abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 13:56:23 #76
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13409293
Interview met Bassie en Adriaan:

==========================

Wanneer zijn jullie begonnen met optreden?

Wij, Adriaan en Bassie zijn broers en we zijn begonnen vroeger op de padvinderij.

Toen Adriaan een jaar of tien, elf was maakte hij al verschillende jongleurnummers en ik (Bassie) deed ook iets met een cowboybandje. Maar zoals we nu de films en voorstellingen doen, is vanaf ongeveer 1957.


Verzinnen jullie je teksten zelf?

Ja, Adriaan schrijft de meeste teksten. De muziek maken we ook zelf en alles wat op Tv komt ook.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om een lachduo te vormen?

Ja, dat gebeurt vanzelf. We hadden een komisch acrobatennummer en op een gegeven moment kom je er achter dat je een duo kan vormen. In het begin gaven we optredens van ongeveer tien minuten. De mensen vonden het erg leuk en vonden tien minuten niet genoeg. En daarom zijn we grotere optredens gaan maken.

Begint het niet te vervelen om telkens dezelfde voorstelling te geven of veranderen de voorstelling steeds?

Nee hoor, het is steeds een uitdaging om de mensen aan het lachen te brengen.

Je hebt ook steeds een ander publiek.

Jullie zijn in veel landen geweest, welk land vinden jullie het leukst?

Adriaan begon gelijk te zingen: In Spanje in Spanje. Maar Bassie was het daar niet mee eens. Hij vond Australië het leukst.

Wat zijn jullie hobbys buiten acteren?

Bassie vindt spelen met treintjes heel leuk. Alleen heeft hij daar nu niet zoveel tijd voor en hij speelt mondharmonica.

Hebben jullie ook wel eens een andere baan gehad?

In het begin waren we ook artiesten maar toen hadden we het nog niet zo druk.

Toen hadden we stiekem allemaal andere baantjes.


Hebben jullie vaak ruzie omdat jullie zoveel samen werken en omdat jullie broers zijn?

Bassie zei van wel en Adriaan zei van niet. En toen kregen ze bijna echt ruzie.

Maar uiteindelijk zeiden ze dat het wel meeviel.

Hebben jullie wel eens erge bloopers gemaakt?

Nee weinig. Alleen een paar versprekingen.

Wie was vroeger de leukste thuis?

We hadden een moeder waar je wel mee kon lachen. Onze moeder dus!

Zijn jullie altijd zo vrolijk als bij jullie optredens of zijn jullie in het echt serieuzer?

We zijn wel wat serieuzer, maar we zijn vrolijk van karakter.

Jullie worden vast herkend op straat, is dat niet vervelend?

Soms is het leuk. Maar als mensen iets vervelends tegen je zeggen mag je niks terug zeggen anders zeggen ze meteen dat je kapsones hebt.

Maar het is wel leuk als er mensen voorbij lopen, die je herkennen en die meteen "Bassie en Adriaan" beginnen te zingen.

Jullie gaan stoppen met optredens. Zullen jullie die beroemdheid en de optredens niet een beetje gaan missen?

Ben je mal, het is je beroep maar hoor. Nu missen we het nog niet maar misschien over een paar jaar wel, wie weet!

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 14:14:26 #77
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13409845
De Adressen:

Adriaan (van Toor), Soendalaan 83, 3131 LS Vlaardingen

Bassie (van Toor), Westhavenkade 20/21, 3131 AC Vlaardingen


De biografie:

1954 Bas van Toor (vanwege zijn lengte ook wel 'Bassie') treedt op als moppentapper, conferencier en acrobaat. Ook maakt hij deel uit van een mondharmonica-trio. Op z'n 19de gaat hij met een circus mee als tentbouwer. Behalve het maken van een salto leert hij er niet veel.

1955 Terug van het circus, haalt Bas zijn 13-jarige broer Adriaan over om samen met hem een acrobaten-act te beginnen. Geld om een sportzaal te huren is er niet, dus trainen ze thuis in de keuken.

1957 De broers hebben ze hun eerste optreden in een zaaltje in Vlaardingen. Ze vragen aan oud-acrobaat Ferry Assendorf hen de fijne kneepjes van het vak te leren.

1959 Bas neemt ontslag bij de drankhandel waar hij werkt en Adriaan stopt met zijn baan als piccolo in een hotel om met een reizend kermistheater mee te gaan. Het duo doet er twee nummers: een komische acrobaten-act (The Melton Brothers) en een stoelenbalansnummer (The Crocksons).

1961 - 1963 Bas en Adriaan boeken hun eerste echte successen. Ze worden gevraagd voor diverse voorstellingen en shows in Nederland. Ook krijgen ze aanbiedingen uit het buitenland.

1964 Rudi Carrel vraagt of ze een clowns-act willen schrijven voor Pipo de Clown, die in zijn circusshow optreedt. De broers schrijven een act voor hem en twee andere clowns. Carrel stelt voor dat Bassie en Adriaan zelf die andere rollen spelen. In de veronderstelling dat het eenmalig optreden is, nemen de broers niet de moeite om een artiestennaam te verzinnen. Tijdens een toernee voor de Nederlandse Spoorwegen (samen met o.a. Willeke Alberti en Fred Kaps) maken alle artiesten, buiten hun eigen nummer, ook een andere nummer. Bas en Adriaan doen wederom een korte clownsact. Ook dit slaan aan en ze worden gevraagd voor diverse kinderprogramma's.

1965 - 1974 Bas en Adriaan vertrekken naar het buitenland voor acrobaten-optredens. Ze werken tien jaar lang in Europa en Zuid-Amerika. In het buitenland treden ze ook voor kinderen op. Ze werken maanden in een grote nachtclub in het Spaanse Benidorm. In de zomer zijn er veel Nederlandse kinderen en de broers besluiten om, samen met een Spaans ballet, een show voor de kleintjes te maken. Het wordt zo'n succes, dat ze ook een show in het Duits, Engels en Spaans maken. In dezelfde periode schrijven de broers diverse liedjes voor anderen, o.a. voor Sjakie Schram (waaronder de hit Ik Heb Niets Gezien), Conny Vink, het Cocktail Trio, André van Duin en Frans Vrolijk. Als ze enkele nieuwe liedjes leveren voor Sjakie Schram, maar deze geeft ze terug met de opmerking dat zijn producer Lion Swaab ze niet goed vindt. Als Bas hem belt om te vragen wat er niet goed aan is, vertelt hij de liedjes nooit gehoord te hebben. Bas zingt wat nummers door de telefoon en Swaab vindt ze zo leuk, dat hij besluit ze met Bas en Adriaan zelf op te nemen. Niet veel later verschijnt de debuutsingle Friet Met Mayonaise van de zingende acrobaten The Crocksons.

1975 Bas en Adriaan keren terug naar Nederland. De leeftijd dwingt het duo langzamerhand te stoppen met hun acrobatische act. Ze lopen Joop van den Ende tegen het lijf (die ze al kennen uit de tijd dat hij als 17-jarige jongen toneelmeester was in Amsterdam) en vertellen dat ze van plan zijn zich te gaan concentreren op een kinderprogramma.

1976 Van den Ende, inmiddels eigenaar van een theaterbureau en producer van diverse tv-shows, brengt ze in contact met de TROS. Bij die omroep starten ze de televisieserie Bassie En Adriaan En De Plaaggeest. De kinderprogramma's, geregisseerd door Guus Verstraete, zijn een groot succes. Er verschijnt een elpee met liedjes uit de serie.

1978 De tweede serie, Het Geheim Van De Sleutel, wordt uitgezonden op tv. Omdat kleine kinderen de Plaaggeest te eng vonden, wordt die vervangen door een paar boeven. Vooral de wat dove boef B2 wordt een succes.

1979 Adriaan neemt zelf de regie van de televisieserie Bassie En Adriaan: De Diamant in handen. De opnamen vinden voor een groot deel plaats in Circus Renz. Het plan wordt geboren om Circus Bassie En Adriaan te beginnen. De broers kopen een circustent, tribunes, een wagenpark en caravans. Ook contracteren ze diverse circusartiesten.

1980 In maart gaat Circus Bassie En Adriaan in première. De broers zetten ondertussen - na 25 jaar in het vak - definitief een punt achter hun carrière als acrobaten.

1981 Het circus slaat aan. Van den Ende trekt zich vanwege drukke werkzaamheden terug.

1982 De televisieserie De Huilende Professor wordt opgenomen. Het circus brengt echter zoveel werk met zich mee dat Bassie en Adriaan aan het eind van het jaar besluiten ermee op te houden. Omdat de broers niet meer met Van den Ende werken, stopt de TROS (die veel tv-produkties van Van den Ende uitzendt) met Bassie en Adriaan.

1983 Bob Davidse, de Directeur Jeugd bij de Belgische BRT, vraagt of Bas en Adriaan acht korte filmpjes willen maken met een educatieve inslag. Die filmpjes slaan zo goed aan, dat de serie wordt uitgebouwd tot 36 afleveringen. De TROS vraagt de broers om weer programma's te maken. Adriaan richt de B.V. Adrina Produkties op en schrijft liedjes, series en boeken. Hij regisseert en monteert de Bassie en Adriaan-series. De B.V. van Bas, Bassie Produktes, organiseert de tournees door het land.

1985 Bassie en Adriaan zijn te zien in de tv-serie Het Geheim Van De Schatkaart.

1987 De Verdwenen Kroon wordt uitgezonden op tv.

1989 De serie De Verzonken Stad is te zien.

1990 De Geheimzinnige Opdracht wordt gemaakt. De serie is opgenomen op de mooiste en interessantste plaatsen van 12 Europese landen.

1992 Gesterkt door dat succes besluiten de broers het concept van De Geheimzinnige Opdracht verder uit te werken. Adriaan vliegt naar Amerika en zoekt daar de mooiste plekjes op.

1993 De opnamen gaan in januari van start op Curaçao. Ze filmen 7 weken in Curaçao, Florida en St. Maarten. Ze vliegen vervolgens naar Amerika en filmen daar 7 weken in Californië, Nevada, Arizona, Washington en New York. De serie is een succes, maar wegens fysieke problemen (Bas heeft een versleten heup) besluit het duo geen grote series meer te maken.

1994 De broers nemen een korte tv-serie op met liedjes uit grootmoeders tijd.

1995 Bas neemt een cd op met liedjes op de mondharmonica. Op de plaat staan serieuze en romantische melodieën. Met dit materiaal doet hij een aantal televisie-optredens.

1996 Adriaan brengt een cd-rom met spellen uit.

1997 De tweede Bassie en Adriaan cd-rom ligt in de winkel. Ook zijn er plannen om een DVD-rom te maken. Adriaan brengt een maandblad uit, Het Bassie En Adriaan Magazine. Oude tv-series worden nagesynchroniseerd in andere talen.

1999 In april werkt het duo aan een nieuw tv-programma. Tijdens de repetitie glijdt Bas uit. Hij kneust drie ribben. Alle voorstellingen voor die maand worden afgelast. In november nemen ze het programma alsnog op. De serie wordt uitgezonden door de nieuwe commerciële zender Kindernet.

2000 Het contract met Kindernet wordt verlengd tot 2004. Het videocontract met Bridge Entertainment wordt met 10 jaar verlengd.

2001 Bassie & Adriaan zingen samen met Paul de Leeuw de Queencover Bohemian Rhapsody op diens gelijknamige single.

2002 In oktober maakt het duo bekend na 46 jaar te stoppen.

2003 Bassie & Adriaan ondernemen een afscheidstournee die op 4 januari 2004 zal eindigen in het Topsportcentrum te Rotterdam. De zomertournee wordt stopgezet wanneer Adriaan een operatie ondergaat in zijn mond. Bassie treedt solo op. Samen met het ensemble Basily brengt hij op 3 augustus in het Valkenburgse Openluchttheater een hommage aan Django Reinhardt

ivm lengte verkleind

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13411722
quote:
Op woensdag 24 september 2003 13:22 schreef semafoor het volgende:

[..]

alles is nog op te vragen hoor geen baronnimwegen, maar japie. En de zin is niet de sleutel past niet, maar frikandel
en ik weet niet of het al in de lijst stond, maar aflevering 8 van de reis vol verassingen heet Een onverwachts bad en aflevering 10 Het pad der beroemdheden.


  woensdag 24 september 2003 @ 17:12:51 #79
64920 semafoor
Dommel en nog eens dommel
pi_13415097
he niet met zijn allen tegelijk he
"Als ik Amsterdamt hoort, heb ik al een wielklem"
  woensdag 24 september 2003 @ 18:21:14 #80
52536 Natrix
Voor de Drommel !
pi_13416806
Ik kom er net achter dat op het uitgeprinte papier met plaatsnamen in De Verdwenen Kroon , Alphen a/d Rijn ook staat ! Erg leuk aangezien ik ( en Citroentje en OmeRon ) daar woon.
Er staat trouwens ook nog een grapje op die rol. Bij de laatste keer uitprinten komen de plaatsnamen Voorhoven en Schoonhout eruit ! Dit hoort natuurlijk Voorhout en Schoonhoven te zijn. Misschien is dat zo'n verborgen extraatje , die ze er voor de echte fans instoppen
  woensdag 24 september 2003 @ 19:45:58 #81
64920 semafoor
Dommel en nog eens dommel
pi_13418780
Of misschien om terroristische acties te voorkomen
"Als ik Amsterdamt hoort, heb ik al een wielklem"
  woensdag 24 september 2003 @ 21:21:07 #82
40991 Wer-Al_Zwowe
Caught in a landslide
pi_13420981
quote:
Op woensdag 24 september 2003 14:14 schreef djkoelkast het volgende:
De Adressen:

Adriaan (van Toor), Soendalaan 83, 3131 LS Vlaardingen

Bassie (van Toor), Westhavenkade 20/21, 3131 AC Vlaardingen


Paul van Gorcum, Emmaweg 22, 2202 CM Noordwijk (zh)

Jaap Stobbe, Weesperzyde 17/2, 1091 EB Amsterdam

No escape from reality
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 21:57:59 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13421957
De pagina www.djkoelkast.nl/bamuziek is weer geupdate!

2 nieuwe fragmentjes die ik niet wist te plaatsen

en een nieuwe catagorie: Boevenmuziekjes

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13422240
quote:
Op woensdag 24 september 2003 11:00 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

wat zeggie nou?
heeft hij een kat?
oh daar ben ik niet bang voor...

of:

ik weet niet welke mop de baas vertelde maar hij schijnt erg grappig te zijn


hahaah had dit allemaal nog niet gelezen prachtig!
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 22:09:56 #85
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13422374
Kijk eens wat mijn vriendinnetje heeft geregeld voor mij

De poster!!!

de vloer is niet zo mooi dus heb ik even weggesoept

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 22:11:36 #86
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13422441
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:05 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

hahaah had dit allemaal nog niet gelezen prachtig!


had je voor mij al bevestiging (van die banden) en de jaartallen?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13422815
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:11 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

had je voor mij al bevestiging (van die banden) en de jaartallen?


oohja, blikje, dat zou ik ook nog doen!!
Zal er nu gelijk even naar kijken
pi_13423068
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:21 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

oohja, blikje, dat zou ik ook nog doen!!
Zal er nu gelijk even naar kijken


Heb je trouwens ook een kleine vraag gemailt
En heb je mijn bericht in het andere topic al gelezen ?

Op zoek in Curacao:
(C) Adrina en Bassie produkties 1993
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1994
Speelduur: 75 min.

Op zoek in San Francisco:
(C) Adrina en Bassie produkties 1993
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1994
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Las Vegas:
(C) Adrina en Bassie produkties
(P) CNR Film en Video 1995
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Het Wilde Westen:
(C) Adrina en Bassie produkties 1994
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1995
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Amerika:
(C) Adrina en Bassie produkties
(P) Arcade Movie Company 1996
Speelduur: 90 min.

  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 22:35:20 #89
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13423264
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:28 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

Heb je trouwens ook een kleine vraag gemailt
En heb je mijn bericht in het andere topic al gelezen ?

Op zoek in Curacao:
(C) Adrina en Bassie produkties 1993
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1994
Speelduur: 75 min.

Op zoek in San Francisco:
(C) Adrina en Bassie produkties 1993
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1994
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Las Vegas:
(C) Adrina en Bassie produkties
(P) CNR Film en Video 1995
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Het Wilde Westen:
(C) Adrina en Bassie produkties 1994
(P) CNR Film en Video Weesp/Wemmel 1995
Speelduur: 75 min.

Op zoek in Amerika:
(C) Adrina en Bassie produkties
(P) Arcade Movie Company 1996
Speelduur: 90 min.


super!
en dit zijn dus allemaal (dus ook die arcade) de onbewerkte versies?

ennuh je hebt mail

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13423305
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:35 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

super!
en dit zijn dus allemaal (dus ook die arcade) de onbewerkte versies?

ennuh je hebt mail


Ja dit zijn de onbewerkte versies
(staan geloof ik wel regelmatig op marktplaats)
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 22:58:46 #91
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13423917
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:36 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

Ja dit zijn de onbewerkte versies
(staan geloof ik wel regelmatig op marktplaats)


Kijk ik eerst even bij Blokker

Wel vreemd dat die laatste dan ineens Arcade is!

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13424227
quote:
Op woensdag 24 september 2003 22:58 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Kijk ik eerst even bij Blokker

Wel vreemd dat die laatste dan ineens Arcade is!


Arcade heeft toen CNR-video overgenomen, daarom is ie van Arcade.
Net zoals met de 1e herziene versie van de plaaggeest, die is ook van Arcade.
  Moderator woensdag 24 september 2003 @ 23:13:24 #93
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_13424334
quote:
Op woensdag 24 september 2003 23:09 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

Arcade heeft toen CNR-video overgenomen, daarom is ie van Arcade.
Net zoals met de 1e herziene versie van de plaaggeest, die is ook van Arcade.


en nu is Arcade ook niet meer toch?
failliet ofzo?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_13425655
quote:
Op woensdag 24 september 2003 23:13 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

en nu is Arcade ook niet meer toch?
failliet ofzo?


Het is nu Bridge .. Of Arcade failiet is weet ik niet.
pi_13426153
Niet dat deze pagina gaat vervelen hoor, integendeel, vraagt alleen maar om meer
daarom: zijn er ook nog andere Forum pagina's over B&A ?
(dus niet op fok.nl maar andere webstekken)
  donderdag 25 september 2003 @ 01:27:56 #96
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_13426292
Aanmelden voor de tweede editie van de Bassie & Adriaan Tour kan op http://members.lycos.nl/benatour/

We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
  donderdag 25 september 2003 @ 01:43:04 #97
64920 semafoor
Dommel en nog eens dommel
pi_13426371
quote:
Op donderdag 25 september 2003 00:16 schreef heidbuurt het volgende:

[..]

Het is nu Bridge .. Of Arcade failiet is weet ik niet.


"Bridge Entertainment bestaat sinds 1 juni 2000 onder deze naam. Bridge is een voortzetting van de Arcade Movie Company, tot 1 januari 2000 een dochtermaatschappij van Wegener Arcade. De onderneming is onder de naam CNR Film & Video opgericht in 1993"

Beetje geschuif met bv's dus maar nog steeds dezelfde.

"Als ik Amsterdamt hoort, heb ik al een wielklem"
pi_13426384
quote:
Op donderdag 25 september 2003 01:27 schreef OmeRon het volgende:
Aanmelden voor de tweede editie van de Bassie & Adriaan Tour kan op http://members.lycos.nl/benatour/


goed zo! Ik ben al aangemeld natuurlijk.
pi_13426705
staan er ook nog ergens mp3tjes van de baron als ie begint te schelden? of natuurlijk b2 met zijn grandioze opmerkingen!
  donderdag 25 september 2003 @ 09:01:50 #100
24636 OmeRon
89 coffees per day
pi_13427278
Op dit moment zijn er (inclusief mijzelf) 4 aanmeldingen, waarvan er ook 4 zijn bevestigd.

We hebben op dit moment 2 auto's beschikbaar met in totaal 5 zitplaatsen (exclusief de bestuurder). Qua regio's komt dit toevallig prima uit, maar we hopen natuurlijk op meer animo, en natuurlijk meer auto's.

Meld je nu ook aan voor een onvergetelijke dag op http://members.lycos.nl/benatour/.

We only speak about a problem if there is a solution. Otherwise we call it a fact.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')