abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 juli 2001 @ 13:57:25 #1
9713 Eightball
In control.
pi_1134622
Moek drie weken werken....

Tips anyone?

pi_1135034
Weekje vakantie achteraan plakken
Never Stop Dreaming, Never Stop Creating
  dinsdag 3 juli 2001 @ 15:22:29 #3
9713 Eightball
In control.
pi_1135085
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 15:12 schreef Muddy het volgende:
Weekje vakantie achteraan plakken
Niet nodig, tijd genoeg in die drie weken...

Maar wat is daar leuk? (club's etc.)

pi_1135186
Kvond Lissabon wel een aardige stad, maar na een paar dagen had ik het wel weer gezien.

Hierbij mijn reisverslag, misschien heb je er wat aan.


LISSABON
9 - 13 december 1999

Donderdag 9 december
Vlucht Schiphol - Lissabon, 13.45 - 16.45. Geen bijzonderheden. Bij aankomst blijken meer Nederlanders gebruik te hebben gemaakt van dezelfde aanbieding, dus ook hetzelfde hotel (gedurende de rest van het verblijf in Lissabon kom ik ze gelukkig niet meer tegen). In de hal wacht iemand van het hotel om ons met busje daar naartoe te brengen. De uitgangshal van het vliegveldgebouw is een grote, hoge, moderne hal. Wit met groen glas, een beetje Richard Meier-achtig. Merkwaardig: je moet speciaal achterom kijken om de mooie gevel te zien. De vertrekhal is daarentegen veel lelijker, en die zie je ook als je niet extra oplet.
Hotel is heel redelijk.
Hotelkamer is op de vijfde verdieping, uitzicht op de straat. Bij het verlaten van het hotel word je geacht de sleutel bij de balie achter te laten. Dat leer je echter snel af; het personeel is ontzettend traag, het kost iedere keer een minuut of tien om de sleutel op te halen of af te geven.

In een reisgids een restaurant opgezocht dichtbij het hotel: O Funil. Volgens de gids genoemd naar de enige decoratie; een grote koperen trechter (= funil), en bacalhau die hele gezinnen naar dit etablissement lokt. Restaurant makkelijk gevonden, het is niet erg druk. Inderdaad een manshoge koperen trechter in de hoek, verder eenvoudig ingericht: tegelvloer, wit linnen, stoelen met rode bekleding en spiegels aan de muren. Bediening die nauwelijks Engels spreekt.
De bacalhau o funil dus besteld, plus biertje ('Super Bock'). Volgens diverse bronnen zouden de porties in Portugal enorm moeten zijn, maar dat valt mee; de portie is ruim voldoende voor één persoon, maar zeker onvoldoende voor twee. De bacalhau is inderdaad erg lekker, maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal. Als nagerecht maar iets willekeurigs geprikt; 'doce de casa' (=toetje van het huis). Blijkt een schaaltje te zijn met een erg zoete drab (wel lekker), zo te proeven een mengsel van honing, karamel en nootjes. Uiteindelijk tamelijk goedkoop gegeten; zo'n 2.650 escudos.

Na het eten verder naar het zuiden gelopen, naar Saldanha. Volgens een reisgids moet hier een modern bioscoopcomplex zitten, maar ik kan het niet vinden. Wel staat er een groot, wit, nieuw gebouw. Drie lagen winkels, negen lagen kantoren, met een enorm atrium in het midden; 'Atrium Saldanha';, ontworpen door Bofill. Mooi winkelcentrum, vooral van binnen. Er achter staat nog een wit winkelcentrum, zo te zien met woningen erboven. Ook niet onaardig. Terug op Saldanha is er ook nog een bruinrood gebouw, waarin nog een winkelcentrum zit. Hier blijkt ook het bioscoopcomplex in ondergebracht te zijn, maar het is ondertussen al te laat om nog een film te gaan zien. Dus teruggelopen naar het hotel.


Vrijdag 10 december
Na het opstaan de traditionele foto's gemaakt van het uitzicht vanuit de hotelkamer. Daarna om Campo Pequeno heen gelopen. Opmerkelijk bouwwerk, wel in erg slechte staat. Het stierenvechtseizoen is afgelopen en het gebouw wordt nu ontsierd door grote lichtreclame voor 'Magic Circus'.
Verder noordoostelijk gelopen naar metrostation Roma. De wandeling duurt langer dan gedacht, en de buurt is niets bijzonders. Ook het metrostation hoort duidelijk niet tot de mooiste van de stad. Onderweg uitgestapt bij halte Martim Moniz. Het station zelf treft me niet als bijzonder mooi of interessant, het plein is wel aardig, al werken de fonteinen niet en is het gros van de kiosken gesloten. De aangrenzende bebouwing verschilt nogal, maar het merendeel is erg vervallen.
Terug de metro in en door naar halte Rossio, uitgang Praça de Figueira. Hier bij de Carris kiosk een Passe Turistico gekocht (1680 escudos, voor vier dagen gebruik van alle OV in de stad). Dit zou een mooi plein moeten zijn, maar is tot aan de trottoirs toe opengebroken, en afgezet met schuttingen. Het is me niet duidelijk geworden waarom. Ook het Rossio valt me tegen; geen spectaculaire bebouwing, en nogal chaotisch ingericht.
Door de Rua Augusta naar het Praça de Commercio gelopen. Ondertussen in een zijstraatje verrast door de aanblik van de Elevadore de Santa Justa. Ook in het echt een indrukwekkend ding. Praça de Commercio is wel mooi; een klassiek plein met een poort, gele gebouwen met galerijen, en beeld van man op paard. Er staat ook een grote kerstboom, die zo'n perfecte kegelvorm heeft dat ik me afvraag of het ding wel echt is.

Belém
Vanaf dit plein tram 15 genomen naar de hoofdbestemming van deze dag: Belém. Het oude trammetje is vol, het kraakt, rammelt en schokt. Eenmaal in Belém zijn de befaamde 'pasteis de Belém' snel gevonden in de straat waardoor de tram al kwam. De zaak is kleiner dan verwacht. Het loopt tegen twaalven en het is hier erg druk, dus koop ik een doosje met zes stuks, en wandel verder naar het park tegenover het klooster, waar ik de helft opeet.
Verder doorgelopen naar de kust, naar het monument van de ontdekkingen. Dat is vrij klein, ruim vijftig meter hoog, maar desondanks is het uitzicht naar alle kanten bijzonder fraai. Met name ook op de windroos op het voorplein.

Dan langs de kust verder gelopen naar de Torre de Belém. Zittend op een bankje de rest van de pasteis opgegeten. Nog iets verder gelopen. Daar staat in een vijver een groot modern sculptuur. Het blijkt een monument te zijn voor de Portugese soldaten die sinds 1955 gesneuveld zijn. Op de drie muren rondom de vijver staan alle namen vermeld. Vreemd dat ik hierover nergens iets gelezen heb.
Dan de toren. Ik had er van tevoren niet teveel van verwacht, maar dat valt erg mee. Mooie gewelven in de kelder, langs een steile wenteltrap de sober ingerichte vertrekken en kapel bereikt, en tenslotte het dak. Het uitzicht is hier minder spectaculair dan vanaf het monument. Uitkijkend vanaf het balkon op het 'dek' waan je je de leider die een toespraak voor zijn mannen beneden houdt. Leuk zijn de torentjes met bankjes: in ieder uitkijktorentje is namelijk een stenen bankje of stoeltje gemaakt. Die zien er op het eerste gezicht hard en oncomfortabel uit. Als je erop gaat zitten merk je echter dat de verhoudingen ergonomisch precies kloppen, zodat je hier waarschijnlijk zonder problemen urenlang op de uitkijk kunt zitten.

Over de loopbrug (ook wel aardig; een erg iel ontwerp) naar de overkant van de (spoor)weg. Dan naar de felgekleurde gebouwen die vlak naast de loopbrug staan. Deze hebben kleuren die overal in Lissabon gebruikt worden, alleen niet in deze intensiteit. Hier wordt een aspect van de Portugese architectuur sterk uitvergroot; een karikatuur zo je wilt. Of het nou mooi of lelijk is, origineel is het wel. En het detoneert nergens mee; de gebouwen worden begrensd door een achterafstraatje, grasveld en snelweg. Kennelijk zijn deze gebouwen pas gerenoveerd, een deel is nog niet in gebruik.
Door naar een ander modern gebouw; het Centro Cultural de Belém. Bij de afbeeldingen vooraf had ik het idee dat ik dit waarschijnlijk geen erg mooi gebouw zou vinden. Het uitzicht vanaf het monument versterkte dat idee nog. Als ik er doorheen slenter blijkt dat juist heel erg mee te vallen. Het complex kent leuke binnenpleinen, trappen, tuinen en winkeltjes. De architectuur is soms Rossi-achtig, vergelijkbaar met het Bonnefantenmuseum in Maastricht. Groot, symmetrisch, maar toch vriendelijk.
Schuin tegenover het culturele centrum staat dan het klooster. Het moet een meesterwerk zijn van de Manuelijnse stijl, maar ik vind de Torre veel mooier. Het klooster is kleiner dan gedacht, vrij sober en nogal vervuild. Je moet het gezien hebben, maar ik was er snel uitgekeken.

Tenslotte nog wat 'kleine dingetjes' gedaan in Belém: paleis van de president bekeken, postzegels, kaarten, fotorolletjes gekocht, gezocht naar restaurant voor 's avonds en een fles port gekocht bij naar verluidt de beste wijnhandel van Lissabon (en dus van Portugal) in het cultureel centrum.

Met een moderne tram nog even naar het hotel, en weer terug. Gegeten bij Sao Jeronimo. Uitstekend restaurant in de straat naast het klooster. Volgens de ene reisgids met een sfeervol modern interieur, volgens de andere juist met een jaren 30 interieur. Hoe dan ook: inderdaad een sfeervol, strak interieur met veel hout in warme kleuren. Tot mijn verbazing spreekt niet alleen vrijwel elke ober op zijn minst een paar woorden Engels, maar krijg ik zelfs een Engelse menukaart aangereikt. Op de Portugese kaart buiten had ik al tamboril zien staan, en ik wist dat dat zeeduivel is - erg lekker. Maar op de Engelse kaart zie ik 'sting ray with peaches' staan; pijlstaartrog dus, waar kun je dat nou bestellen? Dus wordt het 'duck pate with green peppers', gevolgd door de rog, en tenslotte 'a piece of pumpkin pie' en koffie. Bij voor- en hoofdgerecht genietend van een halve fles witte wijn. Dit restaurant is wel flink duurder dan dat van gisteren - in totaal ben ik zo'n 6.500 escudos kwijt - maar de kwaliteit is er ook naar.

Eenmaal weer buiten loopt het al tegen elven. Naar wat ik opmaak uit de dienstregeling rijden er geen trams meer, maar net als ik me verdiep in de buslijnen komt er toch nog een oud trammetje aangieren. Ik stap in en we rijden met een noodgang naar het centrum. De tram is volledig gevuld met uitbundige jongeren, die een gettoblaster mee hebben genomen, alle ramen hebben opengeschoven en daar half uithangen. Ik stap uit bij metrostation Case de Sodre (mooi station - tegeltjes met afbeeldingen van enorme konijnen en een originele fontein) en reis vanaf daar verder. Wat aan de metrostations nog opvalt zijn de mooi vormgegeven vuilnisbakken.
Uitgestapt bij metrostation (naam?) en vanaf daar gelopen naar winkelcentrum Amoreiras. Dit zou tot middernacht geopend moeten zijn. Dat blijkt ook zo te zijn, al zijn verreweg de meeste winkels al gesloten tegen de tijd dat ik er ben (kwart over elf). Ik kan nog wel een fotorolletje kopen en nog even rondwandelen om het interieur te bekijken. Dat valt wat tegen, vergeleken met foto's die ik gezien had en met de winkelcentra bij Saldanha.
Vanaf Amoreiras gelopen naar metrostation (naam?). Onderweg kom ik nog langs een stuk aquaduct. Aan de andere kant van de bogen ligt een mooi pleintje, met bomen die allemaal verlicht zijn. Terug naar het hotel.


Zaterdag 11 december
Vroeg uit het hotel weggaan lukt niet. Tijdens het aankleden krijg ik een bloedneus, en net als het een beetje gestold lijkt moet ik niezen...
Met de metro naar het beginpunt van de rode lijn, en vanaf daar op elk station uitgestapt. Het eerste station (naam?) is meteen al een verassing. Niet zozeer het station, maar wel de omgeving boven. Een imposant langgerekt plein, dat eindigt tegen een heuvel, waar een grote fontein tegenaan gebouwd is. Boven op de heuvel zitten oude mannetjes onder de bomen een of ander spel te spelen. Het volgende station (naam?) moet wel het meest bijzondere van de stad zijn; een enorm hoge ruimte bij de perrons, met grote kolommen en felle kleuren. Een hal met gekleurde lampen, vele patronen, en allerlei heldere kleuren. Een bijzonder station, erg mooi. De daarop volgende stations zijn over het algemeen niet onaardig, maar lang niet zo bijzonder. Behalve station Oriente natuurlijk, en daarmee ben ik aangekomen bij het hoofddoel van deze dag: het Expo-terrein.

Expo
Begonnen met het station uitgebreid te bekijken. Erg mooi. Vervolgens het winkelcentrum 'Vasco da Gama'. Daar ook geluncht in het restaurant op het hoogste niveau, met een mooi uitzicht op de rest van het centrum. Vervolgens 's middags over de noordelijke helft van de Expo gewandeld. De gebouwen zijn over het algemeen wel aardig, maar zeker geen juweeltjes. Het dak van het Portugese paviljoen is wel extreem dun, en de fonteinen en parkjes zijn heel aardig. Uitgekomen bij het Oceanium. Erg mooi, wel kleiner dan verwacht. Toch twee uur doorgebracht. Als ik buitenkom is het al donker aan het worden. Snel nog even de zuidelijke helft van het terrein bekeken. Het heeft geen zin meer om nog de kabelbaan of de toren in te gaan; het is donker en veel valt er waarschijnlijk dus toch niet te zien.

Opnieuw een poging om een film te gaan zien. Weer naar Saldanha, en een kaartje gekocht voor 'Fight Club'. Vervolgens nog een half uur de tijd om iets te eten te halen voor de film begint. Zou geen probleem, moeten zijn, er zijn drie winkelcentra in de buurt en alle hebben een foodcourt. Daar blijkt het echter stuk voor stuk heel erg druk. Terug naar de bioscoop, wat snoepgoed gekocht om de ergste honger te stillen, en het na de film nog maar eens proberen.
De film begint goed, zakt dan wat in, maar is al met al wel de moeite waard. Hij is echter pas om kwart over twaalf afgelopen, wat betekent dat alle foodcourts dicht zijn, evenals de McDonald's in de straat. Daar worden wij niet vrolijk van. Bovendien blijkt de metro niet meer te rijden, terwijl ik de hele dag al heb gelopen (later blijkt dat de metro nog wel om deze tijd rijdt, maar dat veel ingangen na 21.30 sluiten). Schuin tegenover het hotel zit een benzinestation. Dat heeft een winkeltje dat nog open is, zodat een paar broodjes toch nog een avondmaal vormt.


Zondag 12 december
De laatste volledige dag, en deze is bedoeld om het centrum te verkennen, plus de aangrenzende oude wijken. Eerst met de metro naar Restauradores (onderweg nog eventjes uitgestapt bij de halte Avenida om de Avinida Liberdade te zien). Als eerste binnendoor gelopen naar station Rossio en de slanke kapconstructie bekeken. Vervolgens het plein Restauradores, waar vooral het Eden-gebouw opvalt. Eén van de mooiste gebouwen die ik in Lissabon heb gezien en één van de weinige Art Deco gebouwen.
Zuidelijk gelopen, naar de hoofdingang van station Rossio. Van buiten mooi, maar de hal is verschrikkelijk lelijk (verbouwd in de jaren 70 zo te zien). Doorgelopen naar de Elevadore de Santa Justa. Daar blijkt dat 'due to safety reasons' (lees: het ding is zwaar gestut en staat waarschijnlijk op instorten) de uitgang boven naar Chiado niet gebruikt kan worden. Wel is het mogelijk om het uitzichtplatform te bereiken. Er is echter geen personeelslid te bekennen en bovendien is het grauw, miezerig weer, zodat het uitzicht waarschijnlijk toch weinig voorstelt. Dus dan maar geen Elevadore.
Door de Rue do Carmo Chiado in. Langs deze straat staan een aantal panden die recent verbouwd zijn tot winkelcentrum. Eén ervan staat op de hoek met Rue Garrett en is pas nieuw. Hier in de foodcourt iets gegeten bij Casa des Sandes, en daarna ergens anders een stuk chocoladetaart gehaald. Jummie.

Verder Chiado in door de Rue Garrett. Leuke winkels, sommige helaas gesloten (het is zondag, niet zo slim gepland). Een mooi binnen plaatsje aan de linkerkant van de straat. En natuurlijk 'A Brasiliera', erg mooi interieur, maar te druk om er lang te blijven. Verder geslenterd. Onder meer langs een aantal kerken, café Targus (gesloten, door het raam gegluurd, maar interieur valt erg tegen), twee theaters en het hoofdbureau van politie. Daar staan een aantal agenten voor de poort. Zo te zien is er een mooie binnenplaats. Ik vraag of ik binnen mag kijken, en een vriendelijke agent loopt mee naar binnen om de binnenplaats te laten zien. Inderdaad mooi. Foto's maken mag helaas niet.
Vlakbij is een halte van tram 28. Als ik instap moet ik voor het eerst laten zien dat ik een geldig vervoersbewijs heb. Met de tram naar de Sé en de kerk van de heilige Antonius. De eerste is zoals verwacht groot, grauw en sober. De laatste een charmante kerk met mooie tegeltableaus en crypte.
Weer een stukje verder met de tram, tot aan een gebouw in de Rue de Graça dat een oud station of iets dergelijks lijkt. Een grote hal, met een gevel die veel imposanter is dan van de omliggende pandjes. Achter de poort zijn een paar stalletjes, en verder achterin een supermarkt. Doorgelopen naar de hoek van Rue de Graça en Rue (naam?), waar een modern gebouw gebouwd wordt, en waar al enkele aardige gebouwen staan. Met de tram verder tot aan het eindpunt: Martim Moniz. Dit keer werken de fonteinen wel, wat het plein meteen een stuk aardiger maakt.

Het is inmiddels al halfvijf en ik wil nog naar het kasteel. Vanaf het plein kan ik het zien liggen. Het is niet ver weg, maar ligt wel veel hoger. Ik heb al de hele dag rond gesjouwd en de klim is niet erg aanlokkelijk. Dus dan maar een taxi aanhouden. De chauffeur spreekt geen Engels, dus ik moet op mijn kaart aanwijzen waar ik heen wil. Vijf minuten later, en maar 500 escudos armer, ben ik bij het kasteel.
Dit blijkt een goede tijd om het kasteel te bezoeken. Het schemert nu en de lichtjes in de stad gaan één voor één aan, een mooi uitzicht vanaf de diverse torens. Na een uurtje is het volledig donker. Het begint nu gevaarlijk te worden. De smalle, steile trappen zijn glad geschuurd door eeuwenlang gebruik, glad door de regen van eerder op de dag en voor zover hekjes al aanwezig zijn reiken die niet veel hoger dan mijn knie. Daarbij komt dat de verlichting schaars is. Het dwalen door een donker, verlaten ruïne is wel sfeervol, maar het wordt toch tijd om heel voorzichtig weer naar beneden te gaan. Daar nog even in een portwinkel gekeken (waar de prijzen oplopen tot ruim 80000 escudos voor een Vintage uit 1940).
Ik loop tot aan de dichtst bijzijnde halte van tram 28, en wacht op de tram richting Martim Moniz. Die komt niet. De tram rijdt nog wel, er komen regelmatig trams voorbij, echter allemaal in de verkeerde richting. Als ik de vijfde tram in de andere richting zie naderen neem ik die maar. Stap uit in de buurt van het Praça Commercio en loop door de Rua Augusta richting het metrostation op Praça Figueira. In de Rua Augusta kan ik de verleiding niet weerstaan en koop nog een doosje gebak.

Na een korte stop in de hotelkamer doe ik het programma van de vorige avond, zoals het eigenlijk bedoeld was: eerst naar de McDonald's (misschien een vreemde gewoonte, maar ik wil in het buitenland graag even kijken hoe de verschillen op dit punt zijn - in dit geval zijn die er vrijwel niet) aan de Avenida Republica, dan naar de bioscoop aan Saldanha voor de film 'the Straight Story'. Tamelijk goede film, maar dat is meestal zo bij David Lynch.


Maandag 13 december
De laatste ochtend. Om half een vertrekt het transferbusje naar het vliegveld. Nog genoeg tijd om de Avenida de Berna af te lopen en als eerste een bezoek te brengen aan de Fatima-kerk. Een witte kerk uit de jaren 30, van buiten een fraai, modern ontwerp met Art Deco lampen bij het ingangshek. Van binnen wat traditioneler, wel met moderne glas-in-lood ramen. Dit is duidelijk geen toeristische trekpleister van de eerste orde, maar zeker de moeite waard. Gelukkig stond dit wel in een reisgids vermeld, anders had ik het nooit geweten.
Een stuk verder langs de Avenida de Berna ligt dan de Gulbekian Foundaçion. Ik had geen tijd om binnen te kijken, maar ben wel het hele park door gelopen. Een erg mooi beeldenpark. Ook het museum voor moderne kunst ziet er van buiten erg fraai uit. Het Gulbekian Museum is een strakke betonnen doos, niet echt bijzonder.
Ik loop terug, en dan nog een stukje verder, tot aan het nieuwe trein- en metrostation Entre Campos. Dit is architectonisch wel bijzonder, maar ik weet nog steeds niet of ik het nou mooi vind. In ieder geval origineel zijn de roltrappen; aan de zijkant met glas bekleed, zodat het mechanisme mooi zichtbaar is.
De laatste activiteit is het bezoek aan een pasteleira om nog wat te eten voor vertrek. Ik koop een lekker, en erg goedkoop, roombroodje (130 escudos). Dan terug naar het hotel. Tas pakken, sleutel inleveren, rit in het busje, en op naar het vliegveld.

Op het vliegveld het laatste muntgeld opgemaakt aan nog wat Portugese delicatessen; een blikje tonijn- en een blikje sardientjespaté (!). Tenslotte de vlucht terug. Om te beginnen al een vertraging van twintig minuten, vervolgens na aankomst heeft de bagage vertraging door een probleem met het laadplatform.

[Dit bericht is gewijzigd door k_man op 03-07-2001 15:51]

pi_1135219
Ai Uê, Lontra en Kandando! Dat zijn de Afrikaanse tenten, komen veel Angolezen enzo. Lekkere muziek, ook live muziek, wel trendy aankleden voor Ai Uê (da's de beste naar mijn smaak) anders kom je er niet in. Geen typische toeristen disco iig. Mijn favo's

Kapital, Gartejo, Kudissanga & T-Clube zijn de trendy tenten, wel leuk, als je tenminste binnen komt... Ook hier geldt: zorg dat je er pico-bello uitziet en hang vooral niet de toerist uit.

Benzina & Kremlin zijn ook leuk als je van Techno houdt. Zelfde kleedadvies als hierboven. Iets makkelijker qua deurbeleid.

Frágil is ook wel een leuke tent. Bredere muziek keuze ook als de anderen.

Mooie van Lissabon is dat er bijna overal live muziek is. Maar dat zul je wel merken.

Que cera et cetera
  dinsdag 3 juli 2001 @ 16:09:09 #6
9713 Eightball
In control.
pi_1135346
K_Man en HipShake bedankt! Hier heb ik tenminste iets aan!
pi_1136021
Bij discotheken weigeren ze nooit mensen... als ze je niet willen hebben dat zeggen ze gewoon dat de toegang 100 gulden is. Kun je zelf kiezen...

Tips voor de stad zelf...
Neem goeie schoenen mee, je bent de hele dag aan het klimmen. Lissabon is gebouwd op een aantal heuvels.
Taxi's zijn heel erg goedkoop, maar ze rijden wel als een gek.
Vergeet niet om naar Sintra te gaan. Bergdorp in de buurt van Lissabon. Heel erg mooie omgeving daar. Gewoon vanuit het stadje lopend naar het kasteel op de berg. Zeer vermoeiend maar zeker de moeite waard.
In de bairro alto (oude wijk) zijn heel veel kleine barretjes. Heel gezellig. In de buurt van de haven zijn meer de grotere discotheken. Vergeet niet dat het pas om een uur of 2, 3 's nachts druk wordt.

Veel plezier!!!!
Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel...

pi_1136042
O ja, die Tore de Belem is NIET de moeite waard om helemaal naar toe te gaan. Het is gewoon een toren als elk ander en bovendien ver uit het centrum gelegen.
pi_1136455
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 17:44 schreef schwa78 het volgende:
O ja, die Tore de Belem is NIET de moeite waard om helemaal naar toe te gaan. Het is gewoon een toren als elk ander en bovendien ver uit het centrum gelegen.
Lees mijn verslag. Er is in Belem veel meer te doen dan alleen die toren. Tis zeker de moeite waard om daar eens een (mid)dag te gaan kijken.

Die toren is trouwens wél bijzonder.

  dinsdag 3 juli 2001 @ 18:21:59 #10
7010 Dagobert
I'm the Benjamin
pi_1136462
Als je geld genoeg hebt is een restaurant met livefado erg aan te bevelen. Is alleen wel heeeeeeeeel duur.
Civielers uit Twente, wij zijn geniaal
pi_1136474
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 17:42 schreef schwa78 het volgende:
Bij discotheken weigeren ze nooit mensen... als ze je niet willen hebben dat zeggen ze gewoon dat de toegang 100 gulden is. Kun je zelf kiezen...
Hahaha! Tsja, da's ook een opvatting!

Ben zelf nog nooit ergens geweigerd overigens.

Que cera et cetera
pi_1136489
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 18:25 schreef HipShake het volgende:

[..]

Hahaha! Tsja, da's ook een opvatting!

Ben zelf nog nooit ergens geweigerd overigens.


Maar je moet wel steeds 100 gulden entree lappen...
pi_1136493
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 18:20 schreef k_man het volgende:

[..]

Lees mijn verslag.


Zeg, ik heb nog wel wat meer te doen vandaag
pi_1136539
quote:
Op dinsdag 03 juli 2001 18:29 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Maar je moet wel steeds 100 gulden entree lappen...


Neuh, kleed me gewoon netjes aan.
Que cera et cetera
pi_12516452
Uit: Lissabon: is het wat?
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 21:04 schreef boerinnetje het volgende:
Hallo,

Deze herfst kan ik goedkoop naar Lissabon, maar als echte vrek wil ik wel weten of het het waard is... Dus daarom de vraag:

Lissabon, is het wat???


En de reacties daarop:
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 21:10 schreef elmarz het volgende:
ik vind het een prachtige stad die altijd ondergewaardeerd wordt. hou je van cultuur, bezoek lisboa!
quote:
Op zondag 17 augustus 2003 22:34 schreef Calayuga het volgende:
ik ben er net geweest en ik vond het een hele leuke stad. wel uitgesmeerd over een grote afstand, dat is jammer, maar het is erg gezellig en er is veel te zien.

bovendien kun je naar wat omliggende plaatsjes die zeker ook de moeite waard zijn. voor stranden kun je naar cascais en estoril(30 minuten in de trein voor een paar euro) en je kunt ook naar sintra gaan. dat is een leuk dorpje net op een heuvel, veel klimmen, veel te zien, kastelen enzo. ook 30 minuten met de trein.

genoeg te doen in en rond lissabon, ik zou gaan in ieder geval


"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_12517000
Ik ga in begin oktober, en heb recentelijk voor mijn verjaardag een Lissabonboekje gekregen Ook Porto staat nog op het programma, en wat er anders nogal aantrekkelijk lijkt.

Zijn er nog veel verschillen in prijs voor de tickets tussen de luchtvaartmaatschappijen? Momenteel hebben ze bij Dreizen tickets voor €169, dat lijkt me wel een redelijke deal. Iemand enig idee?

pi_12518743
ik kom er net vandaan, en belem is wel de moeite waard hoor. de toren alleen misschien niet, maar je hebt het monument van de ontdekkingen, en de cathedraal waar vasco da gama is ingezegend toen hij vertrok om als 'eerste europeaan' om de zuidkaap naar indie is gevaren. verder is het een gezellige wijk.

vooral sintra is een aanrader. verder zijn estoril en cascais dichtbij voor mooie stranden

pi_12518777
oeh ik stond er al in gequote
pi_37523299
Hoi.

Zijn er hier mensen die Lissabon een beetje kennen? Mijn lief en ik gaan er over een aantal weekjes heen, we gaan maar een paar dagen en we hebben al veel plannen (festival recenseren en fotograferen en heel programma met dingen enzo). We zijn allebei nog nooit in Portugal geweest, dus wie kan me wat vertellen over Lissabon, Portugal zelf, de Portugezen, het voedsel, algemene gang van zaken en leuke dingetjes?

Ik heb zo'n zin om te gaan en ik wil zoveel mogelijk weten, ook al kunnen we waarschijnlijk niet bijster veel doen, maar who cares.
  woensdag 3 mei 2006 @ 21:20:26 #20
108933 Pina_Colalalalalada
I want my jar of dirt!
pi_37523869
Als je in een restaurant gaat zitten, zetten ze direct de tafel vol met brood, olijven, kaas, vlees, vanalles. Moet je dus ook voor betalen

Als je dat niet wilt (beetje brood en olijven is leuk, maar wij kregen de hele tafel soms volgestouwd) moet je dat écht duidelijk: ......... ............. aangeven! (soms 3 keer)

En Matteus drinken! (beetje bruisende rosé)

Verder is Lissabon hartstikke leuk, veel te zien: veel plezier!

Ohja: als je tijd hebt, breng dan een bezoek aan het dorpje Sintra, kost je een halve dag maar is de moeite waard.
In mijn vrije tijd mag ik graag zeldzame vogels negeren
pi_37524227
Onze diners zijn gratis, dat is al geregeld, maar ik zal me voorbereiden op tafels 'vol brood, olijven, kaas, vlees vanalles.' Matteus, ik zal het onthouden.
pi_37524295
Ik ga er zelf binnenkort voor de tweede keer een week naartoe. Dit keer om wat meer van de omgeving te zien ook.

Lissabon is een niet al te grote stad met leuke verschillende buurten: de benedenstad (Baixa)met winkels en wat café's, Belem met monumenten en musea en een erg groot klooster, Alfama met het slot met uitzicht over de stad en iets buiten de stad het Expo terrein met het grote Oriente station en Vasco da Gama shopping. Ook Colombo shopping nabij het Benfica stadion is een aanrader.
Verder buiten de stad is er nog het sprookjeskasteel en het koninklijk paleis in Sintra.

Ga je naar het Rock in Rio festival? Daar zou ik eigenlijk ook naar toe gaan, maar helaas hebben m'n reisgenoten het programma net iets gewijzigd waardoor ik dan in Porto zit...

Er is ook nog een oud topic, met daarin het reisverslag van k-man, die wat minder positief was...
pi_37524469
Nee, naar Super Bock Super Rock. Gaat wel tof worden, 2 dagen foto's maken van toffe bands.
pi_37524578
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:31 schreef DutchTrain het volgende:
Er is ook nog een oud topic, met daarin het reisverslag van k-man, die wat minder positief was...
Ik zie het met enige verbazing terug. Dat ik er toch nog zo'n lap tekst aan besteed heb.

Vergeet ook de voorverkenning van UIO niet trouwens.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 03-05-2006 21:39:14 ]
pi_37524792
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:38 schreef k_man het volgende:
Ik zie het met enige verbazing terug. Dat ik er toch nog zo'n lap tekst aan besteed heb.
Dat is ook al weer ruim zes jaar geleden, toen je nog jong en onbedorven was
quote:
Vergeet ook de voorverkenning van UIO niet trouwens.
Oh ja, Lissabon: voedsel, vrouwen en voetbal; een voorverkenning
pi_37526982
Ik was 3 dagen geleden nog in lissabon. Leuke stad. veel te zien ontspannen sfeer.
Als je wilt shoppen moet je op het expo terrein zijn een immens winkelcentrum. Persoonlijk vond ik de moderne architectuur daar interessanter.
pi_37527482
Een bezoekje aan de kasteelruïne en het Mickey Mouse paleis in Sintra (op korte afstand van Lissabon) is zeker de moeite waard !
The things you own, end up owning you - Tyler Durden
pi_37530117
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 21:20 schreef Pina_Colalalalalada het volgende:

Ohja: als je tijd hebt, breng dan een bezoek aan het dorpje Sintra, kost je een halve dag maar is de moeite waard.
Eens
En als je met de auto bent: doorrijden totdat je echt bij het kasteel bent Wij kwamen onderweg naar boven steeds mensen tegen die hun auto beneden/in de berm hadden geparkeerd en verder gingen lopen, maar dat is toch een heel eind. Boven is redelijk wat plaats
Als je niet van het brood/andere hapjes eet die ze op tafel zetten, betaal je ook niet. Dus alleen als je iets er van pakt.. Maar vragen of ze het weg halen kan natuurlijk nooit kwaad.
Probeer het touristentrammetje te pakken te krijgen, stap daar in en maak de hele rit af. Ik weet niet meer precies het nummer van de tram, het is op 1 van de drie "pleinen" die bij de winkels liggen (en dan degene het verste van de zee/rivier af). Tram gaat door kleine straatjes, etc, is erg leuk om een beetje een beeld van de stad te krijgen. Als ie vol zit, gewoon even uitstappen, even later komt er weer eentje en die kan ineens bijna leeg zijn. Aan het eindpunt moet iedereen uitstappen, als je dan even wacht kun je weer dezelfde route terug maken. Erg leuk om te doen

Ik vond Lissabon niet super spectaculair, maar op zich wel een leuke stad. Het Azulejos museum lijkt me ook de moeite waard, maar helaas ben ik daar zelf niet geweest, het was net die dag 's middags gesloten wegens hoog bezoek o.i.d. .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_37530543
Leuke tips allemaal. Ik weet niet of die dingen ook echt haalbaar zijn, maar het is zeker allemaal leuk. Keep em coming!
pi_37545124
Je moet tramlijn 28 hebben. De oude lift van de benedenstad naar de bovenstad(wijk Chiado) is ook de moeite waard.
pi_37553671
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 14:41 schreef habsudovafan het volgende:
Je moet tramlijn 28 hebben. De oude lift van de benedenstad naar de bovenstad(wijk Chiado) is ook de moeite waard.
28 Was het ja
Erg leuk, door stukjes waarvan je niet verwacht dat het ding er door kan
Ook een stel leuke foto's gemaakt vanuit de tram.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  Moderator vrijdag 5 mei 2006 @ 09:13:39 #32
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_37567689
quote:
Tsssk. Dat je die vergeten bent.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_38103127
Aha! Hebbes! Nou, woensdag vertrek ik dus. Spannend!
pi_38357675
Net weer terug uit Lissabon... blijft wel een aardige stad. Wat dingen die opvielen:
- de benedenstad die na 19.00 uitgestorven lijkt op het ene winkelcentrum na
- de enorme winkelcentra die elke dat tot middernacht open zijn (Colombo en Vasco da Gama) en waar altijd veel mensen lijken rond te lopen.
- de foodcourts in dezelfde winkelcentra die veel gezond voedsel verkopen; light, vetvrij en veel soeprestaurants. En dat alles voor een prijs waarvoor je in Nederland nog geen droog broodje voor krijgt (een lunch bestond vrijwel elke dag uit soep van de Soppissima voor 1,50, een broodje van de Pans voor 3,50 en een Swirl van de Ola van 2,50).
- het verkeer is verschrikkelijk, in het spitsuur kun je beter niet buiten komen.
- ...
pi_43217271
Ik vertrek morgen voor 3 dagen naar Lissabon. Een klant van ons bedrijf die in Lissabon gevestigd is, heeft me al beloofd om me rond te leiden.
The happiness of society is the end of government. (John Adams)
pi_43246350
Superstad!

Dingen die opvielen:

- zeer veilige propere en mooie metro, niks ongure figuren.
- enorme winkelcentra (Colombo), daar kan je dagen in winkelen...
- lekker eten voor weinig geld (Bitoque, Bacalhau,... pasteis)
- alleen de eerste dag bedelaars gehad daarna niet meer, ze spreken ook enkel de toeristen aan. De truc is die van juist 1 Euro tekort komen om bus- of treinkaartje te kopen. Doe gewoon alsof je Portugees bent (geen rugzak van Kipling, korte broek met witte benen en een sombrero) en je de buurt kent. Ik kan de taal wat dus dan denken ze direct dat je een local bent.
- verschillende gedeeltes in de stad zijn makkelijk te bereiken.
pi_43249544
Tassen van Kipling kun je sowieso beter vermijden.

Modjes; mag mijn verslagje in dit topic opgenomen worden in het lijstje?

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2006 00:48:14 ]
pi_43356776
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 22:36 schreef sjippen het volgende:
Superstad!

Dingen die opvielen:

- zeer veilige propere en mooie metro, niks ongure figuren.
- enorme winkelcentra (Colombo), daar kan je dagen in winkelen...
- lekker eten voor weinig geld (Bitoque, Bacalhau,... pasteis)
- alleen de eerste dag bedelaars gehad daarna niet meer, ze spreken ook enkel de toeristen aan. De truc is die van juist 1 Euro tekort komen om bus- of treinkaartje te kopen. Doe gewoon alsof je Portugees bent (geen rugzak van Kipling, korte broek met witte benen en een sombrero) en je de buurt kent. Ik kan de taal wat dus dan denken ze direct dat je een local bent.
- verschillende gedeeltes in de stad zijn makkelijk te bereiken.
Hier kan ik me wel in vinden. En verder:

- Ik vond het wel apart dat er dwars door Belém een trainrails loopt.
- Ben ook in Sintra geweest. Het Palácio da Pena is één van de apartste dingen die ik ooit heb gezien.
- Je hebt er inderdaad een aantal grote winkelcentra die allemaal tot 's avonds laat (22 of 23 uur) open zijn.
The happiness of society is the end of government. (John Adams)
  Moderator woensdag 8 november 2006 @ 17:17:26 #39
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_43364153
quote:
Op zondag 5 november 2006 00:47 schreef k_man het volgende:
Modjes; mag mijn verslagje in dit topic opgenomen worden in het lijstje?
Doe ik!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_43391164
Dankje UIO_AMS, maar deze had ik natuurlijk zelf al gevonden

Ik ga dus 17 Nov. 2 daagjes naar Lissabon, tis maar heel kort maar ik wil wel wat dingetjes zien op zich en wat leuke tentjes om te eten en barretjes etc.
Tips zijn dus welkom!
Whatever you're about to discover we off that.
pi_43401155
De restaurantjes in mijn verslagje kan ik aanraden. Vooral die in Belém. Waar kun je nou stingray eten?
pi_43401360
En als je dan toch in Belem bent, meteen even langs de wereldberoemde bakker voor verse Pasteis de Belem
pi_43403399
Dat is wel héél toeristisch DT.

maar ook héél lekker...
pi_43719727
Jaa ik ben dus afgelopen weekend geweest
Ik verwachtte er eerlijk gezegd niet zoveel van, aangezien ik online weinig kon vinden waarvan ik dacht: ow leuk!
Maar het viel me 100% mee! Vrijdagavond kwam ik aan (ik was op bezoek bij iemand) en hebben we gegeten in een restaurantje met uitzicht over de Taag en Castelho de São Jorge, was erg mooi, maar helaas regende het heel hard wat het uitzicht toch enigzins vertroebelde.
Zaterdag het kasteel bezocht, geweldig uitzicht over de Taag en het centrum, tot ver daarbuiten.
Ik vond de trappetjes doodeng en glad, vanwege de regen de vorige dag... maar het was gelukkig die dag lekker warm en zelfs zonnig, heb zelfs nog even op een terrasje kunnen zitten
Met tramlijn 28 door de straatjes naar Praça do Comércio, vanaf daar zo'n cliché sight-seeing bus genomen, wat eik best leuk was Veel grappige wetenswaardigheden gehoord
's Avonds in een of ander wanna-be-hip-en-veel-te-duur restaurant gegeten, het eten was wel goed gelukkig
We zaten in het Sana Lisboa hotel, een 4-sterren hotel niet ver van het centrum met goed ontbijtbuffet, Turkse baden, sauna, jacuzzi, fitnesszaal etc. redelijk prijzig ook, maar ik heb het via HRS.com geboekt, en met flinke korting (aanrader dus)
Het sight-seeing-buskaartje was 24h geldig, dus we konden zondag nog onze tour afmaken, aangezien die best lang was en om 18:50 vertrok mn vliegtuig weer naar Amsterdam... helaas was ik er dus eigenlijk veel te kort en ik ga ook zeker nog een keer om alles wat uitgebreider te kunnen bekijken!
Whatever you're about to discover we off that.
  Moderator dinsdag 17 februari 2009 @ 11:43:17 #45
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_66153539
Gaat er binnenkort nog iemand naar Lissabon?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_66153673
Ik vlieg donderdag 5 maart naar Lissabon. Ben er tm zondag. Dus heb 2,5 dag om wat van de stad te zien.
Iemand tips en ideëen waar we goed kunnen eten?
Wordt voor ons de eerste keer dus zijn erg benieuwd!
  woensdag 18 februari 2009 @ 00:00:56 #47
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_66182395
Ja! 13-15 maart heel snel even rondkijken. De hostels zien er echt fantastisch uit! Ik heb gehoord dat ze er ergens wereldberoemde cakejes hebben die we moeten proberen. Ook erg geinteresseert in Vasco da Gama. Heb nog niet helemaal een plan van aanpak dus als iemand een goed idee heeft om 2 dagen te vullen.

ons hostel (private room, naja 2 person mixed dorm )
reset
pi_66213086
Voor eten zou ik Chimarrao aanraden. Het is niet Portuguees, maar Braziliaans, onbeperkt eten 's avonds met geroosterd vlees van verschillende soorten dat ze vers komen brengen. Errug toppie. Het is een keten dus je kunt zo overal in LX vinden. Er is er onder andere eentje in Expo en Colombo o.a.

Verder kun je ook Frango de Churrasco eten bij heel wat plekken. Dat is geroosterde kip in een soort van BBQ waar ze daarna nog even boter opsmeren.... yummy yummy!

Gah.... waarom ben ik niet in LX?! (Ik heb er een jaartje gestudeerd)
pi_66214724
Klinkt goed Kahlie! Staat genoteerd, veel vlees altijd goed!
pi_66220958
quote:
Op woensdag 18 februari 2009 00:00 schreef Individual het volgende:
Ja! 13-15 maart heel snel even rondkijken. De hostels zien er echt fantastisch uit! Ik heb gehoord dat ze er ergens wereldberoemde cakejes hebben die we moeten proberen. Ook erg geinteresseert in Vasco da Gama. Heb nog niet helemaal een plan van aanpak dus als iemand een goed idee heeft om 2 dagen te vullen.

ons hostel (private room, naja 2 person mixed dorm )
[ link | afbeelding ]
Absoluut!! Mijn beste hostel ooit was in Lissabon! Hij lijkt op die van jou (ook zo'n lounge gedeelte met zitzakken enzo)

Gewoon rondlopen is ook erg leuk.Hele gezellige stad; de kleine trammetjes,de vrouwen die de was ophangen in de kleine steegjes,ga voor de Fado in een leuk cafe!
Ga je erna gelijk weer terug of blijf je langer in Portugal?
Travel 2014: Jan: Florida. Mei: Antwerpen en Trier
Juli: Rome + Athene en eilanden Greece Okt: Peru!
  Moderator donderdag 19 februari 2009 @ 08:01:00 #51
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_66224620
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:15 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:
ga voor de Fado in een leuk cafe!
Maar niet in the famous café Luso, wat echt een toeristenplek is. Die kun je trouwens wel vinden in één van de leukste wijken van Lissabon. Daar vind je veel mooie bierhuizen die ook restaurants zijn. Tip: bestel daar geen verzopen vlees, maar wel de tijgergarnalen.

Zie verder ook mijn reisverslagtopic dat eerder in dit topic al genoemd is. Iets met voedsel, vrouwen en voetbal in de titel.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_66226546
thanks voor de tips.

@ Individual, misschien heb je hier iets aan www.visitlisboa.com rechtsboven kan je engels kiezen.
  donderdag 19 februari 2009 @ 11:27:35 #53
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_66230253
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 00:15 schreef Walking_On_Sunshine het volgende:

[..]

Absoluut!! Mijn beste hostel ooit was in Lissabon! Hij lijkt op die van jou (ook zo'n lounge gedeelte met zitzakken enzo)

Gewoon rondlopen is ook erg leuk.Hele gezellige stad; de kleine trammetjes,de vrouwen die de was ophangen in de kleine steegjes,ga voor de Fado in een leuk cafe!
Ga je erna gelijk weer terug of blijf je langer in Portugal?
Ik blijf jammergenoeg maar 2 daagjes in Portugal en vlieg dan weer terug. Ik heb zo'n idee dat het een beste fotogenieke stad is.
reset
  donderdag 19 februari 2009 @ 11:29:21 #54
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_66230336
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 09:45 schreef nelisb het volgende:
thanks voor de tips.

@ Individual, misschien heb je hier iets aan www.visitlisboa.com rechtsboven kan je engels kiezen.
Dankje! Ik zal eens kijken.

Eerst maar eens een week op vakantie naar Nederland!
reset
pi_66961132
Ik ga eind mei naar Portugal en we zitten in de buurt van Lissabon.

Ik denk dat we wel minimaal 2 dagen voor de stad kunnen uittrekken?
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_70434820
Lissabon was leuk voor een keer, maar ik hoef er niet nogmaals naar toe. Ik zal het niet afraden, maar ook niet direct aanraden. Ik weet niet wat het is, maar van alle hoofdsteden die ik tot nu toe heb bezocht, vond ik dit de minst boeiende.
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
  maandag 20 juli 2009 @ 16:30:34 #57
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_71153235
Net een paar daagjes Lissabon geboekt voor Augustus.
We zijn net verhuisd, dus hebben even behoefte een beetje te relaxen, een nieuwe stad te verkennen, lekker te eten en te stappen, een beetje buiten te zijn, te winkelen... etc...

Ik heb al begrepen dat de reviews wat gemixt zijn. Sprak laatst een vriendin die er zo ongeveer wilde wonen en hier klinken sommige mensen toch wat minder. Ga in elk geval wat doen met de tips over de Afrikaanse danstenten die ik zag (was dat dit topic?), maar tips over het volgende zijn (ook) zeer welkom:

  • Een prettig hotel of B&B, liefst een beetje in de buurt van het stap/eetgebeuren. Eisen: dubbel met eigen badkamer, tussen de 60-90 euro voor de kamer.
  • Winkels met leuke, originele mannen & dameskleding en winkels met goede lokale delicatessen
  • Goede restaurants, met name seafood
  • Where (not) to go voor fado, Afrikaanse of Braziliaanse muziek, drukke kroegjes met veel locals en de beste Port (buiten Porto )
  • Fotogenieke markten met veel lokaal voedsel

    Laat maar horen!
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71154010
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:30 schreef Hik het volgende:
    Net een paar daagjes Lissabon geboekt voor Augustus.
    We zijn net verhuisd, dus hebben even behoefte een beetje te relaxen, een nieuwe stad te verkennen, lekker te eten en te stappen, een beetje buiten te zijn, te winkelen... etc...

    Ik heb al begrepen dat de reviews wat gemixt zijn. Sprak laatst een vriendin die er zo ongeveer wilde wonen en hier klinken sommige mensen toch wat minder. Ga in elk geval wat doen met de tips over de Afrikaanse danstenten die ik zag (was dat dit topic?), maar tips over het volgende zijn (ook) zeer welkom:

  • Een prettig hotel of B&B, liefst een beetje in de buurt van het stap/eetgebeuren. Eisen: dubbel met eigen badkamer, tussen de 60-90 euro voor de kamer.
  • Winkels met leuke, originele mannen & dameskleding en winkels met goede lokale delicatessen
  • Goede restaurants, met name seafood
  • Where (not) to go voor fado, Afrikaanse of Braziliaanse muziek, drukke kroegjes met veel locals en de beste Port (buiten Porto )
  • Fotogenieke markten met veel lokaal voedsel

    Laat maar horen!
  • Dat laatste punt ben ik ook zeeer benieuwd naar. Hoeft niet perse fotogeniek, maar wel lokaal en bijzonder
    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Moderator maandag 20 juli 2009 @ 17:20:02 #59
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_71154831
    Fado is ok, maar niet in de Famous Café Luso. Daar in de buurt zitten wel lekkere restaurantjes.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      maandag 20 juli 2009 @ 17:37:43 #60
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71155295
    Ik heb een hotel gezien met een leuke aanbieding vlakbij "Central do Rossio". Is dat een beetje leuke buurt?
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71155712
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:30 schreef Hik het volgende:
  • Goede restaurants, met name seafood

  • Voor zover de tips van 10 jaar terug nog iets waard zijn: O Funil (bacalhau) en Sao Jeronimo (pijlstaartrog!) als restaurants en de het portwinkeltje in het culturele centrum van Belem voor de port.
    pi_71159733
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 17:37 schreef Hik het volgende:
    Ik heb een hotel gezien met een leuke aanbieding vlakbij "Central do Rossio". Is dat een beetje leuke buurt?
    Ja, dat is vrijwel tussen de winkels en nabij het treinstation voor de treinen naar Sintra. Niets mis mee, als je grote smerige onveilige steden gewend bent. Het is er een beetje uitgestorven 's avonds vandaar.

    <knip>, de rest had ik al eerder in dit topic gezegd

    Er was ook nog een filmpje van RTL travel, maar die kan ik niet meer vinden op http://www.rtl.nl/(/reize(...)tybreak/lissabon.xml .

    [ Bericht 24% gewijzigd door DutchTrain op 20-07-2009 20:49:59 ]
    pi_71159984
    Er is mij trouwens nog nooit zo veel wiet en sterkers aangeboden als ik Lissabon .
    Psssssttt... *straatverkopert wijst naar hand

    Als ik nu, een maandje later, nog een terug denk, dan valt de stad best wel mee eigenlijk. Er is genoeg te zien, lekker weer, lekker eten...
    Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
    Ik vind je sig nogal denigrerend.
    pi_71160432
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 20:48 schreef OA het volgende:
    Er is mij trouwens nog nooit zo veel wiet en sterkers aangeboden als ik Lissabon .
    Psssssttt... *straatverkopert wijst naar hand

    Dat ook ja
      Moderator dinsdag 21 juli 2009 @ 08:05:04 #65
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_71169984
    Jullie ook al? In het centrum kon je geen hoek omslaan of er kwam weer zo'n handelaartje op je af.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 09:48:56 #66
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71171348
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 20:40 schreef DutchTrain het volgende:

    [..]

    Ja, dat is vrijwel tussen de winkels en nabij het treinstation voor de treinen naar Sintra. Niets mis mee, als je grote smerige onveilige steden gewend bent. Het is er een beetje uitgestorven 's avonds vandaar.


    Dat wijkje daarnaast, dat Santa Catarina, heb ik het goed begrepen dat daar veel eet/uitgaanstentjes zitten?

    Heb gereserveerd in Hotel Gat Rossio trouwens. Gloednieuw dingetje en vrij centraal, 70 euro per nacht.
    De (weinige) recenties online zijn goed, er zijn echter alleen van die artist-impressions van het hotel te vinder, dus wellicht bestaat het wel helemaal niet...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71172185
    Het is een virtueel hotel, niet zoiets als Habbo Hotel.
      dinsdag 21 juli 2009 @ 10:37:03 #68
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71172531
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 10:22 schreef k_man het volgende:
    Het is een virtueel hotel, niet zoiets als Habbo Hotel.




    Mijn hotel met onder de lobby met mijn nieuwe virtuele vrienden...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71175470
    Leuke stad lijkt me!
    Jammer dat er niet echt goedkope vluchten naar toe gaan..
    pi_71181398
    Met Ryanair naar Porto en vanaf daar de (nacht)bus naar Lissabon!
    pi_71182119
    Vroeger vloog Transavia op Porto en Lissabon, meen ik.
      Moderator dinsdag 21 juli 2009 @ 17:45:47 #72
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_71187293
    quote:
    Op dinsdag 21 juli 2009 15:31 schreef k_man het volgende:
    Vroeger vloog Transavia op Porto en Lissabon, meen ik.
    Wij vlogen ( ) met TAP. Heen naar Porto (onbedoeld via Lissabon) slechts 13 uur. Terug (ook onbedoeld via Lissabon) slechts 12 uur na wilde stakingen / technische storingen in Lissabon.
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_71187418
    TAP is een ramp. Naar Lissabon vloog ik ook met TAP en dat was niet best. Wel op tijd trouwens.

    Naar Porto vloog ik met Transavia en die hadden toen een rondje Schiphol - Porto - Lissabon - Schiphol, meen ik.
    pi_71190014
    TAP is duur, ik hoop dat Easyjet of Ryan er ooit eens naar toe vliegt
    pi_71190210
    Ik ben een met Centralwings vanuit Warschau er naartoe gevlogen en vanuit Lissabon met Niki / Air Berlin via Mallorca naar Amsterdam gevlogen.
    pi_71190404
    Is TAP echt zo slecht? Was van plan vanavond nog een vlucht te boeken naar Lissabon daar!
      woensdag 22 juli 2009 @ 10:20:35 #77
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71206690
    Ik weet weinig van TAP, maar kwam op vliegtarieven voor KLM wel steeds goedkoper uit.
    Heb nu een directe vlucht heen en terug via Charles de Gaulle (anderhalf uur). Op papier best netjes dus, we gaan het zien.
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71207501
    Hm nouja, ga toch maar gewoon met TAP, daar kan ik gratis 30 kilo bagage meenemen! (Ga half jaartje studeren in Lissabon, dus wel handig)
      vrijdag 24 juli 2009 @ 10:15:14 #79
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71277378
    Kreeg deze tip nog via Twitter: http://www.spottedbylocals.com/lisbon/
    Leuke site!
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71455935
    tvp
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
      donderdag 30 juli 2009 @ 14:11:46 #81
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71458129
    quote:
    Op maandag 20 juli 2009 16:30 schreef Hik het volgende:
    Net een paar daagjes Lissabon geboekt voor Augustus.
    We zijn net verhuisd, dus hebben even behoefte een beetje te relaxen, een nieuwe stad te verkennen, lekker te eten en te stappen, een beetje buiten te zijn, te winkelen... etc...

    Ik heb al begrepen dat de reviews wat gemixt zijn. Sprak laatst een vriendin die er zo ongeveer wilde wonen en hier klinken sommige mensen toch wat minder. Ga in elk geval wat doen met de tips over de Afrikaanse danstenten die ik zag (was dat dit topic?), maar tips over het volgende zijn (ook) zeer welkom:

  • Een prettig hotel of B&B, liefst een beetje in de buurt van het stap/eetgebeuren. Eisen: dubbel met eigen badkamer, tussen de 60-90 euro voor de kamer.
  • Winkels met leuke, originele mannen & dameskleding en winkels met goede lokale delicatessen
  • Goede restaurants, met name seafood
  • Where (not) to go voor fado, Afrikaanse of Braziliaanse muziek, drukke kroegjes met veel locals en de beste Port (buiten Porto )
  • Fotogenieke markten met veel lokaal voedsel

    Laat maar horen!
  • Als mensen kansloze tvps gaan doen, dan doe ik mijn vragen nog maar eens...
    Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_71511949
    Wie heeft het boek 'Nachttrein naar Lissabon' gelezen?
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
      dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:42:53 #83
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_71790019
    Ik ben weer terug en heb echt een supertijd gehad! We zijn maar 4 dagen geweest, maar heb het idee dat ik twee weken ben weggeweest... heerlijk!

    Wat tips op een rijtje:

  • Het hotel was een absolute aanrader. Gat Rossio ligt supercentraal, goed bereikbaar per metro en voet, rustig maar vlak tegen de Barrio Alto aan (wel even klimmen). Wij betaalden 70 euro per nacht online, maar dat is een aanbieding, dus een beetje zoeken misschien. Hotel is modern, gloednieuw, gratis internet en zeer goed ontbijt. Kleine maar goed verzorgde kamers, lekkere bedden. Prima prima.

  • We hebben zeker niet alles gezien, maar steeds een stadsdeel bekeken. Zo hebben we gezien:
    Baxio (zaten we zelf, leuke Ginginha barretjes), Barrio Alto (ook overdag de moeite waard, heel veel leuke, aparte boetiekjes en gekke winkeltjes), Belem (Torre de Belem vond ik erg mooi, de Pasteis ook! . Monesterio helaas alleen van buiten gezien, want het was zooo druk daar), Parque de Naçaos (leuke tegenhanger voor al dat ouds, niet erg sfeervol misschien, maar de brug en de Feria zijn indrukwekkend, ook veel leuke activiteiten voor kinderen eventueel), Alfama (natuurlijk, met het kasteel, lekker ronddwalen door kleine straatjes, rommelmarkt etc.).

  • We hebben er voor gekozen om één dag buiten de stad te spenderen. Ook gewoon omdat het leuk is om de treinreis te maken hebben we op één dag (zondag) zowel Sinta als Cascais gezien. Sinta is prachtig, maar echt veel te toeristisch. Zou het wellicht wel aanraden, maar dan alleen op een doordeweekse dag, buiten het seizoen. De omgeving is absoluut schitterend en de gebouwen zijn je reinste Efteling. Cascais was echt even omdat we nog een beetje strand wilden meepakken. We hebben heerlijk Sangria gedronken, maar het oord zelf is nogal sneu. De stranden zijn niet gezellig druk, maar gewoon vol en de horeca ziet er nou ook niet echt geweldig uit (wij gingen voor de laid-back strandtent, niet voor het verlaten strand, maar ook dat eerste hebben we niet gevonden).

  • De ervaringen van andere mensen die ik hier en elders hoorde over schimmige figuren, hash en dat soort dingen deel ik niet echt. We zijn héél veel in Barrio Alto geweest en één keer heeft iemand ons iets aangeboden. Ook lief alleen heeft geen schimmige aanbiedingen gehad. Maar wellicht zagen we er gewoon al stoned genoeg uit.

  • Uiteindelijk hebben we het meest genoten van Barrio Alto, denk ik. We hebben er werkelijk SU_PER gegeten, zowel wat hipper als heel "rustiek". Vooral voor vis gegaan natuurlijk en dat was zonder uitzondering geweldig. Kosten van horeca zijn ook zeer laag vergeleken met hier. Meestal hadden we voor 50 euro uitgebreid gegeten, dus inclusief hapje vooraf, toetje en fles wijn erbij. Daarna lekker rondhangen in de buurt daar. Vooral donderdag-vrijdag-zaterdg waren geweldig, met veel live muziek, mensen op straat en héél veel sfeer. Ontzettend gezellig, misschien wel het leukst qua uitgaan dat ik ken in Europa qua steden (kan me voorstellen dat het buiten de zomer anders is). WIj zijn uiteindelijk helemaal niet meer naar de hippe clubs aan de rivier gegaan, maar wel vaak langsgekomen en ook dat zag er erg tof uit.

    Heb me een paar keer afgevraagd waarom mensen zo negatief (of weinig positief) waren over Lissabon eerder. Ik zou het niet weten. Volgens mij moet je alleen niet naar Lissabon gaan als je niet houdt van één of meer van de volgende dingen:

  • Vis
  • Zon
  • Live muziek
  • Heuvels
  • Gays
  • Goedkoop bier/goedkope cocktails
  • Wapperende was
  • Tegeltjes
  • Winkeltjes ter grootte van een schoenendoos
  • Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
    pi_76057474
    Hoeveel dagen heb je nodig voor een citytrip naar Lissabon?
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_76058230
    4/5 dagen is maar mijn idee wel genoeg. Puur voor Lissabon dan.
    pi_76058621
    quote:
    Op vrijdag 25 december 2009 21:34 schreef nelisb het volgende:
    4/5 dagen is maar mijn idee wel genoeg. Puur voor Lissabon dan.
    Dank

    Is Porto ook leuk of is dat geen aanrader?
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_76058695
    Ik heb alleen een stedentrip naar Lissabon gedaan van 4 dagen.
      vrijdag 25 december 2009 @ 22:01:24 #88
    67518 bork
    Schaffner ohne Zwangzug
    pi_76059013
    quote:
    Op zaterdag 1 augustus 2009 12:19 schreef NelsonWandelaar het volgende:
    Wie heeft het boek 'Nachttrein naar Lissabon' gelezen?
    deze 2 boeken spelen zich ook in Lissabon af, aanraders!

    A small Death in Lisbon
    The company of strangers
    door: Robert Wilson
    I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
    Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
    pi_76065184
    Ah bedankt. Ik was al licht teleurgesteld na het lezen van "de pianostemmer".
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_76557920
    Is er in 2009 verder niemand geweest? Karig.

    Wie gaat in 2010 naar Lissabon?

    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_76630399
    Hoeveel dagen kun je je in Porto vermaken? En welk hotel is in Porto een aanrader (liefst centraal en niet te duur)? Als iemand aanraders heeft, dan hoor ik het graag!
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_76632357
    Uh dat zou je dan in het Porto-topic moeten vragen
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_76638189
    quote:
    Op zondag 10 januari 2010 14:17 schreef NelsonWandelaar het volgende:
    Uh dat zou je dan in het Porto-topic moeten vragen
    Hihi, ik dacht dat dit het Portugal-topic was

    Kan geen apart Porto-topic vinden , dus dan maar even op zoek naar een Portugal topic
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_76638376
    Nee, was een grapje.

    Misschien weet iemand het hier wel. Kans lijkt me vrij groot.

    Ik weet het zelf helaas niet.
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_76656670
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_77452991
    Kunnen we een OP bouwen en dan invoegen?
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_77455741
    Leuk, Lissabon! Ik was er 4 dagen, begin oktober vorig jaar. Je kan de stad het beste in delen bekijken. Als je zomaar doelloos gaat rondlopen is het op het eerste gezicht niet de leukste stad, je moet echt weten waar je moet zijn. Lissabon heeft heel veel te bieden en je kan er fantastisch eten. Ook de Portugezen zijn zeer vriendelijk.

    Wij hebben de stad in delen bekeken. Dus een dagdeel Belem (halverwege de terugweg moet je eens naar de kade lopen links van de rode brug. Je kan daar ontzettend lekker eten en chillen in leuke lounge restaurantjes). Een ander dagdeel naar Barrio Baxo, dan weer een dagdeel naar het feria deel met evt. een bezoekje aan het onderwaterpark waar je haaien e.d. kan bekijken. Een halve dagexcursie naar Sintra en Cascais is ook de moeite waard. En Barrio Alto uiteraard met haar smalle straatjes, winkeltjes en pleintjes. Vergeet ook geen bezoekje te brengen aan het kasteel vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over Lissabon!

    Al met al vond ik Lissabon een zéér boeiende en verassende stad!





    pi_77924715
    Vogue, wat een mooie foto's! Echt prachtig.
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
      vrijdag 12 maart 2010 @ 10:59:51 #99
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_79051378
    HoiHoi,

    Wij gaan met me ouders voor hun 30 jarig huwelijk een stedentripje lissabon doen...alleen willen we eigenlijk de afwisseling zon & stad hebben...

    oftewel hotel met zwembad of aan het strand ?!?!

    anyway heb me dus nog niet verdiept...weet iemand hier toevallig al wat over ??
    pi_79052812
    Lissabon ligt niet direct aan het strand. Hotels met zwembad zijn ook weinig te vinden middenin het centrum. Je kan wel vanuit Lissabon een dagje naar Cascais gaan, dat is er niet zo ver vandaan (3 kwartier rijden ongeveer) en heeft ruime stranden.
    pi_79118567
    Ok, dat is goed te doen dan.
    Jimmy Carter:
    "Sometimes God answers prayers with 'Yes'
    Sometimes He answers prayers with 'No'
    Sometimes He might answer 'You've got to be kidding' ”
    pi_82850867
    ik voreg me af, is lissabon een leuke plek voor een stedentrip nu?

    ik zoek een leuke stad om 4-5 dagen alleen even erop uit te zijn...
      dinsdag 15 juni 2010 @ 21:33:06 #103
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_82854329
    Ja, het is een mooie en makkelijke stad om te bereizen.
    reset
      maandag 5 juli 2010 @ 15:50:23 #104
    218702 littlefrankie
    It's ya boy!
    pi_83684151
    Even op de zaken vooruitlopend: Stel dat NL de finale van het WK haalt, waar kan je dan goed voetbal kijken in Lissabon? Ben daar namelijk dan!
    pi_83684726
    Even een TVP, ga deze zomer 5 dagen richting Lissabon.
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_83716083
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 20:31 schreef casper019 het volgende:
    ik voreg me af, is lissabon een leuke plek voor een stedentrip nu?

    ik zoek een leuke stad om 4-5 dagen alleen even erop uit te zijn...
    Ja, zeker. Mooi, gezellig en je kan bijna alles met de voet bereiken. Ik vind het in ieder geval een heel relaxte stad.
    pi_83910894
    Lissabon is een leuke stad, ik was er een aantal weken geleden! Neem wel een paar goeie wandelschoenen mee want de hele stad is klimmen en dalen, behalve in Baixa. Zelf vond ik Alfama erg leuk om door heen te dolen, uiteraard ook verplichte nummers als het kasteel bezocht.
    Ga ook zeker langs bij het Jeronimos klooster, in de wijk Belem. 't Is een fraai complex, daarna kan je genieten van een bica (espresso) met de enige echte pasteis de Belem (spreek uit: pastaisj de belleem). Ze hebben daar overigens ook uitstekende quiches, dat was mijn lunch die je in het bijgelegen park lekker kan opeten!
    Overweeg trouwens om de Lisboa Pass te kopen, dat is wel zo makkelijk met de metro/bus/tram. Bovendien zitten de entreegelden voor de belangrijkste bezienswaardigheden daar ook bij. Ik had 'm niet, maar zo'n kaart heb je er wel uit is mijn idee, het is sowieso makkelijk.




    Een veel gemaakte trip is een (mid)dagje Sintra, even ten westen van Lissabon. Vanaf Rossio ben je er in drie kwartier. Eenmaal op het station in Sintra ben ik naar de oude stad gelopen, dat is niet zo gek ver. In het oude stadje kan je zaken als het paleis bezoeken die op de Unesco-lijst staat.
    Ik ben vervolgens helemaal naar het kasteel gelopen, dat een stuk hoger ligt dan de oude stad. Een aardige klim, maar een mooie wandeling van een uurtje ofzo. Zeker de moeite waard om daar naartoe te lopen, in het bos is het ook aardig koel. Neem voor het kasteel nog wel een shirt met lange mouwen mee, want het waait er aardig. Terug naar het station heb ik de bus genomen, mijn voeten hadden geen zin om het hele stuk terug te lopen.

    [ Bericht 7% gewijzigd door HomoSaabiens op 11-07-2010 12:13:46 (asociaal grote foto's verkleind) ]
    TRV
    pi_83956251
    quote:
    Op zondag 11 juli 2010 12:00 schreef HomoSaabiens het volgende:
    Overweeg trouwens om de Lisboa Pass te kopen, dat is wel zo makkelijk met de metro/bus/tram. Bovendien zitten de entreegelden voor de belangrijkste bezienswaardigheden daar ook bij. Ik had 'm niet, maar zo'n kaart heb je er wel uit is mijn idee, het is sowieso makkelijk.
    Dat overwoog ik een paar weken geleden ook, maar voor ons was het eigenlijk niet echt rendabel. Ons hostel lag midden in de oude stad (Rossio) en dan kan je de meeste dingen gewoon belopen. De enige keer dat we de tram gebruikt hebben is om naar Belem te gaan en om in één keer naar zo'n hoog uitkijkpunt te gaan. En dan haal je dat geld er niet uit.

    Maargoed, het is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat je precies doet.

    Sintra vond ik trouwens ook erg tof! Het was al laat toen we er aankwamen dus toen waren kasteel e.d. al dicht. Ik wil er daarom zeker nog wel een keer naar terug. Sowieso vind ik Portugal echt een über-relaxed land.
    pi_84227612
    Iemand nog tips voor goeie restaurantjes, etc? Mag beetje "up-market" zijn, maar liever iets dat nog een beetje authentiek is. Hoeft niet zo nodig hip/trendy te zijn en al helemaal liever iets toeristisch. Verder moet ik alles nog uitzoeken voor mijn bezoek! Oh, en weet iemand of het treintje naar Cascais een beetje makkelijk te doen is?
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_84229954
    Geen concrete tips die eruit springen, maar als je gewoon wat door Bairro Alto gaat lopen kom je genoeg leuke en authentieke plekken tegen. Wij gingen adhv de Lonely Planet ook weleens op zoek naar een specifiek restaurant, maar vrijwel iedere keer strandden we dan halverwege bij een plek die ons ook prima beviel.
    pi_85223430
    Goed, vanavond richting Lissabon. Hotel ligt halverwege Av. de Liberdade, dus dichtbij Barrio Alto. Moet nog even bekijken wat we allemaal gaan doen, heb verder nog 2 nachten een luxe hotel in Cascais geboekt om te chillen aan het strand.
    "Winners never quit, 'cause quitters never win"
    "Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
    pi_105501558
    Mooi topic, in de post van k_man betalen ze in Portugal nog met Escudo's, erg snel gaat het hier dus niet :o

    Ik ga dit weekend naar Lissabon voor een dag of 4,5. Is Sintra zo erg de moeite waard hier ook een (halve) dag voor uit te trekken of kunnen we ons beter focussen op Lissabon zelf? :)

    Natuurlijk wel pasteis de nata eten! :9
    2015: &lt;span class="s"&gt;MLA - JFK - PMI&lt;/span&gt;
      Moderator maandag 12 december 2011 @ 18:39:40 #113
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_105502387
    Pasteis de Belem toch?
    Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_105503254
    quote:
    11s.gif Op maandag 12 december 2011 18:39 schreef UIO_AMS het volgende:
    Pasteis de Belem toch?
    Vanmiddag met een Portugese gelunched en die zei ook Pasteis de Nata. Zie op Wikipedia wel Belém staan idd. Ik bedoel in ieder geval die kleine, romige pasteitjes bestrooid met poedersuiker en kaneel. ;)
    2015: &lt;span class="s"&gt;MLA - JFK - PMI&lt;/span&gt;
      maandag 12 december 2011 @ 19:33:05 #115
    49641 Individual
    Meet John Doe...
    pi_105504609
    quote:
    0s.gif Op maandag 12 december 2011 19:01 schreef Thetallguy het volgende:

    [..]

    Vanmiddag met een Portugese gelunched en die zei ook Pasteis de Nata. Zie op Wikipedia wel Belém staan idd. Ik bedoel in ieder geval die kleine, romige pasteitjes bestrooid met poedersuiker en kaneel. ;)
    Sintra vond ik wel waard om te bezoeken! Mooie omgeving ook.

    Die pasteitjes zijn ook lekker trouwens. Belem heeft ook meer te bieden dan die pasteitjes, ;)
    reset
    pi_118838535
    Oh.... ik krijg al helemaal zin in mijn mini vakantie van volgende week!
    Zo maar eens even een reisgidsje shoppen.

    Wat is de leukste/handigste plek om te verblijven?
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_118852898
    quote:
    0s.gif Op maandag 5 november 2012 09:46 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
    Oh.... ik krijg al helemaal zin in mijn mini vakantie van volgende week!
    Zo maar eens even een reisgidsje shoppen.

    Wat is de leukste/handigste plek om te verblijven?
    Als je veel uit wilt, dan Rossio, zit je midden in dat deel van het centrum, 's avonds omhoog lopen (wel steil) en alle barretjes doen zonder lawaai. Ook bij het treinstation mocht je Sintra willen doen of Cascais.

    Wil je meerdere dingen in de stad doen, dan is ergens bij de groen/rode/gele lijn zitten handig. Je kan dan min of meer overal heen.
    pi_119975468
    Ook maar even hier :) :

    In de week van kerst ga ik met familie een week naar Porto & Lissabon. We vliegen op Porto en willen dan met de trein naar Lissabon (van te voren kaartjes bestellen op de website van t ov of zou het ook prima gewoon nog ter plekke kunnen?)

    Welke stad zou met kerst leuker zijn: Porto of Lissabon? Hoeveel dagen voor Porto, hoeveel voor Lissabon? (50 - 50?)
    Hotel-tips? Overige tips?

    Hoor ze graag! :s)
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_119975853
    Ik zat pas in Lisbon Short Stay Apartments Baixa en dat was helemaal uitstekend. Goede lokatie, erg netjes en schoon, goede prijs.

    Vond Lissabon erg leuk, maar geen idee of het leuk is met kerst. Wij kwamen op zondagavond aan en het was al moeilijk een restaurantje te vinden want er was een hoop dicht. Idem voor de maandag.
    Hou er rekening mee dat het er niet warm is iig, maar je hoeft je zeker neit te vervelen in Lissabon. :)
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_119977000
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:06 schreef myxomatosekonijn het volgende:
    Ook maar even hier :) :

    In de week van kerst ga ik met familie een week naar Porto & Lissabon. We vliegen op Porto en willen dan met de trein naar Lissabon (van te voren kaartjes bestellen op de website van t ov of zou het ook prima gewoon nog ter plekke kunnen?)

    Welke stad zou met kerst leuker zijn: Porto of Lissabon? Hoeveel dagen voor Porto, hoeveel voor Lissabon? (50 - 50?)
    Hotel-tips? Overige tips?

    Hoor ze graag! :s)
    Van te voren treinkaartjes kopen zou ik niet doen. Een paar jaar geleden betaalde je nog op type trein. Dus stoptreinen een ander tarief dan sneltreinen. Mis je de een, dan kun je dus niet de eerstvolgende pakken. Of dat nog zo is weet ik niet, maar treinen zitten niet vol, dus np om iets te kopen last minute.

    LX is erg mooi versierd met Kerst, maar eten e.d. gaat wel lastig worden, tenzij je bij vrienden eet. Kerst is heel belangrijk voor Portuguezen. Porto ben ik nooit geweest. Ik ga er wel van uit dat sommige dingen dicht zullen zijn, maar winkels sluiten bijv. meestal pas tussen 8-9 's avonds, dus dagen voor/na kerst kun je ook genoeg doen.

    Shop tips: Outlet buiten LX, Baixa/Chaido/Rossio (wijken), el corte ingles (soort van harrods idee),
    Parque das Nacoes (Expo) en groot winkelcentrum waar ik de naam van kwijt ben bij (Militair/Luz) waar je zelfs een achtbaan in het winkelcentrum hebt ;)

    Leuk om te zien: Castello (Fort), Parque das Nacoes, Belem (lekker cakejes/gebak eten) en mooie parken, Sintra (buiten lissabon maar erg mooi) en het Aquarium. Echt het mooiste Aquarium ever, plus dat je op 4 cm van pinguins kan zitten :D

    Oh, en barretjes hoppen en stappen natuurlijk, ook leuk.

    [ Bericht 18% gewijzigd door kahlie op 05-12-2012 22:38:36 ]
    pi_119977255
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:32 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Van te voren treinkaartjes kopen zou ik niet doen. Een paar jaar geleden betaalde je nog op type trein. Dus stoptreinen een ander tarief dan sneltreinen. Mis je de een, dan kun je dus niet de eerstvolgende pakken. Of dat nog zo is weet ik niet, maar treinen zitten niet vol, dus np om iets te kopen last minute.

    LX is erg mooi versierd met Kerst, maar eten e.d. gaat wel lastig worden, tenzij je bij vrienden eet. Kerst is heel belangrijk voor Portuguezen. Porto ben ik nooit geweest. Ik ga er wel van uit dat sommige dingen dicht zullen zijn, maar winkels sluiten bijv. meestal pas tussen 8-9 's avonds, dus dagen voor/na kerst kun je ook genoeg doen.
    Ok, dank!
    Hmm...uit eten dus lastig (we hebben geen familie of vrienden daar oid jammer genoeg)...misschien daar maar even op oriënteren wat er mogelijk is...
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_119977445
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:36 schreef myxomatosekonijn het volgende:

    [..]

    Ok, dank!
    Hmm...uit eten dus lastig (we hebben geen familie of vrienden daar oid jammer genoeg)...misschien daar maar even op oriënteren wat er mogelijk is...
    Welke dag kom je aan? Vanuit een goed hotel valt ook nog wel wat te regelen. En ik was kennelijk aan het editten ipv aan het posten, dus d'r staat nog wat extra's in de originele post. :P Lolz.
    pi_119982009
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:32 schreef kahlie het volgende:
    Echt het mooiste Aquarium ever, plus dat je op 4 cm van pinguins kan zitten :D
    Je kunt er ook kijken naar bevers die in een veel te klein bassin dwangmatig steeds hetzelfde rondje zwemmen.
      donderdag 6 december 2012 @ 10:22:33 #124
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_119987669
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:32 schreef kahlie het volgende:
    Echt het mooiste Aquarium ever, plus dat je op 4 cm van pinguins kan zitten :D

    Burgers Zoo in Arnhem heeft een veel mooier aquarium. Hier kijk je vanuit 4 kanten in dezelfde klotsbak.
    pi_119988041
    quote:
    18s.gif Op donderdag 6 december 2012 00:28 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Je kunt er ook kijken naar bevers die in een veel te klein bassin dwangmatig steeds hetzelfde rondje zwemmen.
    ? Ze hebben 2 verdiepingen ruimte? Ik vond zelf niet dat ze weinig ruimte hadden, zeker niet wat ik bijv. in Blijdorp had gezien onlangs, maar ben al een tijdje niet meer geweest in Lissabon. Ik hoorde van Blijdorp juist dat ze pinguins hadden gekregen vanuit Lissabon een aantal jaren terug, omdat ze daar zoveel broedende paartjes hadden. Die zagen er ook relaxter uit toen, dan in Blijdorp, waar ze alleen een stukje ijs hadden en dat was het.

    quote:
    0s.gif Op donderdag 6 december 2012 10:22 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    Burgers Zoo in Arnhem heeft een veel mooier aquarium. Hier kijk je vanuit 4 kanten in dezelfde klotsbak.
    Daar ben ik nog nooit geweest, dus no clue. Ik vind juist de opzet, om vanuit meerdere kanten en vanaf boven/onder naar de bak te kunnen kijken wel bijzonder voor een keertje. Over het algemeen ben ik niet zo van dierentuinen. Meestal ga ik met anderen mee die graag willen.
    pi_120013202
    quote:
    0s.gif Op woensdag 5 december 2012 22:39 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Welke dag kom je aan? Vanuit een goed hotel valt ook nog wel wat te regelen. En ik was kennelijk aan het editten ipv aan het posten, dus d'r staat nog wat extra's in de originele post. :P Lolz.
    Dank voor je (eerdere ;) ) tips :)
    We kunnen in Lissabon aankomen wanneer we willen, maar ons leek het handigst de dag voor kerst zodat we de dagen ervoor nog wat van Porto kunnen zien. Vr-ma Porto, ma-do Lissabon en op donderdag terug naar Porto om het vliegtuig te halen. Andere indeling kan natuurlijk ook, maar dit leek ons het meest relaxed.
    Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
    pi_120016300
    Het castello kun je overslaan, daar is bijzonder weinig te zien. Vanaf de buitenkant ziet het er tof uit, maar verder is er niets te zien. Een mooi uitzicht over de stad heb je ook vanaf een aantal pleintjes in Alfama.
    De outlet, Freeport, vond ik ook tegenvallen. Eigenlijk net als een outlet in Nederland, je moet net tegen wat leuks aanlopen, maar meestal valt het tegen. Ligt trouwens ook een behoorlijk stuk uit de stad.
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_120078538
    quote:
    0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:05 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
    Het castello kun je overslaan, daar is bijzonder weinig te zien. Vanaf de buitenkant ziet het er tof uit, maar verder is er niets te zien. Een mooi uitzicht over de stad heb je ook vanaf een aantal pleintjes in Alfama.
    Alfama is ook mooi. Tja, Castello vertalen ze als kasteel, maar voor ons doen is het meer een fort. Leuk om in te kijken en het verhaal te horen, van hoe belangrijk het was en die arme gozer die in de deur vast is komen te zitten. Als je er heen loopt ipv de tram of taxi pakt, kom je ook vlakbij een Miradouro (spelling?!) uit. Dat zijn mooie uitzichtpunten in de stad. Er is daar een leuk restaurantje waar ik eigenlijk altijd wel ga eten.

    quote:
    0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:05 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

    De outlet, Freeport, vond ik ook tegenvallen. Eigenlijk net als een outlet in Nederland, je moet net tegen wat leuks aanlopen, maar meestal valt het tegen. Ligt trouwens ook een behoorlijk stuk uit de stad.
    Met de bus vanaf Expo is Freeport ongeveer 30 minuten dacht ik. Voor mannen is er niet zoveel. Wat overhemden, niet echt bekende merken, dus zit je meer aan dassen e.d. Oh ja, en Boss.

    Voor vrouwen is Desigual met 40-70% korting erg leuk. Triumph als je het draagt en veel zuidelijke merken zoals Mango, ada gatti etc. Ook veel mooie laarzen/schoenen.

    Ik vond wel dat het tijdens de jaren kleiner is geworden en minder mooi. De bioscoop ben ik nog nooit in geweest, de food court is prima.

    Het mooie van oulets in het buitenland itt Nederland is dat je wel vaak laaste mode hebt of hoogstens seizoen ervoor, alles is netjes en schoon en er ligt dus niet vanalles op de grond.

    Kijk, als je 5 dagen LX hebt, wat wil je verder in hemelsnaam doen? LX staat helaas niet bekend om de mooie musea en zeker in de winter zijn de winkels tenminste warm :P
    pi_120090562
    lissabon O+ bairro alto, sintra, en het aquarium O+
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_120105243
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 8 december 2012 17:19 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Alfama is ook mooi. Tja, Castello vertalen ze als kasteel, maar voor ons doen is het meer een fort. Leuk om in te kijken en het verhaal te horen, van hoe belangrijk het was en die arme gozer die in de deur vast is komen te zitten. Als je er heen loopt ipv de tram of taxi pakt, kom je ook vlakbij een Miradouro (spelling?!) uit. Dat zijn mooie uitzichtpunten in de stad. Er is daar een leuk restaurantje waar ik eigenlijk altijd wel ga eten.
    Ik vond het iig niet de 7,50 entree waard.
    quote:
    [..]

    Met de bus vanaf Expo is Freeport ongeveer 30 minuten dacht ik. Voor mannen is er niet zoveel. Wat overhemden, niet echt bekende merken, dus zit je meer aan dassen e.d. Oh ja, en Boss.

    Voor vrouwen is Desigual met 40-70% korting erg leuk. Triumph als je het draagt en veel zuidelijke merken zoals Mango, ada gatti etc. Ook veel mooie laarzen/schoenen.

    Ik vond wel dat het tijdens de jaren kleiner is geworden en minder mooi. De bioscoop ben ik nog nooit in geweest, de food court is prima.

    Het mooie van oulets in het buitenland itt Nederland is dat je wel vaak laaste mode hebt of hoogstens seizoen ervoor, alles is netjes en schoon en er ligt dus niet vanalles op de grond.
    Het was ruim een half uur met de bus vanaf Oriente. Bus was 6,20 retour.
    En zoals ik al zei vond ik het tegenvallen. En Desigual vind ik ook niet leuk. :P
    quote:
    Kijk, als je 5 dagen LX hebt, wat wil je verder in hemelsnaam doen? LX staat helaas niet bekend om de mooie musea en zeker in de winter zijn de winkels tenminste warm :P
    5 dagen Lissabon:
    Zondagavond aangekomen
    Maandagochtend een rondleiding in het nationale theater (echt een aanrader, doen ze alleen op maandag), rondje met tram 28, na de lunch een free guided walking tour
    Dinsdag: rommermarkt bij Pantheon, Pantheon, Castello, Belem
    Woensdag: wilden we naar Sintra en Casceis, maar stakingen, dus lekker door de stad gewandeld en gewinkeld, barrio alto, chiado, baixa etc.
    Donderdag: Sintra en daarna door naar Freeport
    Vrijdag: Belem, koetsmuseum (geweldig!! :D), modemuseum en nog wat winkelen

    Had er nog wel meer tijd kunnen kunnen doorbrengen. :)
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_120106150
    quote:
    0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:43 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

    [..]

    Ik vond het iig niet de 7,50 entree waard.

    Yikes, dat is omhoog gegaan in prijs. Dan snap ik het. Als je in LX woonde was het gratis en anders ¤2 als student. Lekker picknicken :Y

    quote:
    0s.gif Op zondag 9 december 2012 13:43 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

    5 dagen Lissabon:
    Zondagavond aangekomen
    Maandagochtend een rondleiding in het nationale theater (echt een aanrader, doen ze alleen op maandag), rondje met tram 28, na de lunch een free guided walking tour
    Dinsdag: rommermarkt bij Pantheon, Pantheon, Castello, Belem
    Woensdag: wilden we naar Sintra en Casceis, maar stakingen, dus lekker door de stad gewandeld en gewinkeld, barrio alto, chiado, baixa etc.
    Donderdag: Sintra en daarna door naar Freeport
    Vrijdag: Belem, koetsmuseum (geweldig!! :D), modemuseum en nog wat winkelen

    Had er nog wel meer tijd kunnen kunnen doorbrengen. :)
    Ik heb er een jaartje gewoond ;) Sintra is buiten LX en zeker de moeite waard. Cascais is ook buiten LX, maar ook heel erg leuk om te doen. Geen Expo gedaan? Dat is zo'n mooi terrein en daar kan je 's avonds ook leuk drankje doen.

    's Winters ben ik meer van het winkelen (warm!) en in de lente meer van het gewoon lekker wandelen en de architectuur bekijken. Koetsmuseum is leuk, maar alles is in het Portuguees dus dat is wat minder. Toren van Belem is ook erg leuk en mooi.
    pi_121560959
    *kick*

    Ik zou in maart graag een weekend naar Lissabon gaan, de ticket prijzen zijn oke en het gezelschap heeft er zin in :s)

    Maarrrr wat is nu het leukste/handigste gedeelte van de stad om een hotel/appartement te zoeken? Er gaan ook wat 60+ mee (ouders ;) ) dus daar wil ik wel rekening mee houden, te veel klimmen/heuvel op en af gaat lastig worden.

    Wat zouden jullie adviseren?! Thanks!
      maandag 14 januari 2013 @ 20:22:05 #133
    301013 Shispeed
    't lup ut d'n heaand
    pi_121562720
    quote:
    0s.gif Op maandag 14 januari 2013 19:53 schreef Fazzoletti het volgende:
    *kick*

    Ik zou in maart graag een weekend naar Lissabon gaan, de ticket prijzen zijn oke en het gezelschap heeft er zin in :s)

    Maarrrr wat is nu het leukste/handigste gedeelte van de stad om een hotel/appartement te zoeken? Er gaan ook wat 60+ mee (ouders ;) ) dus daar wil ik wel rekening mee houden, te veel klimmen/heuvel op en af gaat lastig worden.

    Wat zouden jullie adviseren?! Thanks!
    in het oude centrum, bijvoorbeeld deze

    ik weet niet precies wat je zoekt, ik was hier, dit is een prima hotel met een heel mooi uitzicht vanaf het dak (vooral 's avonds) een zeer goede locatie en niet al te duur.

    je zit hier vlakbij restaurants en winkels, maar dit is wel een beetje het toeristische deel van Lissabon. het stuk tussen het hotel en de zee (waar de winkels en restaurants zitten) is vlak. echter voor een hoop bezienswaardigheden zul je wel de heuvels op moeten. je kunt ook met de historische trams eventueel omhoog, dat is wel een aanrader om een keer te doen maar ook redelijk duur.

    voor verderaf gelegen bezienswaardigheden. bijvoorbeeld Sintra, het klooster in Belem etc. kun je het beste de trein en/of de metro gebruiken. er is een treinstation ongeveer 200 meter van het hotel en een metrostation voor de deur. het OV in Lissabon is prima geregeld en helemaal niet duur.

    als je nog wat wilt weten dan zeg het maar! ;)
    pi_121564557
    Ik zat hier: http://www.lisbonshortstay.com/
    Uitstekende lokatie in het oude centrum en het zijn studio's, dus je hebt er een kitchenette. Ze hebben er ook een penthouse met een aantal slaapkamers.
    Ziet er enorm kitch uit, maar is meer dan uitstekend. :)
    Doe wat je niet durft.
    Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
    www.Facebook.com/AbecoleNL
    pi_121564688
    quote:
    in het oude centrum, bijvoorbeeld deze

    ik weet niet precies wat je zoekt, ik was hier, dit is een prima hotel met een heel mooi uitzicht vanaf het dak (vooral 's avonds) een zeer goede locatie en niet al te duur.

    je zit hier vlakbij restaurants en winkels, maar dit is wel een beetje het toeristische deel van Lissabon. het stuk tussen het hotel en de zee (waar de winkels en restaurants zitten) is vlak. echter voor een hoop bezienswaardigheden zul je wel de heuvels op moeten. je kunt ook met de historische trams eventueel omhoog, dat is wel een aanrader om een keer te doen maar ook redelijk duur.

    voor verderaf gelegen bezienswaardigheden. bijvoorbeeld Sintra, het klooster in Belem etc. kun je het beste de trein en/of de metro gebruiken. er is een treinstation ongeveer 200 meter van het hotel en een metrostation voor de deur. het OV in Lissabon is prima geregeld en helemaal niet duur.

    als je nog wat wilt weten dan zeg het maar! ;)
    Ah dat is nog eens een snelle reactie :P Dankje!

    Hoeveel mensen er precies mee gaan weet ik nog niet, ik gok tussen de 6 en 10. Het idee is om een (groot) appartement te zoeken waar we met z'n allen kunnen slapen. Online heb ik er meerdere gevonden maar ik weet niet of die locaties goed zijn. Een aantal waren in Campo de Santana en Chiado. Is dat handig?

    Sintra wil ik zeker heen, heb ik 5 jaar terug ook al eens bezocht en is toen ook goed bevallen O+
    pi_121564903
    quote:
    0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:56 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:
    Ik zat hier: http://www.lisbonshortstay.com/
    Uitstekende lokatie in het oude centrum en het zijn studio's, dus je hebt er een kitchenette. Ze hebben er ook een penthouse met een aantal slaapkamers.
    Ziet er enorm kitch uit, maar is meer dan uitstekend. :)
    Dat ziet er ook mooi uit! Jammer genoeg hebben ze het weekend dat ik wil gaan alleen nog maar 2 persoons appartementen vrij...

    Die nieuwe metro vanaf de airport, is dat handig om de stad mee in te komen?
    pi_121591033
    quote:
    0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:02 schreef Fazzoletti het volgende:
    Die nieuwe metro vanaf de airport, is dat handig om de stad mee in te komen?
    Geen idee, die was er nog niet toen ik er woonde. Daar in tegen kost het van de ene kant naar de andere kant van de stad komen vaak maar een euro of 8-12 met de taxi. Dus als je met 4 man en koffers bent kan het weleens handiger zijn om gewoon de taxi te nemen :) Lekker makkelijk, en de volgende groep een andere taxi.

    Let op: Je betaald extra (1x 1,60 geloof ik voor koffers), dat is normaal. Laatste keer dat ik er was had ik een **** die gauw de meter uit ging zetten en daarna verbaasd was dat ik geen 15 euro wilde betalen. Ja, doei! De meter stond op 8 en ik ken de prijzen. Verder ben ik nooit maar dan ook nooit afgezet. Het handigste is om naar departures om te lopen (om de hoek waar je uit komt) als het druk is, dan heb je gelijk een taxi. Oh, en ze moeten tarief 1 of 2 aanhouden, niet 3 of 4.

    [ Bericht 1% gewijzigd door kahlie op 15-01-2013 13:59:08 ]
    pi_121591201
    Chiado ligt hoog en stijl. Het kan daar ook wat luidruchtig zijn. Als iedereen prima kan lopen, geen probleem. Ik vind Rossio en omgeving (Chadio e.d.) handig als je ook van plan bent om buiten Lissabon wat te gaan doen, want dan zit je vlakbij het treinstation en alles is idd vlak bij Rossio.

    Mocht je veel in de stad willen doen, dan is in de buurt van de groene/rode lijn zitten sowieso voldoende. Metro's gaan vaak en zijn snel.
    pi_121602481
    Dank voor je reactie kahlie!

    Aan welke wijken moet ik dan denken bij 'in de buurt van de groene/rode lijn'? Ik ga op zoek naar een appartement en op alle sites die ik vind kun je sorteren op wijken :)
    pi_121612635
    Groene lijn is Rossio (binnenstad bij het water), Campo Grande en Roma. Dat zijn prima wijken. Ook Entrecampos (Tussen geel en groen) is prima. Oriente (de Expo, erg mooi gebied) is rood en Alameda is groen/rood.

    Afraders zijn: Bela Vista, Chelas, Olivais en Martim Moniz
    pi_121741193
    Zo, de tickets zijn geboekt en nu het appartement nog... Het gaat waarschijnlijk deze worden.

    Ik heb er zin in!! ^O^
    pi_121743233
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 21:43 schreef Fazzoletti het volgende:
    Zo, de tickets zijn geboekt en nu het appartement nog... Het gaat waarschijnlijk deze worden.

    Ik heb er zin in!! ^O^
    Ziet er prima uit! Druk gedeelte van Lissabon, dus wel wat geluid 's nachts. Het ligt ook in het hoge gedeelte, dus ff klimmen. Je kan dus rustig naar beneden lopen en dan op Rossio de metro pakken (10 mins lopen) of op Baxio-Chadio, dat is ook een minuut of 5. Lekker centraal.

    Veel plezier!
    pi_121766118
    TVP

    In April naar Lissabon met een paar vrienden..
      zaterdag 19 januari 2013 @ 22:18:39 #144
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_121779551
    Ik wil volgende week in mijn eentje gaan. Eerste keer alleen. Nog geen idee welk hotel ik ga pakken maar ik wil geen hostel (ik ben een zeikerd met mn eigen badkamer :') )
    Is Lissabon een beetje een goeie bestemming voor de eerste keer alleen? Ook als je absoluut niet houdt van uitgaan? Ik wil eigenlijk gewoon genieten van het betere weer, e-reader mee, terrasjes pakken en mensen kijken, lekker eten en wandelen en cultuur snuiven.
    L'Enfer, c'est les autres.
      zaterdag 19 januari 2013 @ 23:05:05 #145
    301013 Shispeed
    't lup ut d'n heaand
    pi_121781449
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 22:18 schreef Maria2.0 het volgende:
    Ik wil volgende week in mijn eentje gaan. Eerste keer alleen. Nog geen idee welk hotel ik ga pakken maar ik wil geen hostel (ik ben een zeikerd met mn eigen badkamer :') )
    Is Lissabon een beetje een goeie bestemming voor de eerste keer alleen? Ook als je absoluut niet houdt van uitgaan? Ik wil eigenlijk gewoon genieten van het betere weer, e-reader mee, terrasjes pakken en mensen kijken, lekker eten en wandelen en cultuur snuiven.
    ja hoor, er is een hoop te zien en te doen. veel vriendelijke mensen, genoeg terrasjes, niet echt duur en je kunt er prima alleen terecht. In het centrum kun je prima alleen als vrouw 's avonds over straat of met de metro. ;)
      zaterdag 19 januari 2013 @ 23:12:00 #146
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_121781731
    Dat is ook wel zo prettig ja. Nog tips qua hotel? Beetje goed centraal en niet al te duur?
    L'Enfer, c'est les autres.
    pi_121790513
    Ben zelf ook zo vaak in m'n eentje geweest in Lissabon. Er is genoeg te doen. Je kunt leuk shoppen, gezellig wat dingetjes zien en er zijn genoeg mooie terassen en leuke eetzaakjes. Ze hebben ook veel Jazz of Fado als je niet van traditioneel uitgaan houdt, maar wel van live muziek.

    Buurten die je beter kan vermijden heb ik hierboven al neergezet. Ik heb niet echt *de* tip, omdat ik daar heb gewoond en nu vaak bij vrienden blijf logeren, dus ik weet niet echt een super hotel. Wij hebben weleens in Sana Reno Lisboa gezeten. Net hotel, alles goed bereikbaar, maar niet super buurt om om de hoek een restaurantje te pakken zeg maar. Dan kan je beter richting Rossio gaan zitten.

    Let er wel op dat heel heel weinig mensen Engels spreken. Zeker oudere mensen niet.
    pi_121790792
    wij hebben een jaar geleden hier twee weken gelogeerd :)
    http://www.hotel-nacional(...)k=view&id=4&Itemid=5 het interieur is nogal gedateerd ( wij noemden het liefkozend "de badkamer" O+ ) maar de kamers zijn goed en betaalbaar, fijn sanitair, afwisselend ontbijt en als je zin hebt in n eindje lopen kun je lopend naar het centrum, en anders is het vijf minuutjes lopen naar de metro bij marquez de pombal en die brengt je voor n klein bedragje ook overal naartoe.

    sowieso het ov in lissabon _O_ een goed metronet en overal die schattige trams die piepend berg op en af gaan. De kaartautomaten vonden wij even puzzelen in het begin, want er bestaan een aantal kaartsoorten, wij hebben veelal dagkaarten gebruikt geloof ik :Y
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_121791171
    quote:
    99s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:12 schreef littledrummergirl het volgende:
    wij hebben een jaar geleden hier twee weken gelogeerd :)
    http://www.hotel-nacional(...)k=view&id=4&Itemid=5 het interieur is nogal gedateerd ( wij noemden het liefkozend "de badkamer" O+ ) maar de kamers zijn goed en betaalbaar, fijn sanitair, afwisselend ontbijt en als je zin hebt in n eindje lopen kun je lopend naar het centrum, en anders is het vijf minuutjes lopen naar de metro bij marquez de pombal en die brengt je voor n klein bedragje ook overal naartoe.

    sowieso het ov in lissabon _O_ een goed metronet en overal die schattige trams die piepend berg op en af gaan. De kaartautomaten vonden wij even puzzelen in het begin, want er bestaan een aantal kaartsoorten, wij hebben veelal dagkaarten gebruikt geloof ik :Y
    OV in lissabon is echt _O_ ja. Maandkaart voor ¤25 toen ik daar woonde. Inmiddels is het ¤35, maar dat is nog steeds een schijntje! Dagkaart al ¤6 is meestal het goedkoopste. Je kunt ook 1-rit kopen (¤0,50) of 1 uur reizen (¤1,60)

    Vroeger was er ook nog een 10-ritten kaart, maar volgens mij is dat nu een soort van Oyster geworden (zoals in London dus). De 7-Heuvelen kaart (7 Colinas). Daar kun je verschillende dingen opzetten.
      zondag 20 januari 2013 @ 19:32:39 #150
    301013 Shispeed
    't lup ut d'n heaand
    pi_121814093
    quote:
    0s.gif Op zondag 20 januari 2013 11:27 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    OV in lissabon is echt _O_ ja. Maandkaart voor ¤25 toen ik daar woonde. Inmiddels is het ¤35, maar dat is nog steeds een schijntje! Dagkaart al ¤6 is meestal het goedkoopste. Je kunt ook 1-rit kopen (¤0,50) of 1 uur reizen (¤1,60)

    Vroeger was er ook nog een 10-ritten kaart, maar volgens mij is dat nu een soort van Oyster geworden (zoals in London dus). De 7-Heuvelen kaart (7 Colinas). Daar kun je verschillende dingen opzetten.
    klopt ja, ik heb met zo'n dagkaart voor 6 euro 300 km gereisd. zou je met de NS moeten proberen :P
      zondag 20 januari 2013 @ 19:34:39 #151
    301013 Shispeed
    't lup ut d'n heaand
    pi_121814197
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 23:12 schreef Maria2.0 het volgende:
    Dat is ook wel zo prettig ja. Nog tips qua hotel? Beetje goed centraal en niet al te duur?
    die ik al eerder in dit topic aangaf ligt in het centrum, is vrij comfortabel en heeft een zwembad met prachtig uitzicht op het dak ^O^

    ik weet alleen niet wat je budget is, voor wat je krijgt is hij niet duur, maar er zijn zeker wel goedkopere te vinden.
      zondag 20 januari 2013 @ 22:14:52 #152
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_121823539
    well...Ik heb mijn verstand op 0 gezet en geboekt. ik ga naar hotel AvenidA Parque, voor 4 nachtjes. Ik vind het eng whahahaha, maar via couchsurfing al een local die me op sleeptouw wil nemen.
    L'Enfer, c'est les autres.
      zaterdag 26 januari 2013 @ 15:44:49 #153
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_122072984
    Overmorgen vertrek ik. Ben heel erg benieuwd. Idee is om bij aankomst even in te checken en dan wat te gaan eten bij O Cacho Dourado, wat in de buurt van mijn hotel is. Dan is de dag alweer voorbij eigenlijk.
    Dinsdag wilde ik richting Chiado/Bairro, woensdag naar Alfama en donderdag in de ochtend het park vlakbij bekijken en de kassen en daarna wil ik de metro pakken naar het Oceanarium.
    En vrijdagochtend vertrek ik alweer.
    L'Enfer, c'est les autres.
      zaterdag 26 januari 2013 @ 17:41:18 #154
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_122077027
    Jezus, ik zoek me suf naar een overzicht van de metrotijden. Hoe vaak gaan die dingen?
    L'Enfer, c'est les autres.
    pi_122077353
    Lissabon is een leuke stad, helaas hadden wij niet zulk mooi weer toen we er waren. De meeste aanraders zijn al wel zo'n beetje genoemd. De wijk Belem moet je sowieso naartoe, veel te zien en te doen daar.

    Als je tijd over hebt is Sintra ook een aanrader. Is een plaats een stukje ten westen van Lissabon. Staat onder andere een geweldig mooi kasteel, Castelo dos Mouros. Moet je dan wel van houden uiteraard.
    pi_122079023
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:41 schreef Maria2.0 het volgende:
    Jezus, ik zoek me suf naar een overzicht van de metrotijden. Hoe vaak gaan die dingen?
    vaak genoeg :)
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_122079062
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:44 schreef Maria2.0 het volgende:
    Overmorgen vertrek ik. Ben heel erg benieuwd. Idee is om bij aankomst even in te checken en dan wat te gaan eten bij O Cacho Dourado, wat in de buurt van mijn hotel is. Dan is de dag alweer voorbij eigenlijk.
    Dinsdag wilde ik richting Chiado/Bairro, woensdag naar Alfama en donderdag in de ochtend het park vlakbij bekijken en de kassen en daarna wil ik de metro pakken naar het Oceanarium.
    En vrijdagochtend vertrek ik alweer.
    het aquarium O+ de otters en pinguins O+ prachtig ding en toffe omgeving!
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_122251679
    quote:
    10s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:22 schreef Shispeed het volgende:

    [..]

    in het oude centrum, bijvoorbeeld deze

    ik weet niet precies wat je zoekt, ik was hier, dit is een prima hotel met een heel mooi uitzicht vanaf het dak (vooral 's avonds) een zeer goede locatie en niet al te duur.

    je zit hier vlakbij restaurants en winkels, maar dit is wel een beetje het toeristische deel van Lissabon. het stuk tussen het hotel en de zee (waar de winkels en restaurants zitten) is vlak. echter voor een hoop bezienswaardigheden zul je wel de heuvels op moeten. je kunt ook met de historische trams eventueel omhoog, dat is wel een aanrader om een keer te doen maar ook redelijk duur.

    voor verderaf gelegen bezienswaardigheden. bijvoorbeeld Sintra, het klooster in Belem etc. kun je het beste de trein en/of de metro gebruiken. er is een treinstation ongeveer 200 meter van het hotel en een metrostation voor de deur. het OV in Lissabon is prima geregeld en helemaal niet duur.

    als je nog wat wilt weten dan zeg het maar! ;)
    Hey in dat VIP EDEN hotel ben ik ook geweest een jaar of 1,5 geleden.
    Vond het eerlijk gezegd qua hotel erg tegenvallen, locatie was super.
    Wij hadden een appartement zonder airco, volgens mij was deze er ook niet. Kamer vond ik erg klein voor de prijs, zwembadbar was dicht en het zwembadwater was ijs en ijskoud.
    U MAD?
      zondag 3 februari 2013 @ 10:45:07 #159
    220157 Maria2.0
    Bless this mess
    pi_122410091
    Ik vond Avenida Parque Residence helemaal prima. Goedkoop (99 euro voor 4 nachten), ideaal gelegen, verder basic maar prima en inclusief ontbijtje.
    Lissabon is geweldig en ik ga er zéker een keertje naar terug.
    L'Enfer, c'est les autres.
      maandag 4 maart 2013 @ 20:50:31 #160
    73386 Fazz
    onderweg
    pi_123633500
    Hallo :W
    Volgende week ga ik weer naar Lissabon! Ik probeer nu iets uit te zoeken over de metro/bussen.
    Die visit lisboa card vind ik vrij prijzig, ¤39 voor 3 dagen. Dan krijg je ook toegang toe musea enzo maar ik verwacht niet dat we die veel gaan bezoeken.

    Iemand enig idee hoe dat precies werkt met die 'Viva Viagem' kaart? :?
    pi_123634157
    quote:
    0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:50 schreef Fazzoletti het volgende:

    Iemand enig idee hoe dat precies werkt met die 'Viva Viagem' kaart? :?
    Ideaal die kaart waarmee je onbeperkt kan reizen met metro/bus/tram. Als je veel in Lissabon wilt reizen/zien haal je het er makkelijk uit is mijn ervaring. Die papieren Viva Viagem kaart kan je gewoon opladen bij een automaat.
      maandag 4 maart 2013 @ 21:01:01 #162
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_123634209
    quote:
    0s.gif Op maandag 4 maart 2013 20:50 schreef Fazzoletti het volgende:
    Hallo :W
    Volgende week ga ik weer naar Lissabon! Ik probeer nu iets uit te zoeken over de metro/bussen.
    Die visit lisboa card vind ik vrij prijzig, ¤39 voor 3 dagen. Dan krijg je ook toegang toe musea enzo maar ik verwacht niet dat we die veel gaan bezoeken.

    Iemand enig idee hoe dat precies werkt met die 'Viva Viagem' kaart? :?
    dat zijn volgens mij gewoon die wegwerp ovchipkaarten die ze daar hebben :) werkt gewoon zoals in nederland. Je koopt gewoon een kaart voor een uur/dag/week oid, en die betaal je in een automaat. En die gebruik je dan om in en uit te checken.
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_123634592
    quote:
    99s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:01 schreef littledrummergirl het volgende:

    [..]

    dat zijn volgens mij gewoon die wegwerp ovchipkaarten die ze daar hebben :) werkt gewoon zoals in nederland. Je koopt gewoon een kaart voor een uur/dag/week oid, en die betaal je in een automaat. En die gebruik je dan om in en uit te checken.
    Alleen om in te checken dan, want op dat moment gaat het tarief eraf. Als je bij het uitstappen nogmaals je kaartje voor de lezer houdt betaal je dus 2x :P
    2015: &lt;span class="s"&gt;MLA - JFK - PMI&lt;/span&gt;
      maandag 4 maart 2013 @ 21:15:44 #164
    70514 littledrummergirl
    voor uw vrijmibo
    pi_123635166
    quote:
    99s.gif Op maandag 4 maart 2013 21:07 schreef Thetallguy het volgende:

    [..]

    Alleen om in te checken dan, want op dat moment gaat het tarief eraf. Als je bij het uitstappen nogmaals je kaartje voor de lezer houdt betaal je dus 2x :P
    ja klopt :) die uitgangpoortjes gaan uit zichzelf open geloof ik he?
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      dinsdag 5 maart 2013 @ 19:50:53 #165
    73386 Fazz
    onderweg
    pi_123672373
    Oke dus zo werkt dat :) Even bekijken wat dan handiger is; laden voor single tickets of toch dagkaarten...

    Dank voor de tips! Hebben jullie ook nog iets aan te raden om 's avonds te eten in Bairro Alto? We komen begin van de avond daar aan in ons appartement, iets in de buurt om te eten is dan wel zo makkelijk :P
    pi_124196819
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 19:50 schreef Fazzoletti het volgende:
    Oke dus zo werkt dat :) Even bekijken wat dan handiger is; laden voor single tickets of toch dagkaarten...

    Dank voor de tips! Hebben jullie ook nog iets aan te raden om 's avonds te eten in Bairro Alto? We komen begin van de avond daar aan in ons appartement, iets in de buurt om te eten is dan wel zo makkelijk :P
    Jij toevallig nog gekeken wat handiger is voor de metro? Ik zit over 3 weken in Lissabon voor een lang weekend. :)
      dinsdag 19 maart 2013 @ 16:04:26 #167
    73386 Fazz
    onderweg
    pi_124253951
    quote:
    Jij toevallig nog gekeken wat handiger is voor de metro? Ik zit over 3 weken in Lissabon voor een lang weekend. :)
    Ja! Ik heb die Via Viagem gekocht bij een automaat in een metro station. Hier een aantal ritten op geladen, werkt prima :)
      dinsdag 19 maart 2013 @ 21:56:14 #168
    74506 Rebbedebje
    Bedrijfspsycholoog
    pi_124270558
    Topic even doorgelezen (gaat idd niet erg snel, maar wel grappig) en wij gaan dit jaar voor het eerst naar Portugal.
    Lissabon is niet onze hoofdbestemming, maar we gaan er zeker een paar dagen zitten.
    Planning is om in juni (iets minder heet, maar wel lekker weer) een roadtrip te maken langs zuid- west Frankrijk, noord Spanje, Porto, Portugese kust, Lissabon, Madrid en dan weer rustig aan richting huis.
    Wordt dus meer een soort Zuid-West Europa reis :P

    Zin in *O* maar ze spreken er dus weinig engels begrijp ik? -O-
    En spaans? Of wordt je dan uitgescholden? :P
    En is het handig om een hotel in het centrum te nemen met een auto erbij?
    Lijkt me wel leuker dan in een buitenwijk, maar als we de auto niet kwijt kunnen...
    Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
    als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
    Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
    pi_124282779
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 21:56 schreef Rebbedebje het volgende:
    Topic even doorgelezen (gaat idd niet erg snel, maar wel grappig) en wij gaan dit jaar voor het eerst naar Portugal.
    Lissabon is niet onze hoofdbestemming, maar we gaan er zeker een paar dagen zitten.
    Planning is om in juni (iets minder heet, maar wel lekker weer) een roadtrip te maken langs zuid- west Frankrijk, noord Spanje, Porto, Portugese kust, Lissabon, Madrid en dan weer rustig aan richting huis.
    Wordt dus meer een soort Zuid-West Europa reis :P

    Zin in *O* maar ze spreken er dus weinig engels begrijp ik? -O-
    En spaans? Of wordt je dan uitgescholden? :P
    En is het handig om een hotel in het centrum te nemen met een auto erbij?
    Lijkt me wel leuker dan in een buitenwijk, maar als we de auto niet kwijt kunnen...
    Je kan wel Spaans spreken, maar daar zijn ze niet zo blij mee. Zeg maar het Nederlands/Duits idee, alleen hebben zij meer oorlogen gehad. Als je met de auto bent, zou ik juist (als het binnen het budget past) Cascais pakken. Lekker aan het strand en dan de metro Lissabon in pakken. Het is volgens mij een uurtje ofzo, maar weet niet meer zeker. Ik woonde in Lissabon en wij zijn naar Cascais gereden met de auto.

    Sommige wijken kun je prima parkeren, andere wijken (oud-Lissabon) is een crime en aan de weg in smalle straatjes.
      woensdag 20 maart 2013 @ 20:10:50 #170
    74506 Rebbedebje
    Bedrijfspsycholoog
    pi_124306926
    quote:
    0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 09:29 schreef kahlie het volgende:
    Je kan wel Spaans spreken, maar daar zijn ze niet zo blij mee. Zeg maar het Nederlands/Duits idee, alleen hebben zij meer oorlogen gehad. Als je met de auto bent, zou ik juist (als het binnen het budget past) Cascais pakken. Lekker aan het strand en dan de metro Lissabon in pakken. Het is volgens mij een uurtje ofzo, maar weet niet meer zeker. Ik woonde in Lissabon en wij zijn naar Cascais gereden met de auto.

    Sommige wijken kun je prima parkeren, andere wijken (oud-Lissabon) is een crime en aan de weg in smalle straatjes.
    En Frans?
    Besefte het me pas nadat ik al gepost had, maar dat spreek ik sowieso beter dan spaans :P
    Had al zo'n idee ;) (nl/duits)
    Cascais komt misschien ook nog aan bod, weet ik nog niet, maar willen wel echt even 4 daagjes in Lissabon zitten.
    Dan wil ik niet elke dag een uur met de metro.
    Oke, dus niet in het oude gedeelte.
    Thanks :)
    Oh nee obrigada ;)
    Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
    als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
    Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
    pi_124324540
    quote:
    0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 20:10 schreef Rebbedebje het volgende:

    [..]

    En Frans?
    Besefte het me pas nadat ik al gepost had, maar dat spreek ik sowieso beter dan spaans :P
    Had al zo'n idee ;) (nl/duits)
    Cascais komt misschien ook nog aan bod, weet ik nog niet, maar willen wel echt even 4 daagjes in Lissabon zitten.
    Dan wil ik niet elke dag een uur met de metro.
    Oke, dus niet in het oude gedeelte.
    Thanks :)
    Oh nee obrigada ;)
    Frans weet ik niet. Ik sprak Portuguees. Ze doen wel hun best om je te verstaan hoor, als ze merken dat je een buitenlander bent. Ze denken vaak dat ik van de eilanden af kom, aangezien ik dus een accent heb. Grappig als ze dan merken dat ik Nederlands ben.

    Als je echt *in* Lissabon wil zitten, dan zou ik een hotel zoeken met een parkeergarage. Dat is het makkelijkst. Over wijken is al eerder gesproken, dus dat ff teruglezen. Wil je vooral uit (bars e.d.), kies dan iets met de groene lijn of blauwe lijn dichtbij je hotel, zodat je makkelijk naar Barrio Alto kan.
      donderdag 21 maart 2013 @ 10:31:41 #172
    74506 Rebbedebje
    Bedrijfspsycholoog
    pi_124326537
    quote:
    0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 08:49 schreef kahlie het volgende:

    Frans weet ik niet. Ik sprak Portuguees. Ze doen wel hun best om je te verstaan hoor, als ze merken dat je een buitenlander bent. Ze denken vaak dat ik van de eilanden af kom, aangezien ik dus een accent heb. Grappig als ze dan merken dat ik Nederlands ben.

    Als je echt *in* Lissabon wil zitten, dan zou ik een hotel zoeken met een parkeergarage. Dat is het makkelijkst. Over wijken is al eerder gesproken, dus dat ff teruglezen. Wil je vooral uit (bars e.d.), kies dan iets met de groene lijn of blauwe lijn dichtbij je hotel, zodat je makkelijk naar Barrio Alto kan.
    Ik ben redelijk goed in talen, maar kan niet eventjes portugees leren in 3 maanden :P
    Bij ons zullen ze wel merken dat we buitenlands zijn :')

    Ja dat had ik gezien van die wijken, moet me er alleen nog even in verdiepen.
    Thanks again :)
    Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
    als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
    Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
    pi_124331806
    quote:
    0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 10:31 schreef Rebbedebje het volgende:

    [..]

    Ik ben redelijk goed in talen, maar kan niet eventjes portugees leren in 3 maanden :P
    Bij ons zullen ze wel merken dat we buitenlands zijn :')

    Ja dat had ik gezien van die wijken, moet me er alleen nog even in verdiepen.
    Thanks again :)
    Geen probleem. Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel.
    Veel plezier

    Kahlie
    pi_130514891
    *Kick*

    Over een weekje ga ik naar Lissabon, om precies te zijn kom ik ergens in de buurt van Parque das Nacões terecht. Zijn er hier nog mensen met tips wat er in die omgeving zoal te doen is? En hoe kom ik vanaf daar het makkelijkste naar Estoríl/Cascaís? Alle tips wat betreft de omgeving/Lissabon zijn welkom.
    pi_130516405
    quote:
    14s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:24 schreef Toto69 het volgende:
    *Kick*

    Over een weekje ga ik naar Lissabon, om precies te zijn kom ik ergens in de buurt van Parque das Nacões terecht. Zijn er hier nog mensen met tips wat er in die omgeving zoal te doen is? En hoe kom ik vanaf daar het makkelijkste naar Estoríl/Cascaís? Alle tips wat betreft de omgeving/Lissabon zijn welkom.
    Estoril/Cascais is rode lijn tot Alameda, overstappen op de groene lijn en uitstappen bij Cais de Sodre, daar ligt een lijn waar je naar Cascais kan, is een vorm van metro/trein dacht ik, langs de kust. Is al tijdje geleden en laatste keer ging ik met de auto, dus weet niet precies welke het is, maar wel dat je zo kan.

    Op de rode lijn bij Oriente ligt ook een treinstation, maar dat is volgens mij vooral als je de rest van Portugal wil zien, dus ik weet niet zeker of je daar de trein naar Estoril kan nemen. Daarnaast ligt aan de groene lijn bij Rossio een treinstation (5 mins lopen) en daar kan je de trein nemen naar Sintra.

    Er is qua cultuur, eten, musea etc. van alles te zien, zie topic, staat al helemaal vol met tips.
    pi_130516619
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:06 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Estoril/Cascais is rode lijn tot Alameda, overstappen op de groene lijn en uitstappen bij Cais de Sodre, daar ligt een lijn waar je naar Cascais kan, is een vorm van metro/trein dacht ik, langs de kust. Is al tijdje geleden en laatste keer ging ik met de auto, dus weet niet precies welke het is, maar wel dat je zo kan.

    Op de rode lijn bij Oriente ligt ook een treinstation, maar dat is volgens mij vooral als je de rest van Portugal wil zien, dus ik weet niet zeker of je daar de trein naar Estoril kan nemen. Daarnaast ligt aan de groene lijn bij Rossio een treinstation (5 mins lopen) en daar kan je de trein nemen naar Sintra.

    Er is qua cultuur, eten, musea etc. van alles te zien, zie topic, staat al helemaal vol met tips.
    Bedankt voor de uitleg wat betreft de route naar Cascaís en Estoríl :) ik zie op google maps nu inderdaad ook dat je met de metro naar Cais de Sodre kan komen, ik kan alleen niet echt vinden of zo'n metroritje duur is.

    Topic heb ik al helemaal doorgelezen eigenlijk maar sommige tips zijn behoorlijk gedateerd, vandaar dat ik me afvroeg of er nog nieuwe tips o.i.d. zijn aangezien ik er de tijd voor heb. :Y
    pi_130516719
    quote:
    19s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:12 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Bedankt voor de uitleg wat betreft de route naar Cascaís en Estoríl :) ik zie op google maps nu inderdaad ook dat je met de metro naar Cais de Sodre kan komen, ik kan alleen niet echt vinden of zo'n metroritje duur is.
    Metro is goedkoop. Alle OV is goedkoop. Makkelijkste is een 10 ritten kaart te kopen en dan gewoon lekker heen en weer te gaan.

    quote:
    19s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:12 schreef Toto69 het volgende:

    Topic heb ik al helemaal doorgelezen eigenlijk maar sommige tips zijn behoorlijk gedateerd, vandaar dat ik me afvroeg of er nog nieuwe tips o.i.d. zijn aangezien ik er de tijd voor heb. :Y
    Wat wil je? Je zit in het "nieuwe" gedeelte van Lissabon. Daar zitten leuke bars/restaurants, een winkelcentrum, het aquarium (dat is tof!) en de kabelbaan. Wil je cultuur, wil je shoppen, wil je musea? Roept u maar :)
    pi_130516850
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:14 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Metro is goedkoop. Alle OV is goedkoop. Makkelijkste is een 10 ritten kaart te kopen en dan gewoon lekker heen en weer te gaan.

    [..]

    Wat wil je? Je zit in het "nieuwe" gedeelte van Lissabon. Daar zitten leuke bars/restaurants, een winkelcentrum, het aquarium (dat is tof!) en de kabelbaan. Wil je cultuur, wil je shoppen, wil je musea? Roept u maar :)
    Das mooi om te horen dat OV goedkoop is daar ik daar veel gebruik van ga maken :Y

    Ik weet dat het een nieuwbouwwijk is en heb al gezien dat er o.a. het Vasco da Gama centre zit met oneindig veel restaurants, winkels etc. Aquarium ga ik zéker bezoeken en als mijn 'hoogtevrees' het toelaat ga ik ook in de kabelbaan. :Y

    Ik was vergeten te zeggen dat ik er een half jaar ga wonen, dus wat dat betreft wil ik eigenlijk gewoon een zo leuk mogelijke tijd hebben. Cultuur interesseert me zeker, maar ook de mooie stranden in Cascaís bijvoorbeeld of het uitgaansleven. Het lijkt me namelijk ook best eens leuk om daar dan met collega's/nieuwe vrienden eens op stap te gaan of zo. :)
    pi_130517148
    quote:
    19s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:18 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Das mooi om te horen dat OV goedkoop is daar ik daar veel gebruik van ga maken :Y

    Ik weet dat het een nieuwbouwwijk is en heb al gezien dat er o.a. het Vasco da Gama centre zit met oneindig veel restaurants, winkels etc. Aquarium ga ik zéker bezoeken en als mijn 'hoogtevrees' het toelaat ga ik ook in de kabelbaan. :Y

    Ik was vergeten te zeggen dat ik er een half jaar ga wonen, dus wat dat betreft wil ik eigenlijk gewoon een zo leuk mogelijke tijd hebben. Cultuur interesseert me zeker, maar ook de mooie stranden in Cascaís bijvoorbeeld of het uitgaansleven. Het lijkt me namelijk ook best eens leuk om daar dan met collega's/nieuwe vrienden eens op stap te gaan of zo. :)
    Heb er een jaar gewoond :) Ga z.s.m. een Lisboa Viva kaart halen. Pasfoto en ID meenemen. Duurt minimaal 10 dagen of anders urgent (en duurder) via Santo Amaro station. Dan kun je een maandpas halen en dat is handig als je langer verblijft ;) Ik zie wel dat de prijzen wat omhoog zijn gegaan, vroeger was het ¤25 p/maand, nu is het ¤35 zo te zien.

    Er is genoeg leuks te doen in Lissabon, maar als je langer verblijft is het leuk om Estoril/Cascais en Sintra te doen. Daarnaast is het leuk om met de bus over de brug heen te gaan.

    Een andere goede tip is om veel kleding e.d. te winkelen in gewone winkelcentra, want het is beduidend goedkoper dan in NL, zeker de Outlet. Let erop dat de supermarkten duur zijn en dat je niet overal met je buitenlandse pas kunt pinnen. SIM kaart halen is verstandig, maar zij hebben geen opwaardeer kaarten, je kunt alleen opwaarderen in de telefoon winkel (lange rij!) of via je Pinpas (maar alleen als je dus een portuguese bankrekening hebt. Eten is in verhouding duur, maar uit eten is weer goedkoop.
    pi_130517252
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:27 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Heb er een jaar gewoond :) Ga z.s.m. een Lisboa Viva kaart halen. Pasfoto en ID meenemen. Duurt minimaal 10 dagen of anders urgent (en duurder) via Santo Amaro station. Dan kun je een maandpas halen en dat is handig als je langer verblijft ;) Ik zie wel dat de prijzen wat omhoog zijn gegaan, vroeger was het ¤25 p/maand, nu is het ¤35 zo te zien.

    Er is genoeg leuks te doen in Lissabon, maar als je langer verblijft is het leuk om Estoril/Cascais en Sintra te doen. Daarnaast is het leuk om met de bus over de brug heen te gaan.

    Een andere goede tip is om veel kleding e.d. te winkelen in gewone winkelcentra, want het is beduidend goedkoper dan in NL, zeker de Outlet. Let erop dat de supermarkten duur zijn en dat je niet overal met je buitenlandse pas kunt pinnen. SIM kaart halen is verstandig, maar zij hebben geen opwaardeer kaarten, je kunt alleen opwaarderen in de telefoon winkel (lange rij!) of via je Pinpas (maar alleen als je dus een portuguese bankrekening hebt. Eten is in verhouding duur, maar uit eten is weer goedkoop.
    Thanks voor je reactie :)

    Sintra en Estoril/Cascais wil ik zeker bezoeken en naar zo'n kaart zal ik gaan kijken. :Y

    Waarom moet ik precies een SIM kaart halen als ik vragen mag? En ik heb een Rabobank wereld (of euro)pas, dus dan kan ik over 't algemeen wel gewoon overal pinnen/geld opnemen bij automaten toch? Daarnaast moet ik sowieso een Portugese bankrekening openen vanwege het werk, maar daar word ik bij geholpen als 't goed is.

    Uit eten goedkoop is wel ideaal, koken kan ik namelijk toch niet bepaald :X
    pi_130517431
    quote:
    19s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:30 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Thanks voor je reactie :)

    Sintra en Estoril/Cascais wil ik zeker bezoeken en naar zo'n kaart zal ik gaan kijken. :Y

    Waarom moet ik precies een SIM kaart halen als ik vragen mag? En ik heb een Rabobank wereld (of euro)pas, dus dan kan ik over 't algemeen wel gewoon overal pinnen/geld opnemen bij automaten toch? Daarnaast moet ik sowieso een Portugese bankrekening openen vanwege het werk, maar daar word ik bij geholpen als 't goed is.

    Uit eten goedkoop is wel ideaal, koken kan ik namelijk toch niet bepaald :X
    SIM Kaart voor het bellen is handig als je langer verblijft. Een aantal jaren geleden was het zo dat het uitmaakt welke provider je hebt, omdat er geen tarief was mobiel-mobiel, maar meer vodafon-ben, ben-t-mobile etc. Dus als je allemaal zelfde provider had, was je goedkoper uit ;) Ik weet niet of ze dat nog hanteren, ik vond het maar onhandig! Wel kon je gratis 'pingen', waarbij de ander een bericht kreeg dat je beltegoed op was en of je ff terug wilde bellen. Dat was dan wel weer sjiek.

    In Portugal kan je erg veel met je bankrekening. Het lijkt een beetje op internetbankieren bij het automaat. Je kunt: je telefoon opwaarderen, geld overmaken, je ov chip opwaarderen etc. etc. Heel grappig is dat :) Wel moet je vaak een minimum op je bankrekening hebben staan (bijv. ¤50) anders moet je kosten betalen voor je rekening. Kies dus ook een bank waarbij je veel automaten in de buurt hebt.

    Je kunt altijd geld halen bij alle automaten, maar niet alle winkels hebben afspraken voor internationaal betalen. Dus wil je bij de supermarkt pinnen, dan kan dat niet altijd. Stond ik daar met m'n mandje... gelukkig stond er *in* de supermarkt wel een automaat, dus daar geld pinnen en dan terug naar de kassa.
    pi_130517527
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:34 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    SIM Kaart voor het bellen is handig als je langer verblijft. Een aantal jaren geleden was het zo dat het uitmaakt welke provider je hebt, omdat er geen tarief was mobiel-mobiel, maar meer vodafon-ben, ben-t-mobile etc. Dus als je allemaal zelfde provider had, was je goedkoper uit ;) Ik weet niet of ze dat nog hanteren, ik vond het maar onhandig! Wel kon je gratis 'pingen', waarbij de ander een bericht kreeg dat je beltegoed op was en of je ff terug wilde bellen. Dat was dan wel weer sjiek.

    In Portugal kan je erg veel met je bankrekening. Het lijkt een beetje op internetbankieren bij het automaat. Je kunt: je telefoon opwaarderen, geld overmaken, je ov chip opwaarderen etc. etc. Heel grappig is dat :) Wel moet je vaak een minimum op je bankrekening hebben staan (bijv. ¤50) anders moet je kosten betalen voor je rekening. Kies dus ook een bank waarbij je veel automaten in de buurt hebt.

    Je kunt altijd geld halen bij alle automaten, maar niet alle winkels hebben afspraken voor internationaal betalen. Dus wil je bij de supermarkt pinnen, dan kan dat niet altijd. Stond ik daar met m'n mandje... gelukkig stond er *in* de supermarkt wel een automaat, dus daar geld pinnen en dan terug naar de kassa.
    Ah, bedankt voor je uitleg wederom!

    SIM kaart zal ik daar ter plekke ook even naar kijken evt. :)
    En dat je erg veel met je bankrekening kan is wel handig.
    Ik las dat in de grotere supermarkten internationaal betalen over 't algemeen wel kan, maar goed, als ik dan een Portugese bankrekening heb maakt het toch amper nog iets uit denk ik.

    Bedankt voor alle uitleg!
    pi_130517798
    quote:
    19s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:36 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Ah, bedankt voor je uitleg wederom!

    SIM kaart zal ik daar ter plekke ook even naar kijken evt. :)
    En dat je erg veel met je bankrekening kan is wel handig.
    Ik las dat in de grotere supermarkten internationaal betalen over 't algemeen wel kan, maar goed, als ik dan een Portugese bankrekening heb maakt het toch amper nog iets uit denk ik.

    Bedankt voor alle uitleg!
    Geen probleem. Geniet ervan. Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd PMen.
    Portugese bureaucratie is vaak langzaam en verwarrend. Ik ben sinds ik er gewoond heb nog vele malen terug geweest want het blijft een heerlijk land.
    pi_130517921
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:44 schreef kahlie het volgende:

    [..]

    Geen probleem. Geniet ervan. Mocht je nog vragen hebben kan je me altijd PMen.
    Portugese bureaucratie is vaak langzaam en verwarrend. Ik ben sinds ik er gewoond heb nog vele malen terug geweest want het blijft een heerlijk land.
    Bedankt voor je aanbod, ik houd het zeker in gedachten :Y
    pi_131166037
    Ik ben volgende week een paar uur in Lissabon. Kom 's'morgens aan en heb tegen de avond een bus richting het binnenland. Heeft iemand tips voor een aantal dingen die ik in dit korte tijdsbestek kan doen/zien? Moet eerlijk bekennen dat mijn kennis van Lissabon niet al te groot is.
    pi_131181360
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 14 september 2013 16:12 schreef RolStaart-Beer het volgende:
    Ik ben volgende week een paar uur in Lissabon. Kom 's'morgens aan en heb tegen de avond een bus richting het binnenland. Heeft iemand tips voor een aantal dingen die ik in dit korte tijdsbestek kan doen/zien? Moet eerlijk bekennen dat mijn kennis van Lissabon niet al te groot is.
    sintra O+ wel een stuk buiten lissabon, maar verreweg het mooiste wat ik daar heb gezien
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
      woensdag 2 oktober 2013 @ 21:42:21 #187
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_131792287
    Ik ga 13 oktober voor 4-5 dagen naar Lissabon :) Ben erg benieuwd. Tot nu toe alleen maar goede verhalen gehoord door mensen die er zijn geweest. Ik verblijf 4 nachten in Luxe Hotel by Turim. Ligt niet direct in het oude centrum, maar wel dicht bij de metro en bussen. Iemand ervaring met dit hotel?
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
    pi_131792727
    Mensen die naar Lissabon gaan zijn altijd welkom voor een meet :Y
      woensdag 2 oktober 2013 @ 21:53:33 #189
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_131792915
    quote:
    0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:50 schreef Toto69 het volgende:
    Mensen die naar Lissabon gaan zijn altijd welkom voor een meet :Y
    Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?
    Tevens ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Lisboa Card moet gaan, of gewoon een ov kaartje. Meestal loop ik wel veel in een stad, dan zie ik er nog wat van!
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
    pi_131797531
    quote:
    0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef JustAsEasy het volgende:

    [..]

    Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?
    Tevens ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Lisboa Card moet gaan, of gewoon een ov kaartje. Meestal loop ik wel veel in een stad, dan zie ik er nog wat van!
    Valt wel mee. Afhankelijk van de wijk waar je bent. Chelas is de slechtste van Lisboa. Bela Vista en Benfica zijn ook niet geweldig. Verder is het over het algemeen een veilige stad. Metrokaartje kost eenmalig 1.90, daarna kan je steeds voor 1.40 opladen en een rit maken totdat je uitcheckt. Bus is 1.80 voor een enkeltje. Lopen is hier prima te doen, veel omhoog en omlaag maar dat heeft wel wat. Rond Bairro Alto zit je tegen een van de zeven heuvels van Lisboa aan en daar kan je in de tram naar boven of beneden (echt ver klimmen) maar je kan het ook lopen, heb ik laatst nog gedaan. Check ook zeker Parque das Nacoes even. Vasco da Gama shopping mall zit daar ook, is wel leuk -voor een uurtje- maar vooral heel druk. Mijn werk zit in Parque das Nacoes dus mocht je daar heengaan, geef een gil. Wie weet kunnen we even kort meeten oid. Of ik kan je een beetje de stad laten zien. Laat maar wat horen.
    pi_131864463
    Nog meer mensen in Lissabon op vakantie oid binnenkort? Aangezien ik hier woon is er dan best een meet oid mogelijk.
    pi_131958620
    quote:
    0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 21:53 schreef JustAsEasy het volgende:

    [..]

    Chill! een Local, is het op straat echt zo erg met drugs verkopende jochies?
    Tevens ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Lisboa Card moet gaan, of gewoon een ov kaartje. Meestal loop ik wel veel in een stad, dan zie ik er nog wat van!
    In Baixa heb ik elke avond meerdere malen drugs aangeboden gekregen. Je zegt gewoon nee en dan loop je verder, maar ik vond het wel irritant. Gelukkig is de politie een stuk strenger dan hier(Nouja, zo zien ze er tenminste uit..) en is Baixa 's avonds nog best druk, dus er zal je niet zo snel iets gebeuren. Verder geen problemen gehad, al hoor je wel dat het er best gevaarlijk kan zijn.

    Ik heb elke dag een 24-uurs pas gekocht, en de metro is perfect. Verder is met die pas de lift in het centrum gratis, zijn trams geloof ik ook gratis en wellicht is zelfs de treinreis naar Sintra gratis. Dit weet ik allemaal niet meer zo goed.

    Sintra moet je trouwens heen, dat is een verplichting. Verder vond ik het aquarium schitterend en alles in de binnenstad. Torre de Belem ben ik helaas niet geweest, maar hier baal ik nog steeds van.
    pi_131958878
    Het aquarium is inderdaad prachtig en groot O+
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_131961720
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 00:19 schreef Invincibles2004 het volgende:

    [..]

    In Baixa heb ik elke avond meerdere malen drugs aangeboden gekregen. Je zegt gewoon nee en dan loop je verder, maar ik vond het wel irritant. Gelukkig is de politie een stuk strenger dan hier(Nouja, zo zien ze er tenminste uit..) en is Baixa 's avonds nog best druk, dus er zal je niet zo snel iets gebeuren. Verder geen problemen gehad, al hoor je wel dat het er best gevaarlijk kan zijn.

    Ik heb elke dag een 24-uurs pas gekocht, en de metro is perfect. Verder is met die pas de lift in het centrum gratis, zijn trams geloof ik ook gratis en wellicht is zelfs de treinreis naar Sintra gratis. Dit weet ik allemaal niet meer zo goed.

    Sintra moet je trouwens heen, dat is een verplichting. Verder vond ik het aquarium schitterend en alles in de binnenstad. Torre de Belem ben ik helaas niet geweest, maar hier baal ik nog steeds van.
    Het toeval wil dat ik zaterdagnacht in baixa was. En inderdaad; Mij werd minstens vijftien keer drugs aangeboden. Een aantal keer pakken ze je zelfs vast, daar ben ik al helemaal niet van gediend maar doorlopen is het slimste.
      dinsdag 8 oktober 2013 @ 11:36:20 #195
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_131964846
    Wij willen op de eerste hele dag ook de ochtend doorbrengen in Baixa, en dan vandaar uit met de trein naar Sintra, aangezien dit toch niet veel kost met de trein. Bij terugkomst in Lissabon lekker een hapje eten in Baixa. Hoe staat het weer ervoor voor volgende week?
    Aquarium lijkt mij ook erg leuk! En 15 euro is niet veel, als je bedenkt dat je in Scheveningen 16 euro betaalt.
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
    pi_131965932
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 11:36 schreef JustAsEasy het volgende:
    Wij willen op de eerste hele dag ook de ochtend doorbrengen in Baixa, en dan vandaar uit met de trein naar Sintra, aangezien dit toch niet veel kost met de trein. Bij terugkomst in Lissabon lekker een hapje eten in Baixa. Hoe staat het weer ervoor voor volgende week?
    Aquarium lijkt mij ook erg leuk! En 15 euro is niet veel, als je bedenkt dat je in Scheveningen 16 euro betaalt.
    Volgende week wordt het minder, wel 20+ met bewolking en zon. Het is deze week 30 graden met volop zon. Aquarium is niet zo duur, ik weet alleen niet of het het geld waard is.
      Moderator dinsdag 8 oktober 2013 @ 19:38:03 #197
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_131978787
    Ik ga over twee weken naar Portugal en ook twee dagen naar Lissabon. Iemand een tip voor een goed maar betaalbaar restaurant? Tips voor porto, coimbra en Fatima zijn ook welkom trouwens :)

    Ik ben al eens eerder in Lissabon geweest, tijdens de Expo destijds. Wil wel weer naar het terrein om te kijken of ik er nog dingen van herinner :)
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_131979997
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 19:38 schreef MaJo het volgende:
    Ik ga over twee weken naar Portugal en ook twee dagen naar Lissabon. Iemand een tip voor een goed maar betaalbaar restaurant? Tips voor porto, coimbra en Fatima zijn ook welkom trouwens :)

    Ik ben al eens eerder in Lissabon geweest, tijdens de Expo destijds. Wil wel weer naar het terrein om te kijken of ik er nog dingen van herinner :)
    Goede restaurants zat... betaalbare ook wel. Weet zo geen namen :P
    Expo is wel mooi. Mijn werk zit daar dus ik ben er elke dag.
      dinsdag 8 oktober 2013 @ 20:12:39 #199
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_131980386
    Leuk fado restaurantje in Alfama: Guitarras de Lisboa ^O^
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_131980806
    quote:
    99s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 12:13 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Volgende week wordt het minder, wel 20+ met bewolking en zon. Het is deze week 30 graden met volop zon. Aquarium is niet zo duur, ik weet alleen niet of het het geld waard is.
    zeker waard :Y is ontzettend mooi en groot, en niet alleen vissen, maar ook vogels, pinguïns, en zeeotters O+
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_131995648
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:20 schreef littledrummergirl het volgende:

    [..]

    zeker waard :Y is ontzettend mooi en groot, en niet alleen vissen, maar ook vogels, pinguïns, en zeeotters O+
    toch eens een bezoekje brengen dan, zit naast m'n werk dus dat scheelt ^O^
    pi_131996564
    Ga jij met de kabelbaan naar je werk _O- ?
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_131996911
    quote:
    0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 09:00 schreef littledrummergirl het volgende:
    Ga jij met de kabelbaan naar je werk _O- ?
    Zou ik kunnen doen maar ik moet 45 minuten lopen vanaf Portela.
    pi_132028194
    quote:
    1s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 20:20 schreef littledrummergirl het volgende:

    [..]

    zeker waard :Y is ontzettend mooi en groot, en niet alleen vissen, maar ook vogels, pinguïns, en zeeotters O+
    Ik ga morgen naar het Oceanium! Nog andere tips?
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132028211
    Heerlijke stad overigens. Stuk relaxter qua sfeer dan het gros van de andere grote steden in Europa. En het weer is ook heerlijk deze week!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132029139
    Sowieso sintra O+ dat kasteel daar (wat lijkt op n disneyprinsessen huis _O- ) het uitzicht is prachtig.

    Er is in lissabon ook n supermooi klooster, maar daar ben ik de naam van vergeten :')

    Oh en als je van dierentuinen houdt, die in lissabon heeft witte tijgers _O_ en je kan in n kabelbaantje over de roofdierenverblijven als je levensmoe bent ^O^
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_132029344
    quote:
    1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 01:11 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Ik ga morgen naar het Oceanium! Nog andere tips?
    Nice :Y ik ben op mn werk naast het oceanarium tot 5 ;(
    pi_132030646
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 06:10 schreef littledrummergirl het volgende:
    Sowieso sintra O+ dat kasteel daar (wat lijkt op n disneyprinsessen huis _O- ) het uitzicht is prachtig.

    Er is in lissabon ook n supermooi klooster, maar daar ben ik de naam van vergeten :')

    Oh en als je van dierentuinen houdt, die in lissabon heeft witte tijgers _O_ en je kan in n kabelbaantje over de roofdierenverblijven als je levensmoe bent ^O^
    Check! Staan alledrie in de planning! :Y
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132030666
    quote:
    1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 07:25 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Nice :Y ik ben op mn werk naast het oceanarium tot 5 ;(
    Tips voor een eettentje daar in de buurt voor een lunch? Iets tapasachtigs?
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132031102
    quote:
    1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:29 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Tips voor een eettentje daar in de buurt voor een lunch? Iets tapasachtigs?
    Hmm, je zit vlakbij een groot winkelcentrum. Vasco da Gama heet het. Daar zitten best wel veel eettentjes dus daar zal je ongetwijfeld slagen. Het is vrij makkelijk te vinden op zich, mocht het niet lukken, als ik toevallig pauze heb kan ik je de weg wel wijzen.
      donderdag 10 oktober 2013 @ 09:56:36 #211
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_132031184
    quote:
    1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:28 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Check! Staan alledrie in de planning! :Y
    - Mojito's in het centrum, halve liter plastic bekers voor 5 euro.
    - Een dag met de trein naar Cascais
    pi_132031251
    quote:
    14s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:52 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Hmm, je zit vlakbij een groot winkelcentrum. Vasco da Gama heet het. Daar zitten best wel veel eettentjes dus daar zal je ongetwijfeld slagen. Het is vrij makkelijk te vinden op zich, mocht het niet lukken, als ik toevallig pauze heb kan ik je de weg wel wijzen.
    :7!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132031496
    quote:
    1s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:59 schreef Skv het volgende:

    [..]

    :7!
    Ben enkel bereikbaar via FOK! :7
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:56 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    - Mojito's in het centrum, halve liter plastic bekers voor 5 euro.
    - Een dag met de trein naar Cascais
    Die tweede is een goede idd :Y
    pi_132031997
    Ochtend surfles op costa caparica :Y ^O^

    Als ik nog een keer ga zou ik eerst 30 van die gebakjes eten en daarna een brasiliera of hoe dat bakkie pleur waar je je lepel recht op in kon zetten ook mag heten.
    pi_132032014
    Oh ja en eten bij entrecote _O- _O_
    pi_132032048
    quote:
    14s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 10:35 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
    Ochtend surfles op costa caparica :Y ^O^

    Als ik nog een keer ga zou ik eerst 30 van die gebakjes eten en daarna een brasiliera of hoe dat bakkie pleur waar je je lepel recht op in kon zetten ook mag heten.
    Costa da caparica is O+
      donderdag 10 oktober 2013 @ 10:39:41 #217
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_132032096
    Is Sintra te doen op 1 middag? Lijkt mij namelijk erg de moeite waard. Nog 4 nachten voor vertrek. Zeer benieuwd naar Lissabon :)
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
    pi_132032119
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 10:39 schreef JustAsEasy het volgende:
    Is Sintra te doen op 1 middag? Lijkt mij namelijk erg de moeite waard. Nog 4 nachten voor vertrek. Zeer benieuwd naar Lissabon :)
    Zou er minstens een ochtend + middag voor uittrekken. :)
    Goede vlucht alvast, het is een mooie stad.
    Voor vragen kan je altijd DM-en of gewoon in dit topic natuurlijk, ik help graag.
    pi_132032301
    Het bestaat nog _O_

    http://www.brasserieentrecote.pt/

    Alleen entrecote met friet en saus op het menu, maar zooooo lekker :9~
    pi_132034381
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 09:56 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    - Mojito's in het centrum, halve liter plastic bekers voor 5 euro.
    - Een dag met de trein naar Cascais
    ohjah de mega sangrias _O_
    In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
    Everybody needs a bosom for a pillow!
    pi_132034689
    Over een uurtje lunchen rondom het Oceanarium O+ met 30 graden
    pi_132034772
    quote:
    99s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:16 schreef Toto69 het volgende:
    Over een uurtje lunchen rondom het Oceanarium O+ met 30 graden
    Wel een tof ding was dat. Leukste die ik heb gezien in Europa.
    pi_132034865
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Wel een tof ding was dat. Leukste die ik heb gezien in Europa.
    Moet er nog maar eens naar binnen, buitenkant vind ik niet zo mooi eigenlijk :P
      donderdag 10 oktober 2013 @ 12:27:59 #224
    3394 Coelho
    BigGreenEgg
    pi_132034982
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:19 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Wel een tof ding was dat. Leukste die ik heb gezien in Europa.
    Die in BurgersZoo is beter imho.
    pi_132035032
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:27 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    Die in BurgersZoo is beter imho.
    Nog nooit geweest :@ Het is niet dat ik ze specifiek opzoek, maar vind het altijd wel leuk iets als ik er toch ben.

    In Osaka hadden ze in het allergrootste aquarium een Walvishaai :o Dat was wel vrij indrukwekkend.
      Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 00:35:02 #226
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132057697
    Nog 9 nachtjes slapen *O*
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132058015
    quote:
    99s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:16 schreef Toto69 het volgende:
    Over een uurtje lunchen rondom het Oceanarium O+ met 30 graden
    Ik heb sushi gehad als lunch. Was echt heerlijk vandaag, geweldige omgeving! Is wonen duur hier?
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132058033
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:27 schreef Coelho het volgende:

    [..]

    Die in BurgersZoo is beter imho.
    Oneens, vooral dat stuk met die schildpadden vond ik prachtig!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132059512
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 00:49 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Ik heb sushi gehad als lunch. Was echt heerlijk vandaag, geweldige omgeving! Is wonen duur hier?
    Nice! Ik woon voor 80 euro bruto per maand in een gedeeld appartement met twee anderen. Eigen kamer, grote eoonkamer, twee badkamers, keuken is groot.
    pi_132059557
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:08 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Nice! Ik woon voor 80 euro bruto per maand in een gedeeld appartement met twee anderen. Eigen kamer, grote eoonkamer, twee badkamers, keuken is groot.
    Dat is niet veel. Schrijnend dat er alsnog zoveel mensen in sloppenwijken wonen daar :{w
    pi_132060008
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Dat is niet veel. Schrijnend dat er alsnog zoveel mensen in sloppenwijken wonen daar :{w
    Klopt. Ik heb geluk met een bedrijfsappartement.
      vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:41:56 #232
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_132072484
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 08:14 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Dat is niet veel. Schrijnend dat er alsnog zoveel mensen in sloppenwijken wonen daar :{w
    Die sloppenwijken zijn pareltjes in de binnenstad, alleen wonen daar nog mensen voor 2 euro huur in de maand. Geen huisbaas die er aan denkt om de huizen op te knappen bij die huurinkomst.
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_132072644
    quote:
    10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:41 schreef Adelante het volgende:

    [..]

    Die sloppenwijken zijn pareltjes in de binnenstad, alleen wonen daar nog mensen voor 2 euro huur in de maand. Geen huisbaas die er aan denkt om de huizen op te knappen bij die huurinkomst.
    Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde. Als je met de auto van het centrum naar Costa caparica reed of rond het vliegveld had je echt hele wijken met golfplaten, plastic, pallets in elkaar geknutselde krotten.
      vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:48:39 #234
    308499 Dven
    Den Bolle Gaar
    pi_132072669
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde. Als je met de auto van het centrum naar Costa caparica reed of rond het vliegveld had je echt hele wijken met golfplaten, plastic, pallets in elkaar geknutselde krotten.
    Zigeuners?
    "For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
    pi_132073098
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:48 schreef Dven het volgende:

    [..]

    Zigeuners?
    Nee. Waren echt grote wijken.
      vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:06:04 #236
    308499 Dven
    Den Bolle Gaar
    pi_132073150
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 17:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    Nee. Waren echt grote wijken.
    Zegt niet zoveel, hier heb je dorpen vol zigeuners :P Alleen hebben ze met dank aan het oude communisme nog wel een vervallen huis/appartement ipv een krot
    "For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
    pi_132075560
    quote:
    10s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:41 schreef Adelante het volgende:

    [..]

    Die sloppenwijken zijn pareltjes in de binnenstad, alleen wonen daar nog mensen voor 2 euro huur in de maand. Geen huisbaas die er aan denkt om de huizen op te knappen bij die huurinkomst.
    Chelas is geen binnenstad. Dit is ten tijde van de dicator uit de grond gestampt, deels door mensen zonder opleiding. Iedereen had namelijk werk onder deze dictator. Daarna werden de huizen verhuurd via sociale woningbouw, wat idd slechts 20-30 euro p/maand is. Er is dus niet genoeg geld om het op te knappen. Ik ken iemand die daar woont. Echte betonnen blokken dozen.
    pi_132077999
    In Portugal heb je toch ook bijna geen zigeuners? En echt sloppenwijken heb ik er ook nergens gezien. Wel hier en daar oude verpauperde troep zoals dit in Sacavém: https://maps.google.nl/ma(...)p=12,214.55,,0,-8.41
    pi_132078073
    quote:
    0s.gif Op donderdag 10 oktober 2013 12:29 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

    [..]

    In Osaka hadden ze in het allergrootste aquarium een Walvishaai :o Dat was wel vrij indrukwekkend.
    Aquarium van Osaka en Lissabon zijn door dezelfde architect ontworpen en van binnen ook bijna hetzelfde. :)

    Het opvallendste verschil vond ik dat het in Osaka gewoon leuk beesten kijken is en in Portugal bij eigenlijk elk dier staat aangegeven wat voor milieuschade het voortbestaan bedreigt.

    [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2013 20:07:08 ]
    pi_132086369
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 20:05 schreef Igen het volgende:
    In Portugal heb je toch ook bijna geen zigeuners? En echt sloppenwijken heb ik er ook nergens gezien. Wel hier en daar oude verpauperde troep zoals dit in Sacavém: https://maps.google.nl/ma(...)p=12,214.55,,0,-8.41
    Ik vind Sacavem wel wat sfeervols hebben. Woon er een paar minuutjes lopen vandaan, zaterdag nog geweest :)
    pi_132087393
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 22:40 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Ik vind Sacavem wel wat sfeervols hebben. Woon er een paar minuutjes lopen vandaan, zaterdag nog geweest :)
    Ik was er met de fiets verdwaald en werd er grotendeels niet echt vrolijk van.

    Maar het pleintje in het centrum heeft wel wat ja, echt zo'n typisch oud Portugees provinciestadje.
    pi_132087432
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:07 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ik was er met de fiets verdwaald en werd er grotendeels niet echt vrolijk van.

    Maar het pleintje in het centrum heeft wel wat ja, echt zo'n typisch oud Portugees provinciestadje.
    Das minder ja. nog in Portela geweest?

    [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2013 23:09:27 ]
    pi_132088184
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:08 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Das minder ja. nog in Portela geweest?
    Ja, ik wou eigenlijk van Moscavide naar Benfica, dus Sacavém was behóórlijk uit de richting en daarna ben ik inderdaad door Portela gefietst. Hoezo?
    pi_132088450


    http://www.theglobeandmai(...)res/article11069996/

    Echt hele stukken van dit. Had nog nooit sloppenwijk gezien en ook niet verwacht daar, maakte wel indruk..
    pi_132088632
    :o

    Nooit geweten. Maar zo te lezen is het ook niks nieuws, er staat dat sommigen er al decennialang wonen.
    pi_132089251
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:29 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ja, ik wou eigenlijk van Moscavide naar Benfica, dus Sacavém was behóórlijk uit de richting en daarna ben ik inderdaad door Portela gefietst. Hoezo?
    Vandaag met de trein langs gereden, op weg naar sintra. Ik heb niks gezien wat in de buurt komt van een 'echte' sloppenwijk. En paar huisjes met golfplaten maakt Nog geen sloppenwijk natuurlijk.
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132089284
    Quinta de Regaleira trouwens! _O_ O+
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132093118
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 20:05 schreef Igen het volgende:
    In Portugal heb je toch ook bijna geen zigeuners?
    Portugezen vinden van wel. Veel van de mensen met baby's of kinderen die bedelen op straat zijn zigeuners. Er is ook een behoorlijke discriminatie. Je kan ze vaak herkennen aan kleurrijke armbandjes. Zelf zag ik ze dus ook nauwelijks totdat een Portugees me er op wees.
      zaterdag 12 oktober 2013 @ 07:51:59 #249
    308499 Dven
    Den Bolle Gaar
    pi_132093217
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 20:05 schreef Igen het volgende:
    In Portugal heb je toch ook bijna geen zigeuners? En echt sloppenwijken heb ik er ook nergens gezien. Wel hier en daar oude verpauperde troep zoals dit in Sacavém: https://maps.google.nl/ma(...)p=12,214.55,,0,-8.41
    50.000 officieel en zoals altijd het geval met zigeuners zijn het er in de realiteit dus een stuk meer. Punt is dat veel mensen, of beter, noordwest-Europeanen, niet echt weten hoe een zigeuner te herkennen. Dus denken ze dat het om lokale bevolking van Spanje, Portugal, Italie, Roemenie of Bulgarije gaat. Terwijl dit dus totaal niet het geval is. Zigeuners hebben niets met de originele bevolking te maken, behalve dat ze dan ook een wat minder lichte huidskleur hebben.
    "For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
    pi_132093738
    50.000 is natuurlijk peanuts in vergelijking met de aantallen in Hongarije, Roemenië en Bulgarije enzo. :) In Portugal zijn de allerarmsten eerder de lui uit de voormalige koloniën. Had daar gisteren ook een interessant artikel over gevonden, zal straks eens kijken of ik het kan terugvinden. :)
    pi_132094387
    Ah ja, hier dus: http://www.jornalarquitectos.pt/noutra-costa-da-caparica/

    Omdat het in het Portugees is, een kleine samenvatting: Het is een verhaal dat begint met een stuk kust met goede banden met het dictatoriale regime. Na de val daarvan in 1974 werden de koloniën onafhankelijk en kwamen (net als met de Surinamers, dat was ongeveer tegelijkertijd) veel mensen daarvandaan naar Portugal. En een deel daarvan kwam in sloppenwijken rond Lissabon te wonen, zoals bij de Costa da Caparica. In de jaren '80 en '90 is veel daarvan gesloopt en de mensen werden geherhuisvest in sociale woningbouw, maar dit project is nooit helemaal afgekomen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld het opruimen van sloppenwijken van Algerijnen in de banlieu's rond Parijs). Het artikel beschrijft verder een aantal ideeën hoe je het probleem nu zou kunnen aanpakken.

    (Sorry als het topicvervuiling is, beroepsdeformatie als planoloog hè ;) )
    pi_132099572
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 23:29 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ja, ik wou eigenlijk van Moscavide naar Benfica, dus Sacavém was behóórlijk uit de richting en daarna ben ik inderdaad door Portela gefietst. Hoezo?
    Daar woon ik :Y
    pi_132100452
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 14:49 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Daar woon ik :Y
    Ah :) En hoe bevalt dat?

    [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2013 15:27:16 ]
    pi_132100493
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:27 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Ah :) En hoe bevalt dat?
    Portela is prima, vrij rustig. Heb jij hier ook gewoond, omdat je vrij veel boeiende info hebt, of gewoon vakanties? :)
      zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:29:16 #255
    308499 Dven
    Den Bolle Gaar
    pi_132100514
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 09:18 schreef Igen het volgende:
    50.000 is natuurlijk peanuts in vergelijking met de aantallen in Hongarije, Roemenië en Bulgarije enzo. :) In Portugal zijn de allerarmsten eerder de lui uit de voormalige koloniën. Had daar gisteren ook een interessant artikel over gevonden, zal straks eens kijken of ik het kan terugvinden. :)
    Natuurlijk valt het niet te vergelijken maar het zijn er een hoop. Zeker omdat je het aantal zigeuners altijd op z'n minst moet verdubbelen omdat velen niet aangeven roma te zijn
    "For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
    pi_132103218
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 15:28 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Portela is prima, vrij rustig.
    Net zoals het eruit ziet dus :)
    Ik zou zelf nooit meer in zo'n groot flatgebouw willen wonen sinds ik dat als student een paar maanden heb gedaan, maar noem dat maar een vooroordeel. :P

    quote:
    Heb jij hier ook gewoond, omdat je vrij veel boeiende info hebt, of gewoon vakanties? :)
    Tot nu toe alleen vakantie. Wilde ooit naar Brazilië, maar vanwege de veiligheid niet zonder de taal te spreken. Dus ben,ik begonnen veel in het Portugees te lezen en een keer naar Portugal op vakantie om te oefenen. Maar ik weet niet of ik nu nog zo nodig naar Brazilië hoef. ;)

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2013 17:33:51 ]
    pi_132103660
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 17:33 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Net zoals het eruit ziet dus :)
    Ik zou zelf nooit meer in zo'n groot flatgebouw willen wonen sinds ik dat als student een paar maanden heb gedaan, maar noem dat maar een vooroordeel. :P

    [..]

    Tot nu toe alleen vakantie. Wilde ooit naar Brazilië, maar vanwege de veiligheid niet zonder de taal te spreken. Dus ben,ik begonnen veel in het Portugees te lezen en een keer naar Portugal op vakantie om te oefenen. Maar ik weet niet of ik nu nog zo nodig naar Brazilië hoef. ;)
    Ah zo! Brazilie is gaaf maar ook niet erg veilig inderdaad...
      Moderator dinsdag 15 oktober 2013 @ 19:58:51 #258
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132199847
    Zaterdag vertrekken we, zin in!

    Toto, welke wijken zou jij het meeste aanraden in Lissabon? We hebben maar 2 dagen dus we zullen keuzes moeten maken.

    Iemand nog tips voor porto, coimbra en Fatima?
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132204274
    Alfama en Baixa iig. Belem is ook erg mooi.
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132204508
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 19:58 schreef MaJo het volgende:
    Zaterdag vertrekken we, zin in!

    Toto, welke wijken zou jij het meeste aanraden in Lissabon? We hebben maar 2 dagen dus we zullen keuzes moeten maken.

    Iemand nog tips voor porto, coimbra en Fatima?
    Portela, omdat het een knus wijkje is en omdat ik er woon :P. Parque das Nacoes voor het Oceanarium en Vasco da gama Mall. Vlakbij station Oriente. Alfama, een van de oudste wijken in Lissabon.
      Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:12:06 #261
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132254260
    Ik zou toch zweren dat ik hier geantwoord had :? Ik ben vooral benieuwd naar Bairro Alto omdat ik wel van alternatieve barretjes hou O+ Verder staan Belem en Alfama op de planning, verder moet ik maar even kijken wat we allemaal gaan redden :) Wil eigenlijk ook nog een dagje Sintra doen maar wel zonde als dat van de Lissabon tijd afgaat -O- Misschien doen we een half dagje Fatima en dan door naar Sintra :)
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132254541
    quote:
    0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:12 schreef MaJo het volgende:
    Ik zou toch zweren dat ik hier geantwoord had :? Ik ben vooral benieuwd naar Bairro Alto omdat ik wel van alternatieve barretjes hou O+ Verder staan Belem en Alfama op de planning, verder moet ik maar even kijken wat we allemaal gaan redden :) Wil eigenlijk ook nog een dagje Sintra doen maar wel zonde als dat van de Lissabon tijd afgaat -O- Misschien doen we een half dagje Fatima en dan door naar Sintra :)
    Quinta de Regaleira _O_
    Ik heb me daar echt een uur of 6 vermaakt door simpelweg rond te dolen. Echt geweldig mooi.
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
      Moderator donderdag 17 oktober 2013 @ 11:29:50 #263
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132254803
    quote:
    7s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:21 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Quinta de Regaleira _O_
    Ik heb me daar echt een uur of 6 vermaakt door simpelweg rond te dolen. Echt geweldig mooi.
    Ja dat kunnen we eigenlijk niet missen hè?
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132257700
    quote:
    0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:12 schreef MaJo het volgende:
    Ik zou toch zweren dat ik hier geantwoord had :? Ik ben vooral benieuwd naar Bairro Alto omdat ik wel van alternatieve barretjes hou O+ Verder staan Belem en Alfama op de planning, verder moet ik maar even kijken wat we allemaal gaan redden :) Wil eigenlijk ook nog een dagje Sintra doen maar wel zonde als dat van de Lissabon tijd afgaat -O- Misschien doen we een half dagje Fatima en dan door naar Sintra :)
    Bairro Alto is wel leuk :Y Ga ook naar Pink Street, das net nieuw en was eerst een hoerenbuurt maar is nu echt een hippe uitgaansomgeving.
      Moderator vrijdag 18 oktober 2013 @ 00:49:57 #265
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132283973
    quote:
    99s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 12:56 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Bairro Alto is wel leuk :Y Ga ook naar Pink Street, das net nieuw en was eerst een hoerenbuurt maar is nu echt een hippe uitgaansomgeving.
    bedankt voor de tip ^O^ Inmiddels al een goed restaurant ontdekt?
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132288009
    quote:
    0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 11:29 schreef MaJo het volgende:

    [..]

    Ja dat kunnen we eigenlijk niet missen hè?
    Zeker naar Sintra / QdR gaan. Vond ik eigenlijk het hoogtepunt van mijn Lissabon trip.
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_132288930
    quote:
    1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 00:49 schreef MaJo het volgende:

    [..]

    bedankt voor de tip ^O^ Inmiddels al een goed restaurant ontdekt?
    Helaas niet :N
      Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 12:29:24 #268
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132320984
    quote:
    99s.gif Op vrijdag 18 oktober 2013 11:11 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Helaas niet :N
    ik zal het laten weten als ik iets leuks ontdek :)
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
      Moderator zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:40:12 #269
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132330494
    Op naar Portugal *O* :W
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
      dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:40:09 #270
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_132426910
    WOW

    Ik heb het even moeten laten bezinken. Lissabon is een prachtige stad! Leuke nauwe kronkelige straatjes waar je heerlijk kunt ronddwalen :)
    Viel mij wel op dat er erg veel graffiti was aangebracht. Zelfs op de leuke kleine trammetjes. Avondeten vond ik nog vrij lastig om te zoeken, ik heb het niet zo met die lui die me de kaart onder de ogen gooien :')

    Belem is zeker de moeite waard. Toen wij hier waren lag de brug over de Taag in de mist, prachtig gezicht. Proef ook de Pasteis de Belem ^O^ Heeeerlijk.
    Parque das Nacoes? is ook leuk om een kijkje te nemen. Het Aquarium was echt enorm.

    Al met al, een top stad. Lissabon is totaal niet duur vergeleken met andere hoofdsteden van Europa. Met uitzondering van de drankjes in Castel Sao Jorge. Wat een eikel die daar werkt, vroeg nog om 1 euro fooi ook, en dat terwijl de drankjes al 4.50 per stuk waren ( pils en canache? )
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
      Moderator donderdag 24 oktober 2013 @ 21:24:44 #271
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132528374
    :W vanuit Lissabon. Vandaag Baixa, Alfamo en Castello verkend, morgen Sintra, Belem en Bairo Alto. Bevalt erg goed tot nu toe ^O^
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
      vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:25:27 #272
    105888 renzell
    Ik wil alleen maar zwemmen.
    pi_132543469
    Oeh, even lezen hier! Wij gaan het weekend van 23 november. Zin in!!!
    pi_132543966
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:40 schreef JustAsEasy het volgende:
    WOW

    Ik heb het even moeten laten bezinken. Lissabon is een prachtige stad! Leuke nauwe kronkelige straatjes waar je heerlijk kunt ronddwalen :)
    Viel mij wel op dat er erg veel graffiti was aangebracht. Zelfs op de leuke kleine trammetjes. Avondeten vond ik nog vrij lastig om te zoeken, ik heb het niet zo met die lui die me de kaart onder de ogen gooien :')

    Belem is zeker de moeite waard. Toen wij hier waren lag de brug over de Taag in de mist, prachtig gezicht. Proef ook de Pasteis de Belem ^O^ Heeeerlijk.
    Parque das Nacoes? is ook leuk om een kijkje te nemen. Het Aquarium was echt enorm.

    Al met al, een top stad. Lissabon is totaal niet duur vergeleken met andere hoofdsteden van Europa. Met uitzondering van de drankjes in Castel Sao Jorge. Wat een eikel die daar werkt, vroeg nog om 1 euro fooi ook, en dat terwijl de drankjes al 4.50 per stuk waren ( pils en canache? )
    Onze dochter vond Parque des Nacoes erg leuk. Ze kon er lekker spelen, rondrennen, we zijn in de kabelbaan geweest en het aquarium was inderdaad erg mooi! Uit eten bij de Pizza Hut in het winkelcentrum vond ze ook geweldig.
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_132546606












    Een klein beeld van Cascais, Portela, Parque das Nacoes en Bairro Alto
      vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:01:44 #275
    362578 JustAsEasy
    Un Café por favor
    pi_132565838
    Jaaa, er waren sowieso erg veel eet-tenten daar. Kabelbaan hebben we ook gedaan, erg leuk. Even ontspannen en genieten van het uitzicht

    @Toto69,

    Nu ik de foto's zie vind ik het jammer dat ik weer terug ben. Ik herken het ook allemaal wel, behalve portela. Die vlaggen-rij natuurlijk wel :)
    De toerist weet niet waar hij is geweest,
    De reiziger weet niet waar hij naar toe gaat
      Moderator zaterdag 26 oktober 2013 @ 00:42:26 #276
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132572335
    Vandaag stond Sintra op de planning, werkelijk fantastisch _O_ vanuit het stadje naar Castelo dos Mouros gewandeld, dat was nog een flinke wandeling maar zeker de moeite waard! Vervolgens naar Palacio de Pena gelopen, nog indrukwekkender! Quinta da Regaleira helaas gemist omdat ik in de veronderstelling was dat dat hetzelfde was als de Pena :@ :') achteraf baal ik daar wel flink van!

    Teruggekomen in Lissabon hebben we Belem bezocht. Dit viel ietwat tegen, mede door de pracht en praal die we vandaag al gezien hadden en het feit dat we redelijk kapot waren door het vele lopen.

    Net in een lekker restaurant gegeten, misschien een aanrader voor Toto. Het heet Sessenta en zit vlakbij het plein van Marqués de Pombal. Erg lekker modern eten!

    Morgen helaas al weer naar huis, had hier nog wel een paar dagen willen blijven! Bairro Alto helaas moeten missen, we zijn helemaal kapot na vandaag :D
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132578496
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:42 schreef MaJo het volgende:
    Vandaag stond Sintra op de planning, werkelijk fantastisch _O_ vanuit het stadje naar Castelo dos Mouros gewandeld, dat was nog een flinke wandeling maar zeker de moeite waard! Vervolgens naar Palacio de Pena gelopen, nog indrukwekkender! Quinta da Regaleira helaas gemist omdat ik in de veronderstelling was dat dat hetzelfde was als de Pena :@ :') achteraf baal ik daar wel flink van!

    Teruggekomen in Lissabon hebben we Belem bezocht. Dit viel ietwat tegen, mede door de pracht en praal die we vandaag al gezien hadden en het feit dat we redelijk kapot waren door het vele lopen.

    Net in een lekker restaurant gegeten, misschien een aanrader voor Toto. Het heet Sessenta en zit vlakbij het plein van Marqués de Pombal. Erg lekker modern eten!

    Morgen helaas al weer naar huis, had hier nog wel een paar dagen willen blijven! Bairro Alto helaas moeten missen, we zijn helemaal kapot na vandaag :D
    Klinkt leuk!

    Ik had hier ook nog wel een tijdje willen zitten, helaas ben ik woensdag weer naar NL teruggevlogen wegens privé omstandigheden.

    Toch blijf ik beschikbaar voor alle vragen want ik weet zeker wel genoeg over Lissabon om mensen te helpen :)
    pi_132578694
    quote:
    0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 00:42 schreef MaJo het volgende:
    Vandaag stond Sintra op de planning, werkelijk fantastisch _O_ vanuit het stadje naar Castelo dos Mouros gewandeld, dat was nog een flinke wandeling maar zeker de moeite waard! Vervolgens naar Palacio de Pena gelopen, nog indrukwekkender! Quinta da Regaleira helaas gemist omdat ik in de veronderstelling was dat dat hetzelfde was als de Pena :@ :') achteraf baal ik daar wel flink van!

    Teruggekomen in Lissabon hebben we Belem bezocht. Dit viel ietwat tegen, mede door de pracht en praal die we vandaag al gezien hadden en het feit dat we redelijk kapot waren door het vele lopen.

    Net in een lekker restaurant gegeten, misschien een aanrader voor Toto. Het heet Sessenta en zit vlakbij het plein van Marqués de Pombal. Erg lekker modern eten!

    Morgen helaas al weer naar huis, had hier nog wel een paar dagen willen blijven! Bairro Alto helaas moeten missen, we zijn helemaal kapot na vandaag :D
    noooes! Quinta is het mooiste van Sintra vond ik! ;) Hoewel ik Pena heb geskipt. :@
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132578736
    quote:
    0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:44 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Onze dochter vond Parque des Nacoes erg leuk. Ze kon er lekker spelen, rondrennen, we zijn in de kabelbaan geweest en het aquarium was inderdaad erg mooi! Uit eten bij de Pizza Hut in het winkelcentrum vond ze ook geweldig.
    Pizza hut? Ik heb gegeten bij Peter, aan de boulevard richting dat hoge hotel. Gin tonic als huisdrank en prima eten!
    Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
    Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
    pi_132600713
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:30 schreef Skv het volgende:

    [..]

    Pizza hut? Ik heb gegeten bij Peter, aan de boulevard richting dat hoge hotel. Gin tonic als huisdrank en prima eten!
    De kleine wilde naar de Pizza Hut :7
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
    pi_132600744
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:29 schreef Skv het volgende:

    [..]

    noooes! Quinta is het mooiste van Sintra vond ik! ;) Hoewel ik Pena heb geskipt. :@
    Inderdaad, Quinta was echt geweldig, eigenlijk het hoogtepunt van Sintra! Urenlang vermaakt. Zo ontzettend mooi en gaaf, vooral die grot die uitkomt op een wenteltrap naar boven. Lijkt net iets uit Lord of the Rings ofzo.
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
      Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 19:19:12 #282
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132627834
    En dan wil je je camera uit je tas pakken en blijkt de camera gejat te zijn -O- Tasje zat er nog netjes in maar camera pleite. Gestolen door vliegveldpersoneel want heb het gewoon ingecheckt. Wel even een domper op een mooie vakantie :(
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
    pi_132627944
    quote:
    0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:19 schreef MaJo het volgende:
    En dan wil je je camera uit je tas pakken en blijkt de camera gejat te zijn -O- Tasje zat er nog netjes in maar camera pleite. Gestolen door vliegveldpersoneel want heb het gewoon ingecheckt. Wel even een domper op een mooie vakantie :(
    Heb je het niet gewoon ergens laten liggen? Anders klacht indienen.
    Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
      Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 19:23:07 #284
    7566 crew  MaJo
    Mama van aapie
    pi_132628053
    quote:
    1s.gif Op zondag 27 oktober 2013 19:21 schreef Nielsch het volgende:

    [..]

    Heb je het niet gewoon ergens laten liggen? Anders klacht indienen.
    Nope, tasje zat er in maar camera was eruit. Heb al melding gemaakt bij TAP, politie en verzekering. Maar ja, de foto's krijg je daar niet mee terug.
    30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
      Admin dinsdag 19 november 2013 @ 00:48:11 #285
    2589 crew  yvonne
    On(t)deugend
    pi_133400690
    quote:
    0s.gif Op dinsdag 21 juli 2009 10:37 schreef Hik het volgende:

    [..]

    [ afbeelding ]

    [ afbeelding ]

    Mijn hotel met onder de lobby met mijn nieuwe virtuele vrienden... :')
    Ha leuk! Ben net terug uit Lissabon, zelfde hotel.
    Prima ligging, goede sfeer ^O^
    Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
    Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


    Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
    Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
    pi_133412599
    Ja in December Lissabon *O*
    Ga waarschijnlijk alleen vrienden bezoeken en niet zo de tourist uithangen, maar we zien wel.
    Happy *O*
      zondag 22 december 2013 @ 21:41:14 #287
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_134580514
    Ik heb m'n komende zomervakantie naar Lissabon geboekt. Nja, vertrek 1 juni. :)
    pi_134580619
    quote:
    99s.gif Op zondag 22 december 2013 21:41 schreef egeltje1985 het volgende:
    Ik heb m'n komende zomervakantie naar Lissabon geboekt. Nja, vertrek 1 juni. :)
    *O*
    Welk Hotel?

    [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-12-2013 21:43:21 ]
      zondag 22 december 2013 @ 21:44:44 #289
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_134580688
    quote:
    0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:43 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    *O*
    Welk Hotel?
    Ik ben er al een keer eerder geweest, maar toen maar een paar dagen. Nu een hele week de tijd, dus ook tijd voor relaxen op terrasjes en uitstapjes enzo. :) En m'n voorpret is nu alvast begonnen. :P
    pi_134580719
    quote:
    99s.gif Op zondag 22 december 2013 21:44 schreef egeltje1985 het volgende:

    [..]

    Ik ben er al een keer eerder geweest, maar toen maar een paar dagen. Nu een hele week de tijd, dus ook tijd voor relaxen op terrasjes en uitstapjes enzo. :) En m'n voorpret is nu alvast begonnen. :P
    Nice :Y als je nog tips wilt ben je altijd welkom bij mij :7 heb er gewoond :Y
      zondag 22 december 2013 @ 21:46:41 #291
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_134580809
    quote:
    0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:43 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    *O*
    Welk Hotel?
    http://www.goodmorninghostel.com/ Hostel. Reviews klinken erg positief in ieder geval.
    pi_134580913
    quote:
    99s.gif Op zondag 22 december 2013 21:46 schreef egeltje1985 het volgende:

    [..]

    http://www.goodmorninghostel.com/ Hostel. Reviews klinken erg positief in ieder geval.
    Oh perfect joh, vlakbij metrostation Restauradores. Je kan zelfs nog naar Cais de Sódre of Bairro Alto lopen *O*
      zondag 22 december 2013 @ 21:54:00 #293
    133939 egeltje1985
    Elegant als een egel
    pi_134581275
    quote:
    0s.gif Op zondag 22 december 2013 21:48 schreef Toto69 het volgende:

    [..]

    Oh perfect joh, vlakbij metrostation Restauradores. Je kan zelfs nog naar Cais de Sódre of Bairro Alto lopen *O*
    Jeuh! :D De vorige keer zat ik in een hostel in Bairro Alto, ook wel leuk, maar niet heel erg ontspannen.
    pi_134841682
    Hi!

    In maart vlieg ik -voor 5 dagen- met een vriendin naar Lissabon! We zijn beiden nog nooit in Lissabon/Portugal geweest. Ik heb het topic al vluchtig doorgebladerd, maar toch nog enkele gerichte vraagjes.

    Hotel
    We zijn op zoek naar een betaalbaar/goed hotel wat in een prettige omgeving zit; goed t.o.v. restaurantjes/barretjes en het OV, maar niet midden in de drukte. Iemand tips? Owh en een balkon bij het hotel is ook fijn aangezien wij roken. Wij hebben deze gezien (geen balkon helaas). Is dit iets?

    Bars/restaurants
    Wat zijn echte leuke authentieke barretjes/restaurants (live muziek!?)?

    Openbaar vervoer
    Tot hoelaat rijdt het OV? Mochten we voor een hotel kiezen wat iets verder weg ligt (zoals deze), dan is het fijn om te weten hoe/wat alles met het OV geregeld is.

    Kosten/overige
    Is Lissabon nog steeds een vrij goedkope stad? Zijn er ergens leuke marktjes?

    Alvast bedankt!

    Groetjes C.
      zondag 29 december 2013 @ 20:29:12 #295
    74506 Rebbedebje
    Bedrijfspsycholoog
    pi_134843433
    quote:
    0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:02 schreef cmaw het volgende:

    Kosten/overige
    Is Lissabon nog steeds een vrij goedkope stad?

    Ik vond Lissabon in vergelijking met de rest van Portugal helemaal niet goedkoop. :{
    Maar ik ben er dan ook maar 1 keer geweest, dus ik kan je ook niet echt helpen met je andere vragen.
    Wij zaten in een hotel buiten het centrum, dus beperkt qua uitgaan en geen balkon (veel etages en in business district) maar wel rustig en metrostation niet al te ver weg.
    Op di 15 januari 2013 schreef Pharkus: Ik spit de flow op je radio,
    als een eloquente heer, mijn diss doet geen zeer, mijn raps sucken dus, peace out, Pharkus.
    Op di 26 maart schreef MultiBanaan: Holy crap, was dat gedicht van jou?!
    pi_134844612
    quote:
    0s.gif Op zondag 29 december 2013 20:02 schreef cmaw het volgende:
    Hi!

    In maart vlieg ik -voor 5 dagen- met een vriendin naar Lissabon! We zijn beiden nog nooit in Lissabon/Portugal geweest. Ik heb het topic al vluchtig doorgebladerd, maar toch nog enkele gerichte vraagjes.

    Hotel
    We zijn op zoek naar een betaalbaar/goed hotel wat in een prettige omgeving zit; goed t.o.v. restaurantjes/barretjes en het OV, maar niet midden in de drukte. Iemand tips? Owh en een balkon bij het hotel is ook fijn aangezien wij roken. Wij hebben deze gezien (geen balkon helaas). Is dit iets?

    Bars/restaurants
    Wat zijn echte leuke authentieke barretjes/restaurants (live muziek!?)?

    Openbaar vervoer
    Tot hoelaat rijdt het OV? Mochten we voor een hotel kiezen wat iets verder weg ligt (zoals deze), dan is het fijn om te weten hoe/wat alles met het OV geregeld is.

    Kosten/overige
    Is Lissabon nog steeds een vrij goedkope stad? Zijn er ergens leuke marktjes?

    Alvast bedankt!

    Groetjes C.
    Metro: 06.30 - 01.00
    Trein: Site van CP heeft de informatie
    Bussen: Das nou net een dienstregeling waar je niks van op aan kunt, maar die rijden - ongeveer - 24/7

    Lissabon is zeker niet heel goedkoop.
    pi_134847494
    Bedankt voor jullie snelle reacties!

    Toto69; Ik zag dat jij in Lissabon hebt gewoond. Heb jij tips voor authentieke barretjes/restaurantjes? En ken je de wijken van de 2 hotels die ik gegeven heb? Is dat iets?

    Excuseer voor alle vragen!
    pi_134847863
    Half januari voor een weekendje naar Lissabon! Vrijdagochtend vroeg met het vliegtuig, overdag meeting en 'helaas' gaat het vliegtuig terug pas op maandag, dus ik móet wel het weekend blijven en gaat mijn vriendinnetje ook mee.

    Ik ken Lissabon echter 0,0 (geldt eigenlijk voor heel Portugal), dus het is mooi dat ik dit topic tegenkom (lees: veredelde tvp). Iemand tips waar we, ook met het weer van januari, naartoe moeten? Ik zie Quinta de Regaleira, maar misschien dat dat in de zomer leuker is...
    pi_134848200
    quote:
    0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:20 schreef cmaw het volgende:
    Bedankt voor jullie snelle reacties!

    Toto69; Ik zag dat jij in Lissabon hebt gewoond. Heb jij tips voor authentieke barretjes/restaurantjes? En ken je de wijken van de 2 hotels die ik gegeven heb? Is dat iets?

    Excuseer voor alle vragen!
    Klopt, ik heb er gewoond.
    Het ene hotel is in Rossio. Dat is niet de slechtste wijk dus lijkt me op zich prima. En je zit niet ver van Bairro Alto (uitgaansgebied)
    Het andere hotel is in Anjos, das een betere wijk dan Rossio.

    Barretjes/restaurantjes: Bairro Alto! Daar zijn zoooo veel barretjes te vinden. Restaurantjes ook in het "centrum" (er zijn zo veel centra in Lissabon), dus rondom Cais de Sodré en Rossio/Bairro Alto.

    Vraag zo veel je maar wilt, je kunt ook DM'en/PM'en (druk op chaticon.png naast mijn naam)

    [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 21:32:28 ]
    pi_134848355
    quote:
    0s.gif Op zondag 29 december 2013 21:25 schreef vincm het volgende:
    Half januari voor een weekendje naar Lissabon! Vrijdagochtend vroeg met het vliegtuig, overdag meeting en 'helaas' gaat het vliegtuig terug pas op maandag, dus ik móet wel het weekend blijven en gaat mijn vriendinnetje ook mee.

    Ik ken Lissabon echter 0,0 (geldt eigenlijk voor heel Portugal), dus het is mooi dat ik dit topic tegenkom (lees: veredelde tvp). Iemand tips waar we, ook met het weer van januari, naartoe moeten? Ik zie Quinta de Regaleira, maar misschien dat dat in de zomer leuker is...
    Goede keuze om naar Lisboa te gaan.
    In januari kan het gewoon heerlijk een graad of 15-20 met zon zijn, dus dat is goed te doen. Ik zou zeker een bezoekje brengen aan het Oceanario de Lisboa (Parque das Nacoes) / Vasco da Gama shopping mall / Colombo shopping mall. Bairro Alto voor het uitgaan, of anders Alcantara Mar/Santos om uit te gaan. Authentieke wijkjes zijn Portela/Sacavem (Portela is waar het vliegveld ook ligt, Sacavem er vlakbij)
    Sintra/Cascais zijn leuke dagtripjes om te doen, Cascais meer als het 20 graden blijkt te zijn (strand etc.)

    Vasco da Gama:



    Pink Street (klein stukje van Bairro Alto):



    Sacavem:

    Parque das Nacoes:

    [ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2013 21:34:41 ]
    pi_134848901
    Dit topic loopt nu twaalf jaar... lang genoeg geweest!

    Ik gooi hem dicht en ga een OP knutselen.
    Daarna TR ik voor een reeksverzoekje.

    Tot zo!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')