Zen is totaal anders, het is een directe ervaring van het leven. Je kan Zen ook niet makkelijk omschrijven tenzij je een Lama bent die zijn hele leven mediteert. Zen houdt o.a. in het overdenken van onlogische puzzels als wat was er voordat het universum bestond (om maar een vraagstuk te noemen, het zijn er vele).
quote:niet helemaal. Zen begon met Bodhidharma die naar China reisde.
Op zaterdag 6 september 2003 19:38 schreef Chocopuff het volgende:
Volgens mij is Zen boeddhisme ook gewoon Tibetaans hoor.
Zen gaat eigenlijk alleen maar om het bereiken van de verlichting (door middel van meditatie). Al het anderen wordt afgeworpen (al het aardse).
zoiets is het. Ben zelf ook Zen Boeddhist maar weiger eigenlijk na te gaan zoeken hoe het allemaal precies zit. Ik heb de leer van Huang Po gelezen (In Eenheid Zijn) en dat is genoeg...
Zen (of in China "Chen") Boeddhisme is een mengeling van Taoisme en Boeddhisme. (nu zeg ik het even heel simpel)
Wil je meer weten stuur me dan een e-mail...
Ik weet ALLES van het Chinese Boeddhisme en Taoisme.
quote:jezelf overschatten is ook een kunst...
Op zondag 21 september 2003 19:38 schreef Tsjuun_Tze het volgende:
JA ! Dat weet ik.Zen (of in China "Chen") Boeddhisme is een mengeling van Taoisme en Boeddhisme. (nu zeg ik het even heel simpel)
Wil je meer weten stuur me dan een e-mail...
Ik ben er zelf zo'n eentje die nog geen insect pijn doet, zelfs muggen neem ik gevangen om ze de volgende ochtend weer buiten te zetten
Ik verdiep me voornamelijk in Tibetaans boeddhisme, de cultuur, verhalen en de instelling van dit systeem vind ik erg interessant
En de meditatie technieken.
verhaaltje van reiki-lotus:
quote:
De veerman en de monnikEr waren eens twee broers, zonen van een veerman. Als kind al voeren zij met hun vader heen en weer over de rivier, wanneer hij voorbijgangers overzette. De betaling was maar karig: één dubbeltje per persoon.
Het werk was eentonig en weinig geestverheffend: dus besloot de oudste om meer diepgang aan zijn leven te gaan geven. Hij verliet het huisje aan de rivier, zijn ouders en broer en het veerbootje en trad in, in een boeddhistisch monnikenklooster. Na vele jaren van meditatie en zoeken naar het hogere en naar de verborgen krachten in de menselijke geest, gebeurde het dat hij op reis moest naar een ander klooster en onderweg het ouderlijk huis passeerde. Hij klopte aan en na veel hartelijke omhelzingen en vreugdetranen vertelde men elkaar hoe ieders leven tot nu toe verlopen was. Na enige tijd nam de monnik weer afscheid en na alle goede wensen over en weer liepen beide broers naar het veerbootje, de een om over te zetten, de ander om overgezet te worden.
De broer-veerman vroeg van de broer-monnik: "Wat heb je nu eigenlijk in de afgelopen zeven jaar in dat klooster geleerd?"
"Ik zal het je laten zien", zei de monnik, en hij daalde af naar de rivieroever; over het water liep hij naar de verkant, zwaaide daar nog eenmaal vaarwel en verdween tussen de bomen."Dan is, wat hij in die zeven jaar in dat klooster geleerd heeft, precies één dubbeltje waard", zei de veerman en ging weer tevreden aan zijn arbeid.
quote:
Op maandag 22 september 2003 09:40 schreef Tsjuun_Tze het volgende:
Zelfkennis is een van de 8 zuilen van de Tao...
Ik ken mezelf, maar overschat mezelf nooit
quote:Alles, sorry, maar je kunt me nog meer wijs maken.
Maar okee, Wil je me info over Toaisme toe mailen:
Mijn e-mail adres is r.van.dijnen@hccnet.nl
Bij voorbaat dank.
Anyway TS ea:
Er zijn grof gezegd sinds het begin van de Christelijke jaartelling twee hoofdstromingen in het Boeddhisme, het Hinayana (het 'mindere voertuig') en het Mahayana (het 'grote voertuig'). Laastgenoemde stroming is minder strikt dan het Hinayana-boeddhisme.
Uitgangspunt van Mahayanisten is dat alle levende wezens op zoek zijn naar geluk.
Zowel het Tibetaanse Boedhisme als het Zen boeddhisme zijn aftakkingen van de Mahayana stroming.
Zen is in China ontstaan uit een samensmelting van Mahayana boeddhisme en taoïsme. Zen is totaal non-intellectueel en gebaseerd op totale interne rust. Het is een stroming zonder al te veel rituelen en verplichtingen. Zen gebruikt ook humor, spontaniteit, onconventionaliteit, poëzie en andere creativiteit om duidelijk te maken dat verlichting boven het rationele uitgaat.
er zijn twee hoofdstromen Zen boeddhisme:
Soto Zen, deze school richt zich enkel op de zazen,
en Rinzai-Zen. Deze maakt gebruik enkele rituelen en gebruikt tevens Koans.
Tibetaans boeddhisme maakt, in tegenstelling tot Zen boeddhisme wel gebruik van rituelen. Ook is de levensfilosofie van Tibetaans boeddhisme veel uitgebreider, wat weer leidt tot daar bijbehorende rituelen en afspraken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |