abonnement Unibet Coolblue
pi_14976698
Dat is toch zeker wel de meest fantastische literatuur die een mens kan lezen, of niet? Helden zijn het, stuk voor stuk. Van Dostojewski tot Toergenjew, van Gogol tot Poesjkin. Wie is er nog meer liefhebber van russische literatuur? Ik heb zelf nog niet de gehele oeuvres verslonden van elke 19e eeuwse schrijver, maar toch heb ik naar mijn mening voldoende gelezen om een beeld te vormen van deze periode. En het is prachtig.

Kom hier met mij Dostojewskiknuffelen, Gogolaaien, of Tolstojkussen.

pi_14976777
lol, had het vandaag nog over russische lteratuur (tolstoj)
op mijn werk krijgen de bewoners individuele begeleiding, blijkt dat 1 van de begeleiders aan 1 van mijn bewoners uit tolstoj voor zat te lezen.

(verstandelijk gehandicapte man van laag niveau)

moest er wel erg om lachen, hoe kom je daar nou bij om dat te gaan doen

'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 27 november 2003 @ 17:17:05 #3
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_14977178
Maxim Gorki mag dus niet meedoen?
pi_14989663
quote:
Op donderdag 27 november 2003 17:17 schreef Patron het volgende:
Maxim Gorki mag dus niet meedoen?
Om de drommel niet.

Waarom weet ik ook niet, ik had zin om dat te zeggen.

Wittgenstein
pi_14997033
De Russen zijn ook geweldige literaire autobiografen! De zesdelige autobiografie van Konstantin Paustovski is een aanrader van jewelste, zodiakk - hoewel dat leven zich in de eerste helft van de 20e eeuw afspeelt. Maar ook de omvangrijke, meerdelige autobiografie van één van de eerste Russiche politieke dissidenten, Alexander Herzen is smakelijk. Ennegentiende eeuws .


Maar toch blijft Flaubert de grootste. De grootste, zeg ik!.

pi_15003183
Niet alles van Tolstoj vind ik goed. Vooral Anna Karenina is mij wat teveel broodschrijverij. Meer een soapserie uit de 19e eeuw. Maar 'Voskresenje' is dan weer echt top. Net als zijn Kaukasusromans. Al het bekende werk van hem heb ik iniddels gelezen. Helaas is het wat lastig om ook alle onbekende werken voor een schappelijke prijs te krijgen. Veel midner bekend is toruwens dat Tolstoj ook Nederlandse politieke stromingen heeft beïnvloed.

Ivo

pi_15013522
Ben het meest met Dostojewski bekend. Ik ben in het algemeen geen liefhebber van buitenlandse literatuur. Het klassieke toneel trekt mij ook niet zo, maar toegegeven het zijn mooie boeken.

Van Gogol ken ik niets

[Dit bericht is gewijzigd door okee6 op 28-11-2003 23:22]

pi_15018071
Ik wil al tijden iets russisch lezen, maar dan zie ik hoe dik zo'n boek is, en hoe klein die letters zijn, en dan denk ik: "dat komt in de vakantie wel...".
Yeah, my dirty black summer... OEH!
pi_15021518
Puh. Het is Flaubert en Lamartine, overgeplant naar het achterlijke steppe-boeren-popespland.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_15028638
Oorlog en Vrede
It is much easier to be critical than to be correct.
  zondag 30 november 2003 @ 23:19:37 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_15049243
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 22:50 schreef Meneer_Aart het volgende:
Oorlog en Vrede
Dat was één week heel hard aanpoten, maar wat een gevoel toen ik het uithad!

Natasha

Überhaupt is 19e eeuwse literatuur zeer goed om te lezen, maar de Russen staan toch in een eigen klasse

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_15049290
ik heb de speler van Dostojewski net uit, intressant boek!
pi_15055825
Misdaad en straf van Dostojewski kon mij niet boeien.
Tolstoj's Oorlog en vrede is geniaal. Ik ben gewoon de personificatie van Pierre. Ik wil verdomme ook een Andrej zijn.
Natasha
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_15056967
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 15:03 schreef SportsIllustrated het volgende:
Puh. Het is Flaubert en Lamartine, overgeplant naar het achterlijke steppe-boeren-popespland.
Ja, , mooi he.

Overigens kan ik iedereen "De Gebroeders Karamazow" aanraden van Dostojewski. Overigens vond ik "Misdaad en Straf" en "De idioot" ook goede boeken van Dostojewski.

pi_15098068
Dostojevski vind ik echt de man.
Van Tolstojs Anna Karenina was ik minder onder de indruk, inderdaad een beetje een damesromannetje. (nou ja -tje..)
Ook heel leuk: Oblomov van Gontsjarov, hoewel dat op een gegeven moment een beetje in romantisch geneuzel ontaardt.
pi_15098338
iemand van jullie de speler gelezen/
pi_15098501
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:47 schreef JantjeB het volgende:
Dostojevski vind ik echt de man.
Van Tolstojs Anna Karenina was ik minder onder de indruk, inderdaad een beetje een damesromannetje. (nou ja -tje..)
Ook heel leuk: Oblomov van Gontsjarov, hoewel dat op een gegeven moment een beetje in romantisch geneuzel ontaardt.

ja het eerste deel van oblomov is hilarisch, (die knecht is geweldig!)
maar zodra de liefde in het spel komt, wordt het saai,
toen ben ik afgehaakt.

bij dostojevski wordt je soms moe dat hij elke bijfiguur tot figurant toe bij het verhaal wil betrekken, terwijl ze soms er nergens toe doen...maar het is lang geleden dat ik hem las (misdaad en straf) dus ik zou het weer eens moeten herlezen.

  woensdag 3 december 2003 @ 00:05:26 #18
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_15105098
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:56 schreef _The_General_ het volgende:
iemand van jullie de speler gelezen/
Ja, ik, maar al lang geleden. Een goed, niet te lang werk. _Misdaad en straf_ heb ik reeds driemaal gelezen, erg sterk en filosofisch.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
pi_15105270
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 15:03 schreef SportsIllustrated het volgende:
Puh. Het is Flaubert en Lamartine, overgeplant naar het achterlijke steppe-boeren-popespland.
Bovendien is het meer dan 104 jaar oud. .

Geef mij maar Heidegger, die is tenminste de eerste mens in de geschiedenis die het Zijn gedacht heeft.

Wittgenstein
pi_15105485
quote:
Op dinsdag 2 december 2003 19:56 schreef _The_General_ het volgende:
iemand van jullie de speler gelezen/

Dramatisch verhaal, maar wel amusant.

  woensdag 3 december 2003 @ 13:31:12 #21
75316 Merijntje
Rien ne va plus
pi_15114914
Mijn favoriete, russische boek, naast Misdaad en Straf (Ik heb het nog als Schuld en Boete gelezen), is Aantekeningen uit het Dodenhuis van FM Dostojewski
Dostojewski wordt in 1849 ter dood veroordeeld, maar op het laatste moment nog door de tsaar begenadigd. Hij wordt naar een Siberisch tuchthuis in de buurt van Omsk gestuurt. De autobiografische ervaringen in het tuchthuis worden door D. zeer indringend en aangrijpend beschreven. Je krijgt een levendige indruk van de daar heersende, verschrikkelijke omstandigheden. Niet alleen de hygiëne van toen, maar ook de willekeur van de bewakers, het omkopen om het leven iets eenvoudiger te maken, maken het boek zeer lezenswaardig. Het is een psychologische studie van het gedwongene leven van een man van (welliswaar lagere) adel tussen moordenaars en dieven. Hier wordt de basis gelegd voor D.s thematiek, die in zijn latere romans en novellen een grote rol speelt.
Voor andere tuchthuisboeken - Tsjechovs De reis naar Sachalin en Solzjenitsins Goelag Archipel (taai) - te prefereren. Misschien slechts door Een dag uit het leven van Ivan Denisowitsj geevenaard, maar dan zijn we ruim honderd jaar verder ...
Het geheim van vreugde is het leed te kunnen hanteren. - Anais Nin
pi_15127737
quote:
Op woensdag 3 december 2003 13:31 schreef Merijntje het volgende:
Mijn favoriete, russische boek, naast Misdaad en Straf (Ik heb het nog als Schuld en Boete gelezen),
ik heb ook nog een amstelveen -pocket vertaling gelezen die schuldenboete heette. geweldig boek.
raskolnikov die in een delirium door petersburg dwaalt, vond het de tweede keer vooral een boek die over de stad gaat.
pi_15131025
Van Dostojewski: De idioot , Aantekeningen uit het ondergrondse en Aantekeningen uit het dodenhuis.
Gogol: Alles.

En als Russen uit de 20e eeuw ook mee mogen doen:
Fjodor Sologoeb (Fjodor Koezmitsj Teternokov): Een kleine demon.
Michail Boelgakov: Zwarte sneeuw.

And it's only the giving
That makes you
What you are
  woensdag 3 december 2003 @ 23:51:41 #24
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_15132950
De driedelige autobiografie van Maxim Gorki is ook de moeite waard. Of anders _Het leven van een nutteloos mens_, deprimerend maar ook weer heel sterk.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
pi_15138625
quote:
Op woensdag 3 december 2003 22:49 schreef OllieA het volgende:
Michail Boelgakov: Zwarte sneeuw.
! Boelgakov! !

Ik heb alleen (in engelse vertaling) Master and Margarita en Heart of a Dog van hem gelezen, en dat zijn gewèldige boeken. Vertel mij eens vlug Ollie, is het boek dat jij hier noemt ook zo mooi?

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')