abonnement Unibet Coolblue
pi_14004941
Aangezien er nog een discussie liep, heb ik maar even een nieuwe geopend. Hier verder.

Dit is dus de opvolger van:
Hoogbegaafd? Wat vind je er zelf van?
Hoogbegaafdheid (deel 2?)

-edit- voor de duidelijkheid: hier is een uitleg te vinden van wat hoogbegaafdheid nou eigenlijk inhoudt. Er staat ook een lijstje met eigenschappen die veel voorkomen bij hoogbegaafdheid.

Hoogbegaafde kinderen:

  • zijn aanzienlijk sneller in het begrijpen en verwerken van nieuwe stof dan gemiddelde leerlingen,
  • hebben gemakkelijker inzicht in complexe leerstof,
  • zijn intellectueel nieuwsgierig (stellen veel vragen),
  • hebben een zeer goed geheugen,
  • hebben een grote en rijke woordenschat,
  • zijn taakgericht en geconcentreerd (als de motivatie er is of gewekt is),
  • kunnen perfectionistisch zijn (stellen hoge eisen aan zichzelf en vaak ook aan anderen),
  • kunnen zeer creatief denken,
  • zijn in staat om al heel jong verbanden te leggen,
  • hebben dikwijls een overdreven rechtvaardigheidsgevoel,
  • bekijken de wereld door een heel andere bril dan de meeste leeftijdsgenoten,
  • experimenteren graag,
  • zijn kritisch ten opzichte van alles, dus ook van regels, gewoonten en tradities,
  • hebben belangstelling voor veel dingen; hebben een brede waaier van interesses,
  • kunnen moeilijk keuzen maken (veel is er interessant en/of belangrijk),
  • zijn gevoelig voor gevoelens en behoeften van anderen (en houden daar meestal rekening mee, ook ten koste van zichzelf),
  • doorzien sociale patronen en herkennen emoties bij anderen,
  • zijn jonger dan anderen gericht op allerlei vragen, ook levensvragen, (Wat gebeurt er als je dood bent? Waarom maken mensen oorlog?),
  • zijn goed in staat/geneigd zichzelf te vermaken en kunnen dat lang volhouden (bij voldoende interesse en motivatie),
  • nemen initiatief en geven leiding (al dan niet geaccepteerd door leeftijdsgenoten),
  • vooral voor hoogbegaafde leerlingen in de onderbouw van de basisschool geldt, dat zij tekenen op hoger niveau dan leeftijdsgenoten (meer details, eerder perspectief) maar een hekel hebben aan inkleuren,
  • vroeg gericht zijn op letters en woorden (vraagt naar letters en leert zichzelf lezen),
  • vroeg gericht op cijfers en getallen,
  • interesse hebben in onderwerpen die op deze leeftijd niet gebruikelijk zijn (zaken die in het Jeugdjournaal en Klokhuis aan de orde komen).
  • [Dit bericht is gewijzigd door Mini_rulez op 20-10-2003 17:05]

    Are you pondering what I'm pondering?
      maandag 20 oktober 2003 @ 14:47:33 #2
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14006506
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 11:02 schreef Che_Guevara het volgende:
    Mensen die dagen van te voren UREN aan hun huiswerk zitten horen wel op het VWO thuis... jij hoort hoger, net zoals ik dat ook hoorde, ik heb zelfs mijn examens in 6 vwo vrijwel niet geleerd, niks eerder dan een dag van te voren, de helft zelfs niet eens de dag van te voren maar gewoon snachts (ff een uurtje doorbladeren).
    Dat moet gewoon niet kunnen, en nou had bij mij op school volgens mij niemand het zo extreem als mij, nog steeds waren er veel mensen die ook heel weinig deden en het gewoon haalde...

    Is het onderwijssysteem nou zo slecht, is de rest nou zo dom, of ben ik nou zo slim?was dan ook een vraag die een paar jaar geleden vaak in me op kwam..


    tja....het onderwijssysteem is gemaakt op 'gemiddelde' leerlingen...

    je moet je bedenken dat het gemiddelde IQ iets van 100 is, en het gemiddelde IQ op VWO/universiteit iets van 120. Als je dan zelf een IQ hebt dat richting de 140 gaat is het verschil tussen jouw IQ en dat van de gemiddelde VWO-er dus even groot als het verschil tussen dat van de gemiddelde VWO-er en de gemiddelde nederlander. Niet gek dat je je dan op het VWO niet op je plek voelt. Ik ben zelf vrij blij dat ik op een zelfstandig gymnasium gezeten heb, wat dat betreft...

    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14009647
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 14:47 schreef Abbadon het volgende:

    [..]

    tja....het onderwijssysteem is gemaakt op 'gemiddelde' leerlingen...

    je moet je bedenken dat het gemiddelde IQ iets van 100 is, en het gemiddelde IQ op VWO/universiteit iets van 120. Als je dan zelf een IQ hebt dat richting de 140 gaat is het verschil tussen jouw IQ en dat van de gemiddelde VWO-er dus even groot als het verschil tussen dat van de gemiddelde VWO-er en de gemiddelde nederlander. Niet gek dat je je dan op het VWO niet op je plek voelt. Ik ben zelf vrij blij dat ik op een zelfstandig gymnasium gezeten heb, wat dat betreft...


    Als dat zo is dan word het een makkie voor me. Ik moet het namelijk schriftelijk doen binnenkort. Maar genoeg daarover.
    Ik ben wel blij dat het niveau lager is geworden. Maakt het alleen maar makkelijker. Ook al vind ik wel dat er nog een hoger niveau moet komen.
    pi_14010030
    quote:
    gemiddelde IQ iets van 100 is
    van iemand die 'hoogbegaafd' is verwacht ik wel dat ze snappen dat de Q uit IQ voor quotient staat en dus honderd het gemiddelde is en niet "iets van" of ongeveer...
    :p

    sorry voor de miereneukerij... iedereen maakt fouten maar had ff zin om commentaar te geven...

    [edit]
    als ik dat hier zo lees ben ik misschien ook wel hoog begaafd, doe nu ook 6vwo en die theorie stelt geen bal voor, alleen de handelingsdelen zijn een haak voor mij, ik zie de zin niet in van 18 boekverslagen (heb ze ook al op mavo havo en hbo moeten maken!!!) ik kan inmiddels wel lezen en een verslagje maken! en ik heb erg moeite met dingen doen die weinig zin hebben en vooral als niemand me die zin kan uitleggen! zoals bij mij op school het geval is. docent zegt "ja van mij had het niet gehoeven maar 't is de wet"
    *fluit... stoom*
    hebben die losers in denhaag dan echt het verstand in de neus?
    [/edit]

    pi_14010332
    Street011: we hadden het er in het vorige topic over dat hoogbegaafdheid meer is dan een hoog IQ en bijvoorbeeld makkelijk door het VWO heen rollen. Ik heb even wat extra informatie in de openingspost gezet, als je meer wilt weten kun je misschien even op die site kijken.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14011498
    Waar ik me een beetje aan irriteer is dat als je zegt dat je hoogbegaafd bent mensen je of voor niet serieus aannemen of dat ze je op een voetstuk plaatsten. En dat je echt minimaal vwo gedaan moet hebben etc etc... Maar mensen vergeten dat er een heleboel neveneffecten aanzitten
    Toedeledokiee
      maandag 20 oktober 2003 @ 18:02:37 #7
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14011561
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 17:59 schreef typ-miep het volgende:
    Waar ik me een beetje aan irriteer is dat als je zegt dat je hoogbegaafd bent mensen je of voor niet serieus aannemen of dat ze je op een voetstuk plaatsten. En dat je echt minimaal vwo gedaan moet hebben etc etc... Maar mensen vergeten dat er een heleboel neveneffecten aanzitten
    waarom zou je zeggen dat je hoogbegaafd bent?
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14013664
    Abbadon: natuurlijk roep je niet te pas en te onpas dat je hoogbegaafd bent, dat zou ook een beetje stom zijn ("Hoi ik ben Marijke en ik ben hoogbegaafd, en wie ben jij?" ). Maar goed, bij mij komt het toch wel eens ter sprake, vooral omdat mensen nogal eens vragen hoe het toch kan dat ik met m'n 17 jaar al naar de uni ga. Het is niet iets om mee te pronken, maar het is ook niet iets om angstvallig verborgen te houden of zo.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14018888
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 18:02 schreef Abbadon het volgende:

    [..]

    waarom zou je zeggen dat je hoogbegaafd bent?


    Ik heb vaak problemen qua motivatie en niveau vanwege mijn hoogbegafdheid. vandaar dat ik het soms wel zeg. En vanwege mijn sociale contacten die ik niet heb liggen rond mijn leeftijd. Wat ook vaak vragen oproept.
    Toedeledokiee
    pi_14020052
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 19:35 schreef Mini_rulez het volgende:
    Maar goed, bij mij komt het toch wel eens ter sprake, vooral omdat mensen nogal eens vragen hoe het toch kan dat ik met m'n 17 jaar al naar de uni ga.
    Zulke mensen zijn er zoveel: iedereen die jarig is in september en niet is blijven zitten op het VWO
    Mij heeft iig nooit iemand iets daarover gevraagd.
      maandag 20 oktober 2003 @ 23:33:12 #11
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14020625
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 19:35 schreef Mini_rulez het volgende:
    Abbadon: natuurlijk roep je niet te pas en te onpas dat je hoogbegaafd bent, dat zou ook een beetje stom zijn ("Hoi ik ben Marijke en ik ben hoogbegaafd, en wie ben jij?" ). Maar goed, bij mij komt het toch wel eens ter sprake, vooral omdat mensen nogal eens vragen hoe het toch kan dat ik met m'n 17 jaar al naar de uni ga. Het is niet iets om mee te pronken, maar het is ook niet iets om angstvallig verborgen te houden of zo.
    dat hoef je me niet uit te leggen hoor

    ik interpreteerde de post van typ-miep alsof zij het regelmatig zei, en daar reageerde ik op....Als het ter sprake komt ga ik er ook niet over liegen, ofzo...

    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14021009
    Zijn er hier geen Hb'ers waarmee het compleet de verkeerde kant is opgelopen, qua school en drugs en dergelijke? Als hoogbegaafde kan je ook verkeerde dingen doen. Ik zie dat jullie hier allemaal VWO hebben gedaan en dat het voor de rest behoorlijk meezit allemaal.
    Ik heb geen zin om zijn levensverhaal te posten op dit forum. Nu niet in ieder geval. Iemand anders waarmee het echt "fout" is gegaan?

    Bwah, ben kapot.

    pi_14021111
    Hoogbegaafdheid is voor een deel ook aangeleerd denk ik. Zelf ben ik actief in het trainen van wiskundig hoogbegaafde kinderen en ik zie dat ze elk jaar dommer worden. Dit hangt natuurlijk nauw samen met de steeds slapper wordende inhoud van de exacte vakken op de middelbare school wat volgens mij ook weer binnen een algemenere maatschappelijke tendens te vatten is.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 00:43:16 #14
    12644 secret17
    To go even further beyond
    pi_14021808
    [offtopic]
    quote:
    ...en ik zie dat ze elk jaar dommer worden. Dit hangt natuurlijk nauw samen met de steeds slapper wordende inhoud van de exacte vakken op de middelbare school...
    Om even in te gaan op het teruglopen van de kwaliteit van het onderwijs: helemaal mee eens. Een goed voorbeeld vind ik idd wiskunde. Ik heb zelf gelukkig net niet in de tweede fase gezeten, maar heb er van 'geproefd' omdat ik in de laatste klas zat die daar niet mee te maken had op de middelbare.
    Al die grafische rekenmachines, het continu maken van werkstukken en verslagen, een zeer grote verscheidenheid aan vakken waardoor (naar ik gok) de waarde van de inhoud van elk vak is teruggelopen, etc.

    Ze hebben dit ingevoerd om de overstap naar zelfstandig studeren en de manier van werken op de universiteit of hbo makkelijker te maken; ik zit nu in het 3e jaar van de TU, en ik heb bij wiskunde nooit grafische rekenmachines mogen gebruiken (inzicht was veel belangrijker) en werkstukken heb ik ook nauwelijks gemaakt.
    [/offtopic]

    En dan weer ontopic. Ik zou van mezelf niet kunnen of willen zeggen dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb altijd goed kunnen leren, probleemloos basis- en middelbaar onderwijs gehaald en ik herken een hoop punten in de lijst van de eerste post, maar ik heb gelukkig nooit sociale of andere problemen gehad.
    Het enige wat me soms een 't leven een beetje lastiger maakte was de continue drang goed te presteren, omdat ik dat gewoonweg altijd deed en dan heb je het gevoel dat iedereen dat ook maar van je blijft verwachten en niet normaal kan reageren als jij ook 's ff geen zin had om wat voor te bereiden.
    Dat gevoel om te moeten presteren heb ik nog steeds in me, maar op de universiteit loop je tussen allemaal slimme mensen, en zo uitzonderlijk hoog scoor ik nu niet (meer), dus het gevoel om mezelf naar anderen toe te moeten bewijzen is gelukkig praktisch verdwenen; wil tegenwoordig alleen voor mezelf nog goed scoren

    Life is all about development
    pi_14022931
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 23:48 schreef G.deVader het volgende:
    Zijn er hier geen Hb'ers waarmee het compleet de verkeerde kant is opgelopen, qua school en drugs en dergelijke? Als hoogbegaafde kan je ook verkeerde dingen doen. Ik zie dat jullie hier allemaal VWO hebben gedaan en dat het voor de rest behoorlijk meezit allemaal.
    Ik heb geen zin om zijn levensverhaal te posten op dit forum. Nu niet in ieder geval. Iemand anders waarmee het echt "fout" is gegaan?
    Aanwezig! IQ: 138 Diploma: VBO administratie

    Ook geen zin om een heel levensverhaal op te gaan hangen. Komt er allemaal ongeveer op neer dat ik erbij wou horen. Verkeerde vrienden, hangen, blowen. En nu zit ik hier.. 23 jaar en een topcarriere verneukt.
    Maar ik ben er mee bezig om nog enigsinds iets van mijn leven te maken. Eigenlijk vind ik het strontvervelend allemaal. Ik ondervind alleen maar nadeel. Een half jaar geleden stond ik op psychisch instorten, ben toen door de molen gehaald. Men dacht namelijk nog aan autisme/pdd-nos etc, maar alles blijkt dus terug te voeren naar hoogbegaafdheid:?

    Na veel lezen kwam ik ook tot de conclusie dat het met veel hoogbegaafden gewoon helemaal niet goed gaat.. Het lijstje dat ik onderaan gepost heb, geeft mij voor 99% weer. Dankzij dit lijstje weet ik dat ik weinig had kunnen doen aan een aantal misstappen in mijn leven, dat ik "anders" ben maar niet uniek. En het heeft mijn zelfbeeld iets opgekrikt op 1 of andere manier.

    Signalen bij volwassenen:
    een sterk gevoel van "anders" zijn
    moeite met autoriteit hebben
    u heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
    u functioneert het beste 'solo'
    anderen snappen uw grapjes nooit
    snel oplossingen voor problemen zien
    overgevoeligheid
    anderen kunnen u vaak niet volgen
    u bent zeer trouw en loyaal
    u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
    u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
    een gruwelijke hekel hebben aan herhalingen van wat net gezegd is
    op school hoorde u er nooit bij
    als u met een project bezig bent, vergeet u alles om u heen en werkt hier dubbele uren aan
    vaak moet u uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of ze worden gewoon genegeerd
    u hoort nogal eens: 'doe toch niet altijd zo ingewikkeld', 'ga je altijd zo diep', 'ben je altijd zo serieus?' 'wat lees je nu weer voor 'n ingewikkeld boek' etc.
    u bent non-conformistisch
    u heeft een hekel aan groepen
    u bent het type wereldverbeteraar
    u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken
    gevoel van onderprestatie
    problemen met organiseren van je leven
    chronisch uitstellen
    problemen met starten
    vele versmipperde projecten
    problemen met voortzetten en afmaken
    sterke drang naar prikkels
    neiging tot verslavingen
    snel verveeld
    snel geprikkeld
    creatief (muziek en toneel, schrijven
    intuïtief
    vaste procedures
    snel geïrriteerd en ongeduldig
    innerlijke onrust
    tobben
    soms alles durven, dan weer niets (kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
    laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) "Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!"

    pi_14025257
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 23:11 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Zulke mensen zijn er zoveel: iedereen die jarig is in september en niet is blijven zitten op het VWO
    Mij heeft iig nooit iemand iets daarover gevraagd.


    Ja, maar er zijn niet zoveel mensen die aan het eind van het eerste jaar nog steeds 17 zijn.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14025287
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:32 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Ja, maar er zijn niet zoveel mensen die aan het eind van het eerste jaar nog steeds 17 zijn.


    Ik was ook 17, maar het is nooit iemand echt opgevallen volgens mij
    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 10:36:48 #18
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14025350
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 07:29 schreef Takumi het volgende:
    Dankzij dit lijstje weet ik dat ik weinig had kunnen doen aan een aantal misstappen in mijn leven, dat ik "anders" ben maar niet uniek.
    En dat is dus het gevaarlijke van het etiketje "hoogbegaafdheid". Geen initiatief tonen, omdat er toch niets tegen gedaan kan worden.
    Dit komt natuurlijk ook voor bij andere luxe psychische 'problemen'.

    [Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 21-10-2003 10:38]

    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14025379
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 23:53 schreef thabit het volgende:
    Hoogbegaafdheid is voor een deel ook aangeleerd denk ik.
    Nou, aangeleerd zou ik niet willen zeggen. Het is een capaciteit, die hoef je niet te ontwikkelen. Of je er iets mee doet moet je zelf weten.
    Ik weet ook niet precies op welk gebied jij bedoelt dat ze dommer zijn, maar ik merk dat ik zelf op school soms ook niet al te veel van wiskunde snapte omdat het niet fatsoenlijk uitgelegd werd, terwijl ik het meteen begreep toen iemand het me in één keer uitlegde. Bepaalde kennis en inzichten zitten er nou eenmaal niet bij de geboorte in, die moet je een keer krijgen. Bij hoogbegaafden is alleen de capaciteit om dat soort dingen te 'zien' en te begrijpen meer aanwezig.
    Daarnaast hebben natuurlijk niet alle hoogbegaafden talenten op hetzelfde gebied, er zijn er ook genoeg die bijv. geniaal zijn met muziek maar niet zo'n held in wiskunde, of andersom. HB betekent niet dat je gelijk een homo universalis bent oid.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14025410
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:33 schreef Ripley het volgende:

    [..]

    Ik was ook 17, maar het is nooit iemand echt opgevallen volgens mij


    Wij hebben zo'n leuk boekje met o.a. de geboortedata van iedereen op deze opleiding.
    Are you pondering what I'm pondering?
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 10:46:22 #21
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14025577
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:36 schreef tvlxd het volgende:

    [..]

    En dat is dus het gevaarlijke van het etiketje "hoogbegaafdheid". Geen initiatief tonen, omdat er toch niets tegen gedaan kan worden.
    Dit komt natuurlijk ook voor bij andere luxe psychische 'problemen'.


    het wordt inderdaad vaak gezien als een 'psychisch probleem'...

    het komt zo heel af en toe ter sprake en als ik dan opmerk dat ik 'hoogbegaafd' ben, wordt ik meestal niet geloofd omdat ik zo 'normaal' zou zijn

    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14025585
    Dat lijstje, dat ben ik...
    Maar goed, ik heb absoluut geen zin om me daarbij neer te leggen, vooral bij de vervelende eigenschappen die erop staan. Dat je met die 'afwijking' geboren bent, hoeft niet te betekenen dat je niet met succes aan jezelf kunt werken om een beter persoon te worden. Dat is alleen weer lastig, want je hebt wel een paar probleempjes:
  • problemen met organiseren van je leven
  • chronisch uitstellen
  • problemen met starten
  • Aan de andere kant zal dit wel weer helpen:

  • snel oplossingen voor problemen zien
  • u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
  • Kortom, het is lastig maar niet onmogelijk.

    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14025649
    Hoogbegaafde mensen zijn wel VAAK sociaal zwakker, omdat vele van hen de illusie hebben dat ze beter zijn dan minder hoog begaafde mensen.

    En uiteindelijk heb je toch ''iedereen'' nodig, in welke begaaftheids-categorie ze ook thuis horen.

    Als je later een goed betaalde chirug doctorandus enz. bent en je auto gaat kapot zul je toch naar een lager opgeleid persoon moeten gaan om je auto te laten repareren. Is je riolering kapot, zul je toch een loodgieter moeten bellen.... enz...

    Demon to some, angel to others
    pi_14025739
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:39 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Wij hebben zo'n leuk boekje met o.a. de geboortedata van iedereen op deze opleiding.


    Ja maar dan nog: als het al iemand opvalt, zeg ik gewoon "ach ja, ik heb een klas overgeslagen". Dat mond nooit echt uit in een gesprek over hoogbegaafdheid.

    Begrijp me goed, ik wil jou niet naar beneden halen of overdreven bekritiseren. Ik krijg alleen de indruk dat je misschien voor jezelf te veel nadruk op je hoogbegaafdheid legt, waardoor het meer een big deal wordt dan het eigenlijk is.

    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 10:51:17 #25
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14025741
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:48 schreef Borknagar het volgende:
    Hoogbegaafde mensen zijn wel misschien VAAK vaker sociaal zwakker, omdat vele van hen de illusie hebben dat ze beter zijn dan minder hoog begaafde mensen.
    Ik weet niet of dat de reden is, als het waar is.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14025831
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:36 schreef tvlxd het volgende:

    [..]

    En dat is dus het gevaarlijke van het etiketje "hoogbegaafdheid". Geen initiatief tonen, omdat er toch niets tegen gedaan kan worden.
    Dit komt natuurlijk ook voor bij andere luxe psychische 'problemen'.


    Inderdaad. Dat je aan een bepaald lijstje voldoet wil natuurlijk niet zeggen dta je niets aan bepaalde dingen kunt doen. Misschien moet je je wat meer inspannen voor bepaalde dingen, omdat je van nature iets heb meegekregen dat het moeilijker maakt om bijvoorbeeld geboeid te blijven door iets. Maar dat wil niet zeggen dat je je er maar bij neer moet leggen. Een beetje karakter en doorzettingsvermogen kan geen kwaad.
    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
    pi_14026095
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:48 schreef Borknagar het volgende:
    Hoogbegaafde mensen zijn wel VAAK sociaal zwakker, omdat vele van hen de illusie hebben dat ze beter zijn dan minder hoog begaafde mensen.
    Hm, bij mij is dat juist andersom.
    Omdat ik toch al het liefst alleen werk aan bepaalde dingen voor school etc., graag mijn eigen tijd indeel en niet zo hou van bijv. uitgaan waar veel mensen zijn ofzo (doe mij maar een rustig avondje thuis met vrienden), ben ik van mezelf al niet zo'n social animal. Oeh, Aristoteles! *wijsneus*
    Verder merk ik dat ik vaak veel te ver doordenk of veel te diep ergens op inga (althans, voor mij is dat niet te, maar voor anderen wel), dat vinden andere mensen helemaal niet leuk of ze begrijpen het niet en dan krijg je van die opmerkingen als "doe toch niet zo moeilijk". Ideeën over dingen moet je tot in den treure uitleggen omdat anderen ze op het eerste gezicht raar vinden terwijl er een hele gedachtengang achter zit waar zij niet eens aan denken/die hun niets boeit. Zo diep denken ze niet eens over hun eigen mening na.
    Daarnaast wil je alles, dus ook sociale situaties, te ver dooranalyseren. Als iemand een keer te kennen geeft dat ze het niet zo interessant vinden wat je vertelt, ga je daar een hele tijd over doordenken. Waarom vinden ze dat, ligt het aan mij, ligt het aan hun, wat kan ik eraan doen? Doordat je er zo mee bezig bent, krijg je nog meer het idee dat er iets vreselijks is gebeurd en dat ze je helemaal niet mogen, terwijl je als je gewoon ff logisch nadenkt wel inziet dat je simpelweg niet altijd met iedereen overweg kunt.
    Ik overdrijf nu een beetje, maar dat is ter illustratie.

    Kortom, door dat soort dingen kreeg ik zelf steeds meer het gevoel dat ik niet sociaal was, dat ik heel anders was dan al die andere mensen (maar dan niet beter) en dat ik niet leuk was om mee te praten. Daardoor ga je uiteindelijk uit onzekerheid steeds minder zeggen, ook als je wel iets te melden hebt, en uiteindelijk word je inderdaad sociaal zwakker. Niet omdat je echt niet leuk/aardig/gezellig bent, maar omdat je dat van jezelf denkt.

    Inmiddels gaat het een stuk beter, maar dat ging ook niet van vandaag op morgen. Het helpt in ieder geval een stuk als de onzekerheid en verlegenheid van de puberteit al eens uit de weg is.
    Verder zit ik nu op een opleiding met allemaal mensen die redelijk intelligent zijn en redelijk breed geïnteresseerd, dus de kans dat je niks te bespreken hebt of dat je totaal niet op één lijn zit is een stuk kleiner. Daarnaast heb ik me maar aangewend om over koetjes en kalfjes te praten. Dat kon ik vroeger helemaal niet, en als ik het nu doe voelt het nog niet als 'mij', maar goed. Het is een begin, uiteindelijk kom je toch wel op een interessanter onderwerp.

    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14026111
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:51 schreef Ripley het volgende:
    Begrijp me goed, ik wil jou niet naar beneden halen of overdreven bekritiseren. Ik krijg alleen de indruk dat je misschien voor jezelf te veel nadruk op je hoogbegaafdheid legt, waardoor het meer een big deal wordt dan het eigenlijk is.
    Dat idee heb ik ook. Past ook wel bij de puberteit, ontdekken wie je bent en bla bla, maar dan nog: relax, Mini! Als 2% van de Nederlanders hoogintelligent is (ik ga nu even uit van Mensa, die alleen het IQ meten en niet naar andere eigenschappen kijken), reken eens uit hoe ontzettend veel mensen dat eigenlijk zijn, en bedenk je dat het merendeel daarvan er bepaald geen noemenswaardige problemen mee heeft
    pi_14026130
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:48 schreef Borknagar het volgende:
    Hoogbegaafde mensen zijn wel VAAK sociaal zwakker, omdat vele van hen de illusie hebben dat ze beter zijn dan minder hoog begaafde mensen.
    Dat is imho zelden het geval. Veel hb'ers hebben een behoorlijk negatief zelfbeeld en vinden de gevoelens van mensen in hun omgeving vaak belangrijker dan die van zichzelf. Het idee van sociale zwakte ontstaat wanneer bescheidenheid, afwachtendheid en door verlegenheid ontstane afstandelijkheid verward wordt met arrogantie.
    pi_14026219
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:51 schreef Ripley het volgende:

    [..]

    Ja maar dan nog: als het al iemand opvalt, zeg ik gewoon "ach ja, ik heb een klas overgeslagen". Dat mond nooit echt uit in een gesprek over hoogbegaafdheid.

    Begrijp me goed, ik wil jou niet naar beneden halen of overdreven bekritiseren. Ik krijg alleen de indruk dat je misschien voor jezelf te veel nadruk op je hoogbegaafdheid legt, waardoor het meer een big deal wordt dan het eigenlijk is.


    Bij mij komt het ook niet vaak ter sprake hoor, maar het gebeurt wel eens en dan zeg ik het gewoon. Ik wil ook niet beweren dat ik elke dag merk dat ik hoogbegaafd ben ofzo hoor. Normaal gesproken ben ik er helemaal niet mee bezig, ik heb het eigenlijk nooit iets bijzonders gevonden omdat ik er niets van merkte. Anderen deden er moeilijker over dan ik zelf.
    Het is nu alleen zo dat ik tegen bepaalde problemen aanloop en er opeens achter kom dat ik niet de enige ben met die problemen, en dat het best wel eens samen kan hangen met die hoogbegaafdheid. Als je weet waar het vandaan komt, kun je makkelijker anderen vinden met dezelfde problemen, die misschien een oplossing weten. Hoort voor mij bij het aan mezelf werken om van die problemen af te komen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Mini_rulez op 21-10-2003 11:09]

    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14026247
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 11:05 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Dat is imho zelden het geval. Veel hb'ers hebben een behoorlijk negatief zelfbeeld en vinden de gevoelens van mensen in hun omgeving vaak belangrijker dan die van zichzelf. Het idee van sociale zwakte ontstaat wanneer bescheidenheid, afwachtendheid en door verlegenheid ontstane afstandelijkheid verward wordt met arrogantie.


    Inderdaad...
    Hè, had ik daar nou zo'n lang verhaal voor moeten typen?
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14028061
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:38 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Nou, aangeleerd zou ik niet willen zeggen. Het is een capaciteit, die hoef je niet te ontwikkelen. Of je er iets mee doet moet je zelf weten.
    Ik weet ook niet precies op welk gebied jij bedoelt dat ze dommer zijn, maar ik merk dat ik zelf op school soms ook niet al te veel van wiskunde snapte omdat het niet fatsoenlijk uitgelegd werd, terwijl ik het meteen begreep toen iemand het me in één keer uitlegde. Bepaalde kennis en inzichten zitten er nou eenmaal niet bij de geboorte in, die moet je een keer krijgen. Bij hoogbegaafden is alleen de capaciteit om dat soort dingen te 'zien' en te begrijpen meer aanwezig.
    Daarnaast hebben natuurlijk niet alle hoogbegaafden talenten op hetzelfde gebied, er zijn er ook genoeg die bijv. geniaal zijn met muziek maar niet zo'n held in wiskunde, of andersom. HB betekent niet dat je gelijk een homo universalis bent oid.


    Hoogbegaafdheid is zeker wel iets dat je moet ontwikkelen. Ik merk bij de leerlingen die ik zelf train dat ze gewoon veel minder in staat zijn nieuwe stof op te pikken dan enkele jaren geleden. Waarschijnlijk omdat middelbare school zich tegenwoordig minder op zuiver denken richt.
    pi_14028304
    Tuurlijk moet je logisch denken en wiskundig inzicht ontwikkelen. Er zijn alleen mensen die dat niet kunnen, ook al proberen ze het, en er zijn mensen die dat redelijk snel kunnen als ze er wat moeite in steken maar het gaat nooit vanzelf. Hoogbegaafden vallen dus onder die laatste groep. Tenminste, zo zie ik het.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14029214
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 23:48 schreef G.deVader het volgende:
    Zijn er hier geen Hb'ers waarmee het compleet de verkeerde kant is opgelopen, qua school en drugs en dergelijke? Als hoogbegaafde kan je ook verkeerde dingen doen. Ik zie dat jullie hier allemaal VWO hebben gedaan en dat het voor de rest behoorlijk meezit allemaal.
    Ik heb geen zin om zijn levensverhaal te posten op dit forum. Nu niet in ieder geval. Iemand anders waarmee het echt "fout" is gegaan?

    Bwah, ben kapot.


    Ik kan niet geloven dat ik zo moe was dat ik zijn opgeschreven heb in plaats van mijn.
    Ik hoop dat er nog wat van mijn hoogbegaafdheid over is. Ik begin mijn leven nu weer op de juiste weg te krijgen, ik zal het wel gauw genoeg merken.
    pi_14030095
    Ik bedoel er ook niks mee en ik zeg ook niet dat een hb'er niet sociaal normaal of begaafd kan zijn, maar ik bedoel dat ze toch vaak een bepaalde afschuw hebben naar minder begaafde mensen. Van de 9 hb'ers die ik ken, zijn er 7 die een afschuw hebben voor alles en iedereen die het VWO met een gemiddelde van een 8 hebben afgesloten.

    Dat was voor mij de aanleiding om te zeggen dat ze vaak sociaal zwakker zijn.

    Demon to some, angel to others
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 13:43:45 #36
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_14030144
    Je kan het beter niet zijn.
    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
    pi_14030651
    Tegenwoordig worden mensen wel snel hoogbegaafd genoemd trouwens. Het valt me op dat veel mensen die ik zelf helemaal niet zo intelligent vind toch opeens hoogbegaafd blijken te zijn.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 14:14:11 #38
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_14030925
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:03 schreef thabit het volgende:
    Tegenwoordig worden mensen wel snel hoogbegaafd genoemd trouwens. Het valt me op dat veel mensen die ik zelf helemaal niet zo intelligent vind toch opeens hoogbegaafd blijken te zijn.
    Hoe peil jij iemand's begaafdheid dan.
    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
    pi_14030981
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:14 schreef Rider_on_the_storm het volgende:

    [..]

    Hoe peil jij iemand's begaafdheid dan.


    Wat betreft wiskunde heb ik vrij snel door wat iemand z'n niveau is en hoe goed hij nieuwe stof op kan pikken. Dus begaafdheid op dat gebied kan ik wel goed peilen.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 14:18:39 #40
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_14031017
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:16 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Wat betreft wiskunde heb ik vrij snel door wat iemand z'n niveau is en hoe goed hij nieuwe stof op kan pikken. Dus begaafdheid op dat gebied kan ik wel goed peilen.


    Dat is één van de x talenten.

    Conclusie lijkt me dus vrij kort door de bocht.

    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 14:19:57 #41
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_14031047
    Na overleg met mede-hoogbegaafden ben ik tot de conclusie gekomen dat ik ook hoogbegaafd ben.

    Helaas impliceert dat ook dat ik te lui ben om dit hele topic door te lezen.

    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_14031109
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:18 schreef Rider_on_the_storm het volgende:

    [..]

    Dat is één van de x talenten.

    Conclusie lijkt me dus vrij kort door de bocht.


    Er zijn dus behoorlijk veel mensen van wie wordt beweerd dat ze wiskundig talent hebben terwijl dat eigenlijk helemaal niet waar is.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 14:23:39 #43
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_14031140
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:22 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Er zijn dus behoorlijk veel mensen van wie wordt beweerd dat ze wiskundig talent hebben terwijl dat eigenlijk helemaal niet waar is.


    Ongetwijfeld.
    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
    pi_14031669
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:22 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Er zijn dus behoorlijk veel mensen van wie wordt beweerd dat ze wiskundig talent hebben terwijl dat eigenlijk helemaal niet waar is.


    Probeer je hier nou mee te zeggen dat hoogbegaafden wiskundig talent moeten hebben?

    Want op wiskundig gebied ben ik namelijk stupide.

    pi_14032267
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:42 schreef Takumi het volgende:

    [..]

    Probeer je hier nou mee te zeggen dat hoogbegaafden wiskundig talent moeten hebben?

    Want op wiskundig gebied ben ik namelijk stupide.


    Op het gebied van leesvaardigheid blijkbaar ook.
    pi_14032998
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:14 schreef Rider_on_the_storm het volgende:

    [..]

    Hoe peil jij iemand's begaafdheid dan.


    Aan iemands sociale vaardigheden, gevoel voor humor, gevatheid, manier van emoties tonen en oplossingsgerichtheid.

    Maar goed ik ben dan ook niet hoogbegaafd, ik heb gewoon altijd gelijk

      dinsdag 21 oktober 2003 @ 15:42:48 #47
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14033220
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 07:29 schreef Takumi het volgende:
    Signalen bij volwassenen:
    een sterk gevoel van "anders" zijn
    moeite met autoriteit hebben
    u heeft een zeer sterk rechtvaardigheidsgevoel
    u functioneert het beste 'solo'
    anderen snappen uw grapjes nooit
    snel oplossingen voor problemen zien
    overgevoeligheid
    anderen kunnen u vaak niet volgen
    u bent zeer trouw en loyaal
    u verveelt zich meestal vreselijk op verjaardagen en feestjes
    u stelt hoge eisen, vooral aan uzelf
    een gruwelijke hekel hebben aan herhalingen van wat net gezegd is
    op school hoorde u er nooit bij
    als u met een project bezig bent, vergeet u alles om u heen en werkt hier dubbele uren aan
    vaak moet u uw denkbeelden uitleggen, cq verdedigen of ze worden gewoon genegeerd
    u hoort nogal eens: 'doe toch niet altijd zo ingewikkeld', 'ga je altijd zo diep', 'ben je altijd zo serieus?' 'wat lees je nu weer voor 'n ingewikkeld boek' etc.
    u bent non-conformistisch
    u heeft een hekel aan groepen
    u bent het type wereldverbeteraar
    u denkt dat u ongelijk heeft omdat alle anderen iets anders denken
    gevoel van onderprestatie
    problemen met organiseren van je leven
    chronisch uitstellen
    problemen met starten
    vele versmipperde projecten
    problemen met voortzetten en afmaken
    sterke drang naar prikkels
    neiging tot verslavingen
    snel verveeld
    snel geprikkeld
    creatief (muziek en toneel, schrijven
    intuïtief
    vaste procedures
    snel geïrriteerd en ongeduldig
    innerlijke onrust
    tobben
    soms alles durven, dan weer niets (kluizenaarsperiode wisselt zich af met sociale periode, stemmingswisselingen)
    laag zelfbeeld (laat je absoluut niet zien aan de buitenwereld!) "Als ik het soms eens durf te zeggen, snapt toch niemand het!"
    Mjah, dit ben ik!

    Maareh, vertel eens, wat is dit voor lijstje? Wat stelt het voor?

    /edit Je ondertitel spreekt me trouwens ook erg aan. Gheh, tis net of ik mezelf tegenkom!

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14033660
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 13:42 schreef Borknagar het volgende:
    Ik bedoel er ook niks mee en ik zeg ook niet dat een hb'er niet sociaal normaal of begaafd kan zijn, maar ik bedoel dat ze toch vaak een bepaalde afschuw hebben naar minder begaafde mensen. Van de 9 hb'ers die ik ken, zijn er 7 die een afschuw hebben voor alles en iedereen die het VWO met een gemiddelde van een 8 hebben afgesloten.

    Dat was voor mij de aanleiding om te zeggen dat ze vaak sociaal zwakker zijn.


    Volgens mij ben jij dan net de verkeerde mensen tegengekomen.
    Het kan hooguit zo zijn dat je op gegeven moment niet meer zo graag met mensen omgaat die heel anders zijn dan jijzelf, omdat je dan steeds weer dezelfde problemen tegenkomt, maar een afschuw vind ik wel erg ver gaan.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14033756
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:16 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Wat betreft wiskunde heb ik vrij snel door wat iemand z'n niveau is en hoe goed hij nieuwe stof op kan pikken. Dus begaafdheid op dat gebied kan ik wel goed peilen.


    Begaafdheid op het gebied van wiskunde is één talent, dat zegt niets over hoogbegaafdheid in het algemeen. Er zijn zat hoogbegaafden die totaal geen wiskundig inzicht hebben en dat ook nooit zullen krijgen, en er zijn briljante wiskundigen die niet hoogbegaafd zijn.
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 14:22 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Er zijn dus behoorlijk veel mensen van wie wordt beweerd dat ze wiskundig talent hebben terwijl dat eigenlijk helemaal niet waar is.


    Dit vind ik een rare conclusie. Of iemand wiskundig talent heeft, merk je namelijk snel genoeg als je met diegene wiskunde gaat doen.
    Er zijn waarschijnlijk wel veel mensen van wie (naar aanleiding van hun goede prestaties bij bijv. wiskunde) wordt beweerd dat ze hoogbegaafd zijn terwijl ze dat niet zijn.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14034510
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:02 schreef Mini_rulez het volgende:

    Dit vind ik een rare conclusie. Of iemand wiskundig talent heeft, merk je namelijk snel genoeg als je met diegene wiskunde gaat doen.


    Het punt is dus dat dat door behoorlijk veel mensen verkeerd wordt ingeschat.
    pi_14034602
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 15:59 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Volgens mij ben jij dan net de verkeerde mensen tegengekomen.
    Het kan hooguit zo zijn dat je op gegeven moment niet meer zo graag met mensen omgaat die heel anders zijn dan jijzelf, omdat je dan steeds weer dezelfde problemen tegenkomt, maar een afschuw vind ik wel erg ver gaan.


    Dat zou natuurlijk best kunnen.... maar in deze gevallen in afschuw wel het goede woord.
    Demon to some, angel to others
    pi_14034606
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:31 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Het punt is dus dat dat door behoorlijk veel mensen verkeerd wordt ingeschat.


    Kan best, maar dat heeft verder niet veel met hoogbegaafdheid te maken, that's all.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14034639
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:34 schreef Borknagar het volgende:

    [..]

    Dat zou natuurlijk best kunnen.... maar in deze gevallen in afschuw wel het goede woord.


    Bij hun misschien wel, maar ik geloof toch niet dat het merendeel van de hoogbegaafden neerkijkt of zelfs afschuw heeft van mensen die niet hoogbegaafd zijn. Een gevoel van anders zijn, dat wel misschien.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14034651
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:34 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Kan best, maar dat heeft verder niet veel met hoogbegaafdheid te maken, that's all.


    Zeker wel: er lopen dus een hoop hoogbegaafde mensen rond waarvan niet bekend is dat ze hoogbegaafd zijn en een hoop mensen die niet hoogbegaafd zijn maar waarvan dat wel wordt gedacht.
    pi_14034865
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:36 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Zeker wel: er lopen dus een hoop hoogbegaafde mensen rond waarvan niet bekend is dat ze hoogbegaafd zijn en een hoop mensen die niet hoogbegaafd zijn maar waarvan dat wel wordt gedacht.


    Net hadden we het nog over wiskunde en nu geldt dat meteen ook voor hoogbegaafdheid in het algemeen? Ik ben het op zich wel met je eens, maar dat komt voor een deel ook doordat de definitie van hoogbegaafdheid nogal onduidelijk is. Sommigen noemen elk intelligent kind hoogbegaafd terwijl ze dat misschien niet zijn en anderen denken dat je niet hoogbegaafd kunt zijn als je overkomt als een normaal kind en bestempelen je daarom niet als hoogbegaafd terwijl je dat eigenlijk wel bent.
    Uiteindelijk maakt het ook niet zoveel uit of het opgemerkt wordt of niet, totdat er problemen ontstaan die alleen of beter op te lossen zijn als je weet dat ze door de hoogbegaafdheid komen. (Bijvoorbeeld kinderen die erg lastig zijn in de klas, die zullen misschien nooit geholpen worden als mensen hun hoogbegaafdheid niet herkennen en denken dat ze gewoon irritant willen doen, terwijl ze zich eigenlijk alleen maar vervelen en juist hulp nodig hebben.)
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14035570
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 16:35 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Bij hun misschien wel, maar ik geloof toch niet dat het merendeel van de hoogbegaafden neerkijkt of zelfs afschuw heeft van mensen die niet hoogbegaafd zijn. Een gevoel van anders zijn, dat wel misschien.


    Lichtelijk neerkijken misschien... afschuw is meer uitzondering dan regel maar het gevoel van 'beter' zijn zit er toch al snel in hier... Bij ons 95% van de mensen op het gym zitten.
    Demon to some, angel to others
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:23:14 #57
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14035626
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:18 schreef Borknagar het volgende:
    Lichtelijk neerkijken misschien... afschuw is meer uitzondering dan regel maar het gevoel van 'beter' zijn zit er toch al snel in hier... Bij ons 95% van de mensen op het gym zitten.
    Geloof me, dat heeft meer met de elitaire instelling van het gymnasium te maken dan met hoogbegaafdheid. Waar je mee omgaat word je mee besmet.

    En niet iedereen op het gym is hoogbegaafd, ook al geloven ze zelf van wel.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14035671
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:23 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Geloof me, dat heeft meer met de elitaire instelling van het gymnasium te maken dan met hoogbegaafdheid. Waar je mee omgaat word je mee besmet.

    En niet iedereen op het gym is hoogbegaafd, ook al geloven ze zelf van wel.


    Dat idee heb ik ook. Lang niet alle gymleerlingen zijn hoogbegaafd, maar vaak (vooral op een apart gymnasium) vinden ze zichzelf heel wat beter dan anderen. Dat is eigenlijk op zich al een teken dat ze niet al te intelligent/hoogbegaafd zijn.
    Are you pondering what I'm pondering?
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:32:05 #59
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14035726
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:26 schreef Mini_rulez het volgende:
    Dat idee heb ik ook. Lang niet alle gymleerlingen zijn hoogbegaafd, maar vaak (vooral op een apart gymnasium) vinden ze zichzelf heel wat beter dan anderen. Dat is eigenlijk op zich al een teken dat ze niet al te intelligent/hoogbegaafd zijn.
    Exact.

    Het minachten van anderen is geen teken van hoogbegaafdheid, maar van (misplaatste) arrogantie. Je onbegrepen voelen is wel zo'n teken, maar daardoor hoef je echt niet arrogant te worden, integendeel.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14035855
    Hoogbegaafd, ben je dan slimmer dan andere mensen?

    Nee, er is bewezen dat iedereen ongeveer evenveel weet. Bij de één zijn dit belangrijke en leerzamen dingen en bij de andere zijn dit minder belangrijke, maar amusante dingen.

    Veel mensen denken dat hoogbegaafden slimmer zijn dan andere mensen, toch is dit niet het geval. Hoogbegaafden begrijpen en snappen de dingen eerder en zijn sneller met denken dan minder begaafden mensen.

    Nu even een vraag tussendoor:

    Wie stelt de IQ-test eigenlijk samen?

    An Asian revolution
      † In Memoriam † dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:41:17 #61
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_14035880
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:26 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Dat idee heb ik ook. Lang niet alle gymleerlingen zijn hoogbegaafd, maar vaak (vooral op een apart gymnasium) vinden ze zichzelf heel wat beter dan anderen. Dat is eigenlijk op zich al een teken dat ze niet al te intelligent/hoogbegaafd zijn.


    wat is een apart gymnasium?
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_14035900
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:41 schreef just me het volgende:

    [..]

    wat is een apart gymnasium?


    Een school die alleen maar gymnasiumonderwijs aanbiedt. Op de meeste scholen hebben ze gymnasium, atheneum, havo en mavo, en soms nog meer.
    Are you pondering what I'm pondering?
      † In Memoriam † dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:44:26 #63
    675 just me
    oldbie DCLXXV
    pi_14035927
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:42 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Een school die alleen maar gymnasiumonderwijs aanbiedt. Op de meeste scholen hebben ze gymnasium, atheneum, havo en mavo, en soms nog meer.


    aha een categoriaal gymnasium bedoel je? de "opleiding" gymnasium is toch overal hetzelfde? Alleen in de brugklas zit je met mensen die naar HAVO of VWO gaan toch?
    Godmother of Radio 49
    And now I think of my life as vintage wine
    How fragile we are
    pi_14035935
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:39 schreef berke3007 het volgende:
    Hoogbegaafd, ben je dan slimmer dan andere mensen?

    Nee, er is bewezen dat iedereen ongeveer evenveel weet. Bij de één zijn dit belangrijke en leerzamen dingen en bij de andere zijn dit minder belangrijke, maar amusante dingen.

    Veel mensen denken dat hoogbegaafden slimmer zijn dan andere mensen, toch is dit niet het geval. Hoogbegaafden begrijpen en snappen de dingen eerder en zijn sneller met denken dan minder begaafden mensen.


    Wat versta jij dan onder slim? Als je bedoelt dat mensen slim zijn als ze veel kennis hebben, is iedereen inderdaad even slim. Maar goed, onder slim versta ik juist het snellere denken en sneller dingen begrijpen, en volgens die definitie zijn hoogbegaafden juist wel 'slimmer' dan anderen.
    quote:
    Nu even een vraag tussendoor:

    Wie stelt de IQ-test eigenlijk samen?


    Geen idee, het lijkt me erg moeilijk om een test samen te stellen waarvan je zeker weet dat hij IQ meet, en niet alleen logisch inzicht of iets dergelijks.
    Are you pondering what I'm pondering?
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 17:45:08 #65
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14035938
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:42 schreef Mini_rulez het volgende:
    Een school die alleen maar gymnasiumonderwijs aanbiedt. Op de meeste scholen hebben ze gymnasium, atheneum, havo en mavo, en soms nog meer.
    Mijn eigen ervaring is juist dat het goed is om met mensen van een lagere onderwijsvorm in contact te komen. Is goed voor je wereldbeeld
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14036016
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:44 schreef just me het volgende:

    [..]

    aha een categoriaal gymnasium bedoel je? de "opleiding" gymnasium is toch overal hetzelfde? Alleen in de brugklas zit je met mensen die naar HAVO of VWO gaan toch?


    In de brugklas zaten wij ook al met alleen gymnasium-leerlingen, in de vierde werd het juist samengevoegd met atheneum (omdat alle vakken behalve de klassieke talen toch hetzelfde zijn) en hadden gymleerlingen nog apart Latijn of Grieks erbij.
    De opleiding gymnasium is overal hetzelfde en ongeveer van hetzelfde niveau. Je ziet alleen wel vaker dat de scholen die alleen gymnasium hebben zichzelf een soort 'eliteschool' vinden en dat de mensen die erheen gaan zichzelf ook beter vinden dan 'dommere mensen'. Dat laatste geldt natuurlijk ook wel voor mensen die een gymopleiding volgen op een school waar je ook andere dingen kunt doen, maar ik heb het idee dat het daar minder is omdat je daar veel meer in contact komt met mensen die op een lager niveau zitten dan jijzelf. Uiteindelijk kom je er dan vanzelf achter dat je niet beter bent dan die mensen, tenzij je heel erg arrogant bent.
    Misschien is het ook wel zo dat mensen op zo'n apart gymnasium een iets hoger niveau hebben omdat mensen die van tevoren niet zeker weten dat ze het gym gaan halen liever naar een school gaan waar ze een stapje terug kunnen (overstappen naar atheneum of havo) zonder gelijk naar een andere school te moeten. Maar goed, dat zal lang niet voor iedereen daar zo zijn.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14036043
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:45 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Mijn eigen ervaring is juist dat het goed is om met mensen van een lagere onderwijsvorm in contact te komen. Is goed voor je wereldbeeld


    Precies... Dan moet je er vroeg of laat wel achterkomen dat die mensen echt niet minder zijn dan jij. Dat zal ook wel één van de redenen zijn waarom het op een apart gym vaker dan op 'gemengde scholen' voorkomt dat de gymleerlingen zichzelf beter vinden dan mensen van andere opleidingen.
    Wat een zin...
    Are you pondering what I'm pondering?
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 18:20:44 #68
    65137 Haribo
    onbegrijpelijk
    pi_14036420
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:50 schreef Mini_rulez het volgende:
    Misschien is het ook wel zo dat mensen op zo'n apart gymnasium een iets hoger niveau hebben omdat mensen die van tevoren niet zeker weten dat ze het gym gaan halen liever naar een school gaan waar ze een stapje terug kunnen (overstappen naar atheneum of havo) zonder gelijk naar een andere school te moeten.
    Dat klopt niet. Juist op categorale gymnasia heb je veel te maken met ouders die hun kind per se op het gymnasium willen zien, terwijl dat voor het kind eigenlijk niet of slechts met heel veel moeite haalbaar is. De kinderen die moeilijk mee kunnen komen, kunnen op een scholengemeenschap veel makkelijker overstappen naar atheneum of havo, en zullen dat ook makkelijker doen, omdat die overstap weinig gevolgen heeft voor het meefietsen met vriendjes, samen lunchen etc. Als je echt helemaal van school af moet (zoals op een categoraal gymnasium) is die overstap veel ingrijpender en leerlingen zullen alles doen om dat te vermijden....en blijven dus op een schooltype zitten dat eigenlijk te hoog gegrepen is. Dat haalt het gemiddelde niveau van de klas omlaag, en soms ook het werktempo.

    Ik weet dat voor mijn vak (de klassieke talen) het gemiddelde eindexamenresultaat op categorale gymnasia altijd lager ligt dan op scholengemeenschappen. Het zou me niet verbazen als dat voor andere vakken hetzelfde verhaal is.

    pi_14037150
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:39 schreef berke3007 het volgende:
    Wie stelt de IQ-test eigenlijk samen?
    Geen idee, maar sinds er bij mij op de lagere school en ook op de middelbare school uitkwam dat mijn schoolprestaties "hoger" waren dan volgens mijn IQ mogelijk was (en ik was een extreem luie en slordige leerling) neem ik ze niet meer serieus.

    Of ik ben natuurlijk een byzonder kind

    pi_14037194
    Maar Mini_rulez wat is nou precies het probleem..?? Het is toch alleen maar fijn om snel dingen te begrijpen..?? De ene is knap, de andere krijgt een groot intellect mee en weer een volgende krijgt een grote lul. Allemaal dingen waar je geen invloed op hebt, maar waar je het mee zal moeten doen. En het belangrijkste is natuurlijk hoe je het zelf invult! Hoe gebruik je je talenten!
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 19:09:59 #71
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14037201
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 17:52 schreef Mini_rulez het volgende:
    Precies... Dan moet je er vroeg of laat wel achterkomen dat die mensen echt niet minder zijn dan jij. Dat zal ook wel één van de redenen zijn waarom het op een apart gym vaker dan op 'gemengde scholen' voorkomt dat de gymleerlingen zichzelf beter vinden dan mensen van andere opleidingen.
    Wat een zin...
    eigenlijk bevestigd contact met 'lager opgeleiden' andere mensen mij alleen maar in mijn superioriteitsgevoelens...
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14037277
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:09 schreef Abbadon het volgende:
    eigenlijk bevestigd contact met 'lager opgeleiden' andere mensen mij alleen maar in mijn superioriteitsgevoelens...
    quote:
    Beroep Werkzoekend Doctorandus
    Tja daar sta je dan met je opleiding.
    Maar goed, misschien kom ook jij de verkeerde mensen tegen. Of heel misschien zul je dan je gift moeten aangrijpen om je aan te passen aan de situatie
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 19:17:31 #73
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14037339
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:13 schreef Frenkie het volgende:
    Tja daar sta je dan met je opleiding.
    Maar goed, misschien kom ook jij de verkeerde mensen tegen. Of heel misschien zul je dan je gift moeten aangrijpen om je aan te passen aan de situatie
    ik wacht altijd tot de situatie zich aan mij aanpast....daarom ben ik ook zo teleurgesteld in de mensheid

    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14037450
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:17 schreef Abbadon het volgende:

    [..]

    ik wacht altijd tot de situatie zich aan mij aanpast....daarom ben ik ook zo teleurgesteld in de mensheid


    dat noem ik autistisch, niet hoogbegaafd.
      dinsdag 21 oktober 2003 @ 19:26:25 #75
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14037475
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:24 schreef Frenkie het volgende:

    dat noem ik autistisch, niet hoogbegaafd.


    en ik noem dat zelfspot...
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14038508
    Er is een vrij eenvoudige grafologische test om te bepalen of iemand hoogbegaafd is of niet. Zelf ben ik geen expert, maar een afgestudeerde grafoloog kan aan het handschrift van iemand zien of hij/zij hoogbegaafd is. Het uit zich voornamelijk in het doorverbinden van puntjes en streepjes met de volgende letter, de mate waarin verschillende schrijfwijzen van een zelfde letter elkaar afwisselen, de elegantie en tenslotte de mysterieuze entiteit genaamd het niveau van het handschrift.

    Vergelijk het handschrift van Einstein met dat van André Rieu, en het globale idee is duidelijk.

    Wittgenstein
    pi_14041316
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:09 schreef Abbadon het volgende:

    [..]

    eigenlijk bevestigd contact met 'lager opgeleiden' andere mensen mij alleen maar in mijn superioriteitsgevoelens...


    Bevestigd? Nou ja, ik heb natuurlijk maar op de HAVO gezeten maar volgens mij ......
    pi_14041980
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 22:26 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Bevestigd? Nou ja, ik heb natuurlijk maar op de HAVO gezeten maar volgens mij ......


    Precies, wat is het nut van VWO doen als je nog niet eens bij machte bent om zoiets simpels als werkwoordsvervoegingen te begrijpen? .
    Wittgenstein
    pi_14042197
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 22:55 schreef Koekepan het volgende:

    [..]

    Precies, wat is het nut van VWO doen als je nog niet eens bij machte bent om zoiets simpels als werkwoordsvervoegingen te begrijpen? .


    Pardon?
    pi_14043441
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 19:09 schreef Frenkie het volgende:
    Maar Mini_rulez wat is nou precies het probleem..?? Het is toch alleen maar fijn om snel dingen te begrijpen..??
    *zucht*
    Wat probeer ik nou al twee topics lang uit te leggen? Hoogbegaafdheid is meer dan een handigheidje, het is meer dan alleen slim zijn en dingen snel begrijpen.
    Deze afwijking/gave brengt naast bepaalde talenten ook een hoop andere eigenschappen met zich mee, onder andere dingen die helemaal niet zo handig zijn en je zelfs kunnen benadelen.
    Als het puur en alleen slim zijn en dingen snel begrijpen was, hoorde je mij niet klagen. Ik zou daarom ook net zo lief 'gewoon' slim zijn, zonder al die andere (ook negatieve) dingen die specifiek bij het totaalpakket van hoogbegaafdheid horen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Mini_rulez op 22-10-2003 00:01]

    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14043456
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 23:03 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Pardon?


    Je hebt gelijk.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14043498
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:00 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    *zucht*
    Wat probeer ik nou al twee topics lang uit te leggen? Hoogbegaafdheid is meer dan een handigheidje, het is meer dan alleen slim zijn en dingen snel begrijpen.
    Deze afwijking/gave, brengt naast bepaalde talenten ook een hoop andere eigenschappen met zich mee, onder andere dingen die helemaal niet zo handig zijn en je zelfs kunnen benadelen.
    Als het puur en alleen slim zijn en dingen snel begrijpen was, hoorde je mij niet klagen. Ik zou daarom ook net zo lief 'gewoon' slim zijn, zonder al die andere (ook negatieve) dingen die specifiek bij het totaalpakket van hoogbegaafdheid horen.


    Het leven is wat je er zelf van maakt. Je kan van je gift een handicap maken en heel veel medelijden met jezelf hebben. Je kan er ook het beste van proberen te maken en de gift voor zover mogelijk benutten. Maar dat is iets wat te maken heeft met karakter en niet met intellect

    Je bent met dit soort dingen zeker, de baas van je eigen leven!

    pi_14043560
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:03 schreef Frenkie het volgende:

    [..]

    Het leven is wat je er zelf van maakt. Je kan van je gift een handicap maken en heel veel medelijden met jezelf hebben. Je kan er ook het beste van proberen te maken en de gift voor zover mogelijk benutten. Maar dat is iets wat te maken heeft met karakter en niet met intellect

    Je bent met dit soort dingen zeker, de baas van je eigen leven!


    ...zei de onwetende.
    pi_14043644
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:07 schreef thabit het volgende:

    [..]

    ...zei de onwetende.


    Hebben we het dan toch over autisten nu..??
    pi_14043704
    Ik heb toch liever een grote lul.

    Wat ik dan ook heb.

    pi_14043713
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:11 schreef Frenkie het volgende:

    [..]

    Hebben we het dan toch over autisten nu..??


    Wat bedoel je daarmee te zeggen?
    pi_14043719
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:14 schreef zodiakk het volgende:
    Ik heb toch liever een grote lul.

    Wat ik dan ook heb.


    hey er zijn er ook die mijn posts wel lezen
    pi_14043840
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:03 schreef Frenkie het volgende:

    [..]

    Het leven is wat je er zelf van maakt. Je kan van je gift een handicap maken en heel veel medelijden met jezelf hebben. Je kan er ook het beste van proberen te maken en de gift voor zover mogelijk benutten.


    Dat is waar, maar hoogbegaafdheid is niet alleen een gift, het is niet puur positief. Het is een eigenschap, een afwijking, die positieve én negatieve effecten heeft. Je doet nu of je óf het hele pakket accepteert óf over het hele pakket zielig gaat doen, maar dat is veel te zwart-wit.
    Over het gedeelte van hoogbegaafdheid dat ik als een gift zie (de intelligentie, creativiteit en andere goede kanten), hoor je mij niet klagen. Daar ben ik blij mee, en terecht.
    Er zitten echter ook negatieve kanten aan, die zorgen voor de problemen die mensen onder andere in deze topics bespreken. Ik kom hier ook niet om daar alleen maar over te klagen of zielig te gaan doen, ik wil er juist met anderen over praten om een oplossing te vinden.
    Van mijn gift maak ik geen handicap, maar dat betekent toch niet dat ik geen problemen mag hebben met de andere effecten van de afwijking waar toevallig ook die gave door komt?

    Sorry als ik wat fel reageer, maar je wilt niet weten hoe vaak je hierover te horen krijgt "je bent toch slim, wat zeur je nou, wees blij". Mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn en niet weten wat het inhoudt, zien vaak niet dat het meer is dan alleen die gave van hoge intelligentie. Het is een pakket van eigenschappen, waarvan die intelligentie er één van is, een positieve, maar waar ook negatieve dingen bij horen.

    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 06:03:49 #89
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14044902
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 20:19 schreef Koekepan het volgende:
    Er is een vrij eenvoudige grafologische test om te bepalen of iemand hoogbegaafd is of niet. Zelf ben ik geen expert, maar een afgestudeerde grafoloog kan aan het handschrift van iemand zien of hij/zij hoogbegaafd is. Het uit zich voornamelijk in het doorverbinden van puntjes en streepjes met de volgende letter, de mate waarin verschillende schrijfwijzen van een zelfde letter elkaar afwisselen, de elegantie en tenslotte de mysterieuze entiteit genaamd het niveau van het handschrift.

    Vergelijk het handschrift van Einstein met dat van André Rieu, en het globale idee is duidelijk.


    Het idee erachter is in mijn optiek gemakkelijk geld maken bij goedgelovige mensen. Ik houd er verschillende handschriften op na omdat ik het wel aardig vind om de letters verschillend te tekenen in verschillende situaties. Gezien ik rustig letters los, aaneengeschreven, rechtop, achteroverhellend, vooroverhellend, wat bol enz... variëer per epistel zal de Grafoloog nog een knappe klus hebben om deze verschillende schrijfsels tot één persoon te herleiden, laat staan dat deze er nog eens sluitende conclusies aangaande een mate van verstandelijke begaafdheid aan kan verbinden. Wat ik met de letters doe, doe ik ook nog eens met de schrijfstijl en woordkeus. Dit zal een grafoloog nog minder aanknopingspunten bezorgen...

    Het is een menselijke eigenschap om overal verbanden te zoeken, ook waar deze niet zijn. De Grafoloog is voor mij eenzelfde soort 'wetenschapper' als de Frenoloog en de Astroloog.

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 06:23:41 #90
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14044926
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:21 schreef Mini_rulez het volgende:

    --knip--

    Sorry als ik wat fel reageer, maar je wilt niet weten hoe vaak je hierover te horen krijgt "je bent toch slim, wat zeur je nou, wees blij". Mensen die zelf niet hoogbegaafd zijn en niet weten wat het inhoudt, zien vaak niet dat het meer is dan alleen die gave van hoge intelligentie. Het is een pakket van eigenschappen, waarvan die intelligentie er één van is, een positieve, maar waar ook negatieve dingen bij horen.


    Vaak kun je negatieve toeschrijvingen van anderen al omzeilen door jezelf niet als HB te presenteren, bijvoorbeeld door om vragen heen te praten waarop je opleiding aan de orde komt als uitwisseling van die wetenswaardigheid niet noodzakelijk is.

    Verder werkt het ook je wat te bekwamen in de retorica opdat je vlot een adrem antwoord hebt als iemand het vanuit een latent minderwaardigheidscomplex nodig vindt zichzelf ten koste van jou te profileren.

    Het werkt ook om een bijbaantje als verkoper op de markt te nemen waardoor je gedwongen wordt te levelen daar je klanten vlot handel willen kopen, mogelijk verlegen zitten om een oppervlakkige informatie-uitwisseling maar zeker niet op verhandelingen zitten te wachten. Door je ook die vorm van converseren eigen te maken en jezelf te dwingen je in de schoenen van de ander en op niveau van de ander te verplaatsen wordt het al vlot een tweede natuur te trachten de ander in de 'eigen taal' te spreken. Niet op een gemaakt amicale manier maar slechts jezelf beperkend in de door jou gebruikte woordenschat.

    Hierdoor heeft die ander geen reden om zich wat opgelaten te voelen als deze met jou in gesprek is vanwege uitdrukkingen die voor jou gangbaar zjin maar die voor een ander uit een vreemde wereld komen.

    Door te voorkomen dat een ander onnodig wordt geconfronteerd met jouw extra mogelijkheden voorkom je het etiketje HB terwijl je er toch de voordelen van hebt. Je blijft er ook actief gebruik van maken doordat je je bewust focust op die ander en zijn of haar non-verbale communicatie waarmee deze al dan niet bewust seintjes afgeeft over hoe jouw woorden binnenkomen. Voordeel van dergelijke bewuste communicatie is weer dat je je zelfs niet vlot verveelt bij een oppervlakkige woordenwisseling over het weer.

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
    pi_14044935
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:21 schreef Mini_rulez het volgende:

    -knip - over de positieve en negatieve kanten van het hoogbegaafd zijn.


    Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Op dit moment ziet alles er behoorlijk positief uit bij mij. Ik ben nu 25, woon en werk al vier jaar in het buitenland, waarvan nu ruim twee maanden in Melbourne, waar ik de strategische afdeling van het bedrijf leid en verder uitbouw. Maar als je kijkt naar de weg hoe ik hier gekomen ben, die is allesbehalve makkelijk geweest. Psychische problemen, waardoor ik als tiener al bij de psycholoog rondwandelde, hierarchische problemen, met name in Duitsland, waar alles met status, afkomst, leeftijd en titel te maken heeft in plaats van gezond verstand, noem maar op.

    Ik begrijp best dat een 38-jarige marketing manager, die al tien jaar voor hetzelfde bedrijf werkt, het niet echt leuk vindt wanneer een (toen nog) 23-jarige buitenlander hem gaat vertellen wat voor een strategie hij zou moeten volgen in de aankomende vijf jaar. Helemaal niet als die buitenlander pas twee jaar ervaring heeft, minstens acht tot tien jaar jonger is als mensen in vergelijkbare posities, de taal niet perfect spreekt (niet zo gek als je net zes maanden Duits spreekt) en een compleet andere opleiding heeft gevolgd. Dat is iets waar ik mee heb moeten leren omgaan.

    pi_14046013
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 06:23 schreef sjun het volgende:

    -knip-

    Door te voorkomen dat een ander onnodig wordt geconfronteerd met jouw extra mogelijkheden voorkom je het etiketje HB terwijl je er toch de voordelen van hebt.


    De nadelen die ik bedoel komen niet door het etiketje, maar door de hoogbegaafdheid zelf. De reacties van mensen die het niet begrijpen, daar kan ik mee leven. Ze kunnen er ook niks aan doen dat ze er geen ervaring mee hebben. Alleen jammer dat sommigen denken dat ze op basis van 0,0 ervaring toch iets te melden hebben.
    Maar goed, de problemen die ik bedoel zijn meer de dingen die ook in dat lijstje staan, zoals:
  • problemen met organiseren van je leven
  • chronisch uitstellen
  • problemen met starten
  • snel geïrriteerd en ongeduldig
  • innerlijke onrust
  • tobben
  • stemmingswisselingen
  • laag zelfbeeld

  • Om er maar eens een paar te noemen...
    Die problemen heb ik ook als niemand anders weet dat ik HB ben. Het zijn wel dingen die voor andere HB'ers herkenbaar zijn, en waar andere (oudere) HB'ers misschien al een oplossing voor gevonden hebben die voor hun het probleem minder erg maakt. Als ik om die oplossing te vinden expliciet moet gaan zeggen dat ik HB ben, dan moet het maar.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 09:59:39 #93
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046118
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 09:51 schreef Mini_rulez het volgende:
    Maar goed, de problemen die ik bedoel zijn meer de dingen die ook in dat lijstje staan, zoals:
  • problemen met organiseren van je leven
  • chronisch uitstellen
  • problemen met starten
  • snel geïrriteerd en ongeduldig
  • innerlijke onrust
  • tobben
  • stemmingswisselingen
  • laag zelfbeeld

  • Ik herken deze problemen ook, in verschillende mate. Maar wat ik eerder in dit topic al vroeg (en geen antwoord op heb gekregen):

    Wat is dit voor lijstje? Waar komt het vandaan en waar slaat het op? Wie zegt dat het per se op hoogbegaafdheid slaat? Oftewel: wat is de bron?

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14046150
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 09:59 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Ik herken deze problemen ook, in verschillende mate. Maar wat ik eerder in dit topic al vroeg (en geen antwoord op heb gekregen):

    Wat is dit voor lijstje? Waar komt het vandaan en waar slaat het op? Wie zegt dat het per se op hoogbegaafdheid slaat? Oftewel: wat is de bron?


    Daar kan Takumi alleen antwoord op geven, die heeft het gepost.
    Uit de mate waarin iedereen het hier herkent, kun je toch wel concluderen dat het best wel eens op hoogbegaafdheid zou kunnen slaan.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:05:31 #95
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046188
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:02 schreef Mini_rulez het volgende:
    Daar kan Takumi alleen antwoord op geven, die heeft het gepost.
    Uit de mate waarin iedereen het hier herkent, kun je toch wel concluderen dat het best wel eens op hoogbegaafdheid zou kunnen slaan.
    Ach, het is zo'n grote opsomming van zaken, dat het lijstje toch wel erg algemeen is. En volgens mij iedereen er zich wel een béétje in kan herkennen. Daarom wil ik ook weten waar het vandaan komt.

    Magoed, ik kan niet ontkennen dat ik mezelf er wel heel erg in herken (eng trouwens).

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14046275
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:05 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Ach, het is zo'n grote opsomming van zaken, dat het lijstje toch wel erg algemeen is. En volgens mij iedereen er zich wel een béétje in kan herkennen. Daarom wil ik ook weten waar het vandaan komt.

    Magoed, ik kan niet ontkennen dat ik mezelf er wel heel erg in herken (eng trouwens).


    Mja, ik ben ook wel benieuwd.
    Ik was ook verbaasd, bijna al die dingen heb ik al een hele tijd maar ik heb altijd gedacht dat ik de enige was. Nu zie ik hier opeens een heleboel van mijn eigenschappen opgesomd staan, alsof ze een lijstje van mij hebben gemaakt.
    Hetzelfde had ik met dat lijstje over kinderen dat in de openingspost staat.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14046441
    De lijstjes zijn heel herkenbaar. En ook al weet ik al jaren dat ik hoogbegaafd ben (bij de eerste test was ik net zeven jaar oud), ik moest wel even lachen toen ik het ene punt na het andere herkende. Wat ik me alleen afvraag - in hoeverre zijn dit soort lijstjes ook geldig voor niet-hoogbegaafden en hoezeer herkennen zij zich er in?
    pi_14046462
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:22 schreef JSR het volgende:
    Wat ik me alleen afvraag - in hoeverre zijn dit soort lijstjes ook geldig voor niet-hoogbegaafden en hoezeer herkennen zij zich er in?
    Dat vroeg ik me ook al af.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:24:13 #99
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046465
    Overigens ben ik het met enkele posters eens, dat je jezelf als hoogbegaafde niet in een slachtofferrol moet drukken, want dat gaat echt tever. Neem nou de eerste drie punten:

    - problemen met organiseren van je leven
    - chronisch uitstellen
    - problemen met starten

    Dat kan je allemaal wel op hoogbegaafdheid afschuiven (en misschien dat hoogbegaafden eerder geneigd zijn dergelijk gedrag te vertonen als ze niet genoeg motivatie krijgen), maar dat is geen oplossing.

    Als het weer eens de verkeerde kant uit gaat, moet je jezelf gewoon een flinke schop onder je kont geven. Zoals een ander zichzelf ook een schop onder z'n kont moet geven om te presteren. Het gaat helaas niet vanzelf, ook niet als je hoogbegaafd bent.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:25:22 #100
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046477
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:22 schreef JSR het volgende:
    Wat ik me alleen afvraag - in hoeverre zijn dit soort lijstjes ook geldig voor niet-hoogbegaafden en hoezeer herkennen zij zich er in?
    Dat bedoel ik dus ook. Hence: bron?
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14046562
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:24 schreef Lemmeb het volgende:
    - problemen met organiseren van je leven
    - chronisch uitstellen
    - problemen met starten

    Dat kan je allemaal wel op hoogbegaafdheid afschuiven (en misschien dat hoogbegaafden eerder geneigd zijn dergelijk gedrag te vertonen als ze niet genoeg motivatie krijgen), maar dat is geen oplossing.


    Ik weet van mezelf dat ik iedere dag opnieuw minstens 110% uitdaging nodig heb. Heb ik dat niet dan word ik nog lakser dan dat ik al ben, laat ik het liggen, wacht tot het allerlaatste moment, het liefste wacht ik zelfs iets te lang (erg frustrerend voor m'n collega's), werk dan een nachtje door en ben net op tijd klaar voor de deadline. Als ik die druk niet heb, dan ben ik hopeloos.
    pi_14046603
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:22 schreef JSR het volgende:
    De lijstjes zijn heel herkenbaar. En ook al weet ik al jaren dat ik hoogbegaafd ben (bij de eerste test was ik net zeven jaar oud), ik moest wel even lachen toen ik het ene punt na het andere herkende. Wat ik me alleen afvraag - in hoeverre zijn dit soort lijstjes ook geldig voor niet-hoogbegaafden en hoezeer herkennen zij zich er in?
    Ik ben op mijn 4e al eens getest, dus voor mij was het ook geen verrassing meer, maar ik wist toch niet dat er zóveel eigenschappen bij hoorden die veel andere HB'ers ook hebben.
    Idd, niet-hoogbegaafde mensen kunnen zichzelf natuurlijk ook in dit lijstje herkennen. Je kunt ook toevallig een combinatie van eigenschappen hebben waarvan er veel in het lijstje staan.
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:24 schreef Lemmeb het volgende:
    Als het weer eens de verkeerde kant uit gaat, moet je jezelf gewoon een flinke schop onder je kont geven. Zoals een ander zichzelf ook een schop onder z'n kont moet geven om te presteren. Het gaat helaas niet vanzelf, ook niet als je hoogbegaafd bent.
    Ik ben het met je eens dat het idee dat het probleem met je hoogbegaafdheid meekomt geen oplossing is en dat het ook geen reden mag zijn om je erbij neer te leggen. Wat die motivatie betreft moet je jezelf inderdaad gewoon dwingen om het toch te doen, aan de ene kant is het moeilijker voor een HB'er maar aan de andere kant is het ook wel weer een uitdaging.
    Die andere dingen die ik noemde (piekeren, laag zelfbeeld, HB'ers hebben sowieso de neiging om sneller depressief te worden las ik ergens) zijn ook allemaal geen dingen waar je je bij neer moet leggen onder het motto "ik ben hoogbegaafd dus het hoort bij mij, niks aan te doen". Nee, juist omdat je hoogbegaafd bent moet je jezelf dwingen om er iets aan te doen, juist omdat je dat inzicht al hebt van wat er mis is en waar het vandaan komt, hoef je nog maar één stap te zetten en dat is de oplossing zelf. Daar ben ik nu naar op zoek.
    Omdat ik weet dat andere HB'ers die zelfde problemen waarschijnlijk hebben en omdat HB'ers snel oplossingen voor problemen kunnen zien (), dacht ik "oudere HB'ers hebben hier vast wel iets op gevonden".
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14046638
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:31 schreef JSR het volgende:

    [..]

    Ik weet van mezelf dat ik iedere dag opnieuw minstens 110% uitdaging nodig heb. Heb ik dat niet dan word ik nog lakser dan dat ik al ben, laat ik het liggen, wacht tot het allerlaatste moment, het liefste wacht ik zelfs iets te lang (erg frustrerend voor m'n collega's), werk dan een nachtje door en ben net op tijd klaar voor de deadline. Als ik die druk niet heb, dan ben ik hopeloos.


    Dat ken ik... Als ik bijv. een essay moet schrijven voor school, komt er een week voor de uiterlijke inleverdatum nog totaal niks uit m'n handen. Ik kan dan een uur voor de pc gaan zitten en er komt helemaal niks. Pas de dag van tevoren lukt het, dan werk ik keihard door om net op tijd klaar te zijn en dan kan ik nog best goede dingen schrijven ook. Heel raar is dat...
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:40:53 #104
    15675 nossio
    overtuigd satanist
    pi_14046713
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 09:51 schreef Mini_rulez het volgende:
    <blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op woensdag 22 oktober 2003 06:23 schreef sjun het volgende:

    -knip-
    Maar goed, de problemen die ik bedoel zijn meer de dingen die ook in dat lijstje staan, zoals:

  • problemen met organiseren van je leven
  • chronisch uitstellen
  • problemen met starten
  • snel geïrriteerd en ongeduldig
  • innerlijke onrust
  • tobben
  • stemmingswisselingen
  • laag zelfbeeld

  • wel een heel vaag lijstje,als ik dit zo zie is 80% van Nederland nu HB,en daar zijn tegenwoordig pillen voor
    Misschien dat het begrip HB voor mij iets anders ligt,wat hier word verteld versta ik er in iedergeval niet onder..just my 2 cents

    [Dit bericht is gewijzigd door nossio op 22-10-2003 10:41]

    [&lt;knip Censuur op Fok!&gt;]
    pi_14046779
    Nossio, dat is ook niet het complete lijstje. Dat staat een stukje hoger. Ik pikte er alleen wat dingen uit die voor mij een probleem opleveren.
    Dan nog is dat lijstje geen graadmeter, het is niet 'als je deze eigenschappen hebt, ben je hoogbegaafd', maar andersom: 'als je hoogbegaafd bent, heb je deze eigenschappen'. Belangrijk verschil.
    Maar waarom versta je die dingen niet onder hoogbegaafdheid? Het zijn niet de dingen die iemand hoogbegaafd maken (logisch, het zijn gewone eigenschappen die ieder ander ook kan hebben), maar het zijn zeker dingen die je 'erbij krijgt'.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:46:13 #106
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046823
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:31 schreef JSR het volgende:
    Ik weet van mezelf dat ik iedere dag opnieuw minstens 110% uitdaging nodig heb. Heb ik dat niet dan word ik nog lakser dan dat ik al ben, laat ik het liggen, wacht tot het allerlaatste moment, het liefste wacht ik zelfs iets te lang (erg frustrerend voor m'n collega's), werk dan een nachtje door en ben net op tijd klaar voor de deadline. Als ik die druk niet heb, dan ben ik hopeloos.
    Jajaja, herkenbaar, herkenbaar.

    Altijd wachten tot het allerlaatste moment en de hele zaak er dan in een vlaag van bovenmatige geestelijke activiteit in één nachtje doorheen rammen. Overigens wel met prima resultaat.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:47:41 #107
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14046852
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:44 schreef Mini_rulez het volgende:
    maar het zijn zeker dingen die je 'erbij krijgt'.
    Correctie: erbij kan krijgen, als je niet in de juiste mate stimulans ondervindt.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14046925
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:47 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Correctie: erbij kan krijgen, als je niet in de juiste mate stimulans ondervindt.


    Das waar, maar ik wilde even het onderscheid duidelijk maken tussen een graadmeter voor hoogbegaafdheid en een bijkomstigheid ervan.
    Áls je ze hebt, dan is die eigenschap niet de reden dat je HB bent maar juist andersom.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 10:54:36 #109
    15675 nossio
    overtuigd satanist
    pi_14047035
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:44 schreef Mini_rulez het volgende:
    Nossio, dat is ook niet het complete lijstje. Dat staat een stukje hoger. Ik pikte er alleen wat dingen uit die voor mij een probleem opleveren.
    Dan nog is dat lijstje geen graadmeter, het is niet 'als je deze eigenschappen hebt, ben je hoogbegaafd', maar andersom: 'als je hoogbegaafd bent, heb je deze eigenschappen'. Belangrijk verschil.
    Maar waarom versta je die dingen niet onder hoogbegaafdheid? Het zijn niet de dingen die iemand hoogbegaafd maken (logisch, het zijn gewone eigenschappen die ieder ander ook kan hebben), maar het zijn zeker dingen die je 'erbij krijgt'.
    voor mezelf past dat lijstje voor het grootste deel,en ik zie mezelf echt niet als hb
    Alleen jammer dat mn iq gelijk staat aan mn bankrekening

    Het is alleen het hokjes syndroom wat overal bij komt kijken.
    hb is 1 ding,maar die eigenschappen gelden voor een hoop mensen die niet een iq van 140 hebben.

    [&lt;knip Censuur op Fok!&gt;]
    pi_14047186
    Ik weet eiegenlijk niet of ik hoogbegaafd ben... herkent iemand de volgende situaties?

    Op de basisschool wilde een flink aantal leraren mij eigenlijk een klas over zien slaan. Uiteindelijk hebben ze dat niet gedaan, omdat dat nogal eens in de soep loopt en ze dat op mijn school dat eigenlijk vanuit een soort principe nooit doen.

    Ik had maar heel weinig vrienden op het VWO. Ik ben best een sociaal mens, maar toch ben ik altijd een beetje einzelganger geweest. Ik heb de klas, en eigenlijk de hele school, altijd afschuwelijk gevonden. Op de één of andere manier kon ik niet echt contact maken met de rest van de klas. Heb grotendeels in m'n eentje door 6 leerjaren gefietst zonder me ooit echt in te spannen. Ik vond het allemaal maar saai (vakkenpakket: wiskunde A, natuurkunde, scheikunde, engels, nederlands, economie I en, omdat ik geen zin had in wiskunde B, maatschappijleer)

    In principe kan ik alles begrijpen, van de tafel van 10 tot aan quantummechanica. Ik moet alleen zin hebben om het te leren en dat heb ik vaak niet.

    De algemene indruk die men van mij heeft is dat ik 'extreem intelligent' of soms zelfs 'iets te slim' ben. Het is altijd chaos in m'n kop, ik denk over 1000 dingen tegelijk na.

    Op de één of andere manier vind ik mezelf toch elke keer weer extreem dom..

    pi_14047196
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:34 schreef Mini_rulez het volgende:

    Omdat ik weet dat andere HB'ers die zelfde problemen waarschijnlijk hebben en omdat HB'ers snel oplossingen voor problemen kunnen zien (), dacht ik "oudere HB'ers hebben hier vast wel iets op gevonden".


    Niet dus, deze oude hb'er worstelt nog altijd met die problemen
    pi_14047286
    quote:
    Altijd wachten tot het allerlaatste moment en de hele zaak er dan in een vlaag van bovenmatige geestelijke activiteit in één nachtje doorheen rammen. Overigens wel met prima resultaat.
    Check www.adhd.nl : Dat 90% van de tijd ongeinteresseerd zijn en af en toe kortstondige hyperfocussen is niet alleen een teken van hoogbegfaadheid, maar kan ook een teken van ADHD zijn
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:04:15 #113
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14047298
    In een deel van dat (negatieve) lijstje kan ik me wel vinden....maar in de 'innerlijke onrust', de stemmingswisselingen, en het lage zelfbeeld juist volstrekt niet..
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:08:00 #114
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14047393
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:03 schreef johnnie_1983 het volgende:

    [..]

    Check www.adhd.nl : Dat 90% van de tijd ongeinteresseerd zijn en af en toe kortstondige hyperfocussen is niet alleen een teken van hoogbegfaadheid, maar kan ook een teken van ADHD zijn


    maar dat is dus maar 1 van een heel samenspel aan 'symptomen' ...niet echt verbazingwekkend dat er wat dat betreft soms overlap is met andere 'afwijkingen' (naar woord )
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:10:13 #115
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14047444
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:03 schreef johnnie_1983 het volgende:
    Check www.adhd.nl : Dat 90% van de tijd ongeinteresseerd zijn en af en toe kortstondige hyperfocussen is niet alleen een teken van hoogbegfaadheid, maar kan ook een teken van ADHD zijn
    Klopt, maar andere kenmerken van ADHD sluiten echter weer uit dat ik ADHD zou hebben.

    ADHD heb ik zeker niet. Geen concentratieproblemen hier. Kortstondig hyperfocussen heeft niets te maken met 12 uur lang geestelijk doorbikkelen om een opdracht af te krijgen.

    Maar wel leuk geprobeerd, johnnie

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:11:30 #116
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14047484
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:10 schreef Lemmeb het volgende:
    Klopt, maar andere kenmerken van ADHD sluiten echter weer uit dat ik ADHD zou hebben.

    ADHD heb ik zeker niet. Geen concentratieproblemen hier. Kortstondig hyperfocussen heeft niets te maken met 12 uur lang geestelijk doorbikkelen om een opdracht af te krijgen.

    Maar wel leuk geprobeerd, johnnie


    Gamma!
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:13:24 #117
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14047533
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:59 schreef johnnie_1983 het volgende:
    In principe kan ik alles begrijpen, van de tafel van 10 tot aan quantummechanica. Ik moet alleen zin hebben om het te leren en dat heb ik vaak niet.

    De algemene indruk die men van mij heeft is dat ik 'extreem intelligent' of soms zelfs 'iets te slim' ben. Het is altijd chaos in m'n kop, ik denk over 1000 dingen tegelijk na.


    Dit (die chaos in je kop) klinkt meer als een ADHD'er met een goed stel hersens (als je quantum kunt begrijpen). Hoe weet je trouwens dat je quantummechanica prima begrijpt als je het nog nooit geleerd hebt?

    Wie zegt trouwens dat ADHD niet met hoogbegaafdheid samen kan gaan?

    [Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 22-10-2003 11:19]

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14047619
    Het lijstje komt van www.hiq.nl en is een opsomming van signalen bij volwassen mbt hoogbegaafdheid
    pi_14048077
    quote:
    Dit (die chaos in je kop) klinkt meer als een ADHD'er met een goed stel hersens (als je quantum kunt begrijpen).
    Zo zie ik mezelf dan ook graag
    quote:
    Hoe weet je trouwens dat je quantummechanica prima begrijpt als je het nog nooit geleerd hebt?
    Ik wil niet hoog van de toren blazen ofzo, maar ik weet gewoon van mezelf dat als ik er wat voor doe dat ik het snel zat zal begrijpen.
    quote:
    Wie zegt trouwens dat ADHD niet met hoogbegaafdheid samen kan gaan?
    Ik ben nooit getest voor ADHD, maar ik vertoon zoveel symptonen dat ik aan mezelf twijfel. Hetzelfde geldt voor HB, ik wet het niet zeker maar vertoon onwijs veel symptonen. Ik word door sommigen bestempeld als ADHD'er en weer door anderen als hoogbegaafd... Soms twijfel ik eraan of ik niet het levende bewijs ben dat ADHD en HB samen kunnen gaan [edit]TYPO[/edit]

    [Dit bericht is gewijzigd door johnnie_1983 op 22-10-2003 11:37]

      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:36:27 #120
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14048082
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:16 schreef Takumi het volgende:
    Het lijstje komt van www.hiq.nl en is een opsomming van signalen bij volwassen mbt hoogbegaafdheid
    Tanx!

    Maareh, is dat HIQ niet gewoon een commerciële organisatie (KvK 34125595)? En heeft die er dan geen belang bij zoveel mogelijk mensen voor een consult over de vloer te krijgen? En dus zoveel mogelijk symptomen op te sommen?

    Bovendien zie ik dat je zelf symptomen zou moeten kunnen toevoegen, ook nauwelijks wetenschappelijk te noemen.

    Samenvattend: leuk lijstje met zeker een kern van waarheid, maar ik zet vraagtekens bij de werkelijke waarde ervan.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      woensdag 22 oktober 2003 @ 11:37:42 #121
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14048107
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:36 schreef johnnie_1983 het volgende:
    Soms twijfel ik eraan of ik niet het levende bewijs ben dat ADHD en HB samen kunnen gaan
    Misschien ben je het gewoon allebei. Ik ken nog iemand anders die dat ook heeft, HB met ADHD in lichte mate.

    Psychologie blijft een verre van exacte wetenschap, daarom moet je altijd uitkijken met het indelen van mensen in 'syndromen'. Het is nooit zo zwart-wit, zoals het in de exacte wetenschap vaak wel is.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14048752
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 06:03 schreef sjun het volgende:

    [..]

    Het idee erachter is in mijn optiek gemakkelijk geld maken bij goedgelovige mensen. Ik houd er verschillende handschriften op na omdat ik het wel aardig vind om de letters verschillend te tekenen in verschillende situaties. Gezien ik rustig letters los, aaneengeschreven, rechtop, achteroverhellend, vooroverhellend, wat bol enz... variëer per epistel zal de Grafoloog nog een knappe klus hebben om deze verschillende schrijfsels tot één persoon te herleiden, laat staan dat deze er nog eens sluitende conclusies aangaande een mate van verstandelijke begaafdheid aan kan verbinden. Wat ik met de letters doe, doe ik ook nog eens met de schrijfstijl en woordkeus. Dit zal een grafoloog nog minder aanknopingspunten bezorgen...

    Het is een menselijke eigenschap om overal verbanden te zoeken, ook waar deze niet zijn. De Grafoloog is voor mij eenzelfde soort 'wetenschapper' als de Frenoloog en de Astroloog.


    Het is duidelijk dat je er erg weinig vanaf weet. Grafologie heeft niets uit te staan met simplistische, oppervlakkige schriftkenmerken als "hol en bol of achteroverhellend schrijven".
    Ludwig Klages (filosoof en experimenteel psycholoog) schrijft in zijn standaardwerk het volgende: "Het lijdt geen twijfel dat de grafologie een dier talrijke manifestaties is van het algemene in het particuliere, van de louter vitalistische component die zich doet gelden in het domein van het zuiver lichamelijke. Als zodanig beschouwd is er geen reden om te veronderstellen dat de grafologie kwalitatievelijk zou verschillen van de wetenschap der [psychologie]." en elders: "Het niveau van het handschrift is, kort en goed, een van de machtigste middelen die de experimentele zielkundige, de karaktervorser en de grafoloog tot hun uitrusting mogen rekenen. Zo zij ons geen informatie over levensopvatting of temperament verschaft, dan mag toch van haar gezegd worden dat zij ons het inzicht in de algemene cognitieve en emotionele capabiliteiten van het onderzoekssubject schenkt. [...] Het moge evenwel duidelijk zijn dat voornoemde capabiliteiten tot evenveel plezier als ongemak kunnen strekken en dat een zorgvuldige balans tussen het cultiveren en het zich distantiëren van de extreme gevoeligheid in onderhavige gevallen te allen tijde een vereiste is."

    [Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 22-10-2003 12:13]

    Wittgenstein
      woensdag 22 oktober 2003 @ 14:30:22 #123
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14052387
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 12:08 schreef Koekepan het volgende:
    Het is duidelijk dat je er erg weinig vanaf weet. Grafologie heeft niets uit te staan met simplistische, oppervlakkige schriftkenmerken als "hol en bol of achteroverhellend schrijven".
    [enz.]
    Mjah. Ik heb er ook niks mee magoed.

    Het idee achter grafologie komt wat mij betreft in de buurt van het principe van de leugendetectoren. Sommige 'wetenschappers' geloven er heilig in, maar inmiddels is allang aangetoond dat het pure quatsch is en tot zeer ongewenste conclusies en effecten leidt (en heeft geleid).

    En wat zegt die grafologie dan precies? Dat een hoogbegaafde een zeer ontwikkeld handschrift heeft, of juist niet? Ik zal maar niet zeggen hoe mijn handschrift eruit ziet, dan word ik waarschijnlijk meteen dit topic uitgekickt.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14052863
    Nogmaals, mensen die er niets vanaf weten kunnen hun eigen handschrift niet grafologisch beoordelen.

    En ja, de grafologie is omstreden. De psychologie is zelf ook omstreden. Beide zijn geen exacte wetenschappen en balanceren voortdurend op het randje van de "wetenschappelijkheid". Zoals Klages zeer terecht opmerkt, de wetenschappelijke status van de grafologie staat op één lijn met die van de psychologie.
    Het is dus een beetje vreemd om zonder enige toelichting wel pagina's vol te lullen met semi-psychologische begrippen als hoogbegaafdheid en bewijslast vanuit de grafologie te verwerpen.

    Wittgenstein
    pi_14053143
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 14:47 schreef Koekepan het volgende:
    Zoals Klages zeer terecht opmerkt, de wetenschappelijke status van de grafologie staat op één lijn met die van de psychologie.
    Klages is al bijna een halve eeuw dood. Sindsdien is het belang dat men hecht aan grafologie behoorlijk verminderd lijkt mij.
    pi_14053323
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 14:57 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Klages is al bijna een halve eeuw dood. Sindsdien is het belang dat men hecht aan grafologie behoorlijk verminderd lijkt mij.


    Ik wil je er even aan herinneren dat de vader van de IQ-test, de heer Binet, ook al zo'n 90 jaar onder de groene zoden ligt.
    En wat men voor een belang aan dingen hecht, dat is een kwestie van wat er in de wetenschappelijke mode is. Op dit moment is er een sterke postmoderne trend aan de gang. Over 10 jaar leeft wellicht het neo-vitalisme weer op. Of anders het filosofisch darwinisme. Wie zal het zeggen.
    Wittgenstein
    pi_14053551
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 14:57 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Klages is al bijna een halve eeuw dood. Sindsdien is het belang dat men hecht aan grafologie behoorlijk verminderd lijkt mij.


    Pythagoras is al 2000 jaar dood. Geldt zijn stelling a2+b2=c2 daarom opeens niet meer?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 15:27:04 #128
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14053923
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 14:47 schreef Koekepan het volgende:
    Het is dus een beetje vreemd om zonder enige toelichting wel pagina's vol te lullen met semi-psychologische begrippen als hoogbegaafdheid en bewijslast vanuit de grafologie te verwerpen.
    Tsja, ik blijf sceptisch. Het verschil met grafologie is, dat psychologie vaak redelijk onderbouwd is (het legt veelal een link tussen gebeurtenissen uit het verleden en gedrag in het heden) en vaak tot meetbare resultaten leidt. Ik heb voor grafologie nog nooit zo'n onderbouwing gezien, dus een goede link is zeer zeker welkom .

    Overigens ben ik 'van huis uit' een exact wetenschapper en heb wat dat betreft ook niet zo heel erg veel op met de wetenschap van de psychologie. Zoals ik eerder in dit topic al min of meer aangaf. Ik vind in elk geval dat je er erg voorzichtig mee moet zijn.

    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 15:04 schreef Koekepan het volgende:
    Ik wil je er even aan herinneren dat de vader van de IQ-test, de heer Binet, ook al zo'n 90 jaar onder de groene zoden ligt.
    Het principe achter deze test is dan ook niet heilig en ligt regelmatig onder vuur. En terecht overigens.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14054499
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 15:27 schreef Lemmeb het volgende:
    Overigens ben ik 'van huis uit' een exact wetenschapper en heb wat dat betreft ook niet zo heel erg veel op met de wetenschap van de psychologie. Zoals ik eerder in dit topic al min of meer aangaf. Ik vind in elk geval dat je er erg voorzichtig mee moet zijn.
    Hetzelfde hier. Een sluitende wetenschappelijke definitie van de term "hoogbegaafd" bestaat helemaal niet, bijvoorbeeld. Vandaar dat ik het semi-psychologisch noemde. Zowat elke psycholoog heeft er zijn eigen opvatting over.
    quote:
    Het principe achter deze test is dan ook niet heilig en ligt regelmatig onder vuur. En terecht overigens.
    Ook met je eens.

    Het verschil met grafologie is mijns inziens dat het laatste zich richt op objectief meetbare gegevens (handschrift). Menselijk gedrag, zoals dat het onderwerp van de psychologie is, is altijd voor meerderlei uitleg vatbaar. Een test is te vergelijken met een mal en je moet jezelf de vraag stellen of het testresultaat iets zegt over de mal, of de stof die je erin gegoten hebt.

    Wittgenstein
      woensdag 22 oktober 2003 @ 16:18:04 #130
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14055562
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 15:46 schreef Koekepan het volgende:
    Het verschil met grafologie is mijns inziens dat het laatste zich richt op objectief meetbare gegevens (handschrift). Menselijk gedrag, zoals dat het onderwerp van de psychologie is, is altijd voor meerderlei uitleg vatbaar. Een test is te vergelijken met een mal en je moet jezelf de vraag stellen of het testresultaat iets zegt over de mal, of de stof die je erin gegoten hebt.
    Het gaat mij meer om de achterliggende gedachte achter grafologie, die ik eerlijk gezegd compleet onlogisch vind. Ik kan met de beste wil van de wereld geen logisch verband zien tussen je handschrift en je mate van hoogbegaafdheid. Dit verband is m.i. compleet gebaseerd op drijfzand. Maar ik houd me nog steeds aanbevolen voor een goede link.

    Volgens mij is je leraar 'schrijven' op de lagere school van een oneindig grotere invloed op je handschrift. Dat, en de frequentie waarmee je überhaupt schrijft. Je moet iets wel vaak doen, wil het zich ontwikkelen

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14060741
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 15:04 schreef Koekepan het volgende:

    [..]

    Ik wil je er even aan herinneren dat de vader van de IQ-test, de heer Binet, ook al zo'n 90 jaar onder de groene zoden ligt.
    En wat men voor een belang aan dingen hecht, dat is een kwestie van wat er in de wetenschappelijke mode is.


    Ik merkte op dat Klages al lang dood is omdat je Klages aanhaalt mbt de wetenschappelijke waarde van de grafologie. Echt recent kan zijn bewering dus niet zijn. Het wetenschappelijk belang, de waarde die men hecht aan stromingen kan aan mode onderhevig zijn maar ook en in vele gevallen aan voortschrijdend inzicht.

    Iemand anders heeft al (terecht m.i.) opgemerkt dat de ontwikkeling van het handschrift van heel veel factoren kan afhangen. Hoe en waar je het geleerd hebt, de hoeveelheid waarin je oefent, lichamelijke beperkingen; allemaal zaken die m.i. niets met intelligentie te maken hebben.

    pi_14060805
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 15:11 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Pythagoras is al 2000 jaar dood. Geldt zijn stelling a2+b2=c2 daarom opeens niet meer?


    Omdat te bewijzen hebben we Pythagoras zelf niet meer nodig, toch?
    pi_14060955
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:54 schreef nossio het volgende:

    [..]

    voor mezelf past dat lijstje voor het grootste deel,en ik zie mezelf echt niet als hb
    Alleen jammer dat mn iq gelijk staat aan mn bankrekening

    Het is alleen het hokjes syndroom wat overal bij komt kijken.
    hb is 1 ding,maar die eigenschappen gelden voor een hoop mensen die niet een iq van 140 hebben.


    Wat versta jij dan onder hoogbegaafdheid en waarom vind je jezelf niet HB?
    Hokjessyndroom? Niemand zegt toch dat wij wezenlijk anders zijn dan anderen, niemand zegt dat niet HB-mensen die eigenschappen niet kunnen hebben. Dat iemand met ADHD waarschijnlijk druk is, wil toch ook niet zeggen dat mensen die geen ADHD hebben niet druk kunnen zijn? Evenmin betekent het dat iedereen die druk is ADHD heeft.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14060995
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:59 schreef johnnie_1983 het volgende:
    Ik weet eiegenlijk niet of ik hoogbegaafd ben... herkent iemand de volgende situaties?
    Ik herken ze wel, sommige meer dan andere. Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je HB bent, maar goed, dit is dus een antwoord op je vraag.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14061208
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 11:13 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Dit (die chaos in je kop) klinkt meer als een ADHD'er met een goed stel hersens.


    Die chaos is voor mij dan juist weer heel herkenbaar. Misschien komt het wel doordat je hersens te veel tegelijk aankunnen, dat ze ook zoveel te doen willen hebben ofzo.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:09:07 #136
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061269
    Goh ik wist niet eens dat er een deel 3 was. Grappig zeg.

    Ik las op pagina 1 of het ook wel eens mis gaat met een hb' er.

    Ja hoor met heel veel zelfs. Zo'n 30% gaat onderpresteren darabij zijn hoogbegaafde verslavingsgevoelig dus reken maar uit.

    Ik zelf heb mijn basisschool verneukt en mijn HAVO, HAVO door drugs.
    Heb MBO gedaan en werk en studeer nu.

    Je leven vergooien is bullshit ik zag dit alleen een beetje laat in.
    Nu gaat alles beter. Niet goed maar beter.

    Zoals ik begn in deel 1 ik vind het niet leuk hb te zijn en ervaar het als een handicap niet als een gave. Nu ik wat meer hb'ers ken kan ik het beter accepteren. Voel wat minder wereldvreemd.

    Ik hoop trouwens dat mensen er wat aan hebben gehad dat ik ooit de post heb gestart,

    Groetjes

    Silmarwen

    pi_14061356
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:22 schreef JSR het volgende:
    De lijstjes zijn heel herkenbaar. En ook al weet ik al jaren dat ik hoogbegaafd ben (bij de eerste test was ik net zeven jaar oud), ik moest wel even lachen toen ik het ene punt na het andere herkende. Wat ik me alleen afvraag - in hoeverre zijn dit soort lijstjes ook geldig voor niet-hoogbegaafden en hoezeer herkennen zij zich er in?
    Ik wilde eerst het topic uitlezen maar toen ik deze las moest ik toch effe reageren. Ik moest inderdaad ook lachen en ik vrees dat ik alle punten voldoe. Ik heb alleen eenmalig m'n IQ laten testen (op m'n zesde). Door de hb heb je wel enorm veel vrije tijd omdat VWO/uni geen tijd meer kostten wat dan weer resulteert in overmatig drank/drugs gebruik. IQ zal wel onder het niveau gedaald zijn vrees ik.
    Black out the windows, it's party time!
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:16:44 #138
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061478
    Op dinsdag 21 oktober 2003 10:48 schreef Borknagar het volgende:
    Hoogbegaafde mensen zijn wel VAAK sociaal zwakker, omdat vele van hen de illusie hebben dat ze beter zijn dan minder hoog begaafde mensen.

    Dit is dus een fabeltje.

    Het probleem is dat het EQ gelijk is als bij "normale" mensen maar het IQ veel groter waardoor er een gat ontstaat. HB 'ers begrijpen andere mensen vaak niet of ergeren zich aan het langzame denken. Zonder arrogant te klinken ik vind het ook niet leuk om van a nar b te gaan ik ga liever van a naar f. Maar goed 9 van de 10 keer als ik dat doe volgt niemand me meer en vinden ze dat ik van de hak op de tak spring en warrig ben.

    En nogmaals EEN HOG IQ BETEKEND NIET HOOGBEGAAFD zucht, sommige van jullie zijn gewoon vreselijk dom of vreselijk eigenwijs.

    Je bent pas hoogbegaafd als je EN een hoger IQ hebt (130 plus maar kan ook 128 zijn) EN sociaal bent (normaal EQ) EN creatief bent en nog een aantal dingen. Wanneer gaan jullie dat nou eens lezen zeg. (geldt niet voor iedereen.) Lees even voordat je dingen gaat zeggen of verdiep je eens in een onderwerp. Daar hoef je toch niet hoogbegaafd voor te zijn of wel?

    Groetjes

    pi_14061509
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:16 schreef Silmarwen het volgende:
    En nogmaals EEN HOOG IQ BETEKEND NIET HOOGBEGAAFD zucht, sommige van jullie zijn gewoon vreselijk dom of vreselijk eigenwijs.

    -verhaaltje-


    Amen.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:20:10 #140
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061551
    Leuk, maar als je een IQ hoger dan 140 hebt, word je gewoon betiteld als "hoogbegaafd".
    Natuurlijk zijn er weer mensen die er EQ bij gaan verzinnen en creativiteit, maar straks is dat ook niet genoeg en moet je ook nog erotisch competent zijn.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061554
    Maar Mensa vindt van wel. Die testen enkel op IQ (twee verschillende tests).
    Misschien is het handiger om niet zuchtend te klagen dat een ander niet begrepen heeft wat hoogbegaafdheid is, maar gewoon te accepteren dat niemand (ook de 'deskundigen' niet) het er nog over eens is wat het nu precies is?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:21:55 #142
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14061598
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 12:08 schreef Koekepan het volgende:

    [..]

    Het is duidelijk dat je er erg weinig vanaf weet. Grafologie heeft niets uit te staan met simplistische, oppervlakkige schriftkenmerken als "hol en bol of achteroverhellend schrijven".
    Ludwig Klages (filosoof en experimenteel psycholoog) schrijft in zijn standaardwerk het volgende: "Het lijdt geen twijfel dat de grafologie een dier talrijke manifestaties is van het algemene in het particuliere, van de louter vitalistische component die zich doet gelden in het domein van het zuiver lichamelijke. Als zodanig beschouwd is er geen reden om te veronderstellen dat de grafologie kwalitatievelijk zou verschillen van de wetenschap der [psychologie]." en elders: "Het niveau van het handschrift is, kort en goed, een van de machtigste middelen die de experimentele zielkundige, de karaktervorser en de grafoloog tot hun uitrusting mogen rekenen. Zo zij ons geen informatie over levensopvatting of temperament verschaft, dan mag toch van haar gezegd worden dat zij ons het inzicht in de algemene cognitieve en emotionele capabiliteiten van het onderzoekssubject schenkt. [...] Het moge evenwel duidelijk zijn dat voornoemde capabiliteiten tot evenveel plezier als ongemak kunnen strekken en dat een zorgvuldige balans tussen het cultiveren en het zich distantiëren van de extreme gevoeligheid in onderhavige gevallen te allen tijde een vereiste is."


    De simpele voorbeelden die ik noemde gebruikte ik om het verhaal wat beeldender over te brengen. terecht stel je dat er ander zaken worden belicht dan slechts de vorm van de letters.

    Laat ons de gebakken lucht van dhr. Klages eens naar gangbaar Nederlands omzetten. Hij stelt absoluut dat grafologie een uiting is die zich op lichamelijk gebied presenteert. Volgens Klages kunnen psycholoog, karaktervorser en grafoloog blind uitgaan van het instrument handschriftkunde doordat het volgens hem een van de instrumenten is ter verschaffing van inzicht in leermogelijkheden en emotionele vaardigheden van degene die wordt onderzocht. Dit wordt niet gestaafd maar gewoon als aan te nemen verklaring afgegeven... Verder maakt de man nog een voorbehoud op een zijweg maar ook dit voorbehoud promoveert de stellingname van Klages niet tot een wetenschappelijk houdbare theorie. Het komt erop aan dat we hem op zijn mooie ogen of mooie zinsbouw geloven.

    Vandaar dat ik dit 'verklaren' van verbanden schaar onder het etiketje Morosofie. Leuk voor wie erin gelooft en altijd handig om geld mee te maken bij goedgelovige mensen.

    [Dit bericht is gewijzigd door sjun op 22-10-2003 20:26]

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
    pi_14061645
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:20 schreef Henk_Glimlach het volgende:
    Maar Mensa vindt van wel. Die testen enkel op IQ (twee verschillende tests).
    Misschien is het handiger om niet zuchtend te klagen dat een ander niet begrepen heeft wat hoogbegaafdheid is, maar gewoon te accepteren dat niemand (ook de 'deskundigen' niet) het er nog over eens is wat het nu precies is?
    Mensa is ook geen club van hoogbegaafden maar een club van mensen die graag met z'n allen trots op zichzelf gaan zitten zijn omdat ze zo slim zijn.
    Waar wij het hier over hebben is dus hoogbegaafdheid als combinatie van intelligentie, creativiteit en andere dingen. Als wij over hoogbegaafdheid willen praten, moeten we het wel over hetzelfde hebben, dat lijkt me logisch. Daarom nemen we nu even die definitie aan. Jij mag je eigen definitie hebben als je dat wilt, maar dan kunnen wij er niet met elkaar over discussiëren.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:24:07 #144
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061651
    MENSA zuigt ook (ik mag wel lid worden dus nee het is geen wrok)

    MENSA test enkel op wiskundig inzicht. Wat nou als je een alpha bent? Dan red je het dus niet. Terwijl je wel hoogebegaafd bent.

    Een autist kan ook een IQ hebben van 140 maar die is niet hoogebegaafd. Daarom hebben ze deze normen bedacht.

    Ik zal het EQ verhaaltje nog verder uitleggen. EQ is in verhouding tot IQ lager dan de gemiddelde mens maar het EQ is niet lager dan de gemiddelde mens. Moeilijk he.

    Pff en ja creativiteit is enorm belangrijk ja. Creativiteit is niet alleen kleuren. Het is een manier van problemen oplossen en manier van inzicht hebben en manier van met problemen omgaan en een manier van je uiten door bijv te tekenen of muziek te maken.

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:25:27 #145
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061690
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:23 schreef Mini_rulez het volgende:
    Mensa is ook geen club van hoogbegaafden maar een club van mensen die graag met z'n allen trots op zichzelf gaan zitten zijn omdat ze zo slim zijn.
    Waar wij het hier over hebben is dus hoogbegaafdheid als combinatie van intelligentie, creativiteit en andere dingen. Als wij over hoogbegaafdheid willen praten, moeten we het wel over hetzelfde hebben, dat lijkt me logisch. Daarom nemen we nu even die definitie aan. Jij mag je eigen definitie hebben als je dat wilt, maar dan kunnen wij er niet met elkaar over discussiëren.
    De hoogte van het IQ wordt wel algemeen gebruikt om "hoogbegaafdheid" te concluderen, niets anders.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061695
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:20 schreef tvlxd het volgende:
    Leuk, maar als je een IQ hoger dan 140 hebt, word je gewoon betiteld als "hoogbegaafd".
    Door mij dus niet.
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:26:21 #147
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061715
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:23 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Mensa is ook geen club van hoogbegaafden maar een club van mensen die graag met z'n allen trots op zichzelf gaan zitten zijn omdat ze zo slim zijn.
    Waar wij het hier over hebben is dus hoogbegaafdheid als combinatie van intelligentie, creativiteit en andere dingen. Als wij over hoogbegaafdheid willen praten, moeten we het wel over hetzelfde hebben, dat lijkt me logisch. Daarom nemen we nu even die definitie aan. Jij mag je eigen definitie hebben als je dat wilt, maar dan kunnen wij er niet met elkaar over discussiëren.


    Met JOU kan ik praten!!! (Geen MENSA fan stelletje arrogante ik ben zo goed ik moet tegen iedereen zeggen dat ik hb ben mensjes. Ik kots erop en WIL niet lid worden van MENSA geef mij maar normale hbérs)

    Ken je www.hiq.nl trouwens? Erg leuk (ken je vast wel )

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:27:05 #148
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061731
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:25 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Door mij dus niet.


    Dat is mogelijk. De meesten wel.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061763
    Damn,

    Hoemeer ik aan het lezen ben, kom ik tot de ontdekking dat ik de hoogbegaafdheid helemaal vergeten was!
    Ik weet niet of dit nu positief of negatief is.

    Black out the windows, it's party time!
    pi_14061779
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:25 schreef tvlxd het volgende:

    [..]

    De hoogte van het IQ wordt wel algemeen gebruikt om "hoogbegaafdheid" te concluderen, niets anders.


    Dat is niet waar, ze gebruiken wel degelijk meer dan alleen intelligentie.
    Ik ben destijds getest op intelligentie, maar daarnaast ook op hoogbegaafdheid. Intelligentie om te zien of ik een klas zou kunnen overslaan, en hoogbegaafdheid omdat mijn intelligentie aangaf dat ik wel eens HB zou kunnen zijn. Voor die hoogbegaafdheid ben ik nog op allerlei andere dingen getest (probleempjes oplossen, creativiteit, motivatie om bijv. een moeilijke puzzel op te lossen). Als hoogbegaafdheid puur van intelligentie afhing, zouden ze al die andere dingen toch niet hoeven te testen om te zien of ik HB was...
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:28:51 #151
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061788
    De meeste zijn ook niet hoogbegaafd. ROFL

    Ok die was lullig. En nee als jee een hoog iq hebt word je niet als hoogebegaafd betiteld maar als buitengewoon intelligent.\

    Leuk hoor al die fabels

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:28:59 #152
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061792
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:26 schreef Silmarwen het volgende:
    Ken je www.hiq.nl trouwens? Erg leuk (ken je vast wel )
    Zelfs jouw site is het niet met je eens.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061798
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:23 schreef Mini_rulez het volgende:
    Daarom nemen we nu even die definitie aan. Jij mag je eigen definitie hebben als je dat wilt, maar dan kunnen wij er niet met elkaar over discussiëren.
    Maar dan discussieer je dus om het discussieren? Wat doet dit dan in R&P? Als ik zeg "we nemen voor nu even aan dat olifanten roze zijn" (doe ik weleens nadat ik gezopen heb) en daar dan over wil discussieren, dan is dat een leuk spelletje, maar het gaat verder nergens over, natuurlijk Als je het werkelijk ergens over wilt hebben zul je moeten onderkennen dat men het nog volstrekt niet eens is over wat hoogbegaafdheid nu is.

    Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat men hier in dit topic bezig is met precies datgene wat jij Mensa verwijt: "onderling interessant doen". Denk dat diegenen die hoogbegaafdheid combineren met iets van gezond verstand dit topic allang links hebben laten liggen

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:29:19 #154
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061800
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:28 schreef Silmarwen het volgende:
    Ok die was lullig. En nee als jee een hoog iq hebt word je niet als hoogebegaafd betiteld maar als buitengewoon intelligent.\
    Onzin.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:30:10 #155
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061832
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:28 schreef Mini_rulez het volgende:
    Voor die hoogbegaafdheid ben ik nog op allerlei andere dingen getest (probleempjes oplossen, creativiteit, motivatie om bijv. een moeilijke puzzel op te lossen). Als hoogbegaafdheid puur van intelligentie afhing, zouden ze al die andere dingen toch niet hoeven te testen om te zien of ik HB was...
    En je IQ wordt ook daar mee gemeten.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:31:08 #156
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061847
    Maar whatever, als jullie het zo willen noemen.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061863
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:26 schreef Silmarwen het volgende:

    [..]

    Met JOU kan ik praten!!! (Geen MENSA fan stelletje arrogante ik ben zo goed ik moet tegen iedereen zeggen dat ik hb ben mensjes. Ik kots erop en WIL niet lid worden van MENSA geef mij maar normale hbérs)

    Ken je www.hiq.nl trouwens? Erg leuk (ken je vast wel )


    Ik vind Mensa ook niks, de meeste van die mensen hebben zo'n eigendunk en laag EQ dat ik ze ervan verdenk dat ze helemaal niet HB zijn maar alleen slim en arrogant. Je krijgt bij die mensen eerder het idee dat dat beetje dat ze er aan IQ bij hebben gekregen, er bij het EQ vanaf gegaan is.

    Die site kende ik nog niet. In deel 2 vroeg ik al of iemand zo'n site kende met informatie en een forumpje enzo, waar je eens met wat andere HB'ers kunt praten. Leuk idd.

    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14061876
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:28 schreef Mini_rulez het volgende:
    Als hoogbegaafdheid puur van intelligentie afhing, zouden ze al die andere dingen toch niet hoeven te testen om te zien of ik HB was...
    "Ze" zijn het er gewoon nog niet over eens lieve schat
    Wellicht was je door een ander helemaal niet tot hoogbegaafd gebombardeerd, en was een willekeurige andere slimme leerling uit jouw klas, die nu als enkel 'hoogintelligent' werd gezien, door die ander wel als hoogbegaafd beschouwd.

    Maar laat ik ook eens mijn gezond verstand gaan gebruiken en dit topic alleen nog geamuseerd lezen

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:32:37 #159
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061885
    Ok wees maar gewoon dwars.

    Met zulke mensen discusieer ik dus niet. Jij zegt nu gewoon nee om nee te zeggen erg volwassen.

    Waarom is het iedere keer als je er vooruit komt dat je hb bent dat je voor arrogant wordt uitgemaakt. Niemand irl weet dat ik hb ben en dat houd ik mooi zo. Het brengt enkel shit op. Maar niet vertellen ook aangezien alles je binnen no time verveeld en de uitdaging in je werk zo weg is. Terwijl als mensen niet zo negatief zouden reageren je er eerder over zo willen praten om zo tot een oplossing kunt komen.

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:33:09 #160
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061899
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:32 schreef Silmarwen het volgende:
    Ok wees maar gewoon dwars.

    Met zulke mensen discusieer ik dus niet. Jij zegt nu gewoon nee om nee te zeggen erg volwassen.


    Wie?
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_14061903
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:30 schreef tvlxd het volgende:

    [..]

    En je IQ wordt ook daar mee gemeten.


    Je IQ is één van de dingen die ze meten, maar IQ alleen is niet genoeg om hoogbegaafdheid te concluderen. Daar moet je ook nog andere eigenschappen/capaciteiten voor hebben. Ik heb het nu over de officiële test van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijmegen, je mag toch aannemen dat ze daar wel weten waar ze het over hebben, of niet soms?
    Are you pondering what I'm pondering?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:34:08 #162
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14061920
    Ik heb die site uit het eerste topic en voel me er al erg goed thuis. Leuke discussies en je kunt het gewoon over van alles en nog wat hebben zonder tot arrogant gebombardeerd te worden.
    pi_14061937
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:33 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik heb het nu over de officiële test van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijmegen, je mag toch aannemen dat ze daar wel weten waar ze het over hebben, of niet soms?
    Nee, dus! Je kunt wel graag willen aannemen dat ze daar weten waar ze het over hebben, natuurlijk.
    En nu ga ik eten
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:34:58 #164
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14061945
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:33 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik heb het nu over de officiële test van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in Nijmegen, je mag toch aannemen dat ze daar wel weten waar ze het over hebben, of niet soms?
    Dat weet ik niet. Toen ik Nederlands had, noemde het boek dit drogredenatie, maar dat maakt niet uit.
    Toen ik werd getest door een psycholoog, was het anders. Zelfs je site beaamt het.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:38:33 #165
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14062027

    Hans de Vries: Teveel Mens, te weinig dier. Leefadviezen voor intelligente mensen.
    Ambo/Anthos Uitgevers ISBN: 9026315902

    Een aardig relativerend boekje van 189 bladzijden voor zo'n ¤ 19,= in de boekhandel over omgaan met HB.

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:38:40 #166
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14062034
    Sommige mensen willen gewoon niet toegeven en denken dat ze het beter weten dan anderen ondanks dat ze zelf niet getest zijn.

    Ik heb een IQ test en hb test gehad en dit alles duurde zo een 5 dagen.
    De IQ test waren allemaal vraagjes van welk cijfertje komt erna? Of welk woord past bij dit. Welk vormtje komt er nu etc etc en rekensommetjes.

    Bij de hb test krijg ik casusjes over situaties hoe ik dat zou oplossen. Wat zou je doen als... vragen. Hoe los je problemen op? Welke stappen volg je? Hoe snel denk je? En daarbij kreeg ik nog een heel psychologisch onderzoek over mij zelfbeeld en wereldbeeld etc etc.

    Ook dingen over hoe ik als baby was (kon met 9 maanden al kleine zinnen zeggen bijvoorbeeld.)

    Mensen met een hoog IQ kunnen nog zo dom zijn als het achterend (d of t? heb het woord nog nooit geschrevem) van een koe. Een hoog IQ hebben maakt je simpelweg niet hoogebegaad omdat je op 1 gebied bijvoorbeeld enorm scored. Bij hb moet je overal hoger op scoren.

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:38:55 #167
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_14062038
    Er zijn enkele modellen, maar In de meeste gevallen wordt hoogbegaafdheid echter wel verbonden aan hoge scores op een intelligentietest, waarbij men ervan uitgaat dat prestaties boven de 98 percentielgrens als hoogbegaafd/hoogintelligent gekwalificeerd moeten worden. Bij de in Nederland meest gebruikte intelligentietest, de WISC, komt dat overeen met een IQ van 130 of hoger.
    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:39:02 #168
    44906 merino
    World of Sleepers
    pi_14062040
    Met dat lijstje erbij denk ik dat ik soort van deels-hoogbegaafd ben.
    Zitten wat puntjes bij die voor mij gewoon echt niet gelden (netheid en woordenschat bvb) maar heb eigenlijk nooit stof hoeven oefenen en kon met paar uurtjes leren mijn VWO halen.
    Heb wel altijd al die levensvragen gehad en studeer daarom nu filosofie. Ook het creatief denken is erg aanwezig (wil eigenlijk ook iets met film doen) en inzicht in nieuwe stof is vaak erg hoog.

    Vind eigenlijk allemaal wel relax, scheelt me veel tijd

    I have pondered and sought to find an intrinsically existing self, but have consistently found only a flow of bits and pieces of inorganic, biological, social and intellectual value patterns.
    pi_14062081
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:31 schreef Mini_rulez het volgende:
    Ik vind Mensa ook niks, de meeste van die mensen hebben zo'n eigendunk en laag EQ dat ik ze ervan verdenk dat ze helemaal niet HB zijn maar alleen slim en arrogant.
    [TI: Niet perse als flame naar Mini_rulez, meer algemeen]

    Getuigt het over 1 kam scheren van alle Mensa leden van een hoog 'EQ'? Ik begrijp de aversie tegen Mensa leden werkelijk niet. Baseren jullie dit op jullie ruime ervaring met de tientallen leden die jullie tegengekomen zijn?
    Wat ik kan nagaan is dat Mensa een clubje is van mensen met een bovengemiddeld hoog IQ. Daar zullen er gerust een hoop tussenzitten die daar trots op zijn. En wat dan nog? Doet die trots pijn? Heb je er persoonlijk last van? Opvallend is in ieder geval dat de 'wereld' van hoogbegaafden (zelfuitgeroepen of niet) zich opsplitst in anti-Mensa en pro-Mensa, en ik heb geen idee waarom. Maargoed, discuseer rustig verder, ik kijk even vanaf de zijlijn mee

      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:44:07 #170
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14062172
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:29 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Maar dan discussieer je dus om het discussieren? Wat doet dit dan in R&P? Als ik zeg "we nemen voor nu even aan dat olifanten roze zijn" (doe ik weleens nadat ik gezopen heb) en daar dan over wil discussieren, dan is dat een leuk spelletje, maar het gaat verder nergens over, natuurlijk Als je het werkelijk ergens over wilt hebben zul je moeten onderkennen dat men het nog volstrekt niet eens is over wat hoogbegaafdheid nu is.

    Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat men hier in dit topic bezig is met precies datgene wat jij Mensa verwijt: "onderling interessant doen". Denk dat diegenen die hoogbegaafdheid combineren met iets van gezond verstand dit topic allang links hebben laten liggen


    Ik vermoed dat je daar een zeer rake aanname plaatste.

    Er is echter ook nog iets als verantwoordelijkheidsgevoel voor welzijn van anderen. Zelf zou je ook blij geweest zijn als je wat op weg geholpen werd vanuit een maatschappij die zich nog nagenoeg geheel aan je moet gaan ontvouwen.

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:45:02 #171
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14062200
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:40 schreef TimberWolf het volgende:

    [..]

    [TI: Niet perse als flame naar Mini_rulez, meer algemeen]

    Getuigt het over 1 kam scheren van alle Mensa leden van een hoog 'EQ'? Ik begrijp de aversie tegen Mensa leden werkelijk niet. Baseren jullie dit op jullie ruime ervaring met de tientallen leden die jullie tegengekomen zijn?
    Wat ik kan nagaan is dat Mensa een clubje is van mensen met een bovengemiddeld hoog IQ. Daar zullen er gerust een hoop tussenzitten die daar trots op zijn. En wat dan nog? Doet die trots pijn? Heb je er persoonlijk last van? Opvallend is in ieder geval dat de 'wereld' van hoogbegaafden (zelfuitgeroepen of niet) zich opsplitst in anti-Mensa en pro-Mensa, en ik heb geen idee waarom. Maargoed, discuseer rustig verder, ik kijk even vanaf de zijlijn mee


    Ja ik ken inderdaad een aantal mensen die lid zijn van MENSA en die zijn alles behalve down to earth.

    Die kijken neer op mensen die niet hoogbegaafd zijn en vinden dat enkel intelligente mensen zich bijvoorbeeld mogen voortplanten. Misschien zijn er ook wel gewone mensen lid van MENSA dat zou prima kunnen.

    Maar over 1 kam scheren doen we allemaal so don't give me that crap. People in glass houses shouldn't throw stones.

    Maar goed om deze discussie niet al te negatief te laten verlopen moeten we maar even terug gaan naar het eerste discussie punt. (wat was dat grinz)

    Hoogbegaafdheid heeft voor een nadelen. De voordelen zijn het snelle denken het creatief oplossen meer inzicht hebben. De nadelen zijn alle vooroordelen van de maatschappij.

    Ik had mij nog zo voorgenomen niet meer te reageren maar ik erger mij zo aan die rare fabels, vooroordelen en verdraaide informatie.

    pi_14062292
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:45 schreef Silmarwen het volgende:
    Maar over 1 kam scheren doen we allemaal so don't give me that crap.
    Zou je voor jezelf willen spreken?
    quote:
    People in glass houses shouldn't throw stones.
    Inderdaad. Hoe denk je dat de 2 gequote regels op mij overkomen?
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:48:35 #173
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_14062296
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 06:23 schreef sjun het volgende:

    Verder werkt het ook je wat te bekwamen in de retorica opdat je vlot een adrem antwoord hebt als iemand het vanuit een latent minderwaardigheidscomplex nodig vindt zichzelf ten koste van jou te profileren.

    Het werkt ook om een bijbaantje als verkoper op de markt te nemen waardoor je gedwongen wordt te levelen daar je klanten vlot handel willen kopen, mogelijk verlegen zitten om een oppervlakkige informatie-uitwisseling maar zeker niet op verhandelingen zitten te wachten. Door je ook die vorm van converseren eigen te maken en jezelf te dwingen je in de schoenen van de ander en op niveau van de ander te verplaatsen wordt het al vlot een tweede natuur te trachten de ander in de 'eigen taal' te spreken. Niet op een gemaakt amicale manier maar slechts jezelf beperkend in de door jou gebruikte woordenschat.


    Of wordt (radio)discjockey...

    * Freeflyer heeft dat gedaan en dat werkt wel goed moet ik zeggen

    ja ik ben ook HB... vind het een afwijking die veel nadelen heeft...

    Neerkomen wel!
      woensdag 22 oktober 2003 @ 20:49:43 #174
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14062321
    Thank god Freeflyer!!!!

    Timberwolf.

    Hoe denk je dat jou commentaar overkomt? Ik was cynisch weet je wel. Dat toontje heb ik nu eenmaal.

    Excuses als ik bot of laag EQ-rig overkom maar ik word zo doodziek van al die onzin.

    pi_14062625
    Heeft iemand van jullie ervaringen met deze mensa-club?

    Opzich wil ik me er wel wat meer in gaan verdiepen maar zo'n partij salonsocialisten zie ik niet zitten.

    Alvast dank

    Black out the windows, it's party time!
    pi_14062855
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 21:01 schreef Maestrov het volgende:
    Heeft iemand van jullie ervaringen met deze mensa-club?
    Ik (nog) niet.
    quote:
    Opzich wil ik me er wel wat meer in gaan verdiepen maar zo'n partij salonsocialisten zie ik niet zitten.
    Maar je zou natuurlijk gewoon de 'intaketest' en eventueel de 'echte' test kunnen doen, en zelf een oordeel vormen
    pi_14062876
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 21:01 schreef Maestrov het volgende:
    Heeft iemand van jullie ervaringen met deze mensa-club?

    Opzich wil ik me er wel wat meer in gaan verdiepen maar zo'n partij salonsocialisten zie ik niet zitten.

    Alvast dank


    Ik ben er als 'troubled teenager' 1x geweest om die test te doen, degenen (leden en aspirant-leden) die ik daar toen meemaakte kwamen op mij niet over als salonsocialisten, eerder een beetje als 'kneusjes', ze waren wat onzeker en sociaal niet zo sterk (waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat op dat moment wel was ). Mijn indruk van die mensen toen was dusdanig dat ik -ondanks dat ik, troubled teenager zijnde, nauwelijks vrienden had- toch geen zin had om me aan te sluiten bij deze club. Gelukkig heb ik nu een stel vrienden gevonden die EN erg intelligent (wat zeg ik? razend intelligent, oneindig veel intelligenter dan ik ) zijn EN die ik aardig vind. Die lui had ik ongetwijfeld bij Mensa ook kunnen vinden, die kun je overal vinden, het is alleen even zoeken. Mijn eerste kennismaking met Mensa was niet positief, en daarom heb ik ze verder geen kans gegeven, dus nee, ik heb geen goed en genuanceerd beeld, maar wel een beeld
      woensdag 22 oktober 2003 @ 22:16:08 #178
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14064846
    Om Groucho marx te parafraseren:

    ik zou niet bij een club willen horen die mij als lid zou willen hebben

    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
      woensdag 22 oktober 2003 @ 23:01:24 #179
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_14066569
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:49 schreef Silmarwen het volgende:
    Thank god Freeflyer!!!!
    anytime Silmarwen, anytime
    Neerkomen wel!
    pi_14067411
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 21:10 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Ik ben er als 'troubled teenager' 1x geweest om die test te doen, degenen (leden en aspirant-leden) die ik daar toen meemaakte kwamen op mij niet over als salonsocialisten, eerder een beetje als 'kneusjes', ze waren wat onzeker en sociaal niet zo sterk (waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat op dat moment wel was ). Mijn indruk van die mensen toen was dusdanig dat ik -ondanks dat ik, troubled teenager zijnde, nauwelijks vrienden had- toch geen zin had om me aan te sluiten bij deze club. Gelukkig heb ik nu een stel vrienden gevonden die EN erg intelligent (wat zeg ik? razend intelligent, oneindig veel intelligenter dan ik ) zijn EN die ik aardig vind. Die lui had ik ongetwijfeld bij Mensa ook kunnen vinden, die kun je overal vinden, het is alleen even zoeken. Mijn eerste kennismaking met Mensa was niet positief, en daarom heb ik ze verder geen kans gegeven, dus nee, ik heb geen goed en genuanceerd beeld, maar wel een beeld


    Thanxs, ik mag me verder gelukking prijzen met een goed sociaal leven, denk dat naar een club gaan voor die reden bijna altijd verkeerd uitpakt. Zou alleen wel eens met dat soort mensen willen discussieren (mocht ik die test halen). Zal het er eens op gokken.
    Black out the windows, it's party time!
    pi_14067931
    De maatschappij heeft volgens mij een iets te beperkte definitie van psychologische bijzonderheden: een druk iemand heeft ADHD, een slim iemand is hoogbegaafd en een stil iemand is autist. Er word al een stempel op je gedrukt voordat je ware psychologische profiel bekend is.

    Misschien ben ik juist dankzij deze beperkte definities gaan nadenken over mezelf: ik ben onrustig, nerveus en irritant, maar ik ben tegelijk weer behoorlijk slim (als ik de 'culture fair IQ test' op www.highiqsociety.com moet geloven zweeft mijn IQ tussen de 132 en 138 in)... Stempel: Een ADHD'er met HB-trekjes (of omgekeerd).

    Maar is dat wel zo?

    Volgens mij stelt men tegenwoordig iets te makkelijk een eigen diagnose vast... En gaat iedereen bij een zelfdiagnose iets te makkelijk mee met de beperkte visie van de maatschappij.

    pi_14068676
    Weet iemand waar ik een kind kan laten testen welke nog geen 3(drie) is.

    Het probleem is dat er geen uitdaging te hoog voor hem is. Hij kent het hele alfabet. kan tot twintig tellen etc. Op zich niet erg maar hij is pas 2 1/2. Op de peuterspeelzaal verveeld hij zich en is bezig met dingen die andere kinderen pas na hun 4de doen. Praat asl een vier jarige en schiet in de lag als een Oma/Opa iets in kindertaal zegt.

    Praat eens normaal Opa is dan zijn reactie.

    Kortom misschien wel hoog begaafd. en dat willen we laten testen. Ik begrijp namelijk dat, als je er niet vroeg bij bent, een kind zich gaat vervelen, agressief kan worden etc. en dat willen we graag voorkomen.

    pi_14069268
    Ik zou eens informeren bij het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek. Daar ben ik zelf op hoogbegaafdheid getest toen ik 4 was. Ik weet niet precies wat de leeftijdsgrens daar is, maar ze testen in elk geval ook erg jonge kinderen.
    In de tussentijd is het inderdaad belangrijk dat je zorgt dat hij zich niet gaat vervelen. Je hoeft hem niet de hele tijd te gaan entertainen, hoogbegaafde kinderen kunnen zichzelf uitermate goed vermaken als ze iets te doen hebben. Kan hij al lezen? Ik kon me toen ik klein was namelijk uren vermaken met boeken. Leesboeken en boeken met informatie over dingen (natuurlijk geen encyclopedie maar bijvoorbeeld een boek voor kinderen over dinosaurussen, ik noem maar wat). Hoogbegaafde kinderen zijn heel leergierig. Voor dat soort dingen is hij nu nog wat te jong, maar goed, dat soort dingen zijn voor mij als kind altijd heel belangrijk geweest. Misschien kun je er iets mee.
    Are you pondering what I'm pondering?
      donderdag 23 oktober 2003 @ 08:11:47 #184
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14071882
    Het beste is om het kind voor zijn 7-de levensjaar te testen omdat hij of zij dan nog niet zo beinvloed is met de manier van denken door school. Kortom hij of zij denkt nog op de manier die aangeboren is en niet aangeleerd. (methodes)

    Maar 2 en een half is wel erg jong. Ik zelf werk in de kinderopvang en daar is een meisje van 2 wat volledige keurige zinnen spreekt het abc kent en kleine sommen kan maken. Zij mag misschien eerder op de basisschool beginnen.
    Misschien is dat ook een optie. Ik zou je kind in ieder geval zo veel mogelijk stimuleren want vaak krijg je door verveling, onderpresteren.

    Groetjes

      donderdag 23 oktober 2003 @ 09:14:27 #185
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14072511
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 23:38 schreef johnnie_1983 het volgende:
    Stempel: Een ADHD'er met HB-trekjes (of omgekeerd).

    Maar is dat wel zo?

    Volgens mij stelt men tegenwoordig iets te makkelijk een eigen diagnose vast... En gaat iedereen bij een zelfdiagnose iets te makkelijk mee met de beperkte visie van de maatschappij.


    Je hebt volkomen gelijk. Maar je benadert het 'probleem' m.i. verkeerd

    Het probleem zit hem niet in de beperkte visie van de maatschappij op ADHD of HB, maar juist in het feit dat ADHD en HB door deze maatschappij 'verzonnen' zijn om mensen een etiket op te plakken.

    ADHD en vooral HB zijn geen objectief meetbare eigenschappen, zoals je lengte, gewicht of zelfs je geslacht. Het is niet meer dan een indeling die psychologen hebben gemaakt om hun werk enigszins te vergemakkelijken. Je moet er dus ook niet teveel waarde aan hechten.

    Door te zeggen dat de definities van ADHD en HB verkeerd zijn, impliceer je dat er werkelijk zoiets bestaat als een eenduidig meetbare 'afwijking' met de naam ADHD of HB. Terwijl deze afwijkingen slechts bestaan bij de gratie van subjectieve waarnemingen van psychologen.

    Laat ik het anders zeggen: als ik tegen jou zeg dat je de griep hebt, dan kan ik dat vaststellen door het griepvirus in je lichaam aan te tonen. Ook zoiets als het syndroom van down is (bij mijn weten) aantoonbaar (gendefect oid). Maar dat geldt nu eenmaal niet voor ADHD of HB.

    Pas als men ADHD of HB eenduidig, zonder twijfel, weet te koppelen aan een fysiek meetbare eigenschap van het lichaam (bijvoorbeeld in het DNA of in de hersenstructuur, al aanwezig vanaf de geboorte), dan pas wordt de definitie van de 'syndromen' eenduidig.

    Tot die tijd blijft het behelpen met IQ-testjes en andere subjectieve onzin. En staat het bestaan ervan op losse schroeven.

    Wat je bijvoorbeeld vaak ziet, is dat mensen die creatief zijn in de zin van 'kunstzinnig' of 'muzikaal', bij HB meer nadruk zullen leggen op dit creatieve aspect. Volgens hen zou je niet hoogbegaafd zijn zonder uitermate crea te zijn. Terwijl een hoogbegaafde wiskundige zonder creatieve aspiraties juist de nadruk zal leggen op z'n analytische kwaliteiten. Terwijl dit eigenlijk gewoon neerkomt ope een verschil in interesse.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14073208
    Lemmeb: er zijn toch wel redelijk universele definities van bijvoorbeeld ADHD en HB, die door veel psychologen gebruikt worden. Totdat er een duidelijke graadmeter is, kunnen we die definities toch best als tijdelijke waarheid aannemen.
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_14073253
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 00:01 schreef wizzler het volgende:
    Weet iemand waar ik een kind kan laten testen welke nog geen 3(drie) is.

    Het probleem is dat er geen uitdaging te hoog voor hem is. Hij kent het hele alfabet. kan tot twintig tellen etc. Op zich niet erg maar hij is pas 2 1/2. Op de peuterspeelzaal verveeld hij zich en is bezig met dingen die andere kinderen pas na hun 4de doen. Praat asl een vier jarige en schiet in de lag als een Oma/Opa iets in kindertaal zegt.

    Praat eens normaal Opa is dan zijn reactie.

    Kortom misschien wel hoog begaafd. en dat willen we laten testen. Ik begrijp namelijk dat, als je er niet vroeg bij bent, een kind zich gaat vervelen, agressief kan worden etc. en dat willen we graag voorkomen.


    Tja, mijn ouders ontdekten op mijn 3e dat ik kon lezen, waarschijnlijk voor een groot deel zelf aangeleerd.

    Zij hebben mij toen niet laten testen, dat is pas later op initiatief van de school gegaan. Mijn ouders hebben me toen ik zo heel klein was gestimuleerd om gewoon lekker te lezen als ik dat leuk vond en dat hielp goed: ik las gewoon heel erg veel en verveelde me daardoor nooit.

    Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
    pi_14073314
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 09:58 schreef Ripley het volgende:

    [..]

    Tja, mijn ouders ontdekten op mijn 3e dat ik kon lezen, waarschijnlijk voor een groot deel zelf aangeleerd.

    Zij hebben mij toen niet laten testen, dat is pas later op initiatief van de school gegaan. Mijn ouders hebben me toen ik zo heel klein was gestimuleerd om gewoon lekker te lezen als ik dat leuk vond en dat hielp goed: ik las gewoon heel erg veel en verveelde me daardoor nooit.


    Same here. Behalve dan dat de test wel op initiatief van m'n ouders gedaan werd, maar pas toen besloten moest worden of ik een klas kon overslaan.
    Tot de basisschool vonden ze het eigenlijk niet eens zo opvallend dat ik zoveel verder was dan andere kinderen. Ik ben hun eerste, dus ze hadden geen vergelijkingsmateriaal.
    Are you pondering what I'm pondering?
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:03:45 #189
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14073329
    Ik heb lekker van die scholen zonder initiatief gehad
    [KNE]-Mod
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:05:31 #190
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14073364
    Maar hoogbegaafd of niet; het hoeft niets uit te maken. Ik heb geen opleiding afgemaakt en heb nu ook een kutbaantje bij de Shell, terwijl bovengemiddelde intelligentie toch wel vastgesteld is... (En in de relatiesfeer.. nouja, dat weten we nou wel )

    Mijn moeder tilt er trouwens zwaarder aan dan ik, denkik, of eigenlijk ; weetik. Maar dat is ouders eigen denkik.

    [KNE]-Mod
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:12:02 #191
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14073483
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 09:56 schreef Mini_rulez het volgende:
    Lemmeb: er zijn toch wel redelijk universele definities van bijvoorbeeld ADHD en HB, die door veel psychologen gebruikt worden.
    Alleen uit de hele discussie hierboven, van gisteravond, blijkt al dat de definities absoluut niet zo universeel zijn als jij wilt geloven. Veel HB'ers leggen de zaak uit op de manier die hun het beste uit komt.
    quote:
    Totdat er een duidelijke graadmeter is, kunnen we die definities toch best als tijdelijke waarheid aannemen.
    Dat schreef ik dus al . We hebben geen andere keus.

    [Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 23-10-2003 10:13]

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:12:58 #192
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14073498
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:05 schreef ThE_ED het volgende:
    (En in de relatiesfeer.. nouja, dat weten we nou wel )
    Waddan? Zeg, ben jij een player? Of vind je dat een kutvraag?
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:15:15 #193
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14073540
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:12 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Waddan? Zeg, ben jij een player? Of vind je dat een kutvraag?


    Nee hoor... ik ben juist erg verlegen en terughoudend..
    [KNE]-Mod
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:18:17 #194
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14073590
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:15 schreef ThE_ED het volgende:
    Nee hoor... ik ben juist erg verlegen en terughoudend..
    Oh, maar dat heeft niks met hoogbegaafdheid te maken, volgens mij. Ik kan het overigens alletwee zijn (niet tegelijk), heb van die halfjaarlijkse 'periodes'. Sommige vrienden denken altijd dat ik continu de player uithang, maar dat is gebaseerd op 'resultaten uit het verleden'.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:20:54 #195
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14073641
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:18 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Oh, maar dat heeft niks met hoogbegaafdheid te maken, volgens mij.


    Dat beweer ik toch ook helemaal niet Ik zei juist dat het niets uit hoeft te maken; intelligent(hoogbegaafd?) of niet; kut kan het toch gaan, of juist niet natuurlijk. (Zo gaat het nu best ok )
    [KNE]-Mod
    pi_14074283
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:12 schreef Lemmeb het volgende:
    Alleen uit de hele discussie hierboven, van gisteravond, blijkt al dat de definities absoluut niet zo universeel zijn als jij wilt geloven. Veel HB'ers leggen de zaak uit op de manier die hun het beste uit komt.
    En niet-HB-ers ook
      donderdag 23 oktober 2003 @ 10:55:20 #197
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14074339
    HB-er...
    Wat is dat nou weer voor kut afko..?
    [KNE]-Mod
    pi_14080564
    Ik herken wel veel dingen hiervan..
    Maar hoogbegaafd.. Neuh
      donderdag 23 oktober 2003 @ 15:49:22 #199
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_14081577
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:55 schreef ThE_ED het volgende:
    HB-er...
    Wat is dat nou weer voor kut afko..?
    Als je ff terugleest dan moet het eenvoudig zijn haar te kunnen duiden. Kun je dat niet dan valt te vrezen voor je positieve bijdrage aan de discussie op deze plek ...

    Hier wordt getest of je voldoende bagage hebt voor serieuze deelname

    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      donderdag 23 oktober 2003 @ 15:57:05 #200
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14081775
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 10:55 schreef ThE_ED het volgende:
    HB-er...
    Wat is dat nou weer voor kut afko..?
    HAHA ja da's best wel een k*t afko ja . Alleen die afkorting 'HB' al!

    Magoed aangezien we het ook over ADHD en ADHD'er hebben, en sommigen in dit topic met 'HB' op de proppen kwamen, is de volgende stap snel gezet.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      donderdag 23 oktober 2003 @ 19:06:04 #201
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14086137
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 15:49 schreef sjun het volgende:

    [..]

    Als je ff terugleest dan moet het eenvoudig zijn haar te kunnen duiden. Kun je dat niet dan valt te vrezen voor je positieve bijdrage aan de discussie op deze plek ...

    Hier wordt getest of je voldoende bagage hebt voor serieuze deelname


    ja, leuk, maar het blijft een kut afko...
    (en met zo'n suffe grap maak je trouwens ook wel het een en ander duidelijk...)
    [KNE]-Mod
      donderdag 23 oktober 2003 @ 19:47:42 #202
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14087215
    Waarom een kut afkorting?

    Hoogbegaafd is gewoon een lang woord. Je zegt toch ook niet een persoon met een Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Bekt gewoon lekkerder.

    Even over dat iemand die creatief is meer waarde hecht aan de creativiteit en iemand die wiskundig is hecht meer waarde aan redeneringen. Ik ben beide (lekker puh )
    Het gaat er om dat je dus niet om de haverklap het stempeltje kunt zetten net als dat niet elk verlegen kind autisitsch is of elk druk kind adhd'er is.

    Weet je dat (in verhouding) het aantal zwervers die hoogebgaafd zijn en het aantal topmensen die hoogbegaafd zijn na genoegen gelijk is. Zegt dus al genoeg over de problemen.

    Hoogbegaafden hebben eerder psychische stoornissen als borderline, depressies, manisch depressiviteit, dwangneuroses, anorexia, boulimea etc etc.
    Ik blijf erbij. Iemand die zwakzinnig is gehandicapt maar iemand die hoogebegaafd is niet. Beide kinderen (volwassenen) hebben begeleiding nodig omdat je de wereld onder andere simpel weg anders ziet. Zo krijg je vaak communicatieve problemen.

    En niet communicatieve problemen aan de hand van EQ maar aan de hand van de manier van denken. (Ik heb volgens mij toch echt een normaal EQ, veel vrienden en ik heb SOCIAAL pedagogsich werk gedaan, daar heb je toch wel wat EQ voor nodig. Hoogintelligente mensen kunnen daarintegen wel EQ missen.)

    Ik ga een boek schrijven (onderzoekjes starten ofzo lolol)

    Ik merk alleen heel sterk dat hoogbegaafdheid een belaadde onderwerp is. Zodra je er over begint ben je arrogant of contact gestoord.

    Het is gewoon best zwaar (vind ik het volgende wat ik schrijf is mijn ervaring.)

    Ik moet met alles in discussie (gaat vanzelf) het is constant druk in mijn hoofd, ik moet van alles weten waarom, ik vind alles interessant (ramp met een studie keuze wissel steeds terwijl ik hoge cijfers haal.) ik ben vreselijk perfectionistisch tegen mijzelf en iedereen om me heen wat ook enorm vermoeiend is.

    De voordelen die er zijn is dat je dingen sneller snapt en verbanden beter ziet (rijtjes leren in mijn geval ook omdat ik hierbij nog een auditief en fotografisch geheugen heb waardoor mijn hoofd overvol zit aan herinneringen aan compleet on interessante woord rijtjes of compleet zinloze gesprekken.)

    Ik zelf heb gemerkt dat ik door alchohol of hasj rustiger word maar mijn hoofd niet. Ik ga er alleen dieper op in en raak de draad nog sneller kwijt. Ik ben ook een enorme warhoofd erdoor omdat er zoveel in mijn hoofd zit dat ik soms midden in een gesprek vergeet wat ik wilde zeggen omdat ik al weer met iets anders bezig ben.

    Het is gewoon niet leuk (vind ik en er zijn zat mensen die er enorm blij mij zijn, ben je dat leer het me dan alsjeblieft)

    Zo dat was weer meer dan genoeg over mijzelf.

      donderdag 23 oktober 2003 @ 19:49:49 #203
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14087281
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 19:47 schreef Silmarwen het volgende:
    Even over dat iemand die creatief is meer waarde hecht aan de creativiteit en iemand die wiskundig is hecht meer waarde aan redeneringen.
    *meldt*

    [KNE]-Mod
      donderdag 23 oktober 2003 @ 19:52:06 #204
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14087352
    uhh welke van de twee.

    Kun je je meldt even defineren

    Ikke ben goed in alle vakken behalve talen. En dara ben ik niet buitengewoon slecht in maar een 6je is wel gemiddeld

    pi_14088799
    Toegepaste wiskunde vergt een dosis creativiteit waar je u tegen zegt.
    Die redeneringen alleen al zijn een creatief geneuzel.
    Black out the windows, it's party time!
      donderdag 23 oktober 2003 @ 20:52:34 #206
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14088993
    True true,
    maar ik bedoelde nu meer de creativiteit als muziek en tekenen.
    pi_14089267
    Ik denk dat uitblinken in bepaalde kunstvormen niet een voorwaarde van hoogbegaafdheid is. Hoogbegaafdheid wil nog wel eens samen vallen met een grondig gebrek aan motoriek. Je geest kan wel willen maar het lichaam werkt niet mee.
    Black out the windows, it's party time!
      donderdag 23 oktober 2003 @ 21:03:04 #208
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14089281
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 19:52 schreef Silmarwen het volgende:
    uhh welke van de twee.

    Kun je je meldt even defineren

    Ikke ben goed in alle vakken behalve talen. En dara ben ik niet buitengewoon slecht in maar een 6je is wel gemiddeld


    Ik ben gewoon lui, maar ik denk vrij analytisch en rationeel, verder schijn ik ook wel creatief begaafd te zijn..
    [KNE]-Mod
    pi_14089338
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 21:02 schreef Maestrov het volgende:
    Ik denk dat uitblinken in bepaalde kunstvormen niet een voorwaarde van hoogbegaafdheid is.
    Geen voorwaarde nee, maar het komt wel vaak samen voor, zie bijvoorbeeld Mozart.
    Are you pondering what I'm pondering?
      donderdag 23 oktober 2003 @ 21:05:24 #210
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14089362
    Heb ik persoonlijk geen last van (behalve schrijven wat heb ik een kut handschrift)

    Ik ben ok in sporten zolang het geen turnen is en kan (schijnbaar heb ook 1 jaar kunst opleiding gedaan) erg goed tekenen. Daarbij speel ik 3 instrumenten en zong ik in een groot koor.

    Dus ik ben in dat opzicht creatief en heb een wiskunde, natuurkunde, scheikunde knobbel van hier tot tokio.

    Creativiteit als in tekenen of muziek maakt je niet hb maar de creativiteit in de manier van denken weer wel.

    Uhm ik zal eens opzoeken voor je waar hb kinderen nou oprecies op getest worden.

    pi_14090030
    Ik denk dat kinderen getest worden om een creatieve geest en niet op een creatief lichaam. Ik kan me helaas niet meer herinneren hoe dat bij mij ging (was superjong). Kan me alleen nog voor de geest halen dat ik continue met blokkendozen etc in de weer was.

    (Mijn tekenkunsten zijn zwaar onder de maat!)

    Black out the windows, it's party time!
    pi_14102037
    quote:
    Op dinsdag 21 oktober 2003 15:34 schreef Frenkie het volgende:

    [..]

    Aan iemands sociale vaardigheden, gevoel voor humor, gevatheid, manier van emoties tonen en oplossingsgerichtheid.

    Maar goed ik ben dan ook niet hoogbegaafd, ik heb gewoon altijd gelijk


    lol, zwart op wit, op mijn beoordelings gesprek van vorig jaar werd vermeld dat ik erg vaak gelijk heb maar ik moet wel vaker mijn mond houden. Ik schijn nogal een flapuit te zijn als het gaat om onnodig werk en blunders te voorkomen. Moet leren het suptieler aan te pakken... maarja, op HET moment voel ik een soort stress en probeer dan maar eens geduldig te blijven

    CyberRat
    mensa: IQ 128
    GGZ: normaal begaafd + pdd-nos
    Ik en HB vrienden vermoden: HB (+130) + Asperger

    Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 12:22:33 #213
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14102491
    Mijn broertje heeft ook Asperger en een IQ van 138.

    Komt vaak voor bij Asperger

    Maard aardoor heeft het wel 15 jaar voor de diagnose geduurd omdat hij de boel feilloos weet te manipuleren en het te verbergen.

    Ik las trouwens net ergens dat het geadviseerd word kinderen onder de 6 nog niet te testen omdat het resultaat dan maar voor een paar jaar geldig is. Maar het moet wel zo vroeg mogelijk en het liefste dus rond het 6de levensjaar.

    Erg krappe periode. Voor de 6 jaar niet omdat het verabderlijk is en erna niet omdat je dan te veel beinvloed bent. Wat is het nou?

    pi_14103309
    Wat is Asperger?
    Black out the windows, it's party time!
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 12:52:35 #215
    48870 Abbadon
    Gevallen Engel
    pi_14103396
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 12:49 schreef Maestrov het volgende:
    Wat is Asperger?
    vorm van autisme als ik me niet vergis...
    Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
    pi_14103541
    quote:
    Op maandag 20 oktober 2003 17:59 schreef typ-miep het volgende:
    Waar ik me een beetje aan irriteer is dat als je zegt dat je hoogbegaafd bent mensen je of voor niet serieus aannemen of dat ze je op een voetstuk plaatsten. En dat je echt minimaal vwo gedaan moet hebben etc etc... Maar mensen vergeten dat er een heleboel neveneffecten aanzitten
    Ik ga ook met veel gemak door het VWO, maar ik ben echt niet hoogbegaafd. Maar natuurlijk kijk je raar op als iemand van zichzelf zegt dat ie hoogbegaafd is. In een paralelklas zit ook zo iemand, en die is het dus nog niet bijna. En trouwens, dat je VWO makkelijk doorrolt hoeft idd echt geen teken te zijn dat je hoogbegaafd bent, daar het ene profiel onnoemelijk veel makkelijker is dan het andere. (Mensen met m-profielen hebben bijna geen hw, hoeven veel minder stof te kennen voor schoolonderzoeken, daar waar NT'ers en NG'ers echt heeeel veeel mee rmoeten kunnen.)

    offtopic: ik ben trouwens ook voor verzwaring van de M-profielen door bijvoorbeeld bij EM M&O te verplichten en bij CM du2 en fa2 te verplichten. Niet dat ze dan even zwaar zijn als de natuurprofielen maar toch.

    pi_14104360
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 20:20 schreef Henk_Glimlach het volgende:
    Maar Mensa vindt van wel. Die testen enkel op IQ (twee verschillende tests).
    3 verschillende
    quote:
    Misschien is het handiger om niet zuchtend te klagen dat een ander niet begrepen heeft wat hoogbegaafdheid is, maar gewoon te accepteren dat niemand (ook de 'deskundigen' niet) het er nog over eens is wat het nu precies is?
    precies
    Linux is denken in oplossingen. Niet in producten. --== The kernel, the whole kernel and nothing but the kernel, so help me Linus! ==--
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 14:03:37 #218
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14105357
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 21:05 schreef Silmarwen het volgende:
    Creativiteit als in tekenen of muziek maakt je niet hb maar de creativiteit in de manier van denken weer wel.
    Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat.

    Maar ik hoor soms mensen over andere mensen zeggen, dat zij per definitie niet hoogbegaafd zouden zijn omdat ze geen artistieke kwaliteiten hebben. Dat is (er vanuit gaande dat hoogbegaafdheid wel degelijk bestaat) m.i. een misvatting. Creativiteit kan zich op zoveel manieren uiten.

    Daarom ook denk ik dat zo'n IQ-test de enige redelijk objectieve test is om hoogbegaafdheid te meten. En dat instanties die dat doen de plank niet eens zover misslaan. Een IQ-test is (als het goed is) namelijk al zo opgezet dat je hersens sowieso al creatief moeten zijn wil je een hoge score halen .

    Als je een hoog IQ hebt en bovendien mooi kan schilderen of muziek maken oid, dan ben je gewoon hoogbegaafd en ook nog eens zeer artistiek.

    Ik denk wel dat een fatsoenlijk EQ ook een soort van voorwaarde is voor hoogbegaadheid, omdat je anders meer in de autistische regionen terecht komt en niet als hoogbegaafd herkend zult worden.

    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 12:08 schreef CyberRat het volgende:
    lol, zwart op wit, op mijn beoordelings gesprek van vorig jaar werd vermeld dat ik erg vaak gelijk heb maar ik moet wel vaker mijn mond houden. Ik schijn nogal een flapuit te zijn als het gaat om onnodig werk en blunders te voorkomen. Moet leren het suptieler aan te pakken... maarja, op HET moment voel ik een soort stress en probeer dan maar eens geduldig te blijven

    CyberRat
    mensa: IQ 128
    GGZ: normaal begaafd + pdd-nos
    Ik en HB vrienden vermoden: HB (+130) + Asperger


    Ik herken dit zeer, dat flapuit etc. Maar ik heb me eens in het syndroom van Asperger verdiept (naar aanleiding van Volkert v.d. G.), maar ik denk niet dat dat per se de oorzaak hoeft te zijn.

    Iemand met Asperger kan zich absoluut niet in een ander verplaatsen, maar daar heb ik juist geen enkele moeite mee. Sommige vrienden komen bij mij juist weleens om emotionele raad aankloppen , lijkt me toch niet voor niks.

    De symptomen komen bij mij juist voort uit mijn extreme ongeduldigheid, niets gaat mij snel genoeg. Dan ga ik dingen roepen om reacties uit te lokken (flapuit), hopende dat er iets in gang wordt gezet. Dat ik daarbij over 'heilige huisjes' heenwals en her en der op de teentjes van mensen sta, realiseer ik me donders goed en is juist expres.

    Ik wordt weleens gewaarschuwd dat ik door mijn gedrag in de problemen zou kunnen komen, maar daar heb ik echt geen boodschap aan. Ik weet precies wat ik doe. Is ook nog nooit gebeurd trouwens, je moet gewoon weten waar de grens bij de afzonderlijke individuen ligt.

    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14105873
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:03 schreef Lemmeb het volgende:
    Daarom ook denk ik dat zo'n IQ-test de enige redelijk objectieve test is om hoogbegaafdheid te meten. En dat instanties die dat doen de plank niet eens zover misslaan. Een IQ-test is (als het goed is) namelijk al zo opgezet dat je hersens sowieso al creatief moeten zijn wil je een hoge score halen .
    Je kunt je trainen op IQ-tests. En dat maakt het concept IQ meteen weer erg discutabel.

    Nogmaals, wil je het onderwerp hoogbegaafdheid bevrijden van alle voetklemmen en dubbele bodems (zoals je die bij fundamenteel onmeetbare - en misschien zelfs onhoudbare - concepten als IQ en creativiteit aantreft), dan is de grafologie, d.i. de wetenschap van het handschrift, de aangewezen methode.

    Wittgenstein
    pi_14105904
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 21:04 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    Geen voorwaarde nee, maar het komt wel vaak samen voor, zie bijvoorbeeld Mozart.


    Wat bedoel je? Heeft Mozart een studie gepubliceerd over het samengaan van artisticiteit en hoogbegaafdheid, of moeten we op grond van het voorbeeld-Mozart aannemen dat het inderdaad "vaak" zo is?
    Wittgenstein
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 14:33:06 #221
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14106221
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:20 schreef Koekepan het volgende:
    Je kunt je trainen op IQ-tests. En dat maakt het concept IQ meteen weer erg discutabel.
    Mee eens (ik zeg ook niet anders). Maar beter hebben we niet.
    quote:
    Nogmaals, wil je het onderwerp hoogbegaafdheid bevrijden van alle voetklemmen en dubbele bodems (zoals je die bij fundamenteel onmeetbare - en misschien zelfs onhoudbare - concepten als IQ en creativiteit aantreft), dan is de grafologie, d.i. de wetenschap van het handschrift, de aangewezen methode.
    De 'wetenschap' van het handschrift, jaja. Nogmaals, die hele grafologie is op drijfzand gebaseerd. Jij komt niet met een linkje die het tegendeel beweert en ik kan zelf eerlijk gezegd ook niks fatsoenlijks vinden, dus blijf ik bij dat oordeel .
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 14:35:29 #222
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14106286
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:22 schreef Koekepan het volgende:
    Wat bedoel je? Heeft Mozart een studie gepubliceerd over het samengaan van artisticiteit en hoogbegaafdheid, of moeten we op grond van het voorbeeld-Mozart aannemen dat het inderdaad "vaak" zo is?
    Het laatste lijkt me. Ik denk dat zij denkt te weten dat Mozart hoogbegaafd was. Weet niet waar ze die info vandaan haalt, maar ze zou gelijk kunnen hebben.
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14106402
    Ik heb al eerder aangegeven dat de boeken van Klages de enige fatsoenlijke uitvalsbasis is. Vragen om "een linkje" is zo typerend voor de electronische gemakzuchtigheid van vandaag... Soms moet je, en dat spijt me te moeten zeggen, échte research doen, in échte boeken, om ergens iets zinnigs over te kunnen zeggen.

    Uit mijn handschrift bleek trouwens dat ik analytisch, opvliegerig, emotioneel, uitstellerig en humoristisch ben. Hoewel dat laatste misschien betwijfeld kan worden, is de rest gewoon pijnlijk accuraat. Ik twijfel er al lang niet meer aan.

    Wittgenstein
    pi_14106428
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:35 schreef Lemmeb het volgende:

    [..]

    Het laatste lijkt me. Ik denk dat zij denkt te weten dat Mozart hoogbegaafd was. Weet niet waar ze die info vandaan haalt, maar ze zou gelijk kunnen hebben.


    Ja, mijn punt is dus: wat bewijst één voorbeeld? Het bewijst natuurlijk niet meer dan dat hoogbegaafdheid en artistiek talent samen kunnen gaan. Nou, hoera.
    Wittgenstein
    pi_14106648
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:39 schreef Koekepan het volgende:
    Uit mijn handschrift bleek trouwens dat ik analytisch, opvliegerig, emotioneel, uitstellerig en humoristisch ben.
    En wat hebben deze persoonskenmerken te maken met eventuele hoogbegaafdheid?
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 14:47:36 #226
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_14106650
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:39 schreef Koekepan het volgende:
    Ik heb al eerder aangegeven dat de boeken van Klages de enige fatsoenlijke uitvalsbasis is. Vragen om "een linkje" is zo typerend voor de electronische gemakzuchtigheid van vandaag... Soms moet je, en dat spijt me te moeten zeggen, échte research doen, in échte boeken, om ergens iets zinnigs over te kunnen zeggen.
    Ook daar geef ik je gelijk in. Dat irritante gemekker om een link probeer ik ook zoveel mogelijk te vermijden omdat ik er zelf ook een broertje dood aan heb.

    Maar in dit geval heb ik me er al eens eerder in verdiept en voldoende onderzoek gedaan om te weten dat grafologie volkomen nonsens is, die de astrologie niet ontstijgt. Dus ik hoopte gewoon dat jij misschien met bewijzen op de proppen kunt komen waar ik wel van onder de indruk ben .

    quote:
    Uit mijn handschrift bleek trouwens dat ik analytisch, opvliegerig, emotioneel, uitstellerig en humoristisch ben. Hoewel dat laatste misschien betwijfeld kan worden, is de rest gewoon pijnlijk accuraat. Ik twijfel er al lang niet meer aan.
    Goh gek, zo zie ik mezelf ook graag
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:40 schreef Koekepan het volgende:
    Ja, mijn punt is dus: wat bewijst één voorbeeld? Het bewijst natuurlijk niet meer dan dat hoogbegaafdheid en artistiek talent samen kunnen gaan. Nou, hoera.
    My point exactly (zie boven)
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_14107137
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 14:47 schreef Lemmeb het volgende:


    Maar in dit geval heb ik me er al eens eerder in verdiept en voldoende onderzoek gedaan om te weten dat grafologie volkomen nonsens is, die de astrologie niet ontstijgt. Dus ik hoopte gewoon dat jij misschien met bewijzen op de proppen kunt komen waar ik wel van onder de indruk ben .


    Dat zou ik ook graag horen. Ik denk daarbij ook dat de moderne tijd met computers etc deze handschrifttheorie onmogelijk maakt. Op dit moment zet ik deze theorie op dezelfde lijn als handlezen ed.

    Moet wel eerlijk bekennen dat ik enkel de hoofdlijnen ken.

    Black out the windows, it's party time!
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 18:15:30 #228
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14111533
    Het argument dat je je kunt trainen op IQ tests is zeer waar. Daarom is een IQ test dus het meest geloofwaardig rond het 6de levensjaar.
    (Zie vorige informatie voor verdere beargumentatie, leuke zin lolol)

    Ik denk dat IQ en persoonskenmerken wel wat met elkaar hebben te maken.
    Zo zijn veel mensen die hoogebgaafd zijn, verstrooid (of is dat geen persoonskenmerk), ongeduldig (ik bedoel hiermee meer in de zin van snel verveeld) en vaak wereldverbeteraars (idealisme)

    Ik denk dat hier misschien wel een leuk onderzoekje naar gedaan kan worden. Net zo iets veel hoogebegaafde op een site hebben groene ogen. Zou het vaker voorkomen bij hoogbegaafdheid of heeft het gen wat je IQ bepaald wat te maken met het gen dat de kleur van je ogen bepaald.

    Zo zou je nog veel meer gekke conclusies kunnen trekken als je maar lang genoeg nadenkt. (erg irritant want ik loop er dus nu al heel de dag mee in mijn hoofd.)

    pi_14111917
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 18:15 schreef Silmarwen het volgende:
    Net zo iets veel hoogebegaafde op een site hebben groene ogen. Zou het vaker voorkomen bij hoogbegaafdheid of heeft het gen wat je IQ bepaald wat te maken met het gen dat de kleur van je ogen bepaald.
    En dan lachen er hier mensen om de handschrifttheorie
    pi_14113447
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 00:00 schreef Mini_rulez het volgende:

    [..]

    *zucht*
    Wat probeer ik nou al twee topics lang uit te leggen? Hoogbegaafdheid is meer dan een handigheidje, het is meer dan alleen slim zijn en dingen snel begrijpen.
    Deze afwijking/gave brengt naast bepaalde talenten ook een hoop andere eigenschappen met zich mee, onder andere dingen die helemaal niet zo handig zijn en je zelfs kunnen benadelen.
    Als het puur en alleen slim zijn en dingen snel begrijpen was, hoorde je mij niet klagen. Ik zou daarom ook net zo lief 'gewoon' slim zijn, zonder al die andere (ook negatieve) dingen die specifiek bij het totaalpakket van hoogbegaafdheid horen.


    Helemaal mee eens. Bijvoorbeeld een extreem brede belangstelling hebben is gewoon erg belastend. Veel dingen worden of snel saai of zijn zo uitgebreid dat het veel tijd opslokt (en dus wordt je tijd voor school/werk/whatever weer minder). Ik realiseerde me pas echt dat ik flink anders was qua interesse/ideeën dan de rest op m'n 16e. Ik ben niet de enige HB'er (ja ja ik neem de afkorting ook maar over ) in m'n familie dus ik vond alles maar normaal. Wat voorbeelden:
    -Alle werken van Shakespeare gelezen in het Engels op m'n 12e.
    -Ik werk (=schrijven) sinds m'n 13e voor een grote Nederlandstalig krant (dit betekend overigens niet dat er geen schrijffouten in deze tekst staan! - )).
    -Op m'n 15/16e gaf ik lessen Engels aan 6 gymnasium en was m'n woordenschat veel groter dan die van m'n docent.
    -Ben vanaf m'n 12e lid van een politieke partij
    -Bespeel 3 instrumenten, allemaal redelijk goed.
    -Meerdere klassen overgeslagen
    -Vanaf jongs af aan soms ziekelijk realistisch.
    Maar ik betwijfel ergens toch nog steeds of ik wel HB ben. Ik voel me niet bovengemiddeld slim maar ik voldoe wel aan de lijstjes (behalve dat ik wel alles goed plan en niets uitstel). Maar dat komt meer door dat het HB zijn compleet gehyped is. Iedereen doet net of het geweldig is en veel mensen claimen het te hebben waardoor het toch veel waarde verliest. Ik wil ook absoluut geen hulp/medeleven maar zie in dit topic dat ik zeker niet de enige ben. Ik snap Mini_rulez d'r mening ook zeker wel en die deel ik. Alleen wil ik niet dat iemand van mij weet dat ik misschien HB ben en ik wil ook niet anders worden behandeld. Sterker nog ik denk er nooit aan, en ik was ook niet van plan in dit topic te posten totdat ik toch wel eng veel herkenningspunten zag.
    As for IQ testen. Belachelijke dingen. Ik zie er absoluut geen nut in. Het wordt vrijwel alleen gebruikt om te patsen. Ik zie ook regelmatig mensen in topics zeggen 'Nouhou de Mensa test zei dat ik een IQ van 145 had, dus ik ben er slim'. Rot toch op. Je kan nog zo'n hoog IQ hebben maar zonder (levens)ervaring ben je nergens. Het gaat er niet om hoe slim je denkt te zijn, het gaat er om hoe slim je bent en hoe je in het leven staat. Een persoon van met IQ van 100 die goed, gemotiveerd en blij in het leven staat is productiever en waarschijnlijk ook intelligenter dan een depressieve persoon met een IQ van 180 die omkomt in het zelf medelijden. Sterker nog ik hecht geen waarde aan een IQ. Dat zelfde geldt gedeeltelijk voor de school die mensen hebben afgerond. Natuurlijk is de kans dat iemand die op het VBO zit HB is niet zo groot. Het niveau op het VBO is op sommige punten lager dan de basisschool. Maar als ik naar kijk naar het VWO dan is het grotendeels een kunstje leren en dat na kunnen doen. Je kan iedereen leren 5 verschillende knopjes op een rekenmachine in te drukken. De HB-ers hebben hier echter moeite mee. Waarom moet je in hemels naam die knopjes indrukken? Wat doe je eigenlijk? En er is om dit moment geen tijd meer om dat allemaal uit te leggen, dankzij de geweldige (sarcasme) 2e fase. Ik kreeg laatst een Wiskunde B1 boek onder ogen. Integraal dit, integraal dat. En dan veel formules! Nergens wordt meer uitgelegd wat je in hemels naam doet. Dat moet de docent allemaal uitleggen.. En heeft die half overspannen docent daar zin in? Nee. Veel te veel werk want het hoofdstuk moet binnen 8 uur af. En hebben ze wel 5 uur Nederlands om lekker goed d's en t's goed neer te zetten. Vrijwel niemand realiseert zich dat de leerlingen het absoluut niet interesseert of het nou een d of t moet zijn. Ze hebben compleet geen motivatie dus onthouden ze het ook niet. Geen wonder dat mensen met een VWO diploma geen goed wetenschappelijk artikel kunnen schrijven.
    Het Nederlandse onderwijssysteem is gewoon compleet bagger.
    Oeps, beetje offtopic .
    Lyrics. Wasted time between solos
    pi_14113547
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 19:50 schreef LifeTap het volgende:

    [..]

    -levensverhaal-


    Ben ik blij dat ik maar middelmatig ben zeg. Ik heb veel meer plezier in het leven. Ik lach me werkelijk rot. Ik kom gewoon niet meer bij. Als ik ten onder ga, dan ga ik lachende ten onder. Ik lach in mijn vuistje. Altijd! Ik ben 1 en al pret. Ik lach me dood, te pletter, een stuip...
    I´m back.
    pi_14113651
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 19:55 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Ben ik blij dat ik maar middelmatig ben zeg. Ik heb veel meer plezier in het leven. Ik lach me werkelijk rot. Ik kom gewoon niet meer bij. Als ik ten onder ga, dan ga ik lachende ten onder. Ik lach in mijn vuistje. Altijd! Ik ben 1 en al pret. Ik lach me dood, te pletter, een stuip...


    Leuk voor je .
    Lyrics. Wasted time between solos
    pi_14114046
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:00 schreef LifeTap het volgende:

    [..]

    Leuk voor je .


    Saai, maar wel leuk.
    I´m back.
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 20:16:30 #234
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_14114084
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 19:55 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Ben ik blij dat ik maar middelmatig ben zeg. Ik heb veel meer plezier in het leven. Ik lach me werkelijk rot. Ik kom gewoon niet meer bij. Als ik ten onder ga, dan ga ik lachende ten onder. Ik lach in mijn vuistje. Altijd! Ik ben 1 en al pret. Ik lach me dood, te pletter, een stuip...


    haha

    [KNE]-Mod
    pi_14114190
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:16 schreef ThE_ED het volgende:

    [..]

    haha


    Ik vind die HB'ers eigenlijk best wel sukkels. Al dat geneuzel de hele tijd. Het is leven in het kwadraat. Zonder echt te leven.
    I´m back.
    pi_14114256
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 19:55 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Ben ik blij dat ik maar middelmatig ben zeg. Ik heb veel meer plezier in het leven. Ik lach me werkelijk rot. Ik kom gewoon niet meer bij. Als ik ten onder ga, dan ga ik lachende ten onder. Ik lach in mijn vuistje. Altijd! Ik ben 1 en al pret. Ik lach me dood, te pletter, een stuip...


    Waarom?
    Black out the windows, it's party time!
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 20:30:18 #237
    32871 Ludwig
    Seniel, Jong en Snel
    pi_14114394
    quote:
    Op woensdag 22 oktober 2003 10:31 schreef JSR het volgende:

    [..]

    Ik weet van mezelf dat ik iedere dag opnieuw minstens 110% uitdaging nodig heb. Heb ik dat niet dan word ik nog lakser dan dat ik al ben, laat ik het liggen, wacht tot het allerlaatste moment, het liefste wacht ik zelfs iets te lang (erg frustrerend voor m'n collega's), werk dan een nachtje door en ben net op tijd klaar voor de deadline. Als ik die druk niet heb, dan ben ik hopeloos.


    Komt mij erg bekend voor

    Hoi trouwens

    the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
    pi_14114514
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:24 schreef Maestrov het volgende:

    [..]

    Waarom?


    Wat waarom? Waarom ik lach? Nou als je deze topic doorleest dan kom je niet meer bij... Onder andere.
    I´m back.
    pi_14114604
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:37 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Wat waarom? Waarom ik lach? Nou als je deze topic doorleest dan kom je niet meer bij... Onder andere.


    Ik moet je inderdaad nageven dat een bepaalde vorm van hooghartigheid getoond wordt. Voor de rest is het wel een aardig onderwerp denk ik.
    Black out the windows, it's party time!
    pi_14115010
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:41 schreef Maestrov het volgende:

    [..]

    Ik moet je inderdaad nageven dat een bepaalde vorm van hooghartigheid getoond wordt. Voor de rest is het wel een aardig onderwerp denk ik.


    Hooghartigheid? Valt mee hoor. Dat gebazel over het gymnasium is idd gewoon gebazel. Gymnasiasten waren nu eenmaal 9 van de 10 keer alfa-mensen. Wat koop je daar nu voor? En of het een aardig onderwerp is? Ik vind van niet. De meesten moeten niet zo neuzelen en gewoon aan de slag gaan. Navelstaren noem ik het. Ga liever eens nadenken over hoe je zo efficiënt mogelijk mediocraat wordt. Zoals ik doe.
    I´m back.
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 21:07:08 #241
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_14115122
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Ik vind die HB'ers eigenlijk best wel sukkels. Al dat geneuzel de hele tijd. Het is leven in het kwadraat. Zonder echt te leven.


    Stiekem ben je wel 'n beetje jaloers he, Ryan?
    In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 21:16:42 #242
    70703 MariekeP
    troetelbeertje
    pi_14115313
    quote:
    Op donderdag 23 oktober 2003 21:03 schreef ThE_ED het volgende:

    [..]

    Ik ben gewoon lui, maar ik denk vrij analytisch en rationeel, verder schijn ik ook wel creatief begaafd te zijn..


    Jij lijkt me wel een slimme jongen!
    pi_14115936
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 21:07 schreef SEMTEX het volgende:

    [..]

    Stiekem ben je wel 'n beetje jaloers he, Ryan?


    Wel nee, SEMTEX, je weet dat ik je een leuke meid vind, maar nu heb je het toch mis. Ik ben uitermate tevreden met het feit dat ik dom ben. Kijk ook naar jezelf. Jij bent ook maar middelmatig en zie eens hoe jij die HB'ers van #filosofie iedere keer te grazen neemt.
    I´m back.
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 22:14:43 #244
    71152 G.deVader
    -Cultfiguur-
    pi_14116586
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 21:44 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Wel nee, SEMTEX, je weet dat ik je een leuke meid vind, maar nu heb je het toch mis. Ik ben uitermate tevreden met het feit dat ik dom ben. Kijk ook naar jezelf. Jij bent ook maar middelmatig en zie eens hoe jij die HB'ers van #filosofie iedere keer te grazen neemt.


    Je bedoelt dat er soms wel wat aan de gang is daaro? Wanneer is de beste tijd om daar te kijken?
    pi_14116678
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 22:14 schreef G.deVader het volgende:

    [..]

    Je bedoelt dat er soms wel wat aan de gang is daaro? Wanneer is de beste tijd om daar te kijken?


    Waar te kijken? Bij die #filosofen? Ik zou het niet weten, ik ben er zelf als niet-HB'er ook uitgekieperd als het ware, dus lijkt me sterk dat SEMTEX daar rondhangt...
    I´m back.
      vrijdag 24 oktober 2003 @ 23:39:48 #246
    11091 SEMTEX
    Mevr. Hoe-die-nie
    pi_14118515
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 21:44 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Wel nee, SEMTEX, je weet dat ik je een leuke meid vind, maar nu heb je het toch mis. Ik ben uitermate tevreden met het feit dat ik dom ben. Kijk ook naar jezelf. Jij bent ook maar middelmatig en zie eens hoe jij die HB'ers van #filosofie iedere keer te grazen neemt.


    Maar ik ben dan ook niet middelmatig Ryan
    In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
    pi_14122325
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 23:39 schreef SEMTEX het volgende:

    [..]

    Maar ik ben dan ook niet middelmatig Ryan


    You're kidding me, right? Even serieus SEMTEX. Ik dacht dat jij echt één van ons was hoor. Ik dacht onmiskenbaar daarvan de bewijzen te vinden in je texten. Mar indien toch niet zo, mag ik in je schaduw staan...?
    I´m back.
      zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:07:49 #248
    57917 Dodec
    Live op het Fok!-forum
    pi_14122472
    quote:
    Op vrijdag 24 oktober 2003 19:55 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]

    Ben ik blij dat ik maar middelmatig ben zeg. Ik heb veel meer plezier in het leven. Ik lach me werkelijk rot. Ik kom gewoon niet meer bij. Als ik ten onder ga, dan ga ik lachende ten onder. Ik lach in mijn vuistje. Altijd! Ik ben 1 en al pret. Ik lach me dood, te pletter, een stuip...


    Ja.
    Daar hebben sommige hoogbegaafden dus ook moeite mee.
    pi_14122487
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:07 schreef Dodec het volgende:

    [..]

    Ja.
    Daar hebben sommige hoogbegaafden dus ook moeite mee.


    Waarvan? Ik vind het maar een zwaar op de hand zijnd zootje bij mekaar hoor.
    I´m back.
      zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:15:02 #250
    57917 Dodec
    Live op het Fok!-forum
    pi_14122521
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:09 schreef Ryan3 het volgende:

    [..]
    Ik vind het maar een zwaar op de hand zijnd zootje bij mekaar hoor.


    Dat is het probleem ook wat er achter het jongetje met de tienen schuilt.
    pi_14122765
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:15 schreef Dodec het volgende:

    [..]

    Dat is het probleem ook wat er achter het jongetje met de tienen schuilt.


    En daarom gaat hij slecht presteren? Want ik lees dat voor een groot aantal HB'ers geldt dat ze juist relatief slecht presteren.
    I´m back.
      zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:47:32 #252
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_14122796
    Ryan is dus de reden dat mensen niet durfen te zeggen dat ze hoogbegaafd zijn.

    Jij bent het niet dus je zult het ook nooit snappen.

    Wat denk je dan dat ik nooit plezier in mijn leven heb een een kluizenaars bestaan leid.
    Let me help you out of ur dreams boy. Ik heb vrienden zat en een druk sociaal leven, Wat denk je dan dat elke hb'er een of andere nerd is met bril en rood haar? Hoe bedoel je vooroordelen.
    Eigenlijk zou ik eens een foto moeten posten. Dan ben ik wel benieuwd naar jou bevooroordeelde reactie.
    Moet ik mn haar blonderen ofzo om er stupid uit te zien?

    En ik wil geen mediocraat zijn. Stop trying to fit in when ur born to stand out is mijn motto. Gelukkig zijn we niet allemaal mediocraten of grijze muisjes.

    Ik ben liever een arrogante hoogbegaafde dan zo'n domme jaloerse mediocraat als jij.

    Ik lijk eigenlijk wel gek mijn ik hier te verdedigen. Als je zon probleem met hoogbegaafde hebt waarom lees je dan uberhaupt mee? Wat denk je dan dat ik alleen met mensen om wil gaan die een hoog IQ hebben?
    Nou nee bedankt ik ga gewoon om met mensen die in mijn ogen geen grijze muisjes zijn en idealen hebben en mensen die geen Caroline Tenssen leven willen leiden. Een mediocraatje dus.

    Groetjes,

    Silmarwen

    p.s. Het onderwijs systeem is inderdaad niet goed. Ik studeer zelf voor docent omdat ik les geven geweldig vind en lekker afwisselend. Dan hou ik die baan misschien eens vol. Ik heb me voorgenomen niet een "zoek het maar uit" docent te worden. Hoop dat het gaat lukken

    pi_14122894
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:47 schreef Silmarwen het volgende:
    Ryan is dus de reden dat mensen niet durfen te zeggen dat ze hoogbegaafd zijn.

    Jij bent het niet dus je zult het ook nooit snappen.

    Wat denk je dan dat ik nooit plezier in mijn leven heb een een kluizenaars bestaan leid.
    Let me help you out of ur dreams boy. Ik heb vrienden zat en een druk sociaal leven, Wat denk je dan dat elke hb'er een of andere nerd is met bril en rood haar? Hoe bedoel je vooroordelen.
    Eigenlijk zou ik eens een foto moeten posten. Dan ben ik wel benieuwd naar jou bevooroordeelde reactie.
    Moet ik mn haar blonderen ofzo om er stupid uit te zien?

    En ik wil geen mediocraat zijn. Stop trying to fit in when ur born to stand out is mijn motto. Gelukkig zijn we niet allemaal mediocraten of grijze muisjes.

    Ik ben liever een arrogante hoogbegaafde dan zo'n domme jaloerse mediocraat als jij.

    Ik lijk eigenlijk wel gek mijn ik hier te verdedigen. Als je zon probleem met hoogbegaafde hebt waarom lees je dan uberhaupt mee? Wat denk je dan dat ik alleen met mensen om wil gaan die een hoog IQ hebben?
    Nou nee bedankt ik ga gewoon om met mensen die in mijn ogen geen grijze muisjes zijn en idealen hebben en mensen die geen Caroline Tenssen leven willen leiden. Een mediocraatje dus.

    Groetjes,

    Silmarwen

    p.s. Het onderwijs systeem is inderdaad niet goed. Ik studeer zelf voor docent omdat ik les geven geweldig vind en lekker afwisselend. Dan hou ik die baan misschien eens vol. Ik heb me voorgenomen niet een "zoek het maar uit" docent te worden. Hoop dat het gaat lukken


    Wat een in en in zielig verhaal man. Ryan is de reden waarom bla bla bla... En wat staat het weer bol van de vooroordelen t.a.v. mediocraten en dit alleen maar omdat de HB'er het zo diep met zijn verongelijkte zelf te doen heeft dat hij eenvoudig weg geen notie neemt van al degenen die hij achteloos mediocraten noemt. Want mediocraten willen allemaal het leven leiden van het icoon van het verachtelijke Caroline Tensen en hebben hellemaal geen idealen. Zou goed zijn als jij eens een tijdje het leger in ging, wist je dat. Hoe dom kunnen slimme mensen zijn?
    I´m back.
      zaterdag 25 oktober 2003 @ 10:58:37 #254
    57917 Dodec
    Live op het Fok!-forum
    pi_14122928
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:47 schreef Silmarwen het volgende:
    Ryan is dus de reden dat mensen niet durfen te zeggen dat ze hoogbegaafd zijn.

    Jij bent het niet dus je zult het ook nooit snappen.

    Wat denk je dan dat ik nooit plezier in mijn leven heb een een kluizenaars bestaan leid.
    Let me help you out of ur dreams boy. Ik heb vrienden zat en een druk sociaal leven, Wat denk je dan dat elke hb'er een of andere nerd is met bril en rood haar? Hoe bedoel je vooroordelen.
    Eigenlijk zou ik eens een foto moeten posten. Dan ben ik wel benieuwd naar jou bevooroordeelde reactie.
    Moet ik mn haar blonderen ofzo om er stupid uit te zien?

    En ik wil geen mediocraat zijn. Stop trying to fit in when ur born to stand out is mijn motto. Gelukkig zijn we niet allemaal mediocraten of grijze muisjes.

    Ik ben liever een arrogante hoogbegaafde dan zo'n domme jaloerse mediocraat als jij.

    Ik lijk eigenlijk wel gek mijn ik hier te verdedigen. Als je zon probleem met hoogbegaafde hebt waarom lees je dan uberhaupt mee? Wat denk je dan dat ik alleen met mensen om wil gaan die een hoog IQ hebben?
    Nou nee bedankt ik ga gewoon om met mensen die in mijn ogen geen grijze muisjes zijn en idealen hebben en mensen die geen Caroline Tenssen leven willen leiden. Een mediocraatje dus.

    Groetjes,

    Silmarwen

    p.s. Het onderwijs systeem is inderdaad niet goed. Ik studeer zelf voor docent omdat ik les geven geweldig vind en lekker afwisselend. Dan hou ik die baan misschien eens vol. Ik heb me voorgenomen niet een "zoek het maar uit" docent te worden. Hoop dat het gaat lukken


    "Mediocraten"

    "Caroline Tenssen Leven"

    En ondertussen Ryann er van betichten dat hij generaliseert.

    pi_14122944
    quote:
    Ik lijk eigenlijk wel gek mijn ik hier te verdedigen
    inderdaad zeg
    ik ga nu dus echt twijfelen aan je hoogbegaafdheid
    [i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
    pi_14122957
    quote:
    Op zaterdag 25 oktober 2003 10:58 schreef Dodec het volgende:

    [..]

    "Mediocraten"

    "Caroline Tenssen Leven"

    En ondertussen Ryann er van betichten dat hij generaliseert.


    Alles wat hij beschrijft is 1 en al zieligheid.
    I´m back.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')