abonnement Unibet Coolblue
pi_16341079
Ik heb nu http://www.digitallyimported.com/wma/jazz.asx opstaan, maar ik neem aan dat die URL wel al bekend was bij jullie?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zondag 18 januari 2004 @ 15:27:18 #52
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16367521
Gisteren weer wat mooie jazz gekocht : Forest Flower: Live in Monterey van Charles Lloyd.

Dit album is in 1966 opgenomen, en heeft de volgende bezetting :
Charles Lloyd - TenorSax en fluit
Jack DeJohnette - Drums
Keith Jarrett - Piano
Cecil McBee - Bass

In deze biogafie staat een stukje over de populariteit die Lloyd's Quartet destijds had, vooral onder een jong (rock) publiek :

quote:
Lloyd embarked on a solo career in 1965 after leaving Cannonball Adderley to form his own quartet, a brilliant ensemble that introduced the jazz world to the talents of pianist Keith Jarrett, drummer Jack DeJohnette and bassist Cecil McBee. Their first release together was a studio recording, Dream Weaver, followed by Forest Flower: Live at Monterey (1966). Forest Flower made history as one of the first jazz recordings to sell a million copies and the album's firsts continued as it became a stunning crossover success that appealed to a popular mass market and gained heavy airplay on FM radio. The Quartet was the first jazz group to appear at the famed Fillmore Auditorium in San Francisco and other rock palaces and shared billing with Jimi Hendrix, Janis Joplin, Cream, the Grateful Dead and Jefferson Airplane.

Touring the world, the Lloyd quartet found a warm reception in Europe as it appeared at the new jazz festivals in Montreux, Antibes, Molde, and returned to the U.S. to deliver stunning performances at the Newport and Monterey Festivals. The acoustic group fused virtuoso improvising with a constantly changing combination of musical tropes, incorporating the challenge of avant-garde or "free" jazz with elements of non-Western music, impressionistic harmonies and occasional rock rhythms in open-ended musical flights that echoed the free spirit of the psychedelic 1960s. Electric jazz/rock germinated in a series of original performances that, ironically, were acoustic. Miles Davis and other jazz figures were highly influenced by Lloyd's explorations and soon plugged in to play to the young fans that Lloyd had reached through his acoustic explorations.


Als ik naar de cd luister is het mij overigens niet duidelijk waarom juist deze groep nou zo populair was op rock festivals. Niettemin een prima cd. Vooral het pianospel van Keith Jarrett is erg avontuurlijk.

De opnames met Lloyd behoren overigens tot het vroegste werk van Jarrett. De enige oudere opname is voor zover ik weet een lp met Art Blakey's Jazz Messengers (Buttercorn Lady uit januari 66-nog steeds niet op cd voor zover ik weet). Jarrett speelde slechts 4 maanden bij The Jazz Messengers.

De cd bevat ook nog de live lp soundtrack, opgenomen in 1968. Het was de laatste lp van de groep, die korte tijd later uiteen zou vallen. Jarrett en DeJohnette kwamen elkaar spoedig weer tegen in de band van Miles Davis.

[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 18-01-2004 23:45]

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 18 januari 2004 @ 16:52:17 #53
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16369912
quote:
Op maandag 5 januari 2004 16:45 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik heb vandaag nog een mooie Eric Dolphy-set gekocht, "Eric Dolphy's 75th Birthday Celebration". Normaal gesproken heb ik het niet zo op verzamelaars, maar dit is wel een mooie: 3 cds voor een schappelijke prijs, met een overzicht van zijn werk tussen 1960 en 1964 ("26 classic Prestige, Riverside, Pablo ad Jazz Workshop Recordings"). Er staan ook nog een aantal tracks met Coltrane en Mingus op. Ik heb nog geen tijd gehad om alles te luisteren, maar tot nu toe ben ik er wel tevreden mee.


En dat op 5 juanuari 2004. Je hebt de 25e sterfdag van Mingus gevierd door aanschaf van Eric Dolphy's 75th Birthday Celebration

Staat er trouwens op het hoesje iets meer info over wat waar is opgenomen ? Ik neem aan dat So long Eric met Mingus is ? Zijn het opnames die ook op andere cd's voorkomen ?

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_16371438
quote:
Op zondag 18 januari 2004 16:52 schreef fripper het volgende:
Staat er trouwens op het hoesje iets meer info over wat waar is opgenomen ? Ik neem aan dat So long Eric met Mingus is ? Zijn het opnames die ook op andere cd's voorkomen ?
Ja, volgens het boekje zijn alle opnames al eerder uitgebracht, dus voor de fanatieke verzamelaar zal er weinig nieuws opstaan. Maar ik had zelf nog niet zoveel van Dolphy in de kast staan, en dan is het een zeer aangename 3cd-verzamelaar. Het valt me ook op hoe veelzijdig de man is geweest, want er zit enorm veel variatie in de muziek. Anyway, ik zal voor de volledigheid even alle originele cds er bij zetten (uit het cd-boekje):


1. G.W. (Eric Dolphy - Outward Bound)
2. Left Alone (Eric Dolphy with Booker Little - Far Cry)
3. Green Dolphin Street (Eric Dolphy - Outward Bound)
4. Eclipse (Eric Dolphy - Out There)
5. The Drive (Oliver Nelson Sextet feat. Eric Dolphy - Screamin' the Blues)
6. Feather (Eric Dolphy - Out There)
7. Sunday Go Meetin' (The Latin Jazz Quartet + ED - Caribe)
8. Serene (ED with Booker Little - Far Cry)
9. Lautir (Ken McIntyre and ED - Looking Ahead)
10. Tenderly (ED with Booker Little - Far Cry)
11. April Fool (ED - Here and There)
12. Images - (Oliver Nelson with ED - Straight Ahead)
13. Ralph's New Blues (Oliver Nelson with ED - Straight Ahead)

1. Honesty (George Russell Sextet - Ezz-thetics)
2. 'Round Midnight (George Russell Sextet - Ezz-thetics)
3. Rally (Ron Carter with ED, Mal Waldron - Where?)
4. Warm Canto (Mal Waldron with ED and Booker Ervin - The Quest)
5. Status Seeking (Mal Waldron with ED and Booker Ervin - The Quest)
6. The Prophet - (ED live at the Five Spot Vol. 1)
7. Aggression - (ED live at the Five Spot Vol. 2)

1. Woody 'n You (ED in Europe vol 3)
2. Booker's Waltz (ED and Booker Little - Memorial Album)
3. Les (ED in Europe vol 2)
4. God Bless the Child (ED in Europe vol 1)
5. My Favorite Things (John Coltrane - Live Trane, the European Tours)
6. So Long Eric (Charles Mingus - Town Hall Concert)

Valt wel op dat er geen nummers van Out to Lunch of andere opnames voor Blue Note opstaan, maar dat zal wel een rechtenkwestie zijn geweest of zo.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 18 januari 2004 @ 20:43:05 #55
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16376640
Thanx, mooi lijstje met Dolphy opnames. Opvallend veel werk overigens waar Dolphy als sideman meespeeld. Er zit heel wat tussen dat ik nog niet ken.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_16397530
ik lees hier de naam van Booker Little, doe me eraan herinneren dat ik nog steeds een bestelling van deze trompetist heb lopen .
'Out Front', ik was al heel verbaasd dat ik em uberhaupt nog zou kunnen krijgen.Lijkt me supergaaf album. Het is jammer dat Booker Little niet zo oud is geworden, anders had hij wellicht voor heel wat leuke albums kunnen zorgen.
Ben benieuwd met wie Booker dan nog zou hebben gespeeld. Volgens mij zou hij heel goed samen met bijvoorbeeld Coltrane of McLean kunnen spelen.

En om nog even terug te komen op Joe Farrel:
mijn leraar sax vertelde me dat Joe Farrel nadat hij veel geld had verdiend verslaafd raakte aan gokken. Hij verloor alles inclusief zijn saxofoon en ander materiaal. Hij stierf als zwerver op straat.
Als dit waar is is het heel triest. Hij speelde echt goed en was volgens mij nu nog steeds een perfecte partner voor Chick Corea geweest.
Ik zou trouwens nog wel zo'n Hard Bop plaat van hem als leider willen hebben, hoop dat uik daar een beetje gemakkelijk aan ga komen.

mn laatste aankopen:
Lee Morgan: In search for new land
Blue Mitchell: Down with it
John Coltrane: Live at village vanguard: The master takes

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 19-01-2004 15:58]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_16436971
Vandaag "The IS Sessions" van Chick Corea gekocht (werd volgens mij door iemand (Doff?) aangeraden in het vorige topic), en nog een Roland Kirk-cd, "I Talk to the Spirits", waarop hij alleen maar dwarsfluit speelt. Nog niet veel tijd gehad om alles goed te beluisteren, maar 't klinkt wel okee tot nu toe.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 20 januari 2004 @ 19:23:51 #58
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16437117
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
.... en nog een Roland Kirk-cd, "I Talk to the Spirits", waarop hij alleen maar dwarsfluit speelt.
Met daarop Serenade to a Cuckoo dat later nog werd gespeeld door Jethro Tull. Ian Anderson schijnt dan ook een groot liefhebber van Kirk te zijn.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_16446841
Morgen ga ik in zaal 100 naar Ikki, Ballet Mecanique en Tetzepi.
Geen idee of 't wat is. Ben benieuwd!
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG! Zoom-Boing! Z'nourrwringmm
pi_16450876
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
Vandaag "The IS Sessions" van Chick Corea gekocht
hoeveel cd's koop jij per week?
  woensdag 21 januari 2004 @ 12:21:34 #61
78801 Billytm
Arf she said
pi_16454262
Heerlijk mensen dit topic. Begin net een beetje into jazz te raken dus het is prettig om te weten wat wel en wat niet aan te schaffen.

Dolphy ken ik echter al een tijdje.Ik neem aan dat iemand het waanzinnige album out to lunch in zijn/haar bezit heeft. Zo niet DOEN!

Meesterlijke plaat waar vooral de percussie opvalt

pi_16454615
quote:
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
Vandaag "The IS Sessions" van Chick Corea gekocht (werd volgens mij door iemand (Doff?) aangeraden in het vorige topic), en nog een Roland Kirk-cd, "I Talk to the Spirits", waarop hij alleen maar dwarsfluit speelt. Nog niet veel tijd gehad om alles goed te beluisteren, maar 't klinkt wel okee tot nu toe.
Klopt, lekker album! heeft me helemaal doen overtuigen van Maupin en DeJohnette én Holland niet te vergeten.
Van die laatste is volgens mij op www.nps.nl/jazz nog een leuk videofragment van North Sea terug te vinden.
Ben trouwens benieuwd of jij cd'tje 2 aankan , die is voor mij namelijk iets te ontoegankelijk

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 21-01-2004 12:37]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_16456234
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 12:34 schreef Doff het volgende:
Ben trouwens benieuwd of jij cd'tje 2 aankan , die is voor mij namelijk iets te ontoegankelijk
Ha, die tweede cd is inderdaad behoorlijk zware kost, ik heb 'm nu ook halverwege uitgezet. Maar de eerste is erg goed, doet me qua spel en composities ook wel denken aan de Corea-cd "Now he sings, now he sobs", ook een van zijn betere cds, maar dan in pianotrio-bezetting.
quote:
hoeveel cd's koop jij per week?
Ehm, eehm, ehm.. Vergeleken met Summoner valt het wel mee, hoor.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16456599
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 13:34 schreef Zander het volgende:

[..]

Ha, die tweede cd is inderdaad behoorlijk zware kost, ik heb 'm nu ook halverwege uitgezet. Maar de eerste is erg goed, doet me qua spel en composities ook wel denken aan de Corea-cd "Now he sings, now he sobs", ook een van zijn betere cds, maar dan in pianotrio-bezetting.


Ben 'Now he sings, now he sobs' nu aant luisteren (fragmenten op B&N ), klinkt wel leuk. Toch wezenlijk verschil dat hij hier met enkel een bassist en drummer staat. Af en toe heeft die IS Sessions zelfs een beetje iets weg van een (kleine) big band qua geluid.
En tja, die cd 2 blijft voor mij echt een willekeurige verzameling van geluidjes (al mag ik dat eigenlijk niet zeggen ).

Wat vind jij trouwens van die 15 minuten durende solo van Coltrane tijdens Inmpressions op Live at the Village VAnguard: The Master Takes?

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_16460529
Sinds een jaartje of twee ben ik zijdelings in Jazz geinteresseerd geraakt, maar pas sinds een paar maanden ben ik er actief ingedoken. Ik denk dat de jazzbeginneling ontmoedigd raakt wanneer hij een cd-zaak met veel Jazzalbums induikt.Er is namelijk zo ontzettend veel!
Ik ben heel blij dat er zoiets als allmusic.com is zodat je een klein beetje inzicht krijgt in verschillende stromingen. Vandaag Blue Breakbeats (ook funk en soul-achtige dingen) en The incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery gekocht en beide albums zijn werelds, tijdje terug ook Root Down van Jimmy Smith gekocht. Heeft er nog iemand tips in de richting van funky jazz '60s en '70s (stijl Jimmy Smith, Grant Green), met naast blazers ook gitaar, orgel en fluit?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  woensdag 21 januari 2004 @ 17:45:42 #66
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16464331
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 15:49 schreef nozem het volgende:
[..] Heeft er nog iemand tips in de richting van funky jazz '60s en '70s (stijl Jimmy Smith, Grant Green), met naast blazers ook gitaar, orgel en fluit?
Je zou eens kunnen luisteren naar Lou Donaldson - Relaxing at Sea Live on the QE2. Geen fluit maar wel gitaar , hammond-orgel , sax en drums.
Op de nps jazz site ( hier ) kun je nog een stukje van z'n NSJ concert terugzien.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_16464764
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 15:49 schreef nozem het volgende:
Vandaag Blue Breakbeats (ook funk en soul-achtige dingen) en The incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery gekocht en beide albums zijn werelds, tijdje terug ook Root Down van Jimmy Smith gekocht. Heeft er nog iemand tips in de richting van funky jazz '60s en '70s (stijl Jimmy Smith, Grant Green), met naast blazers ook gitaar, orgel en fluit?
Er zijn in totaal vier verschillende delen van die Blue Break Beats-serie, en het zijn allemaal wel aanraders, volgens mij (ik heb zelf 1,2 en 4). Verder is er ook nog een andere goede reeks verzamelaars, "Pulp Fusion" die ook meer van dat soort muziek bevat (dus idd ook funk en soul).

Als je op zoek ben naar hele albums van 1 artiest of band, dan kun je de Blue Note-catalogus uit de late jaren 60 / begin jaren 70 verder uitspitten en kom je idd bij artiesten als Grant Green ("Alive" is wel een topper in het genre) of Donald Byrd uit, die ook op die verzamelaars staan. Verder (als je 't nog niet kent) denk ik dat je Herbie Hancock's jazzfunk-werk uit de 70's ook wel goed vindt, mn. albums als Headhunters, Thrust, Fat Albert Rotunda, etc.

Oh ja, voor iedereen nog een reminder: Morgenavond is die Nina Simone-docu bij de NPS.

quote:
Wat vind jij trouwens van die 15 minuten durende solo van Coltrane tijdens Inmpressions op Live at the Village VAnguard: The Master Takes?
Ik heb deze cd niet (wel de andere VV-cd), maar volgens mij heb ik deze versie op een andere Coltrane-cd staan, zal er nog ff naar kijken want ik heb een hoop verschillende uitvoeringen van Impressions, en anders haal ik ze door elkaar.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 22 januari 2004 @ 10:05:18 #68
54777 Anotsu
El Duende Flamenco
pi_16481351
@Nozem: Verdiep je ook eens in moderne jazz-funk (met gitaren ), bv. Soulive. Ook het album "A Go Go" van John Scofield met Medeski, Martin & Wood is een aanrader.
pi_16486510
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 10:05 schreef Anotsu het volgende:
Ook het album "A Go Go" van John Scofield met Medeski, Martin & Wood is een aanrader.
Krijg binnenkort als het goed is van hen de Bubblehouse Maxi-single binnen.
pi_16486964
Speelt John Zorn daar op mee of zo?

Anyway, ik heb ook een paar MMW-cds, die zijn inderdaad ook wel erg okee. Die Scofield-cd is idd goed, maar hun andere werk vind ik over het algemeen ook erg goed te pruimen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16487765
quote:
Op donderdag 22 januari 2004 14:11 schreef Zander het volgende:
Speelt John Zorn daar op mee of zo?

Anyway, ik heb ook een paar MMW-cds, die zijn inderdaad ook wel erg okee. Die Scofield-cd is idd goed, maar hun andere werk vind ik over het algemeen ook erg goed te pruimen.


Ja, uiteraard.

John Zorn is mijn jazz-leidraad.

  donderdag 22 januari 2004 @ 21:49:24 #72
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_16500026
*Korte doch hevige adoreerpost jegens The Black Saint And The Sinner Lady van genie/gek Charles Mingus*

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_16542384
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 14:48 schreef vosss het volgende:
Ik heb nu http://www.digitallyimported.com/wma/jazz.asx opstaan, maar ik neem aan dat die URL wel al bekend was bij jullie?
Heb gisteren op school de hele middag naar de jazz-zender van DI zitten luisteren (was vergeten cds mee te nemen ), maar die draait inderdaad toch wel erg aardige muziek. Lekker veel Mingus, Miles en Coltrane.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_16544697
Net weer eventjes naar Kroese geweest om vervolgens Lenny Tristano - Lenny Tristano quartet en Wayne Shorter -All seeing eye aan mn collectie toe te kunnen voegen.
Heb nog even geluisterd naar Andrew Hill - Lift your voices (of iets dergelijks) en kwam erachter dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd , ik weet niet of iemand dat album kent, maar er wordt ook gebruik gemaakt van een klein koor. Klinkt heel apart, tis eigenlijk het eerste jazz (Hard Bop-Post Bop) album met een aantal vocalen dat ik ooit in mn leven heb gehoord.
Ook Joe Farrel - Sonic text besteld ( )
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 24 januari 2004 @ 15:47:13 #75
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16545813
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 14:55 schreef Doff het volgende:
Heb nog even geluisterd naar Andrew Hill - Lift your voices (of iets dergelijks) en kwam erachter dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd , ik weet niet of iemand dat album kent, maar er wordt ook gebruik gemaakt van een klein koor. Klinkt heel apart, tis eigenlijk het eerste jazz (Hard Bop-Post Bop) album met een aantal vocalen dat ik ooit in mn leven heb gehoord.
Ik ken Lift Every Voice niet , en misschien moeten we dat inderdaad ook maar zou houden. Donald Byrd heeft op Blue Note ook een cd met een compleet gospel-koor , A New Perspective. Er zijn andere BlueNote's die ik nog niet ken en waarschijnlijk veel beter bij mijn smaak aansluiten.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')