abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 februari 2004 @ 11:37:46 #1
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17218095
Ok, iedereen kent wel van die broodbakmachinetypjes die na 49 Euro te hebben uitgegeven bij de Aldi en zonder morsen het geprepareerde meel plus wat chemicaliën in de de machine te hebben gegooid, zichzelf de nederlandse Paul Bocuse wanen.
Als je dan ook nog tegen deze lieden zegt dat een echte man (m/v) zijn/haar brood zelf bakt, van echt meel, in de oven, dan kan het gebeuren dat je op een zaterdagmiddag onder het betweterig oog van deze culinaire geniëen moet laten zien dat zelf brood maken niet onlosmakelijk verbonden is met een broodbakmachine.

Dit overkwam mij dus afgelopen zaterdag. Hoe red je je hier uit? is de volgende vraag die elke echte man (m/v) zich dan stelt.
Het antwoord:

Ingredienten:

500 gr. volkoren tarwemeel
desertlepel zout
7 gr. droge gist van de supermarkt
4 dl. lauw water

Gooi het meel in een kom en maak een kuil in het midden.
Strooi het zout op het meel, maar zo dicht mogelijk tegen de rand, zodat het niet in de kuil valt.
Strooi gist in de kuil.
Schenk het water op de gist en laat het 5 minuten borrelen
Begin met je handen te kneden, tot het deeg redelijk aan elkaar plakt
Strooi wat bloem op het aanrecht en kneed het deeg hier verder (deeg van je af duwen, dubbelvouwen en weer van je af duwen etc.) 10 minuten is voldoende.
Maak een bal van je deeg en laat het 60 minuten rijzen in een kom (met een theedoek erover) op kamertemperatuur.
Kneed het deeg vervolgens weer 10 minuten op het aanrecht
Laat het deeg nog 45 minuten rijzen in een lauwwarme oven op een bakplaat (oven 5 minuten voorverwarmen op 30 graden, vervolgens uit!)
Zet de oven op 220 graden en bak het brood in 30/40 minuten bruin.

Resultaat: een heerlijk, smakelijk vloerbrood.
Reactie broodmachineafficionados: "................."

Je kunt dit brood natuurlijk nog opsexen, door er een eitje door te gooien , wat olijfolie, of hele granen/zaden, maar het smaakt zo ook prima. (tip: koop wel goed, volkoren meel!)

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  maandag 16 februari 2004 @ 11:39:43 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_17218154
* Klonk gaat het uit proberen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_17218168
Cool!
Goede tip.
Is vast erg lekker zo vers.
Geluk duurt je leven lang.
pi_17218178
jaaa lekker!
* Jelief krijgt zin om te bakken
Heb een broodbakmachine van mijn mams in huis maar dat brood dat ik daar in bak is lang niet zo lekker als gewoon in de oven!
En dan lekker van het verse brood snoepen, beetje boter en eten maar!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  maandag 16 februari 2004 @ 11:41:31 #5
13760 Angelic1
Never a dull moment
pi_17218206
Geef mij maar m'n broodbakmachine! Niets kneden, moeilijk doen. Hoppetee alles in dat ding en 3 uur later klaar. Wit brood, bruin brood, granenbrood, mueslibrood, krentenbrood.. maakt niet uit.
***I have an attitude and I'm not afraid to use it***
Angelic1 since 2001
pi_17218209
Klinkt goed hoor!
Voor in het weekend is het heerlijk, door de week is het qua tijd soms toch wat makkelijker om diezelfde ingredienten even in de broodbakmachine te gooien....
Als ik dan wat bak in de oven, is het meestal eenkruidkoek ofzo
  maandag 16 februari 2004 @ 11:53:36 #7
43790 IJzercookie
De specialiteit uit Vld
pi_17218556
Ja.. zo ging dat in de goede oude tijd...

Ik ben daar nog steeds voor. Het scheelt een hoop ruimte in de keuken!

That's the way the cookie crumbles
pi_17218675
Nog meer ideeen:
Ciabatta & Focaccia

Ik maak trouwens zelf altijd brood voor mee naar mijn werk. Ik heb ooit eens een recept via Soezieclub gekregen wat ik echt geweldig vind. Het enige nadeel: hun meel kun je maar op sommige plekken kopen.

Waldkorn
- 350 gram boerenpit
- 150 gram waldkorn
- 15 gram boter
- 10 gram suiker
- 10 gram droge gist
- 280 ml water
- 100 gram rozijnen
- 50 gram gebroken walnoten

Meng alle ingredienten behalve de noten en de rozijnen en kneed het goed door (in het recept staat 20 minuten).
Vorm een bal en laat het 25 minuten rijzen op een warme plek afgedekt met een theedoek.
Druk het deeg plat, scheur het in stukken en kneed het samen met de rozijnen en de walnoten tot alles goed door elkaar zit.
Maak het deeg een beetje langwerpig en laat nog 15 minuten rijzen.
Vet een broodblik in.
Doe het deeg in het broodblik en laat nog 50 minuten rijzen.
Verwarm de over voor op 230 graden.
Bak het brood in 40 minuten gaar. (Ten minste dat staat in het recept.)

Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.

[Dit bericht is gewijzigd door Tedda op 16-02-2004 12:11]

  maandag 16 februari 2004 @ 11:59:03 #9
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_17218689
Lekker hoor verse broodjes op zondag
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  maandag 16 februari 2004 @ 14:57:25 #10
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17223543
quote:
Op maandag 16 februari 2004 11:58 schreef Tedda het volgende:
Nog meer ideeen:
Ciabatta & Focaccia

Ik maak trouwens zelf altijd brood voor mee naar mijn werk. Ik heb ooit eens een recept via Soezieclub gekregen wat ik echt geweldig vind. Het enige nadeel: hun meel kun je maar op sommige plekken kopen.


Als je in de buurt van een molen woont, waar ze zelf nog meel malen, ga daar dan heen. Woon helaas zelf ver weg van zo'n ouderwetse molen, maar ze zijn door het hele land te vinden.
quote:
Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.
Klopt, je brood is gaar als het dof, maar hol klinkt. Je kunt je brood nog wat donkerder maken, door 10 minuten voor tijd nog wat water op het brood te gooien!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_17223602
quote:
Op maandag 16 februari 2004 14:57 schreef Litman het volgende:

[..]

Als je in de buurt van een molen woont, waar ze zelf nog meel malen, ga daar dan heen. Woon helaas zelf ver weg van zo'n ouderwetse molen, maar ze zijn door het hele land te vinden.


Ik kom uit Dordrecht waar nog een molen staat (en woon in Den Haag). Maar mijn ouders wonen nog in Dordt en ik kom er regelmatig dus voor mij is aan het meel komen geen probleem
  woensdag 18 februari 2004 @ 17:10:10 #12
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17289103
Geïnspireerd door mijn eerste succesvol gebakken brood uit de oven heb ik gisteren nog een brood gebakken, maar dan in een broodbakblik en ipv 500 gram tarwemeel, heb ik deze keer 250 gram bloem en 250 gram tarwemeel genomen. Je krijgt dan een iets lichter (zowel qua structuur als look) brood. Smaakte prima vanmorgen!

Iemand anders al een brood in de oven gebakken?

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_17294831
Je vergeet het leukste van broodbakken: Na de eerste rijs alle lucht er uit slaan. Heerlijk even de agressie afreageren op het deeg (en het is nog nuttig ook).

Ikzelf zet mijn gist altijd in een kopje lauwarm water met een theelepeltje honing. Dat dan weer met het water gewoon verder kneden.

Nog een tip: Als je het brood in de oven zet, gooi dan een kopje water op de bodem van je oven, en doe snel de deur dicht. Dit resulteert in wat stoom en geeft een beter bakresultaat.

  woensdag 18 februari 2004 @ 20:39:04 #14
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_17294945
Eerder bakte ik ook vaak zelf brood in de oven. Een heerlijke klus waar je echt tijd voor nodig hebt. Destijds had ik dat ook, maar nu heb ik eigenlijk alleen de zaterdag om te bakken. Meestal maak ik dan appeltaart of cake oid.

Misschien toch wel een goed idee voor volgend weekend, brood bakken.

  donderdag 19 februari 2004 @ 11:08:45 #15
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17308187
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 20:35 schreef Fixers het volgende:
Je vergeet het leukste van broodbakken: Na de eerste rijs alle lucht er uit slaan. Heerlijk even de agressie afreageren op het deeg (en het is nog nuttig ook).
Klopt, er is niets mooiers dan je deeg op het aanrecht gooien en er op slaan!
quote:
Ikzelf zet mijn gist altijd in een kopje lauwarm water met een theelepeltje honing. Dat dan weer met het water gewoon verder kneden.
Wordt je brood wel iets zoeter, hou ik persoonlijk niet zo van.....
quote:
Nog een tip: Als je het brood in de oven zet, gooi dan een kopje water op de bodem van je oven, en doe snel de deur dicht. Dit resulteert in wat stoom en geeft een beter bakresultaat.
Beter bakresultaat in welk opzicht? Dat het brood bruiner wordt?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  donderdag 19 februari 2004 @ 11:14:33 #16
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17308340
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 20:39 schreef Christine het volgende:
Eerder bakte ik ook vaak zelf brood in de oven. Een heerlijke klus waar je echt tijd voor nodig hebt. .
Valt echt wel mee hoor!
Effectief ben je maximaal +/- 30 minuten bezig: nl. 2 keer 15 minuten deeg kneden. Voor de rest doet het deeg het werk.

Het maakt ook niet uit of je het deeg nu 1 of 2 uur laat rijzen, dus je bent ook nog tamelijk flexibel qua inplannen!

[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 19-02-2004 11:33]

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  donderdag 19 februari 2004 @ 11:22:26 #17
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_17308522
ik gebruik het broodrecept van jamie oliver

1 pak meel, 6, 25 dl lauw water, 2 eetlepels zout, 2 eetlepels suiker, 3 zakjes gist.
dat tot een beslag maken
half uurtje laten rijzen
nogmaals kneden (en evt wat dingen toevoegen), en dan wederom een half uur laten rijzen. en dan een minuut of 50 op 200 graden

zelf doe ik er meestal pesto, olijfolie en italiaanse kruiden doorheen

pi_17309467
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 11:22 schreef Cybart het volgende:
ik gebruik het broodrecept van jamie oliver

1 pak meel, 6, 25 dl lauw water, 2 eetlepels zout, 2 eetlepels suiker, 3 zakjes gist.
dat tot een beslag maken
half uurtje laten rijzen
nogmaals kneden (en evt wat dingen toevoegen), en dan wederom een half uur laten rijzen. en dan een minuut of 50 op 200 graden

zelf doe ik er meestal pesto, olijfolie en italiaanse kruiden doorheen


Ik gebruik dat ook om ciabatta's te maken, maar een minuut of 50? Het is bij mij altijd al na 15-20 minuten klaar.
pi_17309661
Ik neem altijd zo'n pak broodmix en daar gooi ik dan vanalles doorheen; zaden, stukjes olijf, pesto, stukjes zongedroogde tomaat e.d. hoppa, in de oven. En iedereen denkt dat je ontzettend hebt staan klussen, maar het is een wwerkje van niks en kan haast niet fout gaan!
  donderdag 19 februari 2004 @ 13:09:58 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17311119
Als je goed wilt leren brood bakken maak dan een brood met meel, water, gist en zout. Als je dat lukt een lekker brood te bakken hiermee, dan pas met allerlei zooi er door gooien.
Veel mensen die allerlei dingen door het brood gooien doen dat omdat ze daarmee een niet al te goed geslaagd brood camoufleren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17312890
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je goed wilt leren brood bakken maak dan een brood met meel, water, gist en zout. Als je dat lukt een lekker brood te bakken hiermee, dan pas met allerlei zooi er door gooien.
Veel mensen die allerlei dingen door het brood gooien doen dat omdat ze daarmee een niet al te goed geslaagd brood camoufleren.
Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)
  donderdag 19 februari 2004 @ 14:22:54 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17313106
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 14:16 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)


Als je bijhoud wat je doet, en er dan vreselijke resultaten uitkomen, dan leer je echt brood bakken, want je leert wat er gebeurd als je bepaalde dingen doet.
Als je direct een redelijk resultaat wilt moet je een mix en een broodbak machine gebruiken. Als je wilt leren brood te bakken moet je het helemaal zelf doen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17313240
ik zie die kaffer van een nol ook nog wel eens voorbij komen met zijn warme bakkersoven op yorin shop!
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider |
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add.. but when there is nothing left to take away
pi_17313327
Zo een broodbakmachine van de aldi is best relax ouders van een vriend van me hebben zo een ding thuis, schijnt best goed te werken
En zo is het ...
pi_17313393
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 14:16 schreef Fixers het volgende:

[..]

Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)


Ik heb een boek waarin staat dat je twee eetlepels moet gebruiken op 1 kilo bloem, dat klopt niet dat moet 2 theelepels zijn. Het is ergens met de vertaling fout gegaan, want in de engelse versie schijnt het wel goed te staan.
30 gram komt ook overeen met twee eetlepels. Ik weet alleen even niet hoeveel 1 theelepel is, ik dacht 5 gram maar ben niet zeker, dus zou er 10 gram zout in moeten.
pi_17313420
quote:
Op maandag 16 februari 2004 11:37 schreef Litman het volgende:
Ok, iedereen kent wel van die broodbakmachinetypjes die na 49 Euro te hebben uitgegeven bij de Aldi en zonder morsen het geprepareerde meel plus wat chemicaliën in de de machine te hebben gegooid, zichzelf de nederlandse Paul Bocuse wanen.
Ja die broodbakmachines stellen ook geen ruk voor. De enige goeie is die van Panasonic. Kost wel een paar duiten (¤180-¤210) maar wel perfect resultaat.
Bij de weg 500 meel en 400 water is m.i. een beetje vreemde verhouding. Ik dacht meer aan 500 en 300water
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 19 februari 2004 @ 15:05:41 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17314259
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 14:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ja die broodbakmachines stellen ook geen ruk voor. De enige goeie is die van Panasonic. Kost wel een paar duiten (¤180-¤210) maar wel perfect resultaat.


Vraagje:
Heb je die wel eens geprobeerd?
Gek dan toch dat de testen naar broodbak machines die van de aldi er heel goed uitkomt. Heb er verschillende getest, maar die van de aldi is in de prijs kwaliteit verhouding absoluut een top apparaat, en bij het kijken naar de kwaliteit alleen is ie nog steeds heel goed.

Edit, over broodbakmachinens verder in het broodbakmachine topic graag

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17314612
Ik heb een paar dagen geleden getracht een ciabattabrood te bakken. M'n allereerste, ik ben niet zo'n culinair wonder. De korst was zo hard dat je er iemands hersens mee kon inslaan. Van binnen had hij juist wel wat gaarder gekund volgens mij. Betekent dat dan dat de oven te heet stond....? Of iets anders?
pi_17315228
Hoe lang heb je hem gebakken en op hoeveel graden?

Bij mij is ciabatta vaak na 15-20 minuten al gaar op 200 graden (dacht ik).
Je kunt 'luisteren' of je brood gaar is door er op te kloppen, klinkt het hol dan is het gaar. Het is dan aan jezelf of je hem er toch nog wat langer in laat om een harder korstje te krijgen.

pi_17316587
Ca. 25-30 minuten op 220 graden...
  donderdag 19 februari 2004 @ 17:29:24 #31
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17318645
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 14:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Bij de weg 500 meel en 400 water is m.i. een beetje vreemde verhouding. Ik dacht meer aan 500 en 300water


Met volkoren tarwemeel werkte het perfect. Ligt misschien ook aan het gebruikte meel/bloem!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  donderdag 19 februari 2004 @ 17:43:09 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17319018
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 17:29 schreef Litman het volgende:

[..]

Met volkoren tarwemeel werkte het perfect. Ligt misschien ook aan het gebruikte meel/bloem!


wel eerlijk blijven, brood bakken is een vak, en niet makkelijk.
als goed brood bakken makkelijk zou zijn, dan zou er niet zoveel hulpmiddelen in de bakkerijen gebruikt worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17324070
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 11:08 schreef Litman het volgende:

[..]

Klopt, er is niets mooiers dan je deeg op het aanrecht gooien en er op slaan!
[..]

Wordt je brood wel iets zoeter, hou ik persoonlijk niet zo van.....
[..]

Beter bakresultaat in welk opzicht? Dat het brood bruiner wordt?


Ach zoeter valt wel mee met een telepeltje op een kilo bloem. 't brenkt wel je gist lekker op gang. Bier ook trouwens en dat geeft nog wat extra smaak zelfs.

Beter bakresultaat. Weet niet meer waarom het precies is, geloof dat het was om het bakproces goed opgang te laten komen. Bij bladerdeeg producten zoals verse croissants zorgt de stoom er voor dat ze extra luchtig worden.

pi_17333268
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 16:22 schreef rooierooie het volgende:
Ca. 25-30 minuten op 220 graden...
Misschien moet je hem wat lager in de oven zetten.
Met brood bakken moet je het gewoon een aantal keer fout doen en blijven proberen. Niet ophouden na het eerste mislukte brood.
Ik weet eigenlijk niet goed wat de oorzaak kan zijn van jouw probleem, daarvoor ben ik niet ervaren genoeg. Maar het kan misschien ook zijn dat je niet goed genoeg gekneed hebt of het niet lang genoeg hebt laten rijzen.
pi_17334595
Zo zonder Fok! maar wat ge-experimenteerd met brood. Gewoon standaard recept scheut olijfolie en wat gedroogde basilicum en oregano door het deeg kneden. Weer zout tekort, al komt het dit keer door de olie. Twee flinke kofflepels zout (met kop erop) op een kilo bloem moet in principe genoeg zijn.

Volgende experiment: Andere bloemsoorten gebruiken. In plaats van de gewone tarwebloem ('t is niet bruin, 't is niet wit) witte bloem, volkoren bloem of een mengsel met wat rogge.
pi_17334752
quote:
Op maandag 23 februari 2004 08:43 schreef Tedda het volgende:
Misschien moet je hem wat lager in de oven zetten.
Met brood bakken moet je het gewoon een aantal keer fout doen en blijven proberen. Niet ophouden na het eerste mislukte brood.
Ik weet eigenlijk niet goed wat de oorzaak kan zijn van jouw probleem, daarvoor ben ik niet ervaren genoeg. Maar het kan misschien ook zijn dat je niet goed genoeg gekneed hebt of het niet lang genoeg hebt laten rijzen.
Bedankt voor je reactie. Ik ga het gewoon nog een keertje proberen. Ik heb er die keer twee gemaakt en die tweede heb ik inderdaad lager in de oven gezet maar ook van die tweede was de korst keihard dus daar heeft het niet aan gelegen. Ik heb een klein elektrisch oventje, misschien moet ik die gewoon wat minder heet zetten ofzo...
  maandag 23 februari 2004 @ 14:07:25 #37
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17336022
quote:
Op maandag 23 februari 2004 11:26 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Ik heb een klein elektrisch oventje, misschien moet ik die gewoon wat minder heet zetten ofzo...
Die kleine oventjes kunnen enorm heet worden inderdaad, probeer het eens op 180 graden!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_17336093
Als er geen molen in de buurt is kun je bij reformwinkels ook verschillende soorten meel kopen. Daar hebben ze ook verschillende zaden voor in/op het brood zoals pompoenpitten, zonnebloempitten en lijnzaad
  dinsdag 16 maart 2004 @ 12:22:27 #39
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17751148
Hoppetee! Omhoog!

Afgelopen zaterdag heb ik ge-experimenteerd met spelt. Een spelbroodje gebakken voor bij de soep. Hmmm, alleen maar speltmeel is net ff te heftig. Was een saai brood. Nu ben ik bezig met 200 gr speltmeel en 300 gram tarwemeel. Het staat nu voor de eerste keer re rijzen. Ben benieuwd

Komende zaterdag gaan we even hier bij de molen langs. Kijken wat we daar voor meel kunnen scoren want al die kilozakkies bij de biowinkel tikken heel hard aan.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 13:21:04 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17752288
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2

Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:08:35 #41
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17755458
Ik wil toch nog wel ff opscheppen over het resultaat

Before:


After:


Hij was nog niet perfect maar ik ben zeker niet ontevreden over deze poging
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:15:06 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17755589
Hoe smaakt het?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:16:07 #43
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17755619
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe smaakt het?
Beetje flauw nog. Ben toch nog te voorzichtig met zout.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:17:23 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17755649
Moet inderdaad altijd gevoelsmatig veel zout in brood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:19:13 #45
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17755688
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Moet inderdaad altijd gevoelsmatig veel zout in brood.


Maar goed, overmorgen gewoon nog een poging.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:22:41 #46
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17755785
Probeer eens half zeezout, half jozo (om geen jodiumtekort te krijgen). Met zeezout voeg je met een klein beetje heel veel smaak toe!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  dinsdag 16 maart 2004 @ 16:25:20 #47
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17755856
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 16:22 schreef Litman het volgende:
Probeer eens half zeezout, half jozo (om geen jodiumtekort te krijgen). Met zeezout voeg je met een klein beetje heel veel smaak toe!
Die van dat jozo is een goeie tip. Schrijf het gelijk op boodschappenlijstje
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_17770763
ik doe dit ook altijd (zelf brood bakken in een cakevorm), voor mij geen machine hoor! ik koop eigenlijk nooit meer brood van de supermarkt.

Mijn recept is ietsje anders:


500g bloem,
ong. half blokje gist (dingen zijn ong. 30g geloof ik), dan rijst ie wat beter. instantgist is ook prima
300ml lauw water
flinke snuf zeezout
2 theelepels olijfolie

en als je er echt een feest van wil maken moet je wat uienringen bakken en met een beetje bloem binden, dit op het laatst door het deeg kneden (niet erdoorheen, maar in strengen zeg maar)
met cashewnoten en rozijnen door het deeg wordt het ook allemaal een stuk lekkerder, maar ook vetter en duurder.

ik laat het brood rijzen op de verwarming, ong. 45min, onder een vochtige theedoek
over voorverwarmen op 200 graden, en ong. 1u bakken. Dan nog een kwartiertje met de grill van onderen zodat ie aan alle kanten bruin is.
En dan.... je fikken branden tijdens het afsnijden van het eerste bammetje. Daar een beetje boter opsmeren en dan een snufje zout erop.... HEERLIJK!


en... mijn broden zijn altijd lekkerder dan die uit de broodbakmachine van mn ouders
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
  vrijdag 19 maart 2004 @ 11:36:04 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17820362
En, hoe gaan de zuurdesem/prefermenten experimenten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 11:46:54 #50
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17820587
Piet, mijn brood is van binnen best kruimelig. Weet jij waar dat aan kan liggen? Te kort gekneed? Te kort gebakken?
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 19 maart 2004 @ 11:49:44 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17820646
Ligt eraan, wat voor brood is het, wat zij je ingredienten?
meestal is te kruimelig een gevolg van onvoldoende ontwikkelde gluten, dat kan door te kort kneden, of verkeerde meelmix, of te snel rijzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 11:51:10 #52
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17820683
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
En, hoe gaan de zuurdesem/prefermenten experimenten?
Ik heb woensdagavond 200 gram bloem, een theelepel suiker en ongeveer 2 dl. water in een glazen pot gegooid. en op het aanrecht gezet. Vooralsnog stinkt het nog niet heel erg. Het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  vrijdag 19 maart 2004 @ 11:51:43 #53
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17820696
Ben nog steeds aan het proberen mijn speltbrood goed te krijgen Ik gebruik 200 gr speltmeel en 300 gr tarwemeel, 7 gr gist.

Zal volgende keer beginnen met wat langer kneden.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:01:10 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17820918
Kneed je met de hand spindizzy? Je moet brooddeeg lang kneden, en als je spelt of rogge gebruik is dat een vreselijke plakboel,
Ik gebruik een zware Kitchenaid,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:02:38 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17820947
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 11:51 schreef Litman het volgende:

[..]

Ik heb woensdagavond 200 gram bloem, een theelepel suiker en ongeveer 2 dl. water in een glazen pot gegooid. en op het aanrecht gezet. Vooralsnog stinkt het nog niet heel erg. Het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:

[afbeelding]
Waar ruikt het naar?
Let wel, er HOEFT helemaal geen desem te ontstaan, er kan ook van alles anders ontstaan, dat is het risico van een wilde gisting, het gaat nog wel eens mis...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:04:05 #56
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17820980
Ja, met de hand. Ik heb wel een keukenmachine maar ik denk niet dat hij dat trekt. Ga ik gewoon langer kneden voortaan En morgen is de molen open, zit ik me de hele week al op te verheugen. Eens kijken wat ze daar voor lekkers hebben aan meelsoorten
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:08:45 #57
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17821077
Een gewone keukenmachine of mixer trekt dat inderdaad niet, heb er een paar kapot gekregen voor ik mijn Kitchenaid kocht. Ik dram er wel eens vaker over door, maar ben verliefd op dat ding

Let wel, er zijn 2 modellen, een kleinere en deze, en als je er een gaat kopen, neem dan deze, meer motorvermogen!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:09:38 #58
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17821103
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar ruikt het naar?
Let wel, er HOEFT helemaal geen desem te ontstaan, er kan ook van alles anders ontstaan, dat is het risico van een wilde gisting, het gaat nog wel eens mis...
Het ruikt naar verschraald bier in een flesje waar een nacht een sigarettenpeuk in heeft liggen te weken (voor de kenners )
Hoe gaat zo'n gecontroleerde gisting eigenlijk in zijn werk? Heb je enig idee?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:13:12 #59
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17821192
Oh maar dat is inderdaad wel een mooie ja...*op verlanglijstje schrijft*

Hoewel we wel een woonkeuken hebben zit er een piepklein aftands keukenblok in. Binnenkort gaan we de keuken verbouwen en dan kan ik eindelijk al mijn keukenapparaten en dingetjes neerzetten en uitstallen
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:17:04 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17821280
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:09 schreef Litman het volgende:

[..]

Het ruikt naar verschraald bier in een flesje waar een nacht een sigarettenpeuk in heeft liggen te weken (voor de kenners )
Hoe gaat zo'n gecontroleerde gisting eigenlijk in zijn werk? Heb je enig idee?
Welke gecontroleerde gisting?
Je bent wild aan het gisten. Gisten komen net als bacterien en schimmels overal voor, kiemen zweven in de lucht. Wat je nu doet is eigenlijk gewoon een zetmeel/water mengsel laten "rotten" in de hoop dat er een desem ontstaat. Desems zijn eigenlijk geen gisten maar bacterien, en die maken uit zetmeel zuren en koolzuur, net zoals bv in zuurkool (dat ruikt ook zo "goddelijk" als je het maakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:18:34 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17821315
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:13 schreef Spindizzy het volgende:
Oh maar dat is inderdaad wel een mooie ja...*op verlanglijstje schrijft*

Hoewel we wel een woonkeuken hebben zit er een piepklein aftands keukenblok in. Binnenkort gaan we de keuken verbouwen en dan kan ik eindelijk al mijn keukenapparaten en dingetjes neerzetten en uitstallen
* Pietverdriet wil ook een woonkeuken, helaas nu een open keuken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:22:07 #62
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17821387
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welke gecontroleerde gisting?
Als tegenovergestelde van "wilde" gisting. Ik neem aan dat in de "zuurdesemindustrie" de zuurdesem niet uit een wilde gisting wordt gemaakt?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:27:39 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17821506
Oh, ja die kweken gewoon de juiste bacterien. Je sorteert die onder de microscoop en maakt dan een kweek.
Hoe is je duits?
http://www.agfdt.de/loads/lehrinfo/muster.pdf

je kan in Duitsland gewoon van die sachets kopen in de Real (een supermarkt) die kant en klaar (en levende) zuurdesembacterien bevatten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 19 maart 2004 @ 12:53:08 #64
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17822068
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, ja die kweken gewoon de juiste bacterien. Je sorteert die onder de microscoop en maakt dan een kweek.
Hoe is je duits?
http://www.agfdt.de/loads/lehrinfo/muster.pdf

je kan in Duitsland gewoon van die sachets kopen in de Real (een supermarkt) die kant en klaar (en levende) zuurdesembacterien bevatten.
Interessante link! Nederland is trouwens zo ongeveer het enige land waar je geen zuurdesem los kunt kopen (zoals sauerteig in Dld of sourdoughstarter in Eng./VS) Is het soms verboden in NL?
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  vrijdag 19 maart 2004 @ 13:07:09 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17822412
Nee hoor zover ik weet, denk dat een bakkerij groothandel het wel kan leveren.
Maar anders google je toch eens en besteld het internetwijze uit Duitsland?
Je hoef dat maar 1 keer te doen, dan maak je een potje met deze starter en water en meel, en je neemt voor ieder brood een deel ervan en na het deeg maken doe je een deel van het deeg terug in je starter, met wat water.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 22 maart 2004 @ 13:45:26 #66
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17886373
Het maken van zuurdesem is mislukt helaas , zondag toen ik ik wakker werd was het mengsel zwart uitgeslagen en stonk verschrikkelijk naar ammoniak (?). Vervolgens heb ik maar een focacciabrood gebakken volgens het volgende recept:

500 gram tarwebloem (geen meel dus)
3 dl. lauw water
zakje gedroogde gist 7 gr.
dessertlepel zout
15 gehakte olijven (eerst laten uitlekken)
half potje gedroogde tomaten

Bereiding:
*10 minuten kneden
*uur laten rijzen in kom met theedoek erover
*10 minuten kneden
* half uur laten rijzen in lauwwarme oven (5 minuten op 50 graden dan uitzetten!)
* met vingers putjes in brood maken en wat olijfolie overheen gieten daarna wat zeezout en tijm over strooien
* 3 kwartier bakken op 220 graden!

Het brood heeft echt een lekker "italiaans" smaakje!
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 24 maart 2004 @ 18:43:01 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17943069
Sja, dat mislukken gebeurt maar al te snel. Hoe verlopen je preferment experimenten?
en al iemand anders al eens gewerkt met prefermenten?
Ik blijf erbij, het maakt het brood echt veel lekkerder, veel broodiger. Er hebben trouwens recentelijk een stel amerikanen (de preferment of Poolish is weer populair geworden in de states door bakkers die weer echt lekker brood wouden maken) allerlei prijzen gewonnen in parijs voor hun brood, waaronder de eerste prijs voor het beste stokbrood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17948691
Nog een beproefd recept van mij :

Honing-walnoten-brood

Nodig:
- 500 gr. volkorenmeel
- 250 ml. lauw water
- 20 gr. boter / margarine
- zout
- 14 gr. gist (2 zakjes van de supermarkt)
- 4-5 eetlepels honing
- 150 gram gepelde walnoten

Bereiding:
- Alle ingredienten in een kom doen
- Alles goed doormengen met een mixer met deeghaken (of gewoon lekker kneden zoals de echte bikkels in dit topic doen )
- Kom afdekken met een vochtige theedoek en deeg 45 minuten laten rijzen op kamertemperatuur
- Deeg goed kneden met de hand
- Deeg in een bolvorm kneden en deze op een bakplaat leggen
- Vervolgens bakplaat afdekken met een vochtige theedoek en het deeg nogmaals 30-45 minuten laten rijzen
- Brood op 200 gr. Celcius bakken gedurende 30-45 minuten

Dit is verschrikkelijk lekker brood met daarop nog eens een provencaalse kruidenboter Er is slechts een probleem: de keren dat ik het maakte, wilde het niet goed rijzen. Da's op zich niet echt een probleem, maar het wordt zo'n compacte klomp . De smaak blijft overigens wel .

Iemand enig idee hoe dat kan komen?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 24 maart 2004 @ 22:53:35 #69
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17948740
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 22:51 schreef PdeHoog het volgende:
Honing-walnoten-brood
Oeh, dat klinkt lekker! Ik ben gek op walnoten. Dit staat op de planning voor het weekend.
*
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  woensdag 24 maart 2004 @ 23:24:44 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17949450
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 22:51 schreef PdeHoog het volgende:
Nog een beproefd recept van mij :

Honing-walnoten-brood
Dit is verschrikkelijk lekker brood met daarop nog eens een provencaalse kruidenboter Er is slechts een probleem: de keren dat ik het maakte, wilde het niet goed rijzen. Da's op zich niet echt een probleem, maar het wordt zo'n compacte klomp . De smaak blijft overigens wel .

Iemand enig idee hoe dat kan komen?
Laat de honing eens weg, en de boter ook.
machinaal kneden, 10 minuten
Hak de noten grof fijn. en voeg ze op het laatst toe

Smaakt dan nog beter, wordt in de Toskane veel gegeten
De honing kan je er altijd opsmeren, en de grote hoeveelheid honing doet je gist geen goed, Het langere en betere kneden door de machine zorgt voor een betere glutenvorming.
In Italie gebruiken ze trouwens patentbloem voor walnotenbrood, er zitten door de walnoten genoeg vezels in
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17950001
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

-- nuttige tips van Piet --
Ik ga het binnenkort eens uitproberen. Thnx
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  donderdag 25 maart 2004 @ 09:43:14 #72
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_17953141
eergisteren piadina's gemaakt...
damn dat recept zocht ik al tijden (sinds mijn vakantie in turkije waar we dat kregen)
moet nu alleen nog een knoflookachtige saus voor erbij, en knoflookpeper voor door het beslag.

heel simpel te maken

180 gram tarwemeel/tarwebloem
1 eetlepel olijfolie
1 dl water
1 theelepel zout
dat tot een deeg maken
(eventueel op smaak brengen met knoflook, peper, of knoflookpeper, laatste is het lekkerst)
20 minuten laten rustig

deeg in 4en delen
4 bolletjes geheel plat uitrollen
en dan in een (ingevette) grilpan 2 minuten bakken, omdraaien en dan nog 1.5 minuut
en voila 4 piadina's staan tot uw beschikking
  donderdag 25 maart 2004 @ 10:26:08 #73
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17953915
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Laat de honing eens weg, en de boter ook.
Piet, ik gooi altijd een klontje boter in mijn brood. Kan ik dus beter weglaten?

Ben nog steeds vooral bezig een goed speltbrood te bakken. Mijn poging met 200 gr speltmeel en 300 gr zesgranenmeel van de molen was heel goed gelukt. Mijn man zegt dat deze de lekkerste tot nu toe was. En mijn nichtje van bijna drie kreeg er ook zonder moeite drie boterhammen van weggegeten Jammer dat het deeg zo ontzettend kleeft.

Nu de routine van het broodbakken er een beetje inzit stelt het qua werk en tijd niks meer voor. Na het eten ben je een half uur ermee bezig. 's Avonds tegen tienen kunnen we dan nog een warme snee brood met boter en suiker snoepen.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 25 maart 2004 @ 10:29:34 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17953984
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 10:26 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Piet, ik gooi altijd een klontje boter in mijn brood. Kan ik dus beter weglaten?

Ben nog steeds vooral bezig een goed speltbrood te bakken. Mijn poging met 200 gr speltmeel en 300 gr zesgranenmeel van de molen was heel goed gelukt. Mijn man zegt dat deze de lekkerste tot nu toe was. En mijn nichtje van bijna drie kreeg er ook zonder moeite drie boterhammen van weggegeten Jammer dat het deeg zo ontzettend kleeft.

Nu de routine van het broodbakken er een beetje inzit stelt het qua werk en tijd niks meer voor. Na het eten ben je een half uur ermee bezig. 's Avonds tegen tienen kunnen we dan nog een warme snee brood met boter en suiker snoepen.
Nee hoor, je kan gewoon wat vet in het brood doen, maar walnoten zijn al zo vet dat het niet in dat ene brood niet hoeft.
Dat het deeg zo plakt, sja, daar helpt alleen een broodbakmachine of een mengmachine tegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 25 maart 2004 @ 10:32:42 #75
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17954033
Wordt je af en toe niet schijtziek van al dat ge-uitleg joh
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 25 maart 2004 @ 11:27:22 #76
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17955249
Ik ben een collectief van 20 personen, we wisselen elkaar af
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 25 maart 2004 @ 11:31:01 #77
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_17955335
Dat verklaart de snelle antwoorden
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  zaterdag 29 mei 2004 @ 20:13:34 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19500199
Ik ben weer eens een brood aan het bakken op basis van een preferment, Heb 3 dagen terug in 350 Ml water gist op gelost en 150 gram meel er door gedaan.
Nu dit bij 350 gram meel met wat zout gedaan, en 10 Minuten in de kneedmachine, half uur laten rusten en daarna weer 3 minuten gekneed.
Toen ingemeeld in als bol in een bebloemde doek in een mandje te rijzen gezet, en 3 uur laten rijzen. Zit nu in de oven.
By the way
Meel is 200 gram volkoren tarwemeel, 200 gramroggemeel, en de resterende 100 gram is boekweit, spelt, dinkel. verder een handje diverse zaden er door en een klein beetje waltnoten olie.

Wat ik graag zou horen is, maken er nog meer mensen prefermenten, zuurdesems, poolish? We moeten toch verder komen als een zakje soesiemix in de BBM te gooien, niet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19612685
Ik maak wel mijn eigen brood met de hand zonder broodbakmachine, maar ik heb nog niet geprobeerd zuurdesem te maken.

Ik ben nog steeds op zoek naar een goed recept voor krentenbrood. Heb er al een paar geprobeerd maar de meesten willen op de een of andere manier niet lukken. Inmiddels heb ik wel een recept gevonden wat goed rijst (want dat leek bij de meeste HET probleem te zijn) maar dat is eigenlijk een recepet voor Kerststol.
  donderdag 3 juni 2004 @ 13:05:02 #80
34891 melonovy
La Kutschie
pi_19613475
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 09:43 schreef Cybart het volgende:
eergisteren piadina's gemaakt...
damn dat recept zocht ik al tijden (sinds mijn vakantie in turkije waar we dat kregen)
moet nu alleen nog een knoflookachtige saus voor erbij, en knoflookpeper voor door het beslag.

heel simpel te maken

180 gram tarwemeel/tarwebloem
1 eetlepel olijfolie
1 dl water
1 theelepel zout
dat tot een deeg maken
(eventueel op smaak brengen met knoflook, peper, of knoflookpeper, laatste is het lekkerst)
20 minuten laten rustig

deeg in 4en delen
4 bolletjes geheel plat uitrollen
en dan in een (ingevette) grilpan 2 minuten bakken, omdraaien en dan nog 1.5 minuut
en voila 4 piadina's staan tot uw beschikking
vetlekker! Bedankt voor het recept, maken ze hier nu die turkse pizza's van? * melonovy krijgt er trek van...
Waar kun je die dingen nog meer mee beleggen?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_19614287
Kan je eigen gemaakt brood nou langer bewaren dan brood uit de winkel??
pi_19618830
quote:
Op dinsdag 16 maart 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2

Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
Waar bekom ik zulks, Piet?

Ben vorige week eens begonnen met een yogurtbrood te maken, dat ging goed! En zonder gist!
  donderdag 3 juni 2004 @ 16:38:31 #83
20297 Cybart
FRISBEE FUCKER
pi_19618893
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:05 schreef melonovy het volgende:

[..]

vetlekker! Bedankt voor het recept, maken ze hier nu die turkse pizza's van? me krijgt er trek van...
Waar kun je die dingen nog meer mee beleggen?
dit zijn inderdaad die pizza-achtige-dingen die je er vaak als apitiser krijgt....

oja en om je brood in te dippen heb ik inmiddels ook een mooi recept:
(erg veel knoflook, maar o zo lekker)

- 150 gram (Griekse) yoghurt
- 1 eetlepel citroensap
- 1 eetlepel Bertolli olijfolie Extra Vergine
- 2 teentjes knoflook
- 1 eetlepel gehakte peterselieblaadjes
- peper
- zout

Pers de knoflook uit.
Meng de yoghurt, het citroensap, de olijfolie, knoflook en peterselie door elkaar.
Breng de saus op smaak met zout en peper.

==================================
dinsdag had ik nog een toscaans brood (schiacciata) gemaakt met wat bruschetta er door heen
ook erg lekker. denk dat ik dat vanavond ook weer maak
  donderdag 3 juni 2004 @ 16:41:55 #84
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_19619007
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Een gewone keukenmachine of mixer trekt dat inderdaad niet, heb er een paar kapot gekregen voor ik mijn Kitchenaid kocht. Ik dram er wel eens vaker over door, maar ben verliefd op dat ding
[afbeelding]
Let wel, er zijn 2 modellen, een kleinere en deze, en als je er een gaat kopen, neem dan deze, meer motorvermogen!
[offtopic}
Ik zoek eigenlijk al jaren naar zo'n soortgelijk machientje. In de bakkerij heb je de industrie versies genaamd hobartjes, maar ik heb liever zo'n kitchen aid. Bij welke bedrijven kan je deze machientjes vinden en hoe duur kosten deze ongeveer? Alvast bedankt!
[/offtopic]
  donderdag 3 juni 2004 @ 17:38:04 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19620472
Mr Z, kijk eens op www.ebay.de
en neem dan de zware uitvoering.
(staat een plaatje op pagina 1)
Kan je trouwens ook een Kenwood aanraden, niet zo mooi qua design, maar wel heel degelijk.

[ Bericht 23% gewijzigd door Pietverdriet op 03-06-2004 17:45:45 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 juni 2004 @ 17:44:13 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19620583
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 16:36 schreef Solitarias het volgende:

[..]

Waar bekom ik zulks, Piet?

Ben vorige week eens begonnen met een yogurtbrood te maken, dat ging goed! En zonder gist!
Zuurdesems kan je hier (in Duitsland) gewoon in de supermarkt kopen,
maar een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_19620878
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zuurdesems kan je hier (in Duitsland) gewoon in de supermarkt kopen,
maar een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.
Ja ja, zoals bij zo'n Amish-friendshipbrood dus? De gistcellen blijven zich dus elke weer vermeerderen?
Ik ga dra ik thuus ben meteen eens zo'n preferment maken! Ook leuk als kadootje voor mijn kookmuze...

Dank je Piet (wie vd 20?)
  donderdag 3 juni 2004 @ 18:01:46 #88
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_19620942
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:35 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Kan je eigen gemaakt brood nou langer bewaren dan brood uit de winkel??
Geen idee. Het is hier altijd al op voordat het kan bederven We bakken 4 broden per week (2 per keer) en dat gaat steeds helemaal op.
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
  donderdag 3 juni 2004 @ 18:04:29 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19620992
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 13:35 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Kan je eigen gemaakt brood nou langer bewaren dan brood uit de winkel??
Ja en nee
ligt er aan wat je maakt. Een zuurdesem brood met veel rogge blijft wel een week goed en pas echt lekker als het een dag oud is, een wittebrood uit bloem, water, zout en gist is de volgende dag al oud.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:01:25 #90
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_19647598
* MouseOver heeft ook een poging gewaagd.. spannend
Maar begrijp ik nu goed dat de eerste koude rijzing veel langer dan een uurtje mag duren. Kan ik het gewoon de hele nacht laten staan?

zo niet dan ben ik te snel begonnen
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:23:47 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19648156
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:01 schreef MouseOver het volgende:
* Pietverdriet heeft ook een poging gewaagd.. spannend
Maar begrijp ik nu goed dat de eerste koude rijzing veel langer dan een uurtje mag duren. Kan ik het gewoon de hele nacht laten staan?

zo niet dan ben ik te snel begonnen
Euh,
waar ben je aan begonnen? Een preferment of deeg voor een brood?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:28:46 #92
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_19648304
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Euh,
waar ben je aan begonnen? Een preferment of deeg voor een brood?
Hmm, ja, het topic was ondertussen idd weer wat verder.. een brood iig zoals in de OP beschreven. Grote god, wat plakt dat deeg trouwens.

Oja:
-"oven op 30 graden". Welke stand is dat ongeveer?
-Hoeveel groter wordt het deeg tijdens de eerste rijzing? de verhouding bord/deeg ziet bij nader inzien een beetje fout uit eigenlijk
Vampire Romance O+
  vrijdag 4 juni 2004 @ 20:48:41 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_19648801
Oh, euh, geen idee, das niet mijn recept, moet dat eens rustig doorlezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 5 juni 2004 @ 00:59:50 #94
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_19655525
Tis gelukt! Verbazend makkelijk zeg! Wat ik een volgende keer morgen anders ga doen is om het deeg bij het rijzen in de oven niet op een bakplaat maar gelijk in de bakvorm te doen. Ik denk dat het dan wat luchtiger en mooier van vorm wordt omdat het tijdens het overdoen weer een beetje samengeperst wordt.

Is het normaal dat bij die 2de keer rijzen er een klein dun korstje opkomt of stond de oven dan te hoog?
Vampire Romance O+
  dinsdag 8 juni 2004 @ 08:53:32 #95
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_19721863
quote:
Op zaterdag 5 juni 2004 00:59 schreef MouseOver het volgende:
Tis gelukt! Verbazend makkelijk zeg! Wat ik een volgende keer morgen anders ga doen is om het deeg bij het rijzen in de oven niet op een bakplaat maar gelijk in de bakvorm te doen. Ik denk dat het dan wat luchtiger en mooier van vorm wordt omdat het tijdens het overdoen weer een beetje samengeperst wordt.

Is het normaal dat bij die 2de keer rijzen er een klein dun korstje opkomt of stond de oven dan te hoog?
Het brood, zoals ik beschreef is een vloerbrood, (dus geen bakvorm gebruiken), dus na de 2e keer rijzen in de oven, laat ik hem gewoon op de bakplaat liggen!
Als je een dun korstje krijgt tijdens de 2e keer rijzen, dan is je oven inderdaad te warm/heet.
5 minuten voorverwarmen op de laagste stand werkt het beste.
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_23829505
Heeft er iemand al eens brood gebakken in terracotta potjes???
En zo ja zijn er dan nog dingen waar ik moet opletten om mislukking te voorkomen
pi_23829556
Ik zag in duitsland in de supermarkt inderdaad zuurdesem liggen, maar het was me nog niet duidelijk hoe ik dat precies zou moeten gebruiken (toch niet goed genoeg opgelet met Duits vroeger blijkbaar)... iemand een idee?
  woensdag 8 december 2004 @ 12:03:17 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_23829684
Zuurdesem toevoegen aan 500 gram roggemeel en verder normaal recept volgen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_23830835
quote:
Op woensdag 8 december 2004 11:53 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft er iemand al eens brood gebakken in terracotta potjes???
En zo ja zijn er dan nog dingen waar ik moet opletten om mislukking te voorkomen
En ik dan
pi_23831321
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:03 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

En ik dan
Hmm, nooit gedaan... waarom wil je dat doen dan?
pi_23831877
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:29 schreef wendy-tje het volgende:

[..]

Hmm, nooit gedaan... waarom wil je dat doen dan?
Ik krijg wat eters en ik vind het wel een leuke manier van presenteren. Het is weer eens wat anders brood in een potje.
pi_23832164
quote:
Op woensdag 8 december 2004 14:00 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Ik krijg wat eters en ik vind het wel een leuke manier van presenteren. Het is weer eens wat anders brood in een potje.
Oke, maar ik vraag me af of je het er ook weer uit kunt krijgen...
pi_23832715
Daarom zijn de tips meer dan welkom
  woensdag 8 december 2004 @ 14:55:41 #104
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_23832870
quote:
Op woensdag 8 december 2004 14:47 schreef Oceanonix het volgende:
Daarom zijn de tips meer dan welkom
Zet je terracottapotten voor ze de oven in gaan eerst een half uur onder water om barsten te voorkomen. Om dezelfde reden: verwarm je oven niet voor, maar zet de oven pas aan als de potten met deeg er in staan.

Tip: probeer het van te voren even uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je echt brood gaat bakken.!

[ Bericht 1% gewijzigd door Litman op 08-12-2004 15:02:50 ]
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_23832985
quote:
Op woensdag 8 december 2004 14:55 schreef Litman het volgende:

[..]

Zet je terracottapotten voor ze de oven in gaan eerst een half uur onder water om barsten te voorkomen. Om dezelfde reden: verwarm je de oven niet voor, maar zet de oven pas aan als de potten met deeg er in staan.

Tip: probeer het van te voren even uit zodat je niet voor verrassingen komt te staan als je echt brood gaat bakken.!
Ik wilde dit idd ff proberen. Bedankt voor de tip
pi_56672074
Klein kickje.. 1160 dagen..

Ik heb zin om binnenkort eens brood te gaan bakken. Eerst beginnen met een normale, later wat lekkere dingen toevoegen. Staan hier 7 molens om de hoek, dus meel zullen ze ook wel hebben.

Een halve kilo lukt me wel op de gok.. maar 4 gram? Voor bijv. het gist? Hoe pak ik dat aan?
  zondag 17 februari 2008 @ 17:58:47 #107
58560 Oksel
Gezellig.
pi_56795672
Ik heb meel gescoord!

Om de hoek zit een molen zegmaar, die 100 verschillende dingen verkoopt.. aan meel, zaden, dingen, iets, alles.

Dus een zak met een broodmix, daar gemalen, en een zakje gist. Nu nog weten hoe het moet..
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:51:48 #108
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_62371288
* Topic een enorme rotschop geeft...

Ik heb een recept van Rachel Allen voor een wholemeal honey bread, wat gemaat wordt op basis van 2/3 witte bloem en 1/3 'whole meal flour' - wat ik vertaald heb als volkoren tarwebloem.
In dat recept zegt ze dat je indien gewenst het volkorenbloem weg kunt laten, en alleen witte bloem gebruiken.

Ik zou het graag omdraaien en alleen volkorenbloem gebruiken en dus geen witte bloem.
Welke gevolgen heeft dit voor de hoeveelheden boter, water en gist die ik moet gebruiken?

edit: spelfoutje..
So Long and Thanks for All the Fish
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 10:53:55 #109
90648 zeeuwse
Mostly harmless
pi_62371340
edit: sorry, gequote ipv gewijzigd...
So Long and Thanks for All the Fish
pi_62410888
Oeh, interessant topic. Ik vind brood uit de broodbakmachine echt lang niet zo lekker als zelfgemaakt brood, binnenkort weer eens maken!
  dinsdag 17 februari 2009 @ 07:45:42 #111
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66147581
Ik ga donderdag proberen brood te bakken in mijn magnetron-oven

Heb nog nooit cake/taart/brood of iets dergelijks gemaakt, dus ben benieuwd . Vooral het kneden zal een experiment zijn aangezien ik dat dus ook nooit gedaan heb en het een gok is of het goed is.

Dit is het simpele gerecht eventueel aangevuld met zaadjes:
quote:
Ingrediënten:
10 gr gedroogde gist
± 3 dl lauwe melk of water
500 gr volkorenmeel
12 gr zout
(50 gr boter)


extra:
broodvorm van 2 l
oven

Meng het gist met melk of water en laat even 10 minuten rusten.
Zeef meel en zout in een kom. Voeg het gistmengsel toe en kneed goed door (voeg voor een minder snel droog wordend brood ook de zachte boter toe). Kneed tot het deeg soepel is en niet meer plakt. Leg het deeg in de kom, dek het af met een vochtige doek en laat het op een warme plaats in 50-60 minuten tot dubbele omvang rijzen.
Vet het bakblik in en kneed het deeg nog een minuut stevig door. Druk het deeg plat tot een rechthoek even lang als de broodvorm en rol het op. Leg het deeg met de naad naar beneden in de vorm. Laat het afgedekt nogmaals 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 225°C (hetelucht 200°C) en bak het bruinbrood in 25-30 minuten gaar en bruin. Maak halverwege de bovenkant van het brood wat nat om een glimmende korst te krijgen.
Ik heb even nog een paar vragen:

- Als ik zaadjes koop om in mijn brood te doen, voeg ik het dan bij de eerste of bij de 2e keer kneden toe?
- Ik heb een rek in mn magnetron waarom je kan 'bakken' maar die is te hoog om vervolgens een cakevorm erop te plaatsen. Kan ik de vorm dan gewoon op de bodem zetten of is het toch verstandig om een soort verhoging te maken zodat de lucht ook enigszins onder de onderkant van de vorm kan komen?
- kan ik de cakevorm ook invetten met gewone huishoud margarine/boter wat je op je brood smeert? . Anders moet ik daar namelijk ook speciaal boter voor kopen
- en als laatste, kan het met zo'n flexibele cakevorm of moet ik een metalen/stevige kopen?

thnx voor eventuele reacties
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66150523
Naja hoezo toevallig? Ik heb gister voor het eerst in mijn leven een krentenbrood proberen te bakken maar de korst was veel te hard, het brood veel te smakeloos en niet goed doorbakken, alleen als ik em nog langer had laten staan was de korst verbrand En ik had de oven al lager gezet dan in het recept stond..

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2009 10:14:33 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 15:41:27 #113
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66162177
Dat is jammer . Had je een pak waar je alleen water aan toe hoefde te voegen of zelf alles gemixed?


Mijn plan is iets gewijzigd. Moest vandaag alles in huis halen, maar 3 winkels hadden geen volkorenmeel . Heb nu een broodmix Italiaans donker gehaald. Ga ik het daar eerst maar mee proberen / Gist heb ik wel alvast in huis . De cakevorm is uiteraard een metalen broodvorm geworden.

De andere vragen blijven nog open. Iemand een idee?
quote:
Ik heb even nog een paar vragen:

- Als ik zaadjes koop om in mijn brood te doen, voeg ik het dan bij de eerste of bij de 2e keer kneden toe?
- Ik heb een rek in mn magnetron waarom je kan 'bakken' maar die is te hoog om vervolgens een cakevorm erop te plaatsen. Kan ik de vorm dan gewoon op de bodem zetten of is het toch verstandig om een soort verhoging te maken zodat de lucht ook enigszins onder de onderkant van de vorm kan komen?
- kan ik de cakevorm ook invetten met gewone huishoud margarine/boter wat je op je brood smeert? . Anders moet ik daar namelijk ook speciaal boter voor kopen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 17 februari 2009 @ 18:57:05 #114
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66169173
quote:
- Als ik zaadjes koop om in mijn brood te doen, voeg ik het dan bij de eerste of bij de 2e keer kneden toe?
Ik voeg zaden gewoon bij de eerste keer kneden toe, dat geeft geen probleem en dan zijn de zaden goed verdeeld.
quote:
- Ik heb een rek in mn magnetron waarom je kan 'bakken' maar die is te hoog om vervolgens een cakevorm erop te plaatsen. Kan ik de vorm dan gewoon op de bodem zetten of is het toch verstandig om een soort verhoging te maken zodat de lucht ook enigszins onder de onderkant van de vorm kan komen?
Hoogte geeft niet zo veel probleem; de bodemplaat is namelijk ook warm en verplaatst waarschijnlijk warmte nog beter dan via lucht.
quote:
- kan ik de cakevorm ook invetten met gewone huishoud margarine/boter wat je op je brood smeert? . Anders moet ik daar namelijk ook speciaal boter voor kopen
Geen probleem... je kunt ook olie gebruiken...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 19:08:34 #115
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66169589
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 18:57 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Ik voeg zaden gewoon bij de eerste keer kneden toe, dat geeft geen probleem en dan zijn de zaden goed verdeeld.
[..]

Hoogte geeft niet zo veel probleem; de bodemplaat is namelijk ook warm en verplaatst waarschijnlijk warmte nog beter dan via lucht.
[..]

Geen probleem... je kunt ook olie gebruiken...
thnx voor je reactie . Ben benieuwd of deze 'broodbak-noob' een fatsoenlijk brood uit de magnetron kan toveren . Kwam er wel achter dat ik toch de schaal wat zal moeten verhogen. Anders blijft hij hangen op het draaiende pinnetje dat normaal gesproken de glasplaat rond laat draaien.

je zelfgemaakte kroketten zagen er erg goed uit trouwens, misschien ook maar eens proberen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 17 februari 2009 @ 19:22:59 #116
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66170154
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:08 schreef The_Hives het volgende:

[..]

thnx voor je reactie . Ben benieuwd of deze 'broodbak-noob' een fatsoenlijk brood uit de magnetron kan toveren . Kwam er wel achter dat ik toch de schaal wat zal moeten verhogen. Anders blijft hij hangen op het draaiende pinnetje dat normaal gesproken de glasplaat rond laat draaien.

je zelfgemaakte kroketten zagen er erg goed uit trouwens, misschien ook maar eens proberen
Je zet hem neem ik aan toch gewoon op de glasplaat? Anders heb je warmte aan één kant...

Kijk hier eens: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 19:39:17 #117
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66170798
nee dat kan niet. Die glasplaat draait rond, en mijn broodvorm is te groot om mee te draaien.

Interessante site
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 17 februari 2009 @ 20:06:45 #118
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66171918
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 19:39 schreef The_Hives het volgende:
nee dat kan niet. Die glasplaat draait rond, en mijn broodvorm is te groot om mee te draaien.

Interessante site
Dan zou ik het brood wel draaien halverwege... anders is het echt een stuk bruiner/gaarder aan de ene dan aan de andere kant...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 17 februari 2009 @ 20:16:20 #119
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66172297
Ja inderdaad. Had ik ook altijd last van met een ovenschotel ed. Bedankt voor de tip anders was ik het waarschijnlijk weer eens vergeten
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 17 februari 2009 @ 21:17:57 #120
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66174876
Ik heb nu een meergranenbrood staan met her en der een stukje fruit (heb er muesli doorheen gedaan )... Nog een half uur rijzen en dan de oven in
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  woensdag 18 februari 2009 @ 17:46:40 #121
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66205932
Ik morgen dus voor het eerst een meergranen. Ben benieuwd of het me lukt

Volg jij de recepten van de site die je gegeven hebt (weet niet of die van jou is) of heb je je eigen recepten? Omdat ik hier in de winkel geen goede volkorenmeel kon vinden hoef ik nu alleen maar water toe te voegen en het pakje te volgen. Maar bij succes ben ik wel van plan om meer te experimenteren
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  woensdag 18 februari 2009 @ 18:12:38 #122
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66206632
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 17:46 schreef The_Hives het volgende:
Ik morgen dus voor het eerst een meergranen. Ben benieuwd of het me lukt

Volg jij de recepten van de site die je gegeven hebt (weet niet of die van jou is) of heb je je eigen recepten? Omdat ik hier in de winkel geen goede volkorenmeel kon vinden hoef ik nu alleen maar water toe te voegen en het pakje te volgen. Maar bij succes ben ik wel van plan om meer te experimenteren
Het is niet mijn site
Ik heb wel enkele recepten die ik naar eigen inzicht aan heb gepast/geimproviseerd aan de hand van Arden...
Soms een beetje meer gist, suiker, nootjes, granen, etc.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  donderdag 19 februari 2009 @ 13:22:35 #123
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66234687
hij staat nu 20 minuten in de oven, en hij ruikt al heerlijk

alleen vrees ik dat hij niet zo erg slaagt, toen ik het deeg opgerolt had, zag het er niet echt uit alsof ik het stevig genoeg gerold heb. Maar ik zie het straks wel
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 19 februari 2009 @ 14:30:30 #124
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66237714
Het was prima gerolt. Goed gelukt en smaakt ook goed

Heb het iets langer gebakken dan voorgeschreven vanwege mn magnetron, maar dat was dus juist goed

Volgende stap is om zelf een juiste mix van ingrediënten te maken

--------------------------------

-edit-

even een overzichtje toegevoegd . Wat is je 'professionele' mening? . Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden. Voor jou is het natuurlijk een eitje, maar ik had nog nooit wat in mijn magnetron gebakken (behalve dus ovenschotels;) ).

klaar voor de start


even laten rijzen (wel beetje veel folie )


alles gereed om voor een tweede keer te kneden/pletten


pletten maar


oprollen en nog 3 kwartier laten rijzen


ik heb geen foto na de 2e keer rijzen

halverwege het bakken even de schaal omkeren en brood beetje vochtig maken


Klaar!!! (maar de korst is niet veel bruiner )


Hij lijkt misvormder dan hij in de praktijk was


De binnenkant


en het smaakte goed


[ Bericht 33% gewijzigd door The_Hives op 19-02-2009 18:37:47 ]
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 19 februari 2009 @ 18:29:25 #125
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66246625
misschien iemand nog tips om de korst bruiner te laten worden? Of is dit eigenlijk standaard?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 10:42:56 #126
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66268731
Leuke foto's...
Wat dingen; volgens mij heb je je brood niet lang genoeg laten rijzen de tweede keer; de structuur is nogal compact aan de binnenkant. Wat je kunt proberen is je oven op laagste stand te verwarmen, dan uit te zetten en daarin je brood te laten rijzen.
Een bruinere korst krijg je door een hogere baktemperatuur.
Voor de vorm kun je beter de buitenkanten naar binnen vouwen en daarna rollen, dan heb je een betere rol zonder die uitstekende zijkanten.

Maar Complimenten...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 18:27:20 #127
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66286091
hmm, ik heb het de 2e keer 50 minuten laten rijzen bij de verwarming (die aanstond ) en ook af en toe het bakblik omgedraaid zodat alle lange kanten warmte kregen. Maar het de compacte structuur verbaasde mij ook inderdaad

Ik had hem op 200 graden gebakken omdat de volgende stap 230 graden is. Dat leek me nogal groot. Maar volgende keer dus 230 graden maar een tijdje korter voor een betere korst


Thnx voor de tips. Die neem ik de volgende keer weer mee
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:04:06 #128
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66287353
Wat betreft die temperatuur nog... Als je begin op 230, kun je het na 5 à 10 minuten ook verlagen naar 200 graden, dan heb je ook het gewenste effect volgens mij...

* KrnKje is nu het deeg voor een 'italiaans' tomaat-ui brood aan het kneden...
Althans, dat doet de Kenwood voor me
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_66288002
quote:
Op dinsdag 17 februari 2009 15:41 schreef The_Hives het volgende:
Dat is jammer . Had je een pak waar je alleen water aan toe hoefde te voegen of zelf alles gemixed?


Mijn plan is iets gewijzigd. Moest vandaag alles in huis halen, maar 3 winkels hadden geen volkorenmeel . Heb nu een broodmix Italiaans donker gehaald. Ga ik het daar eerst maar mee proberen / Gist heb ik wel alvast in huis . De cakevorm is uiteraard een metalen broodvorm geworden.

De andere vragen blijven nog open. Iemand een idee?
[..]
Ik had het allemaal zelf gemixt Resultaat na 2 plakjes proberen te eten maar weggemikt

Nu zit er oreganobrood in de oven! Proberen de subwayvariant te maken. Tevens staat er een ander recept oreganobrooddeeg te rijzen. Ben heel benieuwd
pi_66288047
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 14:30 schreef The_Hives het volgende:
Het was prima gerolt. Goed gelukt en smaakt ook goed

Heb het iets langer gebakken dan voorgeschreven vanwege mn magnetron, maar dat was dus juist goed

Volgende stap is om zelf een juiste mix van ingrediënten te maken

--------------------------------

-edit-

even een overzichtje toegevoegd . Wat is je 'professionele' mening? . Voor een eerste keer ben ik niet ontevreden. Voor jou is het natuurlijk een eitje, maar ik had nog nooit wat in mijn magnetron gebakken (behalve dus ovenschotels;) ).

klaar voor de start
[ afbeelding ]

even laten rijzen (wel beetje veel folie )
[ afbeelding ]

alles gereed om voor een tweede keer te kneden/pletten
[ afbeelding ]

pletten maar
[ afbeelding ]

oprollen en nog 3 kwartier laten rijzen
[ afbeelding ]

ik heb geen foto na de 2e keer rijzen

halverwege het bakken even de schaal omkeren en brood beetje vochtig maken
[ afbeelding ]

Klaar!!! (maar de korst is niet veel bruiner )
[ afbeelding ]

Hij lijkt misvormder dan hij in de praktijk was
[ afbeelding ]

De binnenkant
[ afbeelding ]

en het smaakte goed
[ afbeelding ]
Oh dat ziet er goed uit! Wat leuk he, zelf bakkerijen en proberen
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:36:28 #131
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66288646
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:04 schreef KrnKje het volgende:
Wat betreft die temperatuur nog... Als je begin op 230, kun je het na 5 à 10 minuten ook verlagen naar 200 graden, dan heb je ook het gewenste effect volgens mij...

* KrnKje is nu het deeg voor een 'italiaans' tomaat-ui brood aan het kneden...
Althans, dat doet de Kenwood voor me
. Klinkt goed. Maak je het altijd de avond van te voren? Of stop je het in de bakmachine en is het morgenvroeg klaar? Ik heb het met de hand gekneed, maar na een paar minuten voelde ik het al in mn armen . Blij dat ik van dat makkelijke deeg had

Laat je ook even foto's zien als het klaar is?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:38:02 #132
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66288714
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:21 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik had het allemaal zelf gemixt Resultaat na 2 plakjes proberen te eten maar weggemikt

Nu zit er oreganobrood in de oven! Proberen de subwayvariant te maken. Tevens staat er een ander recept oreganobrooddeeg te rijzen. Ben heel benieuwd
jammer dat het evengoed niet smaakte. Wat is de subwayvariant? En brood heb je wel vaker gebakken of is dat ook de eerste keer? Als dat zo is, lukt het vast. Mij lukt het zelfs
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:41:06 #133
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66288850
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:22 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Oh dat ziet er goed uit! Wat leuk he, zelf bakkerijen en proberen
Dank je . Zeker leuk en ga het heel snel weer doen. Dan aan de korst werken en vervolgens nieuwe recepten proberen. Dus als jullie nog lekkere recepten hebben, wees vrij om ze te posten

Ik denk trouwens dat ik dinsdag (als ik dan de tijd er voor heb ) met het meel ed dat ik over heb niet 1 groot brood maak, maar meerdere kleine op een bakplaat en niet in een vorm. Eens kijken hoe dat uitpakt
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:42:30 #134
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66288916
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 19:36 schreef The_Hives het volgende:

[..]

. Klinkt goed. Maak je het altijd de avond van te voren? Of stop je het in de bakmachine en is het morgenvroeg klaar? Ik heb het met de hand gekneed, maar na een paar minuten voelde ik het al in mn armen . Blij dat ik van dat makkelijke deeg had

Laat je ook even foto's zien als het klaar is?

Dit is de machine
Geen broodbakmachine dus Maar ik bak meestal 's avonds ja, omdat je voor de voorbereiden en beiden rijzen toch gauw 2,5 uur bezig bent.... Dan ligt er 's ochtends gewoon vers brood te wachten...

Ik zal zo eens wat foto's maken na de 1e rijs en dan in de vorm... (moet nog even een vorm bedenken )
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 19:45:58 #135
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66289081
Hmm... oeps
Brood is na 45 minuten nog niks gerezen, veel olie en normale hoeveelheid gist werken elkaar duidelijk tegen... Nog 6 gram extra en dan weer op de verwarming
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:02:06 #136
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66289677
Ja, daarom plan ik het op dagen dat ik vrij ben . S ochtends beginnen, dat ik met de middag lekker vers brood heb . Ik snap nu trouwens ook waarom je het brood op een rek moet drogen. Ik legde hem op een glasplaat, maar dan wordt het vochtig eronder

Kan dat nog dan als het al gekneed is? Dan kan je het toch nooit meer die 6 gram op een goede manier door het gehele deeg mengen?

Jij legt het dus los op de plaat en niet in bakvormen?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66290028
De subwayvariant is het parmesan (maar dat ben ik vergeten te kopen ) oregano broodje Alleen Het rijzen lukt niet! Ik heb er gewoon gist in gemikt en precies het recept gevolgd maar er rijst helemaal niks, met als gevolg dat ik een heel compact, loeizwaar brood heb Wat doe ik fout?
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:14:52 #138
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66290089
zout er meteen doorheen gemengd met de gist?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:24:00 #139
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66290442
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:02 schreef The_Hives het volgende:
Kan dat nog dan als het al gekneed is? Dan kan je het toch nooit meer die 6 gram op een goede manier door het gehele deeg mengen?

Jij legt het dus los op de plaat en niet in bakvormen?
Ik heb het gewoon weer 5 minuten laten kneden... We'll see...
En ik bak het meestal wel in een broodblik, maar losse broodjes in allerlei vormen is ook leuk.

Het zout zat er al doorheen ja, doe ik normaal altijd al, maar in combinatie met het vet lijkt het een killer te zijn.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zaterdag 21 februari 2009 @ 15:33:51 #140
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66315526
Oeps... foto's vergeten... maar het brood is heerlijk Het extra gist heeft zijn werk gedaan... Ik heb het opgevouwen tot een bol en dat gebakken. Door het rijzen was de bovenkant open gebarsten (ik had het deeg dus niet goed genoeg aangedrukt bij het vouwen) maar dat gaf wel een leuk effect.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zaterdag 21 februari 2009 @ 20:25:33 #141
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66323293
jammer dat je geen foto's hebt . Maar goed om te weten dat je als het nodig is alsnog extra gist kan toevoegen. Als is het met een machine natuurlijk wel makkelijker kneden voor een 2e keer

Ik heb vandaag in mijn pauze in een soort fairfood winkel ook volkoren-tarwemeel, gevonden zodat ik als ik voor een 2e keer dat prefab-pak gebruikt heb ook zelf alles kan gaan mengen enzo.

Wat voor zaadjes zijn volgens jullie een aanrader? En doe je gauw te veel er van in of kan je vrij royaal zijn?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 22 februari 2009 @ 13:44:23 #142
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66338705
quote:
Op vrijdag 20 februari 2009 20:13 schreef heaven7 het volgende:
De subwayvariant is het parmesan (maar dat ben ik vergeten te kopen ) oregano broodje Alleen Het rijzen lukt niet! Ik heb er gewoon gist in gemikt en precies het recept gevolgd maar er rijst helemaal niks, met als gevolg dat ik een heel compact, loeizwaar brood heb Wat doe ik fout?
Wat voor gist heb je gebruikt? Zakje uit de winkel (instant gist) kun je gewoon erin mikken, zolang je maar een suiker component hebt (honing of suiker) zodat de gist brandstof heeft. Rijzen moet je op een tochvrije warme plek doen met het deeg afgedekt... (Ideale groeitemperatuur is 35 graden, daarboven en onder gaat het minder snel.)
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 20:25 schreef The_Hives het volgende:
Wat voor zaadjes zijn volgens jullie een aanrader? En doe je gauw te veel er van in of kan je vrij royaal zijn?
Zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten, lijnzaad, havervlokken... En eventueel noten; hazelnoten, walnoten, amandelen...
Qua hoeveelheid kun je niet snel te veel doen.... op 500 gram meel/bloem kun je best 100 gram vulling kwijt.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zondag 22 februari 2009 @ 15:34:44 #143
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66342094
quote:
Op zondag 22 februari 2009 13:44 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Wat voor gist heb je gebruikt? Zakje uit de winkel (instant gist) kun je gewoon erin mikken, zolang je maar een suiker component hebt (honing of suiker) zodat de gist brandstof heeft. Rijzen moet je op een tochvrije warme plek doen met het deeg afgedekt... (Ideale groeitemperatuur is 35 graden, daarboven en onder gaat het minder snel.)
[..]
of in een op de laagste temperatuur voor verwarmde oven
quote:
Zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten, lijnzaad, havervlokken... En eventueel noten; hazelnoten, walnoten, amandelen...
Qua hoeveelheid kun je niet snel te veel doen.... op 500 gram meel/bloem kun je best 100 gram vulling kwijt.


de standaard zaden dus . Volgens mij gaat zo'n zakje vaak per 20 gram dus dan kan ik er gerust een paar mixen . Goed om te weten.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  maandag 23 februari 2009 @ 11:50:39 #144
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66368619
quote:
Op zondag 22 februari 2009 15:34 schreef The_Hives het volgende:

[..]

of in een op de laagste temperatuur voor verwarmde oven
De ideale tochtvrije warme plek
Hoewel ik eigenlijk altijd pas de 2e rijs in de oven doe; de mixkom past niet in de oven
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 24 februari 2009 @ 11:06:02 #145
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66401380
. Ik ga zo meteen testen of mijn kom er wel in past. Laagste graden is 80, maar dan wapper ik wel even met het deurtje
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66401972
quote:
Op zondag 22 februari 2009 13:44 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Wat voor gist heb je gebruikt? Zakje uit de winkel (instant gist) kun je gewoon erin mikken, zolang je maar een suiker component hebt (honing of suiker) zodat de gist brandstof heeft. Rijzen moet je op een tochvrije warme plek doen met het deeg afgedekt... (Ideale groeitemperatuur is 35 graden, daarboven en onder gaat het minder snel.)
[..]

Zonnebloempitten, pijnboompitten, pompoenpitten, lijnzaad, havervlokken... En eventueel noten; hazelnoten, walnoten, amandelen...
Qua hoeveelheid kun je niet snel te veel doen.... op 500 gram meel/bloem kun je best 100 gram vulling kwijt.
Ik had verse gist. Is een zakje net zo goed? Dat is veel handiger namelijk. Hoeveel suiker moet ik erbij doen dan? Ik had zowel suiker als zout gebruikt geloof ik maar weet de hoeveelheden niet meer.
  dinsdag 24 februari 2009 @ 12:58:34 #147
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66405397
quote:
Op dinsdag 24 februari 2009 11:23 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Ik had verse gist. Is een zakje net zo goed? Dat is veel handiger namelijk. Hoeveel suiker moet ik erbij doen dan? Ik had zowel suiker als zout gebruikt geloof ik maar weet de hoeveelheden niet meer.
Als je verse gist had, had je waarschijnlijk te weinig gebruikt... Verse gist moet je 2,5 keer zo veel gebruiken als instant/gedroogde gist. Wat je gebruikt maakt echt geen verschil; het zijn dezelfde beestjes Meestal gebruik ik ongeveer 10 gram suiker op een brood van 500 gram.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  zondag 8 maart 2009 @ 12:13:12 #148
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66820874
deze week maar weer eens proberen . Weet alleen nog niet wat voor brood, dus ideeën zijn welkom .

Volkorentarwemeel ed is in huis. Ben bang dat het anders een standaard brood zal worden want ben op het moment erg inspiratieloos
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 8 maart 2009 @ 12:22:17 #149
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66821092
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:13 schreef The_Hives het volgende:
deze week maar weer eens proberen . Weet alleen nog niet wat voor brood, dus ideeën zijn welkom .

Volkorentarwemeel ed is in huis. Ben bang dat het anders een standaard brood zal worden want ben op het moment erg inspiratieloos
Maak nu vast een preferment, dan smaakt straks je brood lekkerder.
maak meel met water aan tot een papje, doe daar gist bij en laat het lekker een paar dagen staan. over een paar dagen aan je deeg toevoegen en in je recept de hoeveelheden aftrekken die je voor je preferment hebt gebruikt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:39:27 #150
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66826018
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maak nu vast een preferment, dan smaakt straks je brood lekkerder.
maak meel met water aan tot een papje, doe daar gist bij en laat het lekker een paar dagen staan. over een paar dagen aan je deeg toevoegen en in je recept de hoeveelheden aftrekken die je voor je preferment hebt gebruikt.
Voor het eerst dat ik dat hoor (lees). Dat ga ik zeker proberen . Thnx

misschien 2 kleine broden bakken om het verschil te proeven
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_66831534
Piet als ik een preferment maak van 350ml water, 150gr meel en de helft van de gist moet ik dan na drie dagen de andere helft van de gist erbij doen? (plus de resterende hoeveelheid meel en vulling)
En wat bedoel je precies met een deel in de koelkast bewaren? Moet je het bovenstaande proces niet elke keer herhalen?
  zondag 8 maart 2009 @ 18:22:21 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66832995
quote:
Op zondag 8 maart 2009 17:37 schreef Guido81 het volgende:
Piet als ik een preferment maak van 350ml water, 150gr meel en de helft van de gist moet ik dan na drie dagen de andere helft van de gist erbij doen? (plus de resterende hoeveelheid meel en vulling)
Ja
quote:
En wat bedoel je precies met een deel in de koelkast bewaren? Moet je het bovenstaande proces niet elke keer herhalen?
Als je je deeg klaar hebt neem je een deel ervan en dat kan je dan over een aantal dagen weer aan het nieuwe deeg toevoegen. Dan heb je daar namelijk al je preferment aan (pre ferment, vooraf gegist) en hoef je het niet apart te maken.
Het is dus ongeveer hetzelfde als desems, met het verschil dat desems voor roggemeel zijn. Rogge bevat geen gluten dus het komt niet mooi omhoog als je daar gist gebruikt, dan heb je een desem nodig om de belletjes in het deeg heel te houden.


Tip, als je brood bakt, maak dan altijd 100 gram meer deeg dan je nodig hebt en bewaar dit voor je volgende brood. Dit bewaar je in de koelkast en voeg je bij je volgende brood deeg. De reden hiervoor is dat moderne gist heel snel werkt en brooddeeg geen tijd heeft mooie smaken te vormen. Door een deel van het deeg achter te houden laat je in dit deel de bacterien en gisten verder werken en deze zorgen ervoor dat je brood dan altijd een mooie, rijke complexe broodsmaak heeft. Deze "preferment" techniek is uit amerika gekomen en heeft er voor gezorgt dat amerikanen tegenwoordig regelmatig broodbak wedstrijden winnen met hun smaakvolle brood. Dit is veel beter dan allerlei smaakmakers door je brood te gooien om een lekker brood te krijgen, want je proeft dan eens écht brood ipv alleen maar smaakmaker.

[ Bericht 26% gewijzigd door Pietverdriet op 08-03-2009 18:57:45 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66839498
Bij dat 100gram deeg wat je wilt bewaren voor een volgende brood hoef je geen extra water en gist toe te voegen?
Hoe lang kan je dit maximaal bewaren?
Hoe sta je tegenover broodzout en broodverbeteraar (goed verkrijgbaar bij molens)?
  zondag 8 maart 2009 @ 21:40:32 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66840274
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:23 schreef Guido81 het volgende:
Bij dat 100gram deeg wat je wilt bewaren voor een volgende brood hoef je geen extra water en gist toe te voegen?
Neuh, hoeft niet echt, wel in een plastic bakje bewaren.
quote:
Hoe lang kan je dit maximaal bewaren?
3-5 dagen, zou het na 3 dagen gewoon invriezen
quote:
Hoe sta je tegenover broodzout en broodverbeteraar (goed verkrijgbaar bij molens)?
Broodzout zegt me niets, en broodverbeteraar, tja, als je dat soort toevoeging wilt gebruiken waarom zou je dan zelf brood bakken? Ik wilde leren brood te bakken van meel, gist, water en zout.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66849475
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, hoeft niet echt, wel in een plastic bakje bewaren.
[..]

3-5 dagen, zou het na 3 dagen gewoon invriezen
[..]

Broodzout zegt me niets, en broodverbeteraar, tja, als je dat soort toevoeging wilt gebruiken waarom zou je dan zelf brood bakken? Ik wilde leren brood te bakken van meel, gist, water en zout.
Broodzout is jodium verrijkt zout. Omdat wij Nederlanders via ons normale dieet anders te weinig jodium binnen zouden krijgen, zijn bakkers verplicht dit zout te gebruiken. Als je alleen nog maar eigen gebakken brood eet is het wel een goed idee dit te gebruiken. Als je af en toe zelf bakt, zou ik gewoon zout nemen, ik denk dat de jodium de smaak wel iets beïnvloed.
pi_66872417
Ik had eerst een zuurdesem gemaakt, daarmee brood gebakken en steeds een voorraad zuurdesem aangehouden, maar na verloop van tijd verloor het desem z'n zuurheid & kracht. Jammer, ik vond het brood wel erg lekker. Maar het dagelijks bijhouden van een zuurdesem kan ik voorlopig toch niet, dus ik ben van techniek veranderd.

Ik maak nu een 'biga', volgens dit recept:
quote:
De lange biga: 100 % bloem, 45% water, 1-1,2% gist, De rijstijd is 8-14 uur, afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Bij 6 C kan de fermentatie 18 uur duren.
bron: de broodoven
45% water lukt me trouwens niet, of ik ben niet sterk genoeg, of mijn volkorenmeel heeft iets meer water nodig. Ik doe een halve liter water op een kilo meel.
Met de biga maak ik een stevig volkorenbrood.

Daarnaast experimenteer ik voor witbrood met een poolish volgens dit recept (zelfde bron):
quote:
De Poolish
Deze methode bestaat uit twee stappen, stap 1 is het aanmaken van een slap deeg bestaande uit gist en gelijke delen bloem en water. Dit beslag maak je enkele uren voor het aanmaken van het uiteindelijke deeg.
Stap 2 is het aanmaken van het deeg.
Het doel van stap 1 is een snelle vermeerdering van gistcellen, dit leidt uiteindelijk tot een beter rijsvermogen van het uiteindelijke deeg.
Het gistpercentage is afhankelijk van het type bloem en de tijd tijd waarin je de poolish laat rijzen.
Dit zijn de aanbevolen percentages:
2.5% gist voor een 2 uur durende fermentatie op omgevingstemperatuur
1.5% gist voor 3 uur
0.5% gist voor 8 uur
0.1% gist voor 12-16 uur
De ingrediënten kort door elkaar mengen, evt met behulp van een planeetmenger.
Het volume van de poolish moet minstens verdubbelen, het oppervlak moet concaaf zijn (ingezakt). Een te lange fermentatie maakt de poolish te kleverig. De temperatuur van de poolish mag niet hoger worden dan 26 C.
In stap 2 wordt het resterende worden de resterende ingrediënten toegevoegd (bloem, water, zout), het zout toevoegen in stap 1 heeft een remmend effect op de gistwerking. Het deeg krijgt een rijstijd van een uur, wordt daarna verdeeld en opgemaakt, en na voldoende narijs afgebakken.
Geen idee wat een planeetmenger is trouwens. Laatst misschien te weinig gist gebruikt, in elk geval rees het voor geen meter. Maar na drie dagen kwam er toch wat schot in de zaak (ik heb het na 1 dag wel koel gezet). Gebakken, prachtig brood geworden.

Nu ik Piets opmerking over preferment lees ga ik dat ook maar eens proberen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 09-03-2009 20:26:43 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 maart 2009 @ 20:37:32 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66872933
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:21 schreef sigme het volgende:
Ik had eerst een zuurdesem gemaakt, daarmee brood gebakken en steeds een voorraad zuurdesem aangehouden, maar na verloop van tijd verloor het desem z'n zuurheid & kracht. Jammer, ik vond het brood wel erg lekker. Maar het dagelijks bijhouden van een zuurdesem kan ik voorlopig toch niet, dus ik ben van techniek veranderd.

Ik maak nu een 'biga', volgens dit recept:
[..]

bron: de broodoven
45% water lukt me trouwens niet, of ik ben niet sterk genoeg, of mijn volkorenmeel heeft iets meer water nodig. Ik doe een halve liter water op een kilo meel.
Met de biga maak ik een stevig volkorenbrood.

Daarnaast experimenteer ik voor witbrood met een poolish volgens dit recept (zelfde bron):
[..]

Geen idee wat een planeetmenger is trouwens. Laatst misschien te weinig gist gebruikt, in elk geval rees het voor geen meter. Maar na drie dagen kwam er toch wat schot in de zaak (ik heb het na 1 dag wel koel gezet). Gebakken, prachtig brood geworden.

Nu ik Piets opmerking over preferment lees ga ik dat ook maar eens proberen.
Poolish is ook een soort preferment.
en een planeet menger staat hier bv uitgelegd
http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/keukengerei/?gereiID=113

Een Kitchenaid is bv een planeetmenger voor huishoudelijk gebruik



Het idee achter préfermenten of poolisch is dat je het gistingsproces lang laat duren, het brooddeeg heeft dan meer tijd om smaak te ontwikkelen. Je krijgt mooie zuurtjes en volle broodsmaak. Moderne gisten zijn gemaakt voor de bakker die snel zijn deeg klaar wil hebben om te bakken, lak aan hoe het smaakt. Geen mooie structuur, hup broodverbeteraar erbij, kleur? Huppa, wat gecarameliseerde mout erbij dan lijkt het nog gezonder zo bruin als dat is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66873125
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Poolish is ook een soort preferment.
Ja, dudelijk, en die biga ook.

Maar ik heb wel belang bij wat jij opperde; langer laten staan / een deel achterhouden. Daar ga ik eens wat meer mee experimenteren, mijn weekplanning komt anders niet heel gunstig uit.
quote:
en een planeet menger staat hier bv uitgelegd
http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/keukengerei/?gereiID=113

Een Kitchenaid is bv een planeetmenger voor huishoudelijk gebruik
[ afbeelding ]


Het idee achter préfermenten of poolisch is dat je het gistingsproces lang laat duren, het brooddeeg heeft dan meer tijd om smaak te ontwikkelen. Je krijgt mooie zuurtjes en volle broodsmaak. Moderne gisten zijn gemaakt voor de bakker die snel zijn deeg klaar wil hebben om te bakken, lak aan hoe het smaakt. Geen mooie structuur, hup broodverbeteraar erbij, kleur? Huppa, wat gecarameliseerde mout erbij dan lijkt het nog gezonder zo bruin als dat is.
Dank voor de toelichting. Overigens heb ik onlangs aardperen/topinamboer in de tuin gezet, en ergens heb ik gelezen dat dat ook gebruikt werd als broodverbeteraar. Later, als ik aardperenoogst heb ga ik me daar nog eens nader in verdiepen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 9 maart 2009 @ 20:44:45 #159
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66873205
Je kan trouwens gewoon gekookte aardappel door je brooddeeg mengen, eten ze in Duitsland wel, Kartoffelbrot, is eigenlijk nog lekker ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:42:28 #160
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66908183
quote:
Op maandag 9 maart 2009 20:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Je kan trouwens gewoon gekookte aardappel door je brooddeeg mengen, eten ze in Duitsland wel, Kartoffelbrot, is eigenlijk nog lekker ook.
dat ben ik binnenkort inderdaad ook van plan

Zou je me met onderstaande vragen kunnen helpen?

Vandaag 2 kleine broden gemaakt (helaas nog zonder preferment). Heb er voor het eerst geraspte schil van een sinaasappel doorheen gedaan. Het gaf een smakelijke toevoeging aan het brood.

Nou vroeg ik me alleen af of ik bijvoorbeeld ook sinaasappelsap kan gebruiken (alleen dus het beetje sap uit de geraspte sinaasappel mengen met het water) om het op smaak te brengen. De schil deed ik er bij de 2e keer kneden doorheen. Als je dus meteen bij het begin de sinaasappelsap toevoegt, kan dit dan een negatieve effect hebben (zoals zout) op de gisting/rijzen of is dit verder geen probleem?

Daarnaast nog een vraag (ja ik ben een noob ) . Stel ik maak woensdagavond mijn deeg (ik wil dit woensdag doen want vrijdag moet ik op tijd weg en wil ik 's ochtends het brood bakken), kan ik dan meteen alle deeg maken zodat ik het vrijdagochtend alleen nog in de oven hoef te doen? Of raad je me dan toch aan om woensdag bijvoorbeeld 1/3 te doen en dan vrijdag de rest van het recept. (nadeel voor mij is dat ik dan ook weer een paar uur moet incalculeren voor het rijzen).

En dan de laatste vraag: als ik woensdag alles maak, kneed ik het dan dezelfde avond nog voor de 2e keer om het vervolgens in de broodvorm te doen en daarin 1,5 dag te laten rijzen of kneed ik het dan vrijdagochtend voor de tweede keer? Ik neem aan dat het daarna na 1,5 dag rijzen bij 17 graden niet nog een keer een uur moet rijzen.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 10 maart 2009 @ 19:48:51 #161
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66908406
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 19:42 schreef The_Hives het volgende:

[..]

dat ben ik binnenkort inderdaad ook van plan

Zou je me met onderstaande vragen kunnen helpen?

Vandaag 2 kleine broden gemaakt (helaas nog zonder preferment). Heb er voor het eerst geraspte schil van een sinaasappel doorheen gedaan. Het gaf een smakelijke toevoeging aan het brood.
Je gebruikt toch wel onbehandelde sinaasappels?
quote:
Nou vroeg ik me alleen af of ik bijvoorbeeld ook sinaasappelsap kan gebruiken (alleen dus het beetje sap uit de geraspte sinaasappel mengen met het water) om het op smaak te brengen. De schil deed ik er bij de 2e keer kneden doorheen. Als je dus meteen bij het begin de sinaasappelsap toevoegt, kan dit dan een negatieve effect hebben (zoals zout) op de gisting/rijzen of is dit verder geen probleem?
Geen idee, probeer het eens, ik denk dat als je een zoet sinaasappelsap gebruikt het zelfs positief kan werken omdat de suiker voedsel is voor de gist.
quote:
Daarnaast nog een vraag (ja ik ben een noob ) . Stel ik maak woensdagavond mijn deeg (ik wil dit woensdag doen want vrijdag moet ik op tijd weg en wil ik 's ochtends het brood bakken), kan ik dan meteen alle deeg maken zodat ik het vrijdagochtend alleen nog in de oven hoef te doen? Of raad je me dan toch aan om woensdag bijvoorbeeld 1/3 te doen en dan vrijdag de rest van het recept. (nadeel voor mij is dat ik dan ook weer een paar uur moet incalculeren voor het rijzen).
Je zou het rijzen kunnen onderbreken/vertragen door het in de koelkast te zetten en het er donderdagavond uit te halen
quote:
En dan de laatste vraag: als ik woensdag alles maak, kneed ik het dan dezelfde avond nog voor de 2e keer om het vervolgens in de broodvorm te doen en daarin 1,5 dag te laten rijzen of kneed ik het dan vrijdagochtend voor de tweede keer? Ik neem aan dat het daarna na 1,5 dag rijzen bij 17 graden niet nog een keer een uur moet rijzen.
tweede keer kneden is er ook vooral om de belletjes klein en het brood egaal van structuur te maken.
Als je de eerste keer kneden langer kneed zou het best kunnen goed gaan, alleen worden je luchtbellen dan onregematiger en groter.


Waarom doe je trouwens sinaasappelrasp door het brood?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:08:49 #162
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66909235
Dank voor de reactie .

De sinaasappel had ik van te voren goed schoon geboend.

En waarom sinaasappelrasp? Gewoon om eens een variatie te proberen. Moet zeggen dat het goed bevallen is. Gaf een subtiele extra smaak aan het brood . In ieder geval zeker voor herhaling vatbaar. Denk zelfs dat als je sinaasappelsap ernaast zou gebruiken dat de smaak eventueel te sterk wordt, maar ga het in ieder geval een keer proberen (zal dan wel bij een groter brood zijn)
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:24:19 #163
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66909978
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:08 schreef The_Hives het volgende:
Dank voor de reactie .
U bent welkom
quote:
De sinaasappel had ik van te voren goed schoon geboend.
raad je echt aan een biologische onbehandelde sinaasappel te gebruiken
quote:
En waarom sinaasappelrasp? Gewoon om eens een variatie te proberen. Moet zeggen dat het goed bevallen is. Gaf een subtiele extra smaak aan het brood . In ieder geval zeker voor herhaling vatbaar. Denk zelfs dat als je sinaasappelsap ernaast zou gebruiken dat de smaak eventueel te sterk wordt, maar ga het in ieder geval een keer proberen (zal dan wel bij een groter brood zijn)
okay, probeer ook eens prefermenten, die geven ook frisse en subtiele zuurtjes
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:43:29 #164
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_66910851
Sinaasappelsap heb ik altijd in m'n zonnebloembrood zitten, is erg lekker. Wel dan versgeperst; het zuur-bittere pak-sap is niet lekker
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:51:51 #165
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66911257
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:


okay, probeer ook eens prefermenten, die geven ook frisse en subtiele zuurtjes
ga ik zeker doen . Heb de werkwijze zoals je die 4 jaar geleden hier hebt neergezet al even genoteerd
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 10 maart 2009 @ 20:52:57 #166
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_66911316
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:43 schreef KrnKje het volgende:
Sinaasappelsap heb ik altijd in m'n zonnebloembrood zitten, is erg lekker. Wel dan versgeperst; het zuur-bittere pak-sap is niet lekker
Uiteraard versgeperst . pak-sap drink ik sowieso niet. Wat voor verhouding gebruik jij dan tussen water en sinaasappelsap?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 13 maart 2009 @ 15:03:33 #167
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_67009603
quote:
Op dinsdag 10 maart 2009 20:52 schreef The_Hives het volgende:

[..]

Uiteraard versgeperst . pak-sap drink ik sowieso niet. Wat voor verhouding gebruik jij dan tussen water en sinaasappelsap?
Uuhm 120 ml sap en de rest water, zal dus ongeveer 1 op 2 zijn...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_67044840
Wat is een goed basis recept voor de beginner? Ik wil zoals piet voorschrijft beginnen bij de basis en 'echt' brood leren bakken. Natuurlijk zijn er genoeg recepten te vinden op internet, maar ik hoor het graag van jullie.
pi_67047378
Zelfde vraag Ik wil proberen echt zelf lekker brood te bakken maar niets heel moeilijks. Aangezien het de vorige keren echt totaal was mislukt.. Gewoon een zacht, luchtig en smaakvol brood Ik heb gedroogde gist, meel, suiker, zout, melk maar hoe en wat?

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2009 19:19:03 ]
pi_67048230
500gr meel (bloem, volkorenmeel, boekweit, rogge etc)
300ml water
10 gram zout (ongeveer een eetlepel)
15gr verse gist of 7 gram droge
25gr boter of 3 eetlepels (olijf)olie
evt vulling (zaden/noten, kaas/uien, suikerklontjes, etc)

10 minuten goed kneden, het moet net niet meer plakken. Eventueel water of bloem toevoegen om de juiste consistentie te krijgen. Daarna gaat het met name om het te laten rijzen in een kom met daaroverheen een theedoek of folie. Het volume moet zijn verdubbeld. Op een warme plek duurt dit ongeveer 1 uur, op kamertemperatuur 1,5 uur en op een koele plaats wel 2 tot 3 uur. Als het genoeg gerezen is 2 of 3 keer met een vuist de meeste lucht eruit slaan. Daarna kreden tot een bal of in een vorm doen. Nu nog eens laten rijzen tot het weer verdubbeld is in volume (45minuten tot een uur). Dan is het gereed om te bakken op 200 graden voor ongeveer 35 minuten.

[ Bericht 34% gewijzigd door Guido81 op 14-03-2009 19:58:40 ]
  † In Memoriam † zondag 15 maart 2009 @ 00:39:57 #171
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67057813
Dit topic heeft mij op een idee gebracht. Ik zit wegens gezondheidsellende thuis (in het Fok!Stok topic staat een mooie samenvatting hoe en wat) en ik verveel mij soms een beetje. Misschien is het leuk eens te proberen om eens een brood te bakken.

Echter, het meest ingewikkelde wat ik ooit in de keuken heb klaargemaakt is pannekoeken (pannekoekmeel, melk, eieren, zakje vanillesuiker en vulling). Ik hoef het niet echt te leren (dus geen zin in 10 broden die ik verpest waarna het 11e brood enigzins eetbaar is) dus een pakje broodmix (of hoe die zooi ook maar heet) is voor mij goed genoeg.

Welk merk raden jullie mij dan aan ? Dan kan ik m'n vader dat duidelijk maken en naar de winkel sturen. Persoonlijk houd ik het meest van witbrood zonder zaadjes, klontjes, ongemalen graankorrels of wat dan ook maar er doorheen maar wat krenten of rozijnen is geen punt (das zacht ).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67061403
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 17:46 schreef BertusG het volgende:
Wat is een goed basis recept voor de beginner? Ik wil zoals piet voorschrijft beginnen bij de basis en 'echt' brood leren bakken. Natuurlijk zijn er genoeg recepten te vinden op internet, maar ik hoor het graag van jullie.
Wat ik een geschikt basisrecept vind is het volgende:

1 kg volkorenmeel (te koop bij AH)
halve liter water
10 gram gist

Kneed dit dooreen, let op: niet te lang kneden! 6 tot 8 minuten.
Zet het weg, niet speciaal warm, niet speciaal koud (rond de 20 graden). In een beslagkom ofzo, met een vochtige doek erover, tochtvrij.
Laat 12 uur staan.
Hier kan je later mee varieren: kouder wegzetten & langer laten staan, zodat je meer smaak uit het deeg haalt en/of beter uitkomt in je priveplannen.

Na 12 uur deeg uitspreiden en zout toevoegen. Ik doe 5 theelepels zout, maar dit is iets wat je op eigen smaak zal moeten aanpassen.
Goed kneden, geen idee of de tijd hier veel uitmaakt, ik hou het na 10 minuten wel voor gezien.


In broodvorm vormen en erin stoppen. Eventueel wat sierwerk erbovenop snijden (inkepingen, scherp mesje, wat diagonale strepen).
Zorg dat de vorm niet meer dan halfvol is.
Het kan natuurlijk ook zonder vorm, in dat geval leg je je homp deeg op een bakplaat o.i.d. om na te rijzen.
Vochtige doek erover, op lekker warme plek neerzetten, laten rijzen.
Hoe lang het moet narijzen is afhankelijk van de temperatuur: de hoeveelheid deeg moet in volume verdubbelen. Kan in 1 a 2 uur gepiept zijn.

Oven voorverwarmen tot 200 graden.
Brood erin.
Bakken. Na kwartier thermostaat terugdraaien naar 180.
Brood in totaal 50 minuten bakken.
Zodra mogelijk: brood uit vorm halen, met natte handen even korst bestrijken, laten uitwasemen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 maart 2009 @ 10:42:27 #173
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67062426
waarom voeg je na de eerste keer rijzen pas het zout toe? Van alle recepten die ik gelezen heb zie ik dit voor het eerst
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67062497
Zout is slecht voor het gist / vermindert het rijzen.
In de prefermentrecepten die ik gebruik (biga, poolish) wordt in geen van de gevallen zout toegevoegd aan het eerste mengsel.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat als je met een voordeeg werkt, je minder gist gebruikt omdat het gist zichzelf vermenigvuldigt (in de tijd dat je het laat staan).
Bij een 'gewone' deegbereiding voeg je in 1 keer zoveel gist toe als voor rijzen van zout deeg benodigd is.
Bij een voordeeg wil je de gist maximaal laten vermenigvuldigen en geef je dat extra gelegenheid door het milieu niet zout te maken zolang dat niet per se nodig is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 maart 2009 @ 10:58:30 #175
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67062653
quote:
Op zondag 15 maart 2009 00:39 schreef 2cv het volgende:
Dit topic heeft mij op een idee gebracht. Ik zit wegens gezondheidsellende thuis (in het Fok!Stok topic staat een mooie samenvatting hoe en wat) en ik verveel mij soms een beetje. Misschien is het leuk eens te proberen om eens een brood te bakken.

Echter, het meest ingewikkelde wat ik ooit in de keuken heb klaargemaakt is pannekoeken (pannekoekmeel, melk, eieren, zakje vanillesuiker en vulling). Ik hoef het niet echt te leren (dus geen zin in 10 broden die ik verpest waarna het 11e brood enigzins eetbaar is) dus een pakje broodmix (of hoe die zooi ook maar heet) is voor mij goed genoeg.

Welk merk raden jullie mij dan aan ? Dan kan ik m'n vader dat duidelijk maken en naar de winkel sturen. Persoonlijk houd ik het meest van witbrood zonder zaadjes, klontjes, ongemalen graankorrels of wat dan ook maar er doorheen maar wat krenten of rozijnen is geen punt (das zacht ).
in de meeste gewone winkels is er niet zoveel keuze: wit/bruin/bruin met bv zonnebloempitten. Dus als je gewoon witbrood wilt maken moet je vader alleen het goede pak pakken
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 maart 2009 @ 11:08:05 #176
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67062827
quote:
Op zondag 15 maart 2009 10:47 schreef sigme het volgende:
Zout is slecht voor het gist / vermindert het rijzen.
In de prefermentrecepten die ik gebruik (biga, poolish) wordt in geen van de gevallen zout toegevoegd aan het eerste mengsel.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat als je met een voordeeg werkt, je minder gist gebruikt omdat het gist zichzelf vermenigvuldigt (in de tijd dat je het laat staan).
Bij een 'gewone' deegbereiding voeg je in 1 keer zoveel gist toe als voor rijzen van zout deeg benodigd is.
Bij een voordeeg wil je de gist maximaal laten vermenigvuldigen en geef je dat extra gelegenheid door het milieu niet zout te maken zolang dat niet per se nodig is.
Nee, het idee van een voordeeg, een preferment, is dat het gistingsproces verlengt wordt, zodat er veel smaak ontwikkeld wordt. Allerlei biochemische reacties vinden plaats, het verwerken van complexe suikers als zetmeel door de gist is daar eentje van, maar ook allerlei andere reacties.
Het gaat niet om de gisten maximaal te vermenigvuldigen. Moderne gisten werken te snel om brood goed tot smaak te laten komen. Daarom is een doorsnee brood van de bakker ook zo smakeloos.
Ik wil trouwens binnenkort zelf weer eens gaan experimenteren met niet-broodgisten, gisten voor de wijnmakerij of biermakerij om te kijken of dat smaakvolle resultaten opleverd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 maart 2009 @ 11:14:38 #177
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67062942
quote:
Op zondag 15 maart 2009 10:47 schreef sigme het volgende:
Zout is slecht voor het gist / vermindert het rijzen.
Ja daarom vind ik het juist gek dat er bij geen enkel recept gezegd wordt (zonder voordeeg) dat je bij de 2e keer kneden pas het zout moet toevoegen. Waarschijnlijk omdat het dan minder goed gemengd wordt. Er wordt altijd alleen de melding gedaan dat je het zout niet direct in aanraking met het gist moet laten komen.
quote:
In de prefermentrecepten die ik gebruik (biga, poolish) wordt in geen van de gevallen zout toegevoegd aan het eerste mengsel.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat als je met een voordeeg werkt, je minder gist gebruikt omdat het gist zichzelf vermenigvuldigt (in de tijd dat je het laat staan).
Bij een 'gewone' deegbereiding voeg je in 1 keer zoveel gist toe als voor rijzen van zout deeg benodigd is.
Bij een voordeeg wil je de gist maximaal laten vermenigvuldigen en geef je dat extra gelegenheid door het milieu niet zout te maken zolang dat niet per se nodig is.
meer een algemene vraag: kan je bij de 2e keer kneden ook 'te goed' kneden?

Ik heb van de week weer een brood gebakken. Was wel een pre-fab pakje (mn laatste ) uit de winkel . Woensdagavond gekneed, 2 uur rijzen en daarna nog een keer gekneed en in de bakvorm gedaan. Laten staan tot vrijdagmorgen en toen afgebakken. Maar relatief was het vrij weinig gerezen en het gebakken brood was erg compact. Ik heb (behalve het korstje ) het brood na 2 sneetjes ook weggegooid.

Kan het zijn dat ik er bij de 2e keer te veel lucht uit heb gekneed? Of moet ik het ergens anders in zoeken?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67062956
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, het idee van een voordeeg, een preferment, is dat het gistingsproces verlengt wordt, zodat er veel smaak ontwikkeld wordt.
Het zal toch niet voor niets zijn dat naarmate je een poolish langer laat staan, je er om te beginnen minder gist in doet.
quote:
Dit zijn de aanbevolen percentages:
2.5% gist voor een 2 uur durende fermentatie op omgevingstemperatuur
1.5% gist voor 3 uur
0.5% gist voor 8 uur
0.1% gist voor 12-16 uur
Van broodoven.com

Het doel is (natuurlijk) lekkerder brood. Maar blijkbaar vind er wel iets met die gistvermenigvuldiging plaats, en men is ook redelijk duidelijk in de instructie dat er geen zout moet in het voordeeg. Ik leg daar verband tussen, maar dat kan best onjuist zijn .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67063022
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:14 schreef The_Hives het volgende:

Ik heb van de week weer een brood gebakken. Was wel een pre-fab pakje (mn laatste ) uit de winkel . Woensdagavond gekneed, 2 uur rijzen en daarna nog een keer gekneed en in de bakvorm gedaan. Laten staan tot vrijdagmorgen en toen afgebakken. Maar relatief was het vrij weinig gerezen en het gebakken brood was erg compact. Ik heb (behalve het korstje ) het brood na 2 sneetjes ook weggegooid.

Kan het zijn dat ik er bij de 2e keer te veel lucht uit heb gekneed? Of moet ik het ergens anders in zoeken?
Deeg houdt op een gegeven moment ook op met rijzen - en gaat dan zelfs weer inzakken. Ik denk dat dat je gebeurd is. Misschien heeft daar het niet-teveel-gist bij langer laten staan ook wel mee te maken; zolang het gist kan blijven groeien zakt het deeg niet in.

Overigens wordt 'zout toevoegen' wel als tip gegeven bij de prefermenten als methode om het rijzen te vertragen. Je kan het dus ook wel toevoegen in eerste instantie, als je dat in de plannen beter uitkomt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 maart 2009 @ 11:39:27 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67063458
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:15 schreef sigme het volgende:

[..]

Het zal toch niet voor niets zijn dat naarmate je een poolish langer laat staan, je er om te beginnen minder gist in doet.
[..]

Van broodoven.com

Het doel is (natuurlijk) lekkerder brood. Maar blijkbaar vind er wel iets met die gistvermenigvuldiging plaats, en men is ook redelijk duidelijk in de instructie dat er geen zout moet in het voordeeg. Ik leg daar verband tussen, maar dat kan best onjuist zijn .
Ik zeg ook niet dat de opmerking over zout onjuist is, wat ik bedoel te zeggen is dat het bij een voordeeg, een preferment, poolish gaat om het proces langer te laten duren zodat er meer smaak ontstaat en niet om je gist maximaal te laten vermenigvuldigen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 maart 2009 @ 11:44:56 #181
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67063626
Zout speelt trouwens nog een rol in brooddeeg, het zorgt er ook voor dat je gluten beter hun werk doen en ze het gas (CO2) beter vasthoud in het brooddeeg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67063794
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat de opmerking over zout onjuist is, wat ik bedoel te zeggen is dat het bij een voordeeg, een preferment, poolish gaat om het proces langer te laten duren zodat er meer smaak ontstaat en niet om je gist maximaal te laten vermenigvuldigen.
Ja, eens. Maar weet jij dan waarom men blijkbaar van mening is dat het zout (eerst) beter weggelaten kan worden?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 15 maart 2009 @ 12:03:44 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67064133
quote:
Op zondag 15 maart 2009 11:51 schreef sigme het volgende:

[..]

Ja, eens. Maar weet jij dan waarom men blijkbaar van mening is dat het zout (eerst) beter weggelaten kan worden?
Waar? In de preferment? Om alles wat daar in leeft niet dwars te zitten denk ik, is een goeie vraag.
Zout pas laat toevoegen bij het "normaal" maken van brood?
Geen idee waarom met dat zou willen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67064374
Tvptje, als ik thuis ben ga ik het proberen .
pi_67068877
Ik snap er niks van, ik las dat gist suiker (brandstof) nodig heeft om te rijzen maar in het recept hierboven staat geen suiker maar zout? Toen ik het met zout probeerde rees er helemaal niets.. dan snap ik nog steeds niet wat ik fout deed. Dus al met al weet ik nog steeds niet hoe ik nou (let wel dus voor de eerste keer) een goed brood bak! Piet?!
  zondag 15 maart 2009 @ 14:21:46 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67068965
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:19 schreef heaven7 het volgende:
Ik snap er niks van, ik las dat gist suiker (brandstof) nodig heeft om te rijzen maar in het recept hierboven staat geen suiker maar zout? Toen ik het met zout probeerde rees er helemaal niets.. dan snap ik nog steeds niet wat ik fout deed. Dus al met al weet ik nog steeds niet hoe ik nou (let wel dus voor de eerste keer) een goed brood bak! Piet?!
Wat probeerde je met zout?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67069365
Heh, ik had een recept gevonden waar zout in moest (had dus geen suiker gebruikt) maar mijn deeg rees niet.. Had er geloof ik genoeg gist in gedaan.
  zondag 15 maart 2009 @ 14:51:18 #188
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67070193
En het zout moet niet direct in aanraking komen met het gist he . Dus eerst gist met water mengen (bijvoorbeeld in een kuiltje in het mee). En als je dat aan het mengen bent pas het zout toevoegen.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 maart 2009 @ 14:57:48 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67070425
quote:
Op zondag 15 maart 2009 14:30 schreef heaven7 het volgende:
Heh, ik had een recept gevonden waar zout in moest (had dus geen suiker gebruikt) maar mijn deeg rees niet.. Had er geloof ik genoeg gist in gedaan.
Er hoeft ook geen suiker in brood. Sterker nog, in frankrijk heeft men een broodwet die voorschrijft dat brood uit meel, water, zout en gist moet worden gemaakt (of die er tegenwoordig nog is weet ik niet)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67074480
Oh is zout dan ook brandstof voor gist?

* heaven7 is een noob heur
  zondag 15 maart 2009 @ 17:14:57 #191
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67075072
nee, juist niet.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 maart 2009 @ 17:29:30 #192
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67075540
Ik was zojuist op de site van onze plaatselijke molen aan het kijken, maar tijdens het seizoen kan ik daar gewoon 2.5 kg volkorentarwemeel halen voor 2,50 en ook droge gist en andere meel soorten en dergelijke. Dacht dat het een 'siermolen' was die zn rondjes af en toe draaiden

Ik ga daar dus binnenkort zeker een keer langs
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 maart 2009 @ 17:46:54 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67076045
quote:
Op zondag 15 maart 2009 16:55 schreef heaven7 het volgende:
Oh is zout dan ook brandstof voor gist?

* heaven7 is een noob heur
nope
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67076774
Hoe zit het dan Ik snap er echt geen reet van. Waarom dan die post over suiker als brandstof voor gist? En waarom moet (zoveel) zout het gist dan raken?

[ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 15-03-2009 18:12:06 ]
pi_67076824
quote:
Op zondag 22 februari 2009 13:44 schreef KrnKje het volgende:

[..]

Wat voor gist heb je gebruikt? Zakje uit de winkel (instant gist) kun je gewoon erin mikken, zolang je maar een suiker component hebt (honing of suiker) zodat de gist brandstof heeft.
  zondag 15 maart 2009 @ 18:17:26 #196
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_67076940
onschuldig tvp-tje
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 15 maart 2009 @ 18:37:00 #197
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67077547
quote:
Op zondag 15 maart 2009 18:11 schreef heaven7 het volgende:
Hoe zit het dan Ik snap er echt geen reet van. Waarom dan die post over suiker als brandstof voor gist? En waarom moet (zoveel) zout het gist dan raken?
suiker is een extra brandstof, maar is niet persé noodzakelijk voor een goed brood.


En er staat juist 2 keer dat het zout NIET het gist moet raken
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 15 maart 2009 @ 18:49:45 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67077905
quote:
Op zondag 15 maart 2009 18:11 schreef heaven7 het volgende:
Hoe zit het dan Ik snap er echt geen reet van. Waarom dan die post over suiker als brandstof voor gist? En waarom moet (zoveel) zout het gist dan raken?
Je hoeft geen suiker toevoegen, dat is een shortcut om je gist sneller te laten werken. Meel bevat zetmeel, en dat geeft voldoende voeding voor gist.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67078995
Dan vraag ik mij af waarom het bij mij tot 2 keer toe helemaal niet wilde rijzen..
  zondag 15 maart 2009 @ 19:50:26 #200
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67079807
quote:
Op zondag 15 maart 2009 19:23 schreef heaven7 het volgende:
Dan vraag ik mij af waarom het bij mij tot 2 keer toe helemaal niet wilde rijzen..
te koud?
Te heet?
Geen levende gist?
Te weinig geduld?
Teveel zout?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67079843
Zeker niet te weinig geduld Deeg enkele uren laten staan maar er gebeurde letterlijk niets helaas. Achja, ik koop wel weer gewoon brood. Het is niet aan mij besteed gok ik.
  zondag 15 maart 2009 @ 19:58:55 #202
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67080060
Niet meteen uit het veld laten slaan . Het is toch juist leuk om te experimenteren?

En je hoeft niet iedere keer 500 gram meel te gebruik. Gebruik kleinere porties, pas de werkwijze aan (kan een paar dingen te gelijkertijd doen) en kom er dan zo achter wat er fout gaat
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  maandag 16 maart 2009 @ 20:46:59 #203
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_67114717
heaven7 heb je voor de zekerheid je gist eerst 'geactiveerd' in lauwwarme melk met een theelepel suiker? Als er bellen aan het oppervlak komen, is de gist nog 'levend', anders weggooien en een nieuw zakje nemen.

Wat betreft het zout; zoutkristallen en gist zijn geen vriendjes. Daar zijn allerlei non-remedies op gevonden, zoals het aan de rand in het deeg mengen, het er op het laatst indoen, maar de truuk is het gewoon in het water oplossen en dan erdoorheen kneden; dan is het zout opgelost in het water en doen de kristallen geen kwaad meer.

Voor de ingredienten gebruik ik altijd de volgende verhoudingen (komt niet op een procentje overigens bij de grote hoeveelheden)
100% meel (dit is je referentie in gewicht)
0.8 - 1,5% instantgist (2,2 keer zoveel gewone gist)
2% zout
5% vet
63% vocht
(evt. 2 - 4% zoet) (honing/suiker)

Bijvoorbeeld: 500gr meel, 7gr gist, 10 gr zout, 25gr boter, 315ml water, 10gr honing.

Overigens is het net zo'n nieuw fabeltje dat gist een brandstof nodig heeft, suiker wordt enkel toegevoegd voor de smaak. Bloem/meel bevat van zichzelf meer dan voldoende brandstof voor de huidige gistsoorten.

Voor volkorenbrood wordt niet vaak 100% volkorenmeel gebruikt omdat dit te veel ruwe bestandsdelen bevat waardoor de gluten een minder stabiel kruim kunnen bouwen waardoor het minder luchtig wordt.
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 22:04:26 #204
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67117708
@KrnKje: ik snap je berekening(en) niet. 2% zout wordt 10 gram
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67121215
quote:
Op maandag 16 maart 2009 22:04 schreef 2cv het volgende:
@KrnKje: ik snap je berekening(en) niet. 2% zout wordt 10 gram
500 gram bloem, 1% = 500/100=5, 2%=2x5=10
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  † In Memoriam † maandag 16 maart 2009 @ 23:20:30 #206
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67121569
Ik had dat van die 500 gram bloem niet gelezen, ik dacht dat er 100 stond
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67121624
Ik hoopte al dat je wel wist hoe je 2% van 500 kan berekenen
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_67150736
Ik bak zo af en toe wel eens brood. Voor de leuk, zelf kneden enzo. Maar vind mijn brood altijd zo vlak en oninteressant smaken. Binnenkort eens proberen met een preferment, zien hoeveel dat helpt met smaak. Ik gebruik overigens altijd goedkope standaardbloem, vaak met wat volkorenmeel erbij gemengd.

Wat mijn interesse de laatste tijd wat heeft aangewakkerd is een japanse tekenfilm: Yakitate Japan. Voor een onzin Anime als deze zit er nog wel aardig wat correcte feitenkennis en baktechnieken in. Een aantal varianten uit de serie zijn leuk genoeg om zelf eens te proberen. Brood omgeven door een laag halfgaar koekdeeg (melonpan) en ordinaire croissants.
  dinsdag 17 maart 2009 @ 23:28:35 #209
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_67155432
quote:
Op zondag 15 maart 2009 19:23 schreef heaven7 het volgende:
Dan vraag ik mij af waarom het bij mij tot 2 keer toe helemaal niet wilde rijzen..
Bij een tweede keer kneden worden de bestaande luchtcellen alleen maar kleiner. Als je te lang doorgaat blijft er dus geen cel meer over en zijn je gluten kapot. Deeg dus overkneed. De beste methode is een deeg eerst goed afkneden, rust geven, ontgassen en vormen tot het gewenste brood.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 09:23:50 #210
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67230261
quote:
Op maandag 16 maart 2009 20:46 schreef KrnKje het volgende:


Wat betreft het zout; zoutkristallen en gist zijn geen vriendjes. Daar zijn allerlei non-remedies op gevonden, zoals het aan de rand in het deeg mengen, het er op het laatst indoen, maar de truuk is het gewoon in het water oplossen en dan erdoorheen kneden; dan is het zout opgelost in het water en doen de kristallen geen kwaad meer.

dus als ik het goed begrijp, kan ik ook eerst het zout in water oplossen en dan in het zelfde water de gist toevoegen? En dat levert dan geen problemen op?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  vrijdag 20 maart 2009 @ 10:37:31 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67232288
quote:
Op vrijdag 20 maart 2009 09:23 schreef The_Hives het volgende:

[..]

dus als ik het goed begrijp, kan ik ook eerst het zout in water oplossen en dan in het zelfde water de gist toevoegen? En dat levert dan geen problemen op?
Nee, je gist in wat water oplossen en dan daarmee deeg maken, aan dat deeg het zout toevoegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 20 maart 2009 @ 12:01:22 #212
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67235101
ja, dat dacht ik dus ook. Maar zoals KrnKJe het omschrijft doet hij het anders.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † vrijdag 20 maart 2009 @ 22:41:24 #213
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67255915
Wat is goede gist ? Ik heb ooit eens brood gebakken, maar dat was met speciale gist waarbij ik het rijzen over kon slaan. Of het slim was weet ik niet, maar ik heb het deeg toch een kans gegeven om te rijzen. Dat rees dus totaal niet en dat brood was ongeveer even hard als een baksteen en ook ongeveer even luchtig. Die gist moet ik dus niet weer hebben, maar wat is wel goede gist ?

Overigens, ik wil dit recept eens uitproberen: http://nl.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Brood
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67261699
De beste gist vind ik verse gist; te koop bij de Jumbo, bij natuurvoedingswinkels en soms bij de echte bakker.

Ook altijd bruikbaar zijn van die zakjes droge gist, te koop bij elke supermarkt bij de taartbakspullen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 21 maart 2009 @ 09:45:09 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67263001
De vraag is wat je wilt van de gist. Het brood snel laten rijzen doen de broodgisten uit zakjes en vers allemaal erg snel en goed. Maar ik wil nu juist veel smaak aan mijn brood. Dat kost tijd en daarom maak ik prefermenten. Ik wil binnenkort gaan experimenteren met wijn en biergisten om te zien wat dan de smaakresultaten worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 11:17:46 #216
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67264490
Ben nu een brood aan het maken, niets spannends, 50% rogge 50% tarwe.
500 gram volkoren meel (half tarwe/rogge dus)
350 gram water (of cc)
gist (gewoen een zakje droge gist)
zuurdeeg uit een zakje
zout
100 gram van het meel met 100 cc water gemengd en wat van de gist en zuurdeeg toegevoegd. 24 uur laten fermenteren.
volgende dag dus
400 gram meel
250 ml water
schepje zout
In de kitchenaid. mengen, preferment toegevoegd, rest van het gist toegevoegd.
tien minuten kneden, half uur laten staan, verder gekneed zo een 5 minuten.
Daarna met wat bloem antikleef gemaakt en in 3 bolletjes verdeeld.
Op een bakblik gelegd en laat het nu verder omhoog komen tot het groot genoeg is en dan wordt het gebakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 maart 2009 @ 12:57:51 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67266437
Is lekker geworden, met een mooi licht zurig tintje.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † zaterdag 21 maart 2009 @ 14:29:46 #218
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67268476
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
De vraag is wat je wilt van de gist. Het brood snel laten rijzen doen de broodgisten uit zakjes en vers allemaal erg snel en goed. Maar ik wil nu juist veel smaak aan mijn brood. Dat kost tijd en daarom maak ik prefermenten. Ik wil binnenkort gaan experimenteren met wijn en biergisten om te zien wat dan de smaakresultaten worden.
Ik wil simpelweg dat het werkt zodat ik iets uit de oven kan halen wat eetbaar is en een beetje op brood lijkt (en er naar smaakt).

Het maken van Brinta heb ik eindelijk onder de knie, een ei bakken is een culinair hoogstandje.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 21 maart 2009 @ 16:41:33 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67271195
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 14:29 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik wil simpelweg dat het werkt zodat ik iets uit de oven kan halen wat eetbaar is en een beetje op brood lijkt (en er naar smaakt).

Het maken van Brinta heb ik eindelijk onder de knie, een ei bakken is een culinair hoogstandje.
Dan gewoon een mix gebruiken, makkelijk, eenvoudig en een redelijk tot goed resultaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † zaterdag 21 maart 2009 @ 17:00:46 #220
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67271565
Dan ga ik eens wat omklooien met broodmix.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 21 maart 2009 @ 23:44:05 #221
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_67282231
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 11:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben nu een brood aan het maken, niets spannends, 50% rogge 50% tarwe.
500 gram volkoren meel (half tarwe/rogge dus)
350 gram water (of cc)
gist (gewoen een zakje droge gist)
zuurdeeg uit een zakje
zout
100 gram van het meel met 100 cc water gemengd en wat van de gist en zuurdeeg toegevoegd. 24 uur laten fermenteren.
volgende dag dus
400 gram meel
250 ml water
schepje zout
In de kitchenaid. mengen, preferment toegevoegd, rest van het gist toegevoegd.
tien minuten kneden, half uur laten staan, verder gekneed zo een 5 minuten.
Daarna met wat bloem antikleef gemaakt en in 3 bolletjes verdeeld.
Op een bakblik gelegd en laat het nu verder omhoog komen tot het groot genoeg is en dan wordt het gebakken.
Weet je zeker dat je alles goed hebt gedaan? Bakken met rogge komt zeer nauw.
Ten eerste is Rogge een heel ander graan soort dan bv tarwe. Rogge heeft een zeer hoog enzym activiteit. Om deze enzymen te onderdrukken moet je rogge verzuren.

Dit doe je inderdaad door middel van een zuurdeeg. Maar ik denk dat je zuurdeeg niet zuur genoeg is geweest om aan de 500 zuurgraad eenheden te komen (50% roggemeel x 10=het aantal benodigde zuurgraadeenheden).
Een zuurdeeg bevat vaak tussen de 40 en 60 zuurgraad eenheden. Dit zuurdeeg had je dus zo'n 13% moeten toevoegen (650 g.) Kan natuurlijk dat het zuurdeeg in poedervorm een hogere zuurgraad heeft. Dat weet ik dus niet

Verder heeft roggebloem/meel geen echte bakwaarde. Dank zij de pentosanen die aanwezig zijn in rogge kan men een brood maken, want rogge bevat niet echt gluten zoals tarwe. Dit betekend wel dat je Rogge anders 'afkneed' dan een tarwebrood. Ten eerste moet je een hogere watertemperatuur nemen omdat de roggen geen oploop temperatuur heeft (bij tarwe komt veel energie vrijd tijdens het kneden door het steeds sterker wordend gluten netwerk). Bij een deeg met 50% rogge zou ik zeker een water temperatuur van 26 graden nemen!

Ook het kneden is zeer belangrijk. Een roggebrood kan je het best langzaam kneden. Let zeer goed op tijdens het kneden. Een roggebrood raakt zeer snel "overkneed". Dan draai je het "gluten netwerk" kapot en dit krijg je niet meer goed. Ik lees dat je het aan het einde van het kneden antikleef gemaakt hebt met wat bloem. Als het deeg goed afgekneed was was dat niet echt nodig geweest naar mijn mening.

Een roggbrood moet je ook zeer voorzichtig opmaken tot brood. Deze mag niet te strak worden opgerold, want dat gaat zeker scheuren in de oven. Ook insnijden, prikken of knippen van het brood is noodzakelijk voor het bakken omdat hij anders zeer onregelmatig gaat scheuren. (hij kan zijn energie nergens kwijt waardoor de korst op allerlei plaatsen scheurt.)

Misschien heb je je wel aan de 'spelregels' van bakken met rogge gehouden, ik geef alleen een paar tips om een perfect mooi gebakken roggebrood met een regelmatige kruim structuur te maken
  zondag 22 maart 2009 @ 10:25:22 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67287020
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 23:44 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je alles goed hebt gedaan? Bakken met rogge komt zeer nauw.
Ten eerste is Rogge een heel ander graan soort dan bv tarwe. Rogge heeft een zeer hoog enzym activiteit. Om deze enzymen te onderdrukken moet je rogge verzuren.

Dit doe je inderdaad door middel van een zuurdeeg. Maar ik denk dat je zuurdeeg niet zuur genoeg is geweest om aan de 500 zuurgraad eenheden te komen (50% roggemeel x 10=het aantal benodigde zuurgraadeenheden).
Een zuurdeeg bevat vaak tussen de 40 en 60 zuurgraad eenheden. Dit zuurdeeg had je dus zo'n 13% moeten toevoegen (650 g.) Kan natuurlijk dat het zuurdeeg in poedervorm een hogere zuurgraad heeft. Dat weet ik dus niet
vloeibaar in een plastic verpakking koop ik dat hier, heb ook zelf wel eens mijn zuurdeeg gemaakt.
quote:
Verder heeft roggebloem/meel geen echte bakwaarde. Dank zij de pentosanen die aanwezig zijn in rogge kan men een brood maken, want rogge bevat niet echt gluten zoals tarwe. Dit betekend wel dat je Rogge anders 'afkneed' dan een tarwebrood. Ten eerste moet je een hogere watertemperatuur nemen omdat de roggen geen oploop temperatuur heeft (bij tarwe komt veel energie vrijd tijdens het kneden door het steeds sterker wordend gluten netwerk). Bij een deeg met 50% rogge zou ik zeker een water temperatuur van 26 graden nemen!

Ook het kneden is zeer belangrijk. Een roggebrood kan je het best langzaam kneden. Let zeer goed op tijdens het kneden. Een roggebrood raakt zeer snel "overkneed". Dan draai je het "gluten netwerk" kapot en dit krijg je niet meer goed. Ik lees dat je het aan het einde van het kneden antikleef gemaakt hebt met wat bloem. Als het deeg goed afgekneed was was dat niet echt nodig geweest naar mijn mening.
Rogge hoef je niet echt te kneden, er vormen zich toch geen gluten.
quote:
Een roggbrood moet je ook zeer voorzichtig opmaken tot brood. Deze mag niet te strak worden opgerold, want dat gaat zeker scheuren in de oven. Ook insnijden, prikken of knippen van het brood is noodzakelijk voor het bakken omdat hij anders zeer onregelmatig gaat scheuren. (hij kan zijn energie nergens kwijt waardoor de korst op allerlei plaatsen scheurt.)

Misschien heb je je wel aan de 'spelregels' van bakken met rogge gehouden, ik geef alleen een paar tips om een perfect mooi gebakken roggebrood met een regelmatige kruim structuur te maken
Dank
Deeg met rogge plakt altijd, ken het niet anders, ik strooi wat bloem er op zodat ik het met de hand kan vormen. Dat rogge "scheurt" vind ik niet zo erg eigenlijk dat geeft een mooie rustikale korst,\

Ben jij Bakker?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 maart 2009 @ 11:29:57 #223
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_67288286
quote:
Op zondag 22 maart 2009 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben jij Bakker?
Ja proefbakker zelfs
  zondag 22 maart 2009 @ 11:33:07 #224
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67288353
quote:
Op zondag 22 maart 2009 11:29 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Ja proefbakker zelfs
Dat heet, je werkt in het lab van een grote bakkerij/broodfabriek?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 maart 2009 @ 12:16:39 #225
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_67289288
quote:
Op zondag 22 maart 2009 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat heet, je werkt in het lab van een grote bakkerij/broodfabriek?
Nee, ik werk voor een grondstoffenleverancier. Ik ontwikkel nieuwe producten, ik geef workshops aan bakkers en ga met bakkers naar onze fabrieken in duitsland. Ik ga naar bakkers die problemen hebben en draai daar een nachtje mee, ik ontwikkel nieuwe recepten en verzin met ons team nieuwe concepten.
pi_67331735
quote:
Op zondag 22 maart 2009 12:16 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Nee, ik werk voor een grondstoffenleverancier. Ik ontwikkel nieuwe producten, ik geef workshops aan bakkers en ga met bakkers naar onze fabrieken in duitsland. Ik ga naar bakkers die problemen hebben en draai daar een nachtje mee, ik ontwikkel nieuwe recepten en verzin met ons team nieuwe concepten.
O wat leuk!
Waar ligt je interesse op broodgebied?
Heb je ook kneedcursussen gevolgd en in Frankrijk de kunsten geleerd?

Momenteel tracht ik een lekker lukkend zuurdesem te laten ontwikkelen, maar het wordt nooit zo lekker als een bepaald desembrood wat ik altijd koop. Ik woon in een stad en dat brood wat ik wel eens koop wordt in een Duitsig dorp gevangen, wellicht is dat het voornaamste verschil?
  maandag 23 maart 2009 @ 18:29:46 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67332076
quote:
Op zondag 22 maart 2009 12:16 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Nee, ik werk voor een grondstoffenleverancier. Ik ontwikkel nieuwe producten, ik geef workshops aan bakkers en ga met bakkers naar onze fabrieken in duitsland. Ik ga naar bakkers die problemen hebben en draai daar een nachtje mee, ik ontwikkel nieuwe recepten en verzin met ons team nieuwe concepten.
Heb je wat tips over vakliteratuur vooral op rogge-zuurdesem gebied?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67332128
Ik heb een keer zuurdesem gemaakt, volgens het recept van Jamie Oliver.
quote:
Maandag Meng 500 gram biologisch roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te maken en doe dat een kom. Zet het eerst een uur buiten en breng het vervolgens naar een warm plekje binnen, waren je het afgedekt met keukenfolie en laat staan.

Dinsdag Het begin te bubbelen. Laat het met rust.

Woensdag Het mengsel blijft maar bubbelen en wordt enigszins grijs. Roer nu een handje bloem en een beetje water door het mengsel, net genoeg om het weer dezelfde consistentie te geven als op maandag. Laat het weer staan, nog steeds afgedekt.

Donderdag Laat het met rust.

Vrijdagmiddag ondertussen heb je een bierachtig, moutig, askeurig mengsel, vol natuurlijke gist en met veel karakter. Om het brood te maken doe je door dit mengsel een kilogram bloem en voegt er zoveel water aan toe dat je een stevig, soepel deeg krijgt dat niet meer plakt. Kneed het ruim vijf minuten. Haal er 500 gram af voor een volgende begin mengsel, voordat je er zout bij doet. Dek het af en zet het weg, klaar om het zelfde proces de volgende dag te herhalen, en de dag daarna, enzovoort. Voeg aan het overige zuurdesem desgewenst zout toe. Vorm het deeg en leg het in een kom of blik en dek het af met een met bloem bestoven theedoek. Laat het 14 uur staan.

Zaterdagochtend Bak het brood. Verwarm de oven voor op 190 ºC. Leg het deeg voorzichtig op een met bloem bestrooid bakblik, maak er vrij diepe inkepingen in en bak het een uur of totdat het krokant is een hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het afkoelen en eet het vers of geroosterd.
Zuurdesem was prima gelukt. Steeds na nieuw deeg gemaakt te hebben hield ik wat apart voor het volgende deeg. Na een aantal weken verloor het kracht en lukte het me niet het te redden.

Hier is ook nog een recept voor het zelf maken van zuurdesem, te lang om te citeren vind ik: http://bakemyday.blogspot(...)wieltjes-en-een.html
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 maart 2009 @ 18:39:51 #229
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67332353
Het lijkt me leuk om eens te doen maar er staan zoveel verschillende meningen en dingen in het topic dat ik de weg kwijt ben.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67332481
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:39 schreef popolon het volgende:
Het lijkt me leuk om eens te doen maar er staan zoveel verschillende meningen en dingen in het topic dat ik de weg kwijt ben.
Simpel foutloos-kan-niet-mislukken brood: broodmix
Zuurdesembrood: zuurdesem
Zuiver brood: lekker meel, gist, water, zout
Toeters-en-bellenbrood: bijpassend kookboek

En als je je daarna echt in wil verdiepen: prefermenten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 23 maart 2009 @ 18:47:33 #231
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_67332555
Thanks.

Ik heb ook al een paar leuke blogs gevonden.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_67333486
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:39 schreef popolon het volgende:
Het lijkt me leuk om eens te doen maar er staan zoveel verschillende meningen en dingen in het topic dat ik de weg kwijt ben.
Mijn idee.
pi_67333609
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:15 schreef heaven7 het volgende:

[..]

Mijn idee.
Het is niet moeilijk.

Kies 1 recept dat je om willekeurig welke reden wel aanstaat.
Probeer het uit.

Herhaal. Naar gelang succes van het vorige brood: hetzelfde recept of een ander.
Herhaal. Zie hierboven.

Doe ervaring op. Praatjes vullen geen gaatjes.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67335750
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:47 schreef popolon het volgende:
Thanks.

Ik heb ook al een paar leuke blogs gevonden.
Als je het wat onder de knie hebt lijkt dit me wel wat voor jou:

Brood bakken in de Dutch Oven .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 24 maart 2009 @ 16:58:19 #235
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67362757
quote:
Op maandag 23 maart 2009 19:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is niet moeilijk.

Kies 1 recept dat je om willekeurig welke reden wel aanstaat.
Probeer het uit.

Herhaal. Naar gelang succes van het vorige brood: hetzelfde recept of een ander.
Herhaal. Zie hierboven.

Doe ervaring op. Praatjes vullen geen gaatjes.
zo doe ik het ook. Eerst gewoon een paar keer standaard pre-fab pakken. En dan zelf aan de gang met meel gist en zout ed
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67367996
Iemand hier al ervaringen met ongekneed brood? Ik dacht hier al eens wat gezien te hebben, maar ik vind het niet zo terug in het topic.

Met youtube afstruinen op tips en ideën kwam ik ditte tegen:


Meel, water, gist en zout in een emmer gooien, doorroeren en bewaren in de koelkast. Na fermentatie met een handje bloem een klomp deeg in vorm brengen en bakken. Vooral niet kneden. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe kan er zonder kneden toch een stevig glutennetwerk ontstaan?
  dinsdag 24 maart 2009 @ 19:59:39 #237
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67368450
no-knead-bread

Is hier op Fok! ook nog ergens een topic van!
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:02:40 #238
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_67373154
quote:
Op maandag 23 maart 2009 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je wat tips over vakliteratuur vooral op rogge-zuurdesem gebied?
Wat wil je weten?

Heb hier verschillende vaktechnische boeken uit Duitsland met stof waar geen een Nederlandse bakkers opleiding ook maar over durft te dromen!
pi_67373540
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Wat wil je weten?

Heb hier verschillende vaktechnische boeken uit Duitsland met stof waar geen een Nederlandse bakkers opleiding ook maar over durft te dromen!
Duits brood is dan ook vele malen lekkerder dan Nederlands brood...
Verder schaamteloze TVP, omdat ik ook sinds kort begonnen ben met zelf brood bakken!
  † In Memoriam † zaterdag 28 maart 2009 @ 13:25:22 #240
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67491902
Ik heb hier staan:
- 1 pak mix voor witbrood van Koopmans
- 1 pak bio tarwebloem, ook van Koopmans
- 1 pakje met daarin 3 zakjes gedroogde gist die ik volgens de verpakking niet op zou hoeven lossen. Dit is vna Dr. Oetker. 7 gram gist per zakje trouwens, wat volgens de verpakking goed is voor 500 gram bloem.

Van de week mar eens beginnen met de broodmix. Eventuele tips zijn welkom.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67491984
Duits brood
  zaterdag 28 maart 2009 @ 15:26:30 #242
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67494632
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef Mr-Z het volgende:

[..]

Wat wil je weten?

Heb hier verschillende vaktechnische boeken uit Duitsland met stof waar geen een Nederlandse bakkers opleiding ook maar over durft te dromen!
Titels?
Hoor het graag, Nederlandse bakkersopleidingen zijn me worst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67736688
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens een brood gebakken, een simpel witbrood van bloem, gist, zout en water:


let niet op de kwaliteit van de telefoonfoto
  zondag 5 april 2009 @ 19:23:43 #244
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67736861
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens een brood gebakken, een simpel witbrood van bloem, gist, zout en water:

[ afbeelding ]
let niet op de kwaliteit van de telefoonfoto
Ziet er keurig uit. Was het ook lekker?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_67736873
Ziet er mooi uit .

Ik heb gister brood gebakken.

Eerst poolish gemaakt: 1 pond bloem, halve liter water, 4gr (droge) gist.
Halve dag later er twee degen van gemaakt:
Eentje aangevuld met witte bloem, een hand rozijnen, wat bruine basterdsuiker, zout.
Eentje aangevuld met half volkorenmeel/ half bloem, beetje gebakken pijnboompitten en wat sesam en zout.

Lekkere broden, wat ik erg lekker vind aan die voorbereiding met dat kleddernatte beslag is dat het uiteindelijke brood een beetje oliebolachtige structuur krijgt. Het proeft / voelt ietwat of er een scheutje olie door is gegaan, terwijl er geen spoortje vet aan te pas komt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_67737095
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ziet er keurig uit. Was het ook lekker?
  zondag 5 april 2009 @ 19:35:31 #247
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67737268
o ja, goede reminder. Ik moest nog recepten gaan zoeken voor lekkere paasbroodjes
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  maandag 6 april 2009 @ 01:25:33 #248
22389 boku
Oppermoppermidget
pi_67747763
quote:
Op zaterdag 14 maart 2009 19:45 schreef Guido81 het volgende:
500gr meel (bloem, volkorenmeel, boekweit, rogge etc)
300ml water
10 gram zout (ongeveer een eetlepel)
15gr verse gist of 7 gram droge
25gr boter of 3 eetlepels (olijf)olie
evt vulling (zaden/noten, kaas/uien, suikerklontjes, etc)

10 minuten goed kneden, het moet net niet meer plakken. Eventueel water of bloem toevoegen om de juiste consistentie te krijgen. Daarna gaat het met name om het te laten rijzen in een kom met daaroverheen een theedoek of folie. Het volume moet zijn verdubbeld. Op een warme plek duurt dit ongeveer 1 uur, op kamertemperatuur 1,5 uur en op een koele plaats wel 2 tot 3 uur. Als het genoeg gerezen is 2 of 3 keer met een vuist de meeste lucht eruit slaan. Daarna kreden tot een bal of in een vorm doen. Nu nog eens laten rijzen tot het weer verdubbeld is in volume (45minuten tot een uur). Dan is het gereed om te bakken op 200 graden voor ongeveer 35 minuten.
Ik heb pas ook een paar keer brood gemaakt volgens het recept hierboven. Ik gebruik dan wel olijfolie en geen boter en als ik het de 2de keer laat rijzen doe ik dat in een voorverwarmde oven op zo'n 30/40 graden.

En ik moet zeggen het is alle keren goed gelukt. Maar mijn brood is qua structuur meestal vrij compact, een beetje zoals op de foto's van The_Hives een paar pagina's terug is te zien. Enige idee wat ik wat ik kan doen zodat de structuur iets losser wordt? Kneed ik het te lang of te kort?
“Do nothing which is of no use.” - Miyamoto Musashi
pi_67768361
Na een standaard brood dit weekend bij de molen maïsmix gekocht..
Iemand ideetjes voor n recept?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 15:40:00 #250
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67796406
Ik ben ook in de keuken gedoken en nu ligt er een bol deeg te rijzen. Ik hoop dat het goed komt want er zitten wat korreltjes in het deeg (ik heb mix voor witbrood gekocht). Misschien had ik het water toch niet scheutje voor scheutje tijdens het mixen toe moeten voegen. Om de korreltjes die los in de beslagkom lagen toch in het deeg te krijgen heb ik het met de hand een beetje gekneed. Het is nu netjes een bol, maar wel met wat korreltjes.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:11:00 #251
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67797507
quote:
Op maandag 6 april 2009 18:54 schreef Ml-etje het volgende:
Na een standaard brood dit weekend bij de molen maïsmix gekocht..
Iemand ideetjes voor n recept?
ik heb hier wel wat boekjes, maar niet echt zin om dat over te typen

Als je even googled zijn er genoeg recepten te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op :

http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://uitdekeukenvanarde(...)od%20uit%20de%20oven
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 17:13:52 #252
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67799882
Brood is gebakken en lijkt geslaagd te zijn. Ik moet het nog wel proeven. Ik laat het overigens in het bakblik afkoelen. Daarover stond niets op de verpakking van de broodmix maar wel op de verpakking van het bakblik.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 17:14:48 #253
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67799921
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:11 schreef The_Hives het volgende:

[..]

ik heb hier wel wat boekjes, maar niet echt zin om dat over te typen

Als je even googled zijn er genoeg recepten te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op :

http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://uitdekeukenvanarde(...)od%20uit%20de%20oven
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm
Is scannen een optie ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:16:44 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67799981
Scannen, grmbl, heb een prachtige sony scanner die het niet onder Vista doet, grmbl, off topic, maar kan er kribbig van worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 17:21:31 #255
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67800133
Digitale foto dan ? Ik heb een programmatje wat text uit een afbeelding kan 'lezen' zodat ik de text hier neer kan zetten.

Maarruh, Piet, kan jij wat zinnigs zeggen over mijn deeg (staat op de vorige pagina waarschijnlijk, post #250).

Ik heb foto's van het brood gemaakt, die zal ik zometeen even posten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67800331
Thanks Hives..ga even de linken scannen op nut
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:34:20 #257
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67800588
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:13 schreef 2cv het volgende:
Brood is gebakken en lijkt geslaagd te zijn. Ik moet het nog wel proeven. Ik laat het overigens in het bakblik afkoelen. Daarover stond niets op de verpakking van de broodmix maar wel op de verpakking van het bakblik.
op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slap
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:35:46 #258
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67800637
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:27 schreef Ml-etje het volgende:
Thanks Hives..ga even de linken scannen op nut
ywc

Ik kan je geen advies geven welk recept voor maïsbrood het beste is. Ik heb hier wel maïsmeel liggen maar heb het nog niet gebruikt
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:40:30 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67800800
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 15:40 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook in de keuken gedoken en nu ligt er een bol deeg te rijzen. Ik hoop dat het goed komt want er zitten wat korreltjes in het deeg (ik heb mix voor witbrood gekocht). Misschien had ik het water toch niet scheutje voor scheutje tijdens het mixen toe moeten voegen. Om de korreltjes die los in de beslagkom lagen toch in het deeg te krijgen heb ik het met de hand een beetje gekneed. Het is nu netjes een bol, maar wel met wat korreltjes.
Korreltjes? Hoe groot?
Speldenknopjes en grijs? dat kan het gist zijn?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:41:17 #260
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67800825
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:34 schreef The_Hives het volgende:

[..]

op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slap
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 17:57:11 #261
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67801335
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:34 schreef The_Hives het volgende:

[..]

op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slap
Daar ben ik inmiddels ook achter. Op 1 of andere manier komt er vocht in het bakblik wat condenseert en in het brood trekt. Bij mij is het volgens mij nog net goed gegaan.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Korreltjes? Hoe groot?
Speldenknopjes en grijs? dat kan het gist zijn?
Het was meer schilfertjes achtig. Platgedrukte hompjes deeg zeg maar. Het leek ook iets droger te zijn dan de rest van het deeg. De kleur was het zelfde als de rest van het deeg.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 18:01:41 #262
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67801498
Okee, het is voor de meesten van jullie niet superbijzonder, maar omdat ik een kookn00b ben, hier toch wat foto's van mijn brood:







Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:04:51 #263
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_67801595
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:01 schreef 2cv het volgende:
Okee, het is voor de meesten van jullie niet superbijzonder, maar omdat ik een kookn00b ben, hier toch wat foto's van mijn brood:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Recept/baktemp/baktijd?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_67801836
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:04 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Recept/baktemp/baktijd?
Volgens mij begint het met koop een pak Koopmans broodmix
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:01 schreef 2cv het volgende:
Okee, het is voor de meesten van jullie niet superbijzonder, maar omdat ik een kookn00b ben, hier toch wat foto's van mijn brood:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes, hoe is de binnenkant?
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:14:31 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67801937
Keurig brood hoor, en vergeet niet, brood bakken is niet eenvoudig, bakker is niet voor niets een écht vak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 18:18:52 #266
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67802071
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:04 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Recept/baktemp/baktijd?
Recept:

Benodigdheden
• l pak Koopmans Mix voor Witbrood
• 3 dl (300 ml) handwarm water
• 25 g boter of margarine (op kamertemperatuur) fxfra nodig
• bakvorm van ca. 30 cm

Oven temperatuur
Elektrische oven: 220 °C

• Doe de mix en de boter in een beslagkom (houd eventueel één afgestreken eetlepel mix achter • voor decoratie) en voeg het water toe.
• Kneed het geheel in circa 4 minuten met een mixer met deeghaken tot een soepel deeg.
• laat het deeg in de kom, afgedekt met plastic, 10 minuten rijzen bij kamertemperatuur.
• Vet ondertussen de bakvorm in.
• Druk het deeg plat en trek het uit tot een lap.
• Vouw de lap in drieën dicht en druk dit weer plat.
• Rol de lap stevig op tot een deegrol.
• Leg de deegrol met de naad naar beneden in de bakvorm.
• Leg een theedoek over de deegrol en laat het deeg 45 minuten narijzen.
• Verwarm 15 minuten voor het bakken de oven voor.
• Bak het brood onder in de oven in circa 25 minuten gaar en bruin.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:11 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Volgens mij begint het met koop een pak Koopmans broodmix
Klopt
quote:
[..]

Netjes, hoe is de binnenkant?
Ik heb het brood nog niet open gezaagd. Ik denk dat ik dat pas morgen doe.
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Keurig brood hoor, en vergeet niet, brood bakken is niet eenvoudig, bakker is niet voor niets een écht vak
Dankje ! Dat wil ik ook best geloven. Toch lijkt het mij leuk om hier eens wat mee om te prutsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:19:57 #267
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67802107
Het is een heerlijke hobby, brood maken, en het kost alleen maar tijd, materiaal is erg goedkoop.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 18:22:52 #268
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67802217
Precies En ondanks dat het alleen maar tijd kost, kost het niet eens zo heel veel tijd.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67802819
Even een tvp'tje
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 18:46:43 #270
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67803009
Brood toch open gesneden en geproefd. Enerzijds zit er aan dit brood vrij veel smaak, anderzijds is het brood een beetje flauw. Maar ik kan absoluut niet zeggen dat het vies is ofzo.

Foto's van het gesneden brood:



Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:50:44 #271
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67803155
Brood heeft best wat zout nodig, 2CV. Maar begrijp je nu het idee van de prefermenten, de queeste naar de diepe mooie broodsmaak?
:-)
Als je er aan begint laat het je niet meer los.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:02:35 #272
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67803570
ik zag trouwens gister tarwemeel bij de Appie voor 1 euro ofzo. Koop ik het dus voor niets bij een biologische winkel voor 2,50 mijn eigen supers hadden het niet, op die mixen na Tijd dat de molen hier weer open gaat (seizoen begint bijna). Dan ga ik het daar halen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67803671
455 gr. tarwebloem
105 gr. maismeel
1/4 tl. tabasco
320 ml. water
3 el. maisolie
1 el. suiker
1 1/2 tl. zout
4,5 gr. gedroogde gist

Goede links Hives!!
Dit is wel het enige maïsbrood op 1 andere ingewikkelde versie na..
Heb maïsmix en van maïsolie heb ik nog nooit v gehoord maar ga het even zoeken.
Wel superideeën opgedaan
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 19:19:29 #274
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67804148
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Brood heeft best wat zout nodig, 2CV. Maar begrijp je nu het idee van de prefermenten, de queeste naar de diepe mooie broodsmaak?
:-)
Als je er aan begint laat het je niet meer los.
Wattus
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:22:16 #275
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67804232
Buter, brea en griene tsiis
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 19:25:22 #276
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67804333
Boter, roggebrood en groene kaas

Nu is het jouw beurt
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:40:50 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67804831
Preferment is een hoeveelheid deeg maken die je lang laat gisten (dagen) wat je dan bij je deeg doet als je een brood maakt. Doordat dit lang heeft gegist hebben de gisten en de enzymen een kans gehad het zetmeel en eiwit in het meel om te zetten in smaak.
Queeste of kweste is een zoektocht bv naar de heilige graal
Diepe, mooie broodsmaak, is de heilige graal van het zelf brood bakken, een complexe smaak met veel nuances van echt mooi brood.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 7 april 2009 @ 19:59:39 #278
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67805427
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:05 schreef Ml-etje het volgende:
455 gr. tarwebloem
105 gr. maismeel
1/4 tl. tabasco
320 ml. water
3 el. maisolie
1 el. suiker
1 1/2 tl. zout
4,5 gr. gedroogde gist

Goede links Hives!!
Dit is wel het enige maïsbrood op 1 andere ingewikkelde versie na..
Heb maïsmix en van maïsolie heb ik nog nooit v gehoord maar ga het even zoeken.
Wel superideeën opgedaan



ik ga binnenkort eens zoeken naar een recept waar het hoofdbestanddeel maïsmeel is ipv bloem ofzo. Als ik wat heb gevonden zal ik die wel posten

Vind het zelf een beetje overbodig om voor die ene keer (maar als het smaakt dus vaker ) apart maïsolie oid te kopen

-------

Trouwens meteen gevonden . Lekker simpel
quote:
Maïs brood
Categorie: Brood
Personen: 0
Tijd: 3 uur
Datum: 21-08-2004
Bron: Verpakking Soezie meel



Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist

Bereiding
Recept voor een brood van 900 gr:

Doe de meel in het bakblik.
Schenk langs de rand het water en de olie.
Maak in het midden van de meel een kuiltje en doe daar de gist in.

Zet de broodbakmachine aan op programma: Normaal
maar ipv broodbakmachine even zelf kneden
quote:


Maisbrood


* 400 GRAM MAISMEEL
* 2 DECILITER KOKOSMELK
* 6 DECILITER MELK
* 4 EIEREN
* 100 GRAM BOTTER
* 2 THEELEPELS ZOUT
* 2 THEELEPELS SUIKER
* 50 GRAM KOKOS, geraspt
* 1 THEELEPEL ANIJSZAAD


Meng het maismeel met de kokosmelk en de helft van de melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de rest van de melk toe, de suiker en zout en laat het geheel een kwartier afkoelen; roer dan de boter erdoor, de eieren, de anijs en de kokos. Breng het opnieuw aan de kook, en laat het 10 minuten koken, roer goed. Giet dit mengsel in een ingevette broodvorm en bak het een half uur op 190 graden. Serveer warm.

Of het meest simpele
quote:
1000gr maismeel (Artipan mais )
570-590gr water
25 gr gist
20gr zout

40 min op 240 graden voor 400gr brood
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67805496
Jij bent goed bezig!!
Maïsolie och ik ben verzit op maïsbrood maar geen bakker die het hier verkoopt..
Oh en ik gebruik de broodbakmachine bij gebrek aan plek voor keukenmachine alleen voor het kneden
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:04:55 #280
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67805594
hier ook geen keukenmachine, maar 1 paar handen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 20:06:00 #281
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67805630
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Preferment is een hoeveelheid deeg maken die je lang laat gisten (dagen) wat je dan bij je deeg doet als je een brood maakt. Doordat dit lang heeft gegist hebben de gisten en de enzymen een kans gehad het zetmeel en eiwit in het meel om te zetten in smaak.
Queeste of kweste is een zoektocht bv naar de heilige graal
Diepe, mooie broodsmaak, is de heilige graal van het zelf brood bakken, een complexe smaak met veel nuances van echt mooi brood.
Dat zijn hoge doelen Mijn volgende stap is een brood bakken wat niet uit een pakje komt. Dus met meel/bloem en losse gist enzo. Heb je daar ook tips voor ? Ik denk dat ik (nog) niet toe ben aan het zelf verzinnen van een recept.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 7 april 2009 @ 20:09:55 #282
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_67805758
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:06 schreef 2cv het volgende:

[..]

Dat zijn hoge doelen Mijn volgende stap is een brood bakken wat niet uit een pakje komt. Dus met meel/bloem en losse gist enzo. Heb je daar ook tips voor ? Ik denk dat ik (nog) niet toe ben aan het zelf verzinnen van een recept.
Belangrijkste tips: Goed kneden, tijd nemen voor het laten rijzen, goed meel gebruiken en veel, heel veel oefenen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 20:19:31 #283
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67806066
Is Bio Tarwebloem van Koopmans goed ? En ken je het deeg ook te lang laten rijzen waardoor het weer in elkaar zakt ofzo ? En ik heb Gist Levure Instant van Dr. Oetker. Volgens de verpakking moet ik dat door het meel mengen en vervolgens de rest van de ingrediënten er bij kieperen en dat ik het dus niet op hoef te lossen. Wel moet ik het laten rijzen volgens het recept. Klinkt allemaal leuk, maar is dat ook echt zo ? Ik heb namelijk ooit eens brood gebakken met speciaal gist waardoor ik het totaal niet hoefde te laten rijzen, maar dat brood had meer weg van een baksteen dan van een brood. Daarom ben ik een beetje argwanend.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 23:33:47 #284
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67813594
Net even iets uitgebreider geproefd: mijn brood is wat dichter en steviger dan brood van de bakker waardoor ik langer moet kauwen (vind ik niet erg) en de smaak is (zoals eerder gezegd) ook sterker. Wat mij betreft had er (denk ik) geen zout bij in gehoeven, ik mis het niet in elk geval. De korst is minder hard dan ik gewend ben bij bakkerbrood. Vind ik ook niet zo erg, maar als bij een volgend brood de korst wel wat harder (tegen het knapperige aan) is, zou dat mooi meegenomen zijn.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 10 april 2009 @ 17:20:30 #285
25682 2cv
Niet subtiel
pi_67900952
Volgende keer als ik brood bak (denk dat dat volgende week wordt) dan wil ik het luchtiger hebben. En ik wil het maken van meel/bloem en gist enzo en niet uit een pakje.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_67905621
Morgenmiddag ga ik aan de slag met het maïsbrood
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  vrijdag 10 april 2009 @ 20:20:50 #287
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67905940
ik zou met paas wat maken (ook voor het eerst zelf met gist enzovoort) maar gaat er door werk niet van komen.

Ik heb trouwens een kant en klaar pak van de Lidl gekocht alleen om te kijken wat het is . Je hoeft alleen water erbij te doen en dan met de huidige verpakking (na het rijzen) in de oven . Zal wel niets zijn

MI-etje laat even weten of het gelukt is (pics ) en welk recept je hebt gemaakt.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67909732
455 gr. tarwebloem
105 gr. maismeel
1/4 tl. tabasco
320 ml. water
3 el. maisolie
1 el. suiker
1 1/2 tl. zout
4,5 gr. gedroogde gist

Deze wordt het alleen heb ik ipv maïsmeel en tarwebloem al een mengsel dat door de molenaar maïsmix gedoopt is.
Maïsolie heb ik voor bij Ah en de biowinkel gekeken en ze hadden al1 maïskiemolie.
Dat wordt dus olijfolie.
Pics volgen
Laat de broodbak het kneedwerk doen (moet toch tevoorschijn komen voor het pizzadeeg van morgenavond) en kneed het dan zelf nog even door en mik het dan in mijn pasverworven tupper.
super oubollig maar met n moderne touch.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_67935876
Na een super gelukt pizzaatje nu ook een mooi maïsbrood.
Recept schaaf ik wel wat bij..minder suiker meer zout en tabasco verder moet hij nog afkoelen dus weet nog niets over de structuur.
Vind de korst wel beter dan uit machine minder stug.
Foto's volgen morgen!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 12 april 2009 @ 08:59:15 #290
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67942846


bij mij is nu zo'n Lidl brood in de oven. Ben benieuwd
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
pi_67947791
Ja me too, vond de mix van de aldi niet te nassen maar dat kan tussen mijn oren zitten
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 12 april 2009 @ 13:57:53 #292
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67947967
Ik moest dus het bakje schudden, 200ml warm water erbij en mengen met een vork. Heb dat gisteravond gedaan. Vandaag papieren bakje in de oven 50 minuten op 200 graden. Ik had de mediterrane versie. Op zich wel binnen te houden (vrij vettig brood) met een uitgelopen vorm en vrij harde korst.

Jammer dat dat soort broden van die kleine sneetjes oplevert en niet van die hoge zoals uit de winkel.

Hij is nu op, was op zich te doen maar ik hoef het niet nog een keer te kopen (heb nog 2 versies namelijk: zonnepit en ehm, volkoren ofzo denk ik )
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:36:55 #293
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949038
Aangezien er steeds meer mensen hier geïnteresseerd zijn in het zelf bakken van broden heb ik op deze 'drukke' paasmiddag even de tijd genomen om de belangrijkste tips/trucs/uitleg en een paar recepten in een openingspost te gooien. Dus als jullie het niet erg vinden gooi ik deze vol met de nieuwe link.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:43:00 #294
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949225
populair topic trouwens met 13500 views
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:43:28 #295
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949236
wie helpt hem volmaken?
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:45:17 #296
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949286
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:46:19 #297
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949313
.
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:46:34 #298
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949322
..
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:46:46 #299
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949330
...
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:47:01 #300
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949336
.....
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  zondag 12 april 2009 @ 14:47:29 #301
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_67949347
.......
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')