quote:
ECB haalt uit naar tekorten Parijs en BerlijnBRUSSEL - Voorzitter Wim Duisenberg van de Europese Centrale Bank (ECB) heeft woensdag keihard uitgehaald naar landen die zich niet houden aan het Europese stabiliteitspact voor de euro. "Een gebrek aan fiscale discipline heeft een negatieve invloed op de groeikansen van de eurolanden", hield hij het europarlement in Brussel voor.
Landen met een te groot begrotingstekort hangt een miljardenboete boven het hoofd. Sommige landen willen dat voorkomen door de regels aan te passen. Ze krijgen voorzichtig steun van voorzitter Romano Prodi van de Europese Commissie, het dagelijks EU-bestuur. Die zei onlangs nog dat het stabiliteitspact 'intelligent' moet worden toegepast.
Duisenberg maakt korte metten met die uitspraak. "Ik kan mij geen intelligentere interpretatie van het pact voorstellen", zei hij. Hij wees erop dat acht van de twaalf eurolanden zich wel aan de regels hebben gehouden. "Het is daarom onaanvaardbaar dat degenen die de periode van voorspoed niet hebben aangegrepen om hun begroting in balans te brengen, nu proberen de spelregels te veranderen."
Hij noemde de landen die de regels overtreden niet bij name, maar het was duidelijk dat hij vooral Frankrijk en Duitsland in het vizier heeft. Beide landen stevenen voor het derde achtereenvolgende jaar af op overtreding van het stabiliteitspact. Daarin staat dat het tekort op de nationale begroting niet meer mag bedragen dan 3 procent van het bruto binnenlands product.
Duisenberg, die eind oktober opstapt als ECB-voorzitter, zei niet te willen dreigen met een renteverhoging voor straf als het pact opzij wordt geschoven. Wel waarschuwde hij voor gevolgen voor de prijsstabiliteit (inflatie). "Als de prijsstabiliteit wordt ondermijnd, heeft dat gevolgen voor het monetaire beleid", redeneerde hij.
Zweedse europarlementsleden probeerden Duisenberg een oproep te ontlokken aan de kiezers die aanstaande zondag bepalen of Zweden de kroon gaat inruilen voor de euro. "Ik voel mij niet geroepen om een advies te formuleren", zei de ECB-voorman. Wel waarschuwde hij dat buitenlandse investeerders wellicht minder snel voor Zweden zouden kiezen als dat land buiten de eurozone blijft.
Duisenberg ging ook in op de verhalen over vervalsing van eurobiljetten. Hij vindt dat het meevalt en zei dat de ECB werkt aan nieuwe technieken. Eventuele nieuwe bankjes worden op zijn vroegst in 2010 ingevoerd.