[Dit bericht is gewijzigd door Mr.Norris op 17-01-2004 00:16]
Twelfth Night :
Fact and Fiction
Live and let Live
om maar eens ergens te beginnen.
National Health
Gryphon
Caravan
Henry Cow
Can & Holger Czukay
VanderGraaf Generator
Tangerine Dream
Gentle Giant
Hatfield and the North
quote:Handig. En ik maar steeds links opslaan. Bedankt.
Op zaterdag 17 januari 2004 00:13 schreef Famas het volgende:
*terugvindpost
straks ff kijken of er wat goeie sjit tussen staat
Er mag zoveel niet in de verzameling ontbreken. Ik zou zoiezo eens de grote namen uit de jaren 70 afgaan. Natuurlijk het oude Genesis, Yes, King Crimson, Van der Graaf Generator, Gentle Gaint. Voor het wat hardere werk natuurlijk Rush en Dream Theater. Daarnaast zijn er talloze kleinere bandjes te vinden. Absolute aanraders zijn bijvoorbeeld Premiata Forneria Marconi (PFM) en dan met name het album "Photo's of Ghosts". Het is wel het beste verkrijgbaar van het PFM werk, mede omdat het op het ELP-label Manticore is uitgebracht toendertijd.
Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig. Veel mooie onbekende juweeltjes zijn verder uitgebracht op het franse Musea-label. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld Pulsar met het album "halloween". Daarnaast is ook "Battlement" van Neuschwanstein altijd een topper geweest, net als "Garden Shed" van England en "Hybris" van Änglågard. Maar deze albums zijn denk ik pas echt leuk voor mensen die bekend zijn met het werk van respectievelijk Genesis, Yes en King Crimson.
Änglågard is trouwens een zweedse band. Uit zweden zijn zoiezo de laatste +/- 10 jaar veel goede dingen gekomen. Bands als Änglågard, Anekdoten, Landberk, White Willow zijn ook zo aan te raden. Helaas niet echt goed uit de winkel te halen maar @ inet wel te doen. De muziek is erg sfeervol en donker. Erg traditioneel ook.
Ook uit zweden maar van heel andere orde zijn The Flower Kings. Hele andere muziek dan de net genoemde bands. Meer symfo in traditionele zijn en toegankelijker denk ik. Met name "Retropolis", "Stardust we are" en "The Rainmaker" zijn goede startpunten. Ze zijn dan ook goed te vinden @ de betere winkel.
Uit de nieuwe golf bands is ook Spock's Beard een aanrader. Dan met name "Snow" en wat mij betreft ook "Beware of Darkness". Uit de laatste jaren kan ik ook Pain Of Salvation aanbevelen. Wat meer prog-metal maar wel erg sterk.
Zelf ben ik trouwens ook helemaal gek van "mei" van Echolyn. Een topallbum. En idd die hierboven genoemde IQ met Subterannea (hoewel ik altijd de voorkeur geef aan "Ever"). Pendragon (The Window of Life), Pallas (The Sentinal, Beat the drum). Natuurlijk Porcupine Tree (Stupid Dream, Signify). Camel, Caravan, MArillion, Fish... Ik kan zoveel noemen.
Verder, tsjah. De symfo is zo groot dat je pagina's vol kan pennen. Ik wet ook niet of je meer interesse hebt in de oudere werken of ook echt in de Neo-prog. Maar dat horen we nog wel
quote:Ja, die ken ik al allemaal. Maar toch bedankt voor je reactie en dat geldt voor iedereen.
Op zaterdag 17 januari 2004 00:40 schreef Deliverance het volgende:
Ja, van der graaf generator is een goeie band. Probeer "godbluff" eens. Camel ken je al zie ik.
Wat je absoluut eens moet proberen is Opeth. Het is progressive metal, maar met heel veel invloeden van oude progrock zoals camel etc. Goede albums om mee te beginnen zijn blackwater park of still life.
Andere groepen, die je misschien nog niet kent:
Spock's beard
Transatlantic
King crimson
Pain of Salvation
Porcupine Tree (niet puur prog)
Maar grote kans dat je deze groepen al kent.
quote:Ik vond die eerste 2 wel goed. Net als die rest-cd "Ghost Dance". Die 3e had z'n momenten maar hun laatste product is wat mij betreft een beetje een overbodige herhalingsoefening geworden. Die CD pakt niet
Op zaterdag 17 januari 2004 00:51 schreef Mr.Norris het volgende:[..]
Ik heb ook enkele CD's van Citizen Kane en ik vind ze goed, al zijn er veel mensen die hun een Genesis kloon vinden.
quote:Hee Oprog, bedankt voor j elange reactie. Maar wat lees ik daar???
Op zaterdag 17 januari 2004 00:49 schreef OProg het volgende:
*symfo nerd meldt [afbeelding]Er mag zoveel niet in de verzameling ontbreken. Ik zou zoiezo eens de grote namen uit de jaren 70 afgaan. Natuurlijk het oude Genesis, Yes, King Crimson, Van der Graaf Generator, Gentle Gaint. Voor het wat hardere werk natuurlijk Rush en Dream Theater. Daarnaast zijn er talloze kleinere bandjes te vinden. Absolute aanraders zijn bijvoorbeeld Premiata Forneria Marconi (PFM) en dan met name het album "Photo's of Ghosts". Het is wel het beste verkrijgbaar van het PFM werk, mede omdat het op het ELP-label Manticore is uitgebracht toendertijd.
Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig. Veel mooie onbekende juweeltjes zijn verder uitgebracht op het franse Musea-label. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld Pulsar met het album "halloween". Daarnaast is ook "Battlement" van Neuschwanstein altijd een topper geweest, net als "Garden Shed" van England en "Hybris" van Änglågard. Maar deze albums zijn denk ik pas echt leuk voor mensen die bekend zijn met het werk van respectievelijk Genesis, Yes en King Crimson.
Änglågard is trouwens een zweedse band. Uit zweden zijn zoiezo de laatste +/- 10 jaar veel goede dingen gekomen. Bands als Änglågard, Anekdoten, Landberk, White Willow zijn ook zo aan te raden. Helaas niet echt goed uit de winkel te halen maar @ inet wel te doen. De muziek is erg sfeervol en donker. Erg traditioneel ook.
Ook uit zweden maar van heel andere orde zijn The Flower Kings. Hele andere muziek dan de net genoemde bands. Meer symfo in traditionele zijn en toegankelijker denk ik. Met name "Retropolis", "Stardust we are" en "The Rainmaker" zijn goede startpunten. Ze zijn dan ook goed te vinden @ de betere winkel.
Uit de nieuwe golf bands is ook Spock's Beard een aanrader. Dan met name "Snow" en wat mij betreft ook "Beware of Darkness". Uit de laatste jaren kan ik ook Pain Of Salvation aanbevelen. Wat meer prog-metal maar wel erg sterk.
Zelf ben ik trouwens ook helemaal gek van "mei" van Echolyn. Een topallbum. En idd die hierboven genoemde IQ met Subterannea (hoewel ik altijd de voorkeur geef aan "Ever"). Pendragon (The Window of Life), Pallas (The Sentinal, Beat the drum). Natuurlijk Porcupine Tree (Stupid Dream, Signify). Camel, Caravan, MArillion, Fish... Ik kan zoveel noemen.
Verder, tsjah. De symfo is zo groot dat je pagina's vol kan pennen. Ik wet ook niet of je meer interesse hebt in de oudere werken of ook echt in de Neo-prog. Maar dat horen we nog wel
http://www.dprp.net
http://www.progwereld.org
quote:Space-rock
Op zaterdag 17 januari 2004 00:59 schreef Posdnous het volgende:
Hawkwind![]()
Of is dat geen symfo
![]()
quote:Nee, ik bedoel met Manticore het label van Emerson, Lake en Palmer aan het begin van de jaren 70 . Ging behoorlijk ten onder omdat het financieel niet rond kwam. Maar dankzij dat label maakte PFM wel een engelstalig album en dat is imho 1 van hun beste producten. Bestaande nummers werden aangepast en er kwamen teksten van Peter Sinfield onder (schrijver van de teksten van de eerste 4 King Crimson albums).
Op zaterdag 17 januari 2004 00:58 schreef Mr.Norris het volgende:[..]
Hee Oprog, bedankt voor j elange reactie. Maar wat lees ik daar???
Bedoel jij met Manticore, Manticore die band uit Zweden??
Bijna niemand kent hun, maar ik heb er EEN cd van.
De band Manticore ken ik ook trouwens. Zo'n leuk retro-symfo bandje uit begin jaren 90
Ze hebben dacht ik ook maar 1 CD.
Trouwens. Van vorig jaar had ik als nummer 1 La Maschera di Cera met het album "Il grande Labirinto". Uitgebracht op Mellow Records, moeilijk te krijgen hier. Het is een schitterend retro-symfo-album. Veel oude keyboards (Mellotron, noem maar op) en het is echt geweldig Voorl liefhebbers van retro-symfo zeg maar
quote:Mwah, ik kreeg "The Window of Life" als eerste CD van ze toen hij net uitkwam en dat soort dingen tellen gevoelsmatig ook wel
Op zaterdag 17 januari 2004 01:03 schreef Mr.Norris het volgende:
Van Pendragon is The Masquerade Overture mijn favoriet.
quote:OProg is dan ook Fok!'s levende symfo-encyclopedie
Op zaterdag 17 januari 2004 01:11 schreef Mr.Norris het volgende:
Jij weet er wel veel van OProg.
quote:Deze zijn toch gewoon op Virgin verschenen, tenminste: mijn cds wel. Maar goed, in ieder geval zijn de Hatfields ook een van mijn favorieten.
Op zaterdag 17 januari 2004 00:49 schreef OProg het volgende:
Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig.
quote:Mjah, de verkrijgbaarheid is er niet beter op geworden. Ik geloof dat ze weer te bestellen zijn tegenwoordig (IT in R'dam heeft ze staan) maar ik vernam dat ze een jaar of 2 geleden dus amper te krijgen waren, ondaks dat het Virgin is (ze zouden ze eens moeten remasteren midprice zonder die vreselijke bonus-track-tekst op de hoes).
Op zaterdag 17 januari 2004 12:15 schreef Zander het volgende:[..]
Deze zijn toch gewoon op Virgin verschenen, tenminste: mijn cds wel. Maar goed, in ieder geval zijn de Hatfields ook een van mijn favorieten.
Net als bijvoorbeeld die albums van Egg, "gewoon" Deram, maar ook niet aan te komen. Hoewel ik er nu 1 heb op 1 of ander vaag label.
Zoiezo zijn die Canterbury-scene dingen niet heel goed te krijgen. National Health is tegenwoordig op dat Spallax label uitgebracht en is op beurzen wel te vinden. Gilgamesh is al wat moeilijker.
Ook leuk voor Hatfield/Soft Machine fans is Matching Mole. De band van Robert Wyatt na Soft Machine. Die eerste CD is midprice gewoon bij plato te halen. De 2e (en betere imho) is wat moeilijker.
Ook aan te bevelen. Collage, poolse mid-jaren 90 band. Net opnieuw uitgebracht. Met name "Moonshine" is een aanrader, maar "Safe" mag er ook zijn En ik ben ook weg van Isildurs Bane, dan met name het album "Mind volume 2". Beetje vreemde muziek, veel fusion en avant-garde invloeden, maar wel erg gaaf
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 06:50 schreef MuadDib het volgende:
OProg is dan ook Fok!'s levende symfo-encyclopedie
Echolyn maakt wat mij betreft de interessantste symfo van de laatste jaren (vooral As the World en Mei). Een lekkere symfonische hardrockband is nog Ark.
quote:Er zijn verschillende symfo-bands met de naam Ark. Ik neem aan dat je doelt op Noorse prog-metal band.
Op zaterdag 17 januari 2004 13:27 schreef Jankuffo het volgende:
[...]
Een lekkere symfonische hardrockband is nog Ark.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |