abonnement Unibet Coolblue
pi_14969243
Ik wil in dit topic met jullie graag enkele postkaarten delen waarvan ik pas in het bezit ben gekomen. sommige zijn oud andere komen uit de nalatenschap van een man die de Kaiser in huis Doorn bestudeerde en de kaarten zijn dan ook in huize Doorn gekocht.



ongelopen kaart uit woI


Z.M.Keizer Wilhelm II


Z.M.Keizer Wilhelm II


Z.M.Keizer Wilhelm II


Banket bij het huwelijk van Prinses Viktoria Luise met Hertog zu braunschweig-Lunenburg 1913


Keizer Wilhelm II en Keizerin Augsute Victoria op een kaart uit berlijn


eerste vrouw van de Keizer, H.M Keizerin Auguste Victoria


tweede vrouw van de Keizer, H.M Keizerin hermine Reuss a.L


huis Doorn


werkkamer van Z.M Keizer Wilhelm II te Doorn

pi_14974480
niet helemaal toepasselijk bij dit topic over de Kaiser maar hier een ansicht van Keizer Frans Joseph I die ik zojuist aangekocht heb.

ja, die van sissie


Keizer Frans Joseph I

pi_14975955
Ik kom zo later terug op de openingspost

Maar de kaart van Franz Joseph is ook mooi, zeg!
Tragische geschiedenis, dat wel.
Hij trouwt met zijn volle nichtje, Hertogin Elisabeth in Beieren. Hun moeders zijn zussen van elkaar.
In 1855 kregen zij een dochter: Sophie. Vernoemd naar de moeder van Franz Joseph. Het schijnt dat Sissi niets te zeggen had over de naam van haar kinderen. Sophie overleed 2 jaar later in Hongarije aan uitdroging.
Ook hun tweede dochter, Gisela (1856) en troonopvolger Rudolf (1858) kregen hun naam van hun grootmoeder en werden door haar grootgebracht.
Franz Joseph ging niet tegen de wil van zijn moeder om de kinderen op te voeden in en liet het allemaal gebeuren.
Ik 1868 wordt zijn jongste dochter geboren: Marie Valerie. Deze wordt wel opgevoed voor hem en zijn vrouw.

Behalve het overlijden van zijn oudste dochter, verliest hij ook zijn zoon en enige troonopvolger. Rudolf pleegt in 1889 zelfmoord samen met zijn maitresse Mary Vetsera.

Op de kaart zie hij er nog vrij jong ik. Had ie maar geweten wat voor drama's er nog allemaal in 't verschiet lagen voor hem.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 28-11-2003 19:44]

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_14976150
Morgen ga ik naar de militariabeurs in Duiven. Misschien dat ik ook wat ga kopen als ik iets moois zie liggen.
pi_14976564
Zijne Majesteit Wilhelm II, Keizer van het Duitse rijk, Koning van Pruisen.
Geboren in Berlijn op 27 januari 1859. Hij trouwde in 1881 met Prinses Auguste Viktoria von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Augustenburg. Zij overleed in 1921.
In 1922 huwde hij Prinses Hermine Reuss zu Greiz.

Uit het eerste huwelijk kreeg hij zeven kinderen, waarvan de oudste zoon afstand deed van zijn rechten op de troon van het Duitse Keizerrijk.

De keizer overleed op 4 juni 1941 in Doorn.

(beetje achtergrond info)

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_14983030
intressant natalie

hier nog twee kranten knipsels die ik tussen de kaarten vond.


pi_14992003
quote:
Op donderdag 27 november 2003 15:47 schreef _The_General_ het volgende:
niet helemaal toepasselijk bij dit topic over de Kaiser maar hier een ansicht van Keizer Frans Joseph I die ik zojuist aangekocht heb.
Leer je taal. Die vent heet Frans Jozef. Als je interessant - Duits - wil doen Franz Joseph. Maar geen combinatie daarvan.

Georg Friedrich von Hohenzollern is trouwens - naast Willem Alexander - ook Prins van Oranje... leuk detail

BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
pi_14992769
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 02:32 schreef Kaensterle het volgende:

[..]

Leer je taal. Die vent heet Frans Jozef. Als je interessant - Duits - wil doen Franz Joseph. Maar geen combinatie daarvan.


Ik kan je geruststellen, ik beheers mijn taal goed hoor,
pi_14994358
Kom kom, die paar lettertjes maken niet uit, luitjes. 't Gaat erom dat we weten wie er bedoeld wordt. En dat weten we

Kleine notitie:
Kaensterle: zijn naam op de Duitse manier schrijven is geen kwestie van 'interessant doen'. Het ís de goede spelling, het wordt echter 'Frans Jozef' als je 't vernederlandst.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_14996485
quote:
Hier rust ook zijn echtgenote, grootvorstin Kira, een dochter van de laatste tsaar.
Quote uit het laatste krantenberichtje.
Het klopt in ieder geval niet.

Groot-Hertogin Kira is de tweede dochter van Groot-Hertog Kyrill Vladimirovitch en Prinses Victoria Melita van Groot-Brittannië.
Dat maakt haar Kleindochter van Groot-Hertog Vladimir Aleksandrovitch en zijn vrouw Hertogin Marie von Mecklenburg-Schwerin.

Zowel haar vader Kyrill als haar grootvader Vladimir waren géén Tsaren. Wel is de laatste het vierde kind van Tsaar Aleksandr II van Rusland.
Notitie daarbij: Kyrill eigende zich de titel Tsaar van Rusland toe in september 1924, maar dit is hij 'officieel' nooit geweest.

De laatst gekroonde Tsaar van Rusland was natuurlijk Nicholas II (die samen met zijn vrouw en kinderen werd vermoord in 't Ipatiev huis 1918)

De allerlaatste Tsaar van Rusland was -naar mijn weten- Mikhael II Aleksandrovitch, hoewel die slechts één dag Tsaar was.

Kira was dus het nichtje van de laatste Tsaar. Niet de dochter.
Gezien haar vader zichzelf tot 'Tsaar' benoemde, kan ik begrijpen waarom het krantenartikel dit aangrijpt en zegt dat ze dus wel degelijk de dochter van een Tsaar is. Feitelijk gezien was Kyrill 't hoofd van de familie.

Even wat rechtgezet

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 28-11-2003 13:01]

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_15002691
je hebt gelijk natalie,

grappig om te zien dat de originele eigenaar dit ook onderstreept had!

  vrijdag 28 november 2003 @ 19:16:45 #12
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_15007753
Laten we hier een centraal pretendententopic van maken. Is veel leuker lijkt me.

Prins Georg Friedrich von Preussen (zoals ze hem toch nog noemen) is super. Elk interview dat ik van hem gezien heb...super toffe vent! Net als zijn opa trouwens. Louis Ferdinand was fel anti-nazi en zou ook het complot tegen Hitler gesteund hebben. Was het complot gelukt en de monarchie hersteld dan was hij het waarschijnlijk wel geworden.

Bij de Romanovs is het was lastiger. Daar zijn er meerdere huizen die ruzie maken over wie nu werkelijk het hoofd is van de Romanovs en dus tsaar zou moeten worden in geval dat gewenst is.
Heeft iemand die informatie paraat eigenlijk?

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_15008275
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 19:16 schreef Witchfynder het volgende:
Laten we hier een centraal pretendententopic van maken. Is veel leuker lijkt me.
Als de TS ermee accoord gaat zal ik de titel wijzigen
quote:
Bij de Romanovs is het was lastiger. Daar zijn er meerdere huizen die ruzie maken over wie nu werkelijk het hoofd is van de Romanovs en dus tsaar zou moeten worden in geval dat gewenst is.
Heeft iemand die informatie paraat eigenlijk?
Groot-Hertog Kyrill riep zichzelf uit tot Tsaar. Als je vanuit die lijn verder kijkt dan komt het op het volgende neer:

Kyrill trouwde met met Victoria Melita en kregen samen drie kinderen:
- Groot-Hertogin Maria
- Groot-Hertogin Kira (zie hierboven)
- en Groot-Hertog Vladimir

In Rusland wordt de troon overgenomen door een man (voorkeur) dus gaan we door met de laatste:

Vladimir trouwde in in 1948 met Prinses Leonida en zij kregen samen één dochter: Groot-Hertogin Maria Vladimirovna.
En zij wordt door de meesten gezien als het hoofd van de Romanov-familie.

Maria was getrouwd met Prins Franz Wilhelm van Pruisen en heeft met hem een zoon: Georgij Mikhailovitch.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_15008707
Voert Georg Friedrich ook de titel 'Prins van Oranje'? Dat wist ik niet.

Zover ik wist voerde hij de titel: Zijne Keizerlijke en Koninklijke Hoogheid Georg Friedrich Prins van Pruisen.
Zijn vader bezat de titel 'Prins van Oranje' niet, zover ik zie.

Help us out, Kaensterle

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_15010780
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 19:40 schreef Natalie het volgende:

Als de TS ermee accoord gaat zal ik de titel wijzigen


ga je gang, een breder uitgangspunt zal zeker meer reacties en dus intressante leesstof opleveren
pi_15011060
Ik heb pas een intervieuw gezien met de Kaiserlicher Prinz Karl von Habsburg ( Die titel mag hij volgens mij in Oosterrijk niet voeren! ) ,

erg intressante man. Hij is getrouwd met Baroness Francesca von Thyssen-Bornemisza.

Uit het intervieuw kwam naar voren dat hij in Oosterrijk nog steeds erg "gediscrimineerd"word.

volgens de grondwet mogen drie soorten mensen niet mee doen met de verkiezingen: ( ff uit mijn hoofd dus vergeef me als ik ze fout opsom) Alcoholisten, Veroordeelde en Leden van de Habsburgse familie.

hij heeft ook een speciaal oosterijks paspoort dat alleen geldig is buiten oosterrijk !

pi_15017984
Topictitel gewijzigd met toestemming van TS, _The_General_.
quote:
Ik heb pas een intervieuw gezien met de Kaiserlicher Prinz Karl von Habsburg ( Die titel mag hij volgens mij in Oosterrijk niet voeren! )
Ik meen dat de familie eerder verbannen was uit Oostenrijk. Iets wat vrij 'normaal' is als een Koninkrijk/Keizerrijk wordt 'opgeheven'. Pin me er niet op vast, ik zal het even moeten nazoeken

Wat ik wél weet is dat de vader van Prins Karl eerst zijn rechten op de troon van Oostenrijk, Hongarije etc. op moest geven vóór hij het land weer in mocht.
Eigenlijk hetzelfde als wat laatst in Italië gebeurde. Eerst je rechten opgeven, en dan mag je weer terug naar je thuisland.

Prins Karl woont trouwens wel in Oostenrijk en heeft 3 kinderen: Eleonore, Ferdinand en Gloria, allemaal dragen ze dezelfde titels als hun vader.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_15026470
mijn nieuwste aankoop ( slechts een euro )

Kriegskarte 1914 Ludwig III König von Bayern

pi_15026604
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 09:57 schreef Natalie het volgende:
Topictitel gewijzigd met toestemming van TS, _The_General_.
[..]

Ik meen dat de familie eerder verbannen was uit Oostenrijk. Iets wat vrij 'normaal' is als een Koninkrijk/Keizerrijk wordt 'opgeheven'. Pin me er niet op vast, ik zal het even moeten nazoeken


Over de verbanning is online niet bizar veel te vinden,

Prinz Karl heeft wel enkele intressante ordes:

Orden vom Goldenen Vlies
Großkreuz des Souveränen Malteser-Ritterordens
Ehren-Ritter des Deutschen Ordens

pi_15029464
ik probeerde ff uit mijn hoofd alle mensen op deze kaart te herkennen, misschien kan iemand ff controlleren of ik ze goed heb en de gaten invullen?

1 Prinses Thyra
2 Ernst August Herzog von Cumberland, Kronprinz von Hannover,
3 Koningin Mary
4 Keizer Wilhem II
5 Kroonprins Wilhelm III
6
7
8 Koning Georg V
9 Keizerin Auguste Victoria
10 Hertog Ernst August von Braunschweig-Luneburg
11 Prinses Victoria Luise
12 Tsaar Nikolai II Alexandrovich Romanov
13 Koningin Wilhelmina

pi_15029543
quote:
Op donderdag 27 november 2003 20:52 schreef _The_General_ het volgende:
intressant natalie

hier nog twee kranten knipsels die ik tussen de kaarten vond.


[afbeelding]

[afbeelding]


Wat vet .

De Kaiser was trouwens een redelijke idioot.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_15029755
quote:
Op zaterdag 29 november 2003 23:35 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Wat vet .

De Kaiser was trouwens een redelijke idioot.


Hij had inderdaad een erg apparte wereldvisie,

het sierde hem wel dat hij nooit eer heeft betoond aan nazi vlaggen, het was ook zijn wens dat er geen duitse delegaties op zijn begravenis kwamen!, helaas stuurde hitler die wel!

pi_15030137
quote:
Op donderdag 27 november 2003 16:39 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Morgen ga ik naar de militariabeurs in Duiven. Misschien dat ik ook wat ga kopen als ik iets moois zie liggen.
en, was het een vruchtvolle beurs?
  zondag 30 november 2003 @ 11:24:33 #24
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_15033660
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 19:58 schreef Natalie het volgende:
Voert Georg Friedrich ook de titel 'Prins van Oranje'? Dat wist ik niet.

Zover ik wist voerde hij de titel: Zijne Keizerlijke en Koninklijke Hoogheid Georg Friedrich Prins van Pruisen.
Zijn vader bezat de titel 'Prins van Oranje' niet, zover ik zie.

Help us out, Kaensterle


Als Kaensterle het niet doet, doe ik het wel. De twee titels prins van Oranje voeren terug op de testamenten van Frederik Hendrik en prins Willem III. Laatstgenoemde had geen nakomelingen en had zijn titel vermaakt aan zijn verre familielid Willem Lodewijk, die stadhouder in Friesland en Groningen was (de tak van de Friese Nassaus.)

De Pruisische koning ging hier niet mee akkoord, omdat hij, net als Willem Lodewijk afstamde van een dochter van Frederik Hendrik, en FH had in zijn testament bepaald dat, mochten de mannelijke erfgenamen uitsterven, ook de erfgenamen van zijn dochters de titel konden voeren. Aangezien de Pruisische koning afstamde van een oudere dochter, meende hij aanspraak te kunnen maken op de titel.

Uiteindelijk heeft de kwestie meer dan 50 jaar voortgeduurd, omdat er destijds aan de titel aantrekkelijke inkomsten uit het prinsdom Orange verbonden waren en niemand die wilde opgeven. Toen de Franse koning Orange echter bij Frankrijk voegde en de prinsen van Oranje van hun rechten vervallen verklaarde, werd het meer een erekwestie en uiteindelijk hebben ze het compromis gesloten dat beide families de titel mochten gebruiken. Dus zowel Hohenzollern als Oranje-Nassau voeren de titel 'prins van Oranje'.

Master of my domain
pi_15037092
Koobus, dankjewel voor deze heldere uitleg
Hiervan was ik niet op de hoogte, maar ben blij dat jij het me kon vertellen.

Om zoiets te weten moet je je er haast wel in verdiept hebben. Toppie hoor!

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')