Quoting Zander uit deeltje II:
Dit is het topic voor alle jazzliefhebbers op Fok. Discussies, tips en aanraders over alle albums, muzikanten, stijlen en genres die enige verwantschap met jazz hebben, van dixieland tot avantgarde en fusion, zijn hier van harte welkom. Veel plezier, en hou het gezellig
Deel II: Jazzfans - Live at the Fok!Forum volume II
Deel I: JAZZ! Ook weleens prettig luistergenot!
Dus hier maar weer verder... Enne, vergeef me dat ik de gelegenheid niet te baat heb genomen een betere topictitel te verzinnen - this one'll stick.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 04-01-2004 02:47]
quote:Ik vind veel van Herbie's werk moeilijk in te komen - niet omdat het inherent moeilijk is, eerder het omgekeerde - te gelikt, te geprobeerd, te geproduceerd. Herbie heeft ooit eens in een interview gezegd dat-ie ooit eens tot zijn spijt moest vaststellen dat-ie geen 'echte' jazz-held was (zoals Miles of Coltrane), en dat-ie dat best een zware tegenvaller vond. Getuigt wel van zelfkennis. Ik hoor hem in ieder geval het liefst akoestisch, no-nonsense. Dan komt-ie voor mij het best tot zijn recht.
Op zaterdag 3 januari 2004 19:28 schreef Zander hier het volgende:
Ach, Herbie staat traditiegetrouw dit jaar vast ook wel weer op North Sea Jazz. Moet zeggen dat ik de afgelopen jaren wel een aantal goede optredens van hem gezien heb daar, al is het altijd even afwachten met wat voor bezetting + repertoire hij komt.
Voorbeeld wat ik laats zag: Samen met Wayne Shorter een compositie van Michiel Borstlap (Ned. pianist die daarvoor de Thelonious Monk Award kreeg). Hier een (te kort) stukje in RealAudio. Dat soort werk vind ik wel heel mooi. Wie weet ga ik Herbie & Wayne eens zien mocht die kans zich nog voordoen.
quote:Lijkt me een juiste keuze. En een plaatje van Dizzy er bij, zo hoort dat.
Op zondag 4 januari 2004 02:23 schreef Philosocles het volgende:Dus hier maar weer verder... Enne, vergeef me dat ik de gelegenheid niet te baat heb genomen een betere topictitel te verzinnen - this one'll stick.
Edit : plaatje van Dizzy is weer weg
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 04-01-2004 02:37]
quote:Oemf - die had ik net (met Eric Dolphy) weggehaald omdat het de layout verklootte Dat kan ik toch eigenlijk niet máken... Dizzy weer terug bovenaan, en hier alsnog Dolphy (omdat ik hem immers nét begin te waarderen):
Op zondag 4 januari 2004 02:31 schreef fripper het volgende:
[..]
Lijkt me een juiste keuze. En een plaatje van Dizzy er bij, zo hoort dat.
quote:Ghehe, was ik al bang voor - hopelijk is u weer tevree.
Edit : plaatje van Dizzy is weer weg
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 04-01-2004 02:50]
Dan zullen we Dizzy ook maar even herenigen met z'n grote vriend Charlie.
quote:Zelf vind ik sommige 'electrische' Herbie Hancock-albums ook wel goed te pruimen, vooral die Headhunters-platen. Maar een beetje gelikt is het inderdaad allemaal wel, en ik heb ook wel vrij recent plaatwerk van hem gehoord waar ik niet erg enthousiast over was. Sowieso kun je je afvragen of er pakweg de afgelopen twintig jaar nog veel 'echte' nieuwe jazzhelden zijn bijgekomen. Er gebeuren nog allerlei interessante dingen in jazz, maar echt veel mainstream-appeal hebben de meeste nieuwe artiesten niet, volgens mij.
Op zondag 4 januari 2004 02:26 schreef Philosocles het volgende:
Ik vind veel van Herbie's werk moeilijk in te komen - niet omdat het inherent moeilijk is, eerder het omgekeerde - te gelikt, te geprobeerd, te geproduceerd. Herbie heeft ooit eens in een interview gezegd dat-ie ooit eens tot zijn spijt moest vaststellen dat-ie geen 'echte' jazz-held was (zoals Miles of Coltrane), en dat-ie dat best een zware tegenvaller vond. Getuigt wel van zelfkennis.
quote:Ik heb ze volgens mij ook nog nooit samen gezien. Wayne Shorter heb ik een paar jaar geleden ook op NSJ gezien, toen speelde hij (voor zover ik het me herinner) behoorlijk abstracte muziek, waarna de zaal al snel voor de helft leegliep. Vond het zelf wel mooi, toen.
Wie weet ga ik Herbie & Wayne eens zien mocht die kans zich nog voordoen.
Ik blijf me bij Tony Williams altijd verbazen over hoe jong hij was toen hij op al die mooie Blue Note platen meespeelde. Hij was 18 ten tijde van PoD , en Dolphy's Out to Lunch. En toen had hij al een jaar in de band van Miles Davis gespeeld.
Thelonious Monk - San Fransisco
Thelonious Monk - Straight, no chaser
De eerste Nederlander (zelfs de eerste Europeaan) die een Monk Award won, was gitarist Jesse van Ruller in 1995 (niet voor een nummer maar voor het gitaarspel op zich). Toen volgde Michiel Borstlap dus in 1996, voor het nummer Memory of Enchantment (hier door Wayne & Herbie gespeeld). En onlangs trombonist Ilja Reijngoud voor No Substitute (waar de server vandaag wat moeite mee heeft..).
Nederlandse jazz schopt dus kennelijk best kont.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 04-01-2004 14:36]
Op die plaat staat overigens wel een mooie uitvoering van Monk's Epistrophy .
quote:Bedankt voor de linkjes, ik ben nu dat BBC live-concert aan het beluisteren.
Op zondag 4 januari 2004 13:36 schreef fripper het volgende:
Op de website van Andrew Hill kun je trouwens een compleet solo concert van hem downloaden (mp3). Ook staat daar deze link naar een BBC opname van de Andrew Hill Big Band.
De afgelopen jaren heb ik toch wel aardig wat Nederlandse jazzers op het locale jazzpodium hier gezien. Ik moet zeggen dat vooral gitarist Anton Goudsmit en bassist Tony Overwater wel indruk hebben achtergelaten, evenals het Belgische trio Aka Moon. Jesse van Ruller en Michiel Borstlap heb ik ook meerdere keren zien spelen. Maar op cd heb ik eigenlijk ook nauwelijks Nederlandse jazz, behalve een lp van het Louis van Dijk-trio die ik van mijn pa eehm.. 'geleend' heb.
quote:Ik heb vandaag nog een mooie Eric Dolphy-set gekocht, "Eric Dolphy's 75th Birthday Celebration". Normaal gesproken heb ik het niet zo op verzamelaars, maar dit is wel een mooie: 3 cds voor een schappelijke prijs, met een overzicht van zijn werk tussen 1960 en 1964 ("26 classic Prestige, Riverside, Pablo ad Jazz Workshop Recordings"). Er staan ook nog een aantal tracks met Coltrane en Mingus op. Ik heb nog geen tijd gehad om alles te luisteren, maar tot nu toe ben ik er wel tevreden mee.
Op zondag 4 januari 2004 02:39 schreef Philosocles het volgende:
hier alsnog Dolphy (omdat ik hem immers nét begin te waarderen):
quote:Ernst Reijseger my only example.
Op maandag 5 januari 2004 01:56 schreef Mister_Slide het volgende:
Ben sinds kort trotse bezitter van 'Janna'. Een geweldige cd met ernst reijseger, mola sylla en sergine c.m. gueye. Het klinkt een beetje (boel) afrikaans. Het was een tijdje geleden ook op tv. Bij NPS jazz, dacht ik.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 05-01-2004 22:23]
quote:hebben jullie destijds het 'Moondive'-project gezien, bij de VPRO?
Op maandag 5 januari 2004 22:06 schreef Philosocles het volgende:
Op maandag 5 januari 2004 01:56 schreef Mister_Slide het volgende:
Het klinkt een beetje (boel) afrikaans. Het was een tijdje geleden ook op tv. Bij NPS jazz, dacht ik
De oldskool-jazz ben ik nog lang niet genoeg in thuis
om intelligent over mee te kleppen..
weet alleen wel dat van de 1001 muziekstijlen die ik lekker vind om naar te luisteren,
dit er 1 is die ik al vanaf m'n 15e of zo meedraag
veel 'poppier' dan dat, maar oh wat een jazz in die nèt 20-jarige stem
van Amy Winehouse, al kennis mee gemaakt? Ben er al maanden verliefd op
uh oh ja er zitten zowel onder 'amy' als onder 'winehouse' aparte links..
[Dit bericht is gewijzigd door lovelight op 06-01-2004 06:23]
quote:Ziet Ernst Reijseger er zo uit?
Op maandag 5 januari 2004 22:06 schreef Philosocles het volgende:[..]
Ernst Reijseger my only example.
[afbeelding][afbeelding]
Heb prachtige live-sets van hem gezien met Eric Vloeimans (trompet), Anton Goudsmit (gitaar) en Harmen Fraanje (piano). Hij gebruikt de cello, behalve als cello, ook als bas, gitaar en percussie. Check Eric Vloeiman's gig list als je hem een x in Vloeimans' trio wilt zien spelen. Vloeimans zelf is trouwens ook een genot om te horen.
quote:Laatst ook cd van Andrew Hill gekocht. Ook op de gok
Op zondag 4 januari 2004 08:54 schreef Zander het volgende:
Gisteren trouwens nog een mooie cd gekocht: "Point of Departure" van Andrew Hill. Ik kende het nog helemaal niet, beetje op de gok meegenomen omdat o.a. Tony Williams en Eric Dolphy meespelen, maar ik vind het een mooie cd met interessante composities.
Ben van de jaren '50 & '60 naar de jaren '20 t/m '40 gegaan en zit nu in de jaren 70 en 80. Het is een beetje een vreemde manier om de jazzgeschiedenis door te lopen maar ach.
En nog laaaaaang niet alles beluisterd ):
Iemand nog tips qua goeie fusionplaten ?
quote:Weather Report heeft veel mooie cd's gemaakt. Mysterious Traveler vind ik de beste.
Op vrijdag 9 januari 2004 22:13 schreef Beathoven het volgende:
Zit momenteel wat meer fusion te beluisteren waaronder Bitches Brew van Miles Davis en werk van Chick Corea & Return to Forever.Iemand nog tips qua goeie fusionplaten ?
De eerste 2 cd's van Mahavishnu Orchestra zijn ook klassiekers (Inner Mounting Flame en Birds of Fire )
Verder heeft Bill Bruford eind jaren 70 een paar hele mooie cd's gemaakt : One of a Kind en Feels good to me.
Wat ik ook leuk vind is Tribal Tech , de band van Scott Henderson en Gary Willis. Ik ken de cd's Thick en Rocket Science.
quote:"Red Clay" en "Straight Life" van Freddie Hubbard vind ik zelf ook wel erg aangenaam, als aanvulling op bovenstaande post. In het vorige topic staan ook nog wel wat fusion-tips.
Op vrijdag 9 januari 2004 22:13 schreef Beathoven het volgende:
Iemand nog tips qua goeie fusionplaten ?
"Lanquidity" van Sun Ra heb ik deze week nog aangeschaft, ook wel erg goede jazzrock, klinkt helemaal niet als zijn andere werk, maar wel erg goed.
quote:Volgens de AMG is hij in '86 overleden, dus het lijkt me sterk.
Op vrijdag 9 januari 2004 17:39 schreef Doff het volgende:
. Volgens mij stond hij laatst nog met Chick Corea op North Sea (kan dat?),
Ken verder zijn solo-werk ook niet, eigenlijk. Alleen maar zijn bijdrages aan diverse platen van andere artiesten (o.a. inderdaad een hoop Chick Corea-platen)
Bedankt voor de goeie tips weer!!, kan ik van 't weekend de jaren 70 en 80 eens gaan herontdekken.
: 7
ow ja.. d'r wordt hier niet gerookt
quote:'k Heb 'm ook gehoord, is erg goed, thnx. Er worden leuke dingen door de omroepen op het net gezet. Hier gelukkig ook; naast wat op de nps zie je af en toe ook jazz op Vrije Geluiden. Zo was daar een tijdje terug de Vietnamees-Amerikaanse trompettist Cuong Vu te gast (uitzending staat online).
Ook staat daar deze link naar een BBC opname van de Andrew Hill Big Band.
Hier staat een optreden in 2 stukken. In het eerste nummer van het eerste deel zit zo'n bas-loop, met lange trompet-tonen erover (het leuke is ook dat de bas in A speelt en de trompet er in F# overheen blaast - als ik het goed heb..). Ook mooi is het nummer dat in het tweede deel op 7'15" begint. Het bouwt langzaam op van een wazig begin naar een mooi thema.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 10-01-2004 04:00]
Luister nu naar het begin van "Sun Ra - It Is Forbidden: Live At The Ann Arbor Blues & Jazz Festival In Exile 1974". Dit begin is geen lichte kost.
quote:Dan heb je er al twee meer dan ik. Ik heb Live al Pep's .
Op zaterdag 10 januari 2004 16:56 schreef nipeng het volgende:
Wie kent Yusef Lateef? Ik heb vandaag drie cd's van hem gekocht
Vandaag (eindelijk) Olé Coltrane aangeschaft. En ook een dubbele live cd van Béla Fleck (Live Art). Bluegrass Fusion of zo iets
Eerder deze week ook nog wat Herbie Hancock ingeslagen : Mwandishi-The Complete Warner Bros. Recordings. Deze omvat de lp's Mwandishi, Crossings en Fat Albert's Groove.
quote:Goede muziek, zeg. Heb ze vorig jaar helemaal gemist toen ze op NSJ stonden, hopelijk dit jaar dan in de herkansing.
Hier staat een optreden in 2 stukken. In het eerste nummer van het eerste deel zit zo'n bas-loop, met lange trompet-tonen erover (het leuke is ook dat de bas in A speelt en de trompet er in F# overheen blaast - als ik het goed heb..). Ook mooi is het nummer dat in het tweede deel op 7'15" begint. Het bouwt langzaam op van een wazig begin naar een mooi thema.
quote:Straight Life fusion? Ik heb Straight Life (was een van mn eerste jazz cd's ), maar ik zou het niet bepaald ffusion willen noemen. Ik vind yhet wel een lekker Post Bop plaatje. Misschien zit ik dr helemaal naast. Trouwens wel erg fijne cd, vooral Joe Henderson (toch?) klinkt erg gaaf
Op zaterdag 10 januari 2004 00:26 schreef Zander het volgende:[..]
"Red Clay" en "Straight Life" van Freddie Hubbard vind ik zelf ook wel erg aangenaam, als aanvulling op bovenstaande post. In het vorige topic staan ook nog wel wat fusion-tips.
"Lanquidity" van Sun Ra heb ik deze week nog aangeschaft, ook wel erg goede jazzrock, klinkt helemaal niet als zijn andere werk, maar wel erg goed.
Trouwens! ik heb zojuist van Mosaic Records besteld: Mosaic Select; Gracham Moncur III besteld. natuurlijk snelste shipping zodat ik em binnen 3 weken in mn cd spelertje heb zitten. Er staan 3 nummers van de cd op www.mosaicrecords.com. Alles is al een keer eerder uitgebracht (op naam van Jackie McLean meende ik te lezen), maar zo'n Mosaic Box is natuurlijk altijd leuk. Ik ben erg benieuwd
quote:Lijkt me een hele mooie ( maar dat had ik al eens gemeld )
Op zaterdag 10 januari 2004 20:44 schreef Doff het volgende:[..]
Trouwens! ik heb zojuist van Mosaic Records besteld: Mosaic Select; Gracham Moncur III besteld. natuurlijk snelste shipping zodat ik em binnen 3 weken in mn cd spelertje heb zitten. Er staan 3 nummers van de cd op www.mosaicrecords.com. Alles is al een keer eerder uitgebracht (op naam van Jackie McLean meende ik te lezen), maar zo'n Mosaic Box is natuurlijk altijd leuk. Ik ben erg benieuwd
http://www.omroep.nl/nps/jazz/
-edit- ik heb het dan over de tv uitzendingen.
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 11-01-2004 11:23]
quote:Was echt top, heb echt zitten genieten. Ik heb ook nog een cdtje van ze aangeschaft, als aanvulling voor mijn (magere) neder-Jazz collectie. Gaat dat zien als ze in de buurt spelen.
Op zaterdag 10 januari 2004 18:24 schreef Zander het volgende:
Morgen speelt de Michiel Braam Big Bent hier, ik hoop dat het een beetje interessant is.
quote:Ook het NSJ concert van Yuri Honing kun je ook terugzien op de NPS site. ( zoeken onder Joost Lijbaart )
Op zondag 11 januari 2004 18:16 schreef Wouscher het volgende:
Wat dacht je van nederlands eigen yuri honing? hij heeft niet voor niets een edison award gewonnen*)
quote:Van Weather Report heb inmiddels wat beluisterd en dat klonk niet verkeerd, lekkere trippy fusion, erg ritmisch met gave effecten en toch niet gejaagd (al hou ik daar ook wel van op z'n tijd).
Weather Report heeft veel mooie cd's gemaakt. Mysterious Traveler vind ik de beste.
[Dit bericht is gewijzigd door Beathoven op 15-01-2004 23:36]
quote:Vandaag spelen ze ook in 't BIMhuis. Misschien ga ik er heen als ik me drastisch verveel
Op zondag 11 januari 2004 18:52 schreef Zander het volgende:[..]
Was echt top, heb echt zitten genieten. Ik heb ook nog een cdtje van ze aangeschaft, als aanvulling voor mijn (magere) neder-Jazz collectie. Gaat dat zien als ze in de buurt spelen.
quote:Waar is het BIMhuis ? .
Op vrijdag 16 januari 2004 01:29 schreef Mister_Slide het volgende:[..]
Vandaag spelen ze ook in 't BIMhuis. Misschien ga ik er heen als ik me drastisch verveel
Wolter Wierbos is altijd goed!
Pwiep-Pwoep-Pwaap.. Tetter-deTetter-deTet.. Tsjik-Boem
Een verkapte tvp noemen ze dat, geloof ik.
quote:In Amsterdam, vlak bij het waterlooplein.
Op vrijdag 16 januari 2004 01:30 schreef JAM het volgende:[..]
Waar is het BIMhuis ? .
Loopafstand vanaf het Centraal Station.
quote:was dit voor of na z'n dood?
Op vrijdag 16 januari 2004 01:54 schreef De-oneven-2 het volgende:
[afbeelding]Pwiep-Pwoep-Pwaap.. Tetter-deTetter-deTet.. Tsjik-Boem
Een verkapte tvp noemen ze dat, geloof ik.
quote:http://www.miles-davis.com/kindofblue.html
Tracks / Audio:1. So What [RA]
2. Freddie Freeloader [RA]
3. Blue In Green [RA]
4. All Blues [RA]
5. Flamenco Sketches [RA]
6. Flamenco Sketches [RA]
(Alternate Take)Kind Of Blue is certainly the one jazz album which has made its way into everyone's collection. Drummer Jimmy Cobb said it was a recording that was made in heaven!
This definitive edition has been remixed from the original 3-track masters, the first 3 songs now being in their correct pitch. It also includes a rare alternate take of "Flamenco Sketches," new liner notes by respected critic Robert Palmer (+ Bill Evan's original influential notes) and stunning previously unseen session photos.
The stellar line-up includes John Coltrane, Cannonball Adderley, Bill Evans, Wynton Kelly, Paul Chambers and Jimmy Cobb.
De remastering is prima geslaagd trouwens.
quote:Je hoort wel waarom die andere take take van Flameco Sketches 'de' versie werd. In de alternate take hoor je bv. dat Coltrane (meen ik) echt moeite heeft 'op gang' te komen. Hij probeert te lang in een akkoord te blijven hangen. Dat is ook het unieke aan dat nummer (en verklaart wellicht waarom juist daar een tweede take nodig was) - het heeft de ongebruikelijk opzet dat het aantal maten dat de solist over een gegeven akkoord soleert, niet vaststaat maar door de solist wordt bepaald. Zo van, je hebt hier verteld wat je te zeggen had; dan geef je een signaal aan de andere musici dat je 'over' wilt naar het volgende akkoord. Dat kan de eerste keer lastig zijn. Maar het is een geweldig idee, dat niet de navolging kreeg die het verdiende (40 jaar later spelen een hoop musici nog altijd een themaatje, een solootje, en weer een themaatje, over een schemaatje ).
Luister nu naar Miles Davis zijn "Kind of Blue" album. Vandaag opgepikt in de platenzaak voor 11 euro. [..]quote:
It also includes a rare alternate take of "Flamenco Sketches"
quote:Ik heb het nummer eens mee naar een sessie genomen, maar de sessieleider wilde toch voor ieder akkoord gewoon een vast aantal maten, ander was het te lastig. Ik moet de volgende keer toch eens op mijn strepen staan.
This is a modal tune whose structure is determined by the soloist. The soloists on "Kind Of Blue" thought of this as a sequence of four modes, played in prescribed sequence for however long the soloist wanted them to go on. It's performance depended on Bill Evans picking up their musical cues that they were moving to the next mode. Also, the tune does not have a written melody. It's completely improvisedMiles did 4 bars of C MA7, 4 bars of Ab7sus4, 4 bars of Bb MA7, 8 bars of D7(b6b9) and 4 bars of Gm7. Coltrane emulated Miles except he ended with 5 bars of the Gm7.Cannonball did 10 bars of CMA7, 4 bars of Ab7sus4, 8 bars of GMA7, 8 bars of E7(b6b9), and 4 bars of Em7. Evans chose to do 8 bars of CMA7, 4 bars of Ab7sus4, 8 bars of BbMA7, 4 bars of D7(b6b9), and 4 bars of Gm7.
http://www.songtrellis.com/sounds/viewer$2353
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 17-01-2004 14:51]
Dit album is in 1966 opgenomen, en heeft de volgende bezetting :
Charles Lloyd - TenorSax en fluit
Jack DeJohnette - Drums
Keith Jarrett - Piano
Cecil McBee - Bass
In deze biogafie staat een stukje over de populariteit die Lloyd's Quartet destijds had, vooral onder een jong (rock) publiek :
quote:Als ik naar de cd luister is het mij overigens niet duidelijk waarom juist deze groep nou zo populair was op rock festivals. Niettemin een prima cd. Vooral het pianospel van Keith Jarrett is erg avontuurlijk.
Lloyd embarked on a solo career in 1965 after leaving Cannonball Adderley to form his own quartet, a brilliant ensemble that introduced the jazz world to the talents of pianist Keith Jarrett, drummer Jack DeJohnette and bassist Cecil McBee. Their first release together was a studio recording, Dream Weaver, followed by Forest Flower: Live at Monterey (1966). Forest Flower made history as one of the first jazz recordings to sell a million copies and the album's firsts continued as it became a stunning crossover success that appealed to a popular mass market and gained heavy airplay on FM radio. The Quartet was the first jazz group to appear at the famed Fillmore Auditorium in San Francisco and other rock palaces and shared billing with Jimi Hendrix, Janis Joplin, Cream, the Grateful Dead and Jefferson Airplane.Touring the world, the Lloyd quartet found a warm reception in Europe as it appeared at the new jazz festivals in Montreux, Antibes, Molde, and returned to the U.S. to deliver stunning performances at the Newport and Monterey Festivals. The acoustic group fused virtuoso improvising with a constantly changing combination of musical tropes, incorporating the challenge of avant-garde or "free" jazz with elements of non-Western music, impressionistic harmonies and occasional rock rhythms in open-ended musical flights that echoed the free spirit of the psychedelic 1960s. Electric jazz/rock germinated in a series of original performances that, ironically, were acoustic. Miles Davis and other jazz figures were highly influenced by Lloyd's explorations and soon plugged in to play to the young fans that Lloyd had reached through his acoustic explorations.
De opnames met Lloyd behoren overigens tot het vroegste werk van Jarrett. De enige oudere opname is voor zover ik weet een lp met Art Blakey's Jazz Messengers (Buttercorn Lady uit januari 66-nog steeds niet op cd voor zover ik weet). Jarrett speelde slechts 4 maanden bij The Jazz Messengers.
De cd bevat ook nog de live lp soundtrack, opgenomen in 1968. Het was de laatste lp van de groep, die korte tijd later uiteen zou vallen. Jarrett en DeJohnette kwamen elkaar spoedig weer tegen in de band van Miles Davis.
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 18-01-2004 23:45]
quote:En dat op 5 juanuari 2004. Je hebt de 25e sterfdag van Mingus gevierd door aanschaf van Eric Dolphy's 75th Birthday Celebration
Op maandag 5 januari 2004 16:45 schreef Zander het volgende:[..]
Ik heb vandaag nog een mooie Eric Dolphy-set gekocht, "Eric Dolphy's 75th Birthday Celebration". Normaal gesproken heb ik het niet zo op verzamelaars, maar dit is wel een mooie: 3 cds voor een schappelijke prijs, met een overzicht van zijn werk tussen 1960 en 1964 ("26 classic Prestige, Riverside, Pablo ad Jazz Workshop Recordings"). Er staan ook nog een aantal tracks met Coltrane en Mingus op. Ik heb nog geen tijd gehad om alles te luisteren, maar tot nu toe ben ik er wel tevreden mee.
Staat er trouwens op het hoesje iets meer info over wat waar is opgenomen ? Ik neem aan dat So long Eric met Mingus is ? Zijn het opnames die ook op andere cd's voorkomen ?
quote:Ja, volgens het boekje zijn alle opnames al eerder uitgebracht, dus voor de fanatieke verzamelaar zal er weinig nieuws opstaan. Maar ik had zelf nog niet zoveel van Dolphy in de kast staan, en dan is het een zeer aangename 3cd-verzamelaar. Het valt me ook op hoe veelzijdig de man is geweest, want er zit enorm veel variatie in de muziek. Anyway, ik zal voor de volledigheid even alle originele cds er bij zetten (uit het cd-boekje):
Op zondag 18 januari 2004 16:52 schreef fripper het volgende:
Staat er trouwens op het hoesje iets meer info over wat waar is opgenomen ? Ik neem aan dat So long Eric met Mingus is ? Zijn het opnames die ook op andere cd's voorkomen ?
1. Honesty (George Russell Sextet - Ezz-thetics) 1. Woody 'n You (ED in Europe vol 3)
1. G.W. (Eric Dolphy - Outward Bound)
2. Left Alone (Eric Dolphy with Booker Little - Far Cry)
3. Green Dolphin Street (Eric Dolphy - Outward Bound)
4. Eclipse (Eric Dolphy - Out There)
5. The Drive (Oliver Nelson Sextet feat. Eric Dolphy - Screamin' the Blues)
6. Feather (Eric Dolphy - Out There)
7. Sunday Go Meetin' (The Latin Jazz Quartet + ED - Caribe)
8. Serene (ED with Booker Little - Far Cry)
9. Lautir (Ken McIntyre and ED - Looking Ahead)
10. Tenderly (ED with Booker Little - Far Cry)
11. April Fool (ED - Here and There)
12. Images - (Oliver Nelson with ED - Straight Ahead)
13. Ralph's New Blues (Oliver Nelson with ED - Straight Ahead)
2. 'Round Midnight (George Russell Sextet - Ezz-thetics)
3. Rally (Ron Carter with ED, Mal Waldron - Where?)
4. Warm Canto (Mal Waldron with ED and Booker Ervin - The Quest)
5. Status Seeking (Mal Waldron with ED and Booker Ervin - The Quest)
6. The Prophet - (ED live at the Five Spot Vol. 1)
7. Aggression - (ED live at the Five Spot Vol. 2)
2. Booker's Waltz (ED and Booker Little - Memorial Album)
3. Les (ED in Europe vol 2)
4. God Bless the Child (ED in Europe vol 1)
5. My Favorite Things (John Coltrane - Live Trane, the European Tours)
6. So Long Eric (Charles Mingus - Town Hall Concert)
Valt wel op dat er geen nummers van Out to Lunch of andere opnames voor Blue Note opstaan, maar dat zal wel een rechtenkwestie zijn geweest of zo.
En om nog even terug te komen op Joe Farrel:
mijn leraar sax vertelde me dat Joe Farrel nadat hij veel geld had verdiend verslaafd raakte aan gokken. Hij verloor alles inclusief zijn saxofoon en ander materiaal. Hij stierf als zwerver op straat.
Als dit waar is is het heel triest. Hij speelde echt goed en was volgens mij nu nog steeds een perfecte partner voor Chick Corea geweest.
Ik zou trouwens nog wel zo'n Hard Bop plaat van hem als leider willen hebben, hoop dat uik daar een beetje gemakkelijk aan ga komen.
mn laatste aankopen:
Lee Morgan: In search for new land
Blue Mitchell: Down with it
John Coltrane: Live at village vanguard: The master takes
[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 19-01-2004 15:58]
quote:Met daarop Serenade to a Cuckoo dat later nog werd gespeeld door Jethro Tull. Ian Anderson schijnt dan ook een groot liefhebber van Kirk te zijn.
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
.... en nog een Roland Kirk-cd, "I Talk to the Spirits", waarop hij alleen maar dwarsfluit speelt.
quote:hoeveel cd's koop jij per week?
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
Vandaag "The IS Sessions" van Chick Corea gekocht
Dolphy ken ik echter al een tijdje.Ik neem aan dat iemand het waanzinnige album out to lunch in zijn/haar bezit heeft. Zo niet DOEN!
Meesterlijke plaat waar vooral de percussie opvalt
quote:Klopt, lekker album! heeft me helemaal doen overtuigen van Maupin en DeJohnette én Holland niet te vergeten.
Op dinsdag 20 januari 2004 19:18 schreef Zander het volgende:
Vandaag "The IS Sessions" van Chick Corea gekocht (werd volgens mij door iemand (Doff?) aangeraden in het vorige topic), en nog een Roland Kirk-cd, "I Talk to the Spirits", waarop hij alleen maar dwarsfluit speelt. Nog niet veel tijd gehad om alles goed te beluisteren, maar 't klinkt wel okee tot nu toe.
[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 21-01-2004 12:37]
quote:Ha, die tweede cd is inderdaad behoorlijk zware kost, ik heb 'm nu ook halverwege uitgezet. Maar de eerste is erg goed, doet me qua spel en composities ook wel denken aan de Corea-cd "Now he sings, now he sobs", ook een van zijn betere cds, maar dan in pianotrio-bezetting.
Op woensdag 21 januari 2004 12:34 schreef Doff het volgende:
Ben trouwens benieuwd of jij cd'tje 2 aankan , die is voor mij namelijk iets te ontoegankelijk
quote:Ehm, eehm, ehm.. Vergeleken met Summoner valt het wel mee, hoor.
hoeveel cd's koop jij per week?
quote:Ben 'Now he sings, now he sobs' nu aant luisteren (fragmenten op B&N ), klinkt wel leuk. Toch wezenlijk verschil dat hij hier met enkel een bassist en drummer staat. Af en toe heeft die IS Sessions zelfs een beetje iets weg van een (kleine) big band qua geluid.
Op woensdag 21 januari 2004 13:34 schreef Zander het volgende:[..]
Ha, die tweede cd is inderdaad behoorlijk zware kost, ik heb 'm nu ook halverwege uitgezet. Maar de eerste is erg goed, doet me qua spel en composities ook wel denken aan de Corea-cd "Now he sings, now he sobs", ook een van zijn betere cds, maar dan in pianotrio-bezetting.
Wat vind jij trouwens van die 15 minuten durende solo van Coltrane tijdens Inmpressions op Live at the Village VAnguard: The Master Takes?
quote:Je zou eens kunnen luisteren naar Lou Donaldson - Relaxing at Sea Live on the QE2. Geen fluit maar wel gitaar , hammond-orgel , sax en drums.
Op woensdag 21 januari 2004 15:49 schreef nozem het volgende:
[..] Heeft er nog iemand tips in de richting van funky jazz '60s en '70s (stijl Jimmy Smith, Grant Green), met naast blazers ook gitaar, orgel en fluit?
quote:Er zijn in totaal vier verschillende delen van die Blue Break Beats-serie, en het zijn allemaal wel aanraders, volgens mij (ik heb zelf 1,2 en 4). Verder is er ook nog een andere goede reeks verzamelaars, "Pulp Fusion" die ook meer van dat soort muziek bevat (dus idd ook funk en soul).
Op woensdag 21 januari 2004 15:49 schreef nozem het volgende:
Vandaag Blue Breakbeats (ook funk en soul-achtige dingen) en The incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery gekocht en beide albums zijn werelds, tijdje terug ook Root Down van Jimmy Smith gekocht. Heeft er nog iemand tips in de richting van funky jazz '60s en '70s (stijl Jimmy Smith, Grant Green), met naast blazers ook gitaar, orgel en fluit?
Als je op zoek ben naar hele albums van 1 artiest of band, dan kun je de Blue Note-catalogus uit de late jaren 60 / begin jaren 70 verder uitspitten en kom je idd bij artiesten als Grant Green ("Alive" is wel een topper in het genre) of Donald Byrd uit, die ook op die verzamelaars staan. Verder (als je 't nog niet kent) denk ik dat je Herbie Hancock's jazzfunk-werk uit de 70's ook wel goed vindt, mn. albums als Headhunters, Thrust, Fat Albert Rotunda, etc.
Oh ja, voor iedereen nog een reminder: Morgenavond is die Nina Simone-docu bij de NPS.
quote:Ik heb deze cd niet (wel de andere VV-cd), maar volgens mij heb ik deze versie op een andere Coltrane-cd staan, zal er nog ff naar kijken want ik heb een hoop verschillende uitvoeringen van Impressions, en anders haal ik ze door elkaar.
Wat vind jij trouwens van die 15 minuten durende solo van Coltrane tijdens Inmpressions op Live at the Village VAnguard: The Master Takes?
quote:Krijg binnenkort als het goed is van hen de Bubblehouse Maxi-single binnen.
Op donderdag 22 januari 2004 10:05 schreef Anotsu het volgende:
Ook het album "A Go Go" van John Scofield met Medeski, Martin & Wood is een aanrader.
Anyway, ik heb ook een paar MMW-cds, die zijn inderdaad ook wel erg okee. Die Scofield-cd is idd goed, maar hun andere werk vind ik over het algemeen ook erg goed te pruimen.
quote:Ja, uiteraard.
Op donderdag 22 januari 2004 14:11 schreef Zander het volgende:
Speelt John Zorn daar op mee of zo?Anyway, ik heb ook een paar MMW-cds, die zijn inderdaad ook wel erg okee. Die Scofield-cd is idd goed, maar hun andere werk vind ik over het algemeen ook erg goed te pruimen.
John Zorn is mijn jazz-leidraad.
quote:Heb gisteren op school de hele middag naar de jazz-zender van DI zitten luisteren (was vergeten cds mee te nemen ), maar die draait inderdaad toch wel erg aardige muziek. Lekker veel Mingus, Miles en Coltrane.
Op zaterdag 17 januari 2004 14:48 schreef vosss het volgende:
Ik heb nu http://www.digitallyimported.com/wma/jazz.asx opstaan, maar ik neem aan dat die URL wel al bekend was bij jullie?
quote:Ik ken Lift Every Voice niet , en misschien moeten we dat inderdaad ook maar zou houden. Donald Byrd heeft op Blue Note ook een cd met een compleet gospel-koor , A New Perspective. Er zijn andere BlueNote's die ik nog niet ken en waarschijnlijk veel beter bij mijn smaak aansluiten.
Op zaterdag 24 januari 2004 14:55 schreef Doff het volgende:
Heb nog even geluisterd naar Andrew Hill - Lift your voices (of iets dergelijks) en kwam erachter dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd , ik weet niet of iemand dat album kent, maar er wordt ook gebruik gemaakt van een klein koor. Klinkt heel apart, tis eigenlijk het eerste jazz (Hard Bop-Post Bop) album met een aantal vocalen dat ik ooit in mn leven heb gehoord.
quote:Maar niet meteen Andrew Hill afschrijven, hoor! Point of Departure bijvoorbeeld is geweldig.
Op zaterdag 24 januari 2004 14:55 schreef Doff het volgende:
Net weer eventjes naar Kroese geweest om vervolgens Lenny Tristano - Lenny Tristano quartet en Wayne Shorter -All seeing eye aan mn collectie toe te kunnen voegen.
Heb nog even geluisterd naar Andrew Hill - Lift your voices (of iets dergelijks) en kwam erachter dat dat niet helemaal voor mij is weggelegd , ik weet niet of iemand dat album kent, maar er wordt ook gebruik gemaakt van een klein koor. Klinkt heel apart, tis eigenlijk het eerste jazz (Hard Bop-Post Bop) album met een aantal vocalen dat ik ooit in mn leven heb gehoord.
Ook Joe Farrel - Sonic text besteld ( )
quote:Zeker niet !
Op zaterdag 24 januari 2004 17:19 schreef Mahavishnu het volgende:[..]
Maar niet meteen Andrew Hill afschrijven, hoor! Point of Departure bijvoorbeeld is geweldig.
Nu ik de namen Dolphy en Davis zo opratel schiet me ook de naam Mal Waldron (pianist) te binnen. Kent iemand wat werk van em?
[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 24-01-2004 18:48]
Het viel me op dat saxofonisten op de tenor vaak ook sopraansax kunnen spelen (denk aan John Coltrane, Wayne Shorter, Joe Farrel enz.) en dat altsaxofonisten bijna nooit tenor of sopraan spelen maar wel bijvoorbeeld (bas)clarinet (denk aan Eric Dolphy, Anthony Braxton).
Vraag me af hoe dat komt .
En het klopt dat inderdaad veel saxofonisten (met name volgens mij altsaxofonisten) fluit spelen. Maar zo kan ik nog wel ff doorgaan
Erg leuke muziek. Niet super wild of ongelooflijk complex. Het luistert lekker weg. Van allmusic krijgen alle albums 4 sterren. Heb nu de cd's "Miss Ann" en "Daylight" (hun laatste) liggen. Respectievelijk verschenen in 1995 en 1997. Pigpen bestaat uit Wayne Horvitz (toetsen), Fred Chalenor (bas), Briggan Krauss (saxofoon) en Mike Stone (drums).
Wayne Horvitz's group Pigpen pushes the limits of the small avant-garde combo saxophone, keyboard, bass and drums taking it noisy, jarring new frontiers. Equal parts rock and free jazz, V as in Victim is a weird journey through a number of styles and sounds there's some grooves, some soundscapes and some brutally dissonant variations on free jazz. More often than not, the excursions are successful.
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mij aan de hand van dit lijstje cd's tips kunnen geven. Kostte me wel even wat tijd, dus kom maar op
John Coltrane -Giant Steps,
My favourite things,
Live at Village Vanguard The Master Takes
Chick Corea - Tones for Joans Bones,
The Complete IS Sessions
Lenny Tristano -Lenny Tristano
Wayne Shorter - The All Seeing Eye,
Alegría
The Blue Mitchell Quintet -Down With It
Stanley Clarke -Live at the Greek
Dexter Gordon -The Classic Blue Note Recordings
Andrew Hill -Passing Ships
Joe Farrel - Sonic Text
Dave Holland, Jack DeJohnette,
Herbie Hancock, Pat Metheny -Virtual Realities Live Miles Davis -Kind of Blue,
Porgy and Bess
Eric Dolphy -Live at the Five Spot vol. 1,
Original Jazz Classics Collection
Rashaan Roland Kirk - Kirks Work
Jackie McLean -Jacknife,
The Jackie Mac Attack Live
Freddie Hubbard -Straight life,
Hub Cap
Steve Coleman & 5 Elements -World Expansion
Greg Osby - Zero,
Black Book
Strata Insitute - Transmigration
Ornette Coleman -Free
Herbie Hancock -Head Hunters,
Future 2 Future (DVD) Max Roach -Parisian Sketches
Charles Mingus -1959
Sonny Rollins -Saxophone Colossus,
Tenor Madness
Sonny Clark -Sonnys Crib
Donald Byrd -The Transition Sessions
Lee Morgan -In Search For New Land
Cassandra Wilson - Travelling Miles
Michael Brecker Quintet -Wide Angels
Horace Silver -Song For My Father
Stand Getz, Joao Gilberto -Getz/Gilberto
Marcus Miller -M2
Enrico Rava -Shades of Chet
The Cannonball Adderley Quintet -Mercy, Mercy, Mercy!
In bestelling:
Joe Henderson -The Kicker
Grachan Moncur III - Some Other Stuff
Wayne Shorter -Juju
McCoy Tyner -Together
Booker Little -Out Front
quote:Mooie lijst, breede smaak
Op maandag 2 februari 2004 14:11 schreef Doff het volgende:
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mij aan de hand van dit lijstje cd's tips kunnen geven.
In een beetje moderne jazz verzameling mogen Art Blakey & the Jazz Messengers niet ontbreken. Albums als Mosaic , the Big Beat en A Night in Tunesia kun je vast wel waarderen. ( met Wayne Shorter)
Paar gitaristen er bij misschien voor nog meer afwisseling : Kenny Burrell - Blue Lights of Midnight Blue , of misschien Idle Moments van Grant Green .
Of was je meer naar op zoek naar andere cd's van genoemde mensen ?
De lijstje met Dolphy en Mingus zijn recentelijk vast nog wel langsgekomen.
Cannonball Adderley kan ik ook altijd erg waarderen. Mercy Mercy Mercy is inderdaad een van de betere, ook leuk zijn Sometin' Else ( met Miles en Art Blakey) , en Things are getting better ( met Milt Jackson) .
En je hebt nog helemaal niks van Thelonious Monk, Charlie Parker en Dizzy Gillespie. Om maar eens wat te noemen.
quote:Bedankt!
Op maandag 2 februari 2004 19:49 schreef fripper het volgende:[..]
Mooie lijst, breede smaak
In een beetje moderne jazz verzameling mogen Art Blakey & the Jazz Messengers niet ontbreken. Albums als Mosaic , the Big Beat en A Night in Tunesia kun je vast wel waarderen. ( met Wayne Shorter)
Paar gitaristen er bij misschien voor nog meer afwisseling : Kenny Burrell - Blue Lights of Midnight Blue , of misschien Idle Moments van Grant Green .
Of was je meer naar op zoek naar andere cd's van genoemde mensen ?
De lijstje met Dolphy en Mingus zijn recentelijk vast nog wel langsgekomen.
Cannonball Adderley kan ik ook altijd erg waarderen. Mercy Mercy Mercy is inderdaad een van de betere, ook leuk zijn Sometin' Else ( met Miles en Art Blakey) , en Things are getting better ( met Milt Jackson) .En je hebt nog helemaal niks van Thelonious Monk, Charlie Parker en Dizzy Gillespie. Om maar eens wat te noemen.
A night in tunesia van Art Blakey was ik vergeten , die heb ik ook nog (de Bluebird versie). Op zich wel een leuk album. The Big Beat en Mosaic lijken me hele mooie. Neig eerder naar Mosaic vanwege Wayne Shorter, Cedar Walton, Freddie Hubbard en Curtis Fuller (met dank aan allmusic.com ).
Van Grant Green heb ik laatst in Kroese 'First Session' geluisterd en t overtuigde me niet helemaal. Ik denk dat ik dan onder de gitaristen meer het geluid van en Joe Pass kan waarderen. Ooit wat gehoord van hem samen met Ella Fitzgerald, dat klonk heel gaaf.
De recensie van Idle Moments ziet dr trouwens ook leuk uit, net als de aanwezigheid van Hutcherson en Henderson.
En 't klinkt misschien heel raar . Maar ik hou niet van Parker, ook niet van Gillespie en ook niet van Ellington. Op een of andere manier slaat dat niet echt aan bij mij. Zal wel aan mij liggen
Verder kun je natuurlijk ook nooit een buil vallen aan meer werk van Miles (vooral zijn vroege jaren 60-werk met het Quintet), Coltrane, Mingus en Dolphy. Of misschien wat meer piano-triowerk van Oscar Peterson, Bill Evans, Ahmad Jamal, Keith Jarrett etc, dat kan ik iig zelf wel waarderen.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 03-02-2004 16:35]
quote:
Misha Mengelberg bij Vrije Geluiden zondag 22 februari 2004 11:00 Net 3
Misha Mengelberg in gesprek met Hans Flupsen over carriere, muziek, politiek.
Vandaag is Misha Mengelberg te gast in Vrije Geluiden. De oervader van de geïmproviseerde muziek in Nederland. Mede oprichter van de Instant Composer Pool. Misha Mengelberg: pianist, componist, performer, organisator, agitator en dat ook allemaal weer niet. Veel bijzonder archiefmateriaal ook o.a. van de pianospelende poes van Mengelberg.
quote:
23:42 - 00:38 NPS Jazz: RH Factor (NPS)
Registratie van het concert dat trompettist Roy Hargrove en zijn band gaven op het afgelopen North Sea Jazz Festival. Samen met zijn band de RH Factor combineert hij soul, funk, dance en jazz
Supervrolijk en funky (als dat het goede woord is). Erg leuke muziek om te luisteren.
Ja, Hij speelt erop mee.
Square Dance bestaat uit Thomas Jordi - Bas, Jojo Mayer - Drums, Roland Philipp - Saxofoon, J.Z. - Altsaxofoon, Harald Haerter - Gitaar. Eerste nummer zit ook nog zang.
Sun Ra - Supersonic Jazz
John Coltrane - The Complete Africa/Brass sessions
Charles Mingus - The Black Saint & The Sinner Lady
Medeski, Martin & Wood - Combustication
De laatste had ik al een keer op NSJ gezien, daar was ik helemaal ondersteboven van maar ik was hun naam vergeten.... Gelukkig weer gevonden!
Hij is verdomme een van de beste gitaristen (in mijn ogen) aller tijden
misschien een tip?
quote:Wat uitgebreider op Zander's uitleg ingaande: Saxen zijn afwisselend in Bb en Eb gestemd;
Op vrijdag 30 januari 2004 13:09 schreef Doff het volgende:
Het viel me op dat saxofonisten op de tenor vaak ook sopraansax kunnen spelen (denk aan John Coltrane, Wayne Shorter, Joe Farrel enz.) en dat altsaxofonisten bijna nooit tenor of sopraan spelen maar wel bijvoorbeeld (bas)clarinet (denk aan Eric Dolphy, Anthony Braxton).
Vraag me af hoe dat komt .
Dus kun je dezelfde vingerzettingen gebruiken op bv. een sopraan en een tenor (alleen het octaaf waarin je speelt is anders). Van sopraan naar alt (of in jouw geval van alt naar tenor) moet je transponeren, resp. een kwint en een kwart omlaag. En transponeren op een sax schijnt lastig te zijn.
Dat een instrument in bv. Eb ipv. C is gestemd, wil zeggen dat als een gitarist of pianist ('C'-instrumenten) een stuk in de toonsoort Eb ziet staan (3 mollen), het voor een altsaxofonist als het ware in C (geen voortekens) staat (de saxofonisten gebruiken dan ook andere bladmuziek). Daarom staan veel jazz-stukken ook in Bb of Eb, om het de blazers makkelijk te maken en de andere musici te irriteren.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 06-02-2004 21:21]
quote:Nog steeds geen nieuws over Arrow Classic Jazz ......
Op maandag 8 december 2003 19:49 schreef Zander het volgende:
.. en weet iemand hoe het zit met die Arrow Classic Jazz - zender die onlangs een etherfrequentie heeft gekregen? Volgens het persbericht zouden ze in december beginnen met uitzenden.
[..]
Zoveel gedoe om die frequenties, en dan doen ze er niks mee. Onbegrijpelijk.
quote:Ik heb 'm toch wel een aantal keer zien langskomen in de afgelopen 3 topics.
Ik mis toch echt wes montgomery in dit topic .....
Morgen ga ik trouwens naar het Eric Vloeimans trio (met Ernst Reijseger) kijken.
quote:Zo, dat was weer erg aangenaam, spannende en inventieve muziek. Ik heb ook nog even een praatje staan maken met Ernst Reijseger, erg aardige kerel en inderdaad ook een genot om naar te kijken/luisteren als hij speelt.
Morgen ga ik trouwens naar het Eric Vloeimans trio (met Ernst Reijseger) kijken.
quote:Blij dat het je is bevallen. Ernst is inderdaad een goeie kerel. Je ziet dat-ie vanuit z'n tenen meent wat-ie speelt. En daar gaat het om.
Op zondag 8 februari 2004 19:11 schreef Zander het volgende:
[..] Zo, dat was weer erg aangenaam, spannende en inventieve muziek. Ik heb ook nog even een praatje staan maken met Ernst Reijseger, erg aardige kerel en inderdaad ook een genot om naar te kijken/luisteren als hij speelt.
For the uninitiated: cellist Ernst Reijseger en trompettist Eric Vloeimans behoren IMHO tot de meest inventieve jazzers van ons land, en dan samen in 1 groep (waarvan gitarist Anton Goudsmit ook niet mis is). Da's puur genieten. 't Is muziek in een 'intimate setting'; waarbij indruk maken niet van belang is (gelukkig..). Het gaat om de gezamelijke jacht naar muziek, het groepsproces staat voorop.
Wat plaatjes van zo'n intiem concert:
..waarvan de laatste wellicht als 'slechte reclame' wordt opgevat. Niettemin: gaat dat zien als je de kans krijgt.
Oh ja - het trio heet Fugimundi. Thema: "Het mag ook leuk zijn. Improvisatie met avontuur." Als het goed is komt er deze maand een CD van uit (onder Vloeiman's naam, met Fugimundi als titel; of onder de trionaam met de titel Boom Petit - heb beide mogelijkheden aangekondigd gezien..).
Keep an eye out for it.
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 10-02-2004 16:20]
quote:Volgens mij heb ik ze ook eens gezien! Erg goed inderdaad!
Op dinsdag 10 februari 2004 14:23 schreef Philosocles het volgende:
Niettemin: gaat dat zien als je de kans krijgt.
Hier maakt een vriend van mij allemaal jazzfoto's en zet ze erop, ik heb de layout gedaan ----> www.jazzfoto.tk
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 12-02-2004 22:21]
quote:Vandaag Moon Germs van Joe Farrell gekocht...Die is best wel OK !
Op zaterdag 24 januari 2004 14:55 schreef Doff het volgende:
[..]
Ook Joe Farrel - Sonic text besteld ( )
quote:Hmm, hier heb ik ook al een paar keer mee in mijn handen gestaan bij de platenboer, toch maar eens oppikken dan.
Op vrijdag 13 februari 2004 01:10 schreef fripper het volgende:
Vandaag Moon Germs van Joe Farrell gekocht...Die is best wel OK !
Met Herbie Hancock, Stanley Clarke en Jack DeJohnette.
Wel vandaag een stapeltje van die goedkope semi-legale "A Jazz Hour With" - cdtjes gekocht, die altijd bij V&D in de uitverkoopbak liggen. Gezien de prijs van die dingen staan er toch wel erg leuke opnames op. Een van de cd's is een live-opname van Mingus met een hele mooie lange versie van "Fables of Faubus" er op.
quote:[Eek the Cat-mode] It never hurts to help, kumbayah.. [/Eek]
[quote]Op donderdag 12 februari 2004 22:13 schreef Seborik het volgende:
Bedankt voor de MMW - Uninvinsible tip, Zander.
Autoradio's aller landen verenigt u! 90.7 FM!
quote:Goeie keuze! ik denk dat ik em morgen ook maar ga bestellen. Ben trouwens ook redelijk overtuigd geraakt van Stanley Clarke op akoustische bass. Te horen op 'Together' van McCoy Tyner, geweldige cd. Waar heb je em gekocht?
Op vrijdag 13 februari 2004 01:10 schreef fripper het volgende:[..]
Vandaag Moon Germs van Joe Farrell gekocht...Die is best wel OK !
Met Herbie Hancock, Stanley Clarke en Jack DeJohnette.
Gisteren ook Grachan Moncur III - Some other stuff binnen gekregen. Supercd. Misschien zelfs een van de mooiste cd's uit het jazzgenre die ik in mn bezit heb. Goeie avant garde, zonder daarbij in een al te free jazzy geluid te vallen. Moet me denken aan bepaalde platen van Wayne Shorter. Niet zo gek, want deze speelt er zelf ook op mee .
Het mooiste van dit album zijn de onderonsjes tussen Moncur en Shorter en die van Cecil McBee en Tony Williams (nummertje 5), wat kan die man drummen. Had em besteld via bol.com en werd vrij snel geleverd (3 weken). Een echte, echte aanrader
Wayne Shorter heeft als ik het goed begrepen heb afgelopen week een Grammy Award voor Alégria ontvangen. Grappig om hem in het rijtje Beyoncé, Eminem, Outkast en dergelijken te zien staan.
Mn leraar sax raadde me laatst www.di.fm aan. Ze zenden ook modern jazz uit. Te horen waren gister bijvoorbeeld: Miles Davis, Archie Shepp, Jimmy Giuffre, Charles Mingus en Sun Ra.
[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 13-02-2004 18:23]
quote:Ik ga morgen wel even een stukje autorijden om hem te testen.
Op vrijdag 13 februari 2004 17:04 schreef Rosnesda het volgende:
Autoradio's aller landen verenigt u! 90.7 FM!
quote:
Arrow 90.7 FM nog deze maand van start
Nog voor het einde van de maand zal Arrow 90.7 FM van start gaan. Dat meldt Dutchmedia Web Log. Ad Ossendrijver, sterke man achter het project, bevestigt dat dit de naam wordt van het nieuwe landelijke jazz- radiostation. In eerste instantie zal vooral non stop muziek worden uitgezonden en zal men toewerken naar de definitieve lancering in de loop van februari. Arrow Rock Radio zal op de middengolf (675 kHz) en op de kabel blijven uitzenden.Alhoewel het kavel voor jazz en/of klassiek is toebedeeld (97 % tussen 07.00 en 19.00 uur verplicht), stelt Ossendrijver dat de eerste periode voor het 'fijn slijpen' zal worden gebruikt. Er zal 'overwegend jazz' worden uitgezonden. Het is nog niet duidelijk wat er in de avonduren zal gebeuren. Ook over mogelijk gepresenteerde uitzendingen is nog niks bekend. Wel wordt de naam van Hans Dulfer gefluisterd die nu bij BusinessNieuws Radio het programma BusinessNieuws JAZZRadio presenteert op de maandagavond.
Arrow 90.7 FM zal geleidelijk aan het ethernetwerk in gebruik nemen. De 90.7 MHz Lopik-zender (100 kW) zal als een van de eerste worden aangezet. Het ethernetwerk van Arrow 90.7 FM heeft een totaalbereik van 49 %. Men is overigens ook bezig met het verkrijgen van kabeldekking.
PJ
Bron: Dutchmedia Web Log
Vrijdag 23 januari 2004
quote:Zeker, ik luister op school vaak naar de jazz-zender van DI. Erg lekker vaak, en ik krijg er ook regelmatig ideeen voor nieuwe cds. Gisteren hoorde ik daar bijv. nog een geweldig nummer van Pharoah Sanders, "Morning Prayer" van de cd "Thembi". Ik gelijk naar de platenzaak 's middags, maar ze hadden 'm niet. Dan maar bestellen.
Op vrijdag 13 februari 2004 18:13 schreef Doff het volgende:
Mn leraar sax raadde me laatst www.di.fm aan. Ze zenden ook modern jazz uit. Te horen waren gister bijvoorbeeld: Miles Davis, Archie Shepp, Jimmy Giuffre, Charles Mingus en Sun Ra.
Van die Arrow-zender werd ik net nog niet erg vrolijk, moet ik zeggen. Ik dacht dat ze jazz zouden draaien, maar elke keer als ik 'm aanzet hoor ik arrenbie. Misschien wordt 't nog wat...
quote:Gelukkig moest ik niet zo ver. 3 nummers gehoord, 3 keer niks !
Op vrijdag 13 februari 2004 22:05 schreef fripper het volgende:Ik ga morgen wel even een stukje autorijden om hem te testen.
quote:Wat een goede tip, zeg. Zit nu ook al een tijdje te luisteren. Bedankt!
Op vrijdag 13 februari 2004 18:13 schreef Doff het volgende:[..]
Mn leraar sax raadde me laatst www.di.fm aan. Ze zenden ook modern jazz uit. Te horen waren gister bijvoorbeeld: Miles Davis, Archie Shepp, Jimmy Giuffre, Charles Mingus en Sun Ra.
En nu Dolphy
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 14-02-2004 16:57]
Ik ga vanavond eens kijken of ze bij Arrow ook wat meer spannende muziek draaien (vast ijdele hoop). Beetje flauw, maar ik denk dat ik ze anders maar eens een mailtje ga sturen of zo.. 't valt me echt vies tegen tot nu toe.
(Maar dat wil niet zeggen dat er niks over te schrijven valt...)
quote:Zoals ook deze reactie:
Op zaterdag 14 februari 2004 17:07 schreef Zander het volgende:
Het commentaar bij de nummers door luisteraars is vaak ook hoogst vermakelijk (vooral bij alles van Cecil Taylor, Albert Ayler, Sun Ra of andere 'lastige' muziek). Bijv hier
quote:
Een tijdje terug stond er op DI Forums het volgende:
I want to hear jazz, not random noise with a bit of sax. There's a difference between jazz and smashing your fists on a synthesisor randomly.
Geweldig, maar volgens mij is het afgelopen
quote:Bedankt he !
Op zondag 15 februari 2004 20:51 schreef Rosnesda het volgende:
Ben ik de enige die nu zo van George Duke aan het genieten is, op Nederland 3?Geweldig, maar volgens mij is het afgelopen
quote:Ik had het ook gemist, ware het niet dat ik toevallig langszapte. Volgende keer beter
Op zondag 15 februari 2004 20:55 schreef fripper het volgende:[..]
Bedankt he !
(gemist inderdaad)
quote:De naam is ondertussen veranderd van Arrow Jazz naar Arrow 90.7 FM. Dat is geen hoopvol teken. We wachten het nog maar even af, 1 maart gaat het echt van start ....
Op zondag 15 februari 2004 20:52 schreef Rosnesda het volgende:
Over Arrow: het zijn testuitzendingen. Geef het tijd, komt helemaal goed
alvast bedankt!
Hij heeft begin juli nog wel een gaatje in z'n agenda :
http://www.tonybennett.net/
[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 15-02-2004 21:37]
quote:ja daar heb ik ook al vaak op gekeken, maar misschien dat jullie nog wistten of ie hierheen kwam!
Op zondag 15 februari 2004 21:34 schreef fripper het volgende:
Geen idee : Het nieuwe programma van North Sea wordt 11 mei bekend gemaakt. Even geduld dus ....
Hij heeft begin juli nog wel een gaatje in z'n agenda :
http://www.tonybennett.net/
Op die Digitally Imported valt het wel op dat er over het algemeen veel van de zelfde albums langs komen (elk leuk nummer dat ik hoor zoek ik meteen op bij allmusic.com ). Overigens alles behalve hinderlijk, want het zijn heel mooie albums. Zo heb ik Soothsayer van Wayne Shorter al minstens drie keer voorbij zien komen en wat van de Mu sessions van Don Cherry. Laatste is volgens mij de moiete waard om es op te zoeken .
waar die in Nederland gaat optreden misschien?
Bitches Brew vond ik ook wel taaie kost toen ik die plaat voor het eerst hoorde, eigenlijk. Maar tegenwoordig kan ik die jaren 70-fusion van Miles wel waarderen, beter dan wat hij in de jaren 80 deed iig.
Zoek maar eens het nummer "where am I going" of "Brother to brother" op van de cd live in montreal.
Helemaal geweldig!!
quote:De muziek uit de jaren '80 van Davis wordt over het algemeen toch ook als zijn slechtere werk gezien? Ik weet niet of je doelt op die muziek met wat rap invloede enzo, maar daar hoor ik nooit zulke goede dingen over. Ik ken het overigens niet hoor
Op woensdag 18 februari 2004 21:35 schreef Zander het volgende:
Hmm, ik heb 'm even aangezet, maar wat ik nu hoor (een duet met een pianist) vind ik ook niet erg overtuigend, moet ik zeggen.Bitches Brew vond ik ook wel taaie kost toen ik die plaat voor het eerst hoorde, eigenlijk. Maar tegenwoordig kan ik die jaren 70-fusion van Miles wel waarderen, beter dan wat hij in de jaren 80 deed iig.
quote:Nog steeds op zoek naar Unit Structures. Ik heb nog niks van hem. Komt nog wel !
Op woensdag 18 februari 2004 23:08 schreef Yenti het volgende:
Zijn er ook liefhebbers van Cecil Taylor in the house?
quote:De 80s van Miles wordt verschillend tegenaan gekeken. Sommigen zeggen dat hij toen alleen maar concessies heeft gedaan om maar weer aan de bak te komen (ook met het non-argument 'dat is toch geen jazz?'), terwijl anderen er compleet lyrisch over zijn. Feit is dat Tutu (eigenlijk meer een Marcus Miller dan een Miles Davis plaat) van Miles weer een millionseller maakte, en hij zijn broad appeal uit de 50s weer even terugkreeg. Je kunt stellen dat Miles in de 80s gewoon hetzelfde deed als wat jazz 'altijd' al deed: improviseren op een basis ontleend aan de populaire muziek van een bepaald tijdperk (letterlijk voorbeeld: Miles' versie van Michael Jackson's Human Nature).
Op woensdag 18 februari 2004 22:22 schreef Doff het volgende:
[..] De muziek uit de jaren '80 van Davis wordt over het algemeen toch ook als zijn slechtere werk gezien? Ik weet niet of je doelt op die muziek met wat rap invloede enzo, maar daar hoor ik nooit zulke goede dingen over. Ik ken het overigens niet hoor
Op die 'rap' plaat (Doo Bop) doet-ie dat ook, maar dan op een basis gelegd door Easy Mo Bee. Sommigen vinden die plaat een 'onwaardig einde'; het werd nl. zijn laatste studioplaat. Maar wat mij betreft was Miles gewoon aan het experimenteren (met goeie en wat mindere nummers) en ging-ie onderwijl toevallig dood. Hij heeft het niet eens af kunnen maken. Twee nummers zijn dan ook om oudere solo's van Miles heengebouwd; Mystery en High Speed Chase.
MP3 bron: www.milesdavis.com/music.htm
[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 19-02-2004 11:13]
Bij Boudisque in Utrecht ( voorheen Ear & Eye ) . In de bak 2 voor 17 euro of. Moest ik er helaas ook nog een Ornette Coleman bijkopenquote:Op vrijdag 13 februari 2004 18:13 schreef Doff het volgende:
Goeie keuze! ik denk dat ik em morgen ook maar ga bestellen. Ben trouwens ook redelijk overtuigd geraakt van Stanley Clarke op akoustische bass. Te horen op 'Together' van McCoy Tyner, geweldige cd. Waar heb je em gekocht?
"Helaas" ?quote:Op vrijdag 27 februari 2004 22:52 schreef fripper het volgende:
[..]
Bij Boudisque in Utrecht ( voorheen Ear & Eye ) . In de bak 2 voor 17 euro of. Moest ik er helaas ook nog een Ornette Coleman bijkopen
quote:Op vrijdag 27 februari 2004 22:54 schreef Seborik het volgende:
[..]
"Helaas" ?
Staan die bakken dan ook in de jazzafdeling met 2 voor zoveel?
Ik heb em al gekocht . Wel grappig cd'tje, maar niet denderend vind ik. Ik had al eerder Sonic Text van Farrell gekocht en ik vind dat een leukere plaat. Die klinkt wel een stukje gelikter, maar wel heel leuk. Bovendien is hij daar ook te horen op de tenor en op dat instrument vind ik hem het best. Hubbard die er ook op meespeelt maakt natuurlijk ook veel goed . Ik had em trouwens gekocht (besteld) bij Kroese in Arnhem. Daar hoor ik nooit iemand over maar ze hebben wel degelijk een heel mooi jazzaanbod. Schijnt ook in Nijmegen te zitten, maar daar ben ik nog nooit geweest.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 22:52 schreef fripper het volgende:
[..]
Bij Boudisque in Utrecht ( voorheen Ear & Eye ) . In de bak 2 voor 17 euro of. Moest ik er helaas ook nog een Ornette Coleman bijkopen
Ik heb gekeken. Was erg leuke documentaire. Vooral Elvin Jones vond ik mooi typ .quote:Op zondag 29 februari 2004 11:04 schreef Drimzef het volgende:
Nu een documentaire over John Coltrane op Nederland 3!
Alleen de laatste vijf minuten gezien. .quote:Op zondag 29 februari 2004 11:04 schreef Drimzef het volgende:
Nu een documentaire over John Coltrane op Nederland 3!
Voor zover ik weet is er alleen: Jazz Casual.quote:Op zondag 29 februari 2004 12:51 schreef Zander het volgende:
Ik moet eens achterhalen of er ook een DVD van een compleet Coltrane-concert o.i.d. bestaat.
This is your lucky day, je kunt de hele uitzending deze week (?) namelijk nog hier bekijken:quote:Op zondag 29 februari 2004 12:46 schreef Mahavishnu het volgende:
Alleen de laatste vijf minuten gezien. .
Ah, geweldig! Bedankt!quote:Op zondag 29 februari 2004 21:52 schreef Zander het volgende:
[..]
This is your lucky day, je kunt de hele uitzending deze week (?) namelijk nog hier bekijken:
http://www.op.tv/index.php?categorie=muziek
en dan het Real-icoontje bij "Vrije Geluiden" kiezen. Het beeld en geluid is behoorlijk goed voor een livestream.
Die optredens van Shepp en Hill trekken me ook het meest aan. Deze zullen ook niet zo heel vaak in Nederland te zien zijn denk ik. Greg Osby heeft trouwens ook leuke dingen gedaan. Je moet er wel van houden, het gaat allemaal een beetje richting die ze op allmusic.com 'M-Base' noemen. Ik heb onder andere een album van hem samen met Steve Coleman (altsax) en Von Freeman (tenorsax). Die laatste kende ik voorheen nog niet maar hij heeft echt een heel mooi geluid. Album heet trouwens Strata Institute, als je em ergens kan vinden erg de moeite waard.quote:Op woensdag 3 maart 2004 12:16 schreef Zander het volgende:
Hmm, ik moet maar naar Amsterdam verhuizen, zo te lezen. Daar gebeurt 't allemaal.
Die concerten van Andrew Hill en Archie Shepp lijken me wel interessant, even in de gaten houden. Bugge Wesseltoft heb ik al een keer live gezien, maar dat is niet helemaal mijn ding, moet ik zeggen.
Ik vond gisteren trouwens nog een aardige site over de geschiedenis van de jazz in Nederland: http://www.jazzarchief.nl . Best interessant om te lezen.
Gezien.. nou ja gedeeltelijk. Ik ben er helaas middenin gevallen, dus heb het niet helemaal kunnen zien..quote:Op zondag 29 februari 2004 11:04 schreef Drimzef het volgende:
Nu een documentaire over John Coltrane op Nederland 3!
Kijk, dat is leuk. Vorig jaar was dat inderdaad een erg aardige aflevering, mooi dat ze er een vervolg op hebben gemaakt. Mocht eerlijk gezegd ook wel weer eens, wat 'echte' jazz bij de NPS, hoewel ik het op zich meestal wel een aardig programma vind.quote:Op woensdag 3 maart 2004 15:49 schreef Doff het volgende:
Dit stond nog in een mailte dat ik van NPS nieuwsbrief of iest dergelijks kreeg , klinkt leuk:
• April: Jazz Kelder - Unieke opnames uit het archief
Jazzpuristen opgelet! Vorig jaar zond NPS Jazz een programma uit met opnames uit het archief van de Publieke Omroep. De reacties waren overweldigend. Reden om dit jaar maar liefst 5 afleveringen met unieke jazzopnames te laten zien.
En zondag 21 maart is er een documentaire over jazzpianist Bill Evans (my favorite) te zien bij Vrije Geluiden. Kreeg ook nog mail van de VPRO, de uitzending over Misha Mengelberg is nu wel te zien op de site.quote:
Henry Grimes, David Murray & Hamid Drake
Zaterdag 27 maart
Locatie: SJU Jazzpodium
David Murray tenorsax en basklarinet / Henry Grimes contrabas / Hamid Drake drums
Midden jaren zestig was de op Juilliard opgeleide bassist Henry Grimes een sleutelfiguur in jazz-avantgardekringen. Grimes speelde op baanbrekende platen van Cecil Taylor, Albert Ayler, Don Cherry en Pharaoh Sanders en was verder te horen op platen van Charles Mingus, Thelonious Monk, John Coltrane, Sonny Rollins, Archie Shepp, Gerry Mulligan, Miles Davis, Benny Goodman, Lee Konitz en vele anderen. Grimes' handelsmerk was een combinatie van Oosters getint strijkwerk en stevig pizzicato plukken, op basis van een klassieke techniek. In de vroege jaren zeventig had Grimes het met de toenmalige New Yorkse jazz gehad en zocht de zon op, om vanuit een eenkamer-appartement in Los Angeles zich voornamelijk te profileren als conciërge en bouwvakker, nadat hij, vanwege geldproblemen, zijn contrabas verkocht had. Ruim 30 jaar leefde Grimes als een kluizenaar, niet op de hoogte van het overlijden van veel van zijn voormalige companen als Albert Ayler, evenmin bekend met het verschijnen van zijn werk op c.d. en zelfs niet bekend met het verschijnsel c.d. an sich. Het was bepaald niet onlogisch dat velen veronderstelden dat Grimes inmiddels het tijdelijke met het eeuwige verwisseld had. Totdat Grimes vorig jaar door een bevlogen jazzfan herontdekt werd en collega William Parker een goede bas beschikbaar stelde.
Ondanks de "verloren" jaren heeft de inmiddels 66-jarige Grimes geen spijt: "I'm working on straightening things out now. But I'm back for good.", zoals hij de New York Times recentelijk toevertrouwde. Het bovenstaande lijkt in meerdere opzichten een waarborg voor wat een historisch concert belooft te worden. En dan hebben we het nog niet gehad over de twee andere leden van het Grimes-trio, David Murray en Hamid Drake, ieder voor zich al een reden om dit concert te bezoeken.
En of je meer gaat zeggen.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 21:52 schreef YabYum het volgende:
15 september 2005. Meer zeg ik niet. .
weet jij misschien wanneer (ongeveer?)quote:Op maandag 8 maart 2004 12:59 schreef Mister_Slide het volgende:
De losse kaarten gaan helaas later in de verkoop...
Ik heb geen idee, je kan denk ik gewoon het beste met het concertgebouw bellen. Die hebben op veel vragen antwoordenquote:Op maandag 8 maart 2004 22:30 schreef Echoes het volgende:
[..]
weet jij misschien wanneer (ongeveer?)
En hoe kan ik het beste kaartjes kopen, via hun site of ticketservice?
Moet haast wel he .quote:Op maandag 8 maart 2004 18:20 schreef fripper het volgende:
Mooie cd, Friday Night in San Francisco. Het trio heeft nog twee cd's gemaakt, die ik (nog) niet ken. Zullen vast ook wel mooi zijn
[afbeelding]
[afbeelding]
zou jammer zijnquote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:04 schreef fripper het volgende:
Voor zover ik weet zijn er geen duo albums van deze heren.
Ik had ook al het een en ander van Potter gelezen. Klonk allemaal erg aantrekkelijk . Vooral zijn werk met Dave Holland lijkt me mooi.quote:Op woensdag 10 maart 2004 23:04 schreef Zander het volgende:
Chris Potter vind ik zelf wel goed, voor zover ik zijn werk ken. In ieder geval waren zijn laatste cd "Traveling Mercies" en zijn spel op de cds van Dave Douglas erg goed te genieten. Die cd van The Bad Plus heb ik ook beluisterd vanwege alle positieve reviews, maar dat kon mij niet heel erg bekoren. Voor de rest is het maar afwachten wat er allemaal nog aan namen bekend wordt gemaakt, en dat zijn er nog een heleboel.
Verder nog iemand die er heen gaat? Kaartjes zijn 8 euro geloof ik.quote:Close Encounters is een reeks concerten gepresenteerd door de Effenaar en Stichting Jazzpower. Bezoekers van Close Encounters beleven spraakmakende optredens van acts die zich bevinden in het schemergebied tussen jazz en moderne populaire (elektronische) muziek. Deze aflevering biedt weer een fantastisch dubbelconcert met ditmaal Four Tet en het Henry Grimes Trio, ft. David Murray & Hamid Drake.
Four Tet is het pseudoniem van de jonge Britse samplejongleur en elektronica-singer-songwriter Kieran Hebden. Een man met begaafde vingers op de laptop, maar met de instelling van een folkzanger. Zijn werk is volledig opgetrokken uit samples en beats, maar klinkt warm, menselijk en organisch. Het is een sfeervolle versmelting van elektronica, jazz, knisperende beats en prachtige melodieën.
Bassist Henry Grimes was midden jaren zestig een van de meest gerespecteerde bassisten in het avant-garde jazzcircuit. Hij speelde samen met grootheden als John Coltrane, Sonny Rollins, Cecil Taylor en Thelonious Monk. Vervolgens was hij bijna dertig jaar lang uit het zicht verdwenen, maar is nu "back for good", zoals hij zelf vastberaden stelt. Het trio waarmee hij op pad is, bestaat verder uit sterren van wereldformaat. Saxofonist David Murray werd eind jaren zeventig beschouwd als dé opvolger van eerder genoemde Coltrane. Drummer Hamid Drake, bekend van Don Cherry, Pharaoh Sanders en Ken Vandermark, brengt Latin beats, hardcore free jazz en gloedvolle ballads!
Ken je die platen van Hasidic New Wave, Zander?quote:Op vrijdag 12 maart 2004 14:49 schreef Zander het volgende:
Jah, da's de gitarist van Screaming Headless Torsos en Hasidic New Wave. Ik heb hem al eens eerder live gezien, hij bespeelt een hele aparte gitaar:
... en ondertussen is volgens hun website dit mooie boxje nog gewoon leverbaar :quote:Geruime tijd geleden heeft u bij ons een bestelling geplaatst voor het volgende artikel :
"BEAUTY IS A RARE THING (Coleman, Ornette)", code 0081227141028
Gezien wij tot op heden noch een levering, noch een leverdatum van onze leverancier
ontvingen, hebben wij uw bestelling automatisch geannuleerd, waarvoor onze excuses.
... en dat laten ze altijd gewoon staan als ze iets niet kunnen leveren.quote:Verzending gewoonlijk binnen de tien dagen.
quote:NORTH SEA JAZZ VERHUIST VANAF 2006 WAARSCHIJNLIJK NAAR ROTTERDAM
Het is vrijwel zeker dat met ingang van 2006 het North Sea Jazz Festival niet langer in Den Haag, maar in Rotterdam zal plaatsvinden. Vanaf dat jaar zou Ahoy’ als alternatief kunnen dienen voor het Nederlands Congres Centrum, de huidige festivallocatie.
Reden van de verhuizing is de voorgenomen sloop in 2005 van de Statenhal, onderdeel van het Nederlands Congres Centrum, om plaats te maken voor de nieuwe huisvesting van Europol. Deze zaal, met een capaciteit van 10.000 bezoekers, is van levensbelang voor het voortbestaan van het jazzfestival. Daarnaast zullen ook de Van Goghzaal, Mesdagzaal, Mariszaal, Frans Halszaal en eventueel het Tuinpaviljoen verdwijnen. Op dit moment ziet het er niet naar uit dat er voor al deze zalen een bruikbaar alternatief gerealiseerd kan worden na 2005. “Wij blijven het liefst in Den Haag, maar zien geen andere oplossing”, aldus festivaldirecteur Theo van den Hoek. Eind maart zal de definitieve beslissing omtrent de mogelijke verhuizing naar Rotterdam genomen worden.
De keuze voor Ahoy’ is gemaakt vanwege de mogelijkheden die dit complex biedt om het bestaande festivalconcept zonder al te ingrijpende wijzigingen in de toekomst te kunnen voortzetten. Naast het Sportpaleis zijn er in Ahoy’ meerdere grote en kleine zalen en kunnen er op het buitenterrein tenten geplaatst worden. Hierdoor blijft het mogelijk naast grote namen, die veel bezoekers trekken, ook jazzacts te programmeren voor een meer selectief publiek. Bijkomend voordeel is dat de bereikbaarheid van Ahoy’ per openbaar vervoer uitstekend is, en dat er een zeer groot aantal parkeerplaatsen aanwezig is. Voor het publiek betekent dit dus een nog betere serviceverlening.
Morgen dus : 11:00 , ned 3 . Ik ben wel benieuwd , ik ken eigenlijk niet zoveel van Bill Evansquote:Op zaterdag 6 maart 2004 18:00 schreef Zander het volgende:
En zondag 21 maart is er een documentaire over jazzpianist Bill Evans (my favorite) te zien bij Vrije Geluiden.
Het eerste nummer "Hat and Beard" wat een ode is aan Thelonious Monk, is werkelijk een schitterend nummer. Hoe vaker ik 'm beluister hoe beter hij wordt. Ik had sporadisch weleens wat van Dolphy gehoord maar na dit album ben ik toch wel geinteresseerd geraakt in meer platen van 'mquote:Out to Lunch stands as Eric Dolphy's magnum opus, an absolute pinnacle of avant-garde jazz in any form or era. Its rhythmic complexity was perhaps unrivaled since Dave Brubeck's Time Out, and its five Dolphy originals -- the jarring Monk tribute "Hat and Beard," the aptly titled "Something Sweet, Something Tender," the weirdly jaunty flute showcase "Gazzelloni," the militaristic title track, the drunken lurch of "Straight Up and Down" -- were a perfect balance of structured frameworks, carefully calibrated timbres, and generous individual freedom. Much has been written about Dolphy's odd time signatures, wide-interval leaps, and flirtations with atonality. And those preoccupations reach their peak on Out to Lunch, which is less rooted in bop tradition than anything Dolphy had ever done.
Probeer de rest van de cd te vinden, prima muziekquote:A true classic, this CD found pianist Horace Silver and drummer Art Blakey co-leading the Jazz Messengers; Silver would leave a year later to form his own group. Also featuring trumpeter Kenny Dorham, Hank Mobley on tenor, and bassist Doug Watkins, this set is most notable for the original versions of Silver's "The Preacher" and "Doodlin'," funky standards that helped launch hard bop and both the Jazz Messengers and Silver's quintet. Essential music. — Scott Yanow
Dát is gaaf , ik ben jaloers op je...quote:Op zondag 21 maart 2004 22:59 schreef fripper het volgende:
M'n vader heeft de plaat in de kast staan. Ik heb hem vroeger regelmatig gedraaid , maar de laatste 15 jaar niet meer gehoord. Met Joe Farrell en Jimmy Garrison
Ik heb ze wel alletwee, en het verschil is niet erg groot: als je de een goed vindt, dan kun je aan de andere plaat ook zeker geen buil vallen. Ik had mezelf voor mijn top 50 alleen de beperking opgelegd dat er, Miles en Coltrane uitgezonderd, maar 1 plaat per artiest in mocht, en dan heb ik toch een lichte voorkeur voor Waltz for Debby vanwege o.m. het titelnummer en de versie van Milestones die daar op staat. Een andere goede studio-cd van het trio met LaFaro en Motian is "Explorations".quote:Op zondag 21 maart 2004 20:46 schreef fripper het volgende:
Vraag aan Zander : Waarom staat Waltz for Debby hoog in je jazz top 50 , terwijl die andere cd niet wordt genoemd ? Is het verschil zo groot, of ken je er gewoon maar een ?
Originele 78 toeren platen ?? De eerste lp's zijn uit 1956 of zo ...quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:42 schreef Echoes het volgende:
Ik kan een verzameling van 41 jazz platen kopen voor 90 euro
het zijn originele platen uit de jaren 30, 40 en 50 in goede kwaliteit.
doen?
quote:Louis Armstrong & Ella Fitzgerald Can anywone explain (bakeliet)
Heel kort: Ja! Is een hele goede deal!quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:42 schreef Echoes het volgende:
Ik kan een verzameling van 41 jazz platen kopen voor 90 euro
doen?
owja? dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 27 maart 2004 13:48 schreef fripper het volgende:
[..]
Originele 78 toeren platen ?? De eerste lp's zijn uit 1956 of zo ...
Vanavond dus, in het SJUhuis. Ben benieuwd.quote:Op donderdag 11 maart 2004 15:19 schreef Zander het volgende:
Ik ga waarschijnlijk idd naar Henry Grimes met David Murray & Hamid Drake.
Dat zal het vast geweest zijnquote:Op zondag 28 maart 2004 22:54 schreef fripper het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat die 2 ooit samen hebben gespeeld. Het zou me verbazen als zo'n opname inderdaad bestond.
Misschien is de mp3 van deze dvd geripped ( waar ze ook niet samen spelen ) ??
[afbeelding]
Traditionele jazz klinkt toch anders dan wat ze op Arrow uitzenden, een heleboel is toch voornamelijk gewone popmuziek. Soms wel wat met wat jazz-achtige invloeden, maar goed..quote:Op maandag 29 maart 2004 00:50 schreef Nolius het volgende:
Ik luister tegenwoordig best wel regelmatig naar die nieuwe Jazz-zender (Arrow). Klinkt aangenaam moet ik eerlijk zeggen!
Ik kwam voorheen niet verder dan Hans Dulfer
Vorig jaar met Remco Campert was het heel erg goed!quote:CORRIE VAN BINSBERGEN PRESENTEERT KEES VAN KOOTEN, REMCO CAMPERT, MANON UPHOFF, TOON TELLEGEN IN CONCERT
Angelo Verploegen-trompet, Joost Buis-trombone, lapsteel, Jan Willem van der Ham-fagot, altsax, Rutger van Otterloo-baritonsax, sopraansax, Albert Van Veenendaal-(prepared) piano, Alan Purves-percussie, Hein Offermans-contrabas, Tineke de Jong-viool, Baptist Kurvers-altviool, Michiel Weidner-cello, cimbalon, Corrie Van Binsbergen-gitaar, composities, muzikale regie, Remco Campert, Toon Tellegen, Manon Uphoff, Kees van Kooten-vertellers
Op vier woensdagavonden in februari vorig jaar presenteerde Corrie van Binsbergen in het Bimhuis een spectaculaire serie van literaire concerten met Remco Campert, Toon Tellegen, Manon Uphoff en Kees van Kooten. De schrijvers droegen voor uit eigen werk. Daarachter, -over, -onder en tussendoor speelde Corrie's elftal van musici. De verrassende en succesvolle combinatie bracht een tour langs de Nederlandse theaters teweeg, die nu weer afsluit in het Bimhuis, met alle vier de schrijvers, in een 'best of' concert.
Aldus de Vara TV gids...quote:daar is waarschijnlijk ooit eens Benny Neyman overheen genomen
En, hoe was het?quote:Op zaterdag 27 maart 2004 15:32 schreef Zander het volgende:
[..]
Vanavond dus, in het SJUhuis. Ben benieuwd.
Ik ben alleen vergeten te reserveren, hoop niet dat het nodig was.. (zal toch niet?)
Ik denk dat je rustig kunt stellen dat er weing mensen zoveel invloed op de jazz muziek hebben gehad als Louis Armstrong. Voor (ongeveer) 1925 was de rol van solisten minimaal, er werd bijna niet geimproviseerd; Louis Armstrong veranderde dit. Wat dat betreft mag je de opnames van Armstrong met The Hot Fives & Hot Sevens ( 1925 - 1928 ) wel rekenen tot de balangrijkste jazzmuziek.quote:Op dinsdag 30 maart 2004 23:01 schreef Beathoven het volgende:
Van Louis Armstrong weet ik eigenlijk vrij weinig behalve dat hij een uitstekende trompettist was en volgens mij ook een redelijk goeie zanger / scatter.
Bovenstaande namen komen we vast ergens in de volgende weken wel tegen. En Dexter Gordon was ook erg leukquote:Op dinsdag 30 maart 2004 19:34 schreef fripper het volgende:
Met in de eerste aflevering oa The Ramblers, Coleman Hawkins, Roland Kirk, Sonny Rollins, Duke Ellington en Louis Armstrong.
Aldus de Vpro TV gids...
Vandaag eindelijk Journey in Satchidananda gekocht. Ik heb hem nu voor de 4e keer achter elkaar opstaan. Kortom : zeer tevreden En sinds vandaag ook de gelukkige bezitter van Pharoah's Thembi .quote:Op dinsdag 30 december 2003 21:53 schreef Zander het volgende:
Ik ben geen kenner van Pharoah Sanders' solo-werk (en ik moet eerlijk zeggen dat zijn spel op sommige Coltrane-platen mij ook een beetje afschrikt om zijn solo-catalogus eens dieper uit te spitten), maar ik hoorde laatst een opname van een live-concert uit 1994 waarin hij een geweldige versie speelde van John Coltrane's "Ole". Die hele show was erg goed, trouwens, weet alleen niet of het van een cd afkwam of alleen een radiouitzending was. Verder vind ik zijn spel op Alice Coltrane's "Journey in Satchidananda" (sp?) ook wel erg aangenaam.
top, daar heb ik wat aanquote:Op woensdag 31 maart 2004 23:32 schreef fripper het volgende:
[..]
Ik denk dat je rustig kunt stellen dat er weing mensen zoveel invloed op de jazz muziek hebben gehad als Louis Armstrong. Voor (ongeveer) 1925 was de rol van solisten minimaal, er werd bijna niet geimproviseerd; Louis Armstrong veranderde dit. Wat dat betreft mag je de opnames van Armstrong met The Hot Fives & Hot Sevens ( 1925 - 1928 ) wel rekenen tot de balangrijkste jazzmuziek.
Zeer fraaie platen.quote:Op zaterdag 3 april 2004 23:00 schreef fripper het volgende:
Vandaag eindelijk Journey in Satchidananda gekocht. Ik heb hem nu voor de 4e keer achter elkaar opstaan. Kortom : zeer tevreden En sinds vandaag ook de gelukkige bezitter van Pharoah's Thembi .
23:45 op ned 3quote:Jazzkelder 8 april
Ook deze week weer een aantal echte jazzjuweeltjes: we zien de zangeressen Ella Fitzgerald en Dinah Shore, pianist Errol Garner. Het programma wordt afgesloten met de Big Band van trompettist Dizzy Gillespie.
Dank je (het nummer waar ik overigens op doelde was overigens het nummer waar hij eerst wat begon te pingelen en toen overging op de Jazz )quote:Op zaterdag 10 april 2004 10:59 schreef Zander het volgende:
...
Rahsaan Roland Kirk , gaat dat zien !quote:Een speeldoosje en een neusfluit, 5 saxofoons en 1 dwarsfluit…allemaal bespeeld door 1 muzikant: de blinde Amerikaanse jazz saxofonist/fluitist Rahsaan Roland Kirk. Naast Kirk passeren ook saxofonisten Stan Getz, Sonny Rollins en The Gerald Wilson Big Band de revue.
Supersonic Jazz is erg de moeite waard imho, erg cool. Atlantis heb ik ooit gedownd maar dat vind ik onbeluisterbaar gepiel. Voor de rest ken ik nog niks van hem.quote:Op maandag 19 april 2004 14:24 schreef el_bario het volgende:
Ik heb v d week het Greatest Hits album van Sun Ra gekocht (easy listening for intergalactic travel) omdat ik nog helemaal niets van de goede man en zijn companen had.
Nu bevalt deze CD me erg goed en wil ik mijn colectie uitbreiden met wat normale albums, maar hij heeft zoveel uitgebracht dat ik niet goed weet waar ik het best kan beginnen.
Weet iemand welke albums absoluut of helemaal niet de moeite waard zijn?
Hmm ik ga er nu toch maar eens voor opblijven.quote:Op donderdag 22 april 2004 19:29 schreef fripper het volgende:
Vanavond weer de Jazzkelder, rond middernacht op nederland 3 . In deze aflevering: pianist Horace Silver, gitarist Wes Montgomery, saxofonist Cannonball Adderley en pianist Thelonious Monk
Dat belooft weer mooi te worden
Hopelijk volgend jaar (?) nog eens een duik in de jazz-archieven van de Nederlandse televisie. De komende weken is het "Metropool orkest"-maand bij de NPS, niet echt iets waar ik zelf in eerste instantie voor warmloop.quote:In deze uitzending trompettist Louis Armstrong, pianist Dave Brubeck en saxofonist Dexter Gordon.
Inderdaad, misschien had je beter met iets als Change of the Century of The Shape of Jazz to Come kunnen beginnen. Maar Free Jazz is als je het even de tijd geeft wel gaaf.quote:Op donderdag 29 april 2004 16:43 schreef Zander het volgende:
Heheh, 'free jazz' is wel taaie kost hoor, maar wel de moeite waard.
Wat wel redelijk in de buurt zit is Point of Departure van Andrew Hill waarop Dolphy meespeelt.quote:Op vrijdag 30 april 2004 00:00 schreef Summoner het volgende:
Even wat anders: welke platen van Eric Dolphy zijn vergelijkbaar met "Out to Lunch"? Die heb ik vandaag aangeschaft en het smaakt zeker naar meer!
Lijkt me ook wel te doen, ik ben inmiddels wel aardig gewend geraakt aan de wat extremere Jazz. Bepaalde platen moet je gewoon eens wat vaker draaien om ze goed te vinden. Albums die meteen goed in het gehoor liggen verliezen vaak hun kracht naarmate ze vaker gedraait worden.quote:Op vrijdag 30 april 2004 00:00 schreef Summoner het volgende:
"Free Jazz" vind ik eigenlijk helemaal niet zo taai. De opname communiceert een sterk gevoel van plezier en daardoor vind ik het erg gemakkelijk luisterbaar. Er zitten best harmonische elementen in, evenals het wat conventionelere spel van Freddie Hubbard en Scott Lafaros.
Ik heb vanmiddag de DVD van 'Space is the Place' aangeschaft, ben benieuwd wat het is. Het schijnt in ieder geval wel een vreemde film te zijn, en de soundtrack vind ik sowieso wel okeequote:Op maandag 19 april 2004 17:57 schreef Zander het volgende:
Ik geloof dat ik in een van de vorige delen van dit topic nog een wat uitgebreider verhaaltje over de Sun Ra-platen die ik ken had geschreven, ik kijk nog wel ff of ik 'm terug kan vinden.
Pas m'n langverwachte, en eerder onvindbaar gewaande, Daddy plays the horn (Gordon) binnengekregen...quote:Op woensdag 28 april 2004 17:28 schreef Zander het volgende:
Morgen helaas alweer de laatste aflevering van Jazzkelder:
Ik heb em binnen ja (tegen mn verwachtingen in ).quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:55 schreef fripper het volgende:
Het stukje in de volkskrant over Rollins was erg positief.
Heb je trouwens 'Puttin' it together' van Elvin Jones ooit nog van Bol binnengekregen ??
Jammer van die akoestiek?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:36 schreef Doff het volgende:
Ik ben donderdag naar Sonny Rollins geweest in A'dam Concertgebouw.
Gaaf concert alleen jammer van die akoestiek....
quote:Although ailing so badly in recent months that he sometimes required an oxygen tank on stage, Mr. Jones performed with his band as recently as late last month in the Bay Area. He did so, his wife told an audience at Yoshi's in Oakland on April 26, because it was his wish to spend his last moments doing what he loved best: drumming with his band.
Denk niet dat het Concertgebouw bekend staat om zijn uitmuntende akoustiek bij de wat snellere hardbop nummers . Tonen vervaagden, dat was nogal jammer. Maar inderdaad, bij de ballads (sowieso de wat langzamere nummers) klonk het wel erg gaaf.quote:Op maandag 17 mei 2004 10:43 schreef Mister_Slide het volgende:
[..]
Jammer van die akoestiek?
Het wereldberoemde Concertgebouw, met de wereldberoemde akoestiek. Wat was er niet goed aan?
Triest, maar hij is iig op een respectabele leeftijd gestorven. Ik zag net dat hij o.a. meespeelde op My Favorite things van Coltrane. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had, maar onopgemerkt toch ook weer wel want MFT is een van de beste platen die Coltrane ooit uitgebracht heeft en die draai ik nog geregeld.quote:Op donderdag 20 mei 2004 17:30 schreef Doff het volgende:
Erg jammer van Elvin Jones. Ik heb hem nooit live bezig gezien en dat zal er dus ook niet meer van komen. Ik schrok er echt van toen ik het bericht over zijn overlijden las.
Ik zal ieder geval blijven genieten van zijn mooie muziek
[..]
Elvin Jones vormde samen met Jimmy Garrison en McCoy Tyner de rytmesectie van het legendarische kwartet van John Coltrane in de jaren '60. Ze hebben veel meer mooie dingen opgenomen buiten My Favourite Things. Moeite waard om es wat meer van het kwartet op te zoeken, Beathovenquote:Op donderdag 20 mei 2004 18:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Triest, maar hij is iig op een respectabele leeftijd gestorven. Ik zag net dat hij o.a. meespeelde op My Favorite things van Coltrane. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had, maar onopgemerkt toch ook weer wel want MFT is een van de beste platen die Coltrane ooit uitgebracht heeft en die draai ik nog geregeld.
Een tijdloos meesterwerk
Eerste nummer wat ik opzette na het horen van het overlijden van Elvin! Blijft schitterend, hoewel ik het idee heb dat Coltrane er lang aan geschaafd heeft. In de live-uitvoering die ik heb lijkt het alsof het refrein van het nummer nog niet helemaal bij de rest van de band bekend was.quote:Op donderdag 20 mei 2004 18:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Triest, maar hij is iig op een respectabele leeftijd gestorven. Ik zag net dat hij o.a. meespeelde op My Favorite things van Coltrane. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van 'm gehoord had, maar onopgemerkt toch ook weer wel want MFT is een van de beste platen die Coltrane ooit uitgebracht heeft en die draai ik nog geregeld.
Een tijdloos meesterwerk
Ben niet zo'n fan van Scofield, ik vind dat hij een wat eigenaardige, bijna houterige stijl van spelen heeft. Die stijl past overigens wel weer perfect bij de muziek van Medeski, Martin and Wood. Met hen heeft hij ook een cd ("A go go" 1998) gemaakt en dat is zeker een aanrader!!quote:Op vrijdag 21 mei 2004 11:35 schreef Echoes het volgende:
kent iemand John Scofield? Best aardige muziek. Heb een live cd'tje geleend van mijn gitaarleraar. Klinkt wel lekker. Tis niet helemaal keiharde jazz, maar wel goed!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |