abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:12:19 #1
79399 Mr.Norris
ShineOnYouCrazyDiamond
pi_16329794
Ik ben een echte muziek liefhebber en luister naar heel veel verschillende genres. Ik kan het ene moment genieten van Pink Floyd en meteen daarna uit m'n dak gaan bij Slayer.
Om maar een voorbeeld te noemen.
Ik ben ook zo'n type, die als ie iets echt goed vindt, er gelijk ook alle albums van wil hebben.
Dit was o.a. het geval bij Pink Floyd, Dire Straits, Metallica.... de lijst is eindeloos.
Nu heb ik de laatste jaren een steeds groter wordende voorkeur voor progressive rock, of symfo, zoals je wilt.
Ik heb hier al een redelijk grote collectie in, waarin onder andere alles van Pink Floyd, Camel, Liquid Tension Experiment, Arena, R.P.W.L. en nog meer.
Nu zou ik wel graag van jullie mede-fokkers wat tips willen horen (lezen) over prog-rock groepen die absoluut NIET in mijn verzameling mogen ontbreken. Het maakt niks uit of het oude of nieuwe muziek is, kom maar op met jullie suggesties!

[Dit bericht is gewijzigd door Mr.Norris op 17-01-2004 00:16]

pi_16329840
*terugvindpost
straks ff kijken of er wat goeie sjit tussen staat
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_16330069
Vind zelf Black Rebel Motor Cycle Club wel aardig, is een beetje dromerige britpop-rock naar mijn gevoel maar daar ben ik geen kenner in, klinkt iig wel leuk
...inhoud van de ten dezen betekende titel te voldoen en mitsdien aan mij blablabla bij niet voldoening aan dit bevel de rekwitant(e) zal doen overgaan tot tenuitvoerlegging van de ten deze betekende titel door alle middelen rechtens...blablabla
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:23:23 #4
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16330214
IQ , vooral de volgende albums :
Tales from the lush attic
The Wake
Ever
Subterranea

Twelfth Night :
Fact and Fiction
Live and let Live

om maar eens ergens te beginnen.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:25:07 #5
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16330273
En van het wat oudere werk natuurlijk King Crimson en Van der Graaf Generator.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:26:37 #6
38216 haarb0l
mijn mening is 4 8 15 16 23 42
pi_16330317
Symfonische rock, daar valt Queen toch ook onder?
Enneh, worn down piano van the mark & clark band? Of zit ik nou helemaal verkeerd?
pi_16330456
suggesties:

National Health
Gryphon
Caravan
Henry Cow
Can & Holger Czukay
VanderGraaf Generator
Tangerine Dream
Gentle Giant
Hatfield and the North

In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:30:34 #8
15600 BB-King
Long live the King!
pi_16330473
Queen II
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_16330578
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:13 schreef Famas het volgende:
*terugvindpost
straks ff kijken of er wat goeie sjit tussen staat
Handig. En ik maar steeds links opslaan. Bedankt.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:40:08 #10
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_16330810
Ja, van der graaf generator is een goeie band. Probeer "godbluff" eens. Camel ken je al zie ik.
Wat je absoluut eens moet proberen is Opeth. Het is progressive metal, maar met heel veel invloeden van oude progrock zoals camel etc. Goede albums om mee te beginnen zijn blackwater park of still life.
Andere groepen, die je misschien nog niet kent:
Spock's beard
Transatlantic
King crimson
Pain of Salvation
Porcupine Tree (niet puur prog)
Maar grote kans dat je deze groepen al kent.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:49:18 #11
14505 OProg
A Life in Music
pi_16331116
*symfo nerd meldt

Er mag zoveel niet in de verzameling ontbreken. Ik zou zoiezo eens de grote namen uit de jaren 70 afgaan. Natuurlijk het oude Genesis, Yes, King Crimson, Van der Graaf Generator, Gentle Gaint. Voor het wat hardere werk natuurlijk Rush en Dream Theater. Daarnaast zijn er talloze kleinere bandjes te vinden. Absolute aanraders zijn bijvoorbeeld Premiata Forneria Marconi (PFM) en dan met name het album "Photo's of Ghosts". Het is wel het beste verkrijgbaar van het PFM werk, mede omdat het op het ELP-label Manticore is uitgebracht toendertijd.

Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig. Veel mooie onbekende juweeltjes zijn verder uitgebracht op het franse Musea-label. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld Pulsar met het album "halloween". Daarnaast is ook "Battlement" van Neuschwanstein altijd een topper geweest, net als "Garden Shed" van England en "Hybris" van Änglågard. Maar deze albums zijn denk ik pas echt leuk voor mensen die bekend zijn met het werk van respectievelijk Genesis, Yes en King Crimson.

Änglågard is trouwens een zweedse band. Uit zweden zijn zoiezo de laatste +/- 10 jaar veel goede dingen gekomen. Bands als Änglågard, Anekdoten, Landberk, White Willow zijn ook zo aan te raden. Helaas niet echt goed uit de winkel te halen maar @ inet wel te doen. De muziek is erg sfeervol en donker. Erg traditioneel ook.

Ook uit zweden maar van heel andere orde zijn The Flower Kings. Hele andere muziek dan de net genoemde bands. Meer symfo in traditionele zijn en toegankelijker denk ik. Met name "Retropolis", "Stardust we are" en "The Rainmaker" zijn goede startpunten. Ze zijn dan ook goed te vinden @ de betere winkel.

Uit de nieuwe golf bands is ook Spock's Beard een aanrader. Dan met name "Snow" en wat mij betreft ook "Beware of Darkness". Uit de laatste jaren kan ik ook Pain Of Salvation aanbevelen. Wat meer prog-metal maar wel erg sterk.

Zelf ben ik trouwens ook helemaal gek van "mei" van Echolyn. Een topallbum. En idd die hierboven genoemde IQ met Subterannea (hoewel ik altijd de voorkeur geef aan "Ever"). Pendragon (The Window of Life), Pallas (The Sentinal, Beat the drum). Natuurlijk Porcupine Tree (Stupid Dream, Signify). Camel, Caravan, MArillion, Fish... Ik kan zoveel noemen.

Verder, tsjah. De symfo is zo groot dat je pagina's vol kan pennen. Ik wet ook niet of je meer interesse hebt in de oudere werken of ook echt in de Neo-prog. Maar dat horen we nog wel

http://www.dprp.net
http://www.progwereld.org

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:51:03 #12
79399 Mr.Norris
ShineOnYouCrazyDiamond
pi_16331172
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:40 schreef Deliverance het volgende:
Ja, van der graaf generator is een goeie band. Probeer "godbluff" eens. Camel ken je al zie ik.
Wat je absoluut eens moet proberen is Opeth. Het is progressive metal, maar met heel veel invloeden van oude progrock zoals camel etc. Goede albums om mee te beginnen zijn blackwater park of still life.
Andere groepen, die je misschien nog niet kent:
Spock's beard
Transatlantic
King crimson
Pain of Salvation
Porcupine Tree (niet puur prog)
Maar grote kans dat je deze groepen al kent.
Ja, die ken ik al allemaal. Maar toch bedankt voor je reactie en dat geldt voor iedereen.
Van Spock's Beard bijvoorbeeld heb ik ze ook allemaal, met uitzondering van de laatste nieuwe. The Light vind ik erg goed trouwens.
Ik heb ook enkele CD's van Citizen Kane en ik vind ze goed, al zijn er veel mensen die hun een Genesis kloon vinden.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:54:03 #13
14505 OProg
A Life in Music
pi_16331273
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:51 schreef Mr.Norris het volgende:

[..]

Ik heb ook enkele CD's van Citizen Kane en ik vind ze goed, al zijn er veel mensen die hun een Genesis kloon vinden.

Ik vond die eerste 2 wel goed. Net als die rest-cd "Ghost Dance". Die 3e had z'n momenten maar hun laatste product is wat mij betreft een beetje een overbodige herhalingsoefening geworden. Die CD pakt niet Hij boeit niet en de progressie is echt 0. Achteruitgang is een beter woord...
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:58:19 #14
79399 Mr.Norris
ShineOnYouCrazyDiamond
pi_16331405
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:49 schreef OProg het volgende:
*symfo nerd meldt [afbeelding]

Er mag zoveel niet in de verzameling ontbreken. Ik zou zoiezo eens de grote namen uit de jaren 70 afgaan. Natuurlijk het oude Genesis, Yes, King Crimson, Van der Graaf Generator, Gentle Gaint. Voor het wat hardere werk natuurlijk Rush en Dream Theater. Daarnaast zijn er talloze kleinere bandjes te vinden. Absolute aanraders zijn bijvoorbeeld Premiata Forneria Marconi (PFM) en dan met name het album "Photo's of Ghosts". Het is wel het beste verkrijgbaar van het PFM werk, mede omdat het op het ELP-label Manticore is uitgebracht toendertijd.

Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig. Veel mooie onbekende juweeltjes zijn verder uitgebracht op het franse Musea-label. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld Pulsar met het album "halloween". Daarnaast is ook "Battlement" van Neuschwanstein altijd een topper geweest, net als "Garden Shed" van England en "Hybris" van Änglågard. Maar deze albums zijn denk ik pas echt leuk voor mensen die bekend zijn met het werk van respectievelijk Genesis, Yes en King Crimson.

Änglågard is trouwens een zweedse band. Uit zweden zijn zoiezo de laatste +/- 10 jaar veel goede dingen gekomen. Bands als Änglågard, Anekdoten, Landberk, White Willow zijn ook zo aan te raden. Helaas niet echt goed uit de winkel te halen maar @ inet wel te doen. De muziek is erg sfeervol en donker. Erg traditioneel ook.

Ook uit zweden maar van heel andere orde zijn The Flower Kings. Hele andere muziek dan de net genoemde bands. Meer symfo in traditionele zijn en toegankelijker denk ik. Met name "Retropolis", "Stardust we are" en "The Rainmaker" zijn goede startpunten. Ze zijn dan ook goed te vinden @ de betere winkel.

Uit de nieuwe golf bands is ook Spock's Beard een aanrader. Dan met name "Snow" en wat mij betreft ook "Beware of Darkness". Uit de laatste jaren kan ik ook Pain Of Salvation aanbevelen. Wat meer prog-metal maar wel erg sterk.

Zelf ben ik trouwens ook helemaal gek van "mei" van Echolyn. Een topallbum. En idd die hierboven genoemde IQ met Subterannea (hoewel ik altijd de voorkeur geef aan "Ever"). Pendragon (The Window of Life), Pallas (The Sentinal, Beat the drum). Natuurlijk Porcupine Tree (Stupid Dream, Signify). Camel, Caravan, MArillion, Fish... Ik kan zoveel noemen.

Verder, tsjah. De symfo is zo groot dat je pagina's vol kan pennen. Ik wet ook niet of je meer interesse hebt in de oudere werken of ook echt in de Neo-prog. Maar dat horen we nog wel

http://www.dprp.net
http://www.progwereld.org

Hee Oprog, bedankt voor j elange reactie. Maar wat lees ik daar???
Bedoel jij met Manticore, Manticore die band uit Zweden??
Bijna niemand kent hun, maar ik heb er EEN cd van.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 00:59:36 #15
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_16331439
Hawkwind

Of is dat geen symfo

When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  zaterdag 17 januari 2004 @ 01:02:08 #16
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_16331505
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:59 schreef Posdnous het volgende:
Hawkwind

Of is dat geen symfo

Space-rock
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
  zaterdag 17 januari 2004 @ 01:03:12 #17
79399 Mr.Norris
ShineOnYouCrazyDiamond
pi_16331535
Van Pendragon is The Masquerade Overture mijn favoriet.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 01:04:38 #18
14505 OProg
A Life in Music
pi_16331580
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:58 schreef Mr.Norris het volgende:

[..]

Hee Oprog, bedankt voor j elange reactie. Maar wat lees ik daar???
Bedoel jij met Manticore, Manticore die band uit Zweden??
Bijna niemand kent hun, maar ik heb er EEN cd van.

Nee, ik bedoel met Manticore het label van Emerson, Lake en Palmer aan het begin van de jaren 70 . Ging behoorlijk ten onder omdat het financieel niet rond kwam. Maar dankzij dat label maakte PFM wel een engelstalig album en dat is imho 1 van hun beste producten. Bestaande nummers werden aangepast en er kwamen teksten van Peter Sinfield onder (schrijver van de teksten van de eerste 4 King Crimson albums).

De band Manticore ken ik ook trouwens. Zo'n leuk retro-symfo bandje uit begin jaren 90 Ze hebben dacht ik ook maar 1 CD.

Trouwens. Van vorig jaar had ik als nummer 1 La Maschera di Cera met het album "Il grande Labirinto". Uitgebracht op Mellow Records, moeilijk te krijgen hier. Het is een schitterend retro-symfo-album. Veel oude keyboards (Mellotron, noem maar op) en het is echt geweldig Voorl liefhebbers van retro-symfo zeg maar

quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 01:03 schreef Mr.Norris het volgende:
Van Pendragon is The Masquerade Overture mijn favoriet.
Mwah, ik kreeg "The Window of Life" als eerste CD van ze toen hij net uitkwam en dat soort dingen tellen gevoelsmatig ook wel
  zaterdag 17 januari 2004 @ 01:11:02 #19
79399 Mr.Norris
ShineOnYouCrazyDiamond
pi_16331772
Jij weet er wel veel van OProg. Ik heb ook geinformeerd bij mijn lokale platenboer en het schijnt inderdaad zo te zijn dat Manticore maar een cd heeft. Wat ik wel jammer vind, want ik vind hun muziek best goed, al is het vocaal wat minder.
pi_16335645
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 01:11 schreef Mr.Norris het volgende:
Jij weet er wel veel van OProg.
OProg is dan ook Fok!'s levende symfo-encyclopedie
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
pi_16337880
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 00:49 schreef OProg het volgende:
Verder zijn ook Hatfield and the North een absolute aanrader. 2 topalbums, niet echt eenvoudig te vinden maar wel geweldig.
Deze zijn toch gewoon op Virgin verschenen, tenminste: mijn cds wel. Maar goed, in ieder geval zijn de Hatfields ook een van mijn favorieten.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 17 januari 2004 @ 12:41:33 #22
14505 OProg
A Life in Music
pi_16338427
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 12:15 schreef Zander het volgende:

[..]

Deze zijn toch gewoon op Virgin verschenen, tenminste: mijn cds wel. Maar goed, in ieder geval zijn de Hatfields ook een van mijn favorieten.

Mjah, de verkrijgbaarheid is er niet beter op geworden. Ik geloof dat ze weer te bestellen zijn tegenwoordig (IT in R'dam heeft ze staan) maar ik vernam dat ze een jaar of 2 geleden dus amper te krijgen waren, ondaks dat het Virgin is (ze zouden ze eens moeten remasteren midprice zonder die vreselijke bonus-track-tekst op de hoes).

Net als bijvoorbeeld die albums van Egg, "gewoon" Deram, maar ook niet aan te komen. Hoewel ik er nu 1 heb op 1 of ander vaag label.

Zoiezo zijn die Canterbury-scene dingen niet heel goed te krijgen. National Health is tegenwoordig op dat Spallax label uitgebracht en is op beurzen wel te vinden. Gilgamesh is al wat moeilijker.

Ook leuk voor Hatfield/Soft Machine fans is Matching Mole. De band van Robert Wyatt na Soft Machine. Die eerste CD is midprice gewoon bij plato te halen. De 2e (en betere imho) is wat moeilijker.

Ook aan te bevelen. Collage, poolse mid-jaren 90 band. Net opnieuw uitgebracht. Met name "Moonshine" is een aanrader, maar "Safe" mag er ook zijn En ik ben ook weg van Isildurs Bane, dan met name het album "Mind volume 2". Beetje vreemde muziek, veel fusion en avant-garde invloeden, maar wel erg gaaf

quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 06:50 schreef MuadDib het volgende:
OProg is dan ook Fok!'s levende symfo-encyclopedie
pi_16339482
OProg heeft ongeveer alles wel genoemd. Zou alleen het eerste album van U.K. willen toevoegen.

Echolyn maakt wat mij betreft de interessantste symfo van de laatste jaren (vooral As the World en Mei). Een lekkere symfonische hardrockband is nog Ark.

pi_16340607
ouwe marillion mogen we niet vergeten, genesis heb ik ook nog niet gehoord. Fates warning mag ik ook niet vergeten, the railroad underground voor de jazz prog en devin townsend terria cd is ook flink prog.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 22:26:14 #25
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16352364
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 13:27 schreef Jankuffo het volgende:
[...]
Een lekkere symfonische hardrockband is nog Ark.
Er zijn verschillende symfo-bands met de naam Ark. Ik neem aan dat je doelt op Noorse prog-metal band.
Ik heb ook nog een lp van het engelse Ark : The Dreams of Mr. Jones. Bassist van Ark was John Jowitt , later bij oa Arena, Jadis en IQ.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')