quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 19:12 schreef JeOma het volgende:[..]
Ik ga het over twee weekjes voor 't eerst meemaken, maar "het passeren van de hypotheekakte" is het moment van overdracht. Je loopt dan nog een laatste keer door het huis om te kijken of 't allemaal klopt waar je voor gaat tekeken. Dan krijg je de sleutel en vanaf dan ga je dus ook betalen.
"het passeren van een akte" == verlijden van een akte == ondertekenen van een akte.
Als het om een hypotheekakte gaat, is het waarschijnlijk een kredietakte waarin een hypothecaire inschrijving genomen wordt op het goed dat je in hypotheek geeft.
Ik vermoed dus stilletjes dat je de sleutel niet krijgt van de bank maar wel van de eigenaar en daarvoor moet je toch wel een verkoopakte ondertekenen.
Wel is het zo dat als je een eigendom aankoopt en daarvoor een krediet aangaat, dat dat normaalgezien tegelijkertijd gebeurt. Normaalgezien eerst je kredietakte en dan de verkoopakte (wat eigenlijk verkeerd is want in een kredietakte staat vermeld dat je eigenaar bent van het goed dat je in hypotheek geeft, maar je koopt het pas erna
) Maar dat wordt dan weer heel handig opgelost door de notaris aan de hand van de inschrijving van de akten in het repertorium.
Hetgeen jij zegt (rondlopen in je eigendom, checken of alles klopt en dan tekenen) is de voorlopige oplevering denk ik. En het gebeurt idd vaak (bv bij nieuwbouwappartementen) dat de voorlopige oplevering eerst moet plaatsvinden voordat de verkoopakte ondertekend wordt, maar dit is geen noodzaak.
(maar dit is dan weer op zijn Belgisch
)