abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 januari 2004 @ 14:43:38 #1
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16395593


Geschreven door: Xtreem

[Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic


De handgeschakelde versnellingsbak

Doordat benzine en diesel motoren een beperkt bruikbaar toerenbereik hebben, is een vaste versnelling ontoereikend. Een versnellingsbak zorgt ervoor dat de motor binnen het gestelde toerenbereik (tot de redline) blijft, maar de auto wel verder kan versnellen, door verschillende overbrengingsverhoudingen. In de meest ideale situatie is het aantal versnellingen onbeperkt, waardoor de motor continu op het ideale aantal toeren kan draaien. Dit is de gedachte achter de Continu Variabele Transmissie (CVT).



Engine = motor
Clutch = koppeling
Transmission = versnellingsbak
Driveshaft = aandrijfas
Differential = Differentieel



Dit is een versimpelde, 2 versnellingsbak.
Zoals erbij staat is de groene het verlengde van de krukas. Dit is al na de koppeling. (Over de koppeling komt tzt een eigen [Hoe zit dat met] Het aantal omwentelingen van de krukas en de gekozen versnelling is gelijk aan het aantal toeren dat de motor maakt.
De Krukas zorgt voor de draaiing van het meest linker rode tandwiel. De 2 rechter rode tandwielen zijn de versnellingen. De verhouding tussen het rode tandwiel en het aangrenzende blauwe tandwiel zorgt voor de overbrengingsverhouding (ratio). Een relatief klein rood tandwiel moet vaker ronddraaien (meer toerenmaken) voor de blauwe rond is. Dit is een lage versnelling. De blauwe tandwielen draaien vrij om de (gele) aandrijfas as. De collar zit vast op de aandrijf as. Deze staat nu vrij, de versnelling is dus neutraal. Door de pook in 1 te zetten zet de collar zich tegen een van de blauwe tandwielen vast. Het blauwe tandwiel wordt aangedreven en drijft nu dus ook de aandrijfas aan.


Zo ziet een reguliere 5 versnellingsbak er, gesimplificeerd, uit.
Helemaal rechts zit de achteruit. Dit is een zeer simpel principe: Tussen het blauwe en rode tandwiel zit een klein tandwieltje, dat er voor zorgt dat het blauwe tandwiel de andere kant op draait.

Oude autos hadden geen synchroomringen, om van versnelling te wisselen moest je double clutchen. Eerst de koppeling in, versnelling in neutraal, vervolgens bracht je de motor op het toerental dat de motor bij die snelheid behoort te maken in de volgende versnelling, en vervolgens schakel je de gewenste versnelling in. Omdat dit nogal onpraktisch is, heeft men syncroomringen ontwikkeld. Dit moet je zien als een koppeling die het snelheidsverschil opvangt tussen de versnelling en de as.

De beweging van de pook t.o.v. de versnellingsbak, spreekt voor zich...


Bron: www.howstuffworks.com

The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_16395709
Is misschien wel interessant voor diegene wie het willen weten:

Dat gierende geluid bij het achteruit rijden wordt veroorzaakt door dat kleine tussentandwiel welke de draairichting een keer extra omdraait (waardoor je dus achteruit gaat)

Edit - jammer dat je geen plaatjes van een synchromesh ring hebt, die had ik wel voor je kunnen vinden denk ik.

"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  maandag 19 januari 2004 @ 15:06:14 #3
40402 SAF
Fueled by Smirnoff
pi_16396366
quote:
Op maandag 19 januari 2004 14:47 schreef PeuRac het volgende:
Is misschien wel interessant voor diegene wie het willen weten:

Dat gierende geluid bij het achteruit rijden wordt veroorzaakt door dat kleine tussentandwiel welke de draairichting een keer extra omdraait (waardoor je dus achteruit gaat)

Edit - jammer dat je geen plaatjes van een synchromesh ring hebt, die had ik wel voor je kunnen vinden denk ik.


Heeft toch ook mee te maken dat je achteruit een rechte vertanding is en je vooruit versnellingen schuine vertanding?
pi_16396481
quote:
Op maandag 19 januari 2004 15:06 schreef SAF het volgende:

[..]

Heeft toch ook mee te maken dat je achteruit een rechte vertanding is en je vooruit versnellingen schuine vertanding?


Klopt
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_16398141
maar waarom maakt het dan een gierend geluid?
zo kan die wel weer...
pi_16398189
quote:
Op maandag 19 januari 2004 15:54 schreef Henk_Westbroek het volgende:
maar waarom maakt het dan een gierend geluid?
omdat de tandjes recht zijn en het harder slijt
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16398913
zo had ik ooit nog eens zo'n filmpje van een of andere racewagen. Die maakte toch een takkeherrie (alle versnellingen waren rechte vertanding).
  maandag 19 januari 2004 @ 17:12:16 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_16400779
quote:
Op maandag 19 januari 2004 16:18 schreef _VoiD_ het volgende:
zo had ik ooit nog eens zo'n filmpje van een of andere racewagen. Die maakte toch een takkeherrie (alle versnellingen waren rechte vertanding).
Die van die BMW STW, die heb ik nog (link gevonden @ Fok).

De tanden zijn dan idd niet schuin afgesneden, waardoor ze meer herrie maken. Dit hoor je ook al goed bij R/C wagens.

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')