abonnement Unibet Coolblue
pi_17094890
Wij wonen in een appartement (2e verdieping) en ik wil graag een konijn.

Alleen ziet mijn vriend dit niet zo zitten, hij is bang dat die gaat stinken enzo, omdat ie in de huiskamer komt te staan, vlak bij de (aangrenzende, open) keuken.

Zijn hier mensen die een konijn hebben wat dus niet buiten kan staan ?
En wat zijn de voor en nadelen ?

Waar moet je op letten als je zo'n beestje (binnen) neemt ?

Iemand nog een paar goeie argumenten om er toch eentje te nemen, ik wil 't zo graag.

pi_17094944
Een konijn moet lekker buiten rond kunnen huppelen. Als je geen tuin hebt zou ik er geen nemen.
I don't suffer from insanity; I enjoy every minute of it!
  woensdag 11 februari 2004 @ 18:42:56 #3
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_17094953
wtf heb je aan een konijn als huisdier zit steeds in een kooi en kan niks...
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_17094996
Zou binnen zeker geen konijn nemen.
Hij gaat stinken inderdaad.
Hij maakt herrie.
En hij moet eens in een tuin kunnen spelen.

Neem dan een cavia of hamster ofzo

PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_17095068
konijnen stinkel wel meer dan andere beestjes, een vrouwtje wel wat minder dan een mannetje. je kan ze ook gewoon in de huiskamer laten rondhuppelen, als je maar alle snoeren wegwerkt.
pi_17095086
ik heb 12 jaar op een flat gewoont samen met mn 8 katten en 2 konijnen.......als je zorgt dat ALLE kabels konijn veilig zijn ...oftewel goed verborgen zijn...ze genoeg speelruimte hebben (dozen met gaten erin en stro/hooi waar ze in kunnen en kunnen op springen en je gelijk laat zien waar ze hun behoefte kunnen doen ...behalve de kooi heb je perfecte huidieren aan ze.......ik heb ze laten zien waar de kattenbakken stonden (beetje hooi en stro waar hun onlasting in zat erin gedaan) en ze zijn zo zindelijk....je kan bij de dierenwinkel ook een konijnenwc kopen maar daar spelen ze t liefst alleen maar mee........
suc6 ermee
pi_17095088
als je van je balkon een grote ren maakt met gras etc...., waarom niet?
pi_17095101
oh ja er komt ook mega veel schijt uit die beestjes
pi_17095139
Er zijn ontzettend veel boeken geschreven over konijnen, dus kijk eens in de bieb. Of zoek eens in Google. Genoeg te vinden.

Als je het konijn ook los wilt laten rondlopen, moet je sowieso alle kabels wegwerken. En als je het hok elke week schoonmaakt hoeft het niet te gaan stinken.

Maar als je vriend er helemaal geen zin in hebt, doe het dan niet. Met vakantie is het erg lastig, zelfs bij een weekendje weg moet hij nog elke dag eten krijgen. Wacht dan een aantal jaren tot je misschien meer ruimte of een tuin hebt.

[Dit bericht is gewijzigd door Marnarkis op 11-02-2004 18:51]

pi_17095243
Nope niet doen.....
stel je eens voor dat je zelf 15 jaar achter de tralies zou zitten en slechts te eten krijgt wat de mensen je geven???????
hmmmm konijnen kun je ook op een flat vetmesten en opeten met kerst :)
Flappie
Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst
pi_17095367
ik vind het sowiezo raar als je een konijn neemt,. of je dat nou in een flat doet of ergens anders,.... blijft ziek!
pi_17095648
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:48 schreef sjeedie het volgende:
ik heb 12 jaar op een flat gewoont samen met mn 8 katten en 2 konijnen.......
En hoe zat 't bij jou met de stank dan ?
pi_17096009
jawel hoor je kan wel een konijn op een flat nemen , als je hem dan wel af en toe los in huis laat lopen , als je je konijn goed verzorgd en optijd hethok schoon maakt is er bijna geen sprake van stank

ik heb zelf 12 ratten op een flat

de mensheid zorgt voor zn eigen ondergang.
pi_17101135
ik had nog een vraagje over konijnen...

Ik lees op de meeste sites dat het verstandig is om je konijn te laten castreren/steriliseren. Is dit verstandig of kan het ook makkelijk zonder.

Heeft iemand zijn/haar konijn laten castreren/steriliseren? Hoe is dit verlopen? En is het duur?

pi_17102467
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:46 schreef liefkoetje het volgende:
ik had nog een vraagje over konijnen...

Ik lees op de meeste sites dat het verstandig is om je konijn te laten castreren/steriliseren. Is dit verstandig of kan het ook makkelijk zonder.

Heeft iemand zijn/haar konijn laten castreren/steriliseren? Hoe is dit verlopen? En is het duur?


Mijn mannetjes konijn is gecasteerd omdat ie bij een vrouwtje zit. Hoe duur het was weet ik niet meer geloof iets van 30-40 euro?

iig had ik me konijn s'avonds gebracht en werd ie de volgende morgen verdoofd en gecasteerd en daarna mocht ie daar bijkomen en s'avond heb ik hem weer opgehaald. Dan is ie de 1e 24uur nog wel duf, maar let er wel op dat ie nadat je hem opgehaald hebt binnen 24uur gaat eten want de darmen van konijnen mogen niet lang stilstaan. Het konijn moet ook gewoon eten voor de ingreep. (dit in tegenstelling tot honden etc.) Mijn konijn ging nadat ik hem opgehaald had pas weer na zo'n 15 uur eten. En de volgende dag was ie weer gewoon helemaal fit en hongerig.

Nog een tip: Neem geen 1 konijn maar minimaal 2. Konijnen zijn groepsdieren, ze spelen ook vooral met elkaar en niet met de mens.

  woensdag 11 februari 2004 @ 22:59:44 #16
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17103735
Wij hebben nu een jaar of 8 konijnen.
Eerst angora's (veel werk) en nu een Witte van Hotot.
Hoe groter het konijn hoe meer contact je er mee hebt,hoe meer aandacht ze vragen.
Vlaamse reus schijnt doorgefokt te zijn ,daardoor snel oud (3 jaar).
Castratie sterilisatie (grote ingreep) verandert hun persoonlijkheid wel maar vaak niet te vermjden door sproeien en dergelijke.
Ons konijn is de gehele dag/nacht los gaat alleen naar zijn hok om zijn behoefte te doen en om te eten.
Hok verschonen om de drie dagen en ook de bak schoonmaken onder de douche levert geen stank op.
Meeste visite bemerken pas dat we een konijn hebben als hij gaat bewegen,in de eerste instantie denken ze speelgoedbeest.
Konijnen leven normaliter in holen zorg dus dat hij plek(ken) heeft om onder en in te zitten.
Zoals bovenstaand al beschreven is moet je echt alle kabels wegwerken en ook zorgen dat hij niet achter tv en computer kan komen.
Wij hebben een aluminium U profiel door de gehele kamer langs de wand met daarop een aluminium L-profiel.
Op de plaatsen waar je niet zonder snoeren kan inpakken in verchroomde flexibele doucheslang.
Aangezien tanden en nagels doorgroeien moet je zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben,wilge-en/of fruittakken zijn heel geschikt en voor de nagels kan je een tangetje aanschaffen of het door de dierenarts laten doen
(Vooral de eerste keer beter door een dierenarts kan je zien hoe het gedaan wordt,ze zijn namelijk erg sterk (de grotere types.)
Lees zoveel mogelijk over ze wat je kan vinden en ga ook eens naar een vereniging of een kleindierenshow.
Hier lopen over het algemeen mensen die er meer verstand/enthousiasme in hebben dan een dierehandel.
Voordeel van een konijn is hij niet blaft en je hoeft hem niet uit te laten.
Konijnen gaan wel in de rui dus je hebt er wel meer troep door.
Laat je niet verleiden door snoepstengels en dergelijke is niet echt goed voor ze en ze gaan eenzijdig voedsel gedrag aanleren.
Beste is bix en genoeg vers hooi en stro doen ze het beste op.
Vroeger kregen ze van ons ook allerlei konijnesnoep/troep gevolg aan de scheit (niet leuk).
Denk dat je eerst met je vriend er uit moet komen dat jullie beide het wel willen verrassingen zal je altijd moeten aanvaarden.
Tevens in overweging nemen wat te doen bij vakantie ,kan hij op het logeeradres dezelfde vrijheden krijgen als bij jullie.
Anders beter naar een konijnehotel slopen ze de boel niet bij de oppas.
Succes en doe navraag over de diverse types voordat je tot aanschaf over gaat.
Zit echt veel verschil in het ene of het andere soort.
Klaar?
Ik niet!
pi_17103776
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:45 schreef Mickey_Blue_Eyes het volgende:
Zou binnen zeker geen konijn nemen.
Hij gaat stinken inderdaad.
Hij maakt herrie.
En hij moet eens in een tuin kunnen spelen.

Neem dan een cavia of hamster ofzo


Cavia's stinken sneller dan konijnen hoor.

Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 11 februari 2004 @ 23:04:23 #18
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_17103888
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:56 schreef nightfall het volgende:
ik vind het sowiezo raar als je een konijn neemt,. of je dat nou in een flat doet of ergens anders,.... blijft ziek!
Inderdaad, stelletje ranzapen. Dat doe je maar gewoon met andere mensen, laat die beestjes met rust.
Ik ga naar huis.
  woensdag 11 februari 2004 @ 23:11:39 #19
22158 sabyne
Wie is er nu gek?
pi_17104147
Ik heb er een gehad binnen.... Maak elke dag de kooi schoon of anders iig om de dag als je geen stank wil...ruiken doe je het altijd (maarja dieren ruik je zowat altijd maar das dan anders dan stank vind ik).En je moet em ook echt uit de kooi laten om te rennen anders is het zo zielig heel dag in de kooi!
I don't care.....
  donderdag 12 februari 2004 @ 18:31:30 #20
84723 Soople
...krijgt 't heen en weer
pi_17123343
Knijnen zijn geen binnenbeesten.
Vega's let op: recent is ontdekt dat planten bewustzijn en gevoel hebben!
  donderdag 12 februari 2004 @ 19:23:09 #21
66812 Blackraven
to be or not to be
pi_17124677
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 18:31 schreef Soople het volgende:
Knijnen zijn geen binnenbeesten.
mee eens, ik vind dat ze buiten in het gras moeten kunnen grazen en huppelen
(-> The Black Winged Mistress <-) bescherm de dieren tegen de beesten!
  donderdag 12 februari 2004 @ 20:01:05 #22
38920 dutchdevil
Bunny phone home
pi_17125871
Konijn op een flat kan prima. M'n vriend en ik wonen in een flat op de 4e verdieping. 's ochtends laten we haar even rondlopen (meestal een uurtje of zo) en geven haar te eten en te drinken. Overdag zijn we (op werkdagen in ieder geval) aan het werk en 's avonds als we thuis komen geven we haar weer wat te eten en schoon water in haar drinkbak en doen we haar hok los en kan ze los lopen totdat we naar bed gaan.

Bevalt haar prima, ze loopt het hele huis rond. Het enige waar je op moet letten is kabels. In eerste instantie deed onze bunny er helemaal niets mee, maar na 2 weken of zo zat ze aan de kabel van de dvd speler. We zijn erachter gekomen dat ze een hekel heeft aan water dus we hebben een plantenspuit klaar staan, als ze iets uithaald wat niet mag dan spuiten we even met de plantenspuit. Ze leert er wel van

Stinken valt wel mee. Gewoon het hok 1 a 2 keer per week schoonmaken (wij doen meestal 2 keer per week maar het ligt er een beetje aan hoe erg je konijn z'n hok vervuild). Heel af en toe wil bunny nog wel eens een keuteltje ergens neergooien als ze rondloopt maar die kun je zo oppakken en weggooien. Wat mij betreft kan het prima, een konijn op een flat

  donderdag 12 februari 2004 @ 21:40:00 #23
1930 The Bitch
the bitch is back
pi_17129083
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 21:46 schreef liefkoetje het volgende:
ik had nog een vraagje over konijnen...

Ik lees op de meeste sites dat het verstandig is om je konijn te laten castreren/steriliseren. Is dit verstandig of kan het ook makkelijk zonder.

Heeft iemand zijn/haar konijn laten castreren/steriliseren? Hoe is dit verlopen? En is het duur?


ik heb ons rommeke ( mannetje)laten castreren, dat was toen der tijd 30 gulden, en heb dit jaar ons blondje (vrouwtje) laten castreren, en dat koste 69 euro, met namenomdat het een vlaamse reus is en dus het tarief van een kat word gerekent, en vanwege de medicijnen die ik had gevraagt.

verder castreren word inderdaad aangeraden omdat er dan minder of vrijwel geen hormonen meer aangemaakt worden waardoor 9 van de 10 konijnen makkelijker hanteerbaar zijn, minder stinken( de geur klieren gaan minder werken) etc, echter let er wel op het is een aardig ingrijpende operatie die niet helemaal zonder risico is, het konijn zal onder narcose worden gebracht, ook niet al te best voor een konijn. Als je er toch voor kiest zorg dan dat je een pijnstillers mee krijgt, konijnen hebben een snellere spijsvertering, waardoor de pijnstillers die normaal 48 uur werken bij konijnen maar 12 uur werken, en het beestje dus onnodig pijn lijdt. verder moet je goed zorgen dat je na de operatie het konijn goed warm houd, omdat het konijn na de operatie moeite heeft om zich zelf op temperatuur te houden, dit kun je simpel oplossen door een kruik neer te leggen, let er ook op dat het konijn binnen 12 uur weer gaat eten, anders komt het darmstelsel stil te liggen wat tot de dood kan leiden, dus zorg dat je ook dwangvoer in huis hebt, (eerste wortelhapje, zemelen). volgens mij was dat het wel zo'n beetje, mocht je meer willen weten kan je even naar www.konijnen.nl gaan daar vind je heel veel informatie.

I'm a bitch, i'm a lover
I'm a child, i'm a mother
I'm a sinner, i'm a saint
  donderdag 12 februari 2004 @ 21:43:45 #24
1930 The Bitch
the bitch is back
pi_17129223
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 18:56 schreef nightfall het volgende:
ik vind het sowiezo raar als je een konijn neemt,. of je dat nou in een flat doet of ergens anders,.... blijft ziek!
nee weet je wat ziek is, de meeste konijntjes die ik heb zijn dump konijen, gevonden en gedumpt in het bos waar ze niet overleven, moet ik ze dan laten lopen en laten opeten door wilde dieren, laten overijden door auto's etc etc omdat het zielig is dat ze bij mij lekker kunnen leven?
I'm a bitch, i'm a lover
I'm a child, i'm a mother
I'm a sinner, i'm a saint
  donderdag 12 februari 2004 @ 23:04:10 #25
12863 oCe
-I am Jack's wasted life
pi_17132103
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 18:31 schreef Soople het volgende:
Knijnen zijn geen binnenbeesten.
Geen enkel beest is van nature een binnenbeest. Deze konijnen zijn 'in gevangenschap' geboren en weten niet beter. Ze vinden het prima, zijn er merkbaar gelukkig mee. Ons konijn vind het prachtig om in het huis rond te huppelen, om overal aan te snuffelen, tussen te kruipen, op te gaan zitten, etc etc. Ze krijgt elke dag een paar uur aandacht, komt dus helemaal niets tekort. Veel beter dan zo'n konijn zielig in een hok in de tuin neerdumpen als je 't mij vraagt!
Porch Monkey 4 Life!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')