abonnement Unibet Coolblue
pi_13375842
Ik heb nu alweer 4 jaar bij hetzelfde reclamebureau gewerkt als vormgever, zit er sterk aan te denken part-time te gaan werken en de rest als freelancer/eenmansbedrijf actief te zijn, nu zitten er een paar klusjes aan te komen maar ik weet absoluut niet wat een normaal uurtarief is voor een freelancer/klein bedrijf, weet ook niet of ik een vast uurtarief moet nemen of voor bv ontwerp, concept of dtp allemaal verschillende uurtarieven. Ken wel de uurtarieven van mijn bureau maar die zijn gebaseerd op een bedrijf van 20 man dus dat is niet echt vergelijkbaar ... nu zitten er op FOK hopelijk wel wat freelancers uit de reclame/vormgeving/webdesignwereld die mij wat verder kunnen helpen ...
  dinsdag 23 september 2003 @ 02:30:48 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_13375846
Volgens mij hangt het er - zoals bijna altijd - vanaf wát je doet en op welk niveau.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_13376061
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 02:30 schreef ElisaB het volgende:
Volgens mij hangt het er - zoals bijna altijd - vanaf wát je doet en op welk niveau.
En er zijn nu eenmaal verschillen tussen bedrijven onderling. Bij webdesign is het bv zo dat er bedrijven zijn die voor alles 50 euro per uur rekenen (want tijd is tijd) en anderen rekenen minder voor minder ingewikkeld werk (omdat ze dat ook minder kundige mensen kunnen laten doen).
  dinsdag 23 september 2003 @ 07:34:51 #4
34057 1963_Chevrolet_Impala
wagon 327 cubic inch V8
pi_13376310
50 euro per uur is een mooi uurbedrag
maar per klant is het verschillend, sommige klanten willen graag vooraf een totaal prijs voor de gehele opdracht.

Je moet vooral je vak goed verstaan en flexibel zijn.
Dat flexibel zijn wordt volgens mij moeilijk met partime freelance!
Toen ik freelance werk deed bij reclamebureaus werkte ik erg veel. Een vaste baan ergens anders kon ik er echt niet bij hebben!

succes

Its better to push a chevy then to drive a ford.
pi_13376362
Je tarief wordt volledig bepaald door je ervaring.

Ik ken art-directors die op free-lance basis 220 euro per uur vragen en dat ook krijgen.
Ik ken ook vormgevers die 50 euro per uur vragen.

Dus: wat heb je op je conto staan!?

Idealen? Er zijn nog genoeg mensen die ik wil veranderen.
  dinsdag 23 september 2003 @ 11:04:00 #6
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_13379201
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 07:54 schreef Pas het volgende:
Ik ken art-directors die op free-lance basis 220 euro per uur vragen en dat ook krijgen.
zodan!
Wie zijn dat dan'? (url...)
Hangt idd. heel erg af van je portfolio!
Mag je al je werk wat je in vaste dienst hebt gemaakt in je portfolio zetten?
Zoja... maak een mooi overzicht online dan.
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_13385774
met dat portfolio ben ik al bezig, ervaring genoeg (bijna 4 jaar art-director bij vrij groot bureau). Flexibel zijn wordt in het begin idd lastig misschien met die 2/3 dagen parttime erbij maar dat kan veranderen wanneer ik voldoende freelancewerk kan binnenhalen, daar hangt het natuurlijk helemaal vanaf ...

heb vandaag ook nog met een DTP-freelancer gesproken die een minimum van 60 euro pu hanteerd om uberhaubt uit de kosten te komen en volgens hem moet je met concept/ontwerpwerk daar toch wel boven gaan zitten omdat je anders volgens hem al snel in het segment 'zolderkamerhobbyisten' terecht komt

Maar hangt idd ook wel van je klanten af, denk dat sommigen al schrikken van 50 euro en anderen zullen dat weinig vinden ... blijft lastig in te schatten

  dinsdag 23 september 2003 @ 19:43:05 #8
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_13392670
Laat je portfolio is zien dan.
Ben wel benieuwd...
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_13392893
gaat (nog) niet, p.f.-site is nog niet af plus dat mijn werkgever nog niet op de hoogte is dat in minder ga werken/of wegga, en aangezien er werk in zit wat ik daar gemaakt heb is het te snel naar mijn persoontje te herleiden. nog even geduld dus, wanneer mijn besluit definitief is zal ik hier wel een url droppen
  dinsdag 23 september 2003 @ 19:54:54 #10
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_13392996
koel.
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_13394588
Mag dat wel, ben je nu niet zelf een concurrent van het bedrijf waar je (straks parttime) werkt?
pi_13394690
dat ligt aan het concurrentiebeding wat in je contract staat, zo mag ik bv niet voor huidige klanten van dat bedrijf gaan werken
pi_13404120
Bij de meeste concurrentiebedinginen (welke trouwens in het algemeen alleen van kracht zijn als je zelf weggaat) staat inderdaad dat je niet voor klanten van je huidige werkgever mag gaan werken, maar vaak ook dat het betaald, danwel onbetaald verrichten van werkzaamheden, anders dan je werkgever, niet is toegestaan zonder uitdrukkelijke goedkeuring van die werkgever. Dit geldt vaak nog iets krachtiger voor het voeren van een eigen onderneming, zeker als je daarmee een concurrerende positie inneemt ten opzichte van je huidige werkgever.

Meestal gaat het wel goed, mits de sectoren niet te dicht bij elkaar liggen, bijvoorbeeld een IT'er, die in de kroeg werkt in 't weekend. Maar in jouw situatie zou ik toch nog even m'n contract er goed op na lezen, misschien zelfs wel door een jurist laten controleren op wat er wel en niet mogelijk is. Het zou natuurlijk lullig zijn als je zelfstandig gaat en meteen in de problemen komt. Dit zou je misschien ook kunnen voorkomen door je huidige werkgever als klant te nemen. Dat je in weze je huidige werkzaamheden voortzet, of gedeeltelijk, maar dan niet meer als werknemer, maar als externe partij.

In ieder geval veel succes.

I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes
  woensdag 24 september 2003 @ 11:03:37 #14
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_13405422
quote:
Op woensdag 24 september 2003 09:48 schreef Ni3L50L het volgende:
Maar in jouw situatie zou ik toch nog even m'n contract er goed op na lezen, misschien zelfs wel door een jurist laten controleren op wat er wel en niet mogelijk is.
En daar bovenop is het wellicht verstandig gewoon een goed gesprek te hebben met je werkgever. Je hebt er niets aan als je juridisch juist zit, maar ondertussen de sfeer op je werk compleet verziekt is.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_13406567
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 19:51 schreef Unox het volgende:
gaat (nog) niet, p.f.-site is nog niet af plus dat mijn werkgever nog niet op de hoogte is dat in minder ga werken/of wegga, en aangezien er werk in zit wat ik daar gemaakt heb is het te snel naar mijn persoontje te herleiden. nog even geduld dus, wanneer mijn besluit definitief is zal ik hier wel een url droppen
Ik zou inderdaad heel goed je contract er op nalezen. Ik weet dat in mijn contract duidelijk staat dat ik nooit ontwerpen/concepten gemaakt voor het bedrijf mag gebruiken als promotie van mijn (toekomstige) eigen bedrijf.

Zelf doe ik af en toe wat vrijwilligers werk voor basisscholen, daar heb ik toestemming voor moeten vragen aan mijn werkgever of ik daarvoor wel mijn ontwerpen mag gebruiken als promotie, maar dat is een onderlinge overeenkomst die voor hem niet nadelig is. Zodra er geld mee gemoeid is mag het dus niet.

Ik ben trouwens ook wel erg nieuwsgierig naar je portfolio, het is altijd leuk de kunsten van een collega-art director te bekijken.

It's pretty dangerous building a road in the middle of the street!
pi_13406686
mag ik vragen bij welk bureau je werkt? Ben ook wel benieuwd naar je portfolio...

ik stop namelijk per 1 oktober bij Benjamin Communications in Rotterdam, en ik moet ook op zoek... ook ik zoek een parttime baan (niet freelance btw), omdat ik daarnaast m'n eigen bedrijf heb...

Tarief is lastig te bepalen... ligt ook erg aan je ervaring inderdaad... voor m'n eigen bedrijf reken ik standaard 45 euro per uur... ik weet dat er hier ongeveer het dubbele voor me wordt gerekend...:)

pi_13424228
quote:
Tarief is lastig te bepalen... ligt ook erg aan je ervaring inderdaad... voor m'n eigen bedrijf reken ik standaard 45 euro per uur... ik weet dat er hier ongeveer het dubbele voor me wordt gerekend...:)
Hmmm, ik kost bij mijn werknemer iets van 150 per uur, maar dat is niet vergelijkbaar omdat daar veel meer kosten tegenover staan. Reken je die 45 e/u voor alle werkzaamheden, dus bv DTP (als je dat zelf doet), visualisatie, briefing, conceptontw. drukwerkbeg. etc etc allemaal voor hetzelfde bedrag ??

En over dat contract, ik heb een behoorlijk goede band met mijn werkgever het zal niet helemaal als verrassing komen voor ze, dus daar kom ik onderling wel uit

  zondag 28 september 2003 @ 19:54:19 #18
69018 Loctite
100% Scouting
pi_13504891
Ik denk dat het belangrijk is dat je van te voren bekijkt hoelang een opdracht ongeveer duurt.

Hierna kun je zelf ongeveer de prijs afspreken met de klant.

Ga altijd uit van onverwachte onkosten spreek daarom ook met de klant af dat je bij de nacalculatie max. 10% meer kan vragen maar ook max. 10% kan teruggeven

[b][url=http://www.kliks.nl/stats2/statisch.php?13flyw&hypo&banner]Klik hier niet[/url][/b]
pi_13620030
Welke opleidingen kan je doen tot ontwerper ? Graag reactie ...
pi_13625017
quote:
Op vrijdag 3 oktober 2003 13:00 schreef BreezerFR het volgende:
Welke opleidingen kan je doen tot ontwerper ? Graag reactie ...
Als je antwoord wil zul je toch moeten vertellen wat je wil ontwerpen!

EDIT: Ook altijd handig als je erbij vertel op welk nivo (MBO, HBO, UNI)

[Dit bericht is gewijzigd door Gele op 03-10-2003 16:01]

It's pretty dangerous building a road in the middle of the street!
pi_13684095
Website's, Flyers, CD hoesjes enz enz.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')