abonnement Unibet Coolblue
pi_13137822
Misschien wel boeiend om daar een topic aan te wijden. Of misschien niet, dan zien we dat wel weer dan zal een slotje wel volgen.

WOII is natuurlijk de meest invloedrijke gebeurtenis geweest in Europa (en de wereld eigenlijk) in de 20e eeuw. Toch begint het zo langzamerhand te vervagen. Steeds meer mensen die het hebben meegemaakt overlijden en het gros heeft het nooit meegemaakt, zelfs de 50+ van nu hebben het vaak niet bewust meegemaakt.

Het begint een ver-van-je-bed-show te worden, vooral vind ik omdat de meeste fotos en films zwart wit zijn.

Toevallig struinde ik op een site met WOII kleurenfotos, en dat maakt het gelijk een stuk dichterbij, grijpbaarder. Het kon bij wijze van spreke gisteren zijn en je het wordt veel realistischer dan een slecht zwart-wit plaatje.


Vooral deze vind ik bizar. Al die vrouwen aan het trainen met swastia-shirtjes. Ziet eruit als die foto gisteren is genomen.


Mensen die nog meer kleurenfotos/films hebben van WOII?

En wat bizarre feitjes betreft: wisten jullie dat er ook Britse vrijwilligers meevochten aan Duitse zijde?
Ik heb ook fotos gezien van Sikh-krijgers die een tulband met swastikas hadden en zo.
Bizar.
http://www.feldgrau.com/gb.html

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13137948
Er zijn meerdere series uit op dvd en/of vhs.

Zoek ff op Color of War/Colour of War.......

pi_13138183
Inderdaad wel beter om het in kleur te zien.
Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_13138229
Oh nee, Jeukaanmenaat, dit topic blijft open! Je hebt het immers over bepaalde gebeurtenissen. Je legt je ergens op toe.

Door de foto's lijkt het inderdaad allemaal een stuk dichterbij te komen. Bijna eng.. Te bedenken dat mijn grootouders dit mee hebben gemaakt. Ik sta er niet altijd bij stil. Misschien vervaagt het inderdaad. We leren over we weten hoe erg het was, maar veel van ons hebben het niet meegemaakt en kunnen zich niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is geweest.
Nu ik dit besef.. voelt het dichterbij. Inderdaad.

-edit- reacties verwijdert.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13138358
Die laatste foto is volgens mij in Berchtesgaden. Ben ik deze zomer nog geweest. Erg indrukwekkend om met de bus naar het Kehlsteinhaus te gaan (Eagle's Nest).
pi_13138407
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:44 schreef Natalie het volgende:
Oh nee, Jeukaanmenaat, dit topic blijft open! Je hebt het immers over bepaalde gebeurtenissen. Je legt je ergens op toe.

Door de foto's lijkt het inderdaad allemaal een stuk dichterbij te komen. Bijna eng.. Te bedenken dat mijn grootouders dit mee hebben gemaakt. Ik sta er niet altijd bij stil. Misschien vervaagt het inderdaad. We leren over we weten hoe erg het was, maar veel van ons hebben het niet meegemaakt en kunnen zich niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is geweest.
Nu ik dit besef.. voelt het dichterbij. Inderdaad.

-edit- reacties verwijdert.


Precies dat had ik nu ook toen ik deze fotos zag. Normaal gesproken is het zo'n ver van je bed show. Lijkt het zoooo lang geleden en eigenlijk niet echt. Door die kleurenfotos is het net of het nu is. Kijk die gezichten van die kinderen in die foto. Die zijn nu waarschijnlijk al dood of zwaar bejaard. Raar om dat te beseffen.

En een Hitler in zwart-wit lijkt zo ver weg een soort duivel uit vervlogen tijden. Zie je hem in kleur, dan besef je je opeens dat het toch echt gebeurd is allemaal.

Hier staan er nog meer in kleur http://www.wasistzeit.de/zeitrueckblicke/a3.htm

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13138620
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:44 schreef Natalie het volgende:
Te bedenken dat mijn grootouders dit mee hebben gemaakt. Ik sta er niet altijd bij stil. Misschien vervaagt het inderdaad. We leren over we weten hoe erg het was, maar veel van ons hebben het niet meegemaakt en kunnen zich niet voorstellen hoe verschrikkelijk het is geweest.
Nu ik dit besef.. voelt het dichterbij. Inderdaad.
Mijn opa heeft tijdens wo2 in de gevangenis gezeten, heb pas afgelopen zomer daar een verhaal over gehoord van mijn oma, te erg voor woorden. Ik had al een groot respect voor mijn grootouders maar dat werd nu wel even versterkt. hoe mijn oma dat ooit heeft gedaan met twee kleine kinderen, hulde. en dan nog wat, ik sprak een jaar of wat met wat jongeren uit de vs over de oorlog en zij konden zich er niets bij voorstellen en vonden het best confronterend dat ik dus verhalen heb gehoord van min grootouders, het leeft voor ons dus veel meer dan voor hen. ach zo zal het de nu jongere generaties in Nederland ook wel gaan. langzaam aan zijn er geen mensen meer die uit eerste hand de dingen kunnen vertellen. daarom vind ik het heel belangrijk dat we 4 en 5 mei vieren. Niet om maar steeds weer te zeggen dat het zo'n zware tijd was maar om te onthouden dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Die foto's maken het inderdaad nog werkelijker dan het al was...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_13139055
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:55 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

En een Hitler in zwart-wit lijkt zo ver weg een soort duivel uit vervlogen tijden. Zie je hem in kleur, dan besef je je opeens dat het toch echt gebeurd is allemaal.


De zwart-wit Hitler is hoe we over hem leren op school tijdens bijv. de geschiedenisles. Dat is hoe zijn foto in de krant staat. Je leert en leest over de oorlog als zijnde: geschiedenis. Pas als je met mensen praat die het hebben meegemaakt. Hun verdriet en angst voel, dan besef je langzaam hoe erg het voor hun geweest is. Je hebt de emotie erbij. Door de kleuren komt het dichterbij, die emotie. Het wordt ineens een mens... Niet een figuur.
quote:
ach zo zal het de nu jongere generaties in Nederland ook wel gaan. langzaam aan zijn er geen mensen meer die uit eerste hand de dingen kunnen vertellen. daarom vind ik het heel belangrijk dat we 4 en 5 mei vieren. Niet om maar steeds weer te zeggen dat het zo'n zware tijd was maar om te onthouden dat zoiets nooit meer mag gebeuren. Die foto's maken het inderdaad nog werkelijker dan het al was...
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet altijd zo nauw nam met die 'twee minuten stilte' Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik er niets bij voelde... Nu ik die foto's zie, en de woorden van Jelief lees... Deze reply typende, heb ik daarnet wel die slachtoffers herdacht. Gewoon midden in september. Want nu voel ik het wel.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13139076
Ik heb een videoband genaamd het adelaarsnest, en dat is een paar uur lang kleurenbeelden van het derde rijk en hitler

Gekocht bij V&D

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13139396
Ik kan er alleen niet zoveel vinden, terwijl er idd wel veel videobanden in kleur zijn.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 13:58:51 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13139471

DVD hoes, volgens mij is er weinig kleur materiaal voor handen.

Denk aan schaarste en houdbaarheid, procede werd ook pas later beter.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13139490
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 13:31 schreef Natalie het volgende:


Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet altijd zo nauw nam met die 'twee minuten stilte' Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik er niets bij voelde... Nu ik die foto's zie, en de woorden van Jelief lees... Deze reply typende, heb ik daarnet wel die slachtoffers herdacht. Gewoon midden in september. Want nu voel ik het wel.


geef het door, geef het door...
moet nog even zeggen dat 4 mei me meer zegt dan 5 mei, dat is onderhand meer een popfestijn geworden dan een viering, al doen ze wel hun best om de boodschap over te brengen...
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 14:00:23 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13139495
Bijv voor film was de apparatuur nog zo gigantisch groot, sleep dat maar eens mee naar het slagveld bv.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13139526
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 13:58 schreef yvonne het volgende:
[afbeelding]

DVD hoes, volgens mij is er weinig kleur materiaal voor handen.

Denk aan schaarste en houdbaarheid, procede werd ook pas later beter.


Nee ze konden prima in kleur filmen toen, zelfs op 35mm. Alleen het was puur een kostenplaatje.

Er zijn flink veel kleurenfilms en zo, alleen zie je die niet zoveel omdat er nog veel meer zwart-wit zijn.

http://www.spiegel.de/sptv/special/0,1518,148258,00.html

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13139539
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:00 schreef yvonne het volgende:
Bijv voor film was de apparatuur nog zo gigantisch groot, sleep dat maar eens mee naar het slagveld bv.
Op die Der Spieger link staat dat er in die docu kleurenfilmen zitten van de slagvelden in Frankrijk, Noorwegen en Rusland.

Zou ik wel erg graag willen zien.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13139543

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 14:04:18 #17
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13139559
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 14:05:09 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13139566
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Nee ze konden prima in kleur filmen toen, zelfs op 35mm. Alleen het was puur een kostenplaatje.

Er zijn flink veel kleurenfilms en zo, alleen zie je die niet zoveel omdat er nog veel meer zwart-wit zijn.

http://www.spiegel.de/sptv/special/0,1518,148258,00.html


Oe!! Even lezen!!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13139579
In kleur komt de stijl van de duitsers nog beter tot hun recht
pi_13139616


A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13139648
Het idd heel apart je te realiseren dat je grootouders alles 'in kleur' hebben gezien en beleefd.
Brengt het veel dichterbij.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 14:14:11 #22
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13139728
Op google WWII+color geeft wel erg veel DVD spul.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13139773

pi_13139891

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13140002
Pearl Harbor:

http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/21.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/22.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/23.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/24.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/25.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/26.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/27.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/28.jpg

-edit- van de foto's links gemaakt.

Pearl Harbour heeft heeft weinig met WOII, Hitler en de gevolgen te maken. Behalve dat allebei een oorlog betrof. Toch plaatjes laten staan in de vorm van links.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-09-2003 15:26]

pi_13140679
Bizar die laatste 2 replys met fotos.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13140698
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:07 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Bizar die laatste 2 replys met fotos.
Hoezo bizar?
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13140967
Foto's met mate, mensen. Of maak er even links van
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:23:22 #29
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13140993
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:08 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Hoezo bizar?


Ff een vraagje hoor

Waarom staan er iedere keer bij jouw foto's?

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:25:20 #30
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_13141028
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:21 schreef Natalie het volgende:
Foto's met mate, mensen. Of maak er even links van
Foto's van Stalin?
pi_13141031
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:23 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ff een vraagje hoor

Waarom staan er iedere keer bij jouw foto's?


Omdat ik het mooie foto's vind. Meestal zie je allemaal zwart wit foto's en dat maakt het zo surrealistische. Als het in kleur is, dan komt ineens voor je gevoel akelig dicht bij.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141043
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:21 schreef Natalie het volgende:
Foto's met mate, mensen. Of maak er even links van
Ooh, ik dacht dat het om kleure foto's ging?
Of is dit voor modemers??
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:26:36 #33
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_13141052
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:23 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ff een vraagje hoor

Waarom staan er iedere keer bij jouw foto's?


Omdat hij Nazi's tof vindt, lijkt me nogal duidelijk.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:26:47 #34
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141057
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:25 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Omdat ik het mooie foto's vind. Meestal zie je allemaal zwart wit foto's en dat maakt het zo surrealistische. Als het in kleur is, dan komt ineens voor je gevoel akelig dicht bij.


Ah so, ik vroeg het me af
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:26:51 #35
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_13141058
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:00 schreef yvonne het volgende:
Bijv voor film was de apparatuur nog zo gigantisch groot, sleep dat maar eens mee naar het slagveld bv.
Onzin een camera is een camera, of de film nu kleur is of niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_13141119
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:25 schreef pro_jeex het volgende:

Ooh, ik dacht dat het om kleure foto's ging?
Of is dit voor modemers??


't Gaat eigenlijk over hoe kleurenfoto's van Hilter en het besef dat het het daardoor allemaal zo dichtbij lijkt. Zo heel echt. Terwijl je dat met zwart-wit foto's niet vaak hebt. 't Gaat niet alleen om het plaatsen van foto's. 't Gaat ook om wat je erbij voelt. Snappie?
Vaak heeft een sprekende foto veel meer waarde dan 10 onder elkaar.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-09-2003 15:32]

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:31:28 #37
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141141
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Onzin een camera is een camera, of de film nu kleur is of niet.


Ik had het over film, cinema
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13141148
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:32 schreef Lt_BaseLine het volgende:

Pearl Harbour heeft heeft weinig met WOII, Hitler en de gevolgen te maken. Behalve dat allebei een oorlog betrof. Toch plaatjes laten staan in de vorm van links.



Pearl Harbor WAS WOII voor de Amerikanen! Door de aanval op Pearl Harbor verklaarde Japan de oorlog aan Amerika. En Duitsland dus ook.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141164
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:30 schreef Natalie het volgende:

[..]

't Gaat eigenlijk over hoe kleurenfoto's van Hilter en het besef dat het het daardoor allemaal zo dichtbij lijkt. Zo heel echt. Terwijl je dat met zwart-wit foto's niet vaak hebt. 't Gaat niet alleen om het plaatsen van foto's. 't Gaat ook om wat je erbij voelt. Snappie?
Vaak heeft een sprekende foto veel meer waarde dan 10 onder elkaar.


Oke, dan post ik geen pics meer.
Als je Hitler op kleuren film ziet, dan is het veel echter. Dan praten een aantal topnazi's met elkaar, terwijl hitler op de achtergrond een dutje doet.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141170
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:31 schreef Jeukaanmenaat het volgende:


Pearl Harbor WAS WOII voor de Amerikanen! Door de aanval op Pearl Harbor verklaarde Japan de oorlog aan Amerika. En Duitsland dus ook.


Indeed, maar je hebt het in dit topic toch over Hilter en foto's in kleur van hem? De gevolgen van de oorlog in Europa. Dat lees ik in je openingspost Of vergis ik mij?

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-09-2003 15:34]

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13141186
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:33 schreef Natalie het volgende:

[..]

Indeed, maar je hebt het in dit topic toch over Hilter en foto's in kleur van hem? Of vergis ik mij?


Oh niet per definitie. Al is WOII voor mij eigenlijk het Europese toneel, dus automatisch Hitler/Duitsland, maar het Pacifische toneel hoorde er natuurlijk net zo goed bij. Al is dat voor ons Europeanen weer zowiezo een ver van mn bed show.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141194
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:33 schreef Natalie het volgende:
Indeed, maar je hebt het in dit topic toch over Hilter en foto's in kleur van hem? Of vergis ik mij?
WOII in kleur / bizarre feitjes.

De (hele) tweede wereldoorlog in kleur misschien?

  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:36:52 #43
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141216
Andere vraag/insteek,
ik ben ZO gewend aan de zwartwit beelden dat ze automatisch beklemmender op me overkomen,
bij de kleuren pics is het mooi stralend blauw en doet, voor mij althans, veel van het beklemmende af.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13141238
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:34 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Oh niet per definitie. Al is WOII voor mij eigenlijk het Europese toneel, dus automatisch Hitler/Duitsland, maar het Pacifische toneel hoorde er natuurlijk net zo goed bij. Al is dat voor ons Europeanen weer zowiezo een ver van mn bed show.


Vertel dat maar aan de Nederlanders in Indië...
pi_13141242
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:34 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Oh niet per definitie. Al is WOII voor mij eigenlijk het Europese toneel, dus automatisch Hitler/Duitsland, maar het Pacifische toneel hoorde er natuurlijk net zo goed bij. Al is dat voor ons Europeanen weer zowiezo een ver van mn bed show.


Ah. Op die manier Dan snap ik je uitgaanspunt wat beter.
Het blijft een goed topic! Ik had de indruk dat je het vooral over het Europese gedeelte wilde hebben.

Nu ik meer foto's zie, vraag ik me af waarom ze de jeugd dat ook niet laten zien. Zo'n kleurenfoto zegt zoveel meer dan een zwart-wit foto. Ze zien dat dat Hitler een 'echt' was. En in kleur, heel dichtbij. Niet alleen een zwart-wit persoon uit onze geschiedenis, maar een mens.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:38:44 #46
8372 Bastard
Persona non grata
pi_13141244
Prachtig om dat eens in kleur te zien.. inderdaad, het gaat veel meer leven alsof het net nog gebeurd zou zijn. Zwart/wit wekt toch een gevoel van heel vroeger ofzo..
WOII is een bizarre fasinatie voor mij.
The truth was in here.
pi_13141250
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:36 schreef yvonne het volgende:
Andere vraag/insteek,
ik ben ZO gewend aan de zwartwit beelden dat ze automatisch beklemmender op me overkomen,
bij de kleuren pics is het mooi stralend blauw en doet, voor mij althans, veel van het beklemmende af.
Juist omdat ik zo gewend ben aan die zwart-wit fotos, die het allemaal haast nep en zoziezo heel erg lang geleden laten lijken, wordt het pas echt bij die kleurenfotos.

Een zwart-wit foto is niet echt, dat is een foto. Kleur maakt het opeens duidelijk dat het toch echt echt gebeurd is en je kan je opeens een voorstelling ervan maken.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141280
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:31 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]


Pearl Harbor WAS WOII voor de Amerikanen! Door de aanval op Pearl Harbor verklaarde Japan de oorlog aan Amerika. En Duitsland dus ook.


Nog een interessante feit: Churchill wist dat een Japanse vloot op weg was naar Pearl Harbor, maar had dit expres niet doorverteld aan Amerika om ze zo actief in de oorlog te laten belanden.
pi_13141288
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:39 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Juist omdat ik zo gewend ben aan die zwart-wit fotos, die het allemaal haast nep en zoziezo heel erg lang geleden laten lijken, wordt het pas echt bij die kleurenfotos.

Een zwart-wit foto is niet echt, dat is een foto. Kleur maakt het opeens duidelijk dat het toch echt echt gebeurd is en je kan je opeens een voorstelling ervan maken.


Dat heb ik dus ook. Ik zie het ineens met andere ogen.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13141319
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:38 schreef Natalie het volgende:

[..]Nu ik meer foto's zie, vraag ik me af waarom ze de jeugd dat ook niet laten zien. Zo'n kleurenfoto zegt zoveel meer dan een zwart-wit foto. Ze zien dat dat Hitler een 'echt' was. En in kleur, heel dichtbij. Niet alleen een zwart-wit persoon uit onze geschiedenis, maar een mens.


Juist.

Kijk bv dit eens.


Zo is het maar een plaatje, een of ander vaag iets van vroeger. Je kan het niet goed in de huidige tijd plaatsen.

Nu zie je gewoon dat het maar een mens is. Een jongen nog maar die je zo om de hoek tegen zou kunnen komen.

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141348
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:39 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Juist omdat ik zo gewend ben aan die zwart-wit fotos, die het allemaal haast nep en zoziezo heel erg lang geleden laten lijken, wordt het pas echt bij die kleurenfotos.

Een zwart-wit foto is niet echt, dat is een foto. Kleur maakt het opeens duidelijk dat het toch echt echt gebeurd is en je kan je opeens een voorstelling ervan maken.


Ik ben ooit, in een grijs verleden, in een voormalig concentratie-kamp geweest (Dora). In een spoortunnnel werden hier door dwangarbeiders de V1 en V2's geassembleerd in het Harz-gebergte. Alhoewel er weinig meer te zien is, hangt er toch een heel creepy sfeer. Hetzelfde gevoel krijg ik idd een beetje van die kleurenfoto's, het wordt allemaal "echter".
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_13141350
Op zwart wit foto's vind ik hitler meer mytisch en nors. Die kleuren foto's met dat witte uniform dan is hij meer een zeg maar mens, meer met gevoel emotie etc.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141354
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:44 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

Twee druppels water Michael Schumacher..

(Serieus)

pi_13141379
Het 'ver-van-m'n-bed-idee' valt meteen weg.

Ik kan ook wel begrijpen dat het voor anderen juist minder echt overkomt. Zwart-wit is 'ouder'. Je neemt bijna automatische een andere houding aan al je 't ziet.

Toch spreken de kleur mij meer aan dan de zwart-wit foto's. De eerste doen meer met me.

"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13141396
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:46 schreef What het volgende:
Twee druppels water Michael Schumacher..

(Serieus)


Ik dacht dat ik het fout zag, maar jij denkt er net zo over . Zal wel door de kin komen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_13141408
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:48 schreef Natalie het volgende:
Het 'ver-van-m'n-bed-idee' valt meteen weg.

Ik kan ook wel begrijpen dat het voor anderen juist minder echt overkomt. Zwart-wit is 'ouder'. Je neemt bijna automatische een andere houding aan al je 't ziet.

Toch spreken de kleur mij meer aan dan de zwart-wit foto's. De eerste doen meer met me.


dat is ook een hele aparte foto. Die is namelijk van de handschar divisie, een moslim divisie van de SS.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:51:56 #57
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141429
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:39 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Juist omdat ik zo gewend ben aan die zwart-wit fotos, die het allemaal haast nep en zoziezo heel erg lang geleden laten lijken, wordt het pas echt bij die kleurenfotos.

Een zwart-wit foto is niet echt, dat is een foto. Kleur maakt het opeens duidelijk dat het toch echt echt gebeurd is en je kan je opeens een voorstelling ervan maken.


Interessant hoe ieder dit anders ervaart,
dem jeuk, je hebt eer een interessant topic!!
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:52:47 #58
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_13141442
Indrukwekkend. Nu begrijp je ook veel meer waarom sommige Nederlandse meisjes verliefd werden op Duitse Wehrmacht, of nog erger SS, soldaten.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:52:54 #59
8369 speknek
Another day another slay
pi_13141445
Kleur maakt het inderdaad wel echter, het is alleen een beetje jammer dat het allemaal van die vrolijke potsierlijke foto's zijn. Juist nu heb je foto's van massagraven e.d. nodig.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_13141454
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Ik ben ooit, in een grijs verleden, in een voormalig concentratie-kamp geweest (Dora). In een spoortunnnel werden hier door dwangarbeiders de V1 en V2's geassembleerd in het Harz-gebergte. Alhoewel er weinig meer te zien is, hangt er toch een heel creepy sfeer. Hetzelfde gevoel krijg ik idd een beetje van die kleurenfoto's, het wordt allemaal "echter".


Ik snap wat je bedoelt. Ik woon vlakbij Westerbork...
Het zal dezelfde sfeer zijn die we voelen als we op zo'n plek zijn.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 15:54:08 #61
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141464
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Ik ben ooit, in een grijs verleden, in een voormalig concentratie-kamp geweest (Dora).


Grappig!

Oost harz, ben er ook wezen kijken, net na de Wende, tegelijkertijd doorgereisd naar Kamp Buchenwald,
het was een regendag, dus alles kwam overeen met juist de zwartwit foto's.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13141473
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:53 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt. Ik woon vlakbij Westerbork...
Het zal dezelfde sfeer zijn die we voelen als we op zo'n plek zijn.


gek, ik ben daar ook geweest en ik vond er helemaal geen sfeer aan zitten. zo ervaart iedereen het toch weer anders.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141490
Ik weet nog dat ik me als klein kind wel eens afvroeg of de wereld vroeger ook in kleur was, omdat het allemaal zwart-wit foto's en films waren die je zag.

Ik heb idd ook het gevoel dat het meer tastbaar is nu ik het in kleur zie. Ik neem aan dat de meeste foto's later ingekleurd zijn?

  zaterdag 13 september 2003 @ 15:56:19 #64
8369 speknek
Another day another slay
pi_13141494
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:54 schreef yvonne het volgende:
Oost harz, ben er ook wezen kijken, net na de Wende, tegelijkertijd doorgereisd naar Kamp Buchenwald,
het was een regendag, dus alles kwam overeen met juist de zwartwit foto's.
hmm toen ik naar Auschwitz ging was het 35 graden. Heel surrealistisch omdat je dan denkt 'goh zo gek is het hier nog niet'.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_13141509
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:55 schreef HeyFreak het volgende:
Ik weet nog dat ik me als klein kind wel eens afvroeg of de wereld vroeger ook in kleur was, omdat het allemaal zwart-wit foto's en films waren die je zag.

Ik heb idd ook het gevoel dat het meer tastbaar is nu ik het in kleur zie. Ik neem aan dat de meeste foto's later ingekleurd zijn?


nee, niet allemaal. kleurenfoto's en film bestonden al, maar was heel erg duur.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141515
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:55 schreef HeyFreak het volgende:

Ik heb idd ook het gevoel dat het meer tastbaar is nu ik het in kleur zie. Ik neem aan dat de meeste foto's later ingekleurd zijn?


Nee, zijn echte fotos. Men had gewoon kleurenfotos/films toen, maar het was te duur.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141526
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:55 schreef pro_jeex het volgende:

gek, ik ben daar ook geweest en ik vond er helemaal geen sfeer aan zitten. zo ervaart iedereen het toch weer anders.


Zeker weten! Dat geldt zowel voor de foto's als het bezoeken van een voormalig kamp. Ik denk dat het er ook wel aan ligt met welke instelling je erheen gaat. Of hoe je je voelt. Of (inderdaad) hoe het weer is. Met een vrolijk zonnetje ziet het er waarschijnlijk helemaal niet zo naargeestig uit.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_13141527
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:53 schreef Natalie het volgende:
Ik snap wat je bedoelt. Ik woon vlakbij Westerbork...
Het zal dezelfde sfeer zijn die we voelen als we op zo'n plek zijn.
Ik was denk ik een jaar of 15, 16, maar toch heeft het een blijvende indruk op me gemaakt. De tunnels waren natuurlijk afgesloten voor het publiek. Het enige wat er over was waren een soort transport-oplegger voor de V2 en een museumpje op een heuvel. In dat museum stonden nog de ovens. Toen bleek dus dat de helft van die heuvel uit as van uit die ovens bestond. Echt heeel indrukwekkend.
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:54 schreef yvonne het volgende:
Oost harz, ben er ook wezen kijken, net na de Wende, tegelijkertijd doorgereisd naar Kamp Buchenwald,
het was een regendag, dus alles kwam overeen met juist de zwartwit foto's.
Toen wij er waren was het idd ook een regenachtige dag, dat droeg alleen maar bij aan de drukkende stilte. In mijn herinnering werd het ook steeds stiller in de auto naarmate we dichter bij kwamen (ik was met mijn ouders en mijn broertje).
FOK! verstandig, lees een P.I.
  zaterdag 13 september 2003 @ 15:58:46 #69
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_13141528
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:52 schreef speknek het volgende:
Kleur maakt het inderdaad wel echter, het is alleen een beetje jammer dat het allemaal van die vrolijke potsierlijke foto's zijn. Juist nu heb je foto's van massagraven e.d. nodig.
Ergens is dat ook weer niet jammer.
Nu kun je voelen hoe zo'n meeloper in de WOII zich gevoeld heeft bij zulke enge partijdagen en zo. Zo'n zwart-wit foto van marcherende soldaten zegt enkel dat het marcherende soldaten zijn, zie je met kleur de rode baniers en alle lichtval dan ziet het er pas echt theatraal uit. Zo'n indruk maakte het ook op de mensen van toen.

Die massagraven, dat weten we nu wel. Waarom sommige mensen zulke dingen hebben gedaan, waarom ze alles geloven wat één man zegt, dat is interessanter.

pi_13141538
ik meen dat ik een keer op Discovery een paar filmpjes had gezien. Sommige waren al in kleur en andere leken mij ingekleurd te zijn. Het was een beetje die Laurel & Hardy kleur-kwaliteit.
  Admin zaterdag 13 september 2003 @ 16:02:00 #71
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_13141586
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:58 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zeker weten! Dat geldt zowel voor de foto's als het bezoeken van een voormalig kamp. Ik denk dat het er ook wel aan ligt met welke instelling je erheen gaat. Of hoe je je voelt. Of (inderdaad) hoe het weer is. Met een vrolijk zonnetje ziet het er waarschijnlijk helemaal niet zo naargeestig uit.


Getverderrie, ik moet zo weg, en ik kan hierover nog wel uuuuuren praten!

Ik heb nl veel raakvlakken met ervaren van dingen op WWI gebied, en daar ga ik nou eens een stokpaardjes topic over openen!
Morgen dus, ik moet nu in een bos gaan hompelen
Nou ja, wel met MUUS

Oftewel, terugvindt post, ga ik morgen lekker verder lezen!.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_13141595
-foutje-
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13141627
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:02 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Nee, Handschar had een sikkelmaan als logo, en dit is zowiezo geen SS-uniform.


de handschar had een fes op, zoals je op de foto ook ziet, verder is de kromzwaard het teken van de handschar, dit is wel de handschar
http://www.islandfarm.fsnet.co.uk/SS-Gruppenf%FChrer%20und%20Generalleutnant%20der%20Polizei%20Dr.%20jur.%20Hermann%20Behrends.htm

ze hebben een totenkopf op hun fes staan.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 13-09-2003 16:06]

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13141656
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:04 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

de handschar had een fes op, zoals je op de foto ook ziet, verder is de kromzwaard het teken van de handschar, dit is wel de handschar
http://www.islandfarm.fsnet.co.uk/SS-Gruppenf%FChrer%20und%20Generalleutnant%20der%20Polizei%20Dr.%20jur.%20Hermann%20Behrends.htm


Je hebt gelijk, je bedoelde die zwart-wit foto en dat is idd Handschar. Ik dacht dat je op die kleurenfoto van die Wehrmachtsoldaat doelde. Mijn fout.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  zaterdag 13 september 2003 @ 16:06:00 #75
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_13141657
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:54 schreef yvonne het volgende:

[..]

Grappig!

Oost harz, ben er ook wezen kijken, net na de Wende, tegelijkertijd doorgereisd naar Kamp Buchenwald,
het was een regendag, dus alles kwam overeen met juist de zwartwit foto's.


Ik ben in Theresiënstadt geweest, dat is dat concentratiekamp dichtbij Praag. Het was een excursie van school. Op m'n verjaardag nog wel. Vooral de plek waar de joden en de andere gevangenen werden geexecuteerd waren aangrijpend. Wat me ook bij bleef was, waren de nep-badkamers in Theresiënstadt. Dat waren gewoon hele nette wasbakken die niet aangesloten waren op de waterleiding. Dat deed de kampleiding omdat ze dan het Rode Kruis konden laten zien dat ze de gevangenen goed verzorgden. Zo kregen ze medische hulp van het Rode Kruis, terwijl ze hun gevangenen eigenlijk erg slecht verzorgden. Er bestaan ook promotiefilmpjes van geloof ik.
pi_13141798
Op Kazaa had ik eens een kleuren filmpje over WWII gevonden (in mijn WWII-zoekperiode) maar die heb ik helaas niet meer. Ging over de laatste dagen van Hitler. Pas was toch ook een kleurenfilmpje gevonden van de broer van Charly Chaplin? Die had bij de opname van 'The Great Dictator" gefilmd. Als je dan Charly in kleur ziet is hij opeens heel anders (en idd ook dichterbij) dan in zwart-wit. En dat geldt ook voor deze WWII-beelden.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  zaterdag 13 september 2003 @ 16:16:50 #77
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_13141835
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:14 schreef sizzler het volgende:
Op Kazaa had ik eens een kleuren filmpje over WWII gevonden (in mijn WWII-zoekperiode) maar die heb ik helaas niet meer. Ging over de laatste dagen van Hitler. Pas was toch ook een kleurenfilmpje gevonden van de broer van Charly Chaplin? Die had bij de opname van 'The Great Dictator" gefilmd. Als je dan Charly in kleur ziet is hij opeens heel anders (en idd ook dichterbij) dan in zwart-wit. En dat geldt ook voor deze WWII-beelden.
Die Amerikaans propagandafilmpjes op Kazaa van Walt Disney zijn ook bijzonder. Soms zelfs met een humoristische inslag, met Donald er bij, heel apart.

edit:: De Warner Brothers maakten ook zulk soort filmpjes. Met Daffy Duck als commando. Ik geloof dat er ooit zo'n AVRO-Close-up-achtige docu over was geweest.

[Dit bericht is gewijzigd door Dodec op 13-09-2003 16:20]

pi_13141841
Ben ooit in zowel Oost- als West-Berlijn geweest, ten tijde van 'de muur'.
Behalve het uitzicht op de deels begraven bunker van Hitler was ook de gevangenis van Plötzensee erg indrukwekkend. Kippe(n)vel.

http://www.gedenkstaette-ploetzensee.de/

pi_13143711
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, nee, enkel de foto's bekeken.

Is de documentaire "Das Dritte Reich - Im Farbe" al genoemd?

Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
  zaterdag 13 september 2003 @ 19:26:57 #80
62394 Parallel_Lives
Wat kijk jij nou weer?
pi_13145720
Signature :D
pi_13146243
Het heeft wel iets heroïsch, haast religieus als je zoiets ziet.
Echt mooi, ondanks waar het voor staat, zie het er mooi uit.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  † In Memoriam † zaterdag 13 september 2003 @ 20:00:23 #82
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13146484
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 19:49 schreef pro_jeex het volgende:
Het heeft wel iets heroïsch, haast religieus als je zoiets ziet.
Echt mooi, ondanks waar het voor staat, zie het er mooi uit.
Ja het was dan ook op heel krachtige principes gebasseerd.

En het kwam tegemoet aan de behoeften van heel veel mensen.

  zondag 14 september 2003 @ 11:51:43 #83
27211 super_honda
nu met een suzuki GS500E
pi_13155932
Door die kleurenfoto's lijkt het idd veel echter. Ik sta er niet vaak stil bij hoe het toen geweest moet zijn. Als ik er nu over na denk moet het een echte hel geweest zijn voor alle soldaten/burgers, en ik ben blij dat ik het nooit heb meegemaakt en hopelijk nooit hoef mee te maken.

Afgelopen vakantie ben ik voor het eerst op een militair kerkhof geweest, en ik kreeg daar zo'n apart gevoel bij. Al de rijen met graven van mensen die hun leven gegeven hebben voor ons.....

Forum voor beginnende motorrijders: www.25kw.net
FOK!Fotoboek
pi_13156020
Je kunt je idd voorstellen waarom het zo appealing was voor zoveel mensen.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_13156169
quote:
Op zondag 14 september 2003 11:57 schreef Meneer_Aart het volgende:
Je kunt je idd voorstellen waarom het zo appealing was voor zoveel mensen.
idd
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13156179
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:05 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

idd


Wat het nog niet goedpraat natuurlijk.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_13156254
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 19:26 schreef Parallel_Lives het volgende:
[afbeelding]
Mmmh wel een beetje een dubieuze herkomst deze foto.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_13156298
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:11 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Mmmh wel een beetje een dubieuze herkomst deze foto.


Lees de posts van [betreffende user] eens.
pi_13156360
Zelfs WO1 had al paar kleurenfoto's, zoals deze Oostenrijks-Hongaarse krijgsgevangenen uit 1915:

Maar kleurenfoto's foto's uit die tijd van de Tsaar's fotograaf Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii op http://www.loc.gov/exhibits/empire/.

  zondag 14 september 2003 @ 12:19:49 #90
35614 nikanoru
[TK]Merry Fucking Christmas!
pi_13156411
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:17 schreef CeeJee het volgende:
Zelfs WO1 had al paar kleurenfoto's, zoals deze Oostenrijks-Hongaarse krijgsgevangenen uit 1915:
[afbeelding]

Maar kleurenfoto's foto's uit die tijd van de Tsaar's fotograaf Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii op http://www.loc.gov/exhibits/empire/.


Ik zou haast zweren dat het een pasgeschoten foto is. Wat een enorme hoge kwaliteit man.
Dear Lord,please make it stop.Ik vind je lief. f0toboekThis is evolution,the monkey,the man,then the gun.
pi_13156444
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:17 schreef CeeJee het volgende:
Zelfs WO1 had al paar kleurenfoto's, zoals deze Oostenrijks-Hongaarse krijgsgevangenen uit 1915:
[afbeelding]

Maar kleurenfoto's foto's uit die tijd van de Tsaar's fotograaf Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii op http://www.loc.gov/exhibits/empire/.


Dat zijn hele mooie foto's. Nooit geweten dat er kleurenfoto's waren uit die tijd. Voor mijn gevoel begon het 'kleurentijdperk' pas rond WO2.
pi_13156497
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:19 schreef nikanoru het volgende:

[..]

Ik zou haast zweren dat het een pasgeschoten foto is. Wat een enorme hoge kwaliteit man.


Ik heb verder gekeken op die site, maar de foto's zijn digitaal gerendered van de originele negatieven. Dus het waren niet van origine kleurenfoto's maar zijn onlangs digitaal 'ingekleurd'. Dit mogen ze van mij bij veel meer foto's doen.
pi_13158301
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 13:58 schreef yvonne het volgende:
[afbeelding]

DVD hoes, volgens mij is er weinig kleur materiaal voor handen.

Denk aan schaarste en houdbaarheid, procede werd ook pas later beter.


wat een troep, slecht ingekleurd, leni had donker haar en hitler droeg nooit maar dan ook nooit een blauw sa pak.
pi_13158385
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:44 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Juist.

Kijk bv dit eens.

[afbeelding]
Zo is het maar een plaatje, een of ander vaag iets van vroeger. Je kan het niet goed in de huidige tijd plaatsen.

[afbeelding]

Nu zie je gewoon dat het maar een mens is. Een jongen nog maar die je zo om de hoek tegen zou kunnen komen.


beide mooie foto;s de tweede foto staat overigens in verzamelaars kringen bekend als de schumacher foto!
pi_13158411
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:04 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

de handschar had een fes op, zoals je op de foto ook ziet, verder is de kromzwaard het teken van de handschar, dit is wel de handschar
http://www.islandfarm.fsnet.co.uk/SS-Gruppenf%FChrer%20und%20Generalleutnant%20der%20Polizei%20Dr.%20jur.%20Hermann%20Behrends.htm

ze hebben een totenkopf op hun fes staan.


ik kan bevestige dat deze jongens onder de handschar vielen!
pi_13158421
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 16:05 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, je bedoelde die zwart-wit foto en dat is idd Handschar. Ik dacht dat je op die kleurenfoto van die Wehrmachtsoldaat doelde. Mijn fout.


de kleuren foto is van de gebirdsjager, de berg troepen zeg maar!
  zondag 14 september 2003 @ 20:51:48 #97
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_13166735
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:46 schreef What het volgende:

[..]

Twee druppels water Michael Schumacher..

(Serieus)


Ik dacht precies hetzelfde... zijn pa?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 14 september 2003 @ 21:11:45 #98
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_13167218

Oordeelt u zelf.

Over het onderwerp, ik heb ooit met geschiedenis op de middelbare school een reeks kleurenbeelden gezien, een documentaire van drie kwartier. Het ging toen ook ineens voor mij leven en het maakte allemaal veel meer indruk....

"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_13173747
Ik ben deze foto al eerdere tegengekomen en ik dacht precies hetzelfde. Gaat het hier niet om getruct materiaal, deze foto is ook veel helderder dan kleurenfoto's uit die tijd. Deze man lijkt niet op Schumacher, hij is het!
pi_13174227
quote:
Nog een interessante feit: Churchill wist dat een Japanse vloot op weg was naar Pearl Harbor, maar had dit expres niet doorverteld aan Amerika om ze zo actief in de oorlog te laten belanden.
Dit is (naar mijn bescheiden mening) complete onzin! Maar aangezien het volgens jou een FEIT is, dan zal het voor jou wel niet zo moeilijk zijn om me hiervan een bron te geven en mij van dit FEIT te overtuigen.
Als (ALS!) dit al waar mocht zijn, leek het mij verstandiger van Churchill om de Amerikanen te verwittigen dat ze werden aangevallen. Deze aanvalspoging zou voor de Amerikanen ook al voldoende geweest zijn om in WOII te stappen. En dan zouden de Amerikanen bij een tegenaanval mssch al een aantal Japanse schepen kunnen kelderen zonder dat ze eerst een groot deel van hun Pacifische Vloot moeten laten vernietigen en dus de eerstvolgende jaren dit verlies proberen goed te maken en de Japanse suprematie te doorbreken.

maar ja, wie ben ik natuurlijk

And then you realize that the light at the end of the tunnel is just a freight train comin' your way...
pi_13187426
quote:
Op maandag 15 september 2003 03:44 schreef Logischer het volgende:
Ik ben deze foto al eerdere tegengekomen en ik dacht precies hetzelfde. Gaat het hier niet om getruct materiaal, deze foto is ook veel helderder dan kleurenfoto's uit die tijd. Deze man lijkt niet op Schumacher, hij is het!
deze foto is zeer zeker origineel, hij was al bekend in verzamelaars kringen voor schumacher bekend werd
  maandag 15 september 2003 @ 18:47:26 #102
56971 Beluga
[FOK!]Beluga
pi_13187606
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:32 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Pearl Harbour heeft heeft weinig met WOII, Hitler en de gevolgen te maken. Behalve dat allebei een oorlog betrof. Toch plaatjes laten staan in de vorm van links.
weinig met elkaar te maken? Mag ik je eraan herinneren dat wij nu geen Russisch of Duits spreken omdat de jappen pearl harbour aanvielen en zo de US in de WOII storten. En die hebben de welbekende druppel geleverd die de weegschaal deed kantelen hier in Europa...

Dus ik zou wel degelijk willen zeggen dat het wat uitmaakte...

...
pi_13187737
quote:
Op maandag 15 september 2003 08:43 schreef -Soene- het volgende:

[..]

Dit is (naar mijn bescheiden mening) complete onzin! Maar aangezien het volgens jou een FEIT is, dan zal het voor jou wel niet zo moeilijk zijn om me hiervan een bron te geven en mij van dit FEIT te overtuigen.
Als (ALS!) dit al waar mocht zijn, leek het mij verstandiger van Churchill om de Amerikanen te verwittigen dat ze werden aangevallen. Deze aanvalspoging zou voor de Amerikanen ook al voldoende geweest zijn om in WOII te stappen. En dan zouden de Amerikanen bij een tegenaanval mssch al een aantal Japanse schepen kunnen kelderen zonder dat ze eerst een groot deel van hun Pacifische Vloot moeten laten vernietigen en dus de eerstvolgende jaren dit verlies proberen goed te maken en de Japanse suprematie te doorbreken.

maar ja, wie ben ik natuurlijk


Ik geloof dat juist een aantal hoge Amerikanen (verder durf ik niet te gaan) op de hoogte waren.....en Pearl Harbour inderdaad als lokaas voor de Japanners werd 'gebruikt'.

http://www.geocities.com/Pentagon/6315/pearl.html

Site is (nu) slecht bereikbaar, maar ik ga 'm gauw even bekijken.

pi_13189066
quote:
Op maandag 15 september 2003 18:47 schreef Beluga het volgende:

[..]

weinig met elkaar te maken? Mag ik je eraan herinneren dat wij nu geen Russisch of Duits spreken omdat de jappen pearl harbour aanvielen en zo de US in de WOII storten. En die hebben de welbekende druppel geleverd die de weegschaal deed kantelen hier in Europa...

Dus ik zou wel degelijk willen zeggen dat het wat uitmaakte...


Ik heb het niet geschreven hoor, was gewijzigd door een mod
quote:
Op maandag 15 september 2003 08:43 schreef -Soene- het volgende:

[..]

Dit is (naar mijn bescheiden mening) complete onzin! Maar aangezien het volgens jou een FEIT is, dan zal het voor jou wel niet zo moeilijk zijn om me hiervan een bron te geven en mij van dit FEIT te overtuigen.
Als (ALS!) dit al waar mocht zijn, leek het mij verstandiger van Churchill om de Amerikanen te verwittigen dat ze werden aangevallen. Deze aanvalspoging zou voor de Amerikanen ook al voldoende geweest zijn om in WOII te stappen. En dan zouden de Amerikanen bij een tegenaanval mssch al een aantal Japanse schepen kunnen kelderen zonder dat ze eerst een groot deel van hun Pacifische Vloot moeten laten vernietigen en dus de eerstvolgende jaren dit verlies proberen goed te maken en de Japanse suprematie te doorbreken.

maar ja, wie ben ik natuurlijk


Ik heb het nagezocht en op de meeste sites wordt er gesproken dat Churchill waarschijnlijk van de aanval afwist. Het is inderdaad geen feit (dus dat rectificeer ik ), maar wel een groot onderwerp van gesprek.
  dinsdag 16 september 2003 @ 10:52:12 #105
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_13202359
quote:
Op maandag 15 september 2003 03:44 schreef Logischer het volgende:
Ik ben deze foto al eerdere tegengekomen en ik dacht precies hetzelfde. Gaat het hier niet om getruct materiaal, deze foto is ook veel helderder dan kleurenfoto's uit die tijd. Deze man lijkt niet op Schumacher, hij is het!
als je die soldaat zonder pet en vanuit een andere hoek zou zien, lijkt ie ws helemaal niet.

Overigens, indrukwekkend, die kleurenfoto's van WOII. Zolang ze niet ingekleurd zijn dan, dat ziet er weer niet uit.

pi_13279416
Ik zat naar aanleiding van dit topic een boek van mijn vader door te bladeren (over WWII) en er bleken best wat kleuren foto's in te zitten..
Zal ik die inscannen en uploaden(of is dat tegen de regels)?
Bertje en Henk
  zaterdag 20 september 2003 @ 02:15:29 #107
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_13306591
quote:
Op maandag 15 september 2003 08:43 schreef -Soene- het volgende:

[..]

Dit is (naar mijn bescheiden mening) complete onzin! Maar aangezien het volgens jou een FEIT is, dan zal het voor jou wel niet zo moeilijk zijn om me hiervan een bron te geven en mij van dit FEIT te overtuigen.
Als (ALS!) dit al waar mocht zijn, leek het mij verstandiger van Churchill om de Amerikanen te verwittigen dat ze werden aangevallen. Deze aanvalspoging zou voor de Amerikanen ook al voldoende geweest zijn om in WOII te stappen. En dan zouden de Amerikanen bij een tegenaanval mssch al een aantal Japanse schepen kunnen kelderen zonder dat ze eerst een groot deel van hun Pacifische Vloot moeten laten vernietigen en dus de eerstvolgende jaren dit verlies proberen goed te maken en de Japanse suprematie te doorbreken.

maar ja, wie ben ik natuurlijk


IIRC heeft Churchill zelfs een Nederlandse onderzeeër die de Japanse vloot op het spoor was laten zinken, om te voorkomen dat die de Amerikanen zou waarschuwen. Maar ik zou moeten Googlen om daar wat over terug te vinden.

Edit: ff gegoogled, et violà!
http://f16.parsimony.net/forum26284/messages/171.htm

[Dit bericht is gewijzigd door RonaldV op 20-09-2003 02:26]

- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_14135061
Dit is hopelijk nog niet te oud om weer te worden bijgebracht:



Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zondag 26 oktober 2003 @ 00:40:39 #109
61056 peavey
Follow that car!
pi_14138040
ffu een paar dingen

de aanval op Pearl harbour is door een spion in duitsland doorgegeven aan het witte huis, maar die kon eerst pearl harbour niet bereiken door dat er geen ontvangst was. Later, dat was een paar minuten voor de aanval toen ze dus wel breiekt werden, rende een verbindelaar naar de staf toe om het te vertellen, maar hij was te laat.

M'n opa heeft de militaire Willemsorde gekregen voor zijn prestaties in Nederlands-Indië. Hij was uit een krijgsgevangen kamp ontsnapt met 3 anderen. Na 3 weken waren ze de jungle uit, en kwamen in een dorpje.
de Jappen kwamen erachter dat daar bewapende Nederlanders waren, maar wisten niet hoeveel. M'n opa met z'n 2 maten zaten daar in 1 groot gebouw verspreid, en toen de Jappen het gebouw omsingelde, openden ze het vuur. De Jappen durfden toen het gebouw niet te bestormen omdat ze dachten dat er een stuk of 50 mensen daar waren, en de jappen waren met ongveer compagnie. Ze hadden na bijna een halve dag heel de compagnie verslagen en bevrijdden daarna een stoet van 57 Engelse krijgsgevangenen die bewaakt werden door 12 Jappen.
Verder werden ze later nog ingedeeld bij een Engelse special force.

we meet again...
pi_14141295
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 00:40 schreef peavey het volgende:
ffu een paar dingen
Heldhaftige opa.
  † In Memoriam † zondag 26 oktober 2003 @ 08:47:40 #111
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_14141519
Niet iedereen krijgt Willemsorde's. Mijn opa is verbitterd gestorven.

Hij werd halverwege de oorlog door de duitsers te werk gesteld (dwangarbeid) in Duitsland wat absoluut zijn dood zou hebben betekend, maar omdat hij vrachtwagen kon rijden (zijn vader had een autohandel, een van de eerste van Nederland) moest hij vrachtwagens rijden naar het oostfront.
Halverwege is hij in Polen ontsnapt en is te voet (via via) in Frankrijk beland, en daar in het verzet gegaan.

Na een tijdje is hij weer naar Nederland gekomen en is daar ondergedoken/verzetswerk gedaan.
Hij kon zo stiekem mijn oma bezoeken en zij raakte zwanger. De Duitsers kregen er lucht van dat dit door iemand uit het verzet was (verraad) en hebben mijn oma meerdere keren bereigd om haar aan het praten te krijgen (pistool op haar zwangere buik etc.)
Ze kwamen altijd onverwacht en een keer hadden ze hem bijna betrapt. Net op tijd kon hij wegkomen.
In '44 is hij tenslotte in het bevrijde zuiden terecht gekomen en heeft tot het einde van de oorlog voor de Amerikanen vrachtwagens gereden.

Na de oorlog heeft hij niks gehad, geen onderscheiding of wat geld om opnieuw te beginnen, niks, geen enkele erkenning. Hij mocht dan wel op sommige defilé's komen maar dat heeft hij altijd geweigerd. Niet in de laatste plaats vanwege "oorlogsheld Bernard", die dan behangen met medailles, het defile afnam.

Mijn opa en oma zijn de ellende die ze meegemaakt hebben nooit te boven gekomen.

  zaterdag 1 november 2003 @ 17:31:19 #112
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_14301143
Als ik de foto's zo bekijk dan denk ik gelijk aan de serie Band Of Brothers. Ik wist al dat deze serie dicht bij de werkelijkheid kwam maar nu ik deze foto's zie weet ik het zeker sommige foto's lijken echt precies uit de serie te komen.
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
  zaterdag 1 november 2003 @ 17:33:49 #113
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_14301222
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 08:47 schreef NorthernStar het volgende:
Niet iedereen krijgt Willemsorde's. Mijn opa is verbitterd gestorven.

Hij werd halverwege de oorlog door de duitsers te werk gesteld (dwangarbeid) in Duitsland wat absoluut zijn dood zou hebben betekend, maar omdat hij vrachtwagen kon rijden (zijn vader had een autohandel, een van de eerste van Nederland) moest hij vrachtwagens rijden naar het oostfront.
Halverwege is hij in Polen ontsnapt en is te voet (via via) in Frankrijk beland, en daar in het verzet gegaan.

Na een tijdje is hij weer naar Nederland gekomen en is daar ondergedoken/verzetswerk gedaan.
Hij kon zo stiekem mijn oma bezoeken en zij raakte zwanger. De Duitsers kregen er lucht van dat dit door iemand uit het verzet was (verraad) en hebben mijn oma meerdere keren bereigd om haar aan het praten te krijgen (pistool op haar zwangere buik etc.)
Ze kwamen altijd onverwacht en een keer hadden ze hem bijna betrapt. Net op tijd kon hij wegkomen.
In '44 is hij tenslotte in het bevrijde zuiden terecht gekomen en heeft tot het einde van de oorlog voor de Amerikanen vrachtwagens gereden.

Na de oorlog heeft hij niks gehad, geen onderscheiding of wat geld om opnieuw te beginnen, niks, geen enkele erkenning. Hij mocht dan wel op sommige defilé's komen maar dat heeft hij altijd geweigerd. Niet in de laatste plaats vanwege "oorlogsheld Bernard", die dan behangen met medailles, het defile afnam.

Mijn opa en oma zijn de ellende die ze meegemaakt hebben nooit te boven gekomen.


Pfff hier word ik even stil van......
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
pi_14301793
Der Fall Barbarossa

Der Angriff auf die Sowjetunion, der sich zum 60. Mal jährt, war der Anfang vom Ende Hitlers. Zwischen Berlin und Moskau starben mehr Menschen als an allen anderen Fronten im Zweiten Weltkrieg zusammen. Dieser grausamste aller Kriege zog auch die Familien Putin und Schröder in Mitleidenschaft.


Documantaire over Operatie Barbarossa. De grootste veldslag ooit toen meer dan 3.000.000 Duitse troepen de Sovjet-Unie binnenvielen.

http://www.spiegel.de/spiegel/0,1518,142075,00.html

In deze documentaire worden de families Poetin en Schroder, nu de leiders van Rusland en Duitsland, gevolgd als ze beiden betrokken raken tussen deze smerigste veldslag ooit. Die zou ik graag willen zien.

[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
  vrijdag 7 november 2003 @ 20:16:14 #115
35546 Wiking
Fuhrer befehl und wir folgen!
pi_14468975
Heb een keer op een rommelmarkt een boek gekocht van een amerikaanse legerfotograaf, die vanaf de landing in Normandie (paar dagen na d-day) tot de capitulatie kleuren foto's en films gemaakt heeft. (gevonden na het overlijden van de fotograaf, in een oud blik op zolder)

Je krijgt hierdoor een heel mooi levendig beeld van de oorlog (niet allemaal van die duffe z/w foto's, alhoewel deze ook mooi kunnen zijn!). De foto's laten oa de volgende momenten zien: landing in Normandie, gevaar voor sluipschutters in parijs, handgranaten in de kerstboom gedurende het ardennen offensief, berlijn na de capitulatie, Duitse lijken langs de berm, enz...

Weet de titel zo even niet meer, maar als iemand het wil weten, kan ik het thuis wel even nakijken... heb geen scanner, dus kan ook geen plaatjes inscannen

[Dit bericht is gewijzigd door Wiking op 07-11-2003 20:17]

Stem op de kraaienpartij!
pi_14521761
Ik wil de titel van dat boek wel erg graag weten! Ga ik er daarna direct naar opzoek ... wil dat boek wel hebben namelijk.
  Moderator maandag 10 november 2003 @ 19:29:42 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14533298
quote:
Op zondag 26 oktober 2003 08:47 schreef NorthernStar het volgende:
Niet iedereen krijgt Willemsorde's. Mijn opa is verbitterd gestorven.

Hij werd halverwege de oorlog door de duitsers te werk gesteld (dwangarbeid) in Duitsland wat absoluut zijn dood zou hebben betekend, maar omdat hij vrachtwagen kon rijden (zijn vader had een autohandel, een van de eerste van Nederland) moest hij vrachtwagens rijden naar het oostfront.
Halverwege is hij in Polen ontsnapt en is te voet (via via) in Frankrijk beland, en daar in het verzet gegaan.

Na een tijdje is hij weer naar Nederland gekomen en is daar ondergedoken/verzetswerk gedaan.
Hij kon zo stiekem mijn oma bezoeken en zij raakte zwanger. De Duitsers kregen er lucht van dat dit door iemand uit het verzet was (verraad) en hebben mijn oma meerdere keren bereigd om haar aan het praten te krijgen (pistool op haar zwangere buik etc.)
Ze kwamen altijd onverwacht en een keer hadden ze hem bijna betrapt. Net op tijd kon hij wegkomen.
In '44 is hij tenslotte in het bevrijde zuiden terecht gekomen en heeft tot het einde van de oorlog voor de Amerikanen vrachtwagens gereden.

Na de oorlog heeft hij niks gehad, geen onderscheiding of wat geld om opnieuw te beginnen, niks, geen enkele erkenning. Hij mocht dan wel op sommige defilé's komen maar dat heeft hij altijd geweigerd. Niet in de laatste plaats vanwege "oorlogsheld Bernard", die dan behangen met medailles, het defile afnam.

Mijn opa en oma zijn de ellende die ze meegemaakt hebben nooit te boven gekomen.


mjah no offense hoor maar de militaire willemsorde staat voor moed, beleid en trouw. Simpelweg je verstopt houden voor de Nazi's en ontsnappen uit een gevangenkamp is dan niet genoeg.

Zelfs deelname aan het verzet is mijns inziens niet genoeg (dat is je taak als soldaat) op de Grebbelinie is een landmacht majoor met zwaard(je) en pistool in de vuisten en een geweergroep achter zich een compagnie SS'ers aangevallen, dit heeft hij met zijn leven moeten bekopen. zelfs hij verdient m.i. geen willemsorde omdat hij het nooit had kunnen winnen (geen beleid dus) en die heeft hij dan ook niet gekregen.

En prins Bernhard heeft voor zover ik weet nooit een militaire willemsorde gekregen (kan ook niet want volgens mij krijgen vliegers dit niet) al die lintjes en dingetjes zijn erfgoed, zou je opa ook hebben gehad als hij lid van huize oranje was.

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 12 november 2003 @ 11:38:15 #118
35546 Wiking
Fuhrer befehl und wir folgen!
pi_14574176
quote:
Op maandag 10 november 2003 12:51 schreef arjens het volgende:
Ik wil de titel van dat boek wel erg graag weten! Ga ik er daarna direct naar opzoek ... wil dat boek wel hebben namelijk.
De bevrijding van Europa in 200 unieke kleurenfoto's
ISBN 90 274 9027 9
Uitgeverij: Spectrum

Meteen m'n boekenkast even doorgekeken, kwam ik nog een paar 'ontoppic' boeken tegen.

De Tweede wereldoorlog in kleur
ISBN 9022839737
Verzameling duitste propaganda foto's uit het maandblad Signaal uit de oorlog. (aantal ben ik er al in dit topic tegen gekomen)

Ben zelf erg fan van het boek:
Nederland 1940-1945 een gekleurde werkelijkheid (Unieke documentaire met 200 pas ontdekte kleurenfoto's van Alphons Hustinx)
Verzameling kleuren foto's uit nederland gedurende de oorlog. Meestal geen militaire actie, maar meer de gevolgen van de bezetting en het dagelijks leven... zoals: fietsen met houten banden, duitse soldaat die een foto'tje maakt op de dam, verwoeste huizen enz...

Stem op de kraaienpartij!
  woensdag 12 november 2003 @ 13:10:58 #119
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14576549
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  FOK!fotograaf woensdag 12 november 2003 @ 17:20:05 #120
25504 Ronhui
Ja...Dus...?
pi_14583941
Op zich doen verhalen mij nog meer dan kleuren- en/of zwart/wit Foto's. Ik heb bijvoorbeeld een boek gelezen over de Grebbenlinie en 2 boeken over de slag bij Rotterdam. Deze boeken hebben mij vervuld met een gevoel van trots. Slecht bewapende en slecht getrainde soldaten die een goed getrainde en uitgeruste macht op weten te houden, zonder effectieve lucht en artelleriesteun.

Voor mij zijn deze soldaten en verzetslieden allemaal helden!

  woensdag 12 november 2003 @ 17:40:46 #121
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_14584445
quote:
Op woensdag 12 november 2003 17:20 schreef Ronhui het volgende:
Op zich doen verhalen mij nog meer dan kleuren- en/of zwart/wit Foto's. Ik heb bijvoorbeeld een boek gelezen over de Grebbenlinie en 2 boeken over de slag bij Rotterdam. Deze boeken hebben mij vervuld met een gevoel van trots. Slecht bewapende en slecht getrainde soldaten die een goed getrainde en uitgeruste macht op weten te houden, zonder effectieve lucht en artelleriesteun.

Voor mij zijn deze soldaten en verzetslieden allemaal helden!


sja je kan je afvagen hoe lang ze het hadden uitgehouden als de regering niet gebogen was voor het rotterdamse bombardement, en gewoon doorgevochten hadden.
Denk persoonlijk niet echt lang, dan waren de kogels opgeweest.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_14584587
Indrukwekkende foto's, interessant om het eens zo te zien.
pi_14586882
quote:
Op woensdag 12 november 2003 17:20 schreef Ronhui het volgende:
Op zich doen verhalen mij nog meer dan kleuren- en/of zwart/wit Foto's. Ik heb bijvoorbeeld een boek gelezen over de Grebbenlinie en 2 boeken over de slag bij Rotterdam. Deze boeken hebben mij vervuld met een gevoel van trots. Slecht bewapende en slecht getrainde soldaten die een goed getrainde en uitgeruste macht op weten te houden, zonder effectieve lucht en artelleriesteun.

Voor mij zijn deze soldaten en verzetslieden allemaal helden!


Welke boeken waren dit, wil ze namelijk ook wel eens lezen.....
  Moderator donderdag 13 november 2003 @ 15:16:32 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14605942
vrijwel alles van een schrijver genaamd E.H. Brongers is wel leuk om te lezen die heeft vrijwel al de gevechten in kaart gebracht dmv verschillende boeken van Rotterdam tot Den Haag en van de Grebbelinie tot de Kornwederzandstelling (friese oever van de afsluitdijk).

verder gaat een boek genaamd 'jong gestorven helden' ook over de greb' maar ik weet niet zo goed meer wie dat geschreven heeft, ik heb het 10 jaar geleden ofzo gelezen voor school een keer geloof ik (tis ook best oud) maar toen was ik er best van onder de indruk

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  † In Memoriam † donderdag 13 november 2003 @ 19:09:47 #125
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_14612421
quote:
Op maandag 10 november 2003 19:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah no offense hoor maar de militaire willemsorde staat voor moed, beleid en trouw. Simpelweg je verstopt houden voor de Nazi's en ontsnappen uit een gevangenkamp is dan niet genoeg.


Ach man schei toch uit. Mijn opa is gewoon schandalig behandeld, wat kan mij schelen welke medaille waarvoor is. Ze hadden hem eenvoudig wel wat waardering kunnen geven, maar dat was er niet voor het voetvolk. En je opmerking als "simpelweg verstopt houden voor de duitsers" is beledigend en van een onnozel niveau dat zolangzamerhand kenmerkend voor je wordt.

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 13-11-2003 19:11]

  donderdag 13 november 2003 @ 21:14:34 #126
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14616057
quote:
Op donderdag 13 november 2003 19:09 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ach man schei toch uit. Mijn opa is gewoon schandalig behandeld, wat kan mij schelen welke medaille waarvoor is. Ze hadden hem eenvoudig wel wat waardering kunnen geven, maar dat was er niet voor het voetvolk. En je opmerking als "simpelweg verstopt houden voor de duitsers" is beledigend en van een onnozel niveau dat zolangzamerhand kenmerkend voor je wordt.


stel je ff niet zo aan zeg en wordt niet zo persoonlijk. Je opa zal in jouw ogen ongetwijfeld een held zijn geweest, maar er is nog steeds een groot verschil in je verstoppen en welbewust op een stelling af stormen, wetende dat de kans zeer groot is dat je aan flarden word geschoten door een machinegeweer of dat binnen nu en een paar seconden je darmen naast je kunnen liggen, of dat je direct gedwongen word iemand dood te schieten, of een bayonet in z`n hoofd moet steken. DAAR is moed voor nodig, dat is wat een echte held kenmerkt. Je zelf simpelweg ontrekken aan de arbeidseinzats is GEEN heldendaad. Dat noem ik burgerlijke ongehoorzaamheid. Ook dat is verzet, oke, maar niet te vergelijken. Je onttrok zich aan het gevaar, de willemsorde is bedoeld voor hen die het gevaar direct confronteren en opzoeken, wetende wat de risicos zijn

Je kunt de waarde van de willemsorde niet verder naar beneden halen dan als je de criteria zodanig naar beneden bij stelt dat iedereen die maar enzigzins zich verzette hem gelijk toegekend kreeg.

opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  † In Memoriam † donderdag 13 november 2003 @ 21:17:31 #127
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_14616128
quote:
Op donderdag 13 november 2003 21:14 schreef speedcore het volgende:

voor hen die het gevaar direct confronteren en opzoeken, wetende wat de risicos zijn



  donderdag 13 november 2003 @ 21:24:42 #128
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14616283
by the way, aansteller, MIJN opa liep in de 2e wereldoorlog regelmatig met een stengun rond en heeft een aantal duitse wehrmachtsoldaten afgeschoten en e.e.a. opgeblazen. Mij opa heeft ook nooit een medaille gekregen. Mijn opa liep niet te zeiken over een lintje,mijn opa vond het gewoon z`n plicht, leverde in 1945 z`n sten weer in en ging door met z`n leven.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
pi_14618930
Ik heb zoon idee van de 2e WO moet zwart-wit zijn. Dit is gewoon jah..... om alles in kleur te zien het is "anders".
  † In Memoriam † vrijdag 14 november 2003 @ 06:39:35 #130
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_14623493
quote:
Op donderdag 13 november 2003 21:14 schreef speedcore het volgende:

[...]


Wat weet jij ervan wat hij gedaan heeft??

En dat geldt ook voor spec (als jullie tenminste niet een en dezelfde zijn),

Je moet niet lullen over dingen waar je niets van af weet!

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 14-11-2003 06:45]

  vrijdag 14 november 2003 @ 10:39:37 #131
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_14626206
quote:
Op maandag 10 november 2003 19:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

mjah no offense hoor maar de militaire willemsorde staat voor moed, beleid en trouw. Simpelweg je verstopt houden voor de Nazi's en ontsnappen uit een gevangenkamp is dan niet genoeg.


Nou nou nou ....
  † In Memoriam † vrijdag 14 november 2003 @ 11:14:14 #132
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_14627163
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:39 schreef Dodec het volgende:

[..]

Nou nou nou ....


Verder geen aandacht meer aan schenken, is gewoon zuigen.
Het topic gaat hier niet eens over dus on-topic:

WW2 Color Pics

pi_14627459
mooi topic mensen, de foto's dan he

Dit moet toch wel indrukwekkend zijn geweest om bij aanwezig te zijn geweest. Is dan wel geen kleurenfoto, maar toch!

Jippie!!
  Moderator vrijdag 14 november 2003 @ 13:23:55 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_14630632
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 06:39 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Wat weet jij ervan wat hij gedaan heeft??

En dat geldt ook voor spec (als jullie tenminste niet een en dezelfde zijn),

Je moet niet lullen over dingen waar je niets van af weet!


ik weet enkel wat jij verteld en aan de hand van dat verhaal komt je opa gewoon niet in aanmerking voor onderscheidingen, dan kun je er 300.000 uit gaan delen aan iedereen die gevochten heeft

begin nu niet iedere keer gelijk te jammeren als iemand wat tegen je zegt, jij beklaagd je erover dat je opa geen medaille kreeg en verteld je verhaal erbij, dan moet je niet verwachten dat iedereen maar met je mee gaat zitten jammeren over hoe zielig het wel niet is.

Mijn opa heeft ook tegen de Nazi's gevochten, hij moest achter de mariniers aan de brug over de maas op in Rotterdam (Was genie) terwijl die aan stukjes werden gereten door machinegeweervuur moest hij explosieven aan de brug bevestigen. Heeft hij ook nooit een onderscheiding voor gehad.
Op vliegveld Ypenburg (of Valkenburg oid) zaten soldaten gevangen nadat het vliegveld was overgenomen, die hebben toen de telefoon gepakt en artillerievuur over het veld afgeroepen (wetende dat elke voltreffer hun kapot kon maken) om de Nederlandse troepen die het veld bestormden de tijd te geven om daadwerkelijk bij het veld te komen door open terrein.
Een D21 vlieger is in zijn eentje op 12 messerschmidts bf109's (zo'n beetje de beste jager van de oorlog) afgevlogen en heeft er 3 neergeschoten voordat ze hem te grazen namen, toen hij op de grond wakker werd in zijn wrak vol Duitsers heeft hij zich verstopt gehouden terwijl heel zijn been kapot was en is later naar het ziekenhuis gewandeld om later weer deel te nemen aan de acties ... ook geen onderscheidingen gehad.

zo kan ik nog wel ff doorgaan ... als je geen discussie wenst, post dan niet op een discussieforum

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 14 november 2003 @ 13:28:05 #135
57917 Dodec
Live op het Fok!-forum
pi_14630778
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 11:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Verder geen aandacht meer aan schenken, is gewoon zuigen.
Het topic gaat hier niet eens over dus on-topic:

[afbeelding]

WW2 Color Pics


Ik zuig niet. Terug naar het topic idd.
pi_14630870
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:32 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Pearl Harbor:

http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/21.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/22.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/23.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/24.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/25.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/26.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/27.jpg
http://oege.ie.hva.nl/~omberg01/ww2/28.jpg

-edit- van de foto's links gemaakt.

Pearl Harbour heeft heeft weinig met WOII, Hitler en de gevolgen te maken. Behalve dat allebei een oorlog betrof. Toch plaatjes laten staan in de vorm van links.


Pearl Harbour heeft wel degelijk direct te maken met WOII, het was namelijk de aanleiding dat de US zich met deze oorlog gingen bemoeien. Goede foto's zeg. Het is idd veel realistischer in kleur dan zwart-wit.
en wat zeg je daarop?
pi_14631318
Volgens mij is dit de opa van Michael Shumacher

pi_14632751
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 13:43 schreef BobRooney het volgende:
Volgens mij is dit de opa van Michael Shumacher

[afbeelding]


Jij bent de eerste die het opmerkt
Jippie!!
  vrijdag 14 november 2003 @ 14:53:17 #139
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14633393
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 06:39 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Wat weet jij ervan wat hij gedaan heeft??

En dat geldt ook voor spec (als jullie tenminste niet een en dezelfde zijn),

Je moet niet lullen over dingen waar je niets van af weet!


nee ik ben niet een en deazelfde en je zei zelf dat ie zich verstopt heeft voor de duitsers. Maar het doet er ook niet toe wat ie gedaan heeft, je opa voldeet niet aan de normen die er stonden voor het ontvangen voor een willemsorde en heeft er dus ook geen recht op. punt uit. Had ie maar op de wehrmacht moeten schieten ipv er voor wegkruipen.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  vrijdag 14 november 2003 @ 14:57:48 #140
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14633544
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 11:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Verder geen aandacht meer aan schenken, is gewoon zuigen.
Het topic gaat hier niet eens over dus on-topic:


Jij begint verongelijkt te mekkeren dat ze je opa geen lintje willen geven, dus steek maar mooi de handen in eigen boezem. Als je niet gelijk te horen krijgt dat we allemaal vinden dat we je opa maar gelijk tot ridder moeten slaan en dat bevalt je niet dan moet je niet gaan janken over trollen, ga dan maar gewoon bij jezelf te rade.Jij begon over willemsorde, niet sp3c niet ik. Jij wordt pissig als je met de feiten geconfronteerd wordt niet sp3c niet ik.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  vrijdag 14 november 2003 @ 15:01:55 #141
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_14633632
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 11:14 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Verder geen aandacht meer aan schenken, is gewoon zuigen.
Het topic gaat hier niet eens over dus on-topic:

[afbeelding]

WW2 Color Pics


http://forum.fok.nl/showtopic.php/385552/5/25#14141519

idd hand in EIGEN boezem

opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  † In Memoriam † vrijdag 14 november 2003 @ 16:03:17 #142
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_14635633
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 13:28 schreef Dodec het volgende:

[..]

Ik zuig niet. Terug naar het topic idd.


Ik bedoelde jou ook niet.
  vrijdag 14 november 2003 @ 16:27:42 #143
54862 Spotmatic
From The Eye To The Moon
pi_14636561
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:14 schreef yvonne het volgende:
Op google WWII+color geeft wel erg veel DVD spul.
Waar je vooral op moet zoeken is "WWII in Color". Op deze DVD, o.a. bij Amazon te krijgen, is al het filmmateriaal in kleur.

Beschrijving:

"This collection of color footage shot during World War II focuses primarily on America's involvement in the war, beginning with Col. Jimmy Doolittle's legendary raid on Tokyo in 1942 and proceeding up to the liberation of the concentration camps in Europe. The footage assembled in this package is often quite fascinating, and while some of it is occasionally marred by scratches and other signs of age, the quality is generally very good. The 16 selections in the main feature all focus on a particular aspect of the war and include footage shot during bombing missions over Germany, on the invasion beaches of Normandy, and on aircraft carriers battling in the Pacific. Some of the film, such as hand-held footage shot during the U.S. Marine's desperate fighting on Tarawa, are inherently dramatic, and some shots, such as the celebrations of liberated French citizens, show the human side of war. Seeing all of this in color, as it truly appeared, is a vastly different experience than the black-and-white newsreels that form the basis for most documentaries. Besides the main feature, which runs for more than an hour and a half, the disc also includes a bonus movie, a one-hour color documentary on American bomber crews that was filmed in England and is narrated by actor Clark Gable, who was serving as an officer in the Eighth Air Force. --Robert J. McNamara "

Gallia est omnis divisa in partes tres, quarum unam incolunt Belgae, aliam Aquitani, tertiam qui ipsorum lingua Celtae, nostra Galli appellantur.
pi_14636976
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 14:32 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Pearl Harbor:
-edit- van de foto's links gemaakt.

Pearl Harbour heeft heeft weinig met WOII, Hitler en de gevolgen te maken. Behalve dat allebei een oorlog betrof. Toch plaatjes laten staan in de vorm van links.


ben jij dom ofzo daarmee hebben de amerikanen zich in de strijd gemengd en gewonnen dus net zo belangerijk (vat et niet zo persoonlijk op)
  maandag 15 maart 2004 @ 12:41:02 #145
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_17728194
Een tijdje terug heb ik The Third Reich in color gekocht bij play.com

Op deze dvd staat ruim 210 minuten aan kleurenbeeld, variërend van amateurfilmers tot opnames van de geallieerden.

Zal vanmiddag eens kijken of ik wat screenshots kan maken
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_17834703
quote:
Op maandag 15 maart 2004 12:41 schreef Elegy het volgende:
Een tijdje terug heb ik The Third Reich in color gekocht bij play.com

Op deze dvd staat ruim 210 minuten aan kleurenbeeld, variërend van amateurfilmers tot opnames van de geallieerden.

Zal vanmiddag eens kijken of ik wat screenshots kan maken
waar blijven de screenies
  vrijdag 19 maart 2004 @ 23:22:13 #147
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_17836110
Valt mij een beetje tegen dat de volgende foto's nog niet de revue gepasseerd zijn. Toch welbekende kleurenfoto's dacht ik zo!?

http://bobcat.cc.oxy.edu/~caldwell/yalta.JPG
http://www.alleneasler.com/byrnes-potsdam.jpg
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
  zaterdag 20 maart 2004 @ 10:43:59 #148
86314 klokjesluider
for whom the bell tolls
pi_17840605
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=44093

de eerste foto in dat topic is ten eerste in kleur en ten tweede mijn avoriet.

waarom weet ik zelf niet maar die foto vond ik zo mooi, dat ik hem op a4 formaat op een stuk fotopapier heb geprint en heb heb ingelijst

(degenen die me kennen weten de context wel)
we are the muslims of Borg. Resistance is futile. you will all be assimilated
greetings,
Osama Bin Seven Of Nine Laden
  zaterdag 20 maart 2004 @ 10:46:57 #149
86314 klokjesluider
for whom the bell tolls
pi_17840656
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=40520

om het allemaal niet te mooi te maken nog een link naar de minder mooie kanten van wo2 in kleur en zwart wit.

letmvooral op de gezichtsuitdrukkingen op de fotos waarvan duidelijk lijkt dat het niet geposeerd is. Daar zie je de werkelijke emotie die bij oorlog hoort
we are the muslims of Borg. Resistance is futile. you will all be assimilated
greetings,
Osama Bin Seven Of Nine Laden
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:28:29 #150
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_17938606
quote:
Op vrijdag 19 maart 2004 22:23 schreef Willy84 het volgende:

[..]

waar blijven de screenies
Alsje



















"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:39:07 #151
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_17938836
En nog meer:



















"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
  woensdag 24 maart 2004 @ 15:39:50 #152
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_17938851


























Dat was het voorlopig wel even.
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_17938953
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:18 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ik heb ook fotos gezien van Sikh-krijgers die een tulband met swastikas hadden en zo.
Bizar.
http://www.feldgrau.com/gb.html
De Swastika bestond al voor WOII en had toen niet die betekenis en heeft die nu nog steeds niet, tenminste voor bepaalde mensen. Wij kennen de Swastika alleen van WOII, maar in India of waar het was staat dit teken juist voor iets goeds.
Die tulbanden die jij zojuist had neergeschoten waren vredig..
pi_17940043
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:44 schreef OldJeller het volgende:
maar in India of waar het was staat dit teken juist voor iets goeds.
In de optiek van de gemiddelde nazi-duitser stond het hakenkruis ook voor iets goeds, mag ik aannemen.
  woensdag 24 maart 2004 @ 17:12:29 #155
86314 klokjesluider
for whom the bell tolls
pi_17941263
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:28 schreef Elegy het volgende:

[..]

Alsje


is dat onder het ek1 een verwundeteabzeichen in schwarz?
(ik dacht dat Hitler die nooit droeg, kennelijk dus wel)
we are the muslims of Borg. Resistance is futile. you will all be assimilated
greetings,
Osama Bin Seven Of Nine Laden
pi_17942526
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 15:44 schreef OldJeller het volgende:

[..]

De Swastika bestond al voor WOII en had toen niet die betekenis en heeft die nu nog steeds niet, tenminste voor bepaalde mensen. Wij kennen de Swastika alleen van WOII, maar in India of waar het was staat dit teken juist voor iets goeds.
Die tulbanden die jij zojuist had neergeschoten waren vredig..
Niet perse, veel indiers vochten voor de duitsers,
pi_17942550
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 17:12 schreef klokjesluider het volgende:

[..]

[afbeelding]

is dat onder het ek1 een verwundeteabzeichen in schwarz?
(ik dacht dat Hitler die nooit droeg, kennelijk dus wel)
Die droeg hij zelfs heel vaak, hij was er erg trots op, zijn bloedorde droeg hij minder vaak.
pi_18471825
Ik beschik over 3 dvds met de titel COLOR OF WAR. kan je bij de free record shop kopen. kosten 8 euro per deel en duurd 150 minuten per dvd! alleen maar kleuren foto's.
.
.
.
.
pi_18471904
.
.
.
.
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:02:38 #160
17274 Wuder
Wees blij dat je nog leeft!
pi_18476660
Vandaag een documentaire gezien van een beroemde Filmmaker die kleurenfilms maakte in WW2.. Volgens mij heette hij Stephen ofzo... maar goed. Door de kleuren film lijkt alles wel een stuk dichterbij!
Sinterklahs, Ghet Dawn!!!!
  zondag 16 oktober 2011 @ 19:16:23 #161
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_103156957
Kick
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_103158284
Adolf Hitler - Das Dritte Reich In Farbe 1937-1945


Die Farbe des Krieges - D-Day - der längste Tag

pi_103158364
1944 D-day in Color! New Outstanding Footage 1 of 3


1944 D-day in Color! New Outstanding Footage 2 of 3


1944 D-day in Color! New Outstanding Footage 3 of 3

pi_103158948
Dutch East Indies Army - At the beginning of World War II 1939 (In color)


Dutch East Indies Army - Queensday parade 1941 (In color)

  zondag 16 oktober 2011 @ 21:38:00 #165
177114 Demon_Hunter
Tell the truth and then run.
pi_103165016
Oud maar goed topic, blijf ze maar posten die filmpjes!
Minds are like parachutes. They only function when open.
  zondag 16 oktober 2011 @ 21:48:02 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_103165631
quote:
6s.gif Op zaterdag 13 september 2003 15:31 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik had het over film, cinema :)
Valt mee, in de Tweede Wereldoorlog hadden ze al zulke dingetjes:

  maandag 17 oktober 2011 @ 20:44:46 #167
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103206710
Mooi topic!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103248535
quote:
Ik heb ook fotos gezien van Sikh-krijgers die een tulband met swastikas hadden en zo
Aangezien de nazi's erg van het principe 'beter goed gejat dan slecht bedacht' waren, hebben ze de swastika gejat uit het hindoeïsme waar het één van de heiligste symbolen is. Je komt het vaak in India ook tegen in tempels. Heel vreemd gezicht. Geloof dat er ook geloven zijn die de swastika in spiegelbeeld gebruiken.
pi_103289720

Weet iemand die link te vinden waar meer dan 200 foto's op stonden van Duitsland tussen 1933-1939? ze waren allemaal in kleur. Had ze een keer op dit forum gevonden maar kan ze niet weer vinden :X
Putin for President _O_
  woensdag 19 oktober 2011 @ 18:49:59 #170
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_103290635
Ik denk dat je deze sets bedoelt?

http://saturnic.livejournal.com/151705.html (Kleurenfoto's Nazi-Duitsland, veelal vooroorlogs)
http://saturnic.livejournal.com/174828.html (Kleurenfoto's Nazi-Duitsland, gemengd)
http://www.scribd.com/doc(...)os-from-LIFE-archive (Kleurenfoto's van LIFE)
http://www.englishrussia.com/ (zwart-wit sets van het Rode Leger)
  woensdag 19 oktober 2011 @ 22:29:13 #171
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103302561
Fantastisch, echt fantastisch!!! Goed bezig Nibb-it! _O_
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103333150
Ja dat zijn ze :)

http://englishrussia.com/(...)eodosiya/#more-71762

Is dit geen S.T.A.L.K.E.R. map? :P
Putin for President _O_
pi_103333243
- zelf quote
Putin for President _O_
pi_103788841
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:49 schreef Nibb-it het volgende:
Ik denk dat je deze sets bedoelt?

http://saturnic.livejournal.com/151705.html (Kleurenfoto's Nazi-Duitsland, veelal vooroorlogs)
http://saturnic.livejournal.com/174828.html (Kleurenfoto's Nazi-Duitsland, gemengd)
http://www.scribd.com/doc(...)os-from-LIFE-archive (Kleurenfoto's van LIFE)
http://www.englishrussia.com/ (zwart-wit sets van het Rode Leger)
Mooie foto's zijn dat toch.
  maandag 31 oktober 2011 @ 17:29:00 #175
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103792936
Mooi, maar toch ook verbijsterend en eng vind ik.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_103812073
Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is dat ze het arische (ras) zo hoog in het vaandel hadden en zelf er uit zagen als bv Himmler als een Japanner Hiter als een tja normale (Kuch) Duitser/ Oostenrijker, Goring was ook niet echt de top van het zogenaamde Duitse voorbeeld .. Heydrich had ook iets wat niet goed zat in zijn familie .. Pff .. mooi voorbeeld:). Oud nieuws voor de oorlogs deskundigen/geschiedenis lezers. Maar toch. Ik ben een hobby lezer geen specialist .. dus vergeef me als ik een fout maak in mijn denken.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_103818914
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 22:44 schreef AndreaW het volgende:
Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is dat ze het arische (ras) zo hoog in het vaandel hadden en zelf er uit zagen als bv Himmler als een Japanner Hiter als een tja normale (Kuch) Duitser/ Oostenrijker, Goring was ook niet echt de top van het zogenaamde Duitse voorbeeld .. Heydrich had ook iets wat niet goed zat in zijn familie .. Pff .. mooi voorbeeld:). Oud nieuws voor de oorlogs deskundigen/geschiedenis lezers. Maar toch. Ik ben een hobby lezer geen specialist .. dus vergeef me als ik een fout maak in mijn denken.
Dat wordt ook wel degelijk vaak aangehaald en je bent zeker niet alleen in die gedachte. Eichmann werd als kind bijvoorbeeld vanwege zijn donkere uiterlijk uitgemaakt voor Jood. Goebbels is denk ik ook niet de stereotiep Ariër. Je maakt wel een misvatting over Heydrich denk ik die met zijn strakke babyface en blonde haren bijna als een stereotiep Ariër werd gezien.

Buiten dat denk ik dat je Ariër meer als een onderdeel moet zien van de Duitse identiteit wat meer was dan blonde haren en blauwe ogen. Toch werkt een bepaalde identiteit beter met een visueel beeld, Duitsers, Germanen, en ga zo maar door hadden nu eenmaal de naamsbekendheid deze uiterlijke kenmerken te hebben, daar werd dus ook heftig gepropagandeerd, maar vooral voor dat andere doel en dat was de Duitse identiteit dus, en niet eens zozeer, de uiterlijke kenmerken.
Haha
pi_103818962
Iedereen kent wel die opname van die jeugdstorm ( of welk onderdeel het was ) die door Hitler, buiten de bunker, werden onderscheiden? Ik heb ooit één van die kinderen op de televisie gezien. Die vertelde dat hun zo schrokken van Hitler en hem niet meteen herkenden als de Führer, ze herkenden hem alleen van de foto's, met dat zwarte haar en snor, met die strakke blik. Wat ze zagen was een oude gebogen man, met grijze haren en snor en een trillende hand.
pi_103838337
Over Heydrich, volgens boeken die ik gelezen heb was hij niet raszuiver.... dat werdt mogelijk heel goed weggemoffelt natuurlijk, maar ik vind het zo dubbel allemaal. Ik heb Joden gezien en dan bedoel ik foto,s uit boeken documentaties die zagen er nog meer als ariers uit dan menigeen van die Nazipartij. Even ter verduideling ik lees veel boeken maar ben zeker geen expert ik zoek hier kennis en discussie.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
  dinsdag 1 november 2011 @ 19:30:13 #180
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_103843320
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 17:48 schreef AndreaW het volgende:
Over Heydrich, volgens boeken die ik gelezen heb was hij niet raszuiver.... dat werdt mogelijk heel goed weggemoffeld natuurlijk, maar ik vind het zo dubbel allemaal. Ik heb Joden gezien en dan bedoel ik foto,s uit boeken documentaties die zagen er nog meer als ariers uit dan menigeen van die Nazipartij. Even ter verduideling ik lees veel boeken maar ben zeker geen expert ik zoek hier kennis en discussie.
Zo las ik in een boek dat een 'bediende' van Heydrich (lees: slaaf) hem eens 'Jij vuile Jood!'
hoorde sissen tegen zijn eigen spiegelbeeld...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_104807861
Erg mooie en scherpe opnamen;

  vrijdag 25 november 2011 @ 21:18:23 #182
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_104821374
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 november 2011 02:15 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dat wordt ook wel degelijk vaak aangehaald en je bent zeker niet alleen in die gedachte. Eichmann werd als kind bijvoorbeeld vanwege zijn donkere uiterlijk uitgemaakt voor Jood. Goebbels is denk ik ook niet de stereotiep Ariër. Je maakt wel een misvatting over Heydrich denk ik die met zijn strakke babyface en blonde haren bijna als een stereotiep Ariër werd gezien.

Buiten dat denk ik dat je Ariër meer als een onderdeel moet zien van de Duitse identiteit wat meer was dan blonde haren en blauwe ogen. Toch werkt een bepaalde identiteit beter met een visueel beeld, Duitsers, Germanen, en ga zo maar door hadden nu eenmaal de naamsbekendheid deze uiterlijke kenmerken te hebben, daar werd dus ook heftig gepropagandeerd, maar vooral voor dat andere doel en dat was de Duitse identiteit dus, en niet eens zozeer, de uiterlijke kenmerken.
Nou, dat laatste is niet helemaal waar: de Nazis waren wel degelijk bezig met een programma om raszuivere germanen te kweken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_105399695
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 20:09 schreef Jill-RMC het volgende:

[..]

Aangezien de nazi's erg van het principe 'beter goed gejat dan slecht bedacht' waren, hebben ze de swastika gejat uit het hindoeïsme waar het één van de heiligste symbolen is. Je komt het vaak in India ook tegen in tempels. Heel vreemd gezicht. Geloof dat er ook geloven zijn die de swastika in spiegelbeeld gebruiken.
Ook in het boeddhisme is de swastika populair (symbool voor eeuwigheid als ik het goed heb). Hier bijvoorbeeld in Seoul:

Als westerling schrik je even, maar je geraakt het gewoon. Ik denk dat de plaatselijke bevolking niet zou begrijpen wat er mis mee is. En niet uit ongevoeligheid, want vaak heeft men daar ook genoeg nare herinneringen aan WOII.
pi_105402065
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:18 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nou, dat laatste is niet helemaal waar: de Nazis waren wel degelijk bezig met een programma om raszuivere germanen te kweken.
Dat programma schijnt in Amerikaanse handen te zijn gekomen en uiteindelijk gebruikt in de medische wetenschap.
pi_105402574
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 22:54 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ook in het boeddhisme is de swastika populair (symbool voor eeuwigheid als ik het goed heb). Hier bijvoorbeeld in Seoul:
[ afbeelding ]
Als westerling schrik je even, maar je geraakt het gewoon. Ik denk dat de plaatselijke bevolking niet zou begrijpen wat er mis mee is. En niet uit ongevoeligheid, want vaak heeft men daar ook genoeg nare herinneringen aan WOII.
Die mensen hebben niet zo'n visie op de Nazi's en Hitler zoals wij die hebben. In veel van die landen kun je Mein kampf gewoon kopen en lezen.

Je zou het zo kunnen bekijken, in hoeverre ( buiten de Britten en Nederlanders om ) ziet men Hirohito, hier in het westen, als een wreed kwaad uit de geschiedenis?
pi_105402608
Büchenwald


pi_105410832
quote:
0s.gif Op maandag 31 oktober 2011 22:44 schreef AndreaW het volgende:
Wat ik nooit heb kunnen begrijpen is dat ze het arische (ras) zo hoog in het vaandel hadden en zelf er uit zagen als bv Himmler als een Japanner Hiter als een tja normale (Kuch) Duitser/ Oostenrijker, Goring was ook niet echt de top van het zogenaamde Duitse voorbeeld .. Heydrich had ook iets wat niet goed zat in zijn familie .. Pff .. mooi voorbeeld:). Oud nieuws voor de oorlogs deskundigen/geschiedenis lezers. Maar toch. Ik ben een hobby lezer geen specialist .. dus vergeef me als ik een fout maak in mijn denken.
Dit moet ik enigszins nuanceren.

Blond haar met blauw/groene ogen, hét rassenkenmerk van de Germanen, was enkel een schoonheidsideaal voor de nationaal-socialisten, geen 'voorwaarde'. Naast de Germanen werden immers ook de Romanen tot het Arische ras gerekend. Zelfs tussen de elite van Napola's en de Adolf Hitler Schulen bevonden zich jongens met donker haar en bruine ogen. Maar binnen het 'Arische' ras, ofwel Noordse/Nordische ras, waren de Germanen het meest zuiver gebleven; daarbij hoort 'de kleur van sneeuw en ijs'. Na-oorlogse propaganda heeft mensen doen geloven dat Nazi-Duitsland iedereen wilde uitroeien die niet aan dit rassenkenmerk voldeed, wat natuurlijk de grootste kolder is.

Wanneer we kijken naar de kinderen van Himmler, Goring en Goebbels, dan zien we dat zij wel aan deze schoonheidsidealen voldeden. Wat niet iedereen weet is dat Hitler zelf ook blauwe ogen had. Overigens was Heydrich een prototype Arier; groot, sportief en blond.


Gudrun Himmler


Kinderen van Goebbels

De meeste leden van de Allgemeine-SS werden wel getoetst op deze rassenkenmerken. Velen van hun vochten later in Duitse Waffen-SS divisies (LSSAH, Das Reich, Hitlerjugend etc.). Zo moesten langer zijn 1.75 (groter dan Hitler, die was nameljik 1,72), fysiek gezond zijn en aantonen dat ze Noordse stamboom hadden die terug liep tot ergens in het jaar 1800. Dit was immers in de ogen van de nazi-top het neusje van de zalm van het Duitse volk.

Naarmate de oorlog vorderde werden deze voorwaarden losgelaten omdat men kampte met te weinig instroom van nieuwe recruten en het als een welkome aanvulling zag van noodzakelijke behoeftes aan het front.




Hollandsche knul :P

[ Bericht 0% gewijzigd door Teutoon op 10-12-2011 12:30:03 ]
pi_105411056
quote:
zelfs de 50+ van nu hebben het vaak niet bewust meegemaakt.
Quote uit 2003.

Mensen die 51 waren in 2003 zijn in 1952 geboren.
Mensen die 59 waren in 2003 zijn in 1944 geboren.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat de mensen die 50+ waren het niet bewust meegemaakt hebben, in het beste geval waren die 1 jaar toen de oorlog voorbij was.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_105411343
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 november 2011 21:18 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nou, dat laatste is niet helemaal waar: de Nazis waren wel degelijk bezig met een programma om raszuivere germanen te kweken.
''Kweken'. :')

De nationaal-socialisten hebben er nooit een geheim van gemaakt dat zij positief waren over de regel dat hun manschappen relaties mochten aangaan met vrouwen in Scandinavie en andere 'Germaanse' landen zoals Nederland en Vlamingen.

Zo bestonden er inderdaad 'Lebensborn-huizen' waar jij denk ik op doelt. Dit waren echter geen broedplaatsen, dat is puur naoorlogse propaganda. De lebensbornhuizen waren slechts een ondersteuningsmiddel voor vrouwen die zwanger waren geraakt door Duitse militairen en daar dus werden opgevangen. Ook kinderen die voldeden aan de gestelde kenmerken, maar niet van Duitse 'makelij' werden in Lebensbornhuizen verzorgd en opgevangen, bijv. kinderen uit Wit-Rusland.

Dat was de basis van het programma Lebensborn: geen foktehuis waar gewillige vrouwen lagen te wachten op 'fokstieren' van de SS..
pi_105413338
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 12:41 schreef Teutoon het volgende:

[..]

''Kweken'. :')

De nationaal-socialisten hebben er nooit een geheim van gemaakt dat zij positief waren over de regel dat hun manschappen relaties mochten aangaan met vrouwen in Scandinavie en andere 'Germaanse' landen zoals Nederland en Vlamingen.

Zo bestonden er inderdaad 'Lebensborn-huizen' waar jij denk ik op doelt. Dit waren echter geen broedplaatsen, dat is puur naoorlogse propaganda. De lebensbornhuizen waren slechts een ondersteuningsmiddel voor vrouwen die zwanger waren geraakt door Duitse militairen en daar dus werden opgevangen. Ook kinderen die voldeden aan de gestelde kenmerken, maar niet van Duitse 'makelij' werden in Lebensbornhuizen verzorgd en opgevangen, bijv. kinderen uit Wit-Rusland.

Dat was de basis van het programma Lebensborn: geen foktehuis waar gewillige vrouwen lagen te wachten op 'fokstieren' van de SS..
Ik vraag me echt af of Duitsland Nederland zag als een daadwerkelijk volledig Germaans land. Volgens mij vergis jij je.
Haha
pi_105415488
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 13:43 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik vraag me echt af of Duitsland Nederland zag als een daadwerkelijk volledig Germaans land. Volgens mij vergis jij je.
Wel toch? Hitler zag ons als klein Duitsland, en viel ons alleen maar binnen om niet dezelfde fout te maken die de Kaiser deed in de eerste wereld oorlog.
pi_105415626
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 14:55 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Wel toch? Hitler zag ons als klein Duitsland, en viel ons alleen maar binnen om niet dezelfde fout te maken die de Kaiser deed in de eerste wereld oorlog.
Dezelfde fout? Het was juist min of meer voordelig voor Duitsland toentertijd dus om Nederland niet aan te vallen, Nederland was en bleef toch min of meer neutraal, en dat scheelde mankracht! Misschien is het omdat Hitler zelf uit Oostenrijk kwam dat Nederland niet echt belangrijk was. Maar volgens mij is er wat betreft Nederland daarover niet echt een concluderende opmerking gemaakt, wat betreft historie zou je het misschien verwachten, maar Oostenrijkers en Oost-Duitsers waren misschien ook wat meer georiënteerd op andere gebieden dan het Westen.
Haha
pi_105415808
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dezelfde fout? Het was juist min of meer voordelig voor Duitsland toentertijd dus om Nederland niet aan te vallen, Nederland was en bleef toch min of meer neutraal, en dat scheelde mankracht! Misschien is het omdat Hitler zelf uit Oostenrijk kwam dat Nederland niet echt belangrijk was. Maar volgens mij is er wat betreft Nederland daarover niet echt een concluderende opmerking gemaakt, wat betreft historie zou je het misschien verwachten, maar Oostenrijkers en Oost-Duitsers waren misschien ook wat meer georiënteerd op andere gebieden dan het Westen.
Als het leger van het keizerrijk door Z-Nederland was getrokken dan konden ze veel sneller naar Calais en dan hadden ze het ook waarschijnlijk in kunnen nemen.
pi_105416082
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:05 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Als het leger van het keizerrijk door Z-Nederland was getrokken dan konden ze veel sneller naar Calais en dan hadden ze het ook waarschijnlijk in kunnen nemen.
Ik weet het volgens mij niet precies meer, ik wist het wel ongeveer in hoeverre ik dat had geleerd bij "Militaire Geschiedenis", maar de fout was dat ze het Franse leger in de tang wilde nemen en een snelle overwinning wilden behaalden. De Fransen konden daarentegen ergens een succesvolle tegenaanval ondernemen tegen de oprukkende troepen uit het Noorden en niet zoals misschien verwacht uit het Oosten. In de Tweede Wereldoorlog werd deze Franse gedachte uitgebuit en door een soort vergelijkbare Franse beweging richting het noorden konden ze makkelijk in de tang worden genomen en moesten ze vluchten bij Duinkerken. De grote fout was misschien wel dat ze sowieso door het neutrale België gingen en daardoor ook Groot-Brittannië in de oorlog betrokken alhoewel dat misschien sowieso toch wel gebeurd zou zijn.
Haha
pi_105416331
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:15 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik weet het volgens mij niet precies meer, ik wist het wel ongeveer in hoeverre ik dat had geleerd bij "Militaire Geschiedenis", maar de fout was dat ze het Franse leger in de tang wilde nemen en een snelle overwinning wilden behaalden. De Fransen konden daarentegen ergens een succesvolle tegenaanval ondernemen tegen de oprukkende troepen uit het Noorden en niet zoals misschien verwacht uit het Oosten. In de Tweede Wereldoorlog werd deze Franse gedachte uitgebuit en door een soort vergelijkbare Franse beweging richting het noorden konden ze makkelijk in de tang worden genomen en moesten ze vluchten bij Duinkerken. De grote fout was misschien wel dat ze sowieso door het neutrale België gingen en daardoor ook Groot-Brittannië in de oorlog betrokken alhoewel dat misschien sowieso toch wel gebeurd zou zijn.
Kan ook wel kloppen maar het gaat over wat sneller zou zijn, door het z-ned of via een omweg door België de uitkomst weten we nu.
pi_105416380
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:25 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Kan ook wel kloppen maar het gaat over wat sneller zou zijn, door het z-ned of via een omweg door België de uitkomst weten we nu.
Ik betwijfel het omdat ze zich dan ook door de Nederlandse defensie hadden moeten slaan. Lijkt mij eerder een extra blokkade dan dat sneller zou zijn, daarnaast was het BEF, er nog.
Haha
pi_105416463
Het enige wat Duitsland hadden moeten doen is door de ijzeren rijn te gaan en ze waren binnen, het was slecht verdedigd en het scheelde tientallen kilometers.
pi_105416534
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:31 schreef revolutionarymen het volgende:
Het enige wat Duitsland hadden moeten doen is door de ijzeren rijn te gaan en ze waren binnen, het was slecht verdedigd en het scheelde tientallen kilometers.
Dat was niet zo makkelijk als je nu zegt, ten eerste diende er een redelijk aantal troepen achter te blijven gezien Nederland anders in de rug zou aanvallen (niet al te gevaarlijk maar goed oorlog is oorlog) en daarnaast konden de Britten en/of/ andere mogendheden via de Noordzee aanvallen. De Duitsers waren evenmin berekend op de teruggang van de Fransen en een tegenaanval en de Belgische weerstand die niet zo krachtig werd verwacht.
Haha
pi_105416910
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:33 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dat was niet zo makkelijk als je nu zegt, ten eerste diende er een redelijk aantal troepen achter te blijven gezien Nederland anders in de rug zou aanvallen (niet al te gevaarlijk maar goed oorlog is oorlog) en daarnaast konden de Britten en/of/ andere mogendheden via de Noordzee aanvallen. De Duitsers waren evenmin berekend op de teruggang van de Fransen en een tegenaanval en de Belgische weerstand die niet zo krachtig werd verwacht.
Idd ik zeg het heel makkelijk, maar in de tijd van Hitler had Duitsland een onwijs machtige marine en een oppermachtige Wehrmacht. Maar ze wilden geen risico nemen met de Maginotlinie door dat ze België en Nederland binnen vielen. was het ook snel over met Frankrijk. dat is een groot verschil met dat van de eerste wereld oorlog.

Aan alle kanten van de grens van Frankrijk waren de Duitsers bezig met een snelle opmars. Wat een groot verschil is met WO I. Met als doel Parijs. niet den haag.
pi_105417056
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:46 schreef revolutionarymen het volgende:

[..]

Idd ik zeg het heel makkelijk, maar in de tijd van Hitler had Duitsland een onwijs machtige marine en een oppermachtige Wehrmacht. Maar ze wilden geen risico nemen met de Maginotlinie door dat ze België en Nederland binnen vielen. was het ook snel over met Frankrijk. dat is een groot verschil met dat van de eerste wereld oorlog.

Aan alle kanten van de grens van Frankrijk waren de Duitsers bezig met een snelle opmars. Wat een groot verschil is met WO I. Met als doel Parijs. niet den haag.
Het Duitse leger was ttv de Eerste Wereldoorlog een stuk meer geavanceerd dan bijna welk ander leger dus een redelijke vergelijking is wel te maken. In de Tweede Wereldoorlog werd het Von Schlieffenplan dat in WOI mislukte beter uitgevoerd en werd het Franse leger, en ook het Britse leger, in de tang genomen en bijna hun enige uitlaatklep was bij Duinkerken, het Franse leger bij Zeeland bijvoorbeeld, zat ook lange tijd opgesloten maar wist ook wat langer stand te houden.
Haha
pi_105421823
Het Duitse leger in 1940-'41 was eigenlijk behoorlijk ouderwets en voor een groot deel afhankelijk van paarden voor mobiliteit. De gemechaniseerde eenheden waren zeer schaars. De overwinningen waren eerder een gevolg van tactiek en strategie waarbij de samenwerking tussen land-, zee- en luchtstrijdkrachten goed was georganiseerd (zie bijvoorbeeld de campagne in Noorwegen).
"That rug really tied the room together".
pi_105422049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:21 schreef Art_Core het volgende:
Het Duitse leger in 1940-'41 was eigenlijk behoorlijk ouderwets en voor een groot deel afhankelijk van paarden voor mobiliteit. De gemechaniseerde eenheden waren zeer schaars. De overwinningen waren eerder een gevolg van tactiek en strategie waarbij de samenwerking tussen land-, zee- en luchtstrijdkrachten goed was georganiseerd (zie bijvoorbeeld de campagne in Noorwegen).
Het leger was voor die tijd, en in vergelijking met andere legers, nog steeds behoorlijk geavanceerd en beter dan andere legers in Europa. Het verschil was wel dat veel van de gespecialiseerde en professionele troepen omkwamen/schade/ opliepen bij de inval in Polen, de inval in Nederland bijvoorbeeld, was met een redelijk amateuristisch leger aan de andere kant was het Nederlandse leger dat ook.
Haha
pi_105422450
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:27 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Het leger was voor die tijd, en in vergelijking met andere legers, nog steeds behoorlijk geavanceerd en beter dan andere legers in Europa. Het verschil was wel dat veel van de gespecialiseerde en professionele troepen omkwamen/schade/ opliepen bij de inval in Polen, de inval in Nederland bijvoorbeeld, was met een redelijk amateuristisch leger aan de andere kant was het Nederlandse leger dat ook.
Het leger wat West-Europa aanviel was helemaal niet 'amateuristisch' en het Nederlandse leger ook niet;

Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #3
pi_105422735
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:40 schreef Clan het volgende:

[..]

Het leger wat West-Europa aanviel was helemaal niet 'amateuristisch' en het Nederlandse leger ook niet;

Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #3
Het Nederlandse leger bestond voor een groot deel uit een bijeengeraapte groep dienstplichtigen, en ja sommige soldaten vochten dapper, maar het was ontzettend amateuristisch. De troepen die Frankrijk aanvielen waren inderdaad niet zo amateuristisch, de goede troepen werden daarvoor ingezet wat hersteld was na de inval in Polen, maar wat Nederland aanviel stelde niet veel voor en kan je dus nagaan waarom Nederland toch nog zo snel viel, ook niet zo raar want de Nederlandse regering bleef maar geloven dat ze niet zouden worden aangevallen, een dure fout.
Haha
pi_105422793
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:48 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Het Nederlandse leger bestond voor een groot deel uit een bijeengeraapte groep dienstplichtigen, en ja sommige soldaten vochten dapper, maar het was ontzettend amateuristisch. De troepen die Frankrijk aanvielen waren inderdaad niet zo amateuristisch, de goede troepen werden daarvoor ingezet wat hersteld was na de inval in Polen, maar wat Nederland aanviel stelde niet veel voor en kan je dus nagaan waarom Nederland toch nog zo snel viel, ook niet zo raar want de Nederlandse regering bleef maar geloven dat ze niet zouden worden aangevallen, een dure fout.
Lees eerst eens het topic door voordat je dom gaat praten.
  zaterdag 10 december 2011 @ 18:57:26 #206
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105423071
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:27 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Het leger was voor die tijd, en in vergelijking met andere legers, nog steeds behoorlijk geavanceerd en beter dan andere legers in Europa. Het verschil was wel dat veel van de gespecialiseerde en professionele troepen omkwamen/schade/ opliepen bij de inval in Polen, de inval in Nederland bijvoorbeeld, was met een redelijk amateuristisch leger aan de andere kant was het Nederlandse leger dat ook.
Nah, de Fransen hadden meer en betere tanks, ze wisten er alleen niet mee om te gaan.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105423175
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:50 schreef Clan het volgende:

[..]

Lees eerst eens het topic door voordat je dom gaat praten.
Ik berust me wel op mijn studie Geschiedenis en de boeken die ik gelezen heb. Mijn grootmoeder heeft nota bene nog boeken geschreven over de Irene Brigade waar haar man (mijn grootvader) dus in zat en die zat ook in het leger dat Nederland probeerde te beschermen, ben ik nu weer gekleurd bezig, het lijkt me niet net zo min als ik dat de vorige keer of keren was.
Haha
pi_105423242
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nah, de Fransen hadden meer en betere tanks, ze wisten er alleen niet mee om te gaan.
Er zullen vast wel facetten geweest zijn waar de Fransen beter waren, maar ook tactisch waren de Duitsers vaak sterker, tactieken die ze gebruiken bij de inval in Polen zoals eerst vliegtuigen en artillerie de nodige ontploffingen uit te laten voeren om vervolgens pas voertuigen en troepen op te laten stomen waardoor een stagnatie op het slagveld werd vermeden.
Haha
pi_105423437
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:59 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik berust me wel op mijn studie Geschiedenis en de boeken die ik gelezen heb. Mijn grootmoeder heeft nota bene nog boeken geschreven over de Irene Brigade waar haar man (mijn grootvader) dus in zat en die zat ook in het leger dat Nederland probeerde te beschermen, ben ik nu weer gekleurd bezig, het lijkt me niet net zo min als ik dat de vorige keer of keren was.
Ik kan niet geloven dat iemand die de geschiedenis zo staat aan te randen geschiedenis doet, daarnaast is je taalgebruik en je inzicht van een dusdanige beperkte orde dat een studie geschiedenis niet eens haalbaar kan zijn.

Je grootouders zaten toch in de achterhoek tijdens de oorlog?
pi_105423542
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:06 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik kan niet geloven dat iemand die de geschiedenis zo staat aan te randen geschiedenis doet, daarnaast is je taalgebruik en je inzicht van een dusdanige beperkte orde dat een studie geschiedenis niet eens haalbaar kan zijn.

Je grootouders zaten toch in de achterhoek tijdens de oorlog?
Op dergelijke ongegronde beschuldigingen zal ik zo min mogelijk reageren aangezien ze slechts jouw angst onderstrepen. Mijn grootouders zaten nauwelijks in de Achterhoek tijdens de oorlog.
Haha
pi_105423566
Feit blijft dat de indruk die mensen hebben over het Duitse leger van 1939-'41 meestal niet overeen komt met de werkelijkheid en gekleurd is door de Duitse en Geallieerde propagandafilms. Duitsland trok de Sovjet unie in met ruim 3000 tanks en 650.000 paarden. In die jaren was ongeveer een vijfde van het Duitse leger gemechaniseerd, en het Rode leger had bijvoorbeeld in 1941 al 39 gemechaniseerde korpsen.
"That rug really tied the room together".
pi_105423666
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:09 schreef Art_Core het volgende:
Feit blijft dat de indruk die mensen hebben over het Duitse leger van 1939-'41 meestal niet overeen komt met de werkelijkheid en gekleurd is door de Duitse en Geallieerde propagandafilms. DUitsland trok de Sovjet unie met ruim 3000 tanks en 650.000 paarden. In die jaren was ongeveer een vijfde van het Duitse leger gemechaniseerd, en het Rode leger had in 1941 39 gemechaniseerde korpsen.
Rusland had het voordeel tijdens de oorlog een groot arsenaal aan tanks bij te bouwen in Centraal-Azië bijvoorbeeld in oude tractorenfabrieken bijvoorbeeld. De luchtmacht van Rusland was al redelijk snel verslagen maar die van Duitsland had gedurende de oorlog ook steeds meer te lijden door grote verliezen tegen de Britten en later de Amerikanen, de tactieken die gebruikt werden in Frankrijk en Polen, konden later nauwelijks nog eens ingezet worden.
Haha
  zaterdag 10 december 2011 @ 19:13:46 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105423703
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:01 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Er zullen vast wel facetten geweest zijn waar de Fransen beter waren, maar ook tactisch waren de Duitsers vaak sterker, tactieken die ze gebruiken bij de inval in Polen zoals eerst vliegtuigen en artillerie de nodige ontploffingen uit te laten voeren om vervolgens pas voertuigen en troepen op te laten stomen waardoor een stagnatie op het slagveld werd vermeden.
Het punt is, dat het Duitse leger niet de betere spullen had, maar ze slimmer inzette.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105423764
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:01 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Er zullen vast wel facetten geweest zijn waar de Fransen beter waren, maar ook tactisch waren de Duitsers vaak sterker, tactieken die ze gebruiken bij de inval in Polen zoals eerst vliegtuigen en artillerie de nodige ontploffingen uit te laten voeren om vervolgens pas voertuigen en troepen op te laten stomen waardoor een stagnatie op het slagveld werd vermeden.
Blitzkrieg heet dat concept;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blitzkrieg

...of waren ze dat tijdens je studie Militaire geschiedenis vergeten te vertellen? ;)
pi_105423968
Het concept Blitzkrieg is grotendeels achteraf bedacht, als we het hebben over de veldtocht van 1940 is er nauwelijks sprake van een georganiseerde blitzkrieg. Ik citeer:

Why did the French infantry lose it? Was German military strength so overwhelming, German military prowess so superior, that there was nothing France could have done about it? There are, it must be said, many myths about Germany in 1940, beginning with the elusive notion of ‘Blitzkrieg’. The myth runs as follows: Blitzkrieg (lightning war) was a strategy conceived to allow Germany to overcome its industrial inferiority in relation to the combined economic strength of the Allies by winning a series of successive lightning knockout military victories. Another advantage of this method was to make it unnecessary for Hitler to shift the German economy onto a total war footing, something he was reluctant to do for political and social reasons. But in the view of the German historian Karl-Heinz Frieser, who has most recently and exhaustively studied the notion of Blitzkrieg, there is no validity in this account. Blitzkrieg in fact emerged in a rather haphazard way from the experience of the French campaign, whose success surprised the Germans as much as the French. Why otherwise did the High Command try on various occasions, with Hitler’s backing, to slow the panzers down, finally doing so on 24 May with the Haltbefehl? The victory in France came about partly because the German High Command temporarily lost control of the battle. The decisive moment in this process was Guderian’s decision to move immediately westward on 14 May, the day after the Meuse crossing, wrenching the whole of the rest of the army along behind him.
"That rug really tied the room together".
pi_105424534
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is, dat het Duitse leger niet de betere spullen had, maar ze slimmer inzette.
Naar mijn weten hadden ze wel degelijk betere spullen, de Russen en Amerikanen konden alles in grote aantallen bouwen en op massa-niveau, maar dat is een andere discussie. Het Franse leger was daarnaast ook niet om naar huis te schrijven en terwijl Duitsland snel moderniseerde teerde Frankrijk nog lang op spullen uit de Eerste Wereldoorlog met veel bezuinigingen. Ze dachten met de linie langs de grens trouwens dat Duitsland geen schijn van kans had. Een grove misvatting zoals ook later wel zou blijken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:16 schreef Clan het volgende:

[..]

Blitzkrieg heet dat concept;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blitzkrieg

...of waren ze dat tijdens je studie Militaire geschiedenis vergeten te vertellen? ;)
Ontken ik dan dat het die naam heeft?

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:22 schreef Art_Core het volgende:
Het concept Blitzkrieg is grotendeels achteraf bedacht, als we het hebben over de veldtocht van 1940 is er nauwelijks sprake van een georganiseerde blitzkrieg. Ik citeer:

Why did the French infantry lose it? Was German military strength so overwhelming, German military prowess so superior, that there was nothing France could have done about it? There are, it must be said, many myths about Germany in 1940, beginning with the elusive notion of ‘Blitzkrieg’. The myth runs as follows: Blitzkrieg (lightning war) was a strategy conceived to allow Germany to overcome its industrial inferiority in relation to the combined economic strength of the Allies by winning a series of successive lightning knockout military victories. Another advantage of this method was to make it unnecessary for Hitler to shift the German economy onto a total war footing, something he was reluctant to do for political and social reasons. But in the view of the German historian Karl-Heinz Frieser, who has most recently and exhaustively studied the notion of Blitzkrieg, there is no validity in this account. Blitzkrieg in fact emerged in a rather haphazard way from the experience of the French campaign, whose success surprised the Germans as much as the French. Why otherwise did the High Command try on various occasions, with Hitler’s backing, to slow the panzers down, finally doing so on 24 May with the Haltbefehl? The victory in France came about partly because the German High Command temporarily lost control of the battle. The decisive moment in this process was Guderian’s decision to move immediately westward on 14 May, the day after the Meuse crossing, wrenching the whole of the rest of the army along behind him.
Mag ik weten waar je dit vandaan hebt want naar mijn weten werd deze tactiek al uitgevoerd in Polen en niet pas voor het eerst in Frankrijk! Het was wel degelijk een uitgewerkte tactiek.
Haha
  zaterdag 10 december 2011 @ 19:38:24 #217
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_105424644
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:35 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Naar mijn weten hadden ze wel degelijk betere spullen,
Niet in 1940 in vergelijking met de fransen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_105425149
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet in 1940 in vergelijking met de fransen
Frankrijk teerde juist lange tijd op middelen uit de Eerste Wereldoorlog en heeft ook best veel bezuinigd gedurende de jaren 30. Vlak voor de oorlog hebben ze nog wel geïnvesteerd maar het stelde niet veel voor met wat Duitsland op het veld wist te brengen toen ze de aanval op Frankrijk en andere landen begonnen. Ik geef je wel gelijk dat Frankrijk niet veel minder was dan Duitsland en dat het krachtsverschil zo ontzettend groot was relatief. Frankrijk gooide het inderdaad ook lang op de tanks dus wat dat betreft kan je wel gelijk hebben, desalniettemin, liepen ze achter.
Haha
pi_105427140
@ Joker, kun je ook met literatuur je 'onzin' aantonen?
pi_105427476
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 20:37 schreef Clan het volgende:
@ Joker, kun je ook met literatuur je 'onzin' aantonen?
Vertel eerst maar eens wat voor onzin ik aandraag.
Haha
  zondag 11 december 2011 @ 03:43:50 #221
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105442896
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 18:48 schreef Joker89 het volgende:
Het Nederlandse leger bestond voor een groot deel uit een bijeengeraapte groep dienstplichtigen, en ja sommige soldaten vochten dapper, maar het was ontzettend amateuristisch.
Bij de mobilisatie van augustus 1939 werden de lichtingen tot en met 1924 opgeroepen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2011 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:

Het punt is, dat het Duitse leger niet de betere spullen had, maar ze slimmer inzette.
Correct, qua wapenarsenaal was er weinig verschil. Om Nederland maar even als voorbeeld te nemen.
Het Duitse leger was in 1940 lang niet zo geavanceerd als vaak wordt gedacht; de divisies die Nederland binnenvielen bestonden veelal uit Dritte of Vierte Welle reservisten. Hoe lager de Welle, hoe lager ook de mate van 'modern' materieel. Zo was de Vierte Welle amper gemotoriseerd en beschikten zij ook nauwelijks over moderne machinegeweren. Watergekoelde wapens uit de twintiger jaren waren eerder de standaard. De Nederlandse en Duitse geweren zijn ongeveer even oud en zijn kwalitatief gelijk, alleen heeft de Nederlandse hembrug een iets kleiner kaliber.
Nederlandse zware machinegeweren hadden een lagere vuursnelheid, maar dat was niet van groot belang. De betrouwbaarheid accuratesse waren vrij goed. Het verschil zat in de hoeveelheid zware machinegeweren die er beschikbaar waren, dit aantal was enigszins in Duits voordeel.
Veel pantser hadden de Duitsers ook niet, buiten de Duitse troepen in het zuiden van Limburg (die naar Frankrijk trokken) bestond het overgrote deel van de invasiemacht 'gewoon' uit voetvolk. Duitse suprematie op het gebied van mechanisatie was er niet. De Duitsers waren slechts beter in het concentreren van hun gemotoriseerde onderdelen en de samenwerking daarvan. Dit komt onder andere door de betere communicatie en (veel) beter opgeleide staven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze eigen 'Vechtwagen', overigens niet ingezet in de meidagen O+
pi_105442951
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 03:43 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Bij de mobilisatie van augustus 1939 werden de lichtingen tot en met 1924 opgeroepen.

[..]

Correct, qua wapenarsenaal was er weinig verschil. Om Nederland maar even als voorbeeld te nemen.
Het Duitse leger was in 1940 lang niet zo geavanceerd als vaak wordt gedacht; de divisies die Nederland binnenvielen bestonden veelal uit Dritte of Vierte Welle reservisten. Hoe lager de Welle, hoe lager ook de mate van 'modern' materieel. Zo was de Vierte Welle amper gemotoriseerd en beschikten zij ook nauwelijks over moderne machinegeweren zoals de MG34. Watergekoelde wapens uit de twintiger jaren waren eerder de standaard. Het Nederlandse Hembruggeweer en Duitse k98 zijn ongeveer even oud en zijn kwalitatief gelijk. Alleen heeft de Hembrug een kleiner kaliber (6.5mm).
Nederlandse zware machinegeweren zoals de Vickers hadden een lagere vuursnelheid dan hun Duitse tegenhangers, maar dat was niet van groot belang. De betrouwbaarheid accuratesse waren vrij goed. Het verschil zat in de hoeveelheid zware machinegeweren die er beschikbaar waren, dit aantal was enigszins in Duits voordeel.
Veel pantser hadden de Duitsers ook niet, buiten de Duitse troepen in het zuiden van Limburg (die naar Frankrijk trokken) bestond het overgrote deel van de invasiemacht 'gewoon' uit voetvolk. Duitse suprematie op het gebied van mechanisatie was er niet. De Duitsers waren slechts beter in het concentreren van hun gemotoriseerde onderdelen en de samenwerking daarvan. Dit komt onder andere door de betere communicatie en (veel) beter opgeleide staven.
Dan was er nog de luchtafweer, deze heeft ook prima gepresteerd. In totaal verloren de Duitsers naar schatting 525 vliegtuigen tijdens de meidagen, waarvan ongeveer 350 werden afgeschreven.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze eigen 'Vechtwagen', overigens niet ingezet in de meidagen O+
[ afbeelding ]
Zoals ik al zei een bijeengeraapte groep dienstplichtigen van toen en daarvoor. Er waren vast ook wel professionele soldaten daar niet van.
Haha
  zondag 11 december 2011 @ 12:33:21 #223
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_105448235
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 00:02 schreef Clan het volgende:
Büchenwald

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In kleur zijn die foto's hard zeg. Eerste keer in me leven dat WO2 foto's me iets doen. :'(.
pi_105450406
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 13:43 schreef Joker89 het volgende:

Ik vraag me echt af of Duitsland Nederland zag als een daadwerkelijk volledig Germaans land. Volgens mij vergis jij je.
Jij zet je er vraagtekens bij en komt daardoor tot de conclusie dat de ander zich zou moeten vergissen? That simply makes no sense :P

Hitler beschouwde het Nederlandse volk als gelijkwaardig en wilde ze laten delen in de Duitse overwinning. Zodra de oorlog in het Oosten was gewonnen wilde Hitler in onderhandeling gaan met het bestuur van de economie van Denemarken, Noorwegen, Nederland en België. Hij wilde ze een indruk geven van de mogelijkheden die voor hun open lagen aan het immense gebied aan het Oosten. Germaanse volksgenoten konden dan uit vrije wil de keuze maken om als kolonist daar in de agrarische sector te gaan werken en een nieuw bestaan op te bouwen.

Om maar een citaat te geven van Hitler waaruit blijkt hoe hij over het Nederlandse volk dacht, geciteerd op 6 september 1942. (Hitlers Tafelgesprekken)

Wat een prachtig volk zijn die Hollanders! De meisjes zijn geweldig mooi en ze zijn helemaal mijn smaak. De smetten bij de Nederlanders zijn te wijten aan vermenging met Maleiers, en dat is op hun beurt het gevolg van seksuele behoeftes en het tekort aan blanke vrouwen in de koloniën.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 15:00 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Dezelfde fout? Het was juist min of meer voordelig voor Duitsland toentertijd dus om Nederland niet aan te vallen, Nederland was en bleef toch min of meer neutraal, en dat scheelde mankracht!
Dit klopt dus niet. De inval van Nederland en België werd overigens niet, zoals algemeen wordt beweerd, ingegeven door de wil van Hitler om België en Nederland aan zijn Derde Rijk toe te voegen en meer ''lebensraum'' te verwerven, maar om strategisch defensieve redenen zodat Engelse bommenwerpers niet vanaf de Nederlandse, Belgische en Franse grenzen in 5 minuten vliegen het Roergebied konden bereiken en zich dan binnen een paar minuten zich konden terugtrekken op “neutraal” gebied. Hitler bezette daarom Nederland en België tot aan de kust. Frankrijk bezette hij alleen maar gedeeltelijk, puur verdedigend dus, want enorme delen van Oost-Frankrijk (Vichy) liet hij ongemoeid.
pi_105459801
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 13:36 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Jij zet je er vraagtekens bij en komt daardoor tot de conclusie dat de ander zich zou moeten vergissen? That simply makes no sense :P

Hitler beschouwde het Nederlandse volk als gelijkwaardig en wilde ze laten delen in de Duitse overwinning. Zodra de oorlog in het Oosten was gewonnen wilde Hitler in onderhandeling gaan met het bestuur van de economie van Denemarken, Noorwegen, Nederland en België. Hij wilde ze een indruk geven van de mogelijkheden die voor hun open lagen aan het immense gebied aan het Oosten. Germaanse volksgenoten konden dan uit vrije wil de keuze maken om als kolonist daar in de agrarische sector te gaan werken en een nieuw bestaan op te bouwen.

Om maar een citaat te geven van Hitler waaruit blijkt hoe hij over het Nederlandse volk dacht, geciteerd op 6 september 1942. (Hitlers Tafelgesprekken)

Wat een prachtig volk zijn die Hollanders! De meisjes zijn geweldig mooi en ze zijn helemaal mijn smaak. De smetten bij de Nederlanders zijn te wijten aan vermenging met Maleiers, en dat is op hun beurt het gevolg van seksuele behoeftes en het tekort aan blanke vrouwen in de koloniën.
Omdat het volgens mij niet klopt en kijk bij dat boek alleen al naar de titel. Uiteraard was er de propaganda wat betreft Arische mannen en Nazi-Duitsland, Germanen, en ga zo maar door maar er werd geen actieve politiek in Nederland mee gevoerd zoals bijvoorbeeld in Duitsland zelf. Nederland was behalve voor bepaalde economische en defensieve zaken niet bepaald belangrijk in de ogen van de Duitsers. Zoek maar na hoe weinig hierover te vinden is, een enkele quote is slechts de uitzondering, die de regel lijkt te bevestigen.
[..]

quote:
Dit klopt dus niet. De inval van Nederland en België werd overigens niet, zoals algemeen wordt beweerd, ingegeven door de wil van Hitler om België en Nederland aan zijn Derde Rijk toe te voegen en meer ''lebensraum'' te verwerven, maar om strategisch defensieve redenen zodat Engelse bommenwerpers niet vanaf de Nederlandse, Belgische en Franse grenzen in 5 minuten vliegen het Roergebied konden bereiken en zich dan binnen een paar minuten zich konden terugtrekken op “neutraal” gebied. Hitler bezette daarom Nederland en België tot aan de kust. Frankrijk bezette hij alleen maar gedeeltelijk, puur verdedigend dus, want enorme delen van Oost-Frankrijk (Vichy) liet hij ongemoeid.
Mijn citaat ging over de Eerste Wereldoorlog. Ttv de Eerste Wereldoorlog waren de kaarten veel minder geschud dan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nederland werd in WWI met rust gelaten om zo een levensader naar de Noord-Zee open te houden want de Duitsers wisten dat een Neutraal Nederland daadwerkelijk neutraal was. In WWII was dat veel minder het geval door de agressieve politiek en ontwikkelingen binnen Nazi-Duitsland. Dat Vichy-Frankrijk niet ingenomen werd had inderdaad veel te maken met defensieve en strategische zaken. Dit zorgde ervoor dat Nazi-Duitsland niet bijna heel Frankrijk hoefde te bezetten en de Italiaanse bondgenoot kreeg ook veel verantwoordelijkheid. Maar ik denk dat je wel weet hoe het op de Balkan is gegaan, in Noord-Afrika, en in Griekenland. De bondgenoten konden nauwelijks stand houden zonder Nazi-Duitsland en Nazi-Duitsland nam veel te veel hooi op de vork. De strategische fouten waren daar al zeer vroeg in de oorlog het is ook niet voor niets dat Hitler eigenlijk geen oorlog wilde met Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Zonder de strijd om de Atlantische Oceaan en zonder de luchtoorlog met Groot-Brittannië hadden de Duitsers de Russen waarschijnlijk wel kunnen verslaan. Een vergelijking tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog is mede daarom niet gepast alhoewel toentertijd Duitsland ook te veel hooi op de vork kreeg.
Haha
pi_105460081
West Europa had helemaal niet bezet hoeven worden. Hitler wilde alleen lebensraum in het oosten en de olie en graan. Nadat Engeland en Frankrijk Nazi Duitsland de oorlog had verklaard was Duitsland wel genoodzaakt om West Europa te veroveren, het was puur een bezettingsmacht.
pi_105460187
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:37 schreef Clan het volgende:
West Europa had helemaal niet bezet hoeven worden. Hitler wilde alleen lebensraum in het oosten en de olie en graan. Nadat Engeland en Frankrijk Nazi Duitsland de oorlog had verklaard was Duitsland wel genoodzaakt om West Europa te veroveren, het was puur een bezettingsmacht.
Duitsland is veel makkelijker te beschermen dan met al die kusten van West-Europa maar het probleem is dat de geallieerden zo makkelijk Duitsland zouden kunnen isoleren dat is de voornaamste reden geweest. Maar Nederland was niet nodig geweest in te nemen, en Noorwegen evenmin, ja er zaten strategische ideeën achter van wat er allemaal wel niet zou kunnen gebeuren als ze de Britten via Noorwegen konden aanvallen maar de vraag is of dat wel zo gegrond was.
Haha
  zondag 11 december 2011 @ 17:47:10 #228
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105460407
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 03:48 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei een bijeengeraapte groep dienstplichtigen van toen en daarvoor. Er waren vast ook wel professionele soldaten daar niet van.
Dat was in de rest van Europa niet anders, hoor.
pi_105460461
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:47 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Dat was in de rest van Europa niet anders, hoor.
Ik ben toch bereid te geloven dat daar net wat meer professionaliteit in het leger te vinden was dan Nederland. In die tijd was Nederland simpelweg niet erg toegespitst op defensie, dat is ook geen schande, maar er moet ook niet iets van worden gemaakt dat het niet is. Het Nederlandse staande leger was in 1700 bijvoorbeeld twee keer zo groot, en soms zelfs vier keer zo groot, als vandaag de dag. Dat zegt wel iets denk ik.
Haha
pi_105460932
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:49 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik ben toch bereid te geloven dat daar net wat meer professionaliteit in het leger te vinden was dan Nederland. In die tijd was Nederland simpelweg niet erg toegespitst op defensie, dat is ook geen schande, maar er moet ook niet iets van worden gemaakt dat het niet is. Het Nederlandse staande leger was in 1700 bijvoorbeeld twee keer zo groot, en soms zelfs vier keer zo groot, als vandaag de dag. Dat zegt wel iets denk ik.
Het Staatse leger was rond 1700 zo'n 30.000 man sterk bij vrede, dat is niet groter dan de 280.000 die we in 1940 hebben opgetrommeld.

Een dienstplichtig leger maakt het leger nog niet amateuristisch, onze legermacht heeft tot in de jaren 90 een dienstplichtig leger gehad dat tot de beste van Europa behoorde, daarnaast was het Staatse leger een huurlingenleger wat bestond uit vele nationaliteiten, waaronder ook Zwitsers, pas sinds Koninkrijk Holland hebben we dienstplicht en sinds het Koninkrijk der Nederlanden een vaststaand leger. Ook hierbij moet je wel inzien dat ons leger in Nederland zelf defensief was ingesteld en niet offensief wat zich ook uit in het oorlogsmateriaal en tactiek, alles wat aan de oostgrens lag had alleen de opdracht vertragen, terugtrekken en het achterland op de hoogte stellen.

Het zwaartepunt van de Duitse opmars naar Frankrijk ging via Limburg omdat de Duitsers om de Maginotlinie en de forten van België heen moesten, Fort Eben Emael en het Albert kanaal waren de grootse struikelblokken, de maaslinie en het zuiden waren overeenkomstig met de afspraken met o.a Frankrijk wat beter bezet, maar voor de verdediging van de vesting Holland ( waar alles om draaide ) niet belangrijk.
pi_105461096
Interresant topic . Tevens tvp
nee echt niet !
pi_105461207
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:02 schreef Clan het volgende:

[..]

Het Staatse leger was rond 1700 zo'n 30.000 man sterk bij vrede, dat is niet groter dan de 280.000 die we in 1940 hebben opgetrommeld.

Een dienstplichtig leger maakt het leger nog niet amateuristisch, onze legermacht heeft tot in de jaren 90 een dienstplichtig leger gehad dat tot de beste van Europa behoorde, daarnaast was het Staatse leger een huurlingenleger wat bestond uit vele nationaliteiten, waaronder ook Zwitsers, pas sinds Koninkrijk Holland hebben we dienstplicht en sinds het Koninkrijk der Nederlanden een vaststaand leger. Ook hierbij moet je wel inzien dat ons leger in Nederland zelf defensief was ingesteld en niet offensief wat zich ook uit in het oorlogsmateriaal en tactiek, alles wat aan de oostgrens lag had alleen de opdracht vertragen, terugtrekken en het achterland op de hoogte stellen.

Het zwaartepunt van de Duitse opmars naar Frankrijk ging via Limburg omdat de Duitsers om de Maginotlinie en de forten van België heen moesten, Fort Eben Emael en het Albert kanaal waren de grootse struikelblokken, de maaslinie en het zuiden waren overeenkomstig met de afspraken met o.a Frankrijk wat beter bezet, maar voor de verdediging van de vesting Holland ( waar alles om draaide ) niet belangrijk.
Het Staatse leger was zo rond 1700 100.000 man sterk (inderdaad veel huurlingen, Zwitsers, Schotten en noem maar op veelal Calvinisten) wat betreft het staande leger en dat was in de jaren daarvoor kleiner en groter maar mede door het rampjaar weer versterkt. Ten tijde van de Spaanse Successieoorlog liep het staande leger nog verder op tot het dubbele. Het Nederlandse leger stelde ronde de Eerste Wereldoorlog veel meer voor, relatief, dan rond de Tweede Wereldoorlog en pas in de jaren 30 werden daar aanpassingen voor gemaakt maar bij verre niet genoeg. De luchtafweer bijvoorbeeld die simpelweg nauwelijks geplaatst werd, particulier bijna nog meer, toonde aan dat Nederland niet zo bevreesd was voor een invasie. Dat Nederland verder door een zwak Duits leger binnen zes dagen verslagen was zegt ook meer dan genoeg. Ik beweer niet dat het Nederlands leger niet defensief was ingesteld ik stel slechts dat dat defensieve karakter in 1940 niet veel heeft voorgesteld. Wat betreft de Maginotlinie werd daarom de zwaartekracht gelegd op de Ardennen (en troepen die achterlangs gingen om een terugval van Franse troepen te voorkomen en daarmee een loopgravenoorlog) daar deden naar mijn weten de troepen die Nederland binnenvielen nauwelijks aan mee en dat was om de Fransen in de tang te nemen wat ook lukte net als het BEF dat samen met veel Fransen moest vluchten bij Duinkerken daar.
Haha
pi_105461337
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:30 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Omdat het volgens mij niet klopt en kijk bij dat boek alleen al naar de titel. Uiteraard was er de propaganda wat betreft Arische mannen en Nazi-Duitsland, Germanen, en ga zo maar door maar er werd geen actieve politiek in Nederland mee gevoerd zoals bijvoorbeeld in Duitsland zelf. Nederland was behalve voor bepaalde economische en defensieve zaken niet bepaald belangrijk in de ogen van de Duitsers. Zoek maar na hoe weinig hierover te vinden is, een enkele quote is slechts de uitzondering, die de regel lijkt te bevestigen.

Nederland was met haar bevolking te klein om van betekenis te zijn voor Duitsland tijdens de oorlog, dat klopt. Maar ze zagen ons dus wel als een broedervolk dat gelijkwaardig was aan de Duitsers. Naarmate de oorlog vorderde en de kansen keerden voor Duitsland werden er natuurlijke andere prioriteiten gesteld dan het buurland informeren over hoe goed ze ons wel niet zagen zitten..

En niet zo denigrerend naar het boek Hitlers tafelgesprekken. Veel van zijn monologen werden genoteerd door Heinrich Heim die als taak had de 'tafelgesprekken' te stenograferen voor het nageslacht Eén must voor iedere liefhebber die geïnteresseerd is in de persoon Adolf Hitler. Dat boek geeft een onthullende blik in Hitlers denkbeelden. In de Tafelgesprekken filosofeert Hitler vrijelijk over een verrassend breed scale aan onderwerpen, erg interessant om te lezen wat zijn plannen waren indien Duitsland de overwinning had mogen opeisen.
pi_105461372
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:14 schreef Teutoon het volgende:

[..]

Nederland was met haar bevolking te klein om van betekenis te zijn voor Duitsland tijdens de oorlog, dat klopt. Maar ze zagen ons dus wel als een broedervolk dat gelijkwaardig was aan de Duitsers. Naarmate de oorlog vorderde en de kansen keerden voor Duitsland werden er natuurlijke andere prioriteiten gesteld dan het buurland informeren over hoe goed ze ons wel niet zagen zitten..

En niet zo denigrerend naar het boek Hitlers tafelgesprekken. Veel van zijn monologen werden genoteerd door Heinrich Heim die als taak had de 'tafelgesprekken' te stenograferen voor het nageslacht Eén must voor iedere liefhebber die geïnteresseerd is in de persoon Adolf Hitler. Dat boek geeft een onthullende blik in Hitlers denkbeelden. In de Tafelgesprekken filosofeert Hitler vrijelijk over een verrassend breed scale aan onderwerpen, zoals vegetarisme (een leeuw is er niet op berekend een kwartier te rennen, de olifant kan acht uur achtereen draven), het matriarchaat (een volk sterft nooit uit door gebrek aan mannen) en prins Bernhard (een volstrekt imbeciele stoethaspel).
Ik zou er in ieder geval niet al te trots op proberen te zijn ;) :). Daarnaast bleef, en dat stelt die quote volgens mij ook, dat Nederland niet op het niveau werd gezien als bijvoorbeeld Duitsland.
Haha
  zondag 11 december 2011 @ 18:17:59 #235
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105461428
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 17:49 schreef Joker89 het volgende:
In die tijd was Nederland simpelweg niet erg toegespitst op defensie, dat is ook geen schande, maar er moet ook niet iets van worden gemaakt dat het niet is. Het Nederlandse staande leger was in 1700 bijvoorbeeld twee keer zo groot, en soms zelfs vier keer zo groot, als vandaag de dag. Dat zegt wel iets denk ik.
Juist wel, het Nederlandse leger was niet geoefend op offensieve taken, afgezien van het Korps Mariniers. Dit omdat we neutraal waren.
De situatie in 1700 is trouwens vrij onrelevant.
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:10 schreef Joker89 het volgende:
De luchtafweer bijvoorbeeld die simpelweg nauwelijks geplaatst werd, particulier bijna nog meer, toonde aan dat Nederland niet zo bevreesd was voor een invasie. Dat Nederland verder door een zwak Duits leger binnen zes dagen verslagen was zegt ook meer dan genoeg.
De luchtverdediging was prima. De LuA serieuze heeft schade toegebracht aan de Duitse Luftwaffe. In totaal verloren de Duitsers naar schatting 525 vliegtuigen tijdens de meidagen, waarvan ongeveer 350 werden afgeschreven.
pi_105461629
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:17 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Juist wel, het Nederlandse leger was niet geoefend op offensieve taken, afgezien van het Korps Mariniers. Dit omdat we neutraal waren.
De situatie in 1700 is trouwens vrij onrelevant.
Juist zeer relevant omdat Nederland toentertijd wel wat voorstelde, niet als agressief land dat in Europa wilde uitbreiden, maar als grote zeemacht die de eigen grond ook moest beschermen. De defensieve taken waren evenzeer onder de maat, er werd nauwelijks geoefend, en gezien dit tweederangs Duitse leger alsnog in zes dagen Nederland wist te veroveren onderstreept dat.

[..]

quote:
De luchtverdediging was prima. De LuA serieuze heeft schade toegebracht aan de Duitse Luftwaffe. In totaal verloren de Duitsers naar schatting 525 vliegtuigen tijdens de meidagen, waarvan ongeveer 350 werden afgeschreven.
De luchtafweer in Nederland was bijna meer particulier geregeld dan vanuit de overheid, dus stel dat dat ook maar iets voorstelt, dan had dat weinig met georganiseerde defensie te maken. Maar nogmaals het is geen schande vind ik, de schande ontstond pas na de inval en wat veel Nederlanders toen deden, bijna niets namelijk.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 18:31:14 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105461894
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:23 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Juist zeer relevant omdat Nederland toentertijd wel wat voorstelde, niet als agressief land dat in Europa wilde uitbreiden, maar als grote zeemacht die de eigen grond ook moest beschermen. De defensieve taken waren evenzeer onder de maat, er werd nauwelijks geoefend, en gezien dit tweederangs Duitse leger alsnog in zes dagen Nederland wist te veroveren onderstreept dat.

[..]
dat tweederangs Duitse leger heeft Nederland niet weten te veroveren, Nederland legde de wapens neer nadat de Luftwaffe zonder enige tegenstand van betekenis Rotterdam plat had gegooid

als ze dat op dag 1 hadden gedaan dan had dat Duitse leger de grens waarschijnlijk niet eens over hoeven trekken!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105461939
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat tweederangs Duitse leger heeft Nederland niet weten te veroveren, Nederland legde de wapens neer nadat de Luftwaffe zonder enige tegenstand van betekenis Rotterdam plat had gegooid

als ze dat op dag 1 hadden gedaan dan had dat Duitse leger de grens waarschijnlijk niet eens over hoeven trekken!
Als ze Rotterdam dan überhaupt gehaald hadden, klopt ook wel wat je zegt, en zonder bombardement had het vast wel wat langer geduurd maar geen maanden of zelfs weken.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 18:58:55 #239
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105462974
ongetwijfeld geen maanden nee maar dat zou ook in optimale omstandigheden wat te positief gedacht zijn denk ik

die 6 dagen waar je het over had onderstrepen helemaal niets want Nederland heeft niet gecapituleerd vanwege de prestaties van dat tweederangs Duitse leger maar vanwege het luchtbombardement op Rotterdam
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105463231
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:58 schreef sp3c het volgende:
ongetwijfeld geen maanden nee maar dat zou ook in optimale omstandigheden wat te positief gedacht zijn denk ik

die 6 dagen waar je het over had onderstrepen helemaal niets want Nederland heeft niet gecapituleerd vanwege de prestaties van dat tweederangs Duitse leger maar vanwege het luchtbombardement op Rotterdam
Op dat moment hadden de Duitsers al zo'n beetje meer dan de helft van Nederland veroverd en de belangrijkste linies toch wel achter zich gelaten dus het onderstreept meer dan genoeg. De strijd in Zeeland bijvoorbeeld duurde ook 2-3 dagen meer of iets in die richting dus stel je er echt niet te veel van voor, en het geeft ook niet, vandaag de dag zijn we wel wat sterker denk ik.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:08:24 #241
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105463398
nee het onderstreept niets want de twee (de capitulatie en de Duitse opmars) hebben niets met elkaar te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105463488
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:08 schreef sp3c het volgende:
nee het onderstreept niets want de twee (de capitulatie en de Duitse opmars) hebben niets met elkaar te maken
Natuurlijk wel de Duitse opmars ging supersnel, als er een bombardement was en de Duitsers stonden nog aan de grens (alhoewel de vliegtuigen dan misschien niet eens konden komen), dan had Nederland zich misschien niet eens overgegeven. Andere landen hebben zich niet na dit bombardement overgegeven en je kan er toch wel vanuit gegaan dat daarmee is gedreigd.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:12:50 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105463614
als die opmars zo voorspoedig was voorlopen hadden ze Rotterdam niet hoeven bombarderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105463736
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:12 schreef sp3c het volgende:
als die opmars zo voorspoedig was voorlopen hadden ze Rotterdam niet hoeven bombarderen
Had daarvoor ook niet gehoeven want Rotterdam had zich voor het bombardement al overgegeven.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:16:31 #245
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105463800
Rotterdam heeft zich voor het bombardement opgegeven, Nederland niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105463932
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:16 schreef sp3c het volgende:
Rotterdam heeft zich voor het bombardement opgegeven, Nederland niet
Excuses, maar dat impliceerde op dat moment min of meer hetzelfde, aangezien het bombardement meer andere landen bang moest maken dan Nederland.
Haha
pi_105464011
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 18:10 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Het Staatse leger was zo rond 1700 100.000 man sterk (inderdaad veel huurlingen, Zwitsers, Schotten en noem maar op veelal Calvinisten) wat betreft het staande leger en dat was in de jaren daarvoor kleiner en groter maar mede door het rampjaar weer versterkt. Ten tijde van de Spaanse Successieoorlog liep het staande leger nog verder op tot het dubbele. Het Nederlandse leger stelde ronde de Eerste Wereldoorlog veel meer voor, relatief, dan rond de Tweede Wereldoorlog en pas in de jaren 30 werden daar aanpassingen voor gemaakt maar bij verre niet genoeg. De luchtafweer bijvoorbeeld die simpelweg nauwelijks geplaatst werd, particulier bijna nog meer, toonde aan dat Nederland niet zo bevreesd was voor een invasie. Dat Nederland verder door een zwak Duits leger binnen zes dagen verslagen was zegt ook meer dan genoeg. Ik beweer niet dat het Nederlands leger niet defensief was ingesteld ik stel slechts dat dat defensieve karakter in 1940 niet veel heeft voorgesteld. Wat betreft de Maginotlinie werd daarom de zwaartekracht gelegd op de Ardennen (en troepen die achterlangs gingen om een terugval van Franse troepen te voorkomen en daarmee een loopgravenoorlog) daar deden naar mijn weten de troepen die Nederland binnenvielen nauwelijks aan mee en dat was om de Fransen in de tang te nemen wat ook lukte net als het BEF dat samen met veel Fransen moest vluchten bij Duinkerken daar.
Tijdens deze oorlog bereikte het Staatse leger van de Nederlandse Republiek met 120.000 man zijn grootste omvang ooit.

Dat is niet het dubbele van 280.000 man, daarnaast heeft de Republiek geld moet lenen om die 120.000 man te bekostigen, en dat was ook het probleem tijdens de mobilisatieperiode, namelijk het geld, het bekostigen en in stand houden van een gemobiliseerd defensieapparaat kost handen vol met geld, we hebben drie jaar lang een compleet gemobiliseerde krijgsmacht op de been gehouden die de hele oorlog en zelf 4 jaar erna actief zijn geweest (1940-1949), ondertussen hadden we de marine, de koopvaardij en het KNIL nog dat actief was, van de 21 schepen die de Amerikanen vervoerde naar de Pacific waren er zo'n 20 van Nederland.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:25:12 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105464199
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:19 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Excuses, maar dat impliceerde op dat moment min of meer hetzelfde, aangezien het bombardement meer andere landen bang moest maken dan Nederland.
nee dat betekende niet hetzelfde

Nederland rekende al op de val van Rotterdam en voor het bang maken van andere landen was die capitulatie simpelweg niet noodzakelijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105464317
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:21 schreef Clan het volgende:

[..]

Tijdens deze oorlog bereikte het Staatse leger van de Nederlandse Republiek met 120.000 man zijn grootste omvang ooit.

Dat is niet het dubbele van 280.000 man, daarnaast heeft de Republiek geld moet lenen om die 120.000 man te bekostigen, en dat was ook het probleem tijdens de mobilisatieperiode, namelijk het geld, het bekostigen en in stand houden van een gemobiliseerd defensieapparaat kost handen vol met geld, we hebben drie jaar lang een compleet gemobiliseerde krijgsmacht op de been gehouden die de hele oorlog en zelf 4 jaar erna actief zijn geweest (1940-1949), ondertussen hadden we de marine, de koopvaardij en het KNIL nog dat actief was, van de 21 schepen die de Amerikanen vervoerde naar de Pacific waren er zo'n 20 van Nederland.
Sorry maat maar daar zit je toch echt verkeerd het staande leger was al 100.000 man tijdens de successieoorlog liep het nog eens ongeveer twee keer zo hoog op.

Olaf van Nimwegen, De Republiek als grote mogendheid onder druk, in: J.R. Bruijn en C.B. Wels, red., Met man en Macht. De militaire geschiedenis van Nederland 1550-2000

Dus jij mag er nu een of ander heldenverhaal van maken maar er was voor Nederland toch meer mogelijk, nogmaals het is geen schande, maar het stelde weinig voor tijdens de Duitse inval.
Haha
pi_105464362
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee dat betekende niet hetzelfde

Nederland rekende al op de val van Rotterdam en voor het bang maken van andere landen was die capitulatie simpelweg niet noodzakelijk
Ja, dat betekende wel hetzelfde, Winkelman impliceerde immers zelf nog dat Rotterdam de laatste verdediging was die beschermd diende te worden en als de verdediging van Nederland toch zo slecht was dat ze Rotterdam dan beter konden sparen. De val van Rotterdam stond op dat moment zo'n beetje gelijk aan capitulatie van het hele land.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:33:00 #251
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105464577
gek dat ze zoveel pantserafweergeschut in stelling hebben gebracht buiten Rotterdam ... die had ik dan gewoon de stad in gestuurd :D
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105464751
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:33 schreef sp3c het volgende:
gek dat ze zoveel pantserafweergeschut in stelling hebben gebracht buiten Rotterdam ... die had ik dan gewoon de stad in gestuurd :D
Misschien was er geen tijd, hadden ze dit niet verwacht en wel een aanval op Den Haag, maar voor die logica moet je bij de commandanten van die tijd zijn. Het klopt wel dat de Duitsers het nog sneller hadden verwacht, wat betreft de overname van Nederland dus met het oog op dat is er wel degelijk heldhaftig gevochten, maar met de middelen die er waren was dit toch wel het maximale op dat moment terwijl als de voorbereiding beter was geweest de Duitsers veel harder aangepakt hadden kunnen worden.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:40:42 #253
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105464922
nee dit was tijdens de meidagen

de aanval op Den Haag was toen al min of meer mislukt en omdat Nederlandse troepen er niet in slaagden Moerdijk/Dordrecht in te nemen werd er buiten Rotterdam pantserafweer in stelling gebracht om een Duitse doorbraak op te vangen ... die doorbraak was door het bombardement niet meer nodig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105465036
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:40 schreef sp3c het volgende:
nee dit was tijdens de meidagen

de aanval op Den Haag was toen al min of meer mislukt en omdat Nederlandse troepen er niet in slaagden Moerdijk/Dordrecht in te nemen werd er buiten Rotterdam pantserafweer in stelling gebracht om een Duitse doorbraak op te vangen ... die doorbraak was door het bombardement niet meer nodig
Veel stond op dat moment overigens nog steeds in Den Haag daar niet van, maar ik neem aan dat het buiten Rotterdam stond, omdat men simpelweg de troepen buiten wilden houden en het luchtafweer was in Rotterdam zelf nauwelijks aanwezig. Waarom het niet naar de binnenstad werd verplaatst, ik neem aan omdat dat toch weinig zin had, maar voor die logica moet je bij hun zijn.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:45:19 #255
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105465154
er werd pantserafweer in stelling gebracht omdat de verwachting was dat Duitse tanks zich door Rotterdam heen zouden slaan ipv het bombardement

Rotterdam werd feitelijk opgegeven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105465159


Een aanrader!
Heeft iemand wel eens eerder dit boek gelezen?
Haha
pi_105465161
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:27 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Sorry maat maar daar zit je toch echt verkeerd het staande leger was al 100.000 man tijdens de successieoorlog liep het nog eens ongeveer twee keer zo hoog op.

Olaf van Nimwegen, De Republiek als grote mogendheid onder druk, in: J.R. Bruijn en C.B. Wels, red., Met man en Macht. De militaire geschiedenis van Nederland 1550-2000

Dus jij mag er nu een of ander heldenverhaal van maken maar er was voor Nederland toch meer mogelijk, nogmaals het is geen schande, maar het stelde weinig voor tijdens de Duitse inval.
Met de subsidietroepen kom ik nog niet boven de 120.000 man;

http://www.milwiki.nl/dut(...)n=Index.REP-Subsidie
pi_105465198
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:45 schreef sp3c het volgende:
er werd pantserafweer in stelling gebracht omdat de verwachting was dat Duitse tanks zich door Rotterdam heen zouden slaan ipv het bombardement

Rotterdam werd feitelijk opgegeven
Opgegeven, hoe kom je daar nou bij, ze wilden de Duitsers buiten Rotterdam houden ja maar ik zie niet in waarom jij dat als opgave ziet. Rotterdam opgeven was volgens Winkelman capitulatie.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:46:56 #259
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105465227
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:45 schreef Joker89 het volgende:
[ afbeelding ]

Een aanrader!
Heeft iemand wel eens eerder dit boek gelezen?
ik moet het nog hebben hier ergens :Y
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105465236
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:45 schreef Clan het volgende:

[..]

Met de subsidietroepen kom ik nog niet boven de 120.000 man;

http://www.milwiki.nl/dut(...)n=Index.REP-Subsidie
Ik heb de rekensom dan ook niet gemaakt ;) ;).
Haha
pi_105465249
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:46 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik moet het nog hebben hier ergens :Y
Mijn grootmoeder (en grootvader) :) :).
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:49:28 #262
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105465316
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:46 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Opgegeven, hoe kom je daar nou bij, ze wilden de Duitsers buiten Rotterdam houden ja maar ik zie niet in waarom jij dat als opgave ziet. Rotterdam opgeven was volgens Winkelman capitulatie.
ja net als de Grebbelinie, toch is het veldleger teruggetrokken op de zwaar verouderde waterlinie nadat de linie viel

Rotterdam was niet houdbaar en dus werden er voorbereidingen getroffen voor verder verzet na de val van de stad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105465388
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:47 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik heb de rekensom dan ook niet gemaakt ;) ;).
Dan moet je het ook niet als waarheid presenteren, in de stukken van Defensie en de beken die ik heb kom ik niet op zo'n groot leger, tenzij de troepen van Münster zijn meegerekend, maar goed, spreek je dan nog over een 'Nederlands' leger?
pi_105465424
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja net als de Grebbelinie, toch is het veldleger teruggetrokken op de zwaar verouderde waterlinie nadat de linie viel

Rotterdam was niet houdbaar en dus werden er voorbereidingen getroffen voor verder verzet na de val van de stad
Zoals ik al zei werd er in Zeeland ook nog gewoon doorgevochten ;) ;) maar ik neem aan, wat dan ook voor na Rotterdam zal gelden, niet met de verwachting te winnen.
Haha
pi_105465475
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:50 schreef Clan het volgende:

[..]

Dan moet je het ook niet als waarheid presenteren, in de stukken van Defensie en de beken die ik heb kom ik niet op zo'n groot leger, tenzij de troepen van Münster zijn meegerekend, maar goed, spreek je dan nog over een 'Nederlands' leger?
Ik heb toentertijd onderwijs gehad van dr. Jan Hoffenaar (Google is your friend). Als zijn literatuur niet klopt, die ik hierboven heb gegeven, moet je maar een boze mail naar hem sturen.
Haha
  zondag 11 december 2011 @ 19:53:28 #266
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105465505
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:51 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei werd er in Zeeland ook nog gewoon doorgevochten ;) ;) maar ik neem aan, wat dan ook voor na Rotterdam zal gelden, niet met de verwachting te winnen.
Tot de 17e, ja. Weliswaar met Franse (Marokkaanse) steun.
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 19:54:41 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105465561
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:51 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei werd er in Zeeland ook nog gewoon doorgevochten ;) ;) maar ik neem aan, wat dan ook voor na Rotterdam zal gelden, niet met de verwachting te winnen.
dat deed niemand

Zeeland was 1 groot achterhoedegevecht
het doel was zoveel mogelijk troepen de kans te geven om weg te komen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105465578
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:53 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Tot de 17e, ja. Weliswaar met Franse (Marokkaanse) steun.
Henri Giraud :) :).
Haha
pi_105465829
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat deed niemand

Zeeland was 1 groot achterhoedegevecht
het doel was zoveel mogelijk troepen de kans te geven om weg te komen
Nogmaals voor de logica om Rotterdam niet te voorzien van luchtverdediging moet je niet bij mij zijn denk ik. Rotterdam was gevallen, heel Nederland viel daarna mee, of bijna heel Nederland ;) :). Misschien hadden ze wel doorgevochten zonder bombardement ik weet het niet. Maar kennelijk met Rotterdam hadden ze misschien nog enige hoop op een redelijke afloop, misschien was het wel de hoop voor Britse en/of Franse steun via de kust, /maar de Duitsers lieten het bombardement waarschijnlijk toch doorgaan ook als schrikbeeld voor andere landen. Ik denk dat Nederland zich ook zonder bombardement had overgegeven en al aan het voorbereiden was op capitulatie. Mocht die er niet komen dat daarom op andere plekken troepen werden opgesteld maar dat is speculatie.
Haha
pi_105465902
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:52 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik heb toentertijd onderwijs gehad van dr. Jan Hoffenaar (Google is your friend). Als zijn literatuur niet klopt, die ik hierboven heb gegeven, moet je maar een boze mail naar hem sturen.
In welke literatuur rept Hoffenaar hier over? ik heb namelijk meerdere boeken van de man ( Blik naar het oosten) (op herhaling) etc, juist de afdeling waarbij hij werkt rept over 120.000 man (eigenlijk 119.000) man. De lietratuur hierboven is niet van Hoffenaar, ik weet daarnaast ook niet wat Hoffenaar tijdens zijn college's heeft gezegd, dus ik kan daar ook niet op ingaan, wel kan ik jou erop aanspreken gezien jij deze informatie als waarheid presenteert.
pi_105466028
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:02 schreef Clan het volgende:

[..]

In welke literatuur rept Hoffenaar hier over? ik heb namelijk meerdere boeken van de man ( Blik naar het oosten) (op herhaling) etc, juist de afdeling waarbij hij werkt rept over 120.000 man (eigenlijk 119.000) man. De lietratuur hierboven is niet van Hoffenaar, ik weet daarnaast ook niet wat Hoffenaar tijdens zijn college's heeft gezegd, dus ik kan daar ook niet op ingaan, wel kan ik jou erop aanspreken gezien jij deze informatie als waarheid presenteert.
Ik heb hierboven toch "Olaf van Nimwegen, De Republiek als grote mogendheid onder druk, in: J.R. Bruijn en C.B. Wels, red., Met man en Macht. De militaire geschiedenis van Nederland 1550-2000" geciteerd. Hoffenaar gaf ons les hij heeft deze literatuur aan ons verschaft en niet zelf geschreven althans dit werk. Ik neem aan dat deze informatie toch wel meer in de buurt komt van de waarheid dan een simpele internetpagina. Met alle respect Clan, maar ik heb toch meer vertrouwen in de Universiteit Utrecht en hun literatuur, dan in een onbekende internetpagina.
Haha
pi_105466071
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:51 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei werd er in Zeeland ook nog gewoon doorgevochten ;) ;) maar ik neem aan, wat dan ook voor na Rotterdam zal gelden, niet met de verwachting te winnen.
In Zeeland vocht men door omdat er geen contact was met de buitenwereld, ook de capitulatie was niet doorgedrongen in Zeeland, de Duitsers riepen dan ook "Die Holländer schiessen nicht". In de nacht van 17 mei hebben ze Middelburg gebombardeerd. Mijn vader yheeft zich daar voor een brandend stadhuis overgegeven, waarna hij eerst naar Rotterdam is vervoerd per trein.
pi_105466176
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:05 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik heb hierboven toch "Olaf van Nimwegen, De Republiek als grote mogendheid onder druk, in: J.R. Bruijn en C.B. Wels, red., Met man en Macht. De militaire geschiedenis van Nederland 1550-2000" geciteerd. Hoffenaar gaf ons les hij heeft deze literatuur aan ons verschaft en niet zelf geschreven althans dit werk. Ik neem aan dat deze informatie toch wel meer in de buurt komt van de waarheid dan een simpele internetpagina. Met alle respect Clan, maar ik heb toch meer vertrouwen in de Universiteit Utrecht en hun literatuur, dan in een onbekende internetpagina.
Dit zijn dezelfde cijfers als uit de boeken van het SMG, die vertrouw ik meer dan de UVU.

Laat anders maar die cijfers uit at boek zien om aan te tonen dat wat je zegt ook daadwerkelijk aangetoond wordt, gezien je zelf de berekening niet weet, maar wel aanneemt als waarheid.
pi_105466195
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:06 schreef Clan het volgende:

[..]

In Zeeland vocht men door omdat er geen contact was met de buitenwereld, ook de capitulatie was niet doorgedrongen in Zeeland, de Duitsers riepen dan ook "Die Holländer schiessen nicht". In de nacht van 17 mei hebben ze Middelburg gebombardeerd. Mijn vader yheeft zich daar voor een brandend stadhuis overgegeven, waarna hij eerst naar Rotterdam is vervoerd per trein.
Men vocht door omdat er buitenlandse troepen waren gelegerd dat was de hoofdreden. Ik denk dat de Nederlandse en Franse leiding wel degelijk wist dat er gecapituleerd was.
Haha
pi_105466248
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:09 schreef Clan het volgende:

[..]

Dit zijn dezelfde cijfers als uit de boeken van het SMG, die vertrouw ik meer dan de UVU.

Laat anders maar die cijfers uit at boek zien om aan te tonen dat wat je zegt ook daadwerkelijk aangetoond wordt, gezien je zelf de berekening niet weet, maar wel aanneemt als waarheid.
Er worden zelfs hele aantallen gegeven van wat Nederland precies had voor troepen, geen berekeningen, maar aantallen. Ik zal zo meteen de tekst eens voor je citeren.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:13:24 #276
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105466345
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:00 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Nogmaals voor de logica om Rotterdam niet te voorzien van luchtverdediging moet je niet bij mij zijn denk ik.
ik heb het toch ook niet over luchtverdediging :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105466434
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb het toch ook niet over luchtverdediging :?
Lijkt me uitermate belangrijk als je een stad wilt beschermen tegen een bombardement.
De troepen verdedigden de bruggen en wegen naar Rotterdam.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:17:01 #278
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105466512
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:15 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Lijkt me uitermate belangrijk als je een stad wilt beschermen tegen een bombardement.
De troepen verdedigden de bruggen en wegen naar Rotterdam.
er was nu eenmaal niet genoeg

maar ik snap niet waarom je nu meerdere malen roept dat ik daarvoor niet bij jou moet wezen want ik vraag er helemaal niet naar :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105466665
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

er was nu eenmaal niet genoeg

maar ik snap niet waarom je nu meerdere malen roept dat ik daarvoor niet bij jou moet wezen want ik vraag er helemaal niet naar :?
Ik doel meer op waarom ze bepaalde zaken verplaatsten of ergens anders hadden opgesteld tot in het diepste detail. Maar niet eens specifiek gericht op luchtafweer.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:22:36 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105466743
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:20 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Ik doel meer op waarom ze bepaalde zaken verplaatsten of ergens anders hadden opgesteld tot in het diepste detail. Maar niet eens specifiek gericht op luchtafweer.
hmmkay :D

als aan de ene kant van een stad een tankmachtverschijnt en er vervolgens aan de andere kant anti tank eenheden worden samengetrokken dan hoef je geen Heinz Guderian te heten om de bedoeling ervan te raden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105466852
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

hmmkay :D

als aan de ene kant van een stad een tankmachtverschijnt en er vervolgens aan de andere kant anti tank eenheden worden samengetrokken dan hoef je geen Heinz Guderian te heten om de bedoeling ervan te raden
Of dat überhaupt zo is weet ik niet, wat ik wel weet is dat de Nederlandse verdediging nog steeds opgesteld stond bij de wegen en bruggen naar Rotterdam, Rotterdam opgegeven dat klopt niet. Waarom er dan, nogmaals als het zo is anti-tank eenheden aan de andere kant opgesteld stonden weet ik niet, ik weet wel dat Rotterdam alles behalve opgegeven was (voor het bekendmaken van het bombardement).
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:29:58 #282
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105467081
men hield rekening met de val van de stad daardoor kon Scharroo onderhandelen over de overgave van de stad
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105467229
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:29 schreef sp3c het volgende:
men hield rekening met de val van de stad daardoor kon Scharroo onderhandelen over de overgave van de stad
Men hield rekening met de val is al heel anders dan dat men Rotterdam opgaf, daar was geen enkele noodzaak voor, omdat de Duitsers best effectief buiten bepaalde gebieden werden gehouden.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:39:26 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105467725
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:32 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Men hield rekening met de val is al heel anders dan dat men Rotterdam opgaf,
ja dat is technisch gezien heel wat anders ja maar het komt op hetzelfde neer :P

het geeft iig aan dat Rotterdam niet gezien werd als het einde van de strijd

quote:
[quote]0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:32 schreef Joker89 het volgende:

[..]

daar was geen enkele noodzaak voor, omdat de Duitsers best effectief buiten bepaalde gebieden werden gehouden.
de paras werden best effectief buiten bepaalde gebieden gehouden

lichtbewapende troepen zonder voertuigen, dat is heel wat anders als het reguliere leger dat in Dordrecht aan was gekomen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 11 december 2011 @ 20:40:20 #285
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_105467786
Verloop van de strijd in het kort: Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
pi_105467881
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:39 schreef sp3c het volgende:
ja dat is technisch gezien heel wat anders ja maar het komt op hetzelfde neer :P
Net zo goed dus als de capitulatie van heel Nederland dat hier impliciet mee verbonden is ;) ;).
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:43:06 #287
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105467972
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:41 schreef Joker89 het volgende:

[..]

Net zo goed dus als de capitulatie van heel Nederland dat hier impliciet mee verbonden is ;) ;).
ja dat bestrijd ik dus ;) ;)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_105468011
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat bestrijd ik dus ;) ;)
Dat begrijp ik ja :P :P.
Haha
pi_105468066
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:40 schreef Nibb-it het volgende:
Verloop van de strijd in het kort: Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
Mooi stuk trouwens ik zal het dadelijk eens aandachtig door proberen te lezen.
Haha
  Moderator zondag 11 december 2011 @ 20:53:04 #290
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_105468540
overigens geloof ik ook niet dat men het nog weken vol had kunnen of zelfs moeten houden ... de situatie was op dag 3 of 4 al verloren maar je had met een paar dagen extra iig nog de laatste luchtlandingstroepen die bij Den Haag waren geland kunnen vernietigen ... dat was het hoogst haalbare voor Nederland denk ik

dan moet je je afvragen of dat opweegt tegen het bloedbad dat de Duitsers bij de waterlinie zouden hebben aagericht maar het bombardement op Rotterdam maakte dit allemaal irrelevant
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 14 december 2011 @ 18:00:31 #292
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_105583538
quote:
Bedankt, 'prachtig' om te zien, maar door de inhoud van die beelden
huil ik om onze Lage Landen nu! :'(
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_105821899
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:53 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Tot de 17e, ja. Weliswaar met Franse (Marokkaanse) steun.
Over die 'zogenaamde' Marokaanse steun vond ik dit artikel;

http://www.scribd.com/doc(...)P-De-Tijd-9-Mei-2010
  dinsdag 20 december 2011 @ 19:51:42 #294
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_105833155
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 19:33 schreef sp3c het volgende:
gek dat ze zoveel pantserafweergeschut in stelling hebben gebracht buiten Rotterdam ... die had ik dan gewoon de stad in gestuurd :D
Deden ze niet om Rotterdam niet om te vormen tot "militair doel".
Daarom is het bombarderen van R'dam een crime geweest..doordat het geen militair maar burger doel was. Daarmee dachten we de Duitsers ook te stoppen... "ze bombarderen geen stad die niet onder Militaire bezetting staat" woorden van de naiëve en overwerkte Winkelman.

Oorlog met Reynders had langer geduurd.. Militair gegarandeerd in het voordeel van Nederland, maar meer slachtoffers en het eindresultaat zou niet anders zijn geweest. Achteraf maar goed dat de meer passieve Winkelman aan het hoofd stond
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_105974269
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 15:35 schreef Clan het volgende:

[..]

Over die 'zogenaamde' Marokaanse steun vond ik dit artikel;

http://www.scribd.com/doc(...)P-De-Tijd-9-Mei-2010
Is er op dit vlak nog wat beweging de laatste tijd ?

Geschiedvervalsing op zijn best :r
pi_105978024
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 december 2011 19:45 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Is er op dit vlak nog wat beweging de laatste tijd ?

Geschiedvervalsing op zijn best :r
Ik zie op deze website dat ze bij de gesneuvelden wel aangegeven hebben dat ze zijn aangespoeld.

http://www.bevrijdingintercultureel.nl/marokko.html
pi_106031818
Ik heb overigens nog zo'n 5000 foto's in kleur van de invasie in Normandie. (Goede kwaliteit)
pi_106287390
Niet helemaal WOII, maar wel interessant én in kleur;

NSB Jeugdstorm in kleur color 'Met Mussert Hou Zee!' Jeugdstorm music muziek

pi_106287436
quote:
14s.gif Op zondag 25 december 2011 14:54 schreef Roflpantoffel het volgende:
Ik heb overigens nog zo'n 5000 foto's in kleur van de invasie in Normandie. (Goede kwaliteit)
Wanneer kunnen we die 'bewonderen'?
pi_106537460
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2011 20:40 schreef Nibb-it het volgende:
Verloop van de strijd in het kort: Nederlandse leger in de Tweede Wereldoorlog #2
Interressant ^O^
  zondag 8 januari 2012 @ 20:24:38 #301
354945 dikkebroekzak
de dikste zakken mogen praten
pi_106574323
Mooi, een topic van 8 jaar geleden waar ik in mag posten. Hopelijk komt er deel 2 :D
"Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker,”
― Albert Einstein
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')