abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 16 juni 2001 @ 18:16:49 #1
272 R@b
No-nonsens
pi_1038204
Ruim tweehonderd man bij stille tocht verdronken Eritreeër

ALKMAAR (ANP) - Zo'n 250 mensen hebben zaterdagmiddag deelgenomen aan de stille tocht ter nagedachtenis van de 26-jarige Yunas Gudetta uit Diemen. De man afkomstig uit Eritrea werd vorige week zaterdag door drie Alkmaarders in het Noordhollands kanaal geduwd en verdronk.
De stoet trok met spandoeken en foto's van de overledene door het centrum van Alkmaar en eindigde op de plek aan het kanaal waar de man in het water werd geduwd. Daar werden bloemen in het water gegooid en kaarsen aangestoken.

Vanuit de Alkmaarse gemeente was niemand aanwezig, wel liep het SP-raadslid W. de Vroomen mee. Hij vond het opmerkelijk dat er geen officiële delegatie was.

De stille tocht is een initiatief van de Eritrese Jongeren Beweging (EJB) en de Eritrese gemeenschap uit Amsterdam. ,,Hiermee willen we duidelijk maken dat dit niet kan. Yunas was een zachtmoedige jongen die niemand kwaad deed'', aldus een woordvoerder.

De organisatie denkt dat Yunas het slachtoffer is geworden van een racistische moord, maar justitie ontkent dat. De drie verdachten zijn afgelopen week aangehouden.
===============================================
==============================================

Eerdere berichten


14 juni 2001
Van onze verslaggever

ALKMAAR - De 26-jarige Jonas Gudeta uit Diemen, die in de nacht van vrijdag op zaterdag overleed na in het Noordhollands Kanaal in Alkmaar te zijn geduwd, blijkt niet het eerste slachtoffer van Alkmaarder J.B. (20). B. heeft eerder iemand onvrijwillig laten 'zwemmen', al liep dat wel goed af. Zaterdag wordt voor het slachtoffer een stille tocht gehouden.
Raadsman J. de Goeij bevestigt dat zijn cliënt een en ander heeft bekend bij de politie. B. noch zijn vrienden hebben ooit iemand willen doden of zelfs maar verwonden, aldus De Goeij.
Gudeta kwam op de Friesebrug in Alkmaar de door drank benevelde B. en twee maten tegen, vroeg de weg en lag enkele tellen later in het water.
Zaterdag wordt een stille tocht gehouden voor de uit Eritrea afkomstige Gudeta. De omgang begint om 12.00 uur bij het politiebureau aan het Mallegatsplein (centrum) van Alkmaar. Achter het idee om de nagedachtenis aan Jonas op deze wijze leven te houden, zit Amstelvener Ronald Wouterson. In een open brief aan de Nederlandse samenleving rept Wouterson van racistische moordenaars die in Nederland veel te milde straffen krijgen.
=====================================================

Advocaat wil reconstructie van verdrinking 14 juni 2001

Van onze verslaggever

ALKMAAR - Er moet een reconstructie komen van de omstandigheden waaronder de 26-jarige Jonas Gudeta uit Diemen in de nacht van vrijdag op zaterdag om het leven is gekomen, nadat hij in het Noordhollands Kanaal bij de Friesebrug in Alkmaar werd geduwd. Daarbij moet vooral bekeken worden of politiemensen de man nog levend uit het water hadden kunnen halen. Dat vindt J. de Goeij, de raadsman van de 20-jarige verdachte.
Jonas Gudeta werd in het water geduwd door de straalbezopen Alkmaarder J.B. Als geintje, zou die later verklaren. Er was geen onenigheid, geen ruzie. Het enige dat Gudeta deed was de groep van drie mannen aanspreken om de weg te vragen. Een paar tellen later lag hij in het kanaal. De twee vrienden van de dader, die ook stomdronken waren, hebben geen aanstalten gemaakt om in te grijpen. De korte duw- en trekpartij bij de Friesebrug werd gezien vanuit een passerende surveillanceauto.
De agenten kozen ervoor eerst de achtervolging in te zetten van een tweede verdachte. Die werd korte tijd later ingehaald. Uit de verklaring van het OM: ,,Snel ter plaatse gekomen collega-agenten zochten het slachtoffer. Dat werd echter niet aangetroffen.''

Reanimatie
Duikers van de brandweer vonden Jonas Gudeta ongeveer twintig minuten later. Reanimatie kwam te laat. De man overleed in het MCA.
En toen sloeg de twijfel toe. Het OM: ,,Na afloop stelde de politie zichzelf de vraag of met het aanhouden van de verdachte de juiste keuze was gemaakt, gelet op de verdrinkingsdood van het slachtoffer. Op verzoek van de politie heeft de hoofdofficier van justitie vervolgens de Rijksrecherche opdracht gegeven een onderzoek te doen. Dat is inmiddels afgerond. De conclusie is dat de politie niet verwijtbaar heeft gehandeld.''
En met name die snelle conclusie is bij de Alkmaarse advocaat De Goeij in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Het is nog nooit vertoond dat de Rijksrecherche zo supersnel klaar is met een onderzoek. Dit mag van mij in het Guinness Book of Records.'' Volgens De Goeij stinkt de zaak. ,,In het originele proces-verbaal heb ik niks gelezen over snel ter plaatse gekomen collega-agenten. Waar komen die ineens vandaan? Ik wil dit tot de bodem uitzoeken. Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit niet klopt.''

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1038221
Beste R@B, ik mag dan misschien nog niet zo heel lang Fokker zijn (sinds Djeez ontknaapt werd ongeveer, maar jouw posts Eritreren me mateloos. Het enige wat jij doet is iets van copy->paste zonder commentaar....

Heb je niets nuttigs te melden? Bijvoorbeeld dat je mij een eikel vind ofzo? Heb ik nog liever dan die posts van jou. ik kan ook het hele AD of Trouw of wat dan ook "overpasten", maar gelukkig heb ik wat beters te doen!

Niet persoonlijk bedoeld (omdat ik je niet ken), maar puur gebaseerd op jouw post kwaliteiten.

Misschien wordt dit wel van je verwacht. Zou ook kunnen, dan hoor ik het wel.

  zaterdag 16 juni 2001 @ 18:29:30 #3
272 R@b
No-nonsens
pi_1038225
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 18:27 schreef SittingDuck het volgende:
BLAAT
Zal wel te maken hebben met het onderwerp.

Welterusten en slaap zacht

(het feit alleen al dat je wél op mij reageert en niet op de politiek correcte Lins234, die op exact dezelfde wijze berichten post in dit topic, zegt mij meeeeer dan genoeg)

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1038241
Ja Links1234 kan er ook wat van ja....
  zaterdag 16 juni 2001 @ 18:43:25 #5
272 R@b
No-nonsens
pi_1038252
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 18:38 schreef SittingDuck het volgende:
Ja Links1234 kan er ook wat van ja....
Ach bovendien is dit het eerste topic wat ik open zonder commentaar erbij (kijk maar na), omdat de tekst, in samenhang met de topictitel, genoeg zegt.

Verder is het vrij normaal dat iemand hier nieuwsberichten post die hem interesseren of waarover hij een discussie wil voeren.

Dit topic heet niet voor niets Actualiteit, Nieuws en Media.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  zaterdag 16 juni 2001 @ 18:48:38 #6
3542 Gia
User under construction
pi_1038268
Je moet er toch niet aan denken dat je neergestoken wordt en dat de politie dan eerst probeert de daders op te sporen, terwijl jij dood ligt te bloeden!!

M.i. hebben ze echt de verkeerde keuze gemaakt.

pi_1038275
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 18:16 schreef R@b het volgende:
De organisatie denkt dat Yunas het slachtoffer is geworden van een racistische moord, maar justitie ontkent dat. De drie verdachten zijn afgelopen week aangehouden.
===============================================
==============================================

Advocaat wil reconstructie van verdrinking 14 juni 2001
Daarbij moet vooral bekeken worden of politiemensen de man nog levend uit het water hadden kunnen halen. Dat vindt J. de Goeij, de raadsman van de 20-jarige verdachte.
De korte duw- en trekpartij bij de Friesebrug werd gezien vanuit een passerende surveillanceauto.
De agenten kozen ervoor eerst de achtervolging in te zetten van een tweede verdachte. Die werd korte tijd later ingehaald. Uit de verklaring van het OM: ,,Snel ter plaatse gekomen collega-agenten zochten het slachtoffer. Dat werd echter niet aangetroffen.''


Hm, valt hen dan ook geen "dood door schuld" aan te rekenen? Als je de bovenstaande quootjes leest dan is het handelen van de politie in dit geval zeer twijfelachtig te noemen. Help eerst het slachtoffer dacht ik zo.Zij zijn daarin nalatig gebleken en hen valt dus schuld te verwijten.
"Yes I do know the difference between good and evil, I just chose to ignore it."
  zaterdag 16 juni 2001 @ 18:57:35 #8
272 R@b
No-nonsens
pi_1038290
quote:
Op zaterdag 16 juni 2001 18:50 schreef Xamira het volgende:

[..]

Hm, valt hen dan ook geen "dood door schuld" aan te rekenen? Als je de bovenstaande quootjes leest dan is het handelen van de politie in dit geval zeer twijfelachtig te noemen. Help eerst het slachtoffer dacht ik zo.Zij zijn daarin nalatig gebleken en hen valt dus schuld te verwijten.


Het is inderdaad raadselachtig waarom ze niet meteen het slachtoffer uit het water hebben gehaald.

Iedere Alkmaarder weet dat de kant bij de Friese Brug heel erg steil is, en dat je er op eigen kracht heel moeilijk uit kan klimmen. (of je moet een eindje zwemmen)

Verder is dit ook zéér opvallend

quote:
En met name die snelle conclusie is bij de Alkmaarse advocaat De Goeij in het verkeerde keelgat geschoten. ,,Het is nog nooit vertoond dat de Rijksrecherche zo supersnel klaar is met een onderzoek. Dit mag van mij in het Guinness Book of Records.'' Volgens De Goeij stinkt de zaak. ,,In het originele proces-verbaal heb ik niks gelezen over snel ter plaatse gekomen collega-agenten. Waar komen die ineens vandaan? Ik wil dit tot de bodem uitzoeken. Je kunt op je klompen aanvoelen dat dit niet klopt.''
Wanneer dit niet goed uitgezocht wordt, dan heeft Peter R. De Vries weer een onderwerp schat ik.

Wat verder niet afdoet dat het slachtoffer een donkergekleurd persoon is, en ik de verwijzing naar racisme van de EJB wel begrijp. Maar goed de dader was zo dronken als een lor, en heeft volgens de politie kennelijk dáár niet eens bij stil gestaan

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 18 juni 2001 @ 18:36:09 #9
272 R@b
No-nonsens
pi_1046354
Vermoord omdat hij de weg vroeg

18 juni 2001
Van onze verslaggever
GERT VAN DER MATEN

ALKMAAR - 'Vermoord omdat hij de weg vroeg.' Het is één van de leuzen die zaterdag worden meegedragen als de stille stoet zich in beweging zet. Dwars door het drukke winkelhart van Alkmaar gaat het. Zo'n tweehonderd mensen lopen mee ter nagedachtenis aan de vorig weekeinde omgekomen 26-jarige Eritreeër Jonas Gudetta uit Diemen. Vooraan ondersteunen vrouwen met witte rouwdoeken om Jonas' moeder.

Jonas is door drie blanke mannen bij de Friesche Brug van het talud af het water in geduwd. De politie, die nog een van de daders vasthoudt, meldt dat er absoluut geen sprake is geweest van racisme. De daders waren dronken en ze waren alleen maar baldadig. Maar 'dronkenschap is geen excuus' zo staat er zaterdag op een spandoek te lezen. En 'Stop zinloos geweld'.

De deelnemers aan de optocht zijn voornamelijk landgenoten van Jonas. Maar er zijn ook wat Alkmaarders. Het gemeentebestuur laat zich echter niet zien. Dat viert even verderop met bubbelende champagne dat het Ritsevoort nieuwe straatstenen heeft.

Foto's

In de stoet worden foto's meegedragen van Jonas. Pers is er genoeg. Camera's en microfoons vragen deelnemende Eritreeërs keer op keer om nog eens uit de doeken te doen hoe Jonas om het leven is gekomen. Hij is niet alleen geduwd, zeggen zij. Toen hij uit het water probeerde te komen, hebben de daders hem ook nog eens getrapt. Hoe anders kan iemand die twee zwemdiploma's heeft verdrinken?
En dan is er nog het raadsel rond het gedrag van de politie. Toevallig passerende agenten zijn achter de daders aangegaan. Waarom hebben zij Jonas in het water laten liggen?

Een woordvoerder van de Eritrese Jongeren Beweging, die de tocht organiseerde, memoreert Jonas' laatste woorden tegen zijn moeder. Of hij voorzichtig zou doen, vroeg zij voor zijn vertrek. ,,Met mij gebeurt niets, moeder'', was het zelfverzekerde antwoord. ,,U kunt zich beter zorgen maken over mijn twee broertjes'' Volgens de organisatoren was Jonas een zachtmoedige jongen die niemand kwaad deed. Hij had een baan en was volledig geïntegreerd in de Nederlandse samenleving.

Orgelman

Onderweg zet de orgelman de muziek uit als hij de stoet ziet naderen. ,,Zo hoort dat'', legt hij uit. ,,Het is een trieste zaak.'' Het winkelpubliek blijkt ogenblikkelijk te begrijpen voor welke zaak de stoet aandacht vraagt. Het instemmende gemompel overheerst. ,,Heel goed dat die mensen daar lopen'', zegt een vader tegen zijn dochtertje.
Maar aan sommigen gaat de rouw van de stoet toch geheel voorbij. Twee vrouwen bijvoorbeeld zien in de witte rouwdoeken van de Eritrese deelneemsters een aanleiding om zich luidkeels af te vragen of het dragen van hoofddoeken nou verplicht is of niet... in Turkije.

De tocht eindigt bij de plaats waar Jonas in het water is gegooid. Zijn moeder huilt hartverscheurend en loopt onder het roepen van zijn naam radeloos in het rond. Fotografen en cameramensen snellen toe. Dan zakt zij door haar knieën en kijkt vanachter de vangrail waar Jonas overheen is geduwd, toe hoe familie bloemen legt op het talud, kaarsen ontsteekt en ook bloemen in het water gooit.


=========================================

''Jonas is door drie blanke mannen bij de Friesche Brug....''

Zo zie je dat de pers niet alleen Turkse of Marokkaanse afkomst vermeldt.

Justitie ontkent overigens dat het een racistische moord betreft.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  woensdag 3 oktober 2001 @ 13:09:45 #10
272 R@b
No-nonsens
pi_1804212
En de afloop, de veroordeling dus:

Drie jaar cel voor fatale duw in Noordhollands Kanaal

2 oktober 2001


ALKMAAR - De 20-jarige J.B. is dinsdag door de rechtbank in Alkmaar veroordeeld tot een celstraf van drie jaar waarvan een jaar vorwaardelijk, wegens mishandeling die de dood tot gevolg had.

B. duwde op 9 juni de uit Eritrea afkomstige M. Gubeta (26) uit Diemen in het Noordhollands Kanaal, waarna deze verdronk. Officier van justitie C. Zetsma had vier jaar gevangenisstraf wegens doodslag geëist. Officier Zetsma sprak van een rampzalige avond en een geintje met dramatische gevolgen.

B. zelf zegt nooit de intentie te hebben gehad G. de dood in te jagen: ,,Ik duwde hem voor de lol het water in''. De rechtbank erkende dat B. nooit de bedoeling had om Gubeta te doden, maar sprak van een opwelling. B. kon niet weten dat de temperatuur van het water en de hoogte van de kade het onmogelijk maakten om weer op de wal te komen.

Het 'lolletje' had plaats na een avond stappen. Zowel dader als slachtoffer hadden flink gedronken. B. liep samen met twee vrienden over de Alkmaarse Kanaalkade toen G. hen aansprak om de weg te vragen. Nadat G. in het kanaal was gevallen gingen de drie vrienden er vandoor.
De rechtbank kende een schadevergoeding van ruim 11.000 gulden toe aan de moeder en 9000 gulden aan de oma van het slachtoffer.

© Noord Hollands Dagblad
=================================================================

3 jaar waarvan één jaar voorwaardelijk, dan houd je 2 jaar over waarvan je 2/3 uit moet zitten, dus na 16 maanden staat B. weer buiten. Het slachtoffer van het lolletje ligt voor altijd onder de grond.


[De eerste de beste drugssmokkelaar krijgt een hogere straf....]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_1821832
zo gaat het al jaren met de wetgeving binnen nederland

een kameraad kreeg 2,5 jaar + 1 jaar voorwaardelijk omdat hij inbraken had gepleegd met een totaalwaarde van 200.000 ofzo

en nu rijd hij rond in een mercedes e klasse

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')