half april een wadi rum toer gedaan en toen liep het wel op zn eind. Zaten toen ook in zo'n kamp waar maar 1 of 2 andere huisjes bezet waren.
      woensdag 1 november 2017 @ 08:36:17 #198
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_174797042
    quote:
    1s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:28 schreef MCH het volgende:

    [..]

    Hmmm, ga je ver in mei? Ik had half april een wadi rum toer gedaan en toen liep het wel op zn eind. Zaten toen ook in zo'n kamp waar maar 1 of 2 andere huisjes bezet waren.
    Haha lekker rustig zullen we dan maar zeggen ;) we gaan begin mei. Heb je die tour ter plaatse geregeld?
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_174797151
    quote:
    1s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:36 schreef Lov1 het volgende:

    [..]

    Haha lekker rustig zullen we dan maar zeggen ;) we gaan begin mei. Heb je die tour ter plaatse geregeld?
    Via internet, ik zou het denk ik niet in dat dorpje zelf pas regelen. Veel te uitgestorven daar.
    pi_175362229
    Net terug van 2 weken Jordanië. Had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn daar.
    We hadden ook de Jordan pass genomen en daarmee hadden we helemaal geen problemen. Alles werd netjes gescand of opgeschreven.
    We zijn eerst 3 dagen Amman geweest (Citadel, moskee, rainbow street, downtown en mall (zat vlakbij ons hotel). Lekker weer, vriendelijke mensen, leuke stad, heel erg anders want elk stukje is weer boeiend en anders in cultuur
    Daarna doorgereden naar Petra en daar 2 dagen rondgelopen. Eerste dag al om 6:40 voor de deur en dan loopt er nog niemand in de Siq en de plekken daarna. Doorgelopen naar de monestary (Beste loop maar mooi uitzicht daarna)
    Volgende dag weer vroeg en gelijk bij de treasury links omhoog voor het uitzicht en dan met een grote bocht naar hoog blijven naar die secrid place ^O^ Fantastische uitzichten vanaf boven.
    Daarna dagje en nachtje in wadi rum. tourtje door woestijn en geslapen daar. Als je hasj wil roken moet je daarheen gaan ;')
    Volgende dag zouden we ballon vaart doen maar ging niet door in Wadi rum. Doorgereden naar Aqaba en in het Movenpick resort geslapen 3 nachten. Helemaal best daar. Relax resort, leuk stadje en lekker chill
    Ballonvaart toch nog kunnen doen de laatste dag in Aqaba, echt fantastisch mooi :)
    Daarna 2 dagen dode zee chaletjes waar het ook wel relax was alleen het vliegen seizoen was begonnen :| niet leuk, erg rete irritant die beesten bij de dode zee.
    Laatste dag nog even wat dingen gedaan in Amman.

    Eten was goed, bij toeristische plekken iets goedkoper dan hier, bij wat lokale betaal je 6¤ voor 4 personen.
    Mensen echt vriendelijk en oprecht nog geïnteresseerd, nergens problemen gehad of onveilig gevoeld.
    Met de auto is het even wennen daar rijden maar snel aanpassen en gaan. Ook nergens problemen gehad en als je werd aangehouden was het vaak "were are you from? Ohh holland, Welcome in Jordan" en kon je weer door rijden ^O^
    O+ BlaBlub O+
      Moderator dinsdag 27 februari 2018 @ 12:39:59 #201
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_177480343
    quote:
    0s.gif Op maandag 26 februari 2018 20:48 schreef Vieuw het volgende:
    De laatste keer was al weer in augustus :o! , naar Jordanië. Gelukkig wel een reis waar ik met veel plezier aan terug. Petra O+ , o zo mooi.
    Nog tips voor de toekomstige Jordanië-gangers?
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_177484803
    quote:
    5s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 12:39 schreef UIO_AMS het volgende:

    [..]

    Nog tips voor de toekomstige Jordanië-gangers?
    Eigenlijk vooral dat je er heen moet gaan!

    Veel mensen zullen tegenwoordig niet zo snel naar Jordanië gaan door haar buurlanden, Syrië, Irak en Israël maar hier merk je helemaal niks van. Jordanië is een stabiel land en zoals hierboven door neggix al gezegd wordt, de bevolking is erg vriendelijk en niet opdringerig. Iedereen, van jong tot oud heet je oprecht welkom. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld en de bevolking staat te springen om meer toeristen te ontvangen (althans, de taxi chauffeurs)

    Ik was er halverwege augustus, wat een erg warme periode is maar op zich was dit goed te doen. Ik heb zelf toen met vrienden een auto gehuurd om het 'standaard' rondje te rijden, wat ons erg bevallen is. We zijn na aankomst (om 2 uur 's nachts) meteen naar de dode zee gereden om daar een dag te verblijven. Eerst nog even een paar uurtjes geslapen en toen begin van de middag naar Madaba gegaan. Op zich was Madaba niet heel bijzonder maar wel leuk om even mee te pakken met de verschillende mozaïeken die er liggen. De rest van de dag hebben we in de dode zee gelegen en het zwembad van het resort. De dode zee was een erg leuke ervaring; je zinkt gewoon NIET. Een gratis tip, zorg dat je het water niet in je ogen of mond krijgt, het smaakt ontzettend goor en prikt onwijs erg.

    De volgende dag met de auto via de Kings Highway richting Wadi Musa (Petra) gegaan. Deze weg duurt wat langer dan de moderne snelweg van Amman naar Aqaba, maar is zo de moeite waard. Je rijdt door een mooi heuvel rots land schap en moet halverwege door de 'grand canyon' van Jordanie (Wadi Mujib). Onderweg kom je zo ook langs het kruisvaarders kasteel Kerak wat er nog vrij goed bij ligt. Als je bijna bij Wadi Musa bent heb je nog het iets oudere en kleinere kasteel van Shobak. Wij waren hier helaas net aangekomen na sluitingstijd dus konden niet naar binnen, maar de omgeving is erg mooi. Het kasteel ligt op de top van een berg met mooi uitzicht rondom.

    Eenmaal in Wadi Musa 2 dagen naar Petra geweest, wat echt helemaal fantastisch was. Met de hitte is dit op zich wel vermoeiend maar met genoeg water (wat ze overal verkopen) en af en toe schaduw is het goed te doen. Vooral de wandeling wagen naar the monastery O+ , krijg je geen spijt van! Na twee dagen Petra doorgereden naar Wadi Rum voor een jeep tour door de woestijn met overnachting in de woestijn onder de sterren. Ook erg speciaal aangezien er totaal geen licht vervuiling is en je de melkweg zo kan zien (pas wel op voor schoen stelende woestijn vossen!).

    Na Wadi Rum door gereden naar Aqaba om nog een paar dagen aan het strand te relaxen en te snorkelen. Veel leuke vissen gezien, prima koraal, niet super veel of heel divers, maar wel erg makkelijk toegankelijk en genoeg om je 2/3 dagen te vermaken.

    Afgesloten met nog een paar dagen Amman van waar uit we naar Jerash gegaan zijn, een oude Romeinse stad welke de moeite waard is. Verder is er in Amman ook nog genoeg te doen met de citadel met uitzicht over de stad en het Romeinse amfitheater en de verschillende oude en nieuwe wijken.

    Voor mij was Jordanië een land dat veel te bieden heeft voor een diverse vakantie. Van archeologische hoogtepunten tot relaxen en snorkelen in een relaxte stad als Aqaba. Ik kan het iedereen aanraden. Vooral nu het vrij rustig is wat toeristen betreft.

    Oeff, iets langer geworden dan ik had gedacht, maar ik heb het daar zo naar mijn zin gehad! :)
    pi_177507699
    quote:
    5s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 12:39 schreef UIO_AMS het volgende:

    [..]

    Nog tips voor de toekomstige Jordanië-gangers?
    Gaan! Ik ben er afgelopen jaar in maart geweest, geweldig weer (niet te warm), geweldige mensen en geweldige landschappen (in Wadi Rum)!
    pi_177512305
    quote:
    0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 17:26 schreef kaiserhenk het volgende:

    [..]

    Gaan! Ik ben er afgelopen jaar in maart geweest, geweldig weer (niet te warm), geweldige mensen en geweldige landschappen (in Wadi Rum)!
    Dit zou de korte versie van mijn verhaal zijn :P Op het niet te warme weer na, hartje zomer ligt de temperatuur rond de 40-45 graden
      Moderator woensdag 28 februari 2018 @ 20:39:27 #205
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_177512403
    Ik ga met enige regelmaat in een floating tank, dus ben bekend met het gevaar van zout in de ogen. :P.

    En geen vos die mijn schoenen interessant vindt. Hoop ik. :D.

    Bedankt voor jullie enthousiaste bijdragen.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      woensdag 28 februari 2018 @ 21:26:29 #206
    129638 Lov1
    Bring it on :)
    pi_177513993
    Ik ga begin mei *O*
    Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
    pi_177515758
    quote:
    0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 20:39 schreef UIO_AMS het volgende:
    Ik ga met enige regelmaat in een floating tank, dus ben bekend met het gevaar van zout in de ogen. :P.

    En geen vos die mijn schoenen interessant vindt. Hoop ik. :D.

    Bedankt voor jullie enthousiaste bijdragen.
    Hehe, maar een manier om achter te komen ;)!

    quote:
    1s.gif Op woensdag 28 februari 2018 21:26 schreef Lov1 het volgende:
    Ik ga begin mei *O*
    Gaaf! Nog een tip die ik eerder vergeten ben, koop een Jordan Pass! Dit is een pas waar je visum bij inzit + toegang tot alle staats musea en archeologische plekken waaronder Petra voor 1, 2 of 3 dagen. Als je meerdere plekken gaat bezoeken, zoals het kasteel van Kerak, citadel van Amman en Jerash, scheelt het al snel een paar tientjes wanneer i.p.v. los je visum te kopen en overal los een tickets te kopen :).
    pi_177517952
    Eten bij Hashim. Ik reisde on a budget door Jordan, dus ik heb 14 van de 17 dagen falafel gegeten geloof ik :@

    pi_177517981
    _O_ _O_ _O_
    pi_177522023
    Leuk om te lezen! Jordanië stond al op mijn wishlist om eens te bezoeken, maar is toch wel weer gestegen. Was echter een stukje gedaald door de onrust in de buurlanden, maar ik begrijp dat je daar dus niks van merkt?
    Voor wat foto's, kijk hier
    pi_177523140
    quote:
    0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 08:19 schreef polariteit het volgende:
    Leuk om te lezen! Jordanië stond al op mijn wishlist om eens te bezoeken, maar is toch wel weer gestegen. Was echter een stukje gedaald door de onrust in de buurlanden, maar ik begrijp dat je daar dus niks van merkt?
    Klopt, je merkt er echt helemaal niets van. Vluchtelingen bijvoorbeeld worden opgevangen in het grens gebied met Syrië en Irak, hier kom je niet dus merk je niks van. Verder is Jordanië gewoon een stabiel land met een bevolking die achter de koning staat waardoor de kans op gekkigheid klein is. Een aangezien het toerisme flink is gedaald door de onrust in de buurlanden zijn de Jordaniërs extra blij om je te mogen ontvangen wat alleen maar in je voordeel is ;)
    Wel staan soms langs de weg politie posten met zwaaiende lichten en een gepantserde wagen er naast, in het begin even anders dan in Nederland maar dit is volgens mij gewoon normaal daar. Ook als je een andere provincie in rijd willen ze even papieren checken maar als je zegt dat je uit Nederland komen krijg je een vriendelijke lach, een welcome to Jordan en kan je weer door. Niks aan de hand dus
    pi_177526267
    Ok tnx voor je toelichting, ik ga er eens over denken om eind dit jaar een reisje die kant op te plannen: zo oktober/november :)
    Voor wat foto's, kijk hier
    pi_177538044
    quote:
    0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 13:08 schreef polariteit het volgende:
    Ok tnx voor je toelichting, ik ga er eens over denken om eind dit jaar een reisje die kant op te plannen: zo oktober/november :)
    Geen dank! Mocht je nog meer willen weten, schroom niet om me aan te schieten ;)
    pi_177653491
    Wat een mooie verhalen Vieuw! Ik ga me eens serieus verdiepen voor een tripje in dit mooie land :)
    pi_177655766
    Nu vanaf 88 retour vanaf Brussel
    pi_177657160
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:32 schreef Nashje het volgende:
    Wat een mooie verhalen Vieuw! Ik ga me eens serieus verdiepen voor een tripje in dit mooie land :)
    quote:
    0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 07:44 schreef MCH het volgende:
    Nu vanaf 88 retour vanaf Brussel
    Zeker de moeite waard ;) Vooral nu, zoals MCH al zegt, Ryanair vanaf eind oktober richting Amman gaat vliegen (wel vanaf Brussel Zaventem). Dit maakt het toch een stuk interessanter aangezien de prijzen nu nog rond de ¤350 liggen.
      maandag 12 maart 2018 @ 19:07:27 #217
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_177775524
    Ik heb vandaag geboekt, vanuit Brussel met een tussenstop in Athene aan 265eur voor eind mei. Het stond al jaaaaren op de verlanglijst. Heb een paar jaar terug Libanon gedaan waar ik enorm van genoten heb, en hoop op iets gelijkaardigs met Jordanie. Heb nog niet echt mijn huiswerk gemaakt. Ik heb een retour Amman en plan tot in Aqaba te gaan voor een paar dagjes rust. Hoe kan ik mijn 10 dagen het beste opvullen? Iemand slimme suggesties? Is een auto huren idd beter? Om eerlijk te zijn is dit niet mijn eerste keuze, maar is het sowiese gemakkelijker en goedkoper om te doen? 2 dagen Amman, 2 dagen dode zee, 2 petra , 1 wadi rum en 3 Aqaba bvb?
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
      maandag 12 maart 2018 @ 19:09:46 #218
    97643 misteriks
    finest in cool since 1977
    pi_177775594
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 16:47 schreef Vieuw het volgende:

    [..]

    Eigenlijk vooral dat je er heen moet gaan!

    Veel mensen zullen tegenwoordig niet zo snel naar Jordanië gaan door haar buurlanden, Syrië, Irak en Israël maar hier merk je helemaal niks van. Jordanië is een stabiel land en zoals hierboven door neggix al gezegd wordt, de bevolking is erg vriendelijk en niet opdringerig. Iedereen, van jong tot oud heet je oprecht welkom. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld en de bevolking staat te springen om meer toeristen te ontvangen (althans, de taxi chauffeurs)

    Ik was er halverwege augustus, wat een erg warme periode is maar op zich was dit goed te doen. Ik heb zelf toen met vrienden een auto gehuurd om het 'standaard' rondje te rijden, wat ons erg bevallen is. We zijn na aankomst (om 2 uur 's nachts) meteen naar de dode zee gereden om daar een dag te verblijven. Eerst nog even een paar uurtjes geslapen en toen begin van de middag naar Madaba gegaan. Op zich was Madaba niet heel bijzonder maar wel leuk om even mee te pakken met de verschillende mozaïeken die er liggen. De rest van de dag hebben we in de dode zee gelegen en het zwembad van het resort. De dode zee was een erg leuke ervaring; je zinkt gewoon NIET. Een gratis tip, zorg dat je het water niet in je ogen of mond krijgt, het smaakt ontzettend goor en prikt onwijs erg.

    De volgende dag met de auto via de Kings Highway richting Wadi Musa (Petra) gegaan. Deze weg duurt wat langer dan de moderne snelweg van Amman naar Aqaba, maar is zo de moeite waard. Je rijdt door een mooi heuvel rots land schap en moet halverwege door de 'grand canyon' van Jordanie (Wadi Mujib). Onderweg kom je zo ook langs het kruisvaarders kasteel Kerak wat er nog vrij goed bij ligt. Als je bijna bij Wadi Musa bent heb je nog het iets oudere en kleinere kasteel van Shobak. Wij waren hier helaas net aangekomen na sluitingstijd dus konden niet naar binnen, maar de omgeving is erg mooi. Het kasteel ligt op de top van een berg met mooi uitzicht rondom.

    Eenmaal in Wadi Musa 2 dagen naar Petra geweest, wat echt helemaal fantastisch was. Met de hitte is dit op zich wel vermoeiend maar met genoeg water (wat ze overal verkopen) en af en toe schaduw is het goed te doen. Vooral de wandeling wagen naar the monastery O+ , krijg je geen spijt van! Na twee dagen Petra doorgereden naar Wadi Rum voor een jeep tour door de woestijn met overnachting in de woestijn onder de sterren. Ook erg speciaal aangezien er totaal geen licht vervuiling is en je de melkweg zo kan zien (pas wel op voor schoen stelende woestijn vossen!).

    Na Wadi Rum door gereden naar Aqaba om nog een paar dagen aan het strand te relaxen en te snorkelen. Veel leuke vissen gezien, prima koraal, niet super veel of heel divers, maar wel erg makkelijk toegankelijk en genoeg om je 2/3 dagen te vermaken.

    Afgesloten met nog een paar dagen Amman van waar uit we naar Jerash gegaan zijn, een oude Romeinse stad welke de moeite waard is. Verder is er in Amman ook nog genoeg te doen met de citadel met uitzicht over de stad en het Romeinse amfitheater en de verschillende oude en nieuwe wijken.

    Voor mij was Jordanië een land dat veel te bieden heeft voor een diverse vakantie. Van archeologische hoogtepunten tot relaxen en snorkelen in een relaxte stad als Aqaba. Ik kan het iedereen aanraden. Vooral nu het vrij rustig is wat toeristen betreft.

    Oeff, iets langer geworden dan ik had gedacht, maar ik heb het daar zo naar mijn zin gehad! :)
    ^O^
    thx voor de nuttige en aanstekelijke bijdrage
    misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
    pi_177776473
    quote:
    0s.gif Op maandag 12 maart 2018 19:07 schreef misteriks het volgende:
    Ik heb vandaag geboekt, vanuit Brussel met een tussenstop in Athene aan 265eur voor eind mei. Het stond al jaaaaren op de verlanglijst. Heb een paar jaar terug Libanon gedaan waar ik enorm van genoten heb, en hoop op iets gelijkaardigs met Jordanie. Heb nog niet echt mijn huiswerk gemaakt. Ik heb een retour Amman en plan tot in Aqaba te gaan voor een paar dagjes rust. Hoe kan ik mijn 10 dagen het beste opvullen? Iemand slimme suggesties? Is een auto huren idd beter? Om eerlijk te zijn is dit niet mijn eerste keuze, maar is het sowiese gemakkelijker en goedkoper om te doen? 2 dagen Amman, 2 dagen dode zee, 2 petra , 1 wadi rum en 3 Aqaba bvb?
    Nog even wat extra's, auto huren is duurder dan het openbaar vervoer. Tussen alle grote steden rijden goede touringcars van JETT, dit is een staats bedrijf volgens mij en is prima te betalen (9 JD voor Amman - Aqaba als ik het goed heb). Het voordeel van de auto is wel dat je een stuk flexibeler bent en alles op je eigen tempo kan doen. Plus, voor mij was de hele Kings highway toch ook wel echt iets wat erg mooi was om te zien. Verder valt het verkeerd heel erg mee. Het is niet druk op de weg (in de steden uiteraard wel, Aqaba is prima te doen) en veel al rijden ze onder de maximale snelheid. Let wel op de verkeersdrempels op de snelweg :9 die waren nieuw voor mij. Verder hebben wij de route van Amman naar Aqaba gereden en daar de auto ingeleverd aangezien we hem toch niet nodig hadden bij 3 dagen aan het strand liggen. Was weer goedkoper, en dan prima met de bus terug naar Amman.

    Ik had zo goed als dezelfde planning! Wel heb je naar mijn mening in principe maar 1 volle dag nodig voor de dode zee. Het is niet iets waar je de hele dag in gaat liggen en vanuit de dode zee ben je in een uurtje in Madaba met leuke mozaïeken, en ook rijd je zo naar Mount Nebo (ben daar zelf niet geweest maar schijnt ook niet verkeerd te zijn). Ik had dan ipv 2 dagen Amman 3 dagen, waarvan 1 dag een halve dag trip naar Jerash.
    pi_177826406
    quote:
    0s.gif Op maandag 12 maart 2018 19:51 schreef Vieuw het volgende:

    [..]

    Nog even wat extra's, auto huren is duurder dan het openbaar vervoer. Tussen alle grote steden rijden goede touringcars van JETT, dit is een staats bedrijf volgens mij en is prima te betalen (9 JD voor Amman - Aqaba als ik het goed heb). Het voordeel van de auto is wel dat je een stuk flexibeler bent en alles op je eigen tempo kan doen. Plus, voor mij was de hele Kings highway toch ook wel echt iets wat erg mooi was om te zien. Verder valt het verkeerd heel erg mee. Het is niet druk op de weg (in de steden uiteraard wel, Aqaba is prima te doen) en veel al rijden ze onder de maximale snelheid. Let wel op de verkeersdrempels op de snelweg :9 die waren nieuw voor mij. Verder hebben wij de route van Amman naar Aqaba gereden en daar de auto ingeleverd aangezien we hem toch niet nodig hadden bij 3 dagen aan het strand liggen. Was weer goedkoper, en dan prima met de bus terug naar Amman.

    Ik had zo goed als dezelfde planning! Wel heb je naar mijn mening in principe maar 1 volle dag nodig voor de dode zee. Het is niet iets waar je de hele dag in gaat liggen en vanuit de dode zee ben je in een uurtje in Madaba met leuke mozaïeken, en ook rijd je zo naar Mount Nebo (ben daar zelf niet geweest maar schijnt ook niet verkeerd te zijn). Ik had dan ipv 2 dagen Amman 3 dagen, waarvan 1 dag een halve dag trip naar Jerash.
    Ik vond een huurauto een echte toevoeging, je kwam toch op andere plekken waar je niet of nauwelijks met het ov komt. Vooral als je zuidwaarts reist.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')