Je leest er aardige dingen, zoals gisteren: "Vandaag zowaar weer eens een 'zware' hoofdredactionele beslissing genomen ook: een column geweigerd en het gat gevuld met 'gewoon' binnenlands nieuws. Wie meldt het het eerst: het getipte HP/De Tijd of het immer zelf attente Villamedia? Ik zet een flesje op de laatste."
En het werd uiteindelijk http://www.nieuws.nl , die over deze kwestie het volgende schreven:
METRO WEIGERT COLUMN HEMELRIJK
07-01-2004
Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf van dagblad Metro heeft een column geweigerd van Pamela Hemelrijk. Het is nog onduidelijk of de omstreden columniste verbonden blijft aan het blad. Hemelrijk kwam onlangs in opspraak met een column over de moord op de afvalhandelaar Burgers uit Weurt. Zij suggereerde dat burgemeester Zijlmans betrokken zou zijn bij de moord.
In de geweigerde column maakt Hemelrijk zich boos dat zij niet aanwezig was bij de opnames van het Vara-programma 'De leugen Regeert' waarin Dijkgraaf deze week te gast was. Metro moest de column over Zijlmans onlangs rectificeren en Dijkgraaf kwam daar een toelichting over geven.
Hemelrijk mocht van Dijkgraaf tot acht uur gisteravond een nieuwe column leveren, zij heeft dit niet gedaan. Of dit het einde betekent van haar werkrelatie met Metro kan Dijkgraaf niet zeggen: "Ik ben elke woensdag vrij. Ik heb er geen seconde aan gedacht of ik haar wil houden of niet."
Hemelrijk kwam al eerder in conflict met Metro. Zo deed zij zich bij een rechtzaak voor als verslaggeefster van het blad en zette zij haar correspondentie met Dijkgraaf op de website van Theo van Gogh. Dijkgraaf kwam met het nieuws op zijn eigen weblog http://dsdays.blogspot.com
De politie heeft in september vorig jaar een 57-jarige Nijmegenaar aangehouden die ervan wordt verdacht afvalhandelaar J. Burgers uit Weurts te hebben vermoord. De 54-jarige Burgers werd op het terrein voor zijn bedrijf doodgeschoten. De man wordt verdacht van moordslag of doodslag. Het is niet zeker of de man alleen heeft gehandeld. De politie denkt dat hij mogelijk iemand opdracht heeft gegeven Burgers te vermoorden. Waarschijnlijk is een zakelijk geschil het motief.
Burgers raakte enkele jaren geleden in opspraak toen hij de directeur van afvalverwerker AVN bedreigde. Burgemeester Zijlmans van Beuningen, die commissaris was bij het bedrijf, belegde een vergadering waar werd besproken of Burgers moest worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Later deed Burgers aangifte tegen Zijlmans wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. De burgemeester werd destijds vrijgesproken. Inmiddels ligt de zaak bij het Europese Hof.
[Dit bericht is gewijzigd door ComicBase op 07-01-2004 18:23]