abonnement Unibet Coolblue
pi_15284238
HOEI BOEI!

Fok! herleest dit jaar De Avonden van G.K. (Simon) van het Reve!
Doe van 22 t/m 31 december mee in het integraal (her)lezen van De Avonden van G.K. (Simon) van het Reve-topique!

De Avonden van G.K. van het Reve is de eerste volwaardige roman die de volksschrijver afleverde, en het belangrijkste boek in de Nederlandse Literatuur. Het is klassiek geworden als de aangrijpende beschrijving van de saaiheid, die Nederland in de naoorlogse jaren beheerste. In Frits van Egters weerspiegelt zich de jeugd, die zijn leven ziet verlopen in zinloosheid, eentonigheid en eenzaamheid. Humor en de hoop dat er toch een hoger, groter Iets bestaat, houden hem op de been.

Bij een langer aanhouden van deze gesteldheid loopt de geestelijke gezondheid van Reve ernstig gevaar! - Godfried Bomans
Van dit zeldzaam navrante slot, dat de gehele roman draagt, is geen denkbeeld te geven, men moet het gelezen hebben. Het behoort tot het aangrijpendste wat ik ooit onder ogen kreeg. - Simon Vestdijk

Het boek beschrijft in tien hoofdstukken de laatste 10 dagen van het jaar. Het begint op 22 december in de vroege morgen als de held van het verhaal ontwaakt.
Om integraal mee te lezen houdt men zich aan de indeling van het boek, dus leest men een dag van Frits (= een hoofdstuk, +/- 20 pagina's) per dag. U bent klaar op oudejaarsavond. Tip: houdt een fles bessen-appelsap bij de hand!

Het boek is antiquarisch goed verkrijgbaar, voor elk budget (van E5,- voor een Bezige Bij-Pocket tot E 1000,- voor een gesigneerde eerste druk (AioloZ Leiden of Pergamon Bredevoort)

Heb je ook zin om een wintervertelling in de juiste sfeer te lezen? Om de saaiheid van een kerstvakantie met maximale intensiteit te ondergaan, en te herkennen in het boek dat je leest? Of wil je een cultureel gat plamuren? Lees dan dit jaar de avonden en post je bevindingen in dit topic!

Wat levert het op?
- Irriteer andere mensen met zeldzaam sarcastische humor
- Krijg inzicht in een ander tijdperk
- Wordt ontroerd door het aangrijpende relaas van een ziel in nood
- Herken andere avonden-lezers aan citaten ("het gaat slecht, maar verder gaat het goed")
- Troost je met de gedachte, dat het altijd nog erger kan
- Kom hier aan je obsessie met kaalheid!

Andere topics:
Special edition Avonden
Centraal de avonden
strip van de avonden

[Dit bericht is gewijzigd door corc op 09-12-2003 20:44]

" there is nothing to not be amazed at "
  dinsdag 9 december 2003 @ 20:43:41 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_15284296
Sorry dat ik zeg. Maar als er een klote boek bestaat is het de Avonden wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_15284369
doe normaal man!
2 uur per week ckv is meer als genoeg
pi_15284374
Sorrie dat ik het zeg maar als je het boek niet kan waarderen dan post je toch lekker niet. Het is niet verplicht hoor.

Of geef je wat argumenten...

[Dit bericht is gewijzigd door corc op 09-12-2003 20:47]

" there is nothing to not be amazed at "
  dinsdag 9 december 2003 @ 20:46:56 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_15284404
Lijkt me leuk, maarre, ga je dit in je eentje opzetten of is er overleg geweest waarom juist dit boek...

Want anders raad ik aan om toch dat overleg te doen, misschien komen er dan wel veel meer leuke boeken uit!

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 9 december 2003 @ 20:55:57 #6
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_15284731
Gatverdamme, echt een klotenboek. De eerste paar hoofdstukken zijn gewoon bijzinnen aan elkaar geplakt zonder samenhang.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_15284798
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:45 schreef elord het volgende:
doe normaal man!
2 uur per week ckv is meer als genoeg
En die 4 uur Nederlands per week ik te weinig... meer DAN!!
Djespuwr
  dinsdag 9 december 2003 @ 20:59:59 #8
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_15284861
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:41 schreef corc het volgende:
en het belangrijkste boek in de Nederlandse Literatuur.
Dan zou ik als ik jou was toch maar eens Max Havelaar gaan lezen. Een totaal nieuwe manier van schrijven is via dat boek geintroduceerd. De Avonden was "aangrijpend" omdat Frits kapot ging aan die saaiheid; verder was het niet schokkend of zette het hele denkbeelden op z'n kop.

[Dit bericht is gewijzigd door TrenTs op 09-12-2003 21:08]

Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_15284938
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:45 schreef elord het volgende:
doe normaal man!
2 uur per week ckv is meer als genoeg
Door deze dwang worden mensen gedemotiveerd om wat aan cultuur te doen. Heel jammer. Boeken lezen voor je lijst is lang niet zo leuk als voor je eigen plezier.

Ik doe misschien wel gezellig mee, kan hem vast ergens op de kop tikken. En anders is er de bibliotheek nog.

pi_15289651
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 21:02 schreef SlaadjeBla het volgende:

[..]

Door deze dwang worden mensen gedemotiveerd om wat aan cultuur te doen. Heel jammer. Boeken lezen voor je lijst is lang niet zo leuk als voor je eigen plezier.


Welnee! Presteren doe je onder dwang! Ooit wel eens een spoorlijntje voor je lol gegraven? Vast niet. Maar als je daartoe gedwongen wordt dan heb je toch een mooi stuk onverwoestbaar oerwoud gekapt en heb je met je eigen bloed een wonder van infrastructuur zien verrijzen! Zo is het ook met De Avonden. Je moet gewoon gedwongen worden, en als je het dan uit ben dan kan je er prat op gaan dat je Reve hebt gelezen.
quote:
Ik doe misschien wel gezellig mee, kan hem vast ergens op de kop tikken. En anders is er de bibliotheek nog.
  donderdag 11 december 2003 @ 12:00:42 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_15326478
Geloof het of niet, maar ik had me voorgenomen om over een paar dagen dit topic te openen.

Hoe dan ook, ik ga meedoen.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 11 december 2003 @ 12:01:42 #12
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_15326502
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:46 schreef Troel het volgende:
Lijkt me leuk, maarre, ga je dit in je eentje opzetten of is er overleg geweest waarom juist dit boek...

Want anders raad ik aan om toch dat overleg te doen, misschien komen er dan wel veel meer leuke boeken uit!


Onzin. We hebben het hier De Avonden. En dat is misschien geen leuk boek, maar wel HET boek om tijdens de laatste dagen van het jaar te lezen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_15326543
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:46 schreef Troel het volgende:
Lijkt me leuk, maarre, ga je dit in je eentje opzetten of is er overleg geweest waarom juist dit boek...

Want anders raad ik aan om toch dat overleg te doen, misschien komen er dan wel veel meer leuke boeken uit!


Eh, jij hebt De Avonden zeker nooit gelezen? Dan begreep je namelijk wel waarom juist dat boek op dat tijdstip

Ik kan wel meedoen, kan ik me nogmaals ergeren aan het boek en weet ik nu van te voren dat er ècht niets boeiends gebeurde, gebeurt of in de toekomst nog gaat gebeuren. Dus dan is dat alvast geen teleurstelling en kan ik me openstellen voor de grenzeloze verveling van de hoofdpersoon.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 11 december 2003 @ 12:06:43 #14
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_15326598
quote:
Op donderdag 11 december 2003 12:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Eh, jij hebt De Avonden zeker nooit gelezen? Dan begreep je namelijk wel waarom juist dat boek op dat tijdstip

Ik kan wel meedoen, kan ik me nogmaals ergeren aan het boek en weet ik nu van te voren dat er ècht niets boeiends gebeurde, gebeurt of in de toekomst nog gaat gebeuren. Dus dan is dat alvast geen teleurstelling en kan ik me openstellen voor de grenzeloze verveling van de hoofdpersoon.


He ja, zo maak je de mensen die het nog niet hebben gelezen ook erg enthousiast om mee te gaan doen.

.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 11 december 2003 @ 12:52:30 #15
35189 Troel
scherp en bot
pi_15327628
quote:
Op donderdag 11 december 2003 12:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Eh, jij hebt De Avonden zeker nooit gelezen? Dan begreep je namelijk wel waarom juist dat boek op dat tijdstip

Ik kan wel meedoen, kan ik me nogmaals ergeren aan het boek en weet ik nu van te voren dat er ècht niets boeiends gebeurde, gebeurt of in de toekomst nog gaat gebeuren. Dus dan is dat alvast geen teleurstelling en kan ik me openstellen voor de grenzeloze verveling van de hoofdpersoon.


Ik weet dat het om de laatste tien dagen enzo gaat ja, maar juist daarom zou ik het midden in het jaar lezen...

Maar ik ben gewoon zo vreemd...

Het ging mij er eigenlijk om dat ik het een leuk concept vind en dat gezamenlijk lezen vaker moet... Vandaar dat ik me afvroeg of hij het in zijn eentje geregeld had, enzo... Snappie?

troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_15327844
quote:
Op donderdag 11 december 2003 12:52 schreef Troel het volgende:
Het ging mij er eigenlijk om dat ik het een leuk concept vind en dat gezamenlijk lezen vaker moet... Vandaar dat ik me afvroeg of hij het in zijn eentje geregeld had, enzo... Snappie?
Helemaal met je eens De FokBoekenclub moet maar eens weer nieuw leven in worden geblazen.

Maar nu eerst De Avonden.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 11 december 2003 @ 13:10:51 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_15328017
quote:
Op donderdag 11 december 2003 13:02 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Helemaal met je eens De FokBoekenclub moet maar eens weer nieuw leven in worden geblazen.

Maar nu eerst De Avonden.


Ik doe mee... Met De Avonden en met de boekenclub!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_15328175
quote:
Op dinsdag 9 december 2003 20:41 schreef corc het volgende:

(...)

Heb je ook zin om een wintervertelling in de juiste sfeer te lezen? Om de saaiheid van een kerstvakantie met maximale intensiteit te ondergaan, en te herkennen in het boek dat je leest? Of wil je een cultureel gat plamuren? Lees dan dit jaar de avonden en post je bevindingen in dit topic!
(...)


Wij houden niemand voor de gek, dat het saai wordt geven we gewoon in de OP toe.

"Saai, maar wel goed"; zoals Bas Damoiseaux dat zo mooi uitdrukte.

" there is nothing to not be amazed at "
  donderdag 11 december 2003 @ 13:39:48 #19
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_15328688
* De-oneven-2 doet alsof ie 't niet gezien heeft en beweegt zich, zo snel als ie kan, met geruisloze stappen naar de dichtsbijzijnde exit
...dass wir fliegen.
pi_15331923
Ik stel voor dat we na De Avonden Hegel niet gaan lezen. Iemand voor?

* zodiakk steekt hand op

pi_15332809
Geniaal idee Corc..

De Avonden is een geweldig boek

  donderdag 11 december 2003 @ 19:36:34 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_15337623
quote:
Op donderdag 11 december 2003 15:49 schreef zodiakk het volgende:
Ik stel voor dat we na De Avonden Hegel niet gaan lezen. Iemand voor?

* zodiakk steekt hand op


Post dit dan even in Fok! Boekenclub als je wilt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 12 december 2003 @ 18:12:40 #23
19139 plunk
einfach negieren.
pi_15364182
Leuk initiatief!! . En bovendien ein-de-lijk weer eens een écht literair topic in dit volkomen verlepte en verwaarloosde forumonderdeel, dat schijnbaar vooral bevolkt moet worden door een groep users met een ongezonde belangstelling voor fantasy-verhalen. Dat het voorstel van TS meteen moet worden weggemoffeld in zo'n suf boekenclubprojectje dat maar nooit van de grond lijkt te komen is in dit verband tamelijk veelzeggend.

'De Avonden - een wintervertelling' is namelijk een boek dat elke, zichzelf respecterende literatuurliefhebber móet hebben gelezen. Ook al is het alleen maar om een mening te kunnen hebben over dit Meesterwerk. Dat 'de verveling' in het boek door een aantal lezers niet herkend wordt als een subtiele en geniale vorm van ironie kan ik dan ook alleen maar afdoen als een fataal gebrek aan gevoel voor humor van diezelfde lezers. Het boek wordt immers niet voor niets door veel mensen die er wél verstand van hebben inderdaad gezien als één van de allerbelangrijkste Nederlandse literaire boeken die ooit zijn gepubliceerd. En ook al vindt men het boek (bij voorbaat) niks - wat ik me niet kan voorstellen -, het lijkt me bepaald geen verloren tijd om 'De Avonden' juist om die reden eens te (her)lezen. Of desnoods de moeite te nemen om die paar mensen die nog wel in staat zijn een goed boek te herkennen even over de streep te trekken.

Mijn 'De Avonden' ligt in ieder geval klaar en ik ga zeker meelezen vanaf 22 december. En ik weet nu al, hoewel ik het boek meerdere malen heb gelezen, dat het ook dit keer weer een speciale ervaring zal zijn om de avonturen van Frits te volgen en te doorleven. En - alweer - een obsessie voor kaalheid te ontwikkelen. En me inderdaad te troosten met de wetenschap dat het altijd nog veel erger kan. Het blijft een prachtig boek!

En trouwens IR: dit boek is oneindig veel indrukwekkender dan alle drs. P-rijmsels bij elkaar. .
zodiakk: geef het nou maar op met dat geHegel, dat wordt niks. .
de-oneven-2: terugkomen jij! En meelezen! .

.

Misschien is het goed om hier nog even te melden dat De Volksschrijver aanstaande zondag (14 december) 80 jaar wordt, en op het moment helaas in heel slechte gezondheid verkeert. Misschien wel een extra reden om juist nu 'De Avonden' te (her)lezen.

En oja, corc. Reve heeft Bomans nog wel van repliek gediend. In 'Op weg naar het einde' schreef hij dat 'Bomans nooit een eerlijk woord heeft geschreven'. En in een interview in 1964 noemde hij hem vervolgens ,'een engerd, een bepaald soort katholieke feestneus waar ik niet van houd'. En nadat Vestdijk zich kritisch over Reves katholicisme had uitgelaten, noemde Reve hem: 'Die man, dat is een computer, dat is een kasregister! Als je van voren op die man drukt, komt er van achteren een kassabon uit.'

Ik bedoel maar.
.

Alles hat ein Ende, nur die Wurst hat zwei.
  vrijdag 12 december 2003 @ 21:00:36 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_15366479
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 18:12 schreef plunk het volgende:
Leuk initiatief!! [afbeelding]. En bovendien ein-de-lijk weer eens een écht literair topic in dit volkomen verlepte en verwaarloosde forumonderdeel, dat schijnbaar vooral bevolkt moet worden door een groep users met een ongezonde belangstelling voor fantasy-verhalen. Dat het voorstel van TS meteen moet worden weggemoffeld in zo'n suf boekenclubprojectje dat maar nooit van de grond lijkt te komen is in dit verband tamelijk veelzeggend.
Overigens zijn we hard bezig dat wel van de grond te krijgen, ik vind het erg jammer dat je het nu al in de grond trapt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_15366665
Boekenclubs zijn altijd suf.

Beeer leest mee in de vroege morgen van de tweeentwintigste.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')