abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 januari 2004 @ 17:01:09 #1
74080 Goodluck
Het was me een waar genoegen!
pi_16225227
Welkom bij het "aankoop advieshoekje" van "hoe zit dat met"
Hier kun je terecht voor al je vragen m.b.t aankoop van een nieuwe of gebruikte auto.






Het geniet natuurlijk altijd de voorkeur iemand mee te nemen die een beetje verstand van zaken heeft maar je kunt zelf ook op een paar simpele basisdingetjes letten.




Praatjes vullen geen gaatjes

Als je een garage binnenstapt zal er een ongetwijfeld nette verkoper op je afstappen. Houd in eerste instantie de boot af en zeg dat je wel naar hem toekomt als je vragen hebt. Wees verder kritisch , bestook hem maar met vragen en kijk zo nu en dan eens de andere kant uit als hij je met een prodent lach aankijkt. Wrijf hem ook maar even lekker onder zijn neus dat je bij andere garages bent geweest en sla hem met offertes om de oren. Dit kan je bij e.v.t latere onderhandelingen veel opleveren.

Er valt absoluut te onderhandelen

Een dealer/garagehouder wil niets liever dan jou een auto verkopen. Maak hier gebruik van!
Vooral bij nieuwe auto�s is er van tevoren een ruime marge ingecalculeerd waarbinnen de garagehouder mag onderhandelen. Dit kan zijn in de vorm van een leuke korting of extra�s als een zonnedak, velgen of een mooie audio installatie. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je hier geen gebruik van maakt!




Kijk altijd bij meerdere garages

Je zult er versteld van staan hoe prijzen (ook bij merkdealers van hetzelfde merk) uiteen kunnen lopen. Bovendien geeft je dit de mogelijkheid garagehouders tegen elkaar uit te spelen en krijg je een goed overzicht van wat er te koop is.


Hoe weet ik zeker dat ik een betrouwbare garage binnenstap ?


100% zekerheid bestaat niet en dat geld ook voor de autobranche.
De kans is echter groot dat je bij een bij de BOVAG aangesloten garage een betrouwbare koop doet. Bovendien geeft dit je zekerheden bij e.v.t klachten of onvolkomenheden waar je later met de garagehouder niet uit zou kunnen komen. Ook merkdealers genieten de voorkeur boven andere garages. Zij zijn gespecialiseerd in hun eigen merk en weten alles van de auto�s van het merk dat ze aanbieden. I.i.g zeer belangrijk is dat de garage is aangesloten bij DE NATIONALE AUTOPAS, dit geeft je de zekerheid dat er niet met de teller is geknoeid.

Kijk voor info en aangesloten bedrijven op www.autopas.nl of www.bovag.nl .


Op wat voor technische dingen kan ik zelf letten bij aanschaf van een gebruikte auto ?

Een auto bestaat voor bijna 100% uit techniek dus je kunt onmogelijk op alles letten.
Wat je wel kunt doen is een simpele check van een aantal kleine zaken:

Vraag altijd of de distributieriem vervangen is.

Dit is bij bijna iedere auto noodzakelijk en dient meestal na +- 100.000 km gebeurd te zijn. Als dit niet gebeurd is: weet dan dat het eraan zit te komen! Bij sommige auto�s (BMW) is dit alles niet noodzakelijk, die beschikken over een aandrijfketting.


Vraag of de auto geen schadeauto is.

Schadeauto"s zijn auto"s die flink in de prak hebben gezeten en door een schade herstelbedrijf soms bijna volledig opnieuw in elkaar gezet zijn, in sommige gevallen zelfs met niet originele onderdelen!
Dit speelt enorm mee in de waarde van de auto en de latere restwaarde. Het beste kun je even kijken naar e.v.t afwijkingen en naden van de carosserie die niet goed aansluiten, dit kan e.v.t duiden op een schadeauto.




Vraag altijd naar de onderhoudshistorie van de auto.

Als het goed is zit er bij de auto een mapje waarin precies staat vermeld wat en wanneer er aan de auto is vervangen of onderhouden. Het is een pre als dit gebeurd is door een officiële merkdealer van het merk auto dat je overweegt aan te schaffen.


Kijk altijd goed onder de dorpels

Als zich hier in hoge mate roestvorming of corrosie voordoet zit het niet helemaal goed

Kijk naar het bandenprofiel

Als er nauwelijks profiel onder de banden zit kost je dat binnen afzienbare tijd nieuwe banden, geld dat je uiteraard in je zak kan houden als dit goed voor elkaar is.

Maak een uitgebreide proefrit

Maak het liefst een uitgebreide proefrit.
Let hierbij goed op eventuele rammeltjes of onregelmatigheden . Als het stuur bijvoorbeeld hevig naar links of rechts trekt kun je wel nagaan dat er iets niet goed zit. Het beste kun je speling op het stuur testen door de auto even op het stuurslot te zetten en te kijken wat de uitslag naar links is. Teveel uitslag is niet goed. Ga het liefst even de snelweg op om het beestje op zijn staart te trappen en pik even een landweggetje mee om de remmen te testen. Let ook in de bebouwde kom (voornamelijk bij drempels) even op de schokdempers en de vering.


Veel succes met je zoektocht, en als er nog vragen zijn ben je altijd welkom.

[ Bericht 5% gewijzigd door Tjabbo op 31-01-2005 09:53:12 ]
pi_16228165
even nog een paar opmerkingen over dingen die ik zou toepassen.
Als eerste:
een auto inruilen zijn sommige mensen niet zo handig in. ze staren zich blind op het inruilbedrag van hun auto wat veel te laag is. het gaat om het toe te betalen bedrag. dat moet in verhouding staan tot de nieuw aan te schaffen auto. de ene dealer zal meer geven voor het oude hok, waar jij jaren aan hebt lopen poetsen als de andere. maar vraagt die dealer ook meer voor zijn nieuwe auto, of minder? kortom hoeveel moet ik toebetalen en hoeveel krijg ik daar voor terug.

ten 2de. je bent altijd giga teleurgesteld als de verkoper het toe te betalen bedrag vertelt, op marktplaats staan soortgelijke autos voor 10 000 euro en die hufterige kutverkoper biedt maar 6500. t komt giga vaak voor. maar zeg gewoon wat je er van vindt. en loop niet meteen weg. als je je nummer achterlaat zal een goede verkoper terugbellen op een later moment zijn final offer te maken. die hoeft hij niet over de telefoon te vertellen, waarschijnlijk zal hij je uitnodigen om nog eens rond te tafel te komen. probeer er daarna nog wat extra zooi in de auto te krijgen. en een goede poetsbeurt. (als dat nog niet gebeurd is)

Succes!

2825cc Single Turbo Beast
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')