abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 februari 2004 @ 15:42:03 #1
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17224806
Het woord druïde zou afkomstig zijn van het Keltische woord druveid dit betekend : die de eik ziet.

De druïden waren de belangrijkste orde van de Kelten. Het waren de veelal wijze mannen met veel verstand van de natuur / geneeskunde / astronomie en wiskunde. Vergeleken met de gewone mensen waren ze hun tijd ver vooruit. Een druïde kon je niet zomaar worden je moest eerst de opleiding van bard ( zangers en dichters die ook heel de geschiedenis van hun stam moesten leren ) en ovaat ( de steden/wegen bouwers ) succesvol hebben afgerond. Het afronden van deze opleidingen kon een aantal jaren duren. Het verkrijgen van de kennis om een echte druïde te worden duurde naar schatting 20 jaren. Dit voornamelijk omdat de druïden alle kennis mondeling doorgaven ( ze kenden het schrift wel maar gebruikten het niet ). Dit zorgde ervoor dat de meeste druïden mannen of vrouwen van hogere leeftijd waren.

De druïden waren zowel in zwart als wit gekleed, wit was wel de voornaamste kleur. De druïden die zwart gekleed waren werden de druïden van Mona genoemd. Mona was een eiland waar naar zeggen de meest wijzen van alle druïden verbleven.

De meeste druïden hielden zich binnen hun stam bezig met opvoeding, genezing en raadgeving. Ze hadden ook religieuze functies, zo moesten ze vele ceremonies verzorgen. De belangrijkste ceremonies waren Samhain en Beltane. Samhain viel voor de Kelten op 1 november en werd als een magische dag gezien. Samhain hoorde namelijk niet bij het nieuwe en ook niet bij het oude jaar, het viel er tussen in. Beltane viel in mei en was een feest om het vee tegen ziektes te beschermen: ze dreven de kuddes tussen grote vuren en dachten ze daarmee te behoeden voor ziektes.

De druïden hadden ook een belangrijke politieke functie. Ze waren de rechters in de gemeenschap en konden ook straffen opleggen. Druïden bepaalden ook vaak of er oorlog kwam.

De heilige boom van de druïden was de eik ( waar vele ceremonies rondom werden gehouden ) en ook de maretak werd als heilig beschouwd. Maretak zou een geneeskrachtige werking hebben en ook de vruchtbaarheid bevorderen
De maretak werd afgeknipt door een druïde met een gouden sikkel. De maretak viel naar benden en werd opgevangen met een wit doek, want de maretak mocht de grond namelijk niet raken.

* Druïden bezig met het verzamelen van maretakken.

De druïden werden vroeger vaak als tovenaars gezien omdat ze zaken als maansverduisteringen en zonsverduisteringen konden voorspellen, het was dan ook niet vreemd dat andere volkeren eigenlijk bang waren voor deze tovenaars.

Toen de Romeinen in de gebieden van de Kelten aankwamen hadden ze al snel door dat de druïden een grote macht hadden onder het volk. De druïden werden in die tijd vaak verbannen of vermoord. Hierop trokken vele druïden zich terug in de bossen ( naar zeggen de Belgische Ardennen en de bossen rondom Londen ) hier zouden ze nog voor lange tijd de oude leer bleven beoefenen en onderwijzen.

Met de komst van het Christendom begonnen de nog bestaande druïde ordes het weer moeilijk te krijgen, het christendom begon zich te verzetten tegen druïden. Mede door de dreigende brandstapel leek de druïde orde verloren te gaan. Maar de druïden orde zat vastgeworteld in de vele tradities en bleef met name in Engeland, Schotland en Ierland toch nog een beetje voortleven. Toch werd er in begin 18e eeuw nieuw leven geblazen in oude druïde ordes door John Toland. In 1717 werd er een herfstceremonie gevoerd op een van de heilige plaatsen van de druïden: Primrose Hill in Londen, waar ooit een van de bekende stenen cirkels van de druïden moet hebben gestaan. Sinds die dag bloeiden de druïden ordes weer op. Hierdoor zijn er tot op de dag van vandaag nog druïden ordes die eigenlijk dezelfde doelstellingen hebben als hun voorgangers: het gelukkig, vrij en dienstbaar maken van de mens.

De hedendaagse orde van barden, ovaten en druïden heeft twee doelen, namelijk :

- Het eerste is om personen te helpen hun spirituele, intellectuele, emotionele, fysieke en artistieke potentiëlen te ontwikkelen.

- Het tweede is het werken met de natuurlijke wereld, het te koesteren en beschermen en zowel in esoterisch als in exoterisch opzicht ermee samen te werken.

Veel hedendaagse druïden komen elk jaar bij het aanbreken van de herfst bijeen op Primrose Hill. Ook het bekende Stonehenge werd veel gebruikt voor cermonies, maar word amper meer gebruikt sinds er betaald moet worden voor de toegang tot Stonehenge en sinds het een toeristische trekpleister is geworden.

* Druïden bij Stonehenge in 1905.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
pi_17224923
Briljant topic, mijn complimenten!
pi_17224982
Wat is het verschil tussen de Barden en en Skalden?
  maandag 16 februari 2004 @ 15:48:40 #4
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17225082
bedankt

Skalden waren de zangers van heldensagen / veldslagen.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
pi_17225110
leuk om te lezen
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
pi_17225296
Leuk stuk!
Ik heb eens een donkere druïde gespeeld bij een scoutingkamp, maar de kinderen vonden het uitspreken van de Drie Donkere Druïden nogal moeilijk, dus werd dat al snel de Drie Dronken Driewielers...8)7
"Tell me, how exactly does one suck a fuck?"
  maandag 16 februari 2004 @ 15:59:54 #7
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17225488
Alhoewel de barden onder de druiden stonden, was dit niet bapaald een klasse van lage standen. De barden moesten ook erg veel leren en hadden vele taken: hier een klein overzicht.

- Contacten leggen met het verleden en de wereld van de natuur.

- Werken met de seizoenen.

- Werken met het eigen erfgoed ( mythologie , stambomen, verhalen )

- Werken met de eigen creativiteit.

- Werken met de krachten van de vier elmenten: aarde (praktische zin en sensualiteit), water (ontvankelijkheid en emotionaliteit), lucht (redeneren) en vuur(intuïtie en enthousiasme)

- Werken met rituelen, visualisatie en meditatie.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  maandag 16 februari 2004 @ 16:02:46 #8
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17225599
Ovaten: ook de ovaten hadden heel wat meer taken dan het verzorgen van de bouw / aanleg van steden en wegen.

- Leren toepassen van genezende krachten door kennis van kruiden, bomen en dieren en door het toepassen van natuurwetten op het menselijk lichaam en de menselijke psyche.

- Begrip krijgen van de verborgen dynamiek van de tijd en van de werkelijkheid van de wereld der geesten.

- Ontwikkelen van het vermogen om contact te hebben met een wereld waar de tijd overstegen wordt.

- Waarzeggen, in de vorm van het zoeken naar voortekenen.

- Toepassen van diviniatietechnieken voor tastbare zaken (bijv. water en metaal zoeken)

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  maandag 16 februari 2004 @ 16:05:39 #9
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17225707
Trouwens vreemd dat er zelfs vandaag de dag nog zoveel druiden zijn. Je hoort / leest er namelijk heel weinig over.

Ik lees net dat er alleen al in Groot-Britannie 35 groeperingen zijn en over de hele wereld waarschijnlijk zo'n 300.

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
pi_17225737
wat is jouw connectie met druïden?
zo geïnteresseerd...
Ik delf het onderspit. Ik dolf het onderspit. Ik heb het onderspit gedolven. Ik heb Dolf ondergespoten.
Citaat Rik De Leeuw over wissel Robben "Ik zie toch TWEE benen!!!"
10C9H8O4
  maandag 16 februari 2004 @ 16:09:40 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17225850
Één van de belangrijkste bronnen die wij hebben over de Druïden is nog altijd Julius Caesar, die in zijn "De Bello Gallica" melding maakt van deze klasse onder de Galliërs.

Ik kon even geen nederlandse vertaling vinden, mijn excuus daarvoor

quote:
Julius Caesar aan de Senaat van Rome:
But of these two orders, one is that of the Druids, the
other that of the knights. The former are engaged in things sacred,
conduct the public and the private sacrifices, and interpret all matters
of religion. To these a large number of the young men resort for the
purpose of instruction, and they [the Druids] are in great honour among
them. For they determine respecting almost all controversies, public and
private; and if any crime has been perpetrated, if murder has been
committed, if there be any dispute about an inheritance, if any about
boundaries, these same persons decide it; they decree rewards and
punishments if any one, either in a private or public capacity, has not
submitted to their decision, they interdict him from the sacrifices.
This among them is the most heavy punishment. Those who have been thus
interdicted are esteemed in the number of the impious and the criminal:
all shun them, and avoid their society and conversation, lest they
receive some evil from their contact; nor is justice administered to
them when seeking it, nor is any dignity bestowed on them. Over all
these Druids one presides, who possesses supreme authority among them.
Upon his death, if any individual among the rest is pre-eminent in
dignity, he succeeds; but, if there are many equal, the election is made
by the suffrages of the Druids; sometimes they even contend for the
presidency with arms. These assemble at a fixed period of the year in a
consecrated place in the territories of the Carnutes, which is reckoned
the central region of the whole of Gaul. Hither all, who have disputes,
assemble from every part, and submit to their decrees and
determinations. This institution is supposed to have been devised in
Britain, and to have been brought over from it into Gaul; and now those
who desire to gain a more accurate knowledge of that system generally
proceed thither for the purpose of studying it.

XIV.--The Druids do not go to war, nor pay tribute together with the
rest; they have an exemption from military service and a dispensation in
all matters. Induced by such great advantages, many embrace this
profession of their own accord, and [many] are sent to it by their
parents and relations. They are said there to learn by heart a great
number of verses; accordingly some remain in the course of training
twenty years. Nor do they regard it lawful to commit these to writing,
though in almost all other matters, in their public and private
transactions, they use Greek characters. That practice they seem to me
to have adopted for two reasons; because they neither desire their
doctrines to be divulged among the mass of the people, nor those who
learn, to devote themselves the less to the efforts of memory, relying
on writing; since it generally occurs to most men, that, in their
dependence on writing, they relax their diligence in learning
thoroughly, and their employment of the memory. They wish to inculcate
this as one of their leading tenets, that souls do not become extinct,
but pass after death from one body to another, and they think that men
by this tenet are in a great degree excited to valour, the fear of death
being disregarded. They likewise discuss and impart to the youth many
things respecting the stars and their motion, respecting the extent of
the world and of our earth, respecting the nature of things, respecting
the power and the majesty of the immortal gods.


Verder gaat hij even later nog wat dieper in op de plek en statuur van de druïden in de Gallische maatschappij om dan door te stromen in een beschrijving van de Germanen, waarbij niet onvermeld mag blijven dat zij géén druïden hadden en ook niet zo'n grote waarde hechtten aan offers.

De traditie van menselijke offers kwam pas ten einde nadat ze veroverd waren door de Romeinen, dat was eigenlijk de enige concessie die ze moesten doen in hun geloof: geen mensenoffers.

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 16 februari 2004 @ 16:11:56 #12
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17225925
quote:
Op maandag 16 februari 2004 16:06 schreef ASSpirine het volgende:
wat is jouw connectie met druïden?
zo geïnteresseerd...
Kwam toevallig op een site met een stukje over druiden en besloot me er eens wat meer in te verdiepen
I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  maandag 16 februari 2004 @ 16:14:29 #13
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17226028
Nog even over die mensen offers, er word alleen gesproken over mensen offers in Romeinse bronnen. Men denkt dan ook dat dit een soort van propaganda is geweest van de Romeinen die daarmee de druiden ik een kwaad daglicht wilde stellen.

Een andere theorie is dat mensen offers verband hielden met de straffen die druiden uitdeelden ( ze hadden immers rechterlijke macht ).

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  dinsdag 17 februari 2004 @ 00:19:07 #14
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_17243456
dan zal ik je hier een links geven om een rode draad te krijgen met andere topic die jij gestart bent

http://www.tarot-decks.com/freemasonry-druids.html

http://www.louisville.edu/a-s/english/subcultures/colors/black/bljett01/faretxt10.html

  dinsdag 17 februari 2004 @ 00:23:42 #15
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17243615
Dat is nu toevallig

Zal het direct even doorgaan lezen !

I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  dinsdag 17 februari 2004 @ 00:34:14 #16
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17243918
Als dit in verband gebracht kan worden met de druiden lijkt het me dat er ook een verbinding met de ovaten bestaat.
I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
  dinsdag 17 februari 2004 @ 02:07:58 #17
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_17245373
dat is zeer waarschijnlijk waar en is te zien als de eerste 3 initiatie graden .
quote:
Once his application is approved, the Candidate for Freemasonry will participate in a ceremony called the "Degree of Entered Apprentice" or "First Degree". He will be assured that nothing will befall him that has not been experienced by all who have gone before. He will reaffirm his declarations and then be Entered into the Lodge and made an Apprentice Mason in "due and ancient form". He will learn that he is required never to divulge the Secrets of Masonry to any person "under the canopy of Heaven". He will receive a white Lambskin Apron, the badge of a Mason. He will be introduced to the working tools of a Mason. He will receive preliminary instruction on the nature of his new association and an important lesson in Masonic Charity. He will be assigned to a Candidate's Coach, who will meet with him as often as it takes to teach him the question-and-answer summary of the Degree. When his Coach is satisfied with his command of the Work, he will be scheduled to perform the Proficiency in Lodge. If done well enough, he will receive the Second Degree.

The "Degree of Fellowcraft" or "Second Degree" is widely regarded as the most poetic and instructive of the Masonic degrees. In it, the Apprentice is Passed to the Degree of Fellowcraft Mason in due and ancient form. He learns many of the more expressive symbols of his Craft and hears references to the philosophical basis for his conduct as a Mason. He will learn that he is obliged to "aid and assist all distressed, worthy Brother Fellowcraft Masons, whithersoever dispersed". His knowledge of the working tools of Masonry will be increased. The importance of the study of the Liberal Arts and Sciences, especially of Geometry, is emphasized. The Precious Jewels of a Fellowcraft will be presented to him and he will thenceforth be entitled to receive the Wages of a Fellowcraft. He will again meet with a Coach to learn the summary of the Work and will pass a Proficiency examination.

In the "Degree of Master Mason", the famous "Third Degree", the Fellowcraft will be Raised to the Sublime Degree of Master Mason in due and ancient form. He will receive further explanations of his specific duties to his Brethren and his instruction in the working tools of a Mason will be completed. He will participate in a brief traditional reenactment designed to impress upon him the virtue of Fidelity. Upon completing this Degree, the Brother is a fully qualified Master Mason, entitled to all the rights and privileges of that Degree. He is entitled to "travel in foreign countries, work, and receive Master Masons' wages". Among us, there is no higher rank than that of Master Mason.


pi_17246848
Vaak vergeten wordt dat er in het Balticum een zelfde soort geloof, ook met een variant van Druïden was. In Litowuen was deze religie zeer sterk tot de 14e/15e eeuw. En ook nu nog leeft deze religie.
In Litouwen werd het presidentiëel vaandel in '92 eerst op de kasteelberg door een druïde ingezegend, en daarna onder in de kathedraal nogmaals door de kardinaal.

Ivo

pi_17247359
Druïden, ze spreken nog steeds een beetje tot mijn verbeelding. Had geen idee dat het zover terug ging.
Een mooi topic wederom, Dian-Wei.

Offtopic: je bent een aanwinst hierzo

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_17247421
Jij hebt zeker het proefnummer van Skepter aangevraagd!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_17247457
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 09:22 schreef vosss het volgende:
Jij hebt zeker het proefnummer van Skepter aangevraagd!
daar staat dit stuk nl in, zelfs met dezelfde plaatjes erbij
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 09:35:15 #22
65957 Dian-Wei
== Ancient Warrior ==
pi_17247630
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 09:22 schreef vosss het volgende:
Jij hebt zeker het proefnummer van Skepter aangevraagd!
Nee, zal dan wel puur toeval zijn geweest
I am Dian Wei, do you want to cross swords with me ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')