abonnement Unibet Coolblue
pi_17229459
Betreffende er bijhoren / erbij horen vond ik dit op internet:
Als je de zin syntactisch analyseert, heb je het aanmerkelijk gemakkelijker
in deze gevallen. Met een goede ontleding kun je namelijk bepalen of het
partikel (bv. 'af' in 'ervanaf zijn') bij het voornaamwoordelijk bijwoord
hoort of een werkwoordpartikel is. Staat er een los woordje 'er' in de zin,
kijk dan naar de functie. De spelling 'er bijhoren' moet fout zijn, omdat
'er' in deze zin geen bijwoordelijke bepaling van plaats kan zijn. Het gaat
hier namelijk om 'bij iets horen'. 'Bij' hoort dus bij 'iets' en daarom ook
bij 'er'. Dus: 'erbij horen'.

Wanneer is ER dan wel een bijwoordelijke bepaling van plaats? Heeft iemand hier een voorbeeld van? Ik vind het voorbeeld ietwat onduidelijk.
In een zin als 'ik wil er bij horen' heeft heeft ER volgens mij de functie
van DAAR, en is het dan wel 'ik wil er bijhoren?'.

Hmmzz....
pi_17229488
er bij horen.
pi_17229867
Is 'erbij horen' niet afgeleid van 'daar bij horen' (d'r bij horen; erbij horen)??

'er' is namelijk volgens mij geen bestaand nederlands woord, maar word wel gebruikt in de gesproken taal.

The Only Fear Is Running Out Of Beer
pi_17230648
quote:
Op maandag 16 februari 2004 18:15 schreef TheLonelyOne het volgende:
Is 'erbij horen' niet afgeleid van 'daar bij horen' (d'r bij horen; erbij horen)??

'er' is namelijk volgens mij geen bestaand nederlands woord, maar word wel gebruikt in de gesproken taal.


Ja. Er is daarvan afgeleid inderdaad. Maar het behoort wel degelijk tot de geschreven taal.

Volgens bovenstaand stukje is het dus 'erbij horen', omdat er hier geen bepaling van plaats is.
Daarom is mijn vraag: wanneer is 'er' dan wel een bepaling van plaats.

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 16-02-2004 20:24]

Hmmzz....
pi_17242242
Bijhoren bestaat niet als werkwoord, dus bij moet los van horen. Het gebruik is dan om het voorzetsel bij te koppelen aan het bijwoord er: erbij horen.

Het hangt ook van de betekenis van het werkwoord af. Een werkwoord en voorzetsel aan elkaar kan iets anders betekenen dan beide los. Bijvoorbeeld inzitten en in zitten.
Of neem doorgaan in de betekenis van verder gaan, blijven doen. Als iemand hard door blijft fietsen in een tunnel , zou je dus kunnen zeggen:
Hij blijft eronder doorgaan.

Als iemand echter maar steeds gebukt blijft gaan onder een groot verdriet of iets dergelijks, kun je zeggen:
Hij blijft eronderdoor gaan.

Zie ook: http://www.onzetaal.nl/advies/ervanuit.html

Bijwoordelijke bepalingen van plaats gaan me helaas boven de pet.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 17 februari 2004 @ 10:29:31 #6
63432 Petra76
no, but...yeah, but...
pi_17248777
Hmm ik heb nog een vak gehad van Jan Renkema waar we dit soort ongein uit ons hoofd moesten leren...ben het helaas allemaal een beetje vergeten. Volgens mij had het inderdaad ook te maken met het werkwoord zelf. Het werkwoord 'bijhoren' bestaat niet, dus krijg je 'erbij'. Je had ook nog van die combinaties als 'achterop zitten' en 'Hij zit achter op de fiets'.
pi_17251164
Bedankt voor de reacties. Van mij mag er wel een slotje op. Denk dat er verder niet zoveel over te vertellen valt.
Hmmzz....
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:16:57 #8
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_17251233
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 10:29 schreef Petra76 het volgende:
Hmm ik heb nog een vak gehad van Jan Renkema waar we dit soort ongein uit ons hoofd moesten leren...
Jan Renkema = god
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')