abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14292781
Tot mijn verbazing vond ik geen resultaten na op dit woord gezocht te hebben in dit forum.

De herkomst van wapens en vlaggen en de betekenis van symbolen en kleuren in deze is iets wat mij bezig houdt. Nou ken ik slechts het fijne achter de wapens/vlaggen van enkel sommige grotere Nederlandse steden.

De betekenis van de nationale driekleur is bij mij niet eens bekend. Ik weet dat het bovenste oranje ooit eens is vervangen voor rood omdat oranje te prinsgezind zou zijn voor die tijd. Wat daar precies achter steekt zou ik niet weten. Net zoals bij de herkomst van het wit en blauw. Wie weet hier meer over?

zaterdag 1 november 2003 @ 07:07:10 #2
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_14293110
Een quote uit de cache van Google, de originele pagina bestaat niet meer):

De Nederlandse vlag heeft drie horizontale strepen: rood, wit en blauw (van boven naar beneden).

In de opstand (1568-1648) tegen Koning Philips II van Spanje, voerden de opstandelingen met aan het hoofd de Prins van Oranje, de "princevlag"met de kleuren orange-blanje-bleu naast de eenkleurige oranjevlag (de vlag van het Huis van Oranje-Nassau). Helemaal zeker is dit niet. Ook de rood-wit- blauwe kleuren worden reeds eind 16e eeuw gesignaleerd. Deze laatste kleuren zouden zijn ontleend aan de kleuren van de jachthoorn in het wapen van de Prins. De Republiek der Verenigde Nederlanden voerde de Statenvlag, de gekroonde rode leeuw met zwaard en pijlenbundel. Er was dus sprake van verschillende semi-officiële vlaggen.

Aan het eind van de 16e eeuw kwam er pas enige eenheid in de vlag. Vanaf 1937 (Koninklijk Besluit van 19 februari) is de rood-wit-blauwe vlag de officiële Nederlandse vlag. Bij officiële gebeurtenissen m.b.t. de leden van het Koninklijk Huis wordt boven de rood-wit-blauwe vlag ook nog een oranje wimpel gevoerd.

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
pi_14301510
Qua heraldiek vind ik vooral de familiewapens erg interessant. Voor zover ik weet heeft mijn familie er geen, maar als ik de heraldische databank van 't CBG mag geloven, is wel eentje op mijn familienaam geregisteerd. Wie weet komt er uit het stamboom-onderzoek binnenkort iets naar voren
(Un)masking for the greater good.
pi_14301684
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:44 schreef Natalie het volgende:
Qua heraldiek vind ik vooral de familiewapens erg interessant. Voor zover ik weet heeft mijn familie er geen, maar als ik de heraldische databank van 't CBG mag geloven, is wel eentje op mijn familienaam geregisteerd. Wie weet komt er uit het stamboom-onderzoek binnenkort iets naar voren
Ik weet niet of er op mijn familienaam 1 is, maar op de achternaam van mijn oma staat er iig wel 1...
pi_14301755
't Is zo jammer dat je op de site niet kan bekijken hoe ze eruit zien. Ik loop er al een tijdje aan te denken om degene met mijn achternaam te bestellen. Tot nu toe heb ik mijn nieuwsgierigheid steeds weten te bedwingen.
pi_14369154
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:44 schreef Natalie het volgende:
Hoe kwamen sommige familie's eigenlijk aan zo'n wapen? En wie ontwierp ze en naar aanleiding van wat? Ik zou nu ook nog wel alsnog een familiewapen voor de mijne kunnen ontwerpen
  dinsdag 4 november 2003 @ 11:07:47 #7
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_14369235
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:54 schreef Natalie het volgende:
't Is zo jammer dat je op de site niet kan bekijken hoe ze eruit zien. Ik loop er al een tijdje aan te denken om degene met mijn achternaam te bestellen. Tot nu toe heb ik mijn nieuwsgierigheid steeds weten te bedwingen.
Natalie, waarschijnlijk ga ik a.s. vrijdag een dag rondsnuffelen bij het CBG. Wanneer die heraldische databank vrij toegankelijk is, wil ik wel voor je gaan kijken, en er evt. een afdrukje van (laten) maken??? (Ik heb geen idee of dat gratis is....)

Edit: ik heb hier dus de folder van het CBG liggen, en het kost € 5,90 om een kleurenafdruk te laten maken. Verder krijg je daar ook nog een wapenbeschrijving etc. bij.

(Maar ik zou natuurlijk ook even heel goed kunnen gaan kijken, en er een tekening van kunnen maken - niet dat ik heel goed kan tekenen, maar dan krijg je een beetje een idee. Hoe kom je er achter trouwens of dit wapen dan van jouw familie is??)

[Dit bericht is gewijzigd door Christine op 04-11-2003 11:13]

dinsdag 4 november 2003 @ 11:09:31 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_14369275
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 11:04 schreef Cruoninga het volgende:

[..]

Hoe kwamen sommige familie's eigenlijk aan zo'n wapen? En wie ontwierp ze en naar aanleiding van wat? Ik zou nu ook nog wel alsnog een familiewapen voor de mijne kunnen ontwerpen

Dat kan ook! Bij een onderzoeksbureau voor heraldiek bijvoorbeeld, maar het kost erg veel geld om dit te laten doen. Eerst moeten ze namelijk onderzoek doen naar je stamboom, om te kijken of er niet al een familiewapen voor jouw familie bestaat. Als er inderdaad geen wapen voor je familie bestaat, kun je er zelf eentje (laten) ontwerpen.

Ik denk dat dit bij elkaar wel een paar honderd of duizend euro's kost.

Edit: je moet je familiewapen vervolgens nog laten registreren, dat kost alleen al 424,75 euro, zie ik nu in de folder van het CBG.

pi_14370246
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 11:07 schreef Christine het volgende:

Natalie, waarschijnlijk ga ik a.s. vrijdag een dag rondsnuffelen bij het CBG. Wanneer die heraldische databank vrij toegankelijk is, wil ik wel voor je gaan kijken, en er evt. een afdrukje van (laten) maken??? (Ik heb geen idee of dat gratis is....)

Edit: ik heb hier dus de folder van het CBG liggen, en het kost € 5,90 om een kleurenafdruk te laten maken. Verder krijg je daar ook nog een wapenbeschrijving etc. bij.

Ik weet 't.
Ben super nieuwsgierig en voor 't geld hoef ik 't niet te laten.
quote:
(Maar ik zou natuurlijk ook even heel goed kunnen gaan kijken, en er een tekening van kunnen maken - niet dat ik heel goed kan tekenen, maar dan krijg je een beetje een idee. Hoe kom je er achter trouwens of dit wapen dan van jouw familie is??)
Da's nu net 't probleem. Van m'n achterneef (die met onze stamboom bezig is) heb ik tot op heden niets vernomen over een familiewapen. Maar wat ik wel weet is dat mijn familienaam oorspronkelijk uit Groningen komt en dat de schrijfwijze precies overeenkomt met dat wapen. Da's prettig, want m'n achternaam kan op vele manieren worden gespeld.

Door de info die bij het wapen staat vermeld kom ik waarschijnlijk wel te weten of ie bijv. ook op mijn eigen tak van toepassing is.

Hartstikke bedankt voor je aanbod om even te snuffelen voor me
Ik denk er nog effies over na. 't Kan best zijn dat ik eigenwijs ga zijn en 'm op de site ga bestellen

dinsdag 4 november 2003 @ 11:46:15 #10
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_14370351
Misschien kan ik vrijdag wel even voor je "spieken" naar de informatie die bij het wapen staat. Ik hoor het dan wel
  dinsdag 4 november 2003 @ 11:59:52 #11
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14370746
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 03:14 schreef Cruoninga het volgende:
Tot mijn verbazing vond ik geen resultaten na op dit woord gezocht te hebben in dit forum.

De herkomst van wapens en vlaggen en de betekenis van symbolen en kleuren in deze is iets wat mij bezig houdt. Nou ken ik slechts het fijne achter de wapens/vlaggen van enkel sommige grotere Nederlandse steden.

Kijk eens op de site www.ngw.nl. Daar zul je de wapens en hun betekenis van eigenlijk elke gemeente in Nederland (en een hele hoop in de rest van de wereld) vinden.
quote:
De betekenis van de nationale driekleur is bij mij niet eens bekend. Ik weet dat het bovenste oranje ooit eens is vervangen voor rood omdat oranje te prinsgezind zou zijn voor die tijd. Wat daar precies achter steekt zou ik niet weten. Net zoals bij de herkomst van het wit en blauw. Wie weet hier meer over?
Ik heb wel eens gehoord dat oranje werd vervangen door rood omdat dat beter zichtbaar was op zee, of omdat een nieuwe manier van oranje verf maken een donkerder product opleverde.
pi_14422167
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 11:59 schreef freako het volgende:

[..]

Kijk eens op de site www.ngw.nl. Daar zul je de wapens en hun betekenis van eigenlijk elke gemeente in Nederland (en een hele hoop in de rest van de wereld) vinden.

Kijk, hier kan je wat mee. Viele Danke

Allen jammer dat de beschrijving van sommige symbolen en kleuren op zichzelf ontbreekt.
Groen staat in verschillende vlaggen en wapens bijvoorbeeld voor de Islam (was mozes' favoriete kleur) en de Katholieken (link met het katholieke Ierland en de kleur groen is snel gemaakt).
Wit symboliseert meer dan eens de vrede.
Oranje is in sommige gevallen een Protestante kleur.
Geel, blauw, rood, paars....? Wie vult het rijtje aan?

zondag 24 augustus 2008 @ 04:39:01 #13
104871 remlof
Europees federalist
pi_61079669
Ongegeneerde schop na 1752 dagen

Volgens mij is het in wapens en vlaggen volgens de heraldiek niet toegestaan om zowel geel (goud) als wit (zilver) te gebruiken, behalve door het Vaticaan. Ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben in een boek over heraldiek, weet iemand hier meer over?
pi_61080950
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 04:39 schreef remlof het volgende:

Volgens mij is het in wapens en vlaggen volgens de heraldiek niet toegestaan om zowel geel (goud) als wit (zilver) te gebruiken, behalve door het Vaticaan. Ik meen dit ooit ergens gelezen te hebben in een boek over heraldiek, weet iemand hier meer over?
Van mij mag je want het is een leuk onderwerp.

Ben zelf bezig om mijn hele (niet-Nederlandse) familiegeschiedenis uit te pluizen
dus alle symbolen, titels en de complete clan en dorpsgeschiedenis
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61104079
Dus deze vlag mag niet?

Van wie niet eigenlijk?
  maandag 25 augustus 2008 @ 10:19:44 #16
104871 remlof
Europees federalist
pi_61104460
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 09:58 schreef Nr.G het volgende:
Dus deze vlag mag niet?
[ afbeelding ]

Van wie niet eigenlijk?
Volgens de oude regels der heraldiek:
quote:
When a field semé is of a metal, the charges strewn on it must be of a colour, and vice versa. The charges semé do not affect the tinctures available for the major charges: they follow the rule of tincture just as they would if the field were not semé.
bron
  dinsdag 26 augustus 2008 @ 18:31:38 #17
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_61145228
quote:
Op zondag 24 augustus 2008 04:39 schreef remlof het volgende:

Klopt. Je hebt in de heraldiek van oudsher 3 groepen: 'metalen' (goud/geel, zilver/wit), 'emails' (rood, groen, blauw, zwart) en 'pelswerken' (o.a. hermelijn). Daarnaast zijn er nog de overige kleuren, zoals oranje, bruin, paars, die er volgens mij een beetje buiten vallen. Het was gebruikelijk dat in een wapen nooit twee kleuren van dezelfde groep elkaar raakten. Hier hield iedereen zich in de Middeleeuwen vrij strikt aan. De paus was een van de weinige uitzonderingen, maar het stadswapen van Amsterdam (rood/zwart) bijvoorbeeld ook.

Nog steeds probeert men in Nederland nieuwe wapens zoveel mogelijk aan deze regel te laten voldoen, maar het lukt niet altijd. In andere landen is men er een stuk minder strikt in, zeker in landen zonder een echte heraldische traditie (niet-Europese landen bijvoorbeeld).

[ Bericht 0% gewijzigd door freako op 26-08-2008 18:41:23 ]
  woensdag 3 september 2008 @ 11:14:06 #18
105726 19_William_78
..tja,..euhh,..dus!
pi_61342562
Hoe kan ik bij het NGW zoeken op achternaam?
Ik heb nogal een veelbelovende achternaam namelijk en wil graag weten of er een wapen is.
Hobby's:
Bitterbal Dansen, Keukenkastjes Klieven...
Vulva Vijlen, Golfbal Gorgelen...
  woensdag 3 september 2008 @ 22:35:23 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_61361831
quote:
Op woensdag 3 september 2008 11:14 schreef 19_William_78 het volgende:
Hoe kan ik bij het NGW zoeken op achternaam?
Ik heb nogal een veelbelovende achternaam namelijk en wil graag weten of er een wapen is.
Tenzij er een gemeente naar je is vernoemd zal dat lastig worden. .

Op de site staat letterlijk: "There are no data on coats of arms of families, individual persons or genealogical data, nor do I have any information on those subjects ! "

Rechts bovenin zit trouwens een zoekveld, dus je kunt het altijd proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')