abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17121356
Ik heb een vraagje maar weet niet precies hoe ik het goed moet uitleggen... Hopelijk begrijpen jullie dus wat ik wil zeggen:

Vaak zie je bepaalde zangers... als ze lange noten moeten halen dat ze daarna met hun stembanden gaan trillen... mijn vraag is.. hoe ze dat doen en of het moeilijk is om dat te leren.. en wat de beste manier is om dit onder de knie te krijgen...

Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel...

Evertime I fall, I will get up stronger...
pi_17121417
Met een goede buikademhaling en het juiste volume, gaat dat geheel vanzelf.

Stembanden zijn als het ware twee elastiekjes. Als er tijdens het zingen ook maar een beetje valse lucht bij komt, klappen ze plat en is er geen vibratie. bij een optimaal en zo ontspannen mogelijk gebruik van je lichaam en je adem, krijg je de trilling dus vanzelf. Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.

[Dit bericht is gewijzigd door Davidboaz op 12-02-2004 17:28]

How could it hurt you when it looks so good...
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:19:19 #3
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_17121430
Dat heet vibrato. En dat gaat eigenlijk als vanzelf als je ontspannen kunt zingen.
pi_17121431
Moet je dan niet je keel laten trillen ofzo..?
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:19:53 #5
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_17121449
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 17:18 schreef Davidboaz het volgende:
met een goede (buikademhaling) en een onspannen keel, mond e.d. gaat dat bij goede zangers geheel vanzelf...
dusch
pi_17121450
Nou, dat moet je juist: afleren. Het te veel trillen van de stem kan betekenen dat je de toon gewoon niet vloeiend kan halen. Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker. Sommige doen het express, maar andere hinderen zich eraan.
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:21:57 #7
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_17121504
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 17:19 schreef lekker_bridgen het volgende:
Nou, dat moet je juist: afleren. Het te veel trillen van de stem kan betekenen dat je de toon gewoon niet vloeiend kan halen. Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker.
Dat hoef je helemaal niet af te leren. Vibrato en toon kunnen houden zijn 2 verschillende dingen.
Het komt erop neer dat toon houden mooi is, en vibrato daar bovenop nog mooier is (of kan zijn, er zijn altijd uitzonderingen )
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:22:18 #8
67040 lalalala
Dit hieronder is géén kunst
pi_17121516
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 17:19 schreef lekker_bridgen het volgende:
Nou, dat moet je juist: afleren. Het te veel trillen van de stem kan betekenen dat je de toon gewoon niet vloeiend kan halen. Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker. Sommige doen het express, maar andere hinderen zich eraan.
Ja, maar er is een verschil tussen trillen en trillen met je stem natuurlijk.
je kan het beter 'vibreren' noemen.
La la la... lalalala!
pi_17121534
nou dat vloeiende lukt mij nog redelijk.... maar dat trillen wil ik wel leren... maar kan het maar heel klein beetje...
  donderdag 12 februari 2004 @ 17:25:28 #10
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_17121612
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 17:22 schreef nicholaszen het volgende:
nou dat vloeiende lukt mij nog redelijk.... maar dat trillen wil ik wel leren... maar kan het maar heel klein beetje...
Ik zou zeggen, probeer het vloeiende gewoon nog wat meer onder de knie te krijgen, en dan vooral ontspannen te zingen. Niet zingen om het zingen, maar zingen omdat je je goed voelt (of welke gemoedstoestand dan ook). Als je dat goed doet, ben je ontspannen aan het zingen, en zing je ook heel makkelijk vibrato.
Ik zou in elk geval niet te veel aandacht aan alleen vibrato geven, dat komt vanzelf wel.
  donderdag 12 februari 2004 @ 18:14:49 #11
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17122924
quote:
Het komt erop neer dat toon houden mooi is, en vibrato daar bovenop nog mooier is (of kan zijn, er zijn altijd uitzonderingen)
Teveel gebruik van vibrato kan irritant zijn/ afleiden. Alles met mate.
quote:
Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.
Dus je kunt niet controleren wanneer je vibrato gebruikt? Volgens mij kun je dat wel oefenen hoor.
quote:
Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker.
Ik denk er soms zo ook over, dat vibrato in sommige gevallen wordt gebruikt als masker Of als veiligheid. Bij een vloeiende toon zonder trilling kun je onvolmaaktheden veel beter horen.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 12-02-2004 18:21]

donderdag 12 februari 2004 @ 18:20:27 #12
25044 Isegrimm
Monsieur le dude
pi_17123075
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 18:14 schreef Yokozuna het volgende:
Het lijkt mij onzin dat als je ontspanning zingt, je spontaan vibrato gebruikt.
Klopt, ik zeg nergens dat het spontaan gebeurt.
quote:
[..]

Teveel gebruik van vibrato kan irritant zijn/ afleiden. Alles met mate.

Klopt ook, daarom zei ik "kan zijn" aan het einde.
  donderdag 12 februari 2004 @ 18:22:09 #13
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_17123122
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 18:20 schreef Isegrimm het volgende:Klopt, ik zeg nergens dat het spontaan gebeurt.
Ja, was eigenlijk hierop bedoeld -->
quote:
Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.
Volgens mij is de spiertrekking wel controleerbaar.
pi_17124304
dat kan door toevoeging van valse lucht of wel gebruik te maken van de kopstem. maar dat weet ik niet helemaal zeker.
pi_17140255
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 19:10 schreef Davidboaz het volgende:
dat kan door toevoeging van valse lucht of wel gebruik te maken van de kopstem. maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Wat is 'valse lucht' en 'kopstem'? Ben helemaal niet bekend met dit soort termen... kan je dit aub ff uitleggen?
pi_17149229
Je wilt weten hoe je vibreert met je stem tijdens het zingen. Dit kan alleen als je ontspannen bent en het bovenste gedeelte van je lichaam 'open' is. Om dit te bereiken sta je rechtop, maak je met je armen een 'O' rond je hoofd, terwijl je je schouders zo laag mogelijk houdt. Nu breng je je armen langzaam naar beneden en blijft de rest van je lichaam zoals die is, zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt.

Als je nu met diepe (buik)ademhaling zingt, kunnen je stembanden automatisch vibreren. Je blaast de lucht dan met je buikspieren naar buiten (als een ballon die langzaam leegloopt), en niet met je borstkas. Dit is de borst/ spreekstem. Blaas je de lucht wél met je borstkas naar buiten, dan zing je boven je middenrif. Met deze valse lucht veroorzaak je al snel een knijperige klank, zónder vibrato.

Een klein proefje om het verschil te merken: houd eens heel snel je adem in en begin nu te praten totdat je door de lucht heen bent.
Dát was valse lucht. Sommige mensen zingen en praten bijna altijd met valse lucht.

Klassieke zangers zingen meer met de kopstem, halen de hoge registers en raken dus alleen de bovenkant van de stembanden.

Borststem gebruiken:
Probeer nu ontspannen te staan zoals boven beschreven en adem diep in naar je buik. Als je nu je aandacht op je navel vestigt en 'uitpraat' voelt het al heel anders. Gewoonlijk oefen je met je kin naar beneden, met je onderkaak en keel zo ontspannen mogelijk. Als je deze techniek niet beheerst ben je gauw geneigd om spanning in je keel te zetten, wat de stembanden niet ten goede komt. Sterker nog: op deze manier zingen kan funest zijn voor je stem. Je wordt schor, voelt tintelingen in je schouders etc.

Popzangers zingen vaker met de borststem. Als ze lang uithalen en de banden op gang zijn gekomen, trillen de stembanden.
Operazangers zijn helemaal knap; die pompen zowel lucht in de buik als in de bovenlongen. Omdat zij een toon vaak langer vasthouden, 'persen' ze eerst de lucht uit de buik en dan als restje nog uit de bovenlongen.

Ik zou zeggen: veel oefenen!

Meer info:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Zingen/techniek.html

pi_17149475
THNX!!! Erg informatief!
  vrijdag 13 februari 2004 @ 17:46:15 #18
5636 Vamos
Vamos Vidi Vici!
pi_17150265
Kelly Clarkson is een voorbeeldje van te veel trilling gebruiken terwijl het niet hoeft.
Religie maakt meer kapot dan je lief is
pi_17161344
quote:
Op vrijdag 13 februari 2004 10:57 schreef nicholaszen het volgende:

[..]

Wat is 'valse lucht' en 'kopstem'? Ben helemaal niet bekend met dit soort termen... kan je dit aub ff uitleggen?

Valse lucht: je ademt meer lucht uit dan je in toon omzet. Die lucht is dus als het ware verspild en geeft een soort hese klank aan je stem.

Kopstem: Je strottehoofd hou je laag als je zingt met de kopstem. Klassiek geschoolden zingen vrijwel altijd met hun kopstem, benaderen elke toon vanuit dat hoge register. Bij popzangers is het andersom, die gebruiken meestal de borststem (spreekstem) en alleen de kopstem als het heel hoog wordt.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')