abonnement Unibet Coolblue
pi_17048071
Wat is het toch met sharonfruit?

Kijk, de meeste exotische vruchten heten in alle talen bijna hetzelfde.
Ananas, Limoen/lemon/lime, Banaan/banan/banana, kokosnoot/kokos/coconut, etc.

Maar sharonfruit, khurma, en zelfs khaki heb ik als aanduiding ervoor gezien? Waar ligt dat toch aan?

Of komt Sharonfruit van oorsprong in veel verschillende landen voor of zo?

pi_17048115
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 01:31 schreef Sessy het volgende:
Wat is het toch met sharonfruit?

Kijk, de meeste exotische vruchten heten in alle talen bijna hetzelfde.
Ananas, Limoen/lemon/lime, Banaan/banan/banana, kokosnoot/kokos/coconut, etc.

Maar sharonfruit, khurma, en zelfs khaki heb ik als aanduiding ervoor gezien? Waar ligt dat toch aan?

Of komt Sharonfruit van oorsprong in veel verschillende landen voor of zo?


Nope, maar ik geloof dat Sharonfruit na vorig seizoen in Nederland van naam veranderd is. Waarom weet ik niet (zou het met de premier van Israël te maken hebben?), mijn ouders konden het ineens nergens meer kopen.
123
  dinsdag 10 februari 2004 @ 01:36:50 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17048137
Sharon fruit is klein en dik,. als je het aanpakt krijg je de hele lobby op je nek, als je het in huis haalt komt er ruzie in de tent.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17048140
Net als eggplant.
En baardei.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_17048143
Nee hoor het heet in de supermarkt gewoon sharonfruit.

Het is alleen zo dat het alleen in de winter te eten is.

Van nature is sharonfruit namelijk nog onsmakelijker dan rauwe aardappels (zo iets als bananenschillen eten), maar als het een keertje goed is doorgevroren, wordt het lekker zoet.

pi_17048150
persimmon wordt ie ook wel genoemd
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_17048155
Volgende keer de zooi in [CUL] neergooien ipv in [KUL]
123
  dinsdag 10 februari 2004 @ 15:39:07 #8
5673 heijx
Qui que boue
pi_17060977
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 01:37 schreef Sessy het volgende:
Nee hoor het heet in de supermarkt gewoon sharonfruit.

Het is alleen zo dat het alleen in de winter te eten is.

Van nature is sharonfruit namelijk nog onsmakelijker dan rauwe aardappels (zo iets als bananenschillen eten), maar als het een keertje goed is doorgevroren, wordt het lekker zoet.


Ik weet niet hoe het met Sharonfruit zit, maar Kaki zijn pas half december rijp, en dan nog moet je ze eigenlijk laten liggen tot ze overrijp zijn. Vorst hoeft er niet overheen.


Decemberzonnetje in Japan.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_17061106
als ze niet rijp izjn, en je laat ze doorvriezen, worden ze ook zoet. In Rusland plukte ze men dus altijd in november, en liet vervolgens buiten liggen.
pi_17102212
hoi,hoi,
Sharonfruit komt uit Israël (vandaar zeer waarschijnlijk ook de naam ) en een kaki komt uit China of Japan.
het grote verschil is de smaak. de kaki heeft een zeer wrange smaak (je geheemlte strekt echt samen als je hem onrijp en zelf rijp eet) en een Sharonfruit heeft gewoon een lekkere zoete smaak als ie rijp is. Oftewel beter geschikt voor consumptie en daardoor in Nederland verkrijgbaar (zeer beperkte tijd vollop dan ).
groetjes Ro.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:27:27 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17102626
de Kaki, ook bekent als Persimmon, is de Diospyros Kaki, uit de familie van de Ebenaceae (mispels). Ook bekent als de chineese dadel.
Inheems in de Himalaya, Birma Thailand Indochina, korea en japan. wereldwijd in de subtropen gekweekt, en in tropisch gebergte boven de 1000 meter.
Als ie nog niet rijp is dan zit ie val met looizuur en is ie dus niet lekker. Sharonfruit is een ras, net als de Boskoop of granny smith een ras appels is. Sharonfruit is een israelische veredeling en een van de soorten (er zijn er meer) die geen zaden bevat.

Bij mijn tante Mara in Kroatie staan een paar bomen van een andere ras, geen idee hoe ze heten, maar als ze overrijp zijn maakt tante Mara er met brandewijn een likeur van, en die is verrukkelijk

In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17102795
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:
de Kaki, ook bekent als Persimmon, is de Diospyros Kaki, uit de familie van de Ebenaceae (mispels). Ook bekent als de chineese dadel.
Inheems in de Himalaya, Birma Thailand Indochina, korea en japan. wereldwijd in de subtropen gekweekt, en in tropisch gebergte boven de 1000 meter.
Als ie nog niet rijp is dan zit ie val met looizuur en is ie dus niet lekker. Sharonfruit is een ras, net als de Boskoop of granny smith een ras appels is. Sharonfruit is een israelische veredeling en een van de soorten (er zijn er meer) die geen zaden bevat.

Bij mijn tante Mara in Kroatie staan een paar bomen van een andere ras, geen idee hoe ze heten, maar als ze overrijp zijn maakt tante Mara er met brandewijn een likeur van, en die is verrukkelijk


perfect opgezocht :-) maar het kan nog uitgebreider :-) nee hoor geintje...
ben je geintreseerd of vakgenoot ?
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:43:34 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17103146
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:32 schreef bonootje het volgende:

[..]

perfect opgezocht :-) maar het kan nog uitgebreider :-) nee hoor geintje...
ben je geintreseerd of vakgenoot ?


Ik ben een foodbuff, verzamelaar van boeken over eten (kookboeken maar dan anders, ik probeer al een tijd de receptenboeken te mijden) en al heel lang een tik voor eten.
Dit postingkje was een menging van #
parate kennis,
Tropische Früchte, Anwendung, Wachstum, Zuchten und Ernte, van Dr Bernd Nowak
Encyclopedia Brittannica en wat andere vakliteratuur,
Hoezo, wil je weten welke grondsoorten, bemesting, veredelingswijzen en rassen er (geschikt) zijn??
:-)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:46:57 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17103273
Inmiddels ook ontdekt door de zweefteven dit fruit
http://www.vbp.nl/fpsitefeb03/kaki.htm
Moet je de redenatie in dit stukje eens lezen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17103481
Sharonfruit?!

Waar moet dat heen? Straks krijgen we nog Hitlerfruit, of Saddamfruit, of Stalinfruit, of Polpotfruit, waar houdt het op, mensen?

Sharonfruit, ik moet er niet aan denken...

Ars longa, vita brevis
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:55:12 #16
35530 klaus_beyer
immer grade waus
pi_17103569
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:52 schreef motown het volgende:
Sharonfruit?!

Waar moet dat heen? Straks krijgen we nog Hitlerfruit, of Saddamfruit, of Stalinfruit, of Polpotfruit, waar houdt het op, mensen?

Sharonfruit, ik moet er niet aan denken...


Ik vind het lekker...maar dan denk ik ook kaki kaki kaki kaki
Die Glatze Arschlog
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:55:55 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17103593
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:52 schreef motown het volgende:
Sharonfruit?!

Waar moet dat heen? Straks krijgen we nog Hitlerfruit, of Saddamfruit, of Stalinfruit, of Polpotfruit, waar houdt het op, mensen?

Sharonfruit, ik moet er niet aan denken...


Waarom?
Het is een doodgewone familienaam
Die mispel was al jaren Sharon van naam voordat 1 Joris Goedbloed in nederland ooit van deze politicus had gehoord.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 11 februari 2004 @ 22:57:57 #18
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_17103667
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:52 schreef motown het volgende:
Sharonfruit?!

Waar moet dat heen? Straks krijgen we nog Hitlerfruit, of Saddamfruit, of Stalinfruit, of Polpotfruit, waar houdt het op, mensen?

Sharonfruit, ik moet er niet aan denken...


Ja, belachelijk dat die eikel zonodig naar een vlakte is vernoemd.

Oja, ik las dat de AH de komende tijd het sharonfruit graag erg wil gaan promoten.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_17105592
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:27 schreef Pietverdriet het volgende:Bij mijn tante Mara in Kroatie staan een paar bomen van een andere ras, geen idee hoe ze heten, maar als ze overrijp zijn maakt tante Mara er met brandewijn een likeur van, en die is verrukkelijk
In Rusland heten die dingen khurma.
Verkopen ze op de markt heeeeeel goedkoop daar, alleen stinkt in Rusland in de winter op de een of andere manier alles naar benzine op de markt. Gebruiken ze het voor hun stoofjes of zo?
  donderdag 12 februari 2004 @ 09:48:22 #20
5673 heijx
Qui que boue
pi_17110693
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 22:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Inmiddels ook ontdekt door de zweefteven dit fruit
http://www.vbp.nl/fpsitefeb03/kaki.htm
Moet je de redenatie in dit stukje eens lezen.
Als die Dr Marijke Creveld haar proefschrift ook in die Jip-en-Jan-ne-ke-taal geschreven heeft, vraag ik me af welke professors haar hebben laten promoveren.

Het schijnt dus een heel knuffelbare boom te zijn.

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:01:30 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17110918
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:48 schreef heijx het volgende:

[..]

Als die Dr Marijke Creveld haar proefschrift ook in die Jip-en-Jan-ne-ke-taal geschreven heeft, vraag ik me af welke professors haar hebben laten promoveren.

Het schijnt dus een heel knuffelbare boom te zijn.


Jaaaaaaaa Mensen, Ook Sharon fruitbomen hebben liefde nodig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 12 februari 2004 @ 10:03:44 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17110950
quote:
Op woensdag 11 februari 2004 23:55 schreef Sessy het volgende:

[..]

In Rusland heten die dingen khurma.
Verkopen ze op de markt heeeeeel goedkoop daar, alleen stinkt in Rusland in de winter op de een of andere manier alles naar benzine op de markt. Gebruiken ze het voor hun stoofjes of zo?


Denk het,
Ik ben nog nooit in Rusland op de markt geweest. Maar als je die dingen nu wast met warm water stinken ze dan nog steeds naar benzine?
Mischien bespuiten ze daar alles met benzine tegen beestjes.
Zou mij niet verbazen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 februari 2004 @ 17:46:44 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_17150472
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Maar als je die dingen nu wast met warm water stinken ze dan nog steeds naar benzine?
Mischien bespuiten ze daar alles met benzine tegen beestjes.
Zou mij niet verbazen.


Wassen niet, maar als je ze een paar uurtjes in een bak met water legt, wast het er wel af, als je ze daarna nog een keer goed doorspoelt zijn ze hartstikke schoon.

Ik hoorde net dat de chaffeurs blijkbaar, benzinestoofjes in de vrachtwagens hebben staan om het fruit tijdens het transport vorstvrij te houden (-40 buiten tenslotte)

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')