zaterdag 7 juli 2001 @ 00:36:13 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1159057
De regering van Zimbabwe heeft voor het eerst toegegeven dat het land kampt met een voedseltekort. Ze heeft het buitenland om hulp gevraagd.

Het Zuid-Afrikaanse land maakt een zware economische crisis door. Er is een tekort aan westerse valuta, waardoor het land geen brandstof en andere belangrijke basisproducten kan invoeren.

Volgens deskundigen van de Verenigde Naties is het voedseltekort te wijten aan het beleid van de regering om het het land van de blanke boeren aan de zwarte bevolking over te dragen. Daardoor is de binnenlandse voedselproductie flink gedaald.

=====

Vorig jaar rond deze tijd:

De regering van Zimbabwe heeft gisteren een lijst met 804 boerderijen van blanke boeren gepubliceerd die na de verkiezingen, aan het eind van deze maand, zullen worden onteigend. De veteranen gingen met steun van Mugabe over tot geweldadige bezettingen en bij die bezettingen van boerderijen werden zeker dertien leden van de oppositie in Zimbabwe en blanke boeren vermoord

De beelden in het journaal van doodgeschopte en inelkaar geslagen blanke boeren staan nog in het geheugen van menigeen. Mugabe deed niks om het geweld te stoppen en nu weer zeuren bij de VN om voedselhulp

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1159072
tsja hier krijg je toch het eigen schuld dikke bult idee bij. Dit zei ik al toen ze daar mee begonnen. Maar door de hongersnood worden ook mensen die ertegen waren gestraft.

Toch zeg ik geen hulp geven.

zaterdag 7 juli 2001 @ 00:40:42 #3
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1159094
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:36 schreef R@b het volgende:
Mugabe deed niks om het geweld te stoppen en nu weer zeuren bij de VN om voedselhulp
Let op en nog krijgen ook..............

Vroeger toen er zogenaamd blank geweld was, was het land dag in dag uit in het nieuws, nu een stel barbaarse zwarten, gewoon willekeurige blanke mensen afslachten hoor je niemand, vreemde zaak .........

Hevig kunne kwatsu is een gave
  Moderator zaterdag 7 juli 2001 @ 00:41:40 #4
8369 speknek
For me... it was tuesday
pi_1159102
Nah het was toch wel redelijk in het nieuws
For you, the day I graced your village was the most important day of your life
pi_1159106
maar als je daar wat van zegt is dat racisme
  zaterdag 7 juli 2001 @ 00:43:35 #6
12123 HighPriority
*wiebel*wiebel*
pi_1159120
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:40 schreef Midioot het volgende:

[..]

Let op en nog krijgen ook..............

Vroeger toen er zogenaamd blank geweld was, was het land dag in dag uit in het nieuws, nu een stel barbaarse zwarten, gewoon willekeurige blanke mensen afslachten hoor je niemand, vreemde zaak .........

Midioot ziet wat ie wil zien en hoort wat ie wil horen.

En hoezo "zogenaamd" blank geweld? Denk je dat die berichtgeving overdreven was toen?

zaterdag 7 juli 2001 @ 00:52:03 #7
272 R@b
No-nonsens
pi_1159199
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:37 schreef Uiruru het volgende:
tsja hier krijg je toch het eigen schuld dikke bult idee bij. Dit zei ik al toen ze daar mee begonnen. Maar door de hongersnood worden ook mensen die ertegen waren gestraft.

Toch zeg ik geen hulp geven.

Ja, maar de oppositie was het niet eens met het regeringsbeleid en die tref je nu ook. Dus wel hulp geven (alleen in dit geval jammer dat er aan voedselhulp geen politieke eisen kunnen worden gesteld door de VN).

Kijk dat de verhouding in zimbabwe goed scheef ligt is duidelijk. De blanken (nog géén 1% v/d bevolking) bezit/bezat meer dan 50% van het land. Dus dat er land terug zal moeten gaan naar de 99% overigen bewoners is duidelijk.

Alleen hebben die 99% vrijwel 0.0% kennis van hoe ze bedrijven moeten runnen. Afrikaanse landen zijn er sowieso erg slecht in om op eigen houtje een westers economisch systeem op te zetten. Waar dat aan ligt ???

zaterdag 7 juli 2001 @ 00:54:36 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_1159214
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:40 schreef Midioot het volgende:

[..]

Nee, niet waar. Zogenaamd blank geweld bestond echt wel, en het geweld tegen de blanke boeren was toch ook behoorlijk in het nieuws.

Alleen Mugabe, wat vroeger toch een held van de Afrikaanse anti-apartheids activisten was, heeft zijn echte gezicht toch laten zien. Geen haar beter als de overheersers waar hij tegen strijdde dus.

zaterdag 7 juli 2001 @ 01:05:49 #9
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_1159290
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:52 schreef R@b het volgende:

Afrikaanse landen zijn er sowieso erg slecht in om op eigen houtje een westers economisch systeem op te zetten. Waar dat aan ligt ???

Je geeft zelf het antwoord al.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  zaterdag 7 juli 2001 @ 01:10:35 #10
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_1159341
Hahahahaha sukkels

Volledig hun eigen schuld. Laat ze maar lekker hongeren, it'll teach them

Down[br]Under
  zaterdag 7 juli 2001 @ 01:10:43 #11
272 R@b
No-nonsens
pi_1159343
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 01:05 schreef links234 het volgende:

[..]

Je geeft zelf het antwoord al.

Nee, dat deed ik niet. Of weet jij een beter economisch systeem als het westerse model, wat ook werkt en alle monden kan voeden????

Waarom lukt het blanken in Zuid-Afrika wel, ook zonder apartheids politiek. ???

zaterdag 7 juli 2001 @ 01:16:09 #12
9566 Midioot
Gecertificeerd verslaafd
pi_1159391
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 00:54 schreef R@b het volgende:

Nee, niet waar. Zogenaamd blank geweld bestond echt wel, en het geweld tegen de blanke boeren was toch ook behoorlijk in het nieuws.

Blank geweld was dagelijkse kost, nu omgekeerd heb ik het slechts twee keer op TV gezien, waarom toen wel constant en nu niet, wat is daarvan de reden, wie heeft belang bij een gebrekkige berichtgeving, welke overgeitewol kampt met een ongeloofelijk schuldgevoel, waar andere nu voor mogen boeten ???
quote:
Alleen Mugabe, wat vroeger toch een held van de Afrikaanse anti-apartheids activisten was, heeft zijn echte gezicht toch laten zien. Geen haar beter als de overheersers waar hij tegen strijdde dus.
Okee duidelijk en wat voor gevolgen heeft dat buiten het constateren wat anderen al jaren eerder riepen
( rascisten ? )wanneer volgt *de gewaarwording* in Europa, wanneer gaan de oogkleppen eens af ???
Hevig kunne kwatsu is een gave
  zaterdag 7 juli 2001 @ 01:18:21 #13
10188 links234
pi_1159403
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 01:10 schreef R@b het volgende:
Waarom lukt het blanken in Zuid-Afrika wel, ook zonder apartheids politiek. ???
Omdat daar nog geen president is die hoedanook aan de macht wil blijven. Zodra je een president met zulke ideeen als Mugabe, die dit gewoon gecreeerd heeft om aan de macht te kunnen blijven, zou krijgen in dat land heb je hetzelfde gezeik.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  zaterdag 7 juli 2001 @ 01:29:18 #14
10188 links234
pi_1159464
En als er zoiets gebeurt in zuid afrika gaan al die blanke boeren toch gewoon terug naar het land van herkomst.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 01:29:30 #15
1234 HiZ
Istanbullu
pi_1159465
Volgens mij ligt dit inderdaad aan de onbedwingbare drang van Mugabe aan de macht te blijven. Niet alleen blanken (zijn favoriete vijanden) maar ook de overige oppositie is z'n leven niet echt zeker meer in het land. Het is inderdaad wel jammer om te zien dat een land dat de potentie had om niet weer zo'n armoeiig Afrikaans land te worden nu in deze ellende zit.

Een eerlijke politiek van landherverdeling zou ook best mogelijk zijn zonder gebruik te maken van het geteisem dat nu bedrijven terroriseert. Maar het gaat helemaal niet om landverdeling, het gaat meneer Mugabe erom de domme massa een vijand te geven zodat ze er niet aan denken hem een schop onder z'n achterwerk te geven. Misschien dat ze daar anders over gaan denken als er honger komt, alleen ben ik bang dat het nog veel slechter kan worden voor het weer beter wordt.

zaterdag 7 juli 2001 @ 03:24:31 #16
5673 heijx
Qui que boue
pi_1159938
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 01:29 schreef links234 het volgende:
En als er zoiets gebeurt in zuid afrika gaan al die blanke boeren toch gewoon terug naar het land van herkomst.
Daar zijn ze al. Dit zijn tweede, derde of vierde generatie Zimbabweanen die toevallig blank zijn.

Maar ik begrijp niet dat bijvoorbeeld een land als Nieuw Zeeland of Australië niet tegen die blanke boeren zegt van: Weet je wat, kom allemaal maar gezellig hierheen met familie en veestapel. Plek zat. En dan maar zien hoe Zimbabwe langzaam naar de verdommenis gaat. Of er moet voor die tijd een volksopstand en een lynchpartij komen.

It is I, LeClerc!
MiniTijg 04-02-08
Broertje geboren 26-04-10
  zaterdag 7 juli 2001 @ 09:15:32 #17
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1160076
Zo zie je maar weer: die gasten kunnen ook geen moer zelf

Laat ze er maar lekker een zooitje van maken, eigen schuld

En voordat iemand gaat mieren dat het TOCH weer onze schuld is vanwege de kolonisatie, wil ik graag een antwoord waarom bv India het WEL goed doet (eeuwenlang gekoloniseerd), en een land als Ethopie (nooit gekoloniseerd) OOK een zooitje is

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_1160097
Het hele verhaal van de situatie in Zimbabwe van de laatste tijd komt me wel erg bekend voor.

Hoe zat het ook al weer met de joden en Duitland in de 30-er jaren? Volgens mij hebben de machthebbers in Zimbabwe Mein Kampf wel heel erg goed gelezen.

Hebben we na WOII niet met z'n allen geroepen: dit nooit weer?

[Dit bericht is gewijzigd door WoestijnSneeuw op 07-07-2001 09:39]

Alle beetjes helpen zei de mug en piste in de zee.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 10:02:52 #19
11502 nipeng
back in black
pi_1160142
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 09:15 schreef X-Ray het volgende:
Zo zie je maar weer: die gasten kunnen ook geen moer zelf

Laat ze er maar lekker een zooitje van maken, eigen schuld

Het was een stukje politiek van Mugabe en zijn kornuiten om het land "terug te pakken" van de blanke boeren. Dacht dat het was om de verkiezingen te winnen.
Een van zijn kornuiten gaf leiding aan die bendes die de blanke boeren overvielen.

Het gewone volk is weer het slachtoffer.
Om de tuin geleid en nu dit weer.
Moeten wij hun laten verhongeren?

zaterdag 7 juli 2001 @ 10:05:00 #20
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1160150
Het "gewone" volk dat er maar wat graag aan mee deed, en het voor 100% met hem eens was (anders hadden ze niet massaal op hem gestemd niet?)

Soit, wie kaatst kan de bal verwachten

Ik geloof ook dat men na WOII niet zo'n medelijden had met de miljoenen Duitsers die door de Russen werden vermoord, gedeporteerd en gemarteld in het voormalige Pruisen. Ook dat was het "gewone" volk.

[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 07-07-2001 10:10]

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_1160273
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 10:05 schreef X-Ray het volgende:
Het "gewone" volk dat er maar wat graag aan mee deed, en het voor 100% met hem eens was (anders hadden ze niet massaal op hem gestemd niet?)
Nouuu, maar wat graag...
Daar zijn de nodige intimidaties, bedreigingen en mishandelingen door een relatief klein, maar zeer goed bewapend groepje 'veteranen' aan vooraf gegaan.
En nog heeft Mugabe de verkiezingen niet met een enorme voorsprong gewonnen.
pi_1160285
tjonge jonge ze kunnen daar ook echt niet nadenken in afrika he... eerst alle blanke boeren de stuipen op het lijf jagen en vervolgens klagen over voedseltekort... jammer dan...

gooi er maar weer ff een Youp quote'tje tegen aan:

"Laat ze me maar lijden, zijn ze wel gewend..."

-je UI was te groot en daarom verwijderd-
  zaterdag 7 juli 2001 @ 12:29:35 #23
272 R@b
No-nonsens
pi_1160614
Een beetje genuanceerd reageren kan geen kwaad in dit topic lijkt me.

De moorden op de blanke boeren werden gepleegd door de veteranen van Mugabe, en niet door de gewone bevolking.

Mugabe gebruikt dit item ook vooral om aan de macht te blijven.

De oppositie, die redelijk groot is, was het er niet mee eens.

Vergelijkingen met WO11 (daar was ie weer) zijn compleet ongepast, al is het alleen maar omdat Mugabe geen vernietigings structuur alla Hitler heeft gemaakt.

Dat deze blanke boeren maar moeten terugkeren naar het land van herkomst, zoals Links234 stelt, komt op mij vreemd over, daar hij ook niet vindt dat tweede en derde generatie Marokkanen terug naar hun land kunnen/mogen/moeten.

zaterdag 7 juli 2001 @ 12:50:19 #24
6536 dwerg
chagrijn
pi_1160695
Het Hooggerechtshof in Zimbabwe heeft de bezettingen van de boerderijen illegaal verklaard, maar daar heeft Mugabe geen boodschap aan. Zimbabwe krijgt te weinig Westerse valuta, doordat grote tabakskwekerijen zijn opgedeeld in kleine volkstuintjes voor de veteranen, die elkaar het licht in de ogen nog niet gunnen.

De enige bedrijven op het platteland die redelijk buiten schot blijven, zijn de bloemenkwekerijen. Deze zijn erg ruim opgezet, met vaak enkele tientallen hectares rozen of alstroemeria, en voor de werknemers voorzieningen zoals een school, een ziekenhuis, en een eigen voetbalclub. Als Mugabe die kwekerijen ook wil verdelen onder de veteranen, komt er helemaal geen cent meer binnen.

I intend to live forever, or die trying.
  zaterdag 7 juli 2001 @ 13:36:36 #25
10188 links234
pi_1160922
quote:
Op zaterdag 07 juli 2001 12:29 schreef R@b het volgende:
Dat deze blanke boeren maar moeten terugkeren naar het land van herkomst, zoals Links234 stelt, komt op mij vreemd over, daar hij ook niet vindt dat tweede en derde generatie Marokkanen terug naar hun land kunnen/mogen/moeten.
Nou, in Zuid Afrika zitten nog iets van een kwart tot een half miljoen mensen met een nl paspoort.

Niet elke boer die daar zit is er in de 17e eeuw naar vertrokken, dr was ook een flinke emigratie in de jaren 50 en 60 richting dat land.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')