abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 7 juni 2001 @ 15:49:08 #1
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989334
quote:
Zorreguieta was op de hoogte van verdwijningen"


Drie medewerkers van het Argentijnse ministerie van Landbouw zijn verdwenen in de periode dat Jorge Zorreguieta (onder)staatssecretaris was bij dat departement. Dat blijkt uit een reportage van het actualiteitenprogramma 2Vandaag, die vrijdag wordt uitgezonden.

2Vandaag meldde woensdag dat Jorge Zorreguieta als vertegenwoordiger van de grootgrondbezitters de landhervorming met harde hand tegenging. Kort na Zorrguieta's aantreden op het Ministerie van Landbouw zou een terreurcampagne op het platteland zijn losgebarsten. Na vier jaar onderdrukking zou er geen kleine boer meer over zijn die het woord landhervorming durfde uit te spreken.

Zorreguieta heeft steeds volgehouden dat hij pas na zijn ambtsperiode, in 1984, op de hoogte raakte van de excessen die plaatsvonden tijdens het Videla-regime. De vader van Willem-Alexanders verloofde Máxima was tijdens dat bewind, tussen 1976 en 1983, onderstaatssecretaris en staatssecretaris van Landbouw.

Een van de verdwenen ambtenaren, Homero Arce, was actief bij de Argentijnse ambtenarenvakbond ATE. Voor zijn verdwijning was hij enkele keren door ambtenaren van het ministerie op het matje geroepen vanwege zijn activiteiten voor de bond, zo zegt zijn echtgenote in het programma. Ook zijn broer Roberto Arce werd in het najaar van 1976 op zijn werkplek bij het ministerie door militairen meegenomen voor ondervraging over de verblijfplaats van Homero. Beide broers zijn nadien nooit teruggekeerd. In de documentaire noemt een oud-ambtenaar van het ministerie, Jorge Rabetti, de naam van een derde ambtenaar die in die periode verdwenen is, Mario de Fabio.

Verdwijningen bekend

Volgens Rabetti wist iedereen op het departement van de verdwijningen, maar werd daar nooit over gesproken. Hij stelt in de reportage dat ook Zorreguieta informatie over personen die subversieve activiteiten verrichtten, doorspeelde aan de geheime dienst. De oud-staatssecretaris heeft in maart, tijdens de bekendmaking van de verloving tussen Máxima en Willem-Alexander verklaard ,,elk geval van ontvoering, moord en marteling onaanvaardbaar te vinden''.

Tijdens het Videla-bewind waren vier militairen op het departement gestationeerd. Het kantoor van de beruchtste van hen, Frederico Rousillon, lag naast dat van Zorreguieta. Roussillon wordt verantwoordelijk geacht voor de moord op twee mensen. Ook heeft hij op het departement de toenmalige voorzitter van een boerenbond met de dood bedreigd nadat die zich kritisch had uitgelaten over het landbouwbeleid. ,,Je moet voorzichtig zijn. Want je komt een dezer dagen in de Rio de la Plata terecht in een betonnen doodskist'', kreeg voorzitter Humberto Volando te horen, zo zegt hij in de reportage.

Rapport Baud

Prof. dr. M. Baud, die in opdracht van het kabinet de rol van Zorreguieta tijdens het Videla-bewind onderzocht, stelt in zijn rapport het praktisch uit te sluiten dat Zorreguieta persoonlijk betrokken is geweest bij repressie of schending van de mensenrechten. Hij moet daar wel van hebben geweten, aldus Baud. Zorreguieta besloot na het onderzoek ervan af te zien de bruiloft van Máxima en Willem-Alexander bij te wonen.

Advocate B. Böhler wil de informatie uit de reportage gebruiken tijdens het hoger beroep dat zij namens M. Mourik tegen Zorreguieta heeft ingesteld. De oud-ambassadeur bij de Unesco wil hem laten vervolgen wegens schending van de mensenrechten en misdaden tegen de menselijkheid.

,,Er bestonden eerder vermoedens over verdwijningen van landbouwambtenaren, maar nu zijn concreet namen genoemd. Zorreguieta was als staatssecretaris verantwoordelijk voor hetgeen er op zijn departement gebeurde. Wij zullen dit zeker aan het dossier toevoegen'', aldus Böhler. Zij hoopt dat het gerechtshof in Amsterdam de zaak deze zomer nog behandeld.


Bron:ANP
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_989357
heel jammer, maar vooral een zaak voor Argentinie. Hij speelt geen rol meer nu hij toch wegblijft. En dit had je wel kunnen verwachten, hij is niet seniel ofzo.
  donderdag 7 juni 2001 @ 15:52:03 #3
262 Re
Kiss & Swallow
pi_989360
We hebben met zijn alle toch al geconstateerd dat JZ zo fout was als de neten, beetje mosterd na de maaltijd
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  donderdag 7 juni 2001 @ 15:53:18 #4
2643 EyE
probeert iets nieuws
pi_989372
ooh nee, gaan we nu weer beginnen?
  donderdag 7 juni 2001 @ 15:54:17 #5
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989376
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 15:53 schreef EyE het volgende:
ooh nee, gaan we nu weer beginnen? :0
Klachten bij het ANP. Niet bij mij.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 7 juni 2001 @ 15:55:32 #6
2643 EyE
probeert iets nieuws
pi_989383
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 15:54 schreef links234 het volgende:
Klachten bij het ANP. Niet bij mij.
ja, goed, na de crash zien we alle default-topics weer geopend opnieuw aangemaakt worden, topics als deze hadden van mij wel weggelaten mogen worden.
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:21:40 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_989620
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 15:54 schreef links234 het volgende:
Klachten bij het ANP. Niet bij mij.
Ja, maar waarom post je dit dan? ik heb heel lang behoorlijk gefoeterd tegen die JZ en het koningshuis, en een Royalist ben ik nog steeds niet, maar nu die vent wegblijft en 90% van het volk achter het huwelijk van WA met JZ's dochter staat, heb ik, als democraat, daar weinig meer op aan te merken. Trouwen die hap, feestje mag best geruchtmakend zijn en een onschuldig rookbommetje, daar kan ik wel om lachen, maar geen gewroet meer in archieven. Kom op zeg, zullen we het anders even over Indië hebben ofzo?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:26:11 #8
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989657
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:21 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, maar waarom post je dit dan? ik heb heel lang behoorlijk gefoeterd tegen die JZ en het koningshuis, en een Royalist ben ik nog steeds niet, maar nu die vent wegblijft en 90% van het volk achter het huwelijk van WA met JZ's dochter staat, heb ik, als democraat, daar weinig meer op aan te merken. Trouwen die hap, feestje mag best geruchtmakend zijn en een onschuldig rookbommetje, daar kan ik wel om lachen, maar geen gewroet meer in archieven. Kom op zeg, zullen we het anders even over Indië hebben ofzo?


Ik post dit omdat het nu niet meer door hem te ontkennen valt dat hij ervan geweten moet hebben, wat hij een lange tijd, tot nu toe om precies te zijn, heeft gedaan. Bovendien loopt er een aanklacht tegen hem. Gedaan door een nederlander.

Z'n dochters trouwen zich maar een slag in de rondte, dat zal me een rotzorg zijn.

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:34:27 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_989730
Maar.... beste links234, ga je nou alle persberichten en stukjes die ook al elders bij ANP en bijvoorbeeld Nu.nl staan nog eens dunnetjes overdoen door ze hier in ANM te plakken?

Doorgeefluikje spelen is leuk, maar mensen die in nieuws zijn geinteresseerd weten dit soort berichten ook wel elders te vinden in hun eigen krant of op het Internet, toch?

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_989735
Ik vind het een beetje lullig voor Maxima dat ze zo'n vader heeft
We are the weirdo's mr - The Craft
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:36:03 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_989755
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:26 schreef links234 het volgende:
Ik post dit omdat het nu niet meer door hem te ontkennen valt dat hij ervan geweten moet hebben, wat hij een lange tijd, tot nu toe om precies te zijn, heeft gedaan. Bovendien loopt er een aanklacht tegen hem. Gedaan door een nederlander.
Ik begrijp het ook wel, het was tenslotte een groot nieuwsbericht. Mij kan die vent alleen totaal niet meer boeien. Zo'n belangrijke peer was het niet; en die Nederlandse aanklacht was niet meer dan een opportunistische anti-Oranje-daad, en inmiddels, gezien de huidige situatie, volkomen misplaatst. Zoals ik al zei, als we hier ECHT een hekel hebben aan vuile handen, dan moeten we eerst die van onszelf maar eens wassen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_989758
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:26 schreef links234 het volgende:
Ik post dit omdat het nu niet meer door hem te ontkennen valt dat hij ervan geweten moet hebben, wat hij een lange tijd, tot nu toe om precies te zijn, heeft gedaan. Bovendien loopt er een aanklacht tegen hem. Gedaan door een nederlander.
gelukkig wisten wij allemaal beter, of nie...
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:37:07 #13
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989765
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:34 schreef golfer het volgende:
Maar.... beste links234, ga je nou alle persberichten en stukjes die ook al elders bij ANP en bijvoorbeeld Nu.nl staan nog eens dunnetjes overdoen door ze hier in ANM te plakken?

Doorgeefluikje spelen is leuk, maar mensen die in nieuws zijn geinteresseerd weten dit soort berichten ook wel elders te vinden in hun eigen krant of op het Internet, toch?


Maar ik vind het veeeeeeeel leuker om over het nieuws te flamen op fok. Het kan natuurlijk ook via de brievenrubriek van de krant, maar ja, welke?

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:38:18 #14
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989779
Het staat jullie vrij een slotje te vragen, hoor.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:38:55 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_989785
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:34 schreef golfer het volgende:
Maar.... beste links234, ga je nou alle persberichten en stukjes die ook al elders bij ANP en bijvoorbeeld Nu.nl staan nog eens dunnetjes overdoen door ze hier in ANM te plakken?
Het mag inderdaad best iets minder; door de profileringsdrang van links234 zie ik door de bomen het bos niet meer, en van goedlopende, centrale discussies is inmiddels ook geen sprake meer. Even wat rust in de tent, graag.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_989791
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:37 schreef links234 het volgende:

[..]

Maar ik vind het veeeeeeeel leuker om over het nieuws te flamen op fok. Het kan natuurlijk ook via de brievenrubriek van de krant, maar ja, welke?


Volgens mij solliciteer je stiekem naar modje functie hierzo
We are the weirdo's mr - The Craft
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:42:55 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_989825
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:37 schreef links234 het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk ook via de brievenrubriek van de krant, maar ja, welke?


Ik kan je nog wel wat proefabonnementen op 1 van onze uitgaves aansmeren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:43:15 #18
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989827
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:40 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:

[..]

Volgens mij solliciteer je stiekem naar modje functie hierzo


Mijn vroegere nick begon met de 21ste letter van het alfabet.

Hoe hoog schat je de kans dat ik ooit modje ga spelen hier?

Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_989852
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:43 schreef links234 het volgende:

[..]

Mijn vroegere nick begon met de 21ste letter van het alfabet.

Hoe hoog schat je de kans dat ik ooit modje ga spelen hier?


1 op 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
pi_989864
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:43 schreef links234 het volgende:

[..]

Mijn vroegere nick begon met de 21ste letter van het alfabet.

Hoe hoog schat je de kans dat ik ooit modje ga spelen hier?


Niet erg hoog maar het ik zou eerlijk gezegd wel grappig vinden .
We are the weirdo's mr - The Craft
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:49:18 #21
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989888
Nou dan. En kunnen we please on-topic gaan?
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:54:48 #22
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_989922
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:43 schreef links234 het volgende:
Mijn vroegere nick begon met de 21ste letter van het alfabet.
Hoe hoog schat je de kans dat ik ooit modje ga spelen hier?
Ik zal wel weer iets gemist hebben, maar ik begrijp dit niet. Kan iemand mij het uitleggen

(okee okee, en dan weer on-topic)

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 7 juni 2001 @ 16:56:16 #23
10188 links234
Bill Cooper dude from hell
pi_989935
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik zal wel weer iets gemist hebben, maar ik begrijp dit niet. Kan iemand mij het uitleggen

(okee okee, en dan weer on-topic)


Nee. Ik was het gewoon even zat dat men mij van crew aspiraties beticht. Maar echt belangrijk is het niet.
Hell hath no fury like a hippo with a machine gun! | Pim Fortuyn was een kale nicht, en ontken dat maar eens! | Thorazine: More addictive than heroin, more fun than crack. | I'm more punk than you and i'll kick your ass!
pi_989951
quote:
Op donderdag 07 juni 2001 16:54 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik zal wel weer iets gemist hebben, maar ik begrijp dit niet. Kan iemand mij het uitleggen

(okee okee, en dan weer on-topic)


Ga ik ook doen dan,
links1234, ga je throne of Bhaal ook nog kopen...
Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')