abonnement Unibet Coolblue
pi_14034987
iemand die hier geweest is en wat te melden heeft over wat er te doen/zien is?
Ik ga er een paar dagen heen, van 4-8 december (ja ik weet het, kouddd).
We wilden ook nog een dagje naar Estland, wat is de goedkoopste manier om er te komen?
pi_14035035
Scandinavië?!

Vergeet vooral niet naar de vrouwen te kijken. Dat is dan ook het enige wat mij boeide in Scandinavië

An Asian revolution
pi_14035129
Ik ga zelf in de wintervakantie naar Letland
ben er deze zomer 2.5 weken geweest en beviel me erg goed!
Ben heel benieuwd hoe het er in de winter is! Zie er in ieder geval naar uit mijn Letse vrienden weer te zien
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
pi_14037008
Inderdaad, ik ben hier ook wel benieuwd naar. Dus als iemand nog wat kan vertellen over wat er in Helsinki echt te doen is (en Talinn en hoe je er komt via Helsinki) zou ik dat op prijs stellen!
  woensdag 22 oktober 2003 @ 10:40:44 #5
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_14046708
Naar Talinn kun je de ferry pakken, kost iets van +-35E
Yorin Travel had het onlangs nog over Helsinki dus die hebben vast ook nog wel wat tips op hun site staan


Je kunt blijkbaar ook met de helicopter voor 100Euro zie ik

http://www.copterline.com/eng/index.php?cmd=40,oxxo

[Dit bericht is gewijzigd door BAZZA op 22-10-2003 10:58]

"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
pi_14053568
Ja, naar Tallinn is de snelste, makkelijkste, goedkoopste manier de ferry. Je kunt dan nog kiezen tussen de gewone en een snelle. De snelle is uiteraard duurder. Zie voor Tallinn verder Talinn, Estland.

In Helsinki ben ik maar een middag geweest, maar dit zou ik aanraden:
* Stationsgebouw is erg mooi van architectuur
* Er zijn twee indrukwekkende kerken: een grote witte aan het Senaatsplein en een hele mooie van baksteen bij de haven waar ook de ferry vertrekt. Achter die laatste kerk is ook een mooi buurtje.
* Er is ook een prachtige moderne kerk: de 'rotskerk'. Is eigenlijk een gat in een groot rotsblok waar ze een dak op hebben gezet, maar erg mooi.
* De Finlandia Hall van Alvar Aalto
* Het museum voor moderne kunst ('Kiasma') en het gebouw ernaast ('Sanomatalo')
* Rendier eten

pi_14055803
Ja Ik heb die aflevering van Yorin Travel gezien. Daar gingen ze ook naar het station in het centrum. Daarnaast huurde hij een fiets waar je slechts 2 euro borg voor hoefde te betalen die je bij inlevering weer terug krijgt. Klinkt interessant... Daarnaast sliep hij voor iets van 15 euro per nacht in een hotel in het olympisch stadion!
pi_14071514
bedankt voor de tips
pi_14071542
De toren van het Olympisch Stadion kun je beklimmen, dan heb je een mooi uitzicht over de stad. Verder moet je natuurlijk shoppen in Stockmann (soort Bijenkorf) en ik zou ook naar de markthal (Kauppahalli) gaan in de ferryhaven. Tallinn is erg mooi. Je kunt er een dagtocht van maken, je vertrekt dan erg vroeg met de boot en gaat dezelfde avond weer terug. De goedkoopste rederij is volgens mij Eckeröline, maar dat kan inmiddels anders zijn. Ook moet je eigenlijk naar Suomenlinna, een eiland iets uit de kust met een groot fort. Zorg dat je er rond 6u, half 7, bent, dan kun je de grote ferries naar Stockholm langs zien komen. Ze moeten daar door een heel smal stukje tussen twee eilanden door. Mooi gezicht.
Veel plezier alvast!
pi_14077939
zie ook Talinn, Estland
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 14:48 schreef granuaile het volgende:
http://www.autostop.lt/main.php

klik op free accomodation, je kan doorlinken naar estland zelf: http://nederlands.hospitalityclub.org/indexned.htm


veel plezier! ~grania
Let's check out that wave, before it checks out us!
pi_14080033
ik ga ook een paar dagen naar Helsinki, 30 dec tm 2 januari
Alleen ik kom laat in de avond aan op het vliegveld dus heb maar 2 middagen om dingen te bekijken, wel jammer

En btw de gemiddelde middagtemp. in Helsinki in december was toch -4? valt nog mee

pi_14096223
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 14:47 schreef Ils het volgende:
..
En btw de gemiddelde middagtemp. in Helsinki in december was toch -4? valt nog mee
das snachts toch een graadje of -10 op zn minst, niet echt mijn favoriete temp. maar ja tis goedkoop, ik ga me wel vermaken.. bedankt nog maar is voor de tips
pi_14098478
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 01:39 schreef esnaider het volgende:

das snachts toch een graadje of -10 op zn minst, niet echt mijn favoriete temp. maar ja tis goedkoop, ik ga me wel vermaken.. bedankt nog maar is voor de tips


Niet zeuren hoor, het is hier (Savonlinna, 300km ten noord-oosten van Helsinki) overdag nu al -4, dus in de winter kan het best overdag een graadje of -25 zijn. Dan valt -10 's nachts best mee.
pi_14103695
Bij de VVV (op de Pohjoisesplanadi, dé straat in Helsinki) kan je natuurlijk altijd een krantje halen wat er te doen. Helaas is begin december niet de beste tijd voor Helsinki.
Zoals eerder gezegd is de ferry de goedkoopste en eenvoudigste manier om naar Talinn te gaan. De snelle ferries varen een deel van de winter niet i.v.m. met ijsgang op de Oostzee. Maar meestal zijn de grootste problemen met ijs pas in februari/maart.
Voor Estland heb je trouwens een paspoort nodig, met een identiteitskaart kom je er niet in.
Het centrum van Helsinki is relatief klein en een dagabo voor de bus/tram goedkoop, dus het is goed te doen. (Je kunt trouwens je tramkaartje per SMS betalen, rare Finnen)
pi_14103836
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 09:49 schreef Lelijke_Aap het volgende:

[..]

Niet zeuren hoor, het is hier (Savonlinna, 300km ten noord-oosten van Helsinki) overdag nu al -4, dus in de winter kan het best overdag een graadje of -25 zijn. Dan valt -10 's nachts best mee.


Ik heb weleens een tijdje in de winter in Nurmes (Karelië, nog een paar honderd km noordelijker dan Savonlinna) doorgebracht. -25 overdag was inderdaad geen uitzondering. Het is trouwens best goed te doen, zolang de wind maar niet waait. Als het flink waait, dan is het nauwelijks uit te houden.
Het is wel raar om auto's over de bevroren en besneeuwde meren te zien rijden.
pi_14104547
-20 overdag dat geld dus ook voor Helsinki? o god!
Lekker hoor hihi nouja we zullen we zien ik kom 's avonds laat aan op het vliegveld dus dan zal t ook wel lekker fris zijn!
Ik ga er btw heen voor een oudjaarsconcert in Tavastia clubbi van de band HIM
Ik logeer in het Eurohostel, lekker goedkoop
pi_14105352
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:35 schreef Ils het volgende:
-20 overdag dat geld dus ook voor Helsinki? o god!
Lekker hoor hihi nouja we zullen we zien ik kom 's avonds laat aan op het vliegveld dus dan zal t ook wel lekker fris zijn!
Ik ga er btw heen voor een oudjaarsconcert in Tavastia clubbi van de band HIM
Ik logeer in het Eurohostel, lekker goedkoop
Meestal valt het Helsinki wel mee. Door de voor Finse begrippen zuidelijke ligging en omdat Helsinki vlak aan zee ligt is het een van de warmste plaatsen in de winter in Finland.
pi_14111642
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2003 13:35 schreef Ils het volgende:
-20 overdag dat geld dus ook voor Helsinki? o god!
Lekker hoor hihi nouja we zullen we zien ik kom 's avonds laat aan op het vliegveld dus dan zal t ook wel lekker fris zijn!
-20 overdag is geen uitzondering. Maar zoals gezegd hierboven is het in Helsinki normaal wat warmer. Maar omdat het aan zee ligt waait het er ook meer waardoor het weer kouder aanvoelt. Voor echte kou moet je voor de grap eens naar Inari gaan, in Lapland. Dat is pas koud...
  zondag 26 oktober 2003 @ 12:06:21 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_14143572
Even wat oude kiekjes uit Helsinki

Russisch orthodoxe kerk

De Dom

De Dom

De wachters (station)

De wachters

Architectonisch een van de mooiste steden (en s'winters prachting onder de sneeuw)

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_14188133
Heslinki is een geweldige stad, waarvan alles te doen is.

Als je er maar 4 dagen bent is het misschien een beetje te druk om ook nog naar Talinn te gaan. Maar, je kan binnen 4 uur met de ferry naar Talinn. In het drukke seizoen is er ook een soort High Speed Ferry die je in iets van 2 uur naar Talinn brengt. Volgens mij bieden oa. eckeroline en viking line dag cruises aan naar Talinn vanaf Helsinki.

Ik heb anderhalf jaar in Helsinki gewoond maar die groene fietsen heb ik nooit gezien. ( Het zou wel kunnen dat ze die alleen in de 2 zomer maanden hebben) Openbaar vervoer is een erg goed alternatief.

Over het weer, je kan van alles hebben begin december. Het kan met gemak -25 zijn (vorig jaar) Maar 2 jaar geleden was er in decemeber nog geen vlok sneeuw gevallen en was het zelfs 's nachts nog boven nul.

pi_14197270
bedankt voor alle info!
pi_14198078
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 12:06 schreef Re het volgende:
Even wat oude kiekjes uit Helsinki

Russisch orthodoxe kerk
[afbeelding]
De Dom
[afbeelding]
De Dom
[afbeelding]
De wachters (station)
[afbeelding]
De wachters
[afbeelding]

Architectonisch een van de mooiste steden (en s'winters prachting onder de sneeuw)


Nog niets veranderd, hoor
pi_14201212
nou, ik hoop dat er 30 december toch wel een vlokje sneeuw ligt hoor
ik heb eigenlijk alleen 1 januari de tijd om de stad te bekijken hahaha, erg kort
pi_14374800
Bedankt voor de info... Klinkt leuk! Weet iemand hoe het zit met die (gratis) groene fietsen, die ze bij Yorin Travel gebruikte?
pi_14374857
quote:
Op dinsdag 4 november 2003 14:24 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Bedankt voor de info... Klinkt leuk! Weet iemand hoe het zit met die (gratis) groene fietsen, die ze bij Yorin Travel gebruikte?
Die zijn me eigenlijk nooit opgevallen.
Bovendien kunnen de straten in december erg glad zijn!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')