De meeste mensen weten dat de meeste auto's van 10 jaar en ouder roesten, maar er word gezegd dat de Audi 80 bijv. vanaf 1986 verzonken (ik had zoiets gehoord iig) is. Maar betekent dat ze dan nooit roesten?
Hetzelfde geld voor de BMW E30 3-Series: quote van autovisie occasiongids:
quote:
De Benjamin van het Beierse merk heeft nooit te klagen gehad over belangstelling van de occasionkoper. Het sportieve imago van BMW en de bewezen kwaliteit zijn daar debet aan. Roestvorming is sinds de introductie van de (E30) 3-serie een uitgebannen fenomeen
http://data.ttg.nl/autovisie/occasiongids/showoccasion.pl?merk=BMW&model=10&SUBMIT.x=54&SUBMIT.y=12
Wat bedoelen ze met dat? Bedoelen ze dat het NOOIT zal roesten? Of is het gewoon marketing geblaat
Oh ja, E30 3-series 2 deurs sedan (ja, sedan) en de 4 deurs sedan zijn gemaakt van 1983 tot 1991.
Een 2 deurs E30 sedan
En de Audi 80 1984-1995 (volgens mij begonnen de "ronde" modellen van '86 tot '95)
Een Audi 80 sedan (deze is eentje van '91-'95)
Ik denk dat het wel waar kan zijn, want ik heb volgens mij nog nooit een roestige BMW E30 3-series of Audi 80 gezien.
En ik had gehoord dat de Audi A8, de Audi A6 en de Audi A2 NOOIT zullen roesten want ze zijn van volledig alluminium opgebouwd, is dit waar?
Ik had ook tegenwoordig gehoord dat de meeste auto's minstens 10 jaar niet roesten, ze kregen een soort elektrolyse? (zoeits had ik ook gehoord) behandeling. Kan iemand mij dat beter uitleggen?
En iemand ervaringen met roest met een van deze auto's? En vooral met de E30 3-series? Want ik wil misschien later een E30 325i kopen
quote:verzinkt 'roest' idd minder, omdat er bij krassen een laagje zinkoxide op het ijzer vormt, en dat zorgt er dan weer voor dat het ijzer niet kan roesten
Op zondag 9 november 2003 22:36 schreef yup het volgende:
blaat blaat
De BMW & de AUDI zijn vuurverzinkt,
en gaan alleen roesten als er een schade aan geweest is die niet goed is gerepareerd,
quote:verzinkt wil dus zeggen dat er een laagje zink over het ijzer (staal) heen zit
Op zondag 9 november 2003 22:43 schreef MadMarine het volgende:[..]
verzinkt 'roest' idd minder, omdat er bij krassen een laagje zinkoxide op het ijzer vormt, en dat zorgt er dan weer voor dat het ijzer niet kan roesten
quote:Roestvrij staal!
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
En werd blauw van iedere aanraking met de vingers.
quote:Maak van dat aluminium maar rvs...
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
[afbeelding]
quote:DeLorean is toch van roestvrij staal dacht ik. De reden dat hij zo traag is.
Op zondag 9 november 2003 22:39 schreef Suikermais het volgende:
Die wagen uit Back To The Future ( Delorean ) was helemaal van aluminium gemaakt....
Een Trabant roest niet. Die hebben een plastic carroserie
quote:Ja dus
Bestaan er auto's die (bijna) nooit roesten?
Bij een BMW E30, is het inderdaad waar dat deze bijna niet roesten, ECHTER, dit geldt natuurlijk alleen voor de auto's die ook netjes worden behandeld. Een schone auto roest minder snel dan een vieze auto (scheelt krassen), tevens heeft een auto die schade heeft gehad een veel groter risico betreffende roesten. Mijn ouders hebben een E30 uit 1990 gehad, en daar had de achterkant van in elkaar gezeten, dit resulteerde in een roestende achterklep omdat het niet goed gerepareerd/hersteld was.
Kortom, zorg voor een nette auto, en dan is er niets aan de hand, maar roest is niet de grootste vijand van de moderne auto. Indien je overigens gaat voor een E30, kijk dan even op de autotelegraaf of autovisie, dan kan je alle zwakke punten vinden van het model, waterpomp en wielophanging zijn ZEKER punten die je in de gaten moet houden, vooral een 325i (170 pk?) is een potentieel racemonstertje, vaak verlaagd en dat soort ongein, dus krijgt de ophanging veel voor zijn kiezen, en reparatie van dat soort geintjes is NIET goedkoop.
Succes!
quote:
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef Furby het volgende:
Een Trabant roest niet. Die hebben een plastic carroserie
Rij nu al 2jaar in dat ding, iedere keer bij APK of beurt verbazen de monteurs zich weer.
Het is een bedrijfswagen, waarsschijnlijk een goede beurt gehad toen ie werd omgebouwd. Tektileren heet het geloof ik.
quote:[zijk-modus] Roesvast staal, dit betekend dat i dus wel degelijk roest
Op zondag 9 november 2003 22:45 schreef Dentaku het volgende:[..]
Roestvrij staal!
En werd blauw van iedere aanraking met de vingers.
Helaas heb ik een wél roestende auto... (Honda)
quote:THX, daarom zal ik ook zoeken naar een helemaal niet verlaagde, niet gewijzigde en minimaal van 1987 (dat zijn de laatste series), en belangrijk NIET getunede hoe dan ook (ook geen sjonny velgen
Op zondag 9 november 2003 22:46 schreef MaNiaC_P het volgende:
In principe roesten inderdaad auto's die verzonken zijn zeker een jaar of 10 niet. Uiteraard zijn niet alle auto's goed beschermt tegen roest, want dat is deels afhankelijk van de nauwkeurigheid van het productieproces. Astra's van de 1e generatie zijn niet bepaald "niet roestende" auto's, want daar zijn zwakke plekken als de achterspatborden zeker bekend.Bij een BMW E30, is het inderdaad waar dat deze bijna niet roesten, ECHTER, dit geldt natuurlijk alleen voor de auto's die ook netjes worden behandeld. Een schone auto roest minder snel dan een vieze auto (scheelt krassen), tevens heeft een auto die schade heeft gehad een veel groter risico betreffende roesten. Mijn ouders hebben een E30 uit 1990 gehad, en daar had de achterkant van in elkaar gezeten, dit resulteerde in een roestende achterklep omdat het niet goed gerepareerd/hersteld was.
Kortom, zorg voor een nette auto, en dan is er niets aan de hand, maar roest is niet de grootste vijand van de moderne auto. Indien je overigens gaat voor een E30, kijk dan even op de autotelegraaf of autovisie, dan kan je alle zwakke punten vinden van het model, waterpomp en wielophanging zijn ZEKER punten die je in de gaten moet houden, vooral een 325i (170 pk?) is een potentieel racemonstertje, vaak verlaagd en dat soort ongein, dus krijgt de ophanging veel voor zijn kiezen, en reparatie van dat soort geintjes is NIET goedkoop.
Succes!
En alle andere minder zinnige replies
Hier heb ik 3 goeie:
Dit is van http://www.marktplaats.nl
http://www.marktplaats.nl/markt/autos/bmw/53340.htm?zoek=e30&oudei=30
Ziet er iig uit, maar veel te duur voor 3500 euro.
En eentje van http://www.mobile.de (van Duitsland dus)
Laag Kilometerstand, opties precies die ik wil en lekker goedkoop voor 950 euro
En eentje met M-Technic
http://www.dhh-murg.de/bmw325/details.htm
Precies zoals ik wil , alleen moet ie eigenlijk felrood zijn. M-Technic pakket, veel opties, niet sjonny
, en vooral LAAG kilometerstand, maar helaas weer te duur
Maar ik wil een E30 voornamelijk omdat ze niet zo snel roesten, ze zijn vet betrouwbaar en ik vind ze er gewoon bruut uitzien vooral met M-Technic sportpakket.
quote:En gelukkig maar ook, zo een Golf 4 moet minstens 10 jaar niet roesten, zo niet 15 jaar !
Op zondag 9 november 2003 23:08 schreef errorken het volgende:
Mijn golf4 is nu ook al 5jaar bijna en nog nergens een spatje roest te bemerken...
quote:fiberglass
Op zondag 9 november 2003 22:47 schreef Mr_knuppel het volgende:
een corvette die een plastic bodywork heeft.. oldtimertje
en alle modellen, niet alleen de oude
quote:Hmm... Dan heb jij wel een vreemde XMetje hoor, die horen gewoon te roesten
Op zondag 9 november 2003 23:14 schreef elcastel het volgende:
Mijn ervaring is - in tegenstelling tot wat ik altijd dacht - dat de Duitsers het qua verzinken eerder af laten weten dan anderen. Soms is dat onderaan een deur, maar vaak op plekken als de achterbrug, of de veerpunten. De Fransen hebben dat een stuk minder, maar het is niet duidelijk aanwijsbaar. Zelf rij ik in een Citroën XM uit 1990 en daar zit nergens een plekje roest, niet in het plaatwerk, niet op cruciale punten.
Maar effe serieus, ik hoor echt horrorverhalen van Franse auto's met roest, en dat juist (meeste) Duitse bakken minder snel roesten.
quote:Tja, ik zag laatst nog een CX rijden.. omg wat was dat ding verroest zeg, ik kon me nauwelijks nog voorstellen dat IEMAND het in zijn hoofd haalde om daarin te stappen en ermee weg te rijden (echt alle randen waren verroest, er zaten ook van die bubbels in de lak enzo)
Op zondag 9 november 2003 23:16 schreef yup het volgende:[..]
Hmm... Dan heb jij wel een vreemde XMetje hoor, die horen gewoon te roesten
![]()
Maar effe serieus, ik hoor echt horrorverhalen van Franse auto's met roest, en dat juist (meeste) Duitse bakken minder snel roesten.
oja: ik geloof dat Saabs ook vrij weinig schijnen te roesten.
Alleen is duur proces, en niet geheel millieuvriendelijk. Verder gebeurt het ook dmv een sealing. Oftewel een extra beschermende laag idd tussen laklaag en carosserie.
Tegenwoordige auto's zijn in principe allemaal wel goed. Roest is niets anders in principe dan invloed van zuurstof en water op ijzer cq onbeschermd gedeelte.
Dus wat zie je idd, auto met schade, of kras, gaat roesten. Vaak geen goede nabehandeling gehad na reparatie, en de beschermende laag beschadigt. Verder heeft roest van binnenuit vaak een reden. Op een niet gedachte plaats komt toch water binnen. Opel Astra is mooi voorbeeld, slechte kit bij ramen, kit wordt poreus na jaar of 8, komt water doorheen, en hoppa roest van binnenuit. Waarom, omdat die binnenschermen niet behandeld zijn. Een keer waxen, probleem voorbij bv. Zo ook met tectileren, me pa vertelt wel eens, vroeger deed je dat om de 2 jaar, ter preventie. Doet niemand. Al die Hondaatjes, Kadettjes, Escortjes, is ook niemand die de binnebekleding eruit haalt en bv schermen en of dorpels gaat waxen cq kokerbalken volspuiten met tectiel.
kZeg dit ff omdat mensen denken dat je er niets aan kunt doen. Fabrikant hoort dat te doen, maar is ook bijna niemand die alssie het weet, er eens een dagje voor uittrekt.
Zo ist beetje combi van factoren vaak bij elke afzonderlijke auto. Bv Daihatsu Charade eerste model, volgens Tjabbo een Toyota, roesten werkelijk helemaal weg. 2e model werden eerste series compleet van verzinkt alsof het een vrachtwagen is om het imago te redden, zo een heb ik ooit gehad, krijg je voor de roest FeO toe kan slaan een laagje ZnO deroverheen op beschadiging die als bescherming dient. Ding was uit 86, krassen derop en alles. Nooit roesten. Verzinkte auto's kunnen wel roesten trouwens, als beschadigde oppervlak maar groot genoeg is. Wat zie je nou, 3e model, heeft wel een goede sealing, die volstaat, maar is niet meer verzinkt bv, te duur.
Dus tzijn beetje factoren allemaal. Tis ook wel mooi idd wat iemand aangeeft met die sjonnybakken. Wel de randen uitslijpen, niet weten wat je aan het doen bent. 2 jaar later de flitsende Civic gaar, dan lassen we toch weer stukje in. Halfords tuning.
Nog ff iets over die CX. Mijn baas waar ik hier werk heeft een DS. Psies zelfde verhaal, elke 10 jaar ding helemaal gestript omdat de roestduivel weer toe heeft geslagen, en kheb al 6x gezegt, ga nou eens naar een ander, want alssie gestipt wordt (van verf ontdaan) kunnen ze ding ook wel eens een keer een echt fatsoenlijke antiroest laag geven.
Meeste auto's van nu zijn niet verzinkt, maar hebben wel een goede sealing/anti roestbehandeling gehad. En aan die oudere Volvo's e.d. kun je zien dat verzinken behalve niet millieuvriendelijk en duur eigenlijk nog steeds beste manier is.
Vrachtwagens worden bv wel vaak nog steeds standaard verzinkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |