Moderators, als dit niet mag, verwijder het dan maarComplete beschrijving van hoe een "2view" band werkt
2view is op de markt gezet als een videoband die je twee keer kunt kijken en dan een lege band overhoudt om op te nemen. Leuk, maar hoe flikken ze dat? Iets met een schakelingetje of toch iets mechanisch? Tijd om zo'n ding eens open te maken.
Goed. Naar Albert Heijn geweest en "Instinct" meegenomen. Hij draait dan wel op Canal+, maar het is de beste film die er tussen zit geloof ik. De kassiere zei nog tegen me dat ik de film maar 2 keer kon zien, dat moest ze erbij zeggen vertelde ze me. Ik heb haar hartelijk uitgelachen en zei dat dit een studie-object is, en ik hem helemaal NIET ga kijken...
Eenmaal thuisgekomen het pakje op mijn bureau gelegd. Rustig heb ik het hoesje opengemaakt, me doodgelachen om die pathetische enquete: "2view video's zijn handig: vanaf nu ga ik vaker video's kijken"... HET ZAL TOCH WEL NIET! Ik kijk DVD en Satelliet! Ik HAAT VHS banden! Het is maar goed dat je ze maar twee keer KUNT kijken, anders werd de kwaliteit nog droeviger.
Maar ik had geen tijd om te lachen, ik had een missie: Het openmaken en onderzoeken van de 2view.
Leg de cassette ondersteboven. Je ziet een tweetal kruiskop-schroeven, en drie zilverkleurige bolletjes. Draai de band weer om. Pak een kleine kruiskopschroevendraaier (iets kleiner dan die bolletjes) en duw/boor een gaatje waar die bolletjes vastzitten (je ziet het aan het deksel, het kleurtje is net iets anders ofzo). Duw de schroefjes eruit en klaar! Nog even die twee kruiskoppen losdraaien en de cassette is los. Leg hem met het label naar boven en til het deksel ervan af!
Wow! Ingenieus! Het is toch iets mechanisch!
Tussen de spoelen bevind zich een hendel, met een soort zig-zag gaatje erin. In dat gaatje zit een palletje van een armpje waar een magneetje aanzit. Het werkt zo:
Je kijkt de band, de hendel gaat naar links. Op ongeveer 2/3 van de film springt het armpje met het magneetje een half sleufje verder. Spoel je de band terug, dan wordt de hendel teruggeduwd, en het armpje nóg een half sleufje verder. Nu staat de teller op één. Dit spel herhaalt zich voor de tweede keer kijken, maar dan bij het terugspoelen slaat de arm in de 'wis' stand, op de band dus. Zodra de band weer is teruggespoeld, is de band leeg en slaat het armpje door naar het midden van de cassette, waar het niets meer zal doen.
Wat nu?
Tja. Je kunt nu de illegaliteit induiken (2view geeft je een LICENTIE om twee keer te kijken, dus de cassette modificeren zodat je onbeperkt kunt kijken is illegaal (vergelijk het met shareware, na 30 dagen moet je of registreren of wissen)), of je kunt de 2view cassete voor wat anders gebruiken. Bijvoorbeeld voor een demo-filmpje, wat mensen maar één, twee of drie (voor drie keer moet je het palletje een extra sleufje terugzetten) keer mogen zien.
Al met al is 2view leuk bedacht, maar met de DVD's bij de videotheek in het achterhoofd is het een beetje zielig systeem. 14,95 om een film twee keer te zien vind ik waardeloos. Als het nou nog goede films waren, maar wat er is uitgebracht op dit systeem is niet echt dat je zegt van:"WOW!" De films zijn bij de videotheek allang uit de dagverhuur en kosten je daar zo'n 5 piek. Dus kun je drie VERSCHILLENDE films kijken voor de zelfde centen. Ik wacht wel tot 2view voor DVD uitkomt.
De films die ze uitgebracht hebben:
1. Coyote Ugly
2. Shanghai Noon
3. Keeping the Faith
4. Instinct
5. Runaway Bride
6. The Third Miracle
Duidelijke fouten van de 2view video
1. Makkelijk te 'tweaken' dmv een paperclip ter hoogte van de punt van de pijl (echt handig aangegeven)
2. De schroeven zijn er makkelijk uit te drukken. Ze hadden beter afgegoten kunnen worden.
3. Beperkt aanbod.
4. Niet geschikt om je verzameling uit te breiden, hij is immers na twee keer kijken leeg. Dus niet geschikt voor de kids.
Duidelijke voordelen van 2view
1. Overal te krijgen (zelfs Appie Happie heeft ze)
2. Elke band is nieuw, dus geen videotheek (bagger) kwaliteit
3. Je hoeft de band niet terug te brengen
4. Je kunt hem ook een weekje later afkijken, ipv meteen terugbrengen
5. Prijs is redelijk
www.2viewvideo.com
DISCLAIMER
IK, HET FORUM OF ANDEREN ZIJN NIET VERANTWOORDELIJK VOOR EVENTUELE SCHADE DIE ONTSTAAT AAN VIDEORECORDER, APPARATUUR, JEZELF OF HUISDIEREN. DIT ONDERZOEK IS OP EIGEN RISICO. HET IS NIET TOEGESTAAN DE FILM MEER DAN TWEE KEER TE KIJKEN.
Gun dat bedrijf ook zijn bestaan. Doe wat je wilt, maar ga niet de piraat uithangen en handelen in ge-modde 2views.