abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 december 2003 @ 22:21:46 #1
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15778809
Er zijn al meer topics over geweest, maar daar werd al snel ingegaan op het feit dat je je eerst moet inlezen en voorbereiden voordat je eraan begint; waterschildpadden.
Nou heb ik een dierkundige achtergrond en ben ik me dus overal van bewust en ben ik me al geruime tijd aan het inlezen en voorbereiden, dus daar hoeven van de fokkers geen vragen/opmerkingen over te komen.
Nou wil ik echter graag wat specifieke info van de ervarene schildpadden houders;

Ik heb op dit moment een bak op het oog, een Juwel 110, afmetingen 81x36cm, om mee te beginnen dus een prima bakje. Echter, ik ben benieuwd hoe het zit met het filter. Bij de juwel wordt standaard een filter meegeleverd. In verticale stand niet te gebruiken vanwege het 'kleine' laagje water in een schildpadden terrarium, maar horizontaal wel te gebruiken uiteraard. Het is een 600filter, 600l/h dus. In de praktijk zal dit neerkomen op 500l/h waarschijnlijk. 3 of 5 liter filtervolume. Er wordt aangeraden om de filtersnelheid niet hoger dan 3x het filtervolume per minuut te maken. In een schildpaddenverblijf komt dat dus neer op 0,81x0,36x0,2(ongeveer)=0.058=58l. per minuut filtert het juwel filter dus 10 liter. dat is of 3.3x de filtersnelheid of 2x de filtersnelheid. In ongeveer 6 minuten is al het water dus door het filter geweest. Is dit filter okay?

Whatever life brings me...
  zondag 28 december 2003 @ 22:28:39 #2
77787 FreyDing
It just tastes better
pi_15779032
Ik zou sowieso niet voor een juwelaquarium gaan als je het voor schildpadjes/-den wil gaan gebruiken, omdat het filter helemaal vast zit in de bak zelf. Een betere reptielen/amfibieën/etc. zaak kan je beter informeren wat een geschikter filter is. Maar een ingebouwd filter zou ik je afraden.
Chum: "Dolphins! They think they're so cute! Oh, look at me, I'm a flippy little dolphin, let me flip for you!"
  zondag 28 december 2003 @ 22:36:34 #3
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_15779294
Die binnenfilters zijn alleen goed voor de watercirculatie, verder heb je er geen ruk aan.

Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_15779337
ik kan me voorstellen dat je voor schilpadden extra filtering nodig hebt. het zijn best grote vervuilers namelijk.
  zondag 28 december 2003 @ 22:53:32 #5
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15779784
wat betreft het vastzitten, geen probleem: zitten vast met 5 kloddertjes kit, dus zo losgesneden.
Hoe bedoel je dat je niks hebt aan een intern filter? Er is wat betreft filtereing geen verschil tussen een intern en een extern filter.

Houdt ook rekening met het feit dat het normaalgesproken een aquarium van 110l filtert en nu slechts de helft hoeft aan te pakken!!

zondag 28 december 2003 @ 22:58:11 #6
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_15779935
Ik zeg niet dat binnenfilters ruk zijn maar mijn ervaring is dat die Jewel binnenfilters niet veel uithalen.

Ik heb er trouwens zelf ook 1 in mn aquarium maar er staat nog een Eheim onder die het meeste werk verricht.

Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  zondag 28 december 2003 @ 23:02:22 #7
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15780074
quote:
Op zondag 28 december 2003 22:58 schreef Prowl het volgende:
Ik zeg niet dat binnenfilters ruk zijn maar mijn ervaring is dat die Jewel binnenfilters niet veel uithalen.

Ik heb er trouwens zelf ook 1 in mn aquarium maar er staat nog een Eheim onder die het meeste werk verricht.

Okay, kijk, spreken uit ervaring.. da's goed! Maar ook niet voor het begin dan? Immers, ik begin met 2 jonkies..
pi_15827665
Ik heb thuis ook twee waterschildpadden in een vrij groot aquarium. We kochten ze ook klein, maar wees wel bewust van je keuze, want ze worden echt een stuk groter hoor.
Ik heb roodwangschilpadden, die zijn nu verboden geloof ik. ze zijn nu iets van 6/7 jaar oud en zijn groter dan mijn hand, en ook aardig zwaar.

In het aquarium hebben wij een zuiveringspomp, zodat het water niet stil blijft staan, en een verwarming zitten.
Op de bodem liggen witte iets groter formaat dan kiezel stenen.
Ook hebben we er een soort tegel aan het aquarium gemaakt zodat ze ook uit het water kunnen zitten.

als voer krijgen ze gedroogde wormen. en ook af en toe sla en doodgemepte vliegen en muggen.

hoop dat je wat aan mn verhaal hebt gehad, succes ermee!

Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')