Ik heb op dit moment een bak op het oog, een Juwel 110, afmetingen 81x36cm, om mee te beginnen dus een prima bakje. Echter, ik ben benieuwd hoe het zit met het filter. Bij de juwel wordt standaard een filter meegeleverd. In verticale stand niet te gebruiken vanwege het 'kleine' laagje water in een schildpadden terrarium, maar horizontaal wel te gebruiken uiteraard. Het is een 600filter, 600l/h dus. In de praktijk zal dit neerkomen op 500l/h waarschijnlijk. 3 of 5 liter filtervolume. Er wordt aangeraden om de filtersnelheid niet hoger dan 3x het filtervolume per minuut te maken. In een schildpaddenverblijf komt dat dus neer op 0,81x0,36x0,2(ongeveer)=0.058=58l. per minuut filtert het juwel filter dus 10 liter. dat is of 3.3x de filtersnelheid of 2x de filtersnelheid. In ongeveer 6 minuten is al het water dus door het filter geweest. Is dit filter okay?
Houdt ook rekening met het feit dat het normaalgesproken een aquarium van 110l filtert en nu slechts de helft hoeft aan te pakken!!
Ik heb er trouwens zelf ook 1 in mn aquarium maar er staat nog een Eheim onder die het meeste werk verricht.
quote:Okay, kijk, spreken uit ervaring.. da's goed! Maar ook niet voor het begin dan? Immers, ik begin met 2 jonkies..
Op zondag 28 december 2003 22:58 schreef Prowl het volgende:
Ik zeg niet dat binnenfilters ruk zijn maar mijn ervaring is dat die Jewel binnenfilters niet veel uithalen.Ik heb er trouwens zelf ook 1 in mn aquarium maar er staat nog een Eheim onder die het meeste werk verricht.
In het aquarium hebben wij een zuiveringspomp, zodat het water niet stil blijft staan, en een verwarming zitten.
Op de bodem liggen witte iets groter formaat dan kiezel stenen.
Ook hebben we er een soort tegel aan het aquarium gemaakt zodat ze ook uit het water kunnen zitten.
als voer krijgen ze gedroogde wormen. en ook af en toe sla en doodgemepte vliegen en muggen.
hoop dat je wat aan mn verhaal hebt gehad, succes ermee!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |