quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 01:13 schreef maartena het volgende:Nu weet ik zeker dat je nog nooit hier geweest bent.
Dit werd letterlijk gezegd door een Amerikaan, ik zit dit niet zelf te verzinnen. Was slechts een specifiek voorbeeld.
quote:
De Verenigde Staten zijn net zo divers als Europa, en (op de dollar en de taal na) zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld "Oregon" en "Louisiana" net zo verschillend als tussen "Zweden" en "Griekenland", en dat uit zich ook in de verschillende recepten uit de verschillende staten.
En dat maakt ze nou net niet zo verschillend. Overigens geloof ik het simpelweg niet. Zweden en Griekenland....heb je wel enig idee wat voor een verschil dat is? En dat in één land van nog geen paar honderd jaar oud waar de cultuur nog niet eens gerijpt is, spreek je al van een net zo'n groot verschil.... Overdrijven, dat doen Amerikanen ook vaak.
quote:
En weer geef je te kennen het land van GEEN KANT te kennen. De cultuurverschillen in de verschillende staten zijn soms enorm, in gebruiken, etenscultuur, omgang, en zeker ook het taalgebruik. Als jij het feit dat ze "dezelfde taal" spreken automatisch vertaald in "dezelfde cultuur" dan heb je duidelijk nog niet veel gereisd in deze wereld.
Dat vertaal ik automatisch helemaal niet zo. Ik heb toch net uitgelegd wat cultuur voor mij ong. inhoud? Dat houdt niet op met taal...hoe kan je dat denken? Je maakt mij niet wijs dat de cultuurverschillen (die ze eigenlijk niet hebben of rechtstreeks afstammen van de kolonisten en/of slaven) zo groot zijn als in een continent zoals Europa dat al duizenden jaren zeer verschillende beschavingen heeft rondlopen.
quote:
Zeg tegen een Ier, een Welsh, of een Schot maar eens dat ie dezelfde cultuur heeft als een Engelsman. De Verenigde Staten zijn zo groot, en hebben zoveel verschillende culturen door de immigranten dat je de ene staat nauwelijks met de andere kunt vergelijken.
En is dat in jouw ogen een "eigen cultuur" Nee, niet echt in die van mij.
quote:
California bestaat voor 40% uit Mexicaanse immigranten en voor 15% uit Aziatische immigranten, Georgia bestaat voor 80% uit Afro-Americans (zwarten), Massachussets is voornamelijk uit Engelsen en Ieren opgebouwd, in Louisiana wordt nog oud-Frans gesproken. De oude Duitse/Nederlandse hervormden kun je in Wisconsin nog terugvinden, soms zelfs nog levend in de ouderwetse cultuur, ook wel "Amish" genoemd. In Florida heb je een overwegend Cubaanse bevolking en in Montana vindt je voornamelijk blanke immigranten. New York heeft een compleet andere cultuur dan Los Angeles. Chicago is compleet anders dan Atlanta. Al deze groepen hebben enorme verschillen in cultuur, en iemand die zegt dat Amerika "geen cultuur" heeft weet DUIDELIJK geen reet van het land af en laat zich echt alleen informeren door wat er in de media verteld wordt.

Teren op de cultuur van anderen, en in kleine hoeveelheden laten doorgroeien is in mijn ogen iig geen eigen cultuur. Nee, misschien over een paar honderd jaar. De cultuur daar is nauwelijks beinvloed door randzaken. De enige cultuur daar is die van de Indianen vooralsnog.
quote:
En geschiedenis? Ze hebben 300 jaar "Europese" koloniale geschiedenis en 250 jaar "Amerikaanse" geschiedenis..... maar telt de geschiedenis van de Indianen soms niet meer mee? Zullen we dan de Batavieren ook maar even uit het Nederlandse geschiedenisboek schrappen?
De geschiedenis van de indianen? Die door diezelfde Amerikanen werden kapotgeschoten, vermoord en verkracht en nu ineens erbij worden gehaald terwijl ze al eeuwenlang de verstotenen zijn.
En zeg nou zelf, 250 jaar eigen geschiedenis valt toch in het niet bij Europa, Azië en Midden-Oosten?
quote:
Het is mij duidelijk dat jij niet zo veel weet van de Verenigde Staten, haar diverse culturen, en haar rijke geschiedenis.
Het is mij duidelijk dat jij of een iets te rooskleurige bril op hebt, of iets te veel hebt lopen blowen. Ik schiet bijna in de lach als ik die laatste zin zo van je lees.
Opeens realiseer ik me dat we wel erg offtopic raken zo.