woensdag 7 januari 2004 @ 18:04:57 #1
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044012
registreer om deze reclame te verbergen
Je moet maar hoofdredacteur zijn van Metro: lastige columnisten als Luuk Koelman, Pamela Hemelrijk en Theo van Gogh, al die lastige briefschrijvers, af en toe een striptekenaar eruit mieteren... maar dat deert Jan Dijkgraaf allemaal niet. Sinds dit jaar houdt hij er zelfs een weblog over bij: http://dsdays.blogspot.com

Lees even mee:

"Al sinds mijn komst als hfdrdctr bij Metro heb ik het heilig voornemen te publiceren over het leven achter de schermen van wat in mijn ogen, maar zeker in die van mijn goede vriend Pieter Broertjes, één van de meest opmerkelijke én succesvolle Nederlandse media-initiatieven van de laatste jaren is geweest: het gratis dagblad. Maar het kwam er nooit van. Tot ik voor 2004 echt geen ander (goed) voornemen meer kon verzinnen.
Om redenen van mijn eigen ontslagbescherming zal ik in D's Days noch Metro-bedrijfsgeheimen verklappen, noch vaste en freelance collega's als Theo van Gogh met naam en toenaam te schande maken - hopelijk resteert er toch genoeg interessante stof en zal mijn zelfdiscipline jullie dit jaar regelmatig naar deze pagina's lokken."

Wat vinden jullie van Metro? Is het inderdaad 'één van de meest opmerkelijke én succesvolle Nederlandse media-initiatieven van de laatste jaren'?
En wat vinden jullie van Jan Dijkgraaf? Runt hij het Metro-schip fier, of maakt hij er een zootje van, met al die ruzies en rectificaties?

"Don't believe the hype" (Public Enemy)
Weekdeals (728x90)
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:07:54 #2
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_16044094
Tegenwoordig heeft iedereen een weblog, het stelt steeds minder voor.
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:10:20 #3
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044157
Maar van niet iedereen wil je weten wat-ie denkt.
pi_16044165
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:07 schreef Tiemie het volgende:
Tegenwoordig heeft iedereen een weblog, het stelt steeds minder voor.
Precies, iemand die ook maar een beetje wat is die heeft ook wel een weblog. En ook mensen die niet iets zijn hebben ook een weblog; een heleboel mensen dus wel.
pi_16044190
Ik heb ook een weblog
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:13:32 #6
37837 Godtje
Ik negeer je
pi_16044234
Beetje kansloos.

Mijn idee is dat het het goed doet op de aandachtsmeter en dus goed is voor de afname.

Кто вы и зачем вы так раздражает?
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:15:20 #7
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044267
Je leest er aardige dingen, zoals gisteren: "Vandaag zowaar weer eens een 'zware' hoofdredactionele beslissing genomen ook: een column geweigerd en het gat gevuld met 'gewoon' binnenlands nieuws. Wie meldt het het eerst: het getipte HP/De Tijd of het immer zelf attente Villamedia? Ik zet een flesje op de laatste."

En het werd uiteindelijk http://www.nieuws.nl , die over deze kwestie het volgende schreven:

METRO WEIGERT COLUMN HEMELRIJK
07-01-2004

Hoofdredacteur Jan Dijkgraaf van dagblad Metro heeft een column geweigerd van Pamela Hemelrijk. Het is nog onduidelijk of de omstreden columniste verbonden blijft aan het blad. Hemelrijk kwam onlangs in opspraak met een column over de moord op de afvalhandelaar Burgers uit Weurt. Zij suggereerde dat burgemeester Zijlmans betrokken zou zijn bij de moord.

In de geweigerde column maakt Hemelrijk zich boos dat zij niet aanwezig was bij de opnames van het Vara-programma 'De leugen Regeert' waarin Dijkgraaf deze week te gast was. Metro moest de column over Zijlmans onlangs rectificeren en Dijkgraaf kwam daar een toelichting over geven.

Hemelrijk mocht van Dijkgraaf tot acht uur gisteravond een nieuwe column leveren, zij heeft dit niet gedaan. Of dit het einde betekent van haar werkrelatie met Metro kan Dijkgraaf niet zeggen: "Ik ben elke woensdag vrij. Ik heb er geen seconde aan gedacht of ik haar wil houden of niet."

Hemelrijk kwam al eerder in conflict met Metro. Zo deed zij zich bij een rechtzaak voor als verslaggeefster van het blad en zette zij haar correspondentie met Dijkgraaf op de website van Theo van Gogh. Dijkgraaf kwam met het nieuws op zijn eigen weblog http://dsdays.blogspot.com

De politie heeft in september vorig jaar een 57-jarige Nijmegenaar aangehouden die ervan wordt verdacht afvalhandelaar J. Burgers uit Weurts te hebben vermoord. De 54-jarige Burgers werd op het terrein voor zijn bedrijf doodgeschoten. De man wordt verdacht van moordslag of doodslag. Het is niet zeker of de man alleen heeft gehandeld. De politie denkt dat hij mogelijk iemand opdracht heeft gegeven Burgers te vermoorden. Waarschijnlijk is een zakelijk geschil het motief.

Burgers raakte enkele jaren geleden in opspraak toen hij de directeur van afvalverwerker AVN bedreigde. Burgemeester Zijlmans van Beuningen, die commissaris was bij het bedrijf, belegde een vergadering waar werd besproken of Burgers moest worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Later deed Burgers aangifte tegen Zijlmans wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving. De burgemeester werd destijds vrijgesproken. Inmiddels ligt de zaak bij het Europese Hof.

[Dit bericht is gewijzigd door ComicBase op 07-01-2004 18:23]

pi_16044323
Vindt die meneer het leuk om in breezertaal te schrijven
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:17:51 #9
37837 Godtje
Ik negeer je
pi_16044328
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:15 schreef ComicBase het volgende:
Je leest er aardige dingen, zoals gisteren: "Vandaag zowaar weer eens een 'zware' hoofdredactionele beslissing genomen ook: een column geweigerd en het gat gevuld met 'gewoon' binnenlands nieuws. Wie meldt het het eerst: het getipte HP/De Tijd of het immer zelf attente Villamedia? Ik zet een flesje op de laatste."

(En het werd uiteindelijk http://www.nieuws.nl )

Ja de metro doet het niet zo goed.
Dus een rel is goed voor de afname.

Anders zet je dat soort figuren toch op straat!

pi_16044372
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:17 schreef Godlike02 het volgende:

Ja de metro doet het niet zo goed.

Dat snap ik niet. Ik neem altijd alletwee de kranten mee, als ze er zijn... Ik lees trouwens liever de metro. Is ook de enige die er om 10 uur nog ligt, dan zijn de spitsmutsjes weg
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:20:03 #11
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044391
Zou jij in je vrije tijd een weblog gaan bijhouden om het blad van jouw werkgever beter gelezen te laten worden. Dacht het niet...
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:22:49 #12
37837 Godtje
Ik negeer je
pi_16044470
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:20 schreef ComicBase het volgende:
Zou jij in je vrije tijd een weblog gaan bijhouden om het blad van jouw werkgever beter gelezen te laten worden. Dacht het niet...
Dat is geen vrije tijd.
Hoofd redacteur ben je altijd.

En als je er belang bij hebt doe je dat natuurlijk.
En je ziet dat het werkt.

woensdag 7 januari 2004 @ 18:23:42 #13
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044491
Ik heb er geen probleem mee. Liever dit soort openheid dan dat ivoren-torengedoe.
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:25:13 #14
37837 Godtje
Ik negeer je
pi_16044528
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:23 schreef ComicBase het volgende:
Ik heb er geen probleem mee. Liever dit soort openheid dan dat ivoren-torengedoe.
Het is de 2e kamer niet.
Het is een krant.

ze willen geld verdienen.
Ze willen aandacht.

Aandacht = geld

Waarom laat je die mensen anders een column schrijven?
Omdat ze het zo goed kunnen? Nee omdat ze altijd goed zijn voor aandacht!

woensdag 7 januari 2004 @ 18:34:38 #15
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16044730
Wat de columnisten betreft heb je gelijk.
Maar die weblog van de hfdrdctr is best geinig.
  woensdag 7 januari 2004 @ 18:53:47 #16
22598 SurfDude
Wat denk je zelf?!
pi_16045175
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:34 schreef ComicBase het volgende:
Wat de columnisten betreft heb je gelijk.
Maar die weblog van de hfdrdctr is best geinig.
Eens.
pi_16046352
Over de bezoekerscijfers van vandaag komt dat D's Days natuurlijk nooit meer. Lekker is dat!
JanD
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:32:57 #18
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16046363
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:53 schreef SurfDude het volgende:
Eens.
Dank.
  woensdag 7 januari 2004 @ 19:38:23 #19
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16046525
Welkom Jan D.

En bedenk: een goed begin is het halve werk!

woensdag 7 januari 2004 @ 19:48:00 #20
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_16046834
Jammer dat je op die weblog van hem niet kan reageren

annyway, die Peer de Plintkabouter vond ik toch al een domme kutstrip, dus terecht dat íe er uit is geknikkert. Nothing beats Bielzenblues.
Ik heb toendertijd ook al gemailt naar Metro dat die Peer nergens over ging en alleen maar flauwe puberhumor was, en Bielzenblues weer terug moest komen.

En Luuk Koelman rulez!

[Dit bericht is gewijzigd door Karzeuler op 07-01-2004 19:53]

Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  donderdag 8 januari 2004 @ 13:13:21 #21
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16065340
Je bent voor Peer of tegen Peer.
Je bent voor Hemelrijk of tegen Hemelrijk.
Je bent voor Theo van Gogh of tegen Theo van Gogh.

Waarom dan wél gekapt met Peer de Plintkabouter?

donderdag 8 januari 2004 @ 15:34:34 #22
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16070591
Vandaag dit nieuwtje op http://www.villamedia.nl

Metro weigert column Hemelrijk
Voor het eerst in vierenhalf jaar is Metro gisteren verschenen zonder column op pagina 4. Hoofdredacteur Dijkgraaf weigerde de tweewekelijkse column van Pamela Hemelrijk omdat zij schreef over de beslissing dat niet zij maar hij Metro zou vertegenwoordigen bij een debat met burgemeester Zijlmans van Beuningen in het VARA-programma De Leugen Regeert. Hemelrijk had eerder gesuggereerd dat de burgemeester een rol speelde bij een moord. Metro moest rectificeren, maar Zijlmans kondigde in De Leugen Regeert aan dat hij waarschijnlijk ook zijn schade op Metro gaat verhalen. In deze situatie vond Dijkgraaf het niet verstandig dat de columniste nu ook weer over Zijlmans schreef. Zij mocht een nieuwe column leveren, maar deed dat niet.

pi_16071220
Peer de Plintkabouter was helemaal niet leuk...
Al was bielzenblues (op het laatst dan) nog stommer.

[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 08-01-2004 15:57]

pi_16073966
Peer was grappig!! Zonde dat het geschrapt is

En Jan Dijkgraaf zal best een toffe peer zijn, maar laat hem aub ophouden met het zelf schrijven van sportcolumns........

I didn't lose my mind, it was mine to give away.
  donderdag 8 januari 2004 @ 17:43:31 #25
71558 ComicBase
aar joe talkien toe mie?
pi_16075425
Peer prikkelde de gemoederen en scoorde al gauw meer brieven dan Scribbly (als we het toch over slechte strips hebben...). Vooral erg leuk waren de grappen waarin Damen & Van Broekhoven de boze briefschrijvers van Metro in de zeik namen door ze even voor een dag de hoofdrol te geven in de strip.

Laatst had Dijkgraaf trouwens best een leuke sportcolumn: naar aanleiding van de persboycot van Oranje drukte hij een lezersboycot af: een hele kolom zonder tekst. Of zou er op het laatste moment een adverteerder zijn afgehaakt...?

Hoe dan ook: Peer is leuker dan Dijkgraaf.

P.S.: Hier een andere discussie over Dijkgraaf & Peer: http://pub75.ezboard.com/fstripnetstripliefhebbersforumfrm2.showMessage?topicID=237.topic

Trouwens, die weblog van de hfdrdctr bestaat nog maar twee dagen, maar de bezoekers stromen massaal toe, mede dankzij Fok en VillaMedia...

Weekdeals (728x90)
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')