Vaak zie je bepaalde zangers... als ze lange noten moeten halen dat ze daarna met hun stembanden gaan trillen... mijn vraag is.. hoe ze dat doen en of het moeilijk is om dat te leren.. en wat de beste manier is om dit onder de knie te krijgen...
Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel...
Stembanden zijn als het ware twee elastiekjes. Als er tijdens het zingen ook maar een beetje valse lucht bij komt, klappen ze plat en is er geen vibratie. bij een optimaal en zo ontspannen mogelijk gebruik van je lichaam en je adem, krijg je de trilling dus vanzelf. Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.
[Dit bericht is gewijzigd door Davidboaz op 12-02-2004 17:28]
quote:dusch
Op donderdag 12 februari 2004 17:18 schreef Davidboaz het volgende:
met een goede (buikademhaling) en een onspannen keel, mond e.d. gaat dat bij goede zangers geheel vanzelf...
quote:Dat hoef je helemaal niet af te leren. Vibrato en toon kunnen houden zijn 2 verschillende dingen.
Op donderdag 12 februari 2004 17:19 schreef lekker_bridgen het volgende:
Nou, dat moet je juist: afleren. Het te veel trillen van de stem kan betekenen dat je de toon gewoon niet vloeiend kan halen. Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker.
quote:Ja, maar er is een verschil tussen trillen en trillen met je stem natuurlijk.
Op donderdag 12 februari 2004 17:19 schreef lekker_bridgen het volgende:
Nou, dat moet je juist: afleren. Het te veel trillen van de stem kan betekenen dat je de toon gewoon niet vloeiend kan halen. Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker. Sommige doen het express, maar andere hinderen zich eraan.
quote:Ik zou zeggen, probeer het vloeiende gewoon nog wat meer onder de knie te krijgen, en dan vooral ontspannen te zingen. Niet zingen om het zingen, maar zingen omdat je je goed voelt (of welke gemoedstoestand dan ook). Als je dat goed doet, ben je ontspannen aan het zingen, en zing je ook heel makkelijk vibrato.
Op donderdag 12 februari 2004 17:22 schreef nicholaszen het volgende:
nou dat vloeiende lukt mij nog redelijk.... maar dat trillen wil ik wel leren... maar kan het maar heel klein beetje...
quote:Teveel gebruik van vibrato kan irritant zijn/ afleiden. Alles met mate.
Het komt erop neer dat toon houden mooi is, en vibrato daar bovenop nog mooier is (of kan zijn, er zijn altijd uitzonderingen)
quote:Dus je kunt niet controleren wanneer je vibrato gebruikt? Volgens mij kun je dat wel oefenen hoor.
Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.
quote:Ik denk er soms zo ook over, dat vibrato in sommige gevallen wordt gebruikt als masker
Een mooie vloeiende toon zonder trilling is beter en moeilijker.
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 12-02-2004 18:21]
quote:Klopt, ik zeg nergens dat het spontaan gebeurt.
Op donderdag 12 februari 2004 18:14 schreef Yokozuna het volgende:
Het lijkt mij onzin dat als je ontspanning zingt, je spontaan vibrato gebruikt.
quote:Klopt ook, daarom zei ik "kan zijn" aan het einde.
[..]Teveel gebruik van vibrato kan irritant zijn/ afleiden. Alles met mate.
quote:Ja, was eigenlijk hierop bedoeld
Op donderdag 12 februari 2004 18:20 schreef Isegrimm het volgende:Klopt, ik zeg nergens dat het spontaan gebeurt.
quote:Volgens mij is de spiertrekking wel controleerbaar.
Het is niet meer of minder dan een ongecontroleerde 'spiertrekking'.
quote:Wat is 'valse lucht' en 'kopstem'? Ben helemaal niet bekend met dit soort termen... kan je dit aub ff uitleggen?
Op donderdag 12 februari 2004 19:10 schreef Davidboaz het volgende:
dat kan door toevoeging van valse lucht of wel gebruik te maken van de kopstem. maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Als je nu met diepe (buik)ademhaling zingt, kunnen je stembanden automatisch vibreren. Je blaast de lucht dan met je buikspieren naar buiten (als een ballon die langzaam leegloopt), en niet met je borstkas. Dit is de borst/ spreekstem. Blaas je de lucht wél met je borstkas naar buiten, dan zing je boven je middenrif. Met deze valse lucht veroorzaak je al snel een knijperige klank, zónder vibrato.
Een klein proefje om het verschil te merken: houd eens heel snel je adem in en begin nu te praten totdat je door de lucht heen bent.
Dát was valse lucht. Sommige mensen zingen en praten bijna altijd met valse lucht.
Klassieke zangers zingen meer met de kopstem, halen de hoge registers en raken dus alleen de bovenkant van de stembanden.
Borststem gebruiken:
Probeer nu ontspannen te staan zoals boven beschreven en adem diep in naar je buik. Als je nu je aandacht op je navel vestigt en 'uitpraat' voelt het al heel anders. Gewoonlijk oefen je met je kin naar beneden, met je onderkaak en keel zo ontspannen mogelijk. Als je deze techniek niet beheerst ben je gauw geneigd om spanning in je keel te zetten, wat de stembanden niet ten goede komt. Sterker nog: op deze manier zingen kan funest zijn voor je stem. Je wordt schor, voelt tintelingen in je schouders etc.
Popzangers zingen vaker met de borststem. Als ze lang uithalen en de banden op gang zijn gekomen, trillen de stembanden.
Operazangers zijn helemaal knap; die pompen zowel lucht in de buik als in de bovenlongen. Omdat zij een toon vaak langer vasthouden, 'persen' ze eerst de lucht uit de buik en dan als restje nog uit de bovenlongen.
Ik zou zeggen: veel oefenen!
Meer info:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Zingen/techniek.html
quote:Valse lucht: je ademt meer lucht uit dan je in toon omzet. Die lucht is dus als het ware verspild en geeft een soort hese klank aan je stem.
Op vrijdag 13 februari 2004 10:57 schreef nicholaszen het volgende:[..]
Wat is 'valse lucht' en 'kopstem'? Ben helemaal niet bekend met dit soort termen... kan je dit aub ff uitleggen?
Kopstem: Je strottehoofd hou je laag als je zingt met de kopstem. Klassiek geschoolden zingen vrijwel altijd met hun kopstem, benaderen elke toon vanuit dat hoge register. Bij popzangers is het andersom, die gebruiken meestal de borststem (spreekstem) en alleen de kopstem als het heel hoog wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |