abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 17 februari 2004 @ 18:11:55 #1
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_17261431
* Vergeten grootmeesters uit de wereldcinema

Zo'n dikke twee jaar geleden ben ik begonnen met filmkijken. Daarvoor keek ik er ook wel veel, maar toen beperkte ik me tot het niet altijd even geweldige TV-aanbod. Ik ben begonnen met de IMDb Top 250 in z'n geheel te bekijken. Dwaaltochten brachten me via de grotten van Moria naar de wondere wereld van Metropolis; via de Sahara in de Vietnamese jungle; de S.S. Discovery bracht me van Solyaris naar The Planet of the Apes; de Delorean bracht met via het emotionele gezicht van Maria Falconetti, terug naar de tijd van de Romeinen of Koning Arthur. Vele films passeerden de revue, vele emoties zijn losgemaakt, meevallers, tegenvallers. De veronderstelling leefde bij mij dat als ik die films gezien zou hebben, dat ik dan het beste gehad zou hebben. Inmiddels weet ik beter. Er is nog zo veel meer, wat vaak beter is dan menig film uit die lijst of dan films waar men het altijd over heeft. De filmgeschiedenis is een haast onuitputbare bron van verborgen meesterwerken.
Om deze meesterwerken hier wat meer aandacht te schenken ben ik een topicreeks begonnen, waarin ik een aantal regisseurs met zijn films bespreek in de hoop jullie interesse te wekken. Probeer het eens, wat heb je te verliezen?

Hieronder volgen de links naar deze topics.

Andrei Tarkovsky - De Visuele Poëet
Federico Fellini - De Chaotische Fantast
Ingmar Bergman - De Menselijke Filosoof
Jean-Luc Godard - De Tarantino van de jaren '60
Carl Theodor Dreyer - Meester van Licht en Schaduw
François Truffaut - De verpersoonlijking van cinema
Luis Buñuel - De Excentrieke Surrealist
Michelangelo Antonioni - Vervreemde sfeertekeningen

[ Bericht 7% gewijzigd door Gorro op 30-07-2006 12:19:05 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')